Nieuws van GroenLinks inzichtelijk

14 documenten

Nadruk op duurzame mobiliteit in het stationsgebied | Purmerend

GroenLinks GroenLinks VVD Purmerend/Beemster/Zeevang 21-01-2020 00:00

Op 30 januari zal de gemeenteraad een besluit nemen over het vaststellen van de gebiedsvisie van het stationsgebied. Wij zijn erg enthousiast na het zien van de plannen voor verstedelijking met veel woningen bij een OVknooppunt voor het stationsgebied. De gebiedsvisie beschrijft een groene omgeving met minder ruimte voor de auto en meer voor fietsers, voetgangers, groen en verblijfsplekken. De nadruk komt te liggen op meer duurzame vormen van vervoer. Iets waar GroenLinks zich al langer voor inzet. In de commissie stedelijke ontwikkeling en beheer hebben we de volgende vragen en opmerkingen gemaakt. 

"GroenLinks is erg enthousiast na het zien van de plannen voor verstedelijking met veel woningen bij een OVknooppunt voor het stationsgebied. De gebiedsvisie beschrijft een groene omgeving met minder ruimte voor de auto en meer voor fietsers, voetgangers, groen en verblijfsplekken. De nadruk komt te liggen op meer duurzame vormen van vervoer. Iets waar GroenLinks zich al langer voor inzet. We hebben nog wel een aantal vragen en opmerkingen.

Allereerst over planning, organisatie en strategie: In het voorstel is meerdere keren te lezen dat het verplaatsen van het station cruciaal is. Wat als dit niet kan? Ook staat er dat dit onderwerp bij veel partijen hoog op de agenda staat. Welke partijen maken hier prioriteit van?  Het is een langdurig project met veel verschillende fasen en regelmatige terugkoppelingen vindt GroenLinks hierbij van belang. Hoe vaak kunnen we deze verwachten en wanneer krijgen we de eerste?  Communicatie is een belangrijk onderdeel van de transformatie en we kunnen aansluiten bij de opmerking van de VVD als het gaat om de participatie breder te trekken dan alleen omwonenden. Waarom is er hier niet - net als bij aardgasvrij- gekozen voor een communicatieadviseur in de projectorganisatie? Over de supervisor die zal worden aangesteld hoopt GroenLinks dat die ervaren is op het gebied van duurzaamheid  met energieneutraal of -leverend en natuurinclusief bouwen. Bij strategie vindt GroenLinks actieve grondpolitiek belangrijk zodat er meer mogelijkheden ontstaan voor het realiseren van maatschappelijke doelen zoals sociale huurwoningen.  

Dan twee opmerkingen over meer dan woordkeuzen: GroenLinks vindt het niet passend dat er in het voorstel wordt gesproken over woningbehoefte waar de juiste term woningnood is. En we gaan er vanuit dat waar wordt gesproken over 30 % sociale huur het over MINIMAAL 30% sociale huur gaat. 

Een drietal wensen bij de gebiedsvisie: In het voorwoord van de twee wethouders staat een opsomming van de pareltjes in en in de nabijheid van Purmerend. GroenLinks mist hier iets. Purmerend is een stad met twee bossen en daar mogen we best trots op zijn. We zien dit graag in het voorwoord opgenomen. We hopen dat als het station verplaatst wordt er een prominente plek is voor het regenboogmonument zodat die nog beter zichtbaar is voor iedereen die het hart van Purmerend in komt. In de gebiedsvisie staat bij de omschrijving van deelgebied ov-knooppunt dat het mogelijk een goede locatie is voor een hotel. Dat vindt GroenLinks nou ook!  Een mooie locatie in het hart van een bruisende stad, naast het station wat voor bijvoorbeeld Zaandam goed werkt, een goede verbinding met de binnenstad, een klein stukje lopen en je bent zo op de Koemarkt. En boven alles, er hoeft geen bos voor te worden aangetast. GroenLinks ziet graag dat de komst van een hotel op deze plek zo snel mogelijk wordt onderzocht en opgepakt."

Alleen gesproken tekst geldt

Introductiefolder GroenLinks Venlo en omstreken | Venlo

GroenLinks GroenLinks Venlo 21-01-2020 00:00

De folder waarin GroenLinks Venlo en omstreken zich voorstelt, is bijgewerkt met de laatste informatie. Hij is hier te bekijken.

