Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

10 documenten

Uitbreiding fietsenstalling station Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 11-03-2020 15:55

Binnen twee jaar wordt de fietsenstalling bij station Rosmalen fors uitgebreid. Er komen in totaal 250 extra plekken voor fietsen bij. D66 is erg blij met deze uitbreiding, waar we sinds 2017 voor gestreden hebben.

D66 pleitte in 2017 al voor een uitbreiding van de fietsenstallingsplekken bij station Rosmalen. We dienden toen een motie in die de gemeente opriep om hiermee aan de slag te gaan. Ook was het voor ons een belangrijk item bij de afgelopen verkiezingen. We zien en horen namelijk dat het stallen van fietsen een grote opgave is bij dit station. Daarom zijn we verheugd dat er extra fietsrekken komen aan de noord- en de zuidkant van het station. Aan de zuidkant komen dubbellaagse rekken, in de hoogte. Aan de noordzijde maakt het voormalige bewakingshuisje van de stalling plaats voor reguliere fietsenrekken en stallingsplaatsen voor scooters en brommers.

Raadslid Geert Verbruggen: “Het is geweldig dat de stallingscapaciteit voor fietsen bij het station Rosmalen de komende jaren wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het voor de fietsende treinreizigers weer gemakkelijker om een stallingsplek te vinden.”

Uitbreiding fietsenstalling station Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 11-03-2020 15:55

Binnen twee jaar wordt de fietsenstalling bij station Rosmalen fors uitgebreid. Er komen in totaal 250 extra plekken voor fietsen bij. D66 is erg blij met deze uitbreiding, waar we sinds 2017 voor gestreden hebben.

D66 pleitte in 2017 al voor een uitbreiding van de fietsenstallingsplekken bij station Rosmalen. We dienden toen een motie in die de gemeente opriep om hiermee aan de slag te gaan. Ook was het voor ons een belangrijk item bij de afgelopen verkiezingen. We zien en horen namelijk dat het stallen van fietsen een grote opgave is bij dit station. Daarom zijn we verheugd dat er extra fietsrekken komen aan de noord- en de zuidkant van het station. Aan de zuidkant komen dubbellaagse rekken, in de hoogte. Aan de noordzijde maakt het voormalige bewakingshuisje van de stalling plaats voor reguliere fietsenrekken en stallingsplaatsen voor scooters en brommers.

Raadslid Geert Verbruggen: “Het is geweldig dat de stallingscapaciteit voor fietsen bij het station Rosmalen de komende jaren wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het voor de fietsende treinreizigers weer gemakkelijker om een stallingsplek te vinden.”

Raadsvergadering 31 oktober 2019: focus op het spoor | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Heemstede 01-11-2019 00:00

Op de agenda voor deze raadsvergadering was het belangrijkste onderwerp de financiering die gevraagd wordt voor de ‘spoorse maatregelen’ op het traject Haarlem-Zandvoort. Verder was er een motie van het CDA en een amendement van D66 dat we hebben besproken. 

Voor het upgraden van het spoor van Haarlem naar Zandvoort is een investering nodig van 7 miljoen euro. Van de gemeenten in Zuid-Kennemerland wordt een bijdrage gevraagd van 1.4 miljoen. Voor Heemstede komt dit neer op €200.000,-. Vanuit de raad hebben we vijf punten geformuleerd die we terug zouden willen voor deze investering. Dit zijn:

 

Behouden van de IC status van station Heemstede-Aerdenhout Regionale bewegwijzering Dynamische verkeerssystemen OV fiets knooppunten Structurele P&R voorzieningen voor strandbezoekers

Vanuit de wethouders in de regio is een brief opgesteld waarin wordt toegezegd dat deze vijf punten versneld worden opgepakt. Een mooi succes voor onze wethouder, die zich hiervoor heeft ingespannen. Te meer omdat een aantal van deze punten al meer dan 10 jaar op de regionale agenda stonden, maar geen prioriteit kregen. Voor de zekerheid is met een amendement van D66 de brief gekoppeld aan het raadsbesluit. Daarmee wordt unaniem door de raad aangegeven dat we deze vijf punten niet los willen zien van de gevraagde investering voor de spoorse maatregelen.

Zie verder in de bijlage het volledige verslag van deze vergadering.

