Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

1503 documenten

CVO in gesprek met Stichting Trekkertrek Vrienden Oosterwolde

Christelijk Verbond Oldebroek (CVO) Christelijk Verbond Oldebroek (CVO) Oldebroek 26-04-2024 11:23

Op vrijdagavond 12 april jongstleden heeft Stichting Trekkertrek Vrienden Oosterwolde weer de jaarlijkse trekkertrek testavond georganiseerd. Honderden bezoekers hebben een hele avond genoten van de vele brullende trekkers die hun krachten konden meten met de sleepwagen. Ook aan de kleinste kinderen werd gedacht door middel van gratis toegang en een mooi springkussen.  Na een lange winterperiode is dit één van de eerste evenementen die weer in de buitenlucht plaatsvindt. Op zo’n prachtige avond met heerlijk weer trokken mensen er weer op uit; niet alleen voor de trekkers, maar ook voor het samenzijn en een praatje. We mogen dan ook blij zijn dat er mensen zijn die hun nek uitsteken om zo’n mooi evenement te organiseren. Dankzij de sponsoring van lokale ondernemers en de inzet van een grote groep enthousiaste vrijwilligers was dit opnieuw een succesvolle avond.

Stichting Trekkertrek Vrienden Oosterwolde organiseert al jaren dit mooie evenement in Oosterwolde en wil dit ook graag blijven doen. Zij gaven CVO wel enkele zorgen mee, die CVO naar voren zal brengen bij de behandeling van de herziening van het evenementenbeleid, die in 2024 op de agenda staat. Mocht u als stichting of vereniging ook tegen problemen aanlopen door het gemeentelijke evenementenbeleid, meldt het dan aan ons via info@cvoldebroek.nl.

CVO dankt Stichting Trekkertrek Vrienden Oosterwolde voor het goede gesprek en wenst hen succes met het volgende evenement!

ARMENIËRS HERDENKEN OP 24 APRIL WERELDWIJD GENOCIDE

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 25-04-2024 10:59

Herdenking bij het Almelose genocide monument

Armeniërs in alle delen van de wereld herdenken op 24 april de volkerenmoord in het Ottomaanse Rijk, het moderne Turkije, die tegen hun voorouders begon.

De Armeense Genocide (soms aangeduid als Armeense kwestie) is de naam voor de moorden op honderdduizenden tot meer dan een miljoen Armeniërs, die gepleegd werden in het Ottomaanse Rijk ten tijde van het regime van de Jonge Turken. Op 24 april 1915 werden honderden tot enkele duizenden leden van de Armeense elite zonder enkele vorm van proces vermoord in Constantinopel (Istanboel).

Deze dag wordt nog altijd herdacht door de Armeniërs als het begin van de volkerenmoord. In de Armeense hoofdstad Erevan is een speciaal monument hiervoor opgericht. Ook in andere landen waar Armeniërs wonen worden herdenkingen georganiseerd.

De Armeense geloofsgemeenschap in Almelo is één van de grootste in Nederland. Vandaar dat de oprichting van een monument al een lang gekoesterde wens was van de Armeense gemeenschap in Almelo, maar vanwege diverse protesten vanuit de Turkse gemeenschap in Almelo en elders in Twente, was het gemeentebestuur van Almelo in het begin zeer terughoudend in het verlenen van haar medewerking.

Uiteindelijk heeft het bestuur van de Armeense Apostolische Kerk Almelo “Surp Krikor Lusavorich” besloten om op het grondgebied van de kerk ruimte te bieden aan het herdenkingsteken dat een copie vormt van het herdenkingsmonument dat in de Armeense hoofdstad Jerevan is opgericht.

Ook deze keer was de Partij Vrij Almelo op uitnodiging aanwezig bij de herdenking op het terrein van de Armeens Apostolische Kerk in Almelo.