/r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0
/r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0

Glimina Chakor maakt goede voornemens | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 04-01-2020 00:00

Onder de noemer "een nieuwe dag, een nieuwe boom" geeft de gemeente Groningen dit jaar elke dag een boom weg.

Het is één van de ideeën uit het gemeentelijke 'groenplan' voor de komende jaren. Eind vorig jaar heeft het stadsbestuur meerjarenprogramma’s vastgesteld op het gebied van ruimtelijke economie, leefkwaliteit, verkeer & vervoer, energie en wonen. GroenLinks wethouder Glimina Chakor noemt het de goede voornemens van het college voor de komende jaren.

Het weggeven van bomen is een aanvulling op reeds bestaande projecten, zoals tegels eruit, groen erin, en het aanleggen van bijenlinten en geveltuintjes. 

Chakor: "We willen het groen versterken. We weten dat veel tuinen in de gemeente versteend zijn. Dus we hebben gezegd, we gaan de inwoners informeren, inspireren en faciliteren. En dit is één van die manieren."

Wethouder Ashley North presenteert mobiliteitsnota: Leiden duurzaam bereikbaar | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 24-12-2019 00:00

Nieuwe fietsstraten, modernisering van het station en het autoluw maken van de eerste delen van de binnenstad. Zomaar een greep uit de maatregelen die in de Mobiliteitsnota staan. Het doel van wethouder Ashley North: Leiden duurzaam bereikbaar.

De nieuwe nota moet Leiden klaarmaken voor een nieuw decennium. Het decennium van de overgang naar schoon vervoer. “Ook de komende jaren moet Leiden goed bereikbaar zijn. Bovendien willen we de belangrijke klimaatdoelen van onze stad behalen. Daarvoor zijn nieuwe, toekomstbestendige keuzes nodig.”, zei Ashley North bij de presentatie van de mobiliteitsnota Leiden Duurzaam Bereikbaar.  De nota beschrijft de visie van de gemeente op verkeer én verbindt daar concrete maatregelen aan.

 

“Het gaat heel goed met Leiden”, vervolgde Ashley. “Dat zien we op veel vlakken terug. Het inwonertal groeit, net als het aantal banen en bezoekers. Dat is fijn en brengt tegelijkertijd nieuwe uitdagingen mee. We willen namelijk ook een bereikbare en leefbare stad zijn. Daarom zijn scherpe keuzes nodig, zodat iedereen zich goed kan blijven verplaatsen en hier prettig kan verblijven.” 

Schoon vervoer 

Het college zet daarom in de nieuwe nota de fiets, de voetganger en het OV bovenaan. North: “In een compacte, dichtbevolkte stad zijn dit de logische vervoersopties voor bewoners en bezoekers. Met beperkte ruimte kunnen reizigers onmogelijk allemaal continu de auto gebruiken, omdat dan ons netwerk overloopt. Dan slibben onze wegen dicht en loopt het verkeer helemaal vast. Juist om Leiden voor iedereen bereikbaar te houden – ook voor mensen die afhankelijk zijn van de auto – acht het college de nieuwe investeringen in schoon vervoer dat minder ruimte in beslag neemt noodzakelijk.”

De nota zet de fiets op 1, met bijvoorbeeld flinke investeringen in nieuwe fietsroutes en meer en betere mogelijkheden voor het parkeren van je fiets: bij de stations, in het centrum én in wijken. Daarnaast komt ook de voetganger centraal te staan, door goede looproutes te creëren met veilige oversteekmogelijkheden en met aandacht voor mensen met een beperking. Tot slot stimuleert de nota openbaar vervoer en duurzame mobiliteit, bijvoorbeeld door plannen uit te werken voor een moderne OV-terminal, waar je makkelijk van vervoersvorm wisselt bij Leiden CS. Ook moet er een sterkere laadinfrastructuur komen voor elektrisch vervoer en gaat de gemeente samen met ondernemers werken aan een netwerk van schone stadsdistributie.

 

De keuze voor de fiets, de voetganger en het OV is een keuze voor schone mobiliteit en een duurzaam bereikbaar Leiden. Juist om dat mogelijk te maken, is er ook aandacht voor de auto. Want hoewel minder prominent, blijft deze ook de komende jaren aanwezig in onze stad. Daarom wordt er geïnvesteerd in laadpalen en wordt deelgebruik gestimuleerd. De auto’s die er zijn, worden soepel door de stad geleid, zodat ze niet op plekken komen waar ze niet hoeven te zijn en het zoekverkeer beperken. Zo verbetert de luchtkwaliteit en komt er ruimte voor een belangrijke ambitie van het college: de autoluwe binnenstad.

