Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

13 documenten

Brouwerseiland, woordbreuk coalitiepartijen?

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks SGP D66 Schouwen-Duiveland 29-07-2020 17:00

Het college van B&W van Schouwen-Duiveland heeft onlangs (Raadsbrief 24 juli 2020) aangegeven nog steeds bereid te zijn om mee te werken aan het tot stand komen van Brouwerseiland. De initiatiefnemer heeft een concept-bestemmingsplan ingediend bij B&W, waarmee volgens B&W aan de bezwaren van de Raad van State die op 30 april 2019 onder andere het eerder nog door de gemeenteraad in 2017 vastgestelde bestemmingsplan volledig vernietigde, tegemoet wordt gekomen.

Opmerkelijk want de gemeenteraad heeft na die uitspraak van de Raad van State namelijk op 9 mei 2019 bij meerderheid uitgesproken dat er bij de gemeenteraad geen draagvlak (meer) bestaat voor het project Brouwerseiland. Alle coalitiepartijen (LSD, CDA, SGP en GroenLinks), de CU en natuurlijk ook de PvdA steunden die motie. De VVD (de enige fractie die de komst van Brouwerseiland nog ziet zitten), SP, D66 en HvSD stemden toen helaas tegen.

De coalitiepartijen hebben hun nieuwe standpunt ook breeduit in alle media onder de aandacht gebracht.

B&W legt die motie nu naast zich neer. Ze vreest – ons inziens ten onrechte –  een kansrijke claim van de initiatiefnemers als zij niet langer meewerkt. Zij gaat daarmee in tegen de uitdrukkelijke wens van alle coalitiepartijen.

Wat gaan de coalitiepartijen doen?  Wordt het met hangende koppies en met hangende pootjes toch maar B&W volgen en daarmee woordbreuk plegen?

De PvdA blijft in ieder geval bij haar standpunt: Er moet geen Brouwerseiland komen!

Wij vragen ons op dit moment wel een paar dingen af:

Is er door het college advies gevraagd en verkregen over de vraag of het plan Brouwerseiland na de vernietiging van het bestemmingsplan 2017 nog steeds valt aan te merken als zogeheten “pijplijn-project” zoals bedoeld in de bij de Kustvisie Zeeland 2017 horende “Notitie overgangsbeleid”? Is er advies gevraagd en verkregen over de vraag of bij niet verdere medewerking door het college aan een nieuw plan voor Brouwerseiland de initiatiefnemer een kansrijke schadeclaim jegens de gemeente zou hebben? Is er advies gevraagd en verkregen over de vraag of in deze opnieuw een ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd moet worden of dat het het college in deze vrij staat bij het nemen van een nieuw besluit terug te vallen op de procedure die aan het vernietigde bestemmingsplan ten grondslag lag? Waarom is de periode waarin belanghebbenden kunnen reageren in vakantietijd?

We hopen dat over deze vragen snel duidelijkheid komt.

 

Het bericht Brouwerseiland, woordbreuk coalitiepartijen? verscheen eerst op PvdA Schouwen-Duiveland.

VVD laat zich informeren over bereikbaarheid eiland tijdens werkzaamheden Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug

VVD VVD Goeree-Overflakkee 13-03-2020 07:34

Rijkswaterstaat is begonnen aan zijn grootste onderhoudsklus ooit. Tot 2033 worden meer dan 100 bruggen en tunnels gerenoveerd, waaronder ook de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug. De VVD heeft via schriftelijke vragen informatie opgevraagd bij het college over de bereikbaarheid van het eiland in deze periode.

Vraag VVD 1: Gezien alle wegwerkzaamheden die ons te wachten staan en die zeker de bereikbaarheid van ons eiland zullen bemoeilijken vragen wij u ons deelgenoot te maken van de maatregelen die getroffen worden met betrekking tot de bereikbaarheid van ons eiland ten tijde van de renovatie van met name de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel. Hoe wordt voorkomen dat ons eiland slecht tot zeer slecht te bereiken is?