Woord Burgemeester van Gemeente Almelo, mevrouw Mirjam van ’t Veld

Duduk gespeeld door Nicolai Romashuk

Woord Aramese Federatie Nederland door dhr. Johan Kurt

Gedicht door de leerlingen van de zondagsschool Surp Mesrop Mashtots

Slotwoord consult van de Armeense ambassade van de republiek Armenië mevrouw Mariam Virabyan

Rechts Ronald Groothedde, Partij Vrij Almelo

Foto’s Partij Vrij Almelo

Algemene Ledenvergadering en presentatie Omnipark

Lokaal Meierijstad Lokaal Meierijstad Meierijstad 21-04-2024 17:07

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van LOKAAL op dinsdag 9 april zijn alle highlights over de vereniging besproken. Aan bod kwamen de vragen wat LOKAAL het afgelopen jaar heeft bereikt en wat LOKAAL het komende jaar gaat ondernemen. naast de bedrijfspresentaties en de openbare bijeenkomst, die goed werden bezocht, nodigt LOKAAL ook initiatieven uit om zicht te presenteren. Zo ook de voorzitter van het te bouwen Omnipark de Brug in de persoon van Yvette Bloemen.

Yvette gaf een enthousiaste toelichting over het initiatief, opgezet door een aantal verenigingen en vrijwilligers, en wat we met het bundelen van krachten kunnen bereiken. Door deze inzet wordt er een multifunctionele accommodatie gerealiseerd, waar ook mogelijkheden voor nieuwe activiteiten gerealiseerd kunnen worden. Daarnaast is Waterschap Aa en Maas al vanaf het begin betrokken waardoor ook deze projecten van de grond kunnen komen. Sinds de laatste verkiezingen is er door de politiek ook wat steviger ingezet op de totstandkoming van dit unieke project. Er zijn ervaringen opgedaan bij andere MFA’s. Rivier de Aa krijgt een prominente plek in de kern en wordt door het landschap begeleid. De kracht van synergie is veel beter dan alle bestaande elementen los van elkaar te houden. De investering die gedaan moet worden is hierdoor veel efficiënter en duurzamer dan het bedrag dat vaak genoemd wordt aan kosten.  Het doel is dat in 2027 het park in gebruik genomen gaat worden.

Het was een geslaagde Ledenvergadering met een grote opkomst die de betrokkenheid van de leden laat zien. LOKAAL kijkt uit naar dit jaar en hoopt weer veel te mogen bereiken.

Wonen in Roosendaal? Wij willen actie!

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 21-04-2024 08:19

Het is tijd om eerlijk te zijn: Gemeente Roosendaal loopt achter op het gebied van woningbouw. Dit terwijl de behoefte er zeker is, staan projecten stil en blijven potentiële ontwikkelingskansen onbenut. Dit terwijl er voldoende middelen zijn, zowel in termen van ruimte als financiën. Als Roosendaalse Lijst hebben we al vaker om actie gevraagd in dit dossier. Daarom willen we het college graag helpen met een aantal moties om hierin verandering in te brengen.

Een belangrijke ontwikkeling die eraan komt, is de nieuwbouw van het ziekenhuis. In navolging van een oproep van de jongerenraad, roepen wij op tot herontwikkelen van dit gebied. Zeker gezien de ontwikkelingen lang kunnen duren, lijkt het de Roosendaalse Lijst goed om nu te starten met de ontwikkeling van dit gebied. De motie die wij hiervoor hebben ingediend, heeft het helaas niet gehaald.

Daarnaast is het hoog tijd dat we het automatisch indexeren van startersleningen invoeren. Jonge mensen die de stap willen zetten naar een eigen huis, worden nu geconfronteerd met de financiële realiteit. Het automatisch indexeren van startersleningen zal hen helpen de toegang tot onze woningmarkt te vereenvoudigen. Hiervoor heeft de Roosendaalse Lijst een motie ingediend die is aangenomen. Er komt een onderzoek naar het verhogen van de starterslening, welke voor de zomer van 2024 door de raad zal worden vastgesteld.