Pilot met waterstoftrein van start

D66 D66 Groningen 31-10-2019 17:37

Eén van de belangrijkste speerpunten van D66 is het verduurzamen van het openbaar vervoer in de provincie. Dit heeft al een belangrijk resultaat opgeleverd: vanaf 1 januari heeft het busvervoer negentig procent minder co2-uitstoot, met elektrische bussen en bussen die op waterstof rijden voor de langere afstand. Nu wordt ook in het treinvervoer een belangrijke stap gezet met de waterstoftrein.

De regionale treinen in Noord Nederland rijden op diesel. Dat moet op termijn anders. Mogelijkheden zijn het overal aanleggen van elektrische bovenleiding, het elektrisch rijden met treinen met een grote batterij of het rijden met waterstoftreinen. De laatste mogelijkheid lijkt het meest praktisch en het meest kostenefficiënt. Dat gaan we dus verder uitzoeken.

In het eerste kwartaal van 2020 wordt door de provincie Groningen met de partners Arriva, Alstom, Prorail en Engie een pilot uitgevoerd met een trein die op waterstof rijdt. In de trein wordt waterstof omgezet naar elektriciteit waarmee de trein wordt aangedreven. De proef gaat – zonder passagiers – om het tanken van waterstof en het testen van het rijden met de trein op het tracé Groningen – Leeuwarden.

We zijn benieuwd naar de resultaten en hopen dat met de uitvoering van deze pilot het reguliere passagiersvervoer met duurzame treinen snel dichterbij komt.

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

D66 D66 Utrecht 17-10-2019 13:04

Utrecht Centraal wordt drukker en drukker. Er wordt al vaker gesproken over het ontlasten van Utrecht Centraal door andere Utrechtse stations ook als intercity (IC) station te gebruiken. Er is al eerder aangegeven dat station Lunetten een van de stations is die in aanmerking komt om een IC station te worden.

Ruimte voor een IC station en woningen

D66 Utrecht vindt Station Lunetten een geschikt station om Utrecht Centraal te ontlasten en het Utrecht Sience Park beter bereikbaar te maken. Daarom heeft Susanne Schilderman daar tijdens de raad een motie voor ingediend. Susanne Schilderman, woordvoerder Ruimtelijke Ontwikkelingen Utrecht: “Station Lunetten is nu een klein station, maar heeft nog ruimte om uit te breiden. Zowel voor een intercity station als voor woningen in het gebied.”

Wanneer het spoor richting Den Bosch met het spoor richting Arnhem gecombineerd wordt ontstaat er een kans voor een IC station. Met een extra IC station kunnen meer mensen gebruik maken van de trein en wordt onze stad een stuk bereikbaarder. Als station Lunetten klaargemaakt wordt als IC station, dan is ook gebiedsontwikkeling mogelijk. Dan kunnen we kijken naar wat we nog meer in de omgeving van Lunetten willen en kunnen. Vanwege de woningnood in Utrecht, vindt D66 Utrecht dat we deze ruimte moeten gebruiken om woningen te bouwen.

Verstelijking: slim gebruik maken van de ruimte die we hebben

D66 is voor verstedelijking, oftewel gebruik maken van de bestaande ruimte en braakliggende terreinen opvullen. Als het even kan bestemmen we deze terreinen voor wonen. Susanne Schilderman: “We hebben een enorm woningtekort in Utrecht en dat blijft de aankomende jaren zo. Daarom moeten we nu al kijken naar gebieden waar we in de toekomst zouden kunnen bouwen.”

Met het voorstel van de gemeente om Utrecht Centraal voor de toekomst van het OV, zien wij een kans bij Station Lunetten. Zowel als IC station, als ruimte om woningen te bouwen. Utrecht is een fijne stad om te wonen, te werken en te leven en D66 Utrecht wil dat dit zo blijft. Daarom is er meer ruimte nodig voor de mensen die hier willen wonen. Meer ruimte om te wonen en daardoor ook meer ruimte om ons te verplaatsen.

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

https://utrecht.d66.nl/lunetten-een-wijk-voor-een-intercitystation-en-woningen/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Kom naar symposium Lelylijn

