Nieuws van D66 over SGP inzichtelijk

11 documenten

Zichtbaar jezelf kunnen zijn: startnotitie LHBTI

D66 D66 SGP Leerdam 12-06-2020 08:05

https://vijfheerenlanden.d66.nl/2020/06/12/zichtbaar-jezelf-kunnen-zijn-startnotitie-lhbti/Mede op voorspraak van D66 is Vijfheerenlanden een ‘regenbooggemeente’ geworden: een gemeente die actief beleid ontwikkelt voor de acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele, transgender en intersekse personen (LHBTI’s). Om dat beleid concreet vorm te geven, heeft het college een notitie opgesteld waarin de contouren van een actieplan worden geschetst. In de kern zijn we daar blij mee.

Het startpunt voor dat actieplan moet volgens ons zijn dat we inventariseren tegen welke concrete problemen onze LHBTI-ers aanlopen. Verken wat lokaal speelt – dat is de basis van zinvol beleid. Die verkenning vergt veel tijd en aandacht. Het is niet gemakkelijk om de mensen om wie het gaat te spreken, niet in de laatste plaats omdat sommigen van hen – ook binnen onze gemeente – zich niet uit durven spreken. In een eerder stadium hebben we het college daarom als overweging meegegeven om een lokaal discriminatiemeldpunt in te stellen. Verantwoordelijke wethouder Cees Taal heeft aangegeven dat een serieuze optie te vinden.

Tijdens de raadsvergadering van 11 juni jl. is de notitie uitvoerig besproken (en goedgekeurd door alle partijen behalve de SGP). Lees hier de uitgebreide bijdrage van onze woordvoerder, Jantine Dijkstra:

“D66 is heel blij dat er een startnotitie ligt en dat ervoor is gekozen om een bijeenkomst voor inwoners te organiseren. Wel is het opmerkelijk dat er op een paar plekken in de startnotitie al conclusies lijken te worden getrokken. Wij zagen termen als ‘niet noodzakelijk’. Wij willen toch echt de ervaringen van LHBTI inwoners leidend maken en niet van te voren al voorbarige conclusies trekken. -Bij punt 1 van de notitie wordt er gesproken over inclusief beleid. Als je echt inclusief beleid wilt voeren zul je juist voor een aantal groepen extra je best moeten doen. – Punt 2 van de notitie gaat over het bevorderen van de veiligheid en het Roze in blauw netwerk van de politie. Investeren in het vergroten van kennis en sensitiviteit voor LHBTI bij wijkagenten en ambtenaren die bijvoorbeeld achter gemeentelijke balies zitten, zou een goede stap zijn. De intenties zijn vaak goed, maar de kennis over hoe om te gaan met mensen in transitie ontbreekt. – Bij punt 3 over het steunen van jongeren is het natuurlijk prima om op scholen in combinatie met diverse thema’s te praten over LHBTI. Maar de realiteit is wel dat op sommige scholen juist dit onderwerp niet wordt besproken. Ook moeten we doorvragen over de jeugd- en jongerenprofessionals. Er wordt hier gesteld dat ze voldoende expertise in huis hebben om kinderen en jongeren te ondersteunen, terwijl uit onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut helaas blijkt dat dit vaak niet het geval is: https://www.nji.nl/nl/Kennis/Publicaties/NJi-Publicaties/Jong-en-anders Dit is een onderzoek naar aandacht voor lesbische, homo- en bi-jongeren, transgenderjongeren en jongeren met een intersekse conditie (LHBTI) in jeugdwelzijn, jeugdzorg en jeugd-(L)VB (Lang) Verblijven. Uit dit onderzoek blijkt dat 41 procent niet weet hoe te signaleren dat een jongere LHB-gevoelens heeft. 64 procent weet niet hoe om te gaan met transgendergevoelens bij jongeren. Als ze vermoedens hebben dat een jongere LHBT is, maken zes van de tien professionals die vermoedens soms of nooit bespreekbaar. Omgaan met de thematiek, bijvoorbeeld door het in een groep jongeren te bespreken of door jongeren te begeleiden die uit de kast willen komen, doet bijna de helft nooit of soms. Hier is dus werk aan de winkel…. – Punt 5 gaat het over zichtbaarheid. Daar heeft de gemeente sinds de ondertekeningg van het regenboogakkoord goede stappen in gezet. Om de opmerking dat je niet op een foto kan zien wat iemands seksuele voorkeur is, moet ik een beetje lachen. Het gaat er natuurlijk om dat er naast foto’s van een gezin met vader/moeder/kinderen ook foto’s worden gebruikt van twee mannen of twee vrouwen samen met kinderen, en stellen van gelijk geslacht die duidelijk bij elkaar horen.