Autoluwe Binnenstad

Nog komend jaar wil het college het autoluwe gebied vergroten. Er komt een autoluwe wandelzone “tussen de kerken”: van de Oude Rijn via de Hooglandse Kerk, de Nieuwe Rijn en de Langebrug naar de Pieterskerk. Zo draagt de autoluwe binnenstad bij aan een veilig, aantrekkelijk en duurzaam centrum: minder gevaarlijke verkeerssituaties, een veel mooiere en prettige aanblik van de historische binnenstad, met minder uitstoot en méér groen. Bovendien werkt het college met de Leidse Ring Noord aan een robuuste ringstructuur. Deze zorgt voor betere doorstroming en dat betekent niet alleen een betere bereikbaarheid, maar ook minder uitstoot en dus een betere luchtkwaliteit.

 

Een andere belangrijke keuze om het gebruik van schoon vervoer te faciliteren, is het aanpassen van de parkeertarieven voor bezoekers. In 2021 en 2022 gaan deze met €0,30 omhoog. Dit is al inclusief inflatiecorrectie. Zo worden bezoekers gestimuleerd om met schone vervoersvormen naar en door Leiden te reizen, zoals de fiets en het OV. Vervolgens investeert het college de opbrengsten weer terug in duurzame mobiliteit en bereikbaarheid, bijvoorbeeld de grote opdracht voor het fietsparkeren. 

 

Benieuwd geworden? De nota ligt vanaf nu ter inzage voor inspraak! Je vindt hem hier. Iedereen die zich betrokken voelt, is uitgenodigd te reageren. Nadat het college die reacties heeft gewogen, bespreekt de gemeenteraad de visie begin volgend jaar. Op naar een duurzaam bereikbaar Leiden!

Tilburg beter bereikbaar door meer fiets en OV | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 21-11-2019 00:00

Er is een onderzoek dat aantoont dat meer investeren in de fiets en het openbaar vervoer loont. Ook voor autogebruikers! En het is goed voor het klimaat. Raadslid Bas van Weegberg vraagt het college hoe ze dit ook echt gaan doen.

Het is beter om te investeren in fiets en openbaar vervoer in plaats van de auto. Dat zorgt voor een 3 tot 4 keer betere bereikbaarheid én is goed voor het klimaat. De uitstoot van broeikasgassen neemt af tot 10% en fijnstof tot 8%. Dit blijkt uit een recent onderzoek ‘Een nieuwe kijk op bereikbaarheid’, uitgevoerd door CE Delft en Move Mobility. Meer informatie over dit onderzoek vind je hier.

Ook de bereikbaarheid van Tilburg is onderzocht. De conclusie is dat investeringen in fiets en OV leiden tot een betere bereikbaarheid, lagere gebruikskosten, meer milieuwinst, meer geluidsreductie en minder ruimtebeslag. 

Voor GroenLinks is dit onderzoek reden tot nieuwsgierigheid. Vandaar de volgende vragen aan het college:

1.    Hoe kijken jullie naar de resultaten van dit onderzoek? 2.    Wat gaat het college doen met deze resultaten? a.    Nemen jullie het bijvoorbeeld mee in het nieuwe fietsbeleid en in de nieuwe concessie voor OV? 

Duurzaam verkeer in een gezonde stad | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 18-11-2019 00:00

De gemeenteraad vergadert over verkeer in de stad deze maandagavond. Raadslid Norman Finies geeft zijn kijk op mobiliteit in Zwolle.

GroenLinks heeft zich steeds sterk gemaakt om de fiets te bevoordelen, het openbaar vervoer te stimuleren en de auto terug te dringen. Ik ben blij dat deze drie ambities terug te vinden zijn in de plannen van het college.

Fietsen

Als je ergens in de stad naar toe moet, zou de fiets keuze nummer één moeten zijn. Niet alleen vanwege de gezondheidsvoordelen, maar ook vanwege de snelheid en het gemak. Ik ben daarom heel blij dat er nu regensensoren zijn bij kruispunten. Zo wordt de fietser bevoordeeld, en daarmee ook het groene vervoer. GroenLinks vroeg al in 2008 om zulke sensoren, dus we zijn blij dat dat nu is gelukt.

Ik kijk ook uit naar de realisatie van de fietsenkelder bij het station. Daarmee stimuleren we groene ketenmobiliteit: het wordt heel makkelijk om van het ene duurzame vervoersmiddel, zoals de fiets, over te stappen op het andere, zoals trein en elektrische bus.  