CDA CDA D66 Noordoostpolder 10-02-2019 06:44

Op vrijdagavond 1 maart aanstaande vindt het Symposium “Goed gespoord van West naar Noord” plaats. De avond wordt georganiseerd door D66 en CDA Noordoostpolder en het ondernemersplatform BAN (Bedrijven Actief Noordoostpolder). Dit symposium is wat ons betreft de aanzet om de verbinding tussen het Westen en Noorden op de politieke agenda te zetten. Een snelle en goede OV verbinding, voor iedereen toegankelijk. Het waarom is helder. De Randstad is overvol, er rijden steeds meer auto’s op de weg, het platteland moet ook via OV een goede verbinding hebben met de stad, het Noorden kan per trein alleen via Zwolle worden bereikt. Een goede OV verbinding biedt economische kansen en, niet onbelangrijk, de CO2-uitstoot wordt daardoo sterk verminderd. Met deskundigen uit diverse geledingen worden standpunten en visies uitgewisseld en gaan we in gesprek. Maurits von Martels en Rutger Schonis zijn er namens hun 2e Kamerfractie, Rob van der Bijl is o.a. specialist mobiliteit en gasthoogleraar, en Dorothé Wennekendonk regiodirecteur van Prorail èn het forum wordt gevuld met een aantal interessante gasten. De avond staat onder leiding van Eén Vandaag - presentator Rob Hadders. Bestel uw ‘treinticket’! Gelet op het aantal beschikbare plaatsen willen we u vragen zich aan te melden via www.tickettekoop.nl. Het symposium begint om 20.00 uur. Vanaf 19.30 uur is de zaal open. Aanmelden kan tot dinsdag 26 februari 2019. Heeft u vragen dan kunt u contact opnemen via contactgegevens op de website www.lelylijn.eu. Voor koffie, een hapje en drankje wordt gezorgd. Wij ontmoeten u graag op 1 maart. Met hartelijke groet, Initiatiefnemers: Henk Pals (BAN) - Wim van Wegen (D66) - Johan Goos (CDA) SYMPOSIUM “GOED GESPOORD VAN WEST NAAR NOORD” vrijdag 1 maart 2019 om 20.00 uur - Zuyderzee Lyceum Professor ter Veenstraat 5, 8302 GA Emmeloord Parkeren bij de Bosbadhal, Boslaan 28 Emmeloord

Intercitystops blijven in Schiedam!

D66 D66 Schiedam 08-02-2019 22:09

Dat was even een mooi bericht: Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat, samen met de Metropoolregio, zo’n 27 miljoen investeren in de treinsporen tussen Rotterdam en Schiedam. Hierdoor is het mogelijk om ook in de komende jaren (wanneer deze sporen intensiever gebruikt gaan worden door de NS) intercitytreinen te laten stoppen op station Schiedam-Centrum.

Die intercitystops zijn de afgelopen jaren een constant punt van aandacht geweest. De NS wilde deze laten vervallen. Vanuit Schiedam is jarenlang gelobby’t om de intercitystops te behouden voor Schiedam. Niet alleen omdat dit belangrijk is voor onze stad en haar inwoners, maar ook omdat tienduizenden reizigers uit de regio Schiedam gebruiken als OV-overstappunt.

In de vorige raadsperiode is door enkele fracties, waaronder D66 regelmatig aandacht hiervoor gevraagd bij hun Tweede Kamerfracties.  Toenmalig wethouder Marcel Houtkamp heeft zich binnen de Metropoolregio en ook in Den Haag sterk gemaakt voor het behoud van de intercities voor Schiedam. Dit leverde eind 2017 al een toezegging op, die nu definitief is vastgelegd.

D66 is hier erg blij mee. Voor Schiedam en voor de inwoners van de gemeenten om ons heen!

The post Intercitystops blijven in Schiedam! appeared first on Schiedam.

Betere treinverbinding in zicht

D66 D66 Tilburg 05-02-2019 18:15

Brabantse steden krijgen waarschijnlijk eind 2019 een betere treinverbinding met elkaar en met de zuidelijke Randstad. Er gaat dan vier keer per dag een Intercity rijden tussen Eindhoven, Tilburg, Breda en Dordrecht.

“Brabant is booming! Voor bedrijven om zich hier te vestigen, voor mensen om hier te komen wonen. Om Brabant bereikbaar te houden wil D66 alternatieven voor de auto; betere treinverbeteringen zijn daarbij een uitstekend voorbeeld.” zegt D66-statenlid en fractievoorzitter Arend Meijer.

Toch zien de D66’ers dit nog maar als een begin. Uiteindelijk willen ze ook een betere verbinding met Rotterdam en Den Haag.

Tilburgs raadslid Julian Zieleman: “Deze plannen zijn goed nieuws voor de bereikbaarheid van Tilburg. Naast een goede bereikbaarheid per trein blijven wij ons ook vol energie inzetten voor een treinstation in Berkel-Enschot.” 