Bovendien mogen we niet vergeten dat onze dorpen net zo goed behoefte hebben aan nieuwbouwwoningen. Te lang is er alleen gefocust op de stedelijke gebieden, terwijl nieuwbouw in de dorpen achter is gebleven. Laten we woningbouw in de dorpen weer in beeld brengen en ervoor zorgen dat ook daar onze inwoners kunnen genieten van betaalbare en kwalitatieve huisvesting. In Roosendaal hebben we het over het behoud van voorzieningen, terwijl deze vraag juist in de dorpen van onze gemeente speelt. In reactie hierop gaf de wethouder aan dat eind 2024 de dorpenvisie klaar is, waarin de woningbouw in beeld wordt gebracht. Nu staan er enkel voor Wouw en Moerstraten woningen op de woningbouwprogrammering.

Maar laten we ook kritisch naar onszelf kijken. De gemeente Roosendaal moet een voorbeeld stellen als het gaat om het aanpakken van gemeentelijke leegstand. Het is absurd dat er leegstand heerst terwijl onze stad snakt naar nieuwe woningen. Laten we een duidelijk leegstandsbeleid opstellen en actief ingrijpen om deze leegstand te verminderen. Hiervoor heeft de fractie van de Roosendaalse Lijst een motie ingediend welke het heeft gehaald. De strekking is dat de gemeente per eigen locatie gaat kijken wat er mogelijk is op het gebied van woningbouw en zal deze locaties versneld in ontwikkeling brengen.

Wachten op het mooie weer!!

CDA CDA Aalsmeer 19-04-2024 10:01

Het CDA is vanaf het begin af aan een warme voorstander geweest van dit grote project langs de oever van de Poel. Een project waar actief met inwoners van Aalsmeer is gesproken over de inrichting en regels voor het gebruik. Het is een groot genoegen dat vele mensen hier op verschillende manieren gebruik van maken. De een wandelt over de mooi aangelegde paden, de ander heeft met het gezin een gezellige BBQ. Dat ALLE inwoners, jong en oud, gebruik kunnen maken van dit mooie Waterfront, is voor het CDA altijd van groot belang geweest. Ook de aangewezen BBQ plekken worden bij mooi weer goed gebruikt. Natuurlijk zijn voor het gebruik van het gehele Waterfront regels. Daar wordt door onze lokale BOA’s goed op gelet. Tijdens de raadsvergadering van 18-4-2024 werden voor wat betreft het bestemmingsplan Waterfront, de puntjes op de i gezet. Na overleg met mede raadsleden is dit bestemmingsplan Waterfront aangenomen. Nu maar wachten op het mooie weer! Gerard Winkels

Bloemenzaadjes en paaseitjes

Groen Gilzen en Rijen Groen Gilzen en Rijen Gilze en Rijen 18-04-2024 17:17

Weekblad Gilze en Rijen, 17 april 2024;

Op zaterdag 30 maart stond Groen Gilze Rijen met een gezellige actie in winkelcentrum De Laverije in Rijen. Vanwege de naderende lente deelden we zakjes met een kleurrijk bloemenmengsel uit aan bezoekers van het winkelcentrum. Dit bloemenzaad, volledig biologisch geteeld, is niet alleen leuk voor de tuinen van de ontvangers, maar draagt ook bij aan het behoud van vlinders, bijen en andere belangrijke insecten.

Naast de bloemenzaadjes werden ook chocolade paaseitjes uitgedeeld. De leden van Groen Gilze Rijen stonden klaar om in gesprek te gaan met de bezoekers van De Laverije. Tijdens deze gesprekken kwam naar voren dat het groenonderhoud in de gemeente al verbeteringen vertoont, maar dat er nog steeds ruimte is voor verbetering. Wij zijn het ermee eens dat op verschillende plekken het onderhoud nog niet op het gewenste niveau is.

Ook hoorden we dat onze inwoners blij zijn met de ontwikkeling van het centrum in Rijen. Na zoveel jaren is nu eindelijk de bouw bijna afgerond en het ziet er goed uit. De gemeente heeft vorige week dinsdag ook het voorlopig ontwerp van het Wilheminaplein gepresenteerd. Het is nog maar een voorlopig ontwerp, maar het belooft een mooi, gezellig plein te worden.