Dan de inwonersavond: – Wij moeten ons ervan bewust zijn dat aandacht voor LHBTI in de gemeente Vijfheerenlanden nog vers is. Zeker bepaalde delen van deze nieuwe gemeente zijn nog best conservatief, en daar zullen LHBTI’s zich niet zo snel laten zien en/of horen. De gemeente zal echt z’n best moeten doen om te laten zien dat ze het echt belangrijk vinden om specifieke aandacht te besteden aan LHBTI’s. – Heel expliciet moeten voor deze avonden de diverse LHBTI-organisaties (christelijk, moslims, bicultureel etc.) uitgenodigd worden, en ook alle organisaties en verenigingen die in Vijfheerenlanden actief zijn binnen het Sociaal Domein, Veiligheid, Sport en Cultuur. Wij weten dat sommige LHBTI’s in onze gemeente nog steeds niet altijd zichzelf kunnen zijn. Lokale aandacht is dus hard nodig, juist omdat het belangrijk is dat deze aandacht aansluit bij de lokale situatie. Onze gemeente heeft het regenboogakkoord getekend. De regenboog is het symbool voor diversiteit. Laten we ervoor waken dat we geen geen symboolpolitiek beoefenen. Laten we heel concreet werk maken van wat er lokaal speelt en hier een tastbaar beleid op creëren.” (Jantine Dijkstra, 11 juni 2020, Meerkerk)

The post Zichtbaar jezelf kunnen zijn: startnotitie LHBTI appeared first on D66 Vijfheerenlanden.

Inbreng Dennis Groenewold tijdens begrotingsbehandeling

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 20-02-2020 11:28

Op 20 februari 2020 behandeld de Haagse Gemeenteraad de programmabegroting voor de periode 2020-2023. In zijn inbreng kijkt onze fractievoorzitter Dennis Groenewold naar het Den Haag van de toekomst. Hij zet een aantal maatregelen op rij die ervoor zorgen dat we onze stad toekomstbestendig maken. Zijn volledige inbreng, inclusief de ingediende moties, staat hieronder:

Voorzitter,

Ik wil u meenemen naar het jaar 2030. Den Haag heeft inmiddels rond de 600.000 inwoners. De woningmarkt is hersteld en door slimme oplossingen kan Den Haag zelfs blijven groeien.

We fietsen massaal en toch moeiteloos de stad door. Op de Binckhorst en in Zuidwest rijdt de lightrail, en we hebben net de eerste schop in de grond gezet voor de metro naar zee.

Iedereen krijgt de zorg die hij of zij nodig heeft, en de gemeente heeft daar voldoende budget voor. De wijk waar je bent geboren is niet langer bepalend voor het advies voor de middelbare school. Kinderen spelen op speelpleintjes waar watertappunten staan zodat zij niet langer suikerhoudende drankjes hoeven te drinken.

Mensen met een beperking, ouders met kinderwagens en senioren die slecht ter been zijn kunnen zich makkelijker door de stad bewegen. We hebben de obstakels voor die mensen in de openbare ruimte en het ov weggenomen, waardoor de stad nu echt voor iedereen is.

Visie 2030 Voorzitter, 2030 klinkt misschien nog ver weg. Ik weet dat ik als kind in ieder geval dacht dat auto’s dan zouden vliegen en dat er mensen op Mars zouden wonen, maar dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn. Toch is 2030 dichterbij dan we denken. Over tien jaar is het al zo ver. En hoewel het door mij geschetste toekomstbeeld haalbaar is, moeten we wel aan de bak.

