Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

287 documenten

Verkeersonveiligheid in de kernen, 13 hotspots!

VVD VVD Krimpenerwaard 03-09-2021 07:33

https://krimpenerwaard.vvd.nl/nieuws/45222/verkeersonveiligheid-in-de-kernen-13-hotspots

De uitkomst uit de enquête laat duidelijk zien dat verkeersonveiligheid verder gaat dan alleen de harde ongevallencijfers. Wij vinden het belangrijk dat er ook gekeken wordt naar de 'zachte' kant. Pas dan is er een compleet beeld van de verkeerssituatie en kan er vervolgens aan een oplossing worden gewerkt. 

Het heeft even geduurd, maar het resultaat laat 13 hotspots verspreid over de gemeente zien. Op 1 staat de Burgemeester Neetstraat in Ouderkerk aan den IJssel bij winkelcentrum de Wetering. Gevolgd door de Kerkweg in Lekkerkerk en Koolwijkseweg in Stolwijk.

Nu de gemeente de meest prangende situaties in beeld heeft, is het wat ons betreft belangrijk om ook de volgende stap te zetten. Hoe kunnen deze situaties worden opgelost, zodat de verkeersveiligheid in (en om) de kernen wordt verbeterd. Wordt vervolgd.

Uit onze beschouwingen van 9 juli 2019;

Doordat er de komende jaren steeds meer wordt gebouwd in en rond de kernen komt de verkeersveiligheid ook meer onder druk te staan. De kadernota gaat uit van een ambitie dat in 2022 50% van de inwoners geen onveilige situaties meer ervaren. Wij vragen aandacht voor een intensiever beleid om de verkeersveiligheid juist in de kernen te verbeteren en vragen het college om een 10-punten plan per kern. Mede samengesteld door de inwoners. Wij hebben hiervoor motie M19-42 voorbereidt, ‘Verkeersveiligheid in de kernen’. 

Motie Verkeersexamen

VVD VVD Baarn 27-04-2021 00:05

https://baarn.vvd.nl/nieuws/44008/motie-verkeersexamen

© defietsmeesters

Ons raadslid Maike Koenders nam het initiatief tot het indienen van een motie om de groep 8-ers van dit jaar, die vorig jaar door Corona geen praktijk verkeersexamen hebben gedaan, dit alsnog te organiseren. De motie kreeg een ruime meerderheid. Maike had hier al eerder vragen over gesteld: Schriftelijke vragen fietsexamen

Het zou uit het oogpunt van verkeersveiligheid goed zijn als het alsnog kan plaatsvinden. Medewerking van scholen en de afdeling Baarn van VVN is nodig. We gaan zien of het daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.

Luister ook dit radio interview op RTV Baarn met Maike Koenders: https://rtvbaarn.nl/?p=10754

D66: aanpak N44…

D66 D66 Wassenaar 09-09-2020 10:17

Het college van Wassenaar doet een voorstel om de verkeersproblemen op de N44 aan te pakken. Het kiest voor een gewaagd scenario waarbij de N44 wordt afgewaardeerd naar een tweebaansweg; aangevuld met Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Verkeerstechnisch heeft D66 nog veel vragen. Zo worden ondertunneling en verdiepte kruisingen niet meer genoemd. D66 wil eerst diepgaand verkeerskundig nader onderzoek en komt met voorstellen.

In de afgelopen maanden heeft het college er hard aan gewerkt om de raad mee te nemen in de voorbereiding van het voorliggende raadsvoorstel. De kern is: de RijnLandRoute (RLR) is medio 2023 klaar en biedt zo de mogelijkheid het verkeer vanuit het noorden om te leiden; bij Wassenaar vandaan.

Voor het college is bij de keuze belangrijk geweest dat andere belanghebbenden het plan van de ondertunneling van de N44 niet steunen. De gemeente Den Haag is niet voor ondertunneling omdat een betere doorstroming op de N44 de verkeersproblemen alleen maar vergroot, is de gedachte. Als eigenaar van de weg is Rijkswaterstaat ook niet voor omdat er nog andere prioriteiten eerst zijn op te lossen aan de A44. Zo bleek in de commissie Fysieke Leefomgeving vorige week.

Het voorstel gaat uit van landschappelijke inpassing en houdt Wassenaar bereikbaar: belangrijk voor D66, maar niet genoeg! De positieve effecten voor milieu en klimaat omarmen wij natuurlijk. Voor D66 staat een oplossingsrichting voorop die ook bewezen verkeerskundig haalbaar is. Kan de RLR straks al het zgn. niet-bestemmingsverkeer weg leiden van ons dorp: zeker ook het vrachtverkeer en hoe organiseer je dat dan? Ook wil D66 dat de gevolgen voor de verkeersdrukte met de komst van 5000 woningen bij Valkenburg worden onderzocht.