Beantwoording college: Het is nog veel complexer. Werkzaamheden aan de knooppunten Ridderster en Vaanplein, Botlekbrug/-tunnel, Thomassentunnel en Volkerak- en Krammersluizen etc. hebben allemaal impact op de bereikbaarheid van ons eiland. Er kan dan ook niet worden voorkomen dat er een grote impact op bereikbaarheid ontstaat. Wel wordt er alles aan gedaan om de bereikbaarheid zo optimaal mogelijk te houden. Eens in de 4-8 weken (afhankelijk van de planningen) is er overleg bij Rijkswaterstaat (Verkeerscentrale) in Rhoon waaraan alle wegbeheerders deelnemen. Er zijn vertegenwoordigers van RWS, provincie, waterschap, havenbedrijf, gemeenten als Rotterdam, Voorne-putten, Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. De onderhoudspartij voor RWS Rijksweg A15, A-Lanes, is vertegenwoordigd, maar ook Prorail voor de ontwikkelingen van het Theemswegtracé en andere partijen worden aan tafel gehaald om goed inzichtelijk te maken wat, waar speelt en hoe de fine-tuning van de planningen moet zijn om het verkeer zo goed mogelijk te laten doorstromen.

Voorts zijn natuurlijk ook nooddiensten, vervoersondernemingen en veiligheidsregiopartijen die aan dit overleg deelnemen. Alle maatregelen en planningen worden in een programma opgenomen (Melvin) en de werken worden zorgvuldig in volgordelijkheid van uitvoering geplaatst. Op enig moment is er ook een keer zeer groot onderhoud van ‘Kunstwerken’ (bruggen, duikers, viaducten, tunnels etc.) aan de hand die leidend zijn voor de meer reguliere aanpak van de overige zaken als vervangen wegdek etc. Daarom wordt heel gericht gewerkt met tijdsloten waarin wordt bepaald wanneer een werk MOET starten en MOET zijn afgerond omdat sommige grote werken elkaar natuurlijk (extra negatief voor bereikbaarheid) kunnen beïnvloeden.

Het doel is om de veiligheid (externe veiligheid en directe veiligheid voor eenieder) goed te borgen en daarom wordt de veiligheidsregio nadrukkelijk bij de planningen betrokken zodat duidelijkheid bestaat over op welke wijze zij waar kunnen komen. Voorbeeld hiervan is de afsluiting van de N215 door de provincie op nader te bepalen datum tussen Dirksland en Melissant. Nooddiensten, OV-bus en onze gemeente zijn van deze actie al langere tijd op de hoogte en de inwoners worden middels media en verkeersborden (vooraanduiding vanaf week 5) goed geïnformeerd. Voor de communicatie in deze is PZH in de lead, wij sturen mede aan en onze communicatie-afdeling zet passende maatwerkinformatie op de site en in het Eilandennieuws.

Vraag VVD 2: Graag ook een doorkijk naar de planning van de werkzaamheden aan de N59, N215 en de N57 (wanneer de bouw van de getijdencentrale doorgaat). Worden deze afgestemd op de planning van de renovatie van de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel?

Beantwoording college: Gelet op dat wat nu is beschreven, is duidelijk dat wij geen detailplanningen van alle werken kunnen geven. Simpelweg omdat dit te complex is (mede door geplande reservedata door RWS), want ook in de vraag is maar zeer beperkt weergegeven wat er allemaal speelt. Zo zijn onze onderhoudswerken niet weergegeven, maar ook de aanpak/realisatie van de provinciale rotonde op de N498 (Schaapsweg) staat hier niet in. De werken die impact hebben worden zo snel als mogelijk en zo goed mogelijk gericht op doelgroepen, gedeeld.

Bij de zeer grote acties die ‘op ons af gaan komen’ gaat het er vanuit verkeer en vervoer (mobiliteit), vooral om de reiziger niet alleen gericht een omleidingsroute te gaan volgen (met extra stagnatie tot gevolg), maar vooral ook om het beïnvloeden van die reiziger. Ingezet wordt op gebruikmaking van OV, thuiswerken, aanpassen werktijden en dat soort acties om de negatieve reiseffecten zoveel mogelijk te voorkomen dan wel deze te beperken.