Neem bijvoorbeeld de huidige woningnood. We zullen moeten bijbouwen om de groei, maar ook de huidige woning schaarste op te vangen. In de Binckhorst, het CID en Zuidwest zullen tienduizenden mensen hun nieuwe woning vinden. Maar we zullen ook moeten zoeken naar andere oplossingen. Daarom is D66 blij met het idee van de nieuwe eigenaar van de Megastores die daar ook woningen wil realiseren. De manier waarop wij gewend waren te winkelen is al een tijd aan het veranderen. D66 heeft daarom een motie met als dictum:

Roept het college op:

in de volgende retailmonitor te onderzoeken of het aantal winkelgebieden verder kan afnemen; te onderzoeken of wonen boven winkels (in binnenstad veel leegstand op verdiepingen) kan worden gestimuleerd, zodat dit bijdraagt aan een levendige en veiliger omgeving; te onderzoeken welke (leegstaande) winkelpanden buitende hoofdwinkelstructuur in aanmerking komen voor een andere economische functie dan wel wonen; de raad met een brief over de uitkomsten te informeren .

Mede ondertekend door fractiegenoot Daniël Scheper, Kavish Partiman/CDA en Robert Barker/PvdD.

Groen wonen Voorzitter, in 2030 wonen we CO2-neutraal. Nieuwe gebouwen zijn gasloos opgeleverd, en bestaande woningen zijn ook van het gas af. 2020 is daarin een cruciaal jaar. Dit jaar wordt het stedelijk energietransitieplan vastgesteld en dat moet leiden tot duidelijkheid over wanneer voor welke buurt plannen worden gemaakt om van het gas af te gaan. Voor D66 is 2020 hét jaar om de bewoners daarin mee te nemen en over de plannen te communiceren. D66 is blij met de toezeggingen die de wethouder daarover heeft gedaan en zal hier het komende jaar op toezien.

Omgevingswet Voorzitter, in 2030 is de omgevingswet gemeen goed. De Haagse raadsleden, onze opvolgers, en Joris Wijsmuller (die dan hard op weg is het record van dhr. Van der Laar als langstzittende raadslid ooit te verbreken) werken inmiddels al enkele jaren met de omgevingswet. De invoering van deze wet is in Den Haag soepel verlopen door een motie die ervoor heeft gezorgd dat de rol van de raad goed was geregeld. Die motie wil ik nu indienen en heeft als dictum:

Roept het college op:

de urgentie van de wet te laten landen met een uitgebreide informatie campagne.

 Roept het presidium op:

een raadscommissie te laten vormen; met behulp van experts tot een voorstel te komen voor de rol van de Raad in de nieuwe realiteit; hierbij een bijpassende, nieuwe vergaderorde uit te werken; hiertoe budget vrij te maken om advies van externe experts in te winnen.

Mede ondertekend door fractiegenoot Daniël Scheper, Mariëlle Vavier van GroenLinks en Robert Barker/PvdD.

Aanpakken ondermijning Voorzitter, in 2030 is Den Haag veiliger dan ooit. De inzet op het aanpakken van ondermijning heeft zijn vruchten afgeworpen. Dankzij de in 2020 gestarte pilot in de Weimarstraat is er succesvol beleid uitgerold over de hele stad waardoor de verknoping van de onderwereld met de samenleving gestopt is.

Voor iedereen toegankelijk Voorzitter, in 2030 kunnen mensen met een beperking op een gelijkwaardige manier meedoen in onze stad. Ideeën om dit voor elkaar te krijgen worden dadelijk met meerdere partijen gepresenteerd in een gezamenlijke inspiratienota. Een innige samenwerking tussen lokale overheid, ondernemers, onderwijsinstellingen en belangenorganisaties is nodig om de stad toegankelijker te maken. Daarom dient D66 de volgende moties in, met als dicta:

te onderzoeken om samen met belangenorganisaties voor mensen met een beperking, ondernemerskoepels en onderwijskoepels een Platform Toegankelijkheid op te richten, de uitkomsten hiervan te betrekken bij de Integrale Toegankelijkheidsvisie en de raad voor september 2020 te informeren.

Mede ondertekend door fractiegenoot Marieke van Doorn en Remco de Vos/VVD, Erlijn Wenink/GL, Ismet Bingol/CDA en Janneke Holman/PvdA, Peter Bos/HSP, Tahsin Cetinkaya/IS, Pieter Grinwis/CU-SGP, Robin Smit/PvdD, Lesley Arp/SP, Frans Hoijnk van Papendrecht/50+, Janice Roopram/HvDH-GdM en karen Gerbrands/PVV.