D66 is altijd voorstander geweest van verdiepte kruisingen bij de Rozenweg en de Lange Kerkdam: die moeten in de vervolgstudies zeker en plaats krijgen. Voor de inwoners vinden we de toegankelijkheid van ons dorp van groot belang. Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) moet er komen. D66 wil dat dat gedaan gaat worden met elektrische bussen. Van Lightrail zijn wij geen voorstander. Uit studies komt naar voren dat elektrische bussen goedkoper zijn in exploitatie en flexibeler in gebruik dan lightrail. Ook is het mooier voor de beeldkwaliteit; de omgeving wordt niet belast met rails en bovenleidingen.

D66 wil dat het college snel actie onderneemt om de voorgestelde 50 km maatregel ingevoerd te krijgen. Dat is een zgn. “no-regret”-maatregel die prima past in het terugdringen van de overlast.

Fractie D66

Dit artikel is tevens geplaatst in de media van Wassenaar  in week 37. 

The post D66: aanpak N44… appeared first on Afdeling Wassenaar .

RENOVATIE DR DE QUAYWEG GEREED!

CDA CDA Gemert-Bakel 07-09-2020 11:06

De vakantieperiode is weer voorbij en we hebben als CDA Gemert-Bakel de draad weer opgepakt voor ons raadswerk. Ik hoop dat iedereen ook zo heeft kunnen genieten van het mooie zomerweer en dat iedereen wat leuks heeft kunnen doen. Zelf ben ik o.a. wezen zwemmen bij Nederheide in Milheeze in het prachtige blauwe water. Het is goed dat we deze voorziening in onze gemeente hebben om te kunnen zwemmen. Veel van onze inwoners, zowel jong als oud, hebben hiervan net als ik genoten. De afgelopen maanden is er ook hard gewerkt aan de renovatie van de Dr. de Quayweg en de Lochterweg. Een punt waar het CDA zich voor heeft ingezet. Deze ca. 6 kilometer lange weg verbindt De Mortel met de Middenpeelweg. Zelf was ik heel wat jaren terug er medeverantwoordelijk voor dat er toen eindelijk een fietspad langs deze weg werd aangelegd. Daar is toen veel energie ingestoken door o.a. de inwoners uit De Mortel. Het is iets waar ik als inwoner nog steeds trots op ben. Renovatie van zowel het fietspad als de weg was hard nodig. Voor het CDA was het belangrijk dat bij het hele traject tot aan de renovatie de omwonenden zijn betrokken. Net zo belangrijk hierbij was ook de rol die de Stuurgroep De Mortel en Dorpsoverleg De Rips gespeeld hebben. Hieruit bleek wel dat dit onderwerp leeft onder onze inwoners. Door omstandigheden heeft de renovatie weliswaar later plaatsgevonden, maar het resultaat is er waarin veel verbeteringen hebben plaatsgevonden. Op de weg kan nog steeds 80 km/h gereden worden, maar deze is nu wel veel veiliger ingericht. Hiertoe ligt er een nieuwe asfalt laag en zijn er o.a. grasbetonstenen in de berm langs de weg geplaatst. Verder zijn ook alle inritten en zijwegen op de Dr. de Quayweg voorzien van een nieuwe bestrating waardoor zij ook weer goed aansluiten. Daarnaast is natuurlijk het fietspad gerenoveerd waarmee een langgekoesterde wens in vervulling is gegaan en een bron van ergernis is weggenomen. Er is een hobbelvrij fietspad aangelegd. Hiervoor is er nogal wat gebeurd. Het oude fietspad is er helemaal uitgegraven en er is nieuw grondwerk gemaakt. Zo ligt er gele grond met worteldoek, een dikke laag gebroken puin en helemaal bovenaan een keurige afwerklaag van asfalt. Het fietspad ligt nu ongeveer op gelijke hoogte met de rijbaan en dat geeft een beter overzicht voor alle weggebruikers. Een belangrijk aandachtspunt was ook de verbreding van het fietspad en ook dit is gerealiseerd. Daar waar het oude fietspad op veel punten nogal smal was is er nu, afhankelijk van waar je fietst, een minimale breedte van 1,60 meter tot ruim 2 meter. Je kunt er nu weer prachtig over fietsen zo weet ik al uit eigen ervaring. Het CDA is trots op de renovatie van de Dr. de Quayweg/Lochterweg en het resultaat mag er wat ons betreft wezen. Toos van den Hurk Raadslid CDA Gemert-Bakel Gemertbakel.cda@gmail.com 06-23654149

De Mobiliteitsvisie | Almere

GroenLinks GroenLinks Almere 04-09-2020 00:00

De afgelopen weken heeft de raad uitvoerig gesproken over het beleidsstuk ‘De mobiliteitsvisie’. Dit document beschrijft de visie vanuit de raad en het college op de toekomst van de mobiliteit in onze stad. Het is een mooi stuk geworden waar GroenLinks zich op veel punten in herkent.