Belang

Met de actie in De Laverije benadrukt Groen Gilze Rijen het belang van een groene en leefbare omgeving voor alle inwoners van de gemeente. Door het uitdelen van bloemenzaadjes hopen we niet alleen de tuinen van Rijen te verfraaien, maar ook een positieve impuls te geven aan de biodiversiteit.. Mocht u door het lezen van dit artikel denken dat u ook graag een zakje met bloemenzaad zou willen, dan hebben we goed nieuws. Er zijn nog enkele zakjes met bloemenzaad over. Stuur een mailtje met u naam en adres naar Dennis@groengilzerijen.nl en wij zorgen ervoor dat u een zakje in de bus krijgt. Wacht niet te lang, want op is op.

Voor meer informatie over Groen Gilze Rijen kunt u terecht op onze website Groengilzerijen.nl of sociale media kanalen. Vragen via Info@groengilzerijen.nl

Hits: 85

Bomenkap Oranjeplein

Partij Souburg-Ritthem (PSR) Partij Souburg-Ritthem (PSR) Vlissingen 13-04-2024 09:53

Partij Souburg-Ritthem is behoorlijk geschrokken van de informatie, die wij in de beantwoording van onze schriftelijke vragen (commissie ruimte 28 maart 2024) hebben gelezen. Volgens de bijgesloten kaart zijn 20 historische bomen aan het afsterven! Deze prachtige, oude bomen zijn beeldbepalend voor het Oranjeplein en de oude kern van Souburg. De PSR vindt het ontoelaatbaar, dat alle historische bomen opgeofferd worden vanwege de naastgelegen nieuwbouw.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Zijn de gevolgen van nieuwbouw (bijvoorbeeld de wateronttrekking uit de bodem) voorafgaand aan de nieuwbouw in kaart gebracht? Graag toelichting.

Waarom is niet halverwege opnieuw een monitor uitgevoerd op de bomen? Graag toelichting.

Het lijkt voor de PSR zinvol bovenstaande op te nemen in procedures om herhaling en kosten te voorkomen. Kan het college onze suggestie overnemen?

Ontvangt WVO/Zorgstroom de rekening voor de nieuw te planten bomen? Of is de gemeente hier ook debet aan en moet zij bijdragen in de kosten? Graag toelichting.

De PSR neemt aan dat er nieuwe bomen geplant worden, die al een groot formaat hebben. Anders gaat het jaren duren voordat een redelijk groen beeld op het Oranjeplein terugkomt. De PSR hoort hierover graag de mening van het college.

Wanneer wordt de herplanting gestart?

VLP en ROUTE

VLP Roosendaal VLP Roosendaal Roosendaal 05-04-2024 14:42

VLP Roosendaal komt naar u toe…zaterdag 6 april. En Route 2024 in de Kroeven!

KOM EEN PRAATJE MAKEN

Politiek speelt zich vaak af in al dan niet besloten vergaderkamer(tje)s, waarbij de meeste onderwerpen vooral over het wel en wee van het gros van de inwoners in onze gemeente gaat. Daarom vindt VLP Roosendaal als grootste politieke partij van de gemeente Roosendaal, het heel belangrijk om te weten wat er allemaal in de stad, dorpen en wijken leeft, wat de pijnpunten zijn, maar ook wat we allemaal goed gaat. Om daar achter te komen komen wij een aantal keren per jaar met een team (met o.a. diverse fractieleden) spontaan naar informele hotspots om face tot face van inwoners te horen wat ze aan ons kwijt willen. Alle informatie wordt door ons op de juiste waarde geschat en zien we als nuttige toevoeging bij alle bestuurlijke en verantwoordelijke taken die wij ten opzichte van u hebben. Wees welkom.

Morgenochtend van 10.30 tot 12.00 uur staan wij van VLP Roosendaal in wijk de Kroeven, nabij de parking van de Lidl aan de President Kennedylaan.

U bent van harte welkom.

Misschien tot dan?