Dubbele slag

Op het gebied van autoverkeer valt er nog veel te winnen. Groenlinks vindt dat nu het moment is om een dubbele slag te slaan: van fossiel naar elektrisch, en van bezit naar gebruik. Eigenlijk is er sprake van een driedubbele transitie, want elektrische auto’s worden straks ook gebruikt voor de opslag van duurzame energie.

Auto's in een stedelijke omgeving zijn vaker een last dan een lust. Een geparkeerde auto neemt zomaar 25 vierkante meter aan schaarse stedelijke ruimte in. Dan rekenen we alle rijbanen en opstelstroken nog niet mee. En dit terwijl een auto gemiddeld maar 1,4 personen aan boord heeft. Fietsen en lopen, in combinatie met goed openbaar vervoer, is efficiënter en eerlijker voor iedereen. Een goed voetgangersbeleid leidt namelijk ook tot een toegankelijke en inclusieve stad. Bovendien is fietsen en lopen socialer en gezonder.

Uitstoot

GroenLinks kiest voor de gezondheid van Zwollenaren. Gezonde lucht is van groot belang voor de gezondheid en de leefbaarheid. In traditionele steden waar de auto alle ruimte krijgt, neemt de leefbaarheid af. GroenLinks werkt aan de gezonde, duurzame stad van de toekomst. Het weren van zeer vervuilende auto's en scooters, en het tegelijk faciliteren van alle andere vormen van schoon vervoer, past bij dit beleid. De gemeente kan zelf het goede voorbeeld geven door uitstootvrije auto’s en bestelbussen te gebruiken. Laten we gaan uitzoeken of dat financieel haalbaar is.

De plannen van de gemeente laten belangrijke stappen in de goede richting zien. Ik heb er vertrouwen in dat het college de komende jaren met hun plannen het verkeer in Zwolle groener, gezonder en duurzamer zal maken.

De raad stemt in met de Leidse Ring Noord! | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 15-11-2019 00:00

De Leidse Ring Noord zorgt voor een toekomstbestendige stad, met focus op duurzame mobiliteit & schoon vervoer!

GroenLinks is trots op het verloop van dit dossier. Zo vertelde raadslid Emma VB: "Waar het vorige college dit besluit wellicht zag als een cadeautje voor de automobilist, zie ik dit vooral als een cadeautje voor de Leidenaar."

 

☘Participatie

Dit project heeft een intensief participatieproces doorlopen. Zo is daaruit voortgekomen wat de juiste hoogte zou moeten zijn van de geluidsschermen en de gewenste afstand tot de huizen. En hoewel zo een groot project nooit aan alle wensen voldaan kan worden, ligt hier een product met het beste van twee werelden: een zeer nodig infrastructureel project dat voldoet aan alle gestelde milieunormen.

 

☘Autoluwe binnenstad

De Leidse Ring Noord is een belangrijke voor een bereikbare stad, maar ook voor een autoluwe stad. Het investeren in een goede ring rondom Leiden is daarvoor cruciaal. Hierdoor kunnen we verkeer makkelijker uit de binnenstad weren en autorijden in de binnenstad ontmoedigen. Per saldo creëren we zo schonere lucht in de stad.

 

☘Investeren in schoon vervoer

Bovendien zijn de investeringen in de Leidse Ring Noord ook investeringen in de fiets, het OV en de voetganger. Er komen bredere fietspaden, fietstunnels en meer groentijd. Er zal een betere doorstroming zijn voor het openbaar vervoer. 

 

☘Samenvattend:

De Leidse Ring Noord zorgt voor een toekomstbestendige stad, met focus op duurzame mobiliteit & schoon vervoer.

 

☘Ook maakt de Leidse Ring Noord een grote woningbouwopgave mogelijk.

Vuurwerkvrije zone komt kleine stap dichterbij | Venlo

GroenLinks GroenLinks Venlo 14-11-2019 00:00

Misschien krijgen we de komende jaarwisseling al vuurwerkvrije zones in Venlo. "Dat zou een mooi succes zijn voor een plan van GroenLinks Venlo," liet Wim Janssen (fractievoorzitter GroenLinks) op Facebook weten.

Wim Janssen stelde kritische vragen tijdens de beeldvormende raadsvergadering van 13 november 2019. Het college, bij monde van burgemeester Antoin Scholten, had toegezegd te onderzoeken in hoeverre er in de verschillende wijken draagvlak is om te komen tot vuurwerkvrije zones in hun wijk. De resultaten van dit onderzoek zouden in oktober bekend worden gemaakt.