Het eerste hoofdpunt is het mogelijk maken van gezonde en duurzame mobiliteit. Dit betekent in de praktijk dat er meer wordt ingezet op het verbeteren van fiets- en voetpaden, een actieplan tegen geluidsoverlast, het voorkomen van onnodig reizen en het aanmoedigen van elektrisch rijden.

In de stad hebben we de afgelopen jaren veel klachten gehoord over geluidsoverlast. Als bewoner van het centrum kan ik hier persoonlijk over meepraten. Het lijkt misschien een minder groots onderwerp dan de transitie naar elektrisch rijden, of het verbouwen van de treinstations, maar voor veel inwoners van Almere betekent een rustige woonomgeving, zonder plotselinge luide knallen of optrekkende motoren, het verschil tussen een aangenaam en een verstoord leven.

Een visie op mobiliteit vraagt om letterlijk te kijken naar het grotere plaatje, één waarom de verkeersstromen van binnen en buiten Almere in zicht komen. De verbinding met Utrecht en Amsterdam moet verbeterd worden, maar het is vooral belangrijk dat het voor mensen mogelijk is om naar hun werk en studie te komen, zonder de auto in te hoeven stappen. De beste filebestrijding is zorgen dat het mogelijk is om op de fiets of met het OV naar je bestemming te kunnen komen, niet het aanleggen van de zoveelste verbreding van snelwegen, zoals de A6.

Gelukkig komen al deze elementen terug in de visie. Het is jammer dat er tegelijk in de visie wordt aangekaart dat geld schaars is en dat er keuzes gemaakt moeten worden in welke infrastructuur geïnvesteerd kan worden. De komende jaren zal hier nog menig woord over gewisseld worden, maar aan een helder beeld waar we met zijn allen naar toe willen, zal het niet ontbreken.

- Jaap Steenkamer, raadslid GroenLinks Almere

Emissieloze logistiek | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 30-06-2020 00:00

Door GroenLinks gaat de gemeente werk maken van meer schone, elektrische vrachtwagens in Tilburg. Dankzij een motie in de gemeenteraad gaat de wethouder daarmee aan de slag. Een belangrijke stap voor het klimaat en schone lucht. 

De motie werd ingediend door raadslid Bas van Weegberg. Tilburg kent veel logistieke bedrijven. Ook deze logistieke sector moet haar uitstoot verlagen om te voldoen aan de klimaatdoelen. Het goede nieuws is dat elektrische trucks vanaf 2023 concurrerend zijn met ‘fossiele’ trucks, zo is de verwachting. 

Volgens GroenLinks kan Tilburg een koplopersrol vervullen om bedrijven te stimuleren zoveel mogelijk emissieloos vervoer te gebruiken. Bijvoorbeeld door stimuleringsmaatregelen, voorwaarden bij gronduitgifte of proeven en onderzoek samen met bedrijven en kennisinstellingen. 

De verantwoordelijke wethouder nam deze motie over en gaat de komende tijd samen met Tilburgse bedrijven aan de slag voor meer schone logistiek. 

 

Grote terrassen op Roode Steen en Kerkplein permanent, dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie, en ze zorgen voor extra gemeentelijke inkomsten. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.’ De evaluatie van de grote terrassen, het onderzoek naar de afsluiting van het plein en het voorstel om de terrassen permanent zoveel ruimte te gunnen, wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en voorgelegd aan de raad.

GroenLinks: geef de fietser de ruimte! | Nieuwegein

GroenLinks GroenLinks Nieuwegein 17-06-2020 00:00

Met de versoepelingen van de coronamaatregelen gaat ook het fietsverkeer weer op gang komen. Daarom dringen we aan op actie bij het college B&W. 

Veel mensen die normaliter met het OV reizen, zullen dit vermijden vanwege de kans op besmetting. Maar ook los van de coronamaatregelen, worden fietswegen aanzienlijk drukker omdat steeds meer mensen de fiets prevaleren boven de auto. Een goede ontwikkeling! Om het fietsverkeer in goede banen te leiden, adviseert de Fietsersbond de gemeente Nieuwegein om nog eens goed naar de openbare ruimte voor fietsers te kijken. We onderschrijven het advies van de Fietsersbond over fietsmobiliteit in de nieuwe anderhalvemetersamenleving. Met dat als aanleiding stellen we hierover vragen aan de gemeente via een zogenaamde artikel 42 procedure.