Aanvraag interpellatie n.a.v. controles eetgelegenheden

Leefbaar Gouda Leefbaar Gouda Gouda 03-04-2024 05:32

Verschillende instanties hebben gecoördineerde controles uitgevoerd bij een aantal eetgelegenheden in het centrum van de stad. Naar aanleiding van deze controles en de wijze waarop deze zijn uitgevoerd hebben de fracties van Leefbaar Gouda en Gouda Positief nader onderzoek gedaan naar de gang van zaken rond deze controles. De uitkomst van deze gesprekken is voor beide fracties aanleiding om deze aanvraag voor een interpellatie in te dienen.

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Gouda,

De heer P. Verhoeve

Op vrijdag 22 maart j.l. hebben verschillende instanties waaronder de ODMH, de NVWA (keuringsdienst van waren), de gemeente Gouda afdeling Handhaving, de Arbeidsinspectie, de IND, de Milieudienst en Brandweerinspectie en in sommige gevallen de politie gecoördineerde controles uitgevoerd bij een aantal eetgelegenheden in het centrum van de stad.

Naar aanleiding van deze controles en de wijze waarop deze zijn uitgevoerd hebben de fracties van Leefbaar Gouda en Gouda Positief, nadat zij zijn geïnformeerd door verschillende eigenaren, nader onderzoek gedaan naar de gang van zaken rond deze controles. De uitkomst van deze gesprekken is voor beide fracties aanleiding om deze aanvraag voor een interpellatie in te dienen.

Voor de goede orde willen wij aangeven dat naar onze mening handhaving een belangrijk onderdeel is bij de uitvoering van gemeentelijk beleid en onlosmakelijk verbonden is bij het opstellen van regels en richtlijnen. De wijze waarop handhaving wordt uitgevoerd in dit onderhavige geval is mede reden om dit interpellatiedebat aan te vragen.

Hieronder willen wij onze aanvraag nader toelichten en afronden met het stellen van een aantal vragen.

Ten tijde van ons bezoek vrijdagavond 22 maart j.l. aan de studio NPO 1 in Hilversum werden wij via sociale media op de hoogte gebracht van het feit dat er een controle plaatsvond bij een aantal niet Nederlandse eetgelegenheden in het Centrum van de stad. Een van de leden van de fractie van Leefbaar Gouda heeft direct, de bij het bezoek aanwezige Burgemeester, gevraagd of hij op de hoogte was van deze controle. Het antwoord was bevestigend met de opmerking dat het hier ging om een ‘random’ controle. Vanaf die avond en de dagen daarop werd het ons duidelijk dat de controle van onder meer de diensten ODMH, de NVWA (keuringsdienst van waren), de gemeente Gouda afdeling Handhaving, de Arbeidsinspectie, de IND, de Milieudienst en Brandweerinspectie en in enkele gevallen de politie een gecoördineerde controle heeft uitgevoerd specifiek gericht op eetgelegenheden met een buitenlandse kaart in het Centrum c.q. de binnenstad van Gouda.

De controle die plaatsvond op het moment dat de ondernemers bezig waren met het bedienen van hun klanten, en waarbij op een moment soms meer dan 7 – 12 personen van de genoemde overheidsinstellingen gezamenlijk binnenkwamen, heeft een forse impact en grote gevolgen gehad voor de betrokken eigenaren, hun medewerkers en de aanwezige klanten.

Vanaf 23 maart tot en met 29 maart hebben fractieleden van genoemde partijen gesprekken gevoerd met de directe betrokkenen i.c. de eigenaren van de eetgelegenheden

te weten: New Tandoor (Indiaas Restaurant), Bangkok City (Thai restaurant), Migag-Korean (Street Food), Yoshi Sushi en Kichi Japans Restaurant.

Het beeld dat werd geschetst door de eigenaren vinden wij niet alleen schokkend maar in sommige situaties weinig getuigen van een respectvol optreden van de genoemde overheidsinstanties tegenover eigenaren, medewerkers en klanten.

Op 28 maart j.l. hebben wij een vooraankondiging gedaan van een verzoek voor interpellatie aangezien wij van mening waren dat wij eerst zorgvuldig de gesprekken met deze eigenaren wilden afronden alvorens een definitief verzoek in te dienen. Die zorgvuldigheid was naar onze mening nodig aangezien vele van de eigenaren emotioneel direct na 22 maart j.l. niet in staat waren om op een rationele manier te reageren op het gebeuren.