Update OV Waterland, N247 files en tunneldosering

VVD VVD CDA Edam-Volendam 19-10-2019 23:43

Afgelopen juni hebben we u bericht over de nieuwe aanbesteding (concessie) voor de vergrote regio Zaanstreek + Waterland. Dinsdag 15 oktober was de regioraad waar deze concessie werd besproken. In de regioraad wordt Edam-Volendam vertegenwoordigd door Emile Karregat (VVD), Alfred de Jong (CDA) en Dorèthy van Raaij (VVD). Zij hebben zich hard gemaakt om de twee huidige buslijnen (316 en 314) voor ons in het Programma van Eisen (PvE) vast te leggen. Andere gemeentes hadden vele eigen wensen ingebracht. Het was dus een spannende avond, aangezien de bewegingsruimte zeer beperkt was.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36885/update-ov-waterland-n247-files-en-tunneldosering

Gelukkig hebben we door te focussen op één belangrijke aanpassing en door veel lobbywerk dit punt binnen gehaald, waar andere gemeentes vele extra wensen zagen sneuvelen. 

De eerste drie jaar van de nieuwe concessie zijn er twee buslijnen vanaf Edam-Volendam naar Amsterdam Centraal Station gegarandeerd, daarna kan de vervoerder bekijken of de reizigersvraag op deze trajecten de twee buslijnen nog steeds rechtvaardigt.

Upgrade station Amsterdam Noord

Wij gaan er vanuit dat er de komende jaren meer forenzen vanuit Edam-Volendam naar Amsterdam willen. De twee buslijnen naar CS zijn nu en in de toekomst hard nodig. Een gedeelte zal via de Noord-Zuidlijn in Amsterdam Noord zijn reis verder maken. Ondanks dat het een nieuw station is, zijn er weinig faciliteiten en heeft het geen enkele uitstraling voor zo’n groot station. De VVD zal heeft een motie ondersteund die aandacht vraagt om het station een upgrade te geven zodat veel functioneler en levendiger wordt, inclusief openbaar sanitair. Samen met de nieuwe halte bij het Schouw kan de Noord-Zuidlijn dan optimaal gebruikt worden.

Niet goed werkende tunneldosering IJ-tunnel

Na de zomervakantie hebben reizigers vanuit onze regio naar Amsterdam via de IJ-tunnel gemerkt dat ze ineens stil stonden voor de tunnel. Er wordt één baan van de tweebaansweg afgesloten en dit veroorzaakt direct een file. Voorheen was er alleen een file voor de tunnel als er daadwerkelijk iets gebeurd was. Een waarschuwingsbord naast de weg verklaart het probleem; tunneldosering. Filedosering is een wettelijk verplichting om te voorkomen dat er files in het overdekte deel van de tunnel ontstaan.

Helaas blijkt bij navraag bij de gemeente Amsterdam dat het huidige systeem bij de IJ-tunnel niet goed werkt. De VVD vindt het vreemd dat een niet goed werkende tunneldosering, voor een niet bestaand probleem, files veroorzaakt. We hebben hierover vragen gesteld aan de vervoerregio en hopen dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost.

VVD wil meer aandacht voor forenzen uit Edam-Volendam

Helaas werd deze zomer bekend dat voor de variant is gekozen met minimale verbetering bij het Knooppunt A10-N247-S116 (KANS). Een gemiste kans! Een andere lang gekoesterde wens van de VVD is een 2x2 onderdoorgang bij Broek in Waterland. Alleen deze variant is toekomstbestendig. De VVD zal deze punten, samen met omliggende gemeentes, in de regio onder de aandacht brengen. Beide projecten kunnen voor een enorme verbetering van de doorstroming zorgen en de files verminderen.

 

VVD Haarlem wil onderhoud bruggen snel verbeteren

VVD VVD Haarlem 31-03-2019 08:44

De Haarlemse bruggen hebben een cruciale functie voor de doorstroming van het verkeer en er zijn helaas vaak problemen. In 2016 waren er problemen met de Schoterbrug. Recent met de Figeebrug en natuurlijk nu nog steeds met de Waarderbrug. Deze laatste kan al tijden niet gebruikt worden vanwege een kapot onderdeel.

Voor filehoofdstad nr. 1, waar de bereikbaarheid al zo kwetsbaar is, is dit een volstrekt ongewenste situatie.