Dat dat hard nodig is, wordt bekrachtigd door GroenLinks commissielid Rien van Keulen. “Deze steeds belangrijker wordende vorm van mobiliteit – al helemaal in tijden van corona – stelt zekere eisen aan de infrastructuur van onze stad. Dat wil zeggen meer ruimte en voorrang voor fietsers en ander langzaam verkeer.” Concreet betekent dit meer groen licht en opstelruimte voor fietsers, de bromfiets van het fietspad naar de rijbaan en de ombouw van de Jutphasestraatweg en Herenweg tot fietsstraat. “En uiteindelijk is dat niet alleen goed voor de veiligheid, maar ook voor het welzijn van onze inwoners en het klimaat.”, aldus Van Keulen.

Veilig op de fiets naar school

CDA CDA Bernheze 16-06-2020 10:14

Veilig op de fiets naar school `Ik wil graag zelf op de fiets naar school!` Zeven is ze. Al zeven, in haar eigen bewoordingen, ik snap haar wel. En ik gun het haar ook, zelf op de fiets naar school. Maar ik weet ook: het verkeer raast vaak door de straten, een kleine kinderfiets, hoe kleurrijk ook, is zo over het hoofd gezien. Bij veilig verkeer gaat het om de bescherming van de kwetsbaarste verkeersdeelnemers. Schoolkinderen, fietsers, voetgangers. En op straten, waar auto’s, fietsers, tractoren en vrachtwagens wedijveren om het beschikbare asfalt, laat je je kleine meisje niet los. Verkeersveiligheid is één van de belangrijkste speerpunten van het CDA. We willen dat onze kinderen veilig naar school kunnen fietsen, dat je in het buitengebied fijn kunt genieten van een fietstocht door onze mooie omgeving. We steken graag over, zonder bang te hoeven zijn om van onze sokken te worden gereden. We vragen daarom voortdurend aandacht voor het veilig verkeer in Bernheze. We proberen aanpassingen naar voren te halen, zoals de aanpassing van Weijen in Nistelrode. We zetten ons in voor de verkeersveiligheid in Vorstenbosch, en ijveren ons voor de realisatie van de Traverse in Heeswijk -Dinther. Zomaar een paar voorbeelden, want de verkeersveiligheid in Bernheze is en blijft werk in uitvoering. Het verdient onze voortdurende aandacht. Zodat ouders hun kinderen met een gerust hart op de fiets naar school durven sturen. Ezra Leeger Raadslid CDA Bernheze CDA Bernheze: altijd in de buurt!

Volledige uitvoering plan Maasboulevard en aandacht Math Sieben Brug

CDA CDA PvdA Peel en Maas 14-06-2020 14:43

Volledige uitvoering plan Maasboulevard en aandacht Math Sieben Brug In de afgelopen jaren is vanuit de dorpsgemeenschap een mooi plan ontwikkeld langs de maasoever van Kessel. De dorpskern krijgt daarmee een vernieuwd gezicht naar de Maas en de maasoever een kwaliteitsslag. Het toerisme krijgt hierdoor ook een extra impuls. Het CDA vindt het belangrijk dat dit plan vanuit de gemeenschap is ontstaan en zo kan vertrouwen op een breed draagvlak. Kortom, er ligt een prachtig plan dat waardering verdient. Vanwege een financieel tekort dreigen twee gebiedsdelen in dit plan echter te worden geschrapt. Daarmee kan het plan niet in z’n geheel worden uitgevoerd. Er ontstaat dan het beeld van een ‘gatenkaas’, waar sommige gebiedsdelen er prachtig bijliggen en tussengelegen delen niet worden vernieuwd. Voor de CDA-fractie onaanvaardbaar. Het doet daarnaast afbreuk aan het prachtige plan. Met een beperkt extra budget kan het plan wel integraal worden uitgevoerd. De CDA-fractie gaat daarom in de raadsvergadering van 23 juni samen met de fractie PvdA/GL een amendement indienen voor een extra krediet voor de integrale uitvoering van het plan Maasboulevard. Daarmee doen we recht aan de kwaliteit en het draagvlak voor dit mooie plan. Daarnaast vraagt het CDA aandacht voor de Math Sieben Brug. Deze brug is geplaatst door de voormalige gemeente Kessel, nog in uitstekende staat en heeft bij vele inwoners een emotionele waarde. Wij willen weten wat de reden is dat deze brug niet kan blijven. Als de brug écht niet kan blijven, dan vragen wij van het college een plan hoe de brug in Kessel, Kessel-Eik of een andere kern uit Peel en Maas kan worden hergebruikt. Roel Boots en Michel van Lieshout

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.