De burgemeester gaf aan dat hij nog geen resultaten bekend had gemaakt, omdat nog niet alle wijken gereageerd hadden op de vraag die hij had uitgezet. Sterker nog: alleen Venlo-Zuid had gereageerd. In Venlo-Zuid is daarvoor nu een speciaal comité opgericht. Scholten gaat met deze buurtbewoners in gesprek om te kijken wat zij zich van een vuurwerkvrije zone voorstellen.

GroenLinks is blij dat er toch, stapje voor stapje, voortgang geboekt wordt. We houden de vinger aan de pols in ons streven naar een vuurwerkvrij Venlo.

 

Meer ambitie voor een autoluw Amsterdam Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amsterdam Zuid 03-11-2019 00:00

Op 1 oktober werd de conceptagenda autoluw gepubliceerd. De agenda autoluw is een lang verwacht plan om de auto een minder prominente rol te geven in de straat. Iets waar deze stad aan toe is. We leven in een veranderende stad, met zorgen over luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en een strijd om de publieke ruimte. GroenLinks Zuid is dan ook blij dat er een agenda ligt.

En dat is een concept agenda met een aantal mooie concrete vooruitzichten:

P+R (Park & Ride) buiten de stad wordt uitgebreid;
Op straat wordt ruimte gecreëerd, zo worden stedelijk ruim 10.000 parkeerplekken opgeheven;
OV wordt gratis voor kinderen op enkele momenten in de week en er komt een pilot met de nachtmetro;
Er komen deelfietsen bij metrohaltes;

Zeker voor drukke gebieden is deze agenda een goede eerste aanzet. Deze agenda gaat van Amsterdam Zuid een fijnere plek maken om te verblijven. Hier en daar kunnen kinderen straks op straat spelen en ruimte zal ontstaan voor fietsers en voetgangers. Toch vrezen we dat het geen agenda is die ervoor zorgt dat het aantal auto's in de stad in 2030 substantieel afgenomen is. Wat ons betreft een goed begin, en dat is al zeker het halve werk, maar we zien nog genoeg ruimte om de agenda aan te scherpen en te verbeteren. De agenda mag van GroenLinks nog wel wat ambitieuzer.

Zo moet er mee aandacht zijn voor het verminderen van auto's van buiten de stad. Slechts een klein deel van de 27 maatregelen zijn van toepassing op bezoekers van buiten Amsterdam.
GroenLinks Zuid is bezorgd over de hoofdroutes zoals de Stadhouderskade, de Amsteldijk, het Surinameplein en de Amstelveenseweg. Die worden de komende jaren mogelijk juist drukker. In de agenda wordt de belofte gedaan dat de luchtkwaliteit op deze straten niet achteruit gaat, dat lijkt ons wel het minste.
De agenda is een enorme kans (die nog niet gegrepen wordt) voor het vergroten van toegankelijkheid van het openbaar vervoer en voor andere vervoersvormen, zoals deelauto's voor mensen die slecht ter been zijn.

Daarom hebben we in samenwerking met andere partijen in de stadsdeelcommissie een advies opgesteld richting wethouder Dijksma. Wat GroenLinks betreft zijn de belangrijkste punten uit ons advies:

Ook Biro’s en motoren zullen moeten gaan parkeren in parkeervakken en dus niet meer op de stoep.
Bewoners aan hoofdroutes mogen niet de dupe worden van de agenda autoluw. Om dat in de gaten te kunnen houden willen we additionele meetpunten voor het meten van de luchtkwaliteit langs hoofdroutes.
Bij herinrichtingen van drukkere autostraten hebben vrijliggende fietspaden de voorkeur.
Versterk en creëer samen met buurgemeenten snelle fietsroutes.
De pilot met de nachtmetro zou ook voor weekdagen moeten gelden en metro 52 is de aangewezen metro voor een nachtnet.
We vragen om de mogelijkheden voor een (lokale) autoloze zondag te onderzoeken.
De gemeente moet samen met de Rijksoverheid onderzoeken of het mogelijk is om de snelheid op de ring A10 terug te brengen naar 80km/h.
De agenda moet beter inspelen op mensen die slecht ter been zijn. In het advies doen we daarvoor een reeks concrete suggesties.