VVD Haarlem heeft dan ook gevraagd om de inspectie van de Schouwbroekerbrug, Langebrug en Melkbrug na voren te halen. De wethouder zegde toe dit te gaan uitzoeken. Bovendien kan, zodra die inspecties zijn uitgevoerd, er een meerjarig onderhoudsplan worden opgesteld, want dat ontbreekt nog steeds in Haarlem. Ook dat onderhoudsplan moet er zo snel komen én niet pas na 2020 zoals nu gepland staat. Onderhoud en bereikbaarheid van onze bruggen is belangrijk. Wij blijven ons er voor inzetten.

2x2 tunnel Broek en doorpakken ...

VVD VVD Edam-Volendam 18-03-2019 08:32

2x2 tunnel Broek en doorpakken beheer bruggen, havens en wegen Edam-Volendam Doorpakken met beheer bruggen, havens en wegen In de gemeenteraadsvergadering van maart werd het onderwerp ‘Beheersplannen Bruggen, Havens en Wegen’ behandeld. De VVD is geschrokken van de bedragen om het onderhoud op het gewenste niveau te krijgen, in totaal 6,8 mln. euro. Dit soort verrassingen willen we niet meer! We steunen het college in de keuze om een kostbaar, maar gedegen toekomstbestendig beheersplan op te stellen. Ondanks deze enorme bedragen vinden we een beter onderhoudsniveau van de Bruggen en Havens wenselijk. Ze zijn samen met de huizen beeldbepalend voor de mooie oude kernen. De gemeente is het verplicht aan zijn bewoners om hier het goede voorbeeld te geven. We hebben het college gevraagd om in het definitieve beheersplan keuze mogelijkheden te geven. De raadsleden kunnen dan een (moeilijke) keuze maken tussen financiën, veiligheid en een mooie omgeving. Kiezen voor Edam-Volendam en haar omgeving De politiek staat deze weken volop in de schijnwerpers. Als lokaal gemeente raadslid ben ik onderdeel van de politiek, maar soms voel ik geen enkele binding. In de media zien we alleen de grote tegenstellingen en extremen; het is zwart of wit, je bent voor of tegen, keiharde oneliners en wetenschappelijke cijfers voor elke mening. Ik ben er van overtuigd dat er een grote zwijgende meerderheid is die veel genuanceerder is en wel bereid is om samen te werken. Er moeten moeilijke keuzes worden gemaakt om ons land, provincie en gemeente vooruit te brengen. Gelukkig zijn er politici die bereid zijn om deze te keuzes te maken. Minister president Rutte voorop en de coalitie, onder aanvoering van Klaas Dijkhoff van de VVD, in zijn kielzog kwam met een breed gedragen oplossing voor een grote stap vooruit. 2X2 Tunnel onder Broek in Waterland is de enige oplossing Dat de landelijke politici zoveel aandacht geven aan deze verkiezingen komt doordat de Eerste Kamer leden worden gekozen door de leden van de Provinciale Staten. De werkelijke verkiezingen gaan over de Provinciale Staten en de Waterschappen. Op provinciaal niveau spelen voor Edam-Volendam vooral de thema’s woningbouw en verkeer. Veel inwoners maken dagelijks gebruik van de N247 richting Amsterdam en ervaren een steeds langere reisduur. De oplossing voor dit probleem is een 2X2 tunnel onder Broek in Waterland. Er is één partij die zich hier hard voor maakt; de VVD onder aanvoering van Cees Loggen. Dit is de enige variant voor een langdurige oplossing van dit knelpunt. Ik hoop dat woensdag 20 maart iedereen gebruik zal maken van zijn stemrecht. Het zal u niet verbazen dat mijn stem naar de VVD gaat. Jan-Jaap Surie VVD Edam-Volendam

2x2 tunnel Broek en doorpakken beheer bruggen, havens en wegen Edam-Volendam

VVD VVD Edam-Volendam 18-03-2019 08:32

Veel inwoners maken dagelijks gebruik van de N247 richting Amsterdam en ervaren een steeds langere reisduur. De oplossing voor dit probleem is een 2X2 tunnel onder Broek in Waterland. Er is één partij die zich hier hard voor maakt; de VVD onder aanvoering van Cees Loggen. Dit is de enige variant voor een langdurige oplossing van dit knelpunt. Ik hoop dat woensdag 20 maart iedereen gebruik zal maken van zijn stemrecht.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/34576/2x2-tunnel-broek-en-doorpakken-beheer-bruggen-havens-en-wegen-edam-volendam