De D66-fracties in de vijf grote steden en in de Provinciale Staten pleiten al jaren voor betere treinverbindingen. Een jaar geleden ging er elke tien minuten een Intercity rijden tussen Eindhoven, ‘s-Hertogenbosch, Utrecht en Amsterdam en nu verbetert ook de treinverbinding met de zuidelijke randstad. De partij blijft zich ook hard maken voor sprinters in Brabant, een betere treinverbinding met Nijmegen en Düsseldorf, Aken en Luik.

D66 wil meer ambitie op Mobiliteit!

D66 D66 Dordrecht 01-02-2019 11:48

Afgelopen dinsdag is in de commissie fysieke leefomgeving gesproken over de koersnota ‘mobiliteit’. Dit document geeft de ambities weer op mobiliteit voor de komende jaren. Wat D66 betreft mag deze ambitie omhoog en mogen er scherpere keuzes gemaakt worden! Gezien de groeiambities op het eiland willen we niet dat de spreekwoordelijke motor ervan vastloopt. En dat dreigt nu wel te gebeuren!

Een goede doorstroming van het verkeer in de stad is van groot belang! Niet alleen om de genoemde economische redenen, maar zeker ook in het kader van milieu, duurzaamheid en de gezondheid van de Dordtenaren. Nu al loopt het verkeer geregeld vast. Om dit te verbeteren moet er wat D66 betreft meer worden ingezet op het openbaar vervoer en de fiets. Meer kilometers per fiets binnen de stad zorgt voor minder drukte van auto’s, gezondere lucht, minder geluidsoverlast en volgens onderzoek zelfs gelukkigere Dordtenaren! Daarmee is deze verandering wat D66 betreft DE uitdaging voor de komende jaren.

De koersnota gaat ook in op de spoorverbindingen op ons eiland. Er wordt nu ingezet op een goede intercity verbindingen richting het noorden en naar Brabant. En op een Lightrail verbinding vanuit Rotterdam tot aan Amstelwijck. Het lijkt erop dat beide niet mogelijk is. Als het spoor naar Brabant geschikt wordt gemaakt voor Lightrail-treinen, kunnen er geen Intercity’s meer overheen. Daarom willen wij graag dat er op basis van feiten de juiste keuze wordt gemaakt. Een ander punt van aandacht is het goederenvervoer over het eiland. D66 pleit ervoor om een Drechtstedelijke lobby in te zetten voor de ROBEL-lijn. Een goederenspoor tussen Rotterdam en België buiten het eiland van Dordrecht om, die ervoor zorgt dat er geen gevaarlijke (chemische) stoffen per trein door onze woonwijken gaan!

Eelco de Vos

Commissielid D66 Dordrecht

Snel met de trein van Amsterdam tot ...

D66 D66 null 18-09-2018 17:27

Snel met de trein van Amsterdam tot Berlijn NS en ProRail zetten met steun van het kabinet in op een versnelling van de spoorverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Hard nodig, vindt ook het bestuur van de Thema-Afdeling Ruimte en Mobiliteit van D66. Om een goed alternatief te kunnen bieden moet reizen per trein door Europa sneller en betaalbaarder. Een snellere trein tussen Amsterdam en Berlijn zal hier zeker aan bijdragen. Op dit moment is de reistijd nog ruim zes uur. Daardoor is het vliegtuig voor veel mensen nog steeds de meest aantrekkelijke optie. Als de reistijd wordt ingekort tot vier uur kan reizen per trein een serieus alternatief worden voor vliegtuig en auto. Met name toeristen, zakelijke reizigers en congresgangers die tussen Berlijn en Amsterdam reizen krijgen hierdoor een geweldig alternatief voor de vervuilende auto’s en vliegtuigen. Fiscale stimulatie Maar daarmee zijn we er nog niet want ook betaalbaarheid is van groot belang. Vliegverkeer wordt fiscaal gestimuleerd doordat er geen belasting zit op kerosine. Treinverbindingen kunnen hier op dit moment niet goed mee concurreren. Door fiscale stimulering krijgen OV bedrijven een kans om te concurreren en reizigers een schoner én hoogwaardig alternatief te bieden voor vliegverkeer. Mede dankzij de Thema Afdeling Ruimte en Mobiliteit is afgelopen jaar op het D66 congres besloten om in het verkiezingsprogramma van D66 op te nemen om OV bedrijven te stimuleren directe treinverbindingen tussen hoofdsteden in Europa te exploiteren en deze vorm van vervoer fiscaal aantrekkelijk te maken. https://ruimteenmobiliteit.d66.nl/2018/09/17/snel-met-de-trein-van-amsterdam-tot-berlijn/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.