De inhoud van deze gesprekken en de camerabeelden die wij hebben bekeken hebben er mede toe bijgedragen dat wij het verzoek formeel op 2 april j.l. voor een interpellatie hebben ingediend.

Algemene Hoofdlijn van de gebeurtenissen zoals besproken met de ondernemers/eigenaren;

Vrijdag 22 maart 2024 vonden er in Gouda invallen plaats bij verschillende restaurants door verschillende overheidsinstanties, onder toezicht van handhaving en politie, door de NVWA, IND, ODMH, brandweerinspectie en de arbeidsinspectie.

De inspecties werden als overdreven ervaren, traumatisch en met een gebrek aan respect voor de ondernemers en hun personeel. Er werden onredelijke vragen gesteld en privacy werd geschonden, met intimidatie, grensoverschrijdend gedrag en ondervraging van het personeel.

De ondernemers voelden zich vernederd en gediscrimineerd door de manier waarop ze werden behandeld tijdens de controle, de inspecties leidden tot verstoring van de bedrijfsvoering en mogelijke imagoschade. Deze werden als traumatisch ervaren door de ondernemers en hun personeel. Er wordt gewezen op de schade die is veroorzaakt aan de bedrijven, zowel financieel als qua reputatie. De controleactie had niet alleen een impact op het bedrijf, maar ook op de gezondheid en het welzijn van de eigenaren, met een van hen die zelfs overweegt te stoppen met werk

De ondernemers vragen zich af wie deze invallen/inspecties coördineert en waarom er geen onderscheid wordt gemaakt tussen grote en kleine bedrijven. Er wordt gevraagd naar het doel van deze invallen en hoe ondernemers kunnen omgaan met onrechtmatig handelen door overheidsinstanties.

Betrokken handhavers boden een week later hun excuses aan voor de manier waarop de controle was uitgevoerd. Adviseerden alles op papier te zetten zodat hiervan geleerd kan worden (aldus de reactie van de ondernemers/eigenaren)

Inmiddels hebben wij ook andere restaurants benaderd met de vraag of er controle was geweest. Enkele hebben dit bevestigd maar naar hun zeggen ging dat allemaal op een rustige manier met een beperkt aantal controleurs. Bedrijven zoals Keck, Museum café, Gewoon Gouds en Gouds Glas werd de controle op een veel vriendelijker manier uitgevoerd.

Op donderdag 28 maart j.l. heeft een medewerker van de ODMH namens deze organisatie, en later ook een BOA namens handhaving, aan een van de bovengenoemde eigenaren excuses aangeboden voor het optreden gedurende de controle. Daarbij werd aangegeven dat ook zij van mening waren dat het optreden van de andere overheidsorganisaties niet helemaal respectvol was verlopen.

Van de gesprekken met de ondernemers/eigenaren hebben wij verslagen gemaakt en van hen akkoord gekregen om deze gesprekken te verwerken in de Algemene hoofdlijn van de gebeurtenissen.

Dit alles nu resulteert in het stellen van de navolgende vragen:

⦁ Is het College bekend met de wijze waarop de controle door genoemde overheidsinstellingen heeft plaatsgevonden zoals genoemd in de toelichting?

⦁ Kan het College helder maken hoe de controle had moeten verlopen en hoe deze in de praktijk heeft plaatsgevonden?

⦁ Kan het College aangeven wat zij vindt van deze werkwijze van genoemde overheidsinstellingen?

⦁ Is het juist dat er sprake is geweest van een gecoördineerde actie op vrijdagavond 22 maart j.l. specifiek gericht op een aantal eetgelegenheden met name die met een ‘buitenlandse kaart’?

⦁ Kan het College aangeven op grond waarvan is uitgegaan van een ‘random’ controleaanpak terwijl in de praktijk sprake was van het controleren van een aantal eetgelegenheden met een buitenlandse kaart?

⦁ Erkent het College dat met deze controle en de wijze waarop dit heeft plaatsgevonden de beeldvorming bij de eigenaren van genoemde eetgelegenheden is ontstaan van een ‘discriminerende’ actie van genoemde overheidsinstellingen?