Doorpakken met beheer bruggen, havens en wegen

In de gemeenteraadsvergadering van maart werd het onderwerp ‘Beheersplannen Bruggen, Havens en Wegen’ behandeld. De VVD is geschrokken van de bedragen om het onderhoud op het gewenste niveau te krijgen, in totaal 6,8 mln. euro. Dit soort verrassingen willen we niet meer! We steunen het college in de keuze om een kostbaar, maar gedegen toekomstbestendig beheersplan op te stellen. Ondanks deze enorme bedragen vinden we een beter onderhoudsniveau van de Bruggen en Havens wenselijk. Ze zijn samen met de huizen beeldbepalend voor de mooie oude kernen. De gemeente is het verplicht aan zijn bewoners om hier het goede voorbeeld te geven. We hebben het college gevraagd om in het definitieve beheersplan keuze mogelijkheden te geven. De raadsleden kunnen dan een (moeilijke) keuze maken tussen financiën, veiligheid en een mooie omgeving.

Kiezen voor Edam-Volendam en haar omgeving

De politiek staat deze weken volop in de schijnwerpers. Als lokaal gemeente raadslid ben ik onderdeel van de politiek, maar soms voel ik geen enkele binding. In de media zien we alleen de grote tegenstellingen en extremen; het is zwart of wit, je bent voor of tegen, keiharde oneliners en wetenschappelijke cijfers voor elke mening. Ik ben er van overtuigd dat er een grote zwijgende meerderheid is die veel genuanceerder is en wel bereid is om samen te werken. Er moeten moeilijke keuzes worden gemaakt om ons land, provincie en gemeente vooruit te brengen. Gelukkig zijn er politici die bereid zijn om deze te keuzes te maken. Minister president Rutte voorop en de coalitie, onder aanvoering van Klaas Dijkhoff van de VVD, in zijn kielzog kwam met een breed gedragen oplossing voor een grote stap vooruit.

2X2 Tunnel onder Broek in Waterland is de enige oplossing

Dat de landelijke politici zoveel aandacht geven aan deze verkiezingen komt doordat de Eerste Kamer leden worden gekozen door de leden van de Provinciale Staten. De werkelijke verkiezingen gaan over de Provinciale Staten en de Waterschappen. Op provinciaal niveau spelen voor Edam-Volendam vooral de thema’s woningbouw en verkeer. Veel inwoners maken dagelijks gebruik van de N247 richting Amsterdam en ervaren een steeds langere reisduur. De oplossing voor dit probleem is een 2X2 tunnel onder Broek in Waterland. Er is één partij die zich hier hard voor maakt; de VVD onder aanvoering van Cees Loggen. Dit is de enige variant voor een langdurige oplossing van dit knelpunt. Ik hoop dat woensdag 20 maart iedereen gebruik zal maken van zijn stemrecht. Het zal u niet verbazen dat mijn stem naar de VVD gaat.

Jan-Jaap SurieVVD Edam-Volendam

SP ondertekent "Regenboog stembusakkoord"

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren Overijssel 17-03-2019 13:01

SP, 50plus, CDA, PvdA, VVD, PvdD, D66 en GroenLinks in Overijssel hebben zondag een regenboog stembusakkoord gesloten. De partijen verbinden zich hiermee zich in te spannen voor LHBTI acceptatie in Overijssel.

De SP wil dat iedereen in Overijssel vrij en openlijk zichzelf kan zijn. De laatste jaren zijn er verschillende initatieven geweest vanuit de provincie om LHBTI acceptatie te verbeteren, allemaal gesteund door de SP. Zo is Overijssel inmiddels officieel regenboogprovincie. Helaas is er ook in Overijssel nog steeds sprake van discriminatie van homoseksuelen en transgenders. Met het regenboog stembusakkoord onderschrijft de SP het belang van van de provincie in het bevorderen van acceptatie. Onder meer door voorlichting op scholen en door een voorbeeldfuctie te vervullen kan de provincie bijdragen aan een Overijssel waar iedereen zichzelf kan zijn.