En de motie:

Roept het college op:

in samenwerking met belangenorganisaties voor mensen met een visuele beperking een analyse te maken van de huidige knelpunten bij blindegeleidelijnen en deze bevindingen mee te nemen bij nieuwe plannen en aanpassingen van de buitenruimte; nog dit jaar een bewustwordings-, en handhavings-campagne te starten die alle Hagenaars wijst op het belang van het vrijhouden trottoirs; ook dit jaar aan te sluiten bij de landelijke campagne ‘Houd de lijn vrij’, met bewustwording en handhaving op het vrijhouden van blindengeleidelijnen in de stad.

Mede ondertekend door Marieke van Doorn, Remco de Vos/VVD, Erlijn Wenink/GL, Ismet Bingol/CDA,  Janneke Holman/PvdA, Peter Bos/HSP, Tahsin Cetinkaya/IS, Pieter Grinwis/CU-SGP, Robin Smit/PvdD, Lesley Arp/SP, Frans Hoijnk van Papendrecht en karen Gerbrands/PVV.

Gezond leven Voorzitter, in 2030 kan iedereen bij de openbare speel- en sportplekken in de stad een slokje water nemen van een watertappunt, zoals afgesproken in het coalitieakkoord ‘Samen voor de Stad’. D66 zou graag zien dat in 2020 wordt begonnen met de locaties waar de Special Olympics dit jaar gaan plaatsvinden. Daarom de volgende motie met als dictum:

bij het plaatsen van de watertappunten voorrang te geven aan de sportlocaties waar de SONS2020 worden georganiseerd, rekening houdend met de periode dat de SONS2020

Mede ondertekend door collega Marije Mostert en de woordvoerders van alle andere fracties.

Voorzitter, de grote problemen die bijna alle gemeenten in 2020 hadden rondom de zorg en jeugdhulp horen in 2030 tot het verleden. In Den Haag hebben de genomen maatregelen geleid tot een gezondere situatie. Het uitgangspunt dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft, staat daarbij voorop. We hebben alles gedaan om de beschikbare zorggelden optimaal in te zetten, en na een sterke lobby is er meer geld vanuit het rijk gekomen.

Gelijke kansen in het onderwijs en daarna En voorzitter, een goede start begint met gelijke kansen in het onderwijs. In 2030 hebben we samen met de scholen en de overheid het hoofd geboden aan het hardnekkige lerarentekort. Ieder kind krijgt de kansen die het verdient om een gelukkig, succesvol, en zelfstandig leven op te bouwen. Het leerkansenprofiel is al uitgegroeid tot een stevig onderdeel van het reguliere schoolbeleid, maar is helaas nog steeds urgent gezien het hoge aantal brugklasleerlingen met een leerachterstand. Natuurlijk is het belangrijk de effectiviteit van de lessen te meten. Daarom dient de fractie van D66 een motie in, met als dictum.

de effectiviteit van de LKP-lessen bij deelnemende scholen te meten naar vaardigheden zoals taal, rekenen en talentontwikkeling en in de LKP-monitor mee te nemen. aanbevelingen te doen en deze zsm met de raad te delen voordat de Haagse Educatieve Agenda wordt behandeld.

Mede ondertekend door D66-onderwijs woordvoerder Fonda Sahla en Mikal Tseggai van de PvdA.

Voorzitter, in 2030 hebben we de huidige mismatch tussen het aanbod van werk en arbeidspotentieel weggewerkt. Dit hebben we mede bereikt door  leerlingen beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt van de toekomst. Ook hebben we er alles aan gedaan om kinderen al op vroege leeftijd hun talenten te laten ontdekken en kennis te laten maken met een voor sommigen niet vanzelfsprekende techniek en wetenschapsrichting. Het verbreden van het cultuuronderwijs met techniek en wetenschap is hier naar de mening van D66 belangrijk in. Daarom dient mijn fractie de volgende motie in, met als dictum:

te onderzoeken hoe de expertise bij de huidige “cultuurcoaches” uitgebreid kan worden met Wetenschap en Techniek en hiermee de scholen te ondersteunen met de ontwikkeling van goed Wetenschap en Techniekonderwijs; met ROC’s/MBO-opleidingen in overleg te gaan om hun mogelijke rol te onderzoeken bij de kennismaking met Wetenschaps- en techniekopleidingen.

Mede ondertekend door Fonda Sahla en Serpil Ates van GL.