We zijn trots op het advies dat tot stand is gekomen in samenwerking met D66 en PvdA en we kijken uit naar de definitieve agenda autoluw die deze stad mooier, ruimer en groener gaat maken.

 

Het volledige advies vind je hieronder:  

GroenLinks in college van Gedeputeerde Staten Zuid Holland | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Ridderkerk 22-08-2019 00:00

De Statenfractie van GroenLinks Zuid-Holland is enthousiast over het coalitieakkoord dat zij voor Zuid-Holland heeft afgesloten. De fractie kan niet wachten om met VVD, ChristenUnie/SGP, CDA en PvdA aan de slag te gaan. Als tweede partij van de coalitie en verkiezingswinnaar zien zij dat hun speerpunten niet alleen bij de kiezers, maar ook bij de andere partijen op draagvlak kunnen rekenen. 

Hoofdonderhandelaars Berend Potjer en Anneloes van Hunnik: “Alle partijen waren het er wel over eens dat wij werk moesten maken van de punten waar GroenLinks al heel lang op hamert. Punten als de klimaatcrisis en de woningnood, maar ook de achteruitgang van de natuur en de omschakeling naar een duurzame economie op basis van hergebruikte materialen.”  

Klimaat

Potjer, naast onderhandelaar ook fractievoorzitter en portefeuillehouder energie en milieu: ‘De klimaatcrisis raakt Nederland steeds harder, ook deze zomer werden weer records gebroken. Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een kwart van de Nederlandse CO2 uitstoot, daarom is het ook zo belangrijke doorbraak dat in dit akkoord de provincie zegt dat wij niet meer investeren in de fossiele economie en overstappen naar  een duurzame economie.” 

Wonen

Van Hunnik, tevens portefeuillehouder wonen: ‘Wij dringen er al heel lang op aan om de woningnood aan te pakken. Daarom zijn wij ook zo blij dat wij hebben afgesproken om woningen te bouwen, woningen die betaalbaar en energieneutraal zijn.” Daarbij vindt GroenLinks het belangrijk dat die niet in het groen worden gebouwd.

Fiets en OV 

Ariëtte Kasbergen, namens GroenLinks portefeuillehouder verkeer, roemt vooral de investeringen in openbaar vervoer, goede fietsverbindingen en verkeersveiligheid: “We hebben afgesproken dat er meer bussen en treinen gaan rijden in Zuid-Holland en dat het makkelijker wordt om van trein of bus over te stappen op de fiets. Dat ook de dorpen goed bereikbaar zijn met het OV en mensen meer keuze krijgen in hun vervoer. Ook om de fiets te nemen, want ook het fietsnetwerk gaan wij aanpakken, verbeteren en uitbreiden. Als het goed is kan iedereen in Zuid-Holland straks ook zonder auto uit de voeten.”  

Nieuwe economie

Armine Stepanyan voert voor GroenLinks het woord over Economie en Luchtvaart: ‘economische groei mag niet ten koste gaan van natuur en klimaat, Groenlinks wil een circulaire - en daarmee toekomstbestendige - economie. We gaan de economie in Zuid-Holland klaar maken voor de toekomst, duurzaamheid en hergebruik van grondstoffen staan daarbij voorop. Mooi dat deze GroenLinks-uitgangspunten zijn overgenomen’. Als woordvoerder milieu vult Potjer aan: “En vervuiling door bedrijven zien wij niet meer door de vingers.”  

Luchtvaart

Stepanyan is ook tevreden over de afspraken rond luchtvaart: “Wij hebben afgesproken dat de luchthaven aan haar maximum zit, het kan dus alleen naar beneden. Met name willen wij daarbij het aantal nachtvluchten terugdringen. Ook breder zetten wij ons in om de overlast en luchtvervuiling van de luchtvaart te verminderen.” 

Natuur

GroenLinks-woordvoerder natuur en landbouw Sinan Özkaya is erg te spreken over de natuur- en landbouwparagraaf van het akkoord: natuur krijgt gelukkig weer meer de ruimte in Zuid-Holland. We gaan onze natuurgebieden uitbreiden, het gebruik van landbouwgif terugdringen en zorgen dat de bijen in onze provincie weer gaan zoemen. Samen met boeren en tuinders werken we aan een veel duurzamere landbouwsector. Een grote uitdaging waar ik namens GroenLinks graag mee aan de slag ga.’

Namens GroenLinks wordt Berend Potjer voorgedragen als gedeputeerde. Robert Klumpes wordt dan opnieuw Statenlid.                           

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.