De tekst van het volledige akkoord staat hier:

Al enkele jaren is Stichting Lytse ...

VVD VVD Waadhoeke 11-01-2019 10:56

Al enkele jaren is Stichting Lytse Farwegen bezig om de kleine historische vaarwegen in de Greidhoeke weer bevaarbaar te maken. Gezien de impuls die dit project kan geven aan de recreatie, toerisme en leefbaarheid in de regio acht de VVD het wenselijk dat ook de gemeente Waadhoeke dit project stimuleert. Een aantal jaren terug zijn er op bepaalde trajecten al forse investeringen gedaan door onder andere bruggen op te hogen. Nu is de tijd gekomen om nieuwe investeringen te doen voor het verder bevaarbaar maken van de verschillende routes en door de resterende knelpunten weg te nemen. Voor het professionaliseren van het projectplan is het inschakelen van een externe deskundige noodzakelijk. Diverse fondsen die de plannen mee willen financieren hebben daar om gevraagd. De gemeente Súdwest-Fryslân heeft de gevraagde bijdrage al uitbetaald om de deskundigheid te kunnen inschakelen. Helaas heeft het college van Waadhoeke tot op heden nog geen bijdrage toegekend. De VVD gaat daarom een motie indienen om de bijdrage van € 2.000,- alsnog beschikbaar te stellen, zodat de initiatiefnemers verder kunnen met de ontwikkeling en realisatie van het project. Update: de FNP tsjinnet de moasje mei yn! Goed nijs 👍🏻

Bestuursakkoord Prinses Beatrixlaan

VVD VVD Rijswijk 08-01-2019 10:47

https://rijswijk.vvd.nl/nieuws/33402/bestuursakkoord-prinses-beatrixlaan

Bestuursakkoord Prinses Beatrixlaan voorzichtige eerste stap richting ondertunneling

De Rijswijkse VVD is voorstander van het ondertunneling van de Prinses Beatrixlaan. Niet alleen is dit nodig om Rijswijk bereikbaar te houden, ook sluit dit aan op de ontwikkelingsimpuls die nodig is voor In de Bogaard.

Op 8 januari heeft het College een bestuursakkoord over de Prinses Beatrixlaan gepresenteerd. Met dit akkoord worden een aantal problemen op de korte termijn opgelost. Ook wordt concreter onder welke voorwaarden we een tunnel kunnen realiseren. Toch ontbreekt het vooralsnog aan een concreet besluit over de tunnel zelf en dat vinden wij jammer.

­Als Rijswijkse VVD stemmen wij in met het akkoord. Zowel om door te werken aan een mooier In de Bogaard, omdat het autoverkeer nu al onnodig hinder ondervindt en omdat we een stap zetten naar ondertunneling. Dit doen we niet alleen, maar in goede samenwerking vanuit de regio.

Wij zullen er scherp op zijn dat de wethouder zich houdt aan zijn afspraken. De randvoorwaarden voor ondertunneling moeten duidelijker, het financiële plaatje moet degelijker en de bereikbaarheid moet zichtbaar verbeteren.