Ru Paré Voorzitter, deze toekomstbeelden wil ik afsluiten met een terugblik op ons verleden. We vieren dit jaar 75 jaar vrijheid. Een vrijheid die we kunnen vieren dankzij de mensen die daarvoor gestreden hebben. Vanochtend hoorde jullie een van mijn voorgangers in de Haagse raadsfractie van D66. Hanneke Gelderblom was in 1970 lid van de eerste fractie van mijn partij in de Haagse gemeenteraad. Dat zij raadslid kon worden, is te danken aan de heldendaad van Ru Paré. Deze vrouw redde 52 joodse kinderen uit Den Haag van een reis naar de concentratiekampen door hen te helpen onder te duiken. Ru Paré is dan ook een echte held, iemand die in het jaar dat wij 75 jaar vrijheid vieren, verdient te worden vereerd. Wat D66 betreft wordt er daarom een Haagse school naar Ru Paré vernoemd. Wij dienen daarom de motie in met als dictum:

met schoolbesturen in overleg te gaan en een inspanning te plegen een school naar deze verzetsheldin te laten vernoemen.

Mede ondertekend door Fonda Sahla en de woordvoerders van alle partijen.

Toekomstbestendig Den Haag Voorzitter, ik rond af. 2020, 2030 of 2040 of welk jaar dan ook. Wat wij hier met elkaar afspreken in de raad heeft gevolgen voor de toekomst van deze stad. Een toekomst die veel onzekerheden en uitdagingen. D66 is ervan overtuigd dat we met de voorliggende begroting en de door ons ingediende moties de stad toekomstbestendig maken en de stad er financieel solide voorstaat, zodat we ook die onzekerheden en uitdagingen aankunnen.

The post Inbreng Dennis Groenewold tijdens begrotingsbehandeling appeared first on Onze stad.

Algemene Beschouwingen Begroting 2020

D66 D66 SGP ChristenUnie CDA Hendrik-Ido-Ambacht 14-11-2019 09:59

Algemene beschouwingen 4 november 2019

Voorzitter, Volgens traditie zijn wij met College van B en W en de Raad bij elkaar om onze bevindingen van de afgelopen periode de revue te laten passeren en een blik op de toekomst te werpen. Wanneer wij even over de grenzen van ons dorp kijken en zien wat er in de wereld zich afspeelt, kunnen wij ons gelukkig prijzen dat wij op de kleine stip op deze wereldbol leven.

Toch kunnen wij ons niet onttrekken van de grote wereldse problemen. Wij zullen als Raad en bestuurders moeten zorgen dat wij de duurzaamheid hoog in het vaandel hebben en aanpassen waar mogelijk is. Een goede voorlichting aan onze inwoners moet hieraan ten grondslag liggen. De luchtkwaliteit is regelmatig verontrustend slecht. Wij denken vaak dat we zeker door de ligging van ons dorp tussen 2 snelwegen en aan de rivier de Noord daar niets aan kunnen veranderen. Niets is minder waar. We moeten zorgen voor voldoende bomen in het dorp en goede fiets voorzieningen zoals fietspaden en fietsstallingen zodat de auto meer voor de deur blijft staan, zeker in de weekenden opdat de fiets vaker gebruikt gaat worden. (Mogelijk eens kijken wat voor effect een autoloze zondag heeft. Er zijn meerdere plaatsen die dit reeds georganiseerd hebben).??? Ook gaan onze gedachten uit naar een lobby voor 80 km maximale snelheid op de snelwegen die ons dorp omringen. D66 wil graag de mening horen van het college over het plaatsen van de mast die het netwerk van 5G ondersteund. Er is nog weinig bekend over de gevolgen voor de volksgezondheid van het plaatsen van een mast voor 5G communicatie. Het zou goed zijn als we eerst de uitslagen van de onderzoeken afwachten alvorens tot installatie over te gaan. Mogelijk komen wij naar aanleiding van de beantwoording van het college in tweede termijn op dit onderwerp teru

Zorgen dat afval op de voorgeschreven manier weggegooid wordt door oud en jong en dat er over afval verwerking goede voorlichting aan iedereen gegeven wordt opdat men weet waarom men op de voorgeschreven manier met afval om moet gaan. Zorgen dat er zoveel mogelijk woningen gasloos worden ingericht. Mogelijk dat de gemeente zoals reeds eerder door D66 voorgesteld is, een gedeelte van de Enecogelden aan het aanpassen van de bestaande woningen, kan besteden. Naast de opgaven die van buiten de gemeente aan ons worden opgelegd zijn er nog een aantal opmerkingen die wij graag willen maken over de stand van zaken in ons dorp.