⦁ Is het College op de hoogte van de impact die deze controle heeft veroorzaakt bij de eigenaars, medewerkers en bezoekers van genoemde eetgelegenheden?

⦁ Kan het College aangeven welke de resultaten zijn van deze ‘gecoördineerde’ actie voor wat betreft de vastgestelde overtredingen?

⦁ Hebben deze overtredingen geresulteerd in het opleggen van boetes en kan worden aangegeven waaruit deze bestaan?

⦁ Is het College van mening dat de controle en de wijze van optreden van genoemde overheidsinstellingen heeft bijgedragen tot het realiseren van de doelen?

⦁ Kan het College aangeven op welke wijze de materiële schade en de immateriële schade worden vergoed aan de eigenaren van de eetgelegenheden?

⦁ Is het College op de hoogte van het feit dat van de kant van de ODMH en de afdeling Handhaving op donderdag 28 maart j.l. persoonlijk excuses zijn gemaakt aan een van de eigenaren voor het optreden zoals dat heeft plaatsgevonden?

⦁ Is uw College op de hoogte van het feit dat de vertegenwoordiger van de ODMH daarbij heeft kenbaar gemaakt dat de andere genoemde overheidsinstanties te ver zijn gegaan met de wijze van optreden tijdens de controle?

⦁ Deelt het College de mening van de vertegenwoordiger van de ODMH?

⦁ Kan het College aangeven op grond waarvan deze excuses zijn gemaakt en in opdracht van wie?

⦁ Overweegt het College, gelet op het overbrengen van deze excuses door de ODMH en een BOA-functionaris, namens de overige overheidsinstellingen excuses aan te bieden aan de eigenaren en de medewerkers van de eetgelegenheden vanwege de wijze van optreden door genoemde instanties tijdens de controle?

⦁ Is het College bereid om in gesprek te gaan met deze ondernemers, de medewerkers en iedereen ‘slachtoffer’ is geworden van de wijze van optreden tijdens de controle?

Namens de fractie van Leefbaar Gouda en Gouda Positief

Jan de Koning en Wim Schmidt

Overheid voor en door de burger ten dienste

Arnhem Centraal Arnhem Centraal Arnhem 30-03-2024 20:46

Overheid voor en door de burger ten dienste

“Is de ODRA er voor de inwoners of zijn de inwoners er voor de ODRA?”, zo luidt de titel van het rapport van de Rekenkamer. In het verleden hebben overheden verschillende instanties en voorzieningen op afstand gezet, verzelfstandigd en geregulariseerd, waardoor de gemeente een concern werd dat “klanten” hielp. Arnhem Centraal is hier altijd op tegen geweest. Zo hebben we tijdens de begroting een motie ingediend, tevens aangenomen, om onze inwoners niet meer als klanten te bestempelen. De overheid is er namelijk voor en door de burgers.

De uitkomsten en titel van het onderzoek zijn schrijnend. Het is moeilijk om contact te krijgen met de ODRA en men voelt zich niet welkom. 20% procent van de berichten wordt niet beantwoord, en dit is een geluid dat we van diverse bedrijven horen.

Ook de informatievoorziening richting de raad loopt niet altijd vlekkeloos. Het college mag buiten het bestemmingsplan werken mits dit aan de raad wordt vermeld, en dat is een taak van de ODRA. Helaas wordt ook dit nagelaten. Ondanks herhaalde pogingen om dit aan de kaak te stellen, is er helaas nog geen verbetering opgetreden.

De huidige coalitie streeft naar een verbetering van de verhouding tussen overheid en burger en wil meer dienstverlenend zijn naar de stad. Daarom zijn we blij met dit onderzoek en de eerste aanbevelingen, in de hoop dat we een verbetertraject voor de ODRA kunnen realiseren. Het is alleen jammer dat in het onderzoek toch weer wordt gesproken over klantgerichtheid, wij vinden de burger namelijk juist geen klant van de overheid..

Een nieuwe speeltuin in de Laar-Oost

Samenwerken aan een gezond en sportief Malburgen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.