Lees hier de inbreng van ons Raadslid Udo Oelen tijdens de extra Raadsvergadering van 8 januari: 
Voorzitter, ik wil allereerst de standpunten die de VVD Rijswijk eerder heeft ingenomen hier herhalen. Want dat is immers het toetsingskader waarlangs we het nu voorliggende bestuursakkoord moeten bekijken. 
Want met die zakelijke beoordeling komen we, naar het oordeel van de VVD Rijswijk, een stuk verder dan wanneer we vanuit de emotie gaan reageren. 
De VVD Rijswijk heeft altijd ingezet op een lange tunnelvariant. Of, als dat niet mogelijk is, op varianten die om Rijswijk heen gaan.
En de VVD Rijswijk heeft benadrukt dat er geen geld weggegooid moet worden aan varianten die op de langere termijn ingehaald kunnen worden door meer wenselijke varianten: lees de lange tunnel.
Deze uitgangspunten gelden voor de VVD Rijswijk nog steeds. En ja, wat betreft de VVD Rijswijk geldt ook nog steeds dat liever vandaag dan morgen de schop in de grond gaat om die tunnel te realiseren.
Er is evenwel ook een bestuurlijke en politieke realiteit die maakt dat die schop vandaag of morgen helaas de grond nog niet ingaat.
Onze bestuurlijke partners in de regio, ze lezen wij in de stukken, vinden het op basis van de cijfers en verwachtte ontwikkelingen het nu nog niet nodig om te investeren in de tunnel.  Misschien in de toekomst, maar, nu nog niet. 
Eigenlijk vinden ze ook het verleggen van de wegen, zoals nu wordt voorgesteld, ook niet nodig maar gelet de ambitie van Rijswijk rondom In de Bogaard, accepteren ze dit en dragen ze er ook aan bij, zij het beperkt.
Dit alles geeft wel te denken over de positie die Rijswijk heeft in de regio: de lange tunnel krijgen we niet. En als doekje voor het bloeden, maar met tegenzin, mag er een weggetje worden verlegd. Wil de wethouder ons zo meteen wat meer gevoel en kleuring geven bij de gesprekken die er met partners zijn gevoerd en die tot dit resultaat hebben geleid? En hoe beoordeelt u zelf dit resultaat: is dit iets wat u voor uw gevoel voor de poorten van de hel heeft weggesleept als meest maximale resultaat? Of had het nog wel mooier voor Rijswijk kunnen worden als het College er een tandje bij had gezet?
En ook in dit verband, om welke redenen heeft het College geen gebruik gemaakt van het aanbod om langs de lijn van de landelijke politieke partijen in deze raadszaal invloed uit te oefenen op de uitkomsten? Ik meende dat er vanuit het stadhuis daartoe een gecoördineerd plan zou komen? En naar de toekomst toe: op welke wijze wil het College, maar dat is misschien eerder een vraag aan de burgemeester dan aan de wethouder, gaan bewerkstelligen dat de positie van Rijswijk in de regio kan worden verbeterd?
Dan het bestuursakkoord zelf. Het College maakt in de oplegger al een vergelijking met de behaalde resultaten en de tekst van de motie die door de VVD Rijswijk is voorbereid in november en raadsbreed is aangenomen.
En het College komt, terecht, tot de conclusie dat het bestuursakkoord zoals dat nu voorligt de letter van de motie nakomt. Ik zeg de letter van de motie. En ik zeg met nadruk niet ‘de geest’ van de motie. Want als het College het sentiment tijdens de behandeling in het Forum goed had geproefd, had men kunnen begrijpen dat het nu voorliggende resultaat toch wel als mager kan worden ervaren. Want, het sentiment was toch echt: hoe eerder die tunnel er is, hoe liever ons dat is.
De VVD Rijswijk begrijpt dat bij uitvoering van de bestuursovereenkomst er sprake zal zijn van verlegging van wegen die de doorstroming moeten gaan verbeteren. Zou de wethouder willen toelichten in hoeverre deze 'Bogaard-variant' gaat bijdragen aan verbetering van de doorstroming en de verbetering van de leefbaarheid van die omgeving?
De VVD Rijswijk begrijpt voorts dat de verschillende partijen pakketten met flankerende maatregelen gaan ontwerpen ter verlichting van de verkeersdrukte op de Beatrixlaan. We begrijpen dat die plannen in het tweede kwartaal van dit jaar in het bestuurlijk overleg tussen partijen zal worden besproken. Wil de wethouder hier toezeggen dat die plannen alvorens ze de besluitvorming in gaan, ook aan onze Raad worden aangeboden?
Voorzitter, de schop gaat vandaag of morgen nog niet in de grond. Dat is jammer. Maar, het is goed dat die tunnel nog niet op de lange baan is geschoven; we houden er nog het zicht op als de verkeersontwikkelingen dat nodig maken. De VVD Rijswijk zou wel graag zien dat de wethouder concreter gaat maken wanneer we met allen vinden als die noodzaak zich wel gaat voordoen. Nu wordt gesproken over de beleidsuitgangspunten van de verschillende participanten. Maar, het is voor de VVD Rijswijk onvoldoende duidelijk of dit smart genoeg is om hier daadwerkelijk op te kunnen sturen en om de partners aan afspraken te kunnen houden. Wat zijn die beleidsuitgangspunten? En komen de uitgangspunten van de verschillende partijen overeen? In hoeverre wordt met die uitgangspunten rekening gehouden met ontwikkelingen zoals rondom de A4, extra woningen in Den Haag Zuid-West de ontwikkelingen rondom In de Bogaard? De VVD Rijswijk wil, kort en goed, keiharde indicatoren terugzien, aan de hand waarvan we in de toekomst een besluit kunnen nemen over de tunnel. Zodat we hier en nu met zijn allen borgen dat dit uitstel geen afstel is. Graag uw reactie hierop. 
De VVD Rijswijk constateert dat de discussie rondom de Beatrixlaan niet los gezien kan worden van de ontwikkelingen in het hele gebied. Met name de ontwikkeling van het zieltogende In de Bogaard. We hebben gehoord dat de ondernemers nu willen investeren om er iets moois van te maken. De VVD Rijswijk begrijpt zeer wel dat om dat een succes te laten zijn, er maatregelen nodig zijn rondom de Beatrixlaan. En dat we nu het moment, van economische groei, van woningnood en de wil van ondernemers, moeten grijpen om door te pakken. Laten we dat dan gewoon doen.
We hebben daarbij overigens nog geen oordeel over de plannen rondom In de Bogaard zelf. Immers, pas vanavond hebben we daarover een eerste presentatie gehad. Maar de wens en de wil om daar nu vol op in te zitten steunt de VVD Rijswijk.
Voorzitter, alles overziend komt de VVD Rijswijk tot de conclusie dat er hier nu een bestuursakkoord ligt wat op onze steun kan rekenen. Het akkoord voert datgene uit waarom is gevraagd in de motie. Naar de letter, en niet naar de geest. Het College hoeft daarmee dus ook niet al te trots te zijn op het behaalde resultaat. Want de ambitie lag hoger dan het realiseren van datgene wat er nu ligt. 
Zoals ik al eerder zei gaat het College nog wel in overleg met de partners om de verschillende indicatoren scherp te krijgen die voor de komende jaren bepalend zullen zijn voor nadere besluitvorming. Betekent een dergelijk overleg dat het College weer moet onderhandelen over het gehele bestuursakkoord, zoals de aanvragers van dit spoeddebat beogen? Nee. Wat betreft de VVD Rijswijk niet. Dat maakt Rijswijk bestuurlijk nog meer ongeloofwaardig. En het gaat er echt niet toe leiden dat we wel een tunnel krijgen. Sterker nog, dan is er een reëel risico dat er helemaal niets gaat veranderen, ook niet in het grotere geheel.
Voorzitter, ik rond af. Een gezegde luidt: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Succes daarmee.

Prinses Beatrixlaan: ondertunneling of niets

VVD VVD Rijswijk 09-11-2018 11:16

https://rijswijk.vvd.nl/nieuws/32409/prinses-beatrixlaan-ondertunneling-of-niets

Een motie van de VVD Rijswijk waarin het College wordt opgeroepen om tezamen met de partners in de regio aan de slag te gaan met een plan voor de ondertunneling van de Beatrixlaan is raadsbreed onderschreven en ondersteund.

Vanzelfsprekend moeten er op korte termijn enkele beperkte oplossingen worden doorgevoerd om de ergste problematiek rondom de Beatrixlaan op te lossen. De langetermijnoplossing is gelegen in een lange tunnel die zorgt voor een goede doorstroming, meer veiligheid, een betere leefomgeving en een mooiere omgeving voor het te ontwikkelen Bogaardgebied.

Een tunnel kost veel geld. Geld wat door het Rijk, de MRDH, Provincie en de gemeenten Den Haag en Rijswijk moet worden opgehoest. Rijswijk geeft, met het aannemen van de motie, daarvoor al het goede voorbeeld: het College zal een bestemmingsreserve gaan creëren ten behoeve van de op termijn te realiseren tunnel. De VVD Rijswijk lost hiermee nogmaals een grote verkiezingsbelofte in. En er zullen er nog meer volgen. 

VVD Rijswijk: Gewoon Doen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.