Veel inwoners zijn blij en tevreden met dit rustige vredige vriendelijke groene dorp. Echter is het eigenlijk wel allemaal koek en ei? Het nieuwe college en de Raad zijn beide op de helft van de zittingsperiode. WE weten dat het jongeren probleem op veel plaatsen in het land voorkomt, echter het is wel van belang dat de jeugdzorg alle zorg en aandacht krijgt die nodig is om de jeugd voor te bereiden op hun toekomst. De eenzaamheid is zowel bij jongeren als ouderen hoog. Er wordt al erg veel aandacht aan besteed. Meer bekendheid voor de opvang van deze eenzame mensen zou misschien kunnen helpen. Echtscheidingen zijn boven het landelijk gemiddelde en huiselijk geweld heeft ook een hoge score. Moeten we een link leggen tussen echtscheidingen ,eenzaamheid en huiselijk geweld. D66 zou hier graag met de professionals over willen brainstormen en kijken of een iets van hulp geboden kan worden om deze percentages lager te krijgen. Het jeugdprobleem bij het Sophiapark wat recentelijk tot politie optreden heeft geleid, is nog niet opgelost. D66 zou graag zien dat er actief gewerkt wordt aan dit probleem en er door bv meer openstelling van het Baxhuis en het organiseren van avonden met een Dj of een amateur bandje vanuit de jongeren. De jongeren voelen dan dat er ook aandacht voor hen is. Wat de problemen bij het Sophiapark betreft is D66 van mening dat er door alle betrokkenen water bij de wijn gedaan moet worden. (Misschien is het een idee om een hek rond het Sophia park te zetten en van 22uur tot 6 uur af te sluiten voor iedereen)???? In gesprek gaan met de jongeren en horen wat de wensen zijn, kan mogelijk tot betere verstandhoudingen leiden en de problemen ook deels oplossen. In relatie tot de jeugd pleiten wij ervoor dat de drugsnota hoge prioriteit krijgt. Het oprichten van een jongeren gemeenteraad zou ervoor kunnen zorgen dat het gesprek tussen jong en oud beter kan verlopen en de jeugd zich serieus genomen voelt. De volgende zorg die wij uit willen spreken is de leegstand van de Schoof. Van alle beloften en toezeggingen die er gedaan zijn na het afblazen door de gemeente van de uitbreiding is het er niet beter op geworden. Wij reken erop dat de gemeente haar rol op korte termijn pakt en met de winkeliers en eigenaar in gesprek gaat om van de toekomstvisie op korte termijn te bespreken. Wanneer wij dan verder kijken naar andere ambitieuze activiteiten komen we bij het zwembad. Vorig jaar hebben we een uitgebreide discussie gevoerd over openstelling van het zwembad 7 dagen per week. De huidige college partijen hebben zich allemaal laten horen en gezegd, “afspraak is afspraak” en daar veranderd niets aan. Zelfs een petitie van ruim 2400 handtekeningen maakte geen indruk en verdween in de lade van het bureau vd wethouder Sport.

Toch is er nog iets dat ik kwijt wil over deze gang van zaken.

Het besluit van de opening 6 dagen per week is genomen in het vorig college als een college bevoegdheid en is het stuk van de exploitatie waarop de aanbesteding heeft plaatsgevonden niet in een commissie besproken. Het college bestond toen uit SGP-Christen Unie, CDA en PvdA. Het huidige college bestaat uit SGP-ChristenUnie, CDA en Gemeente Belangen. In het huidige coalitie programma 2018-2022 Gewoon Ambacht staat niets over de openstelling van het zwembad, evenals in het college werkprogramma is niets terug te vinden van deze afspraak. Ik heb ook in geen enkele commissie van WOS hier een opmerking over kunnen vinden. DE huidige college partijen houden zich aan de op 28 november 2017 gemaakte afspraak uit artikel 8.7 van de exploitatie overeenkomst onder het mom van afspraak in afspraak.

Echter in dit artikel staan nog meer afspraken te weten dat er minimaal 12 uur per week ruimte voor recreatief zwemmen moet zijn waarvan minimaal 3 uur op de woensdagmiddag. Voorzitter als in op internet naar het 6 dagen programma kijk zie ik slechts 1uur en 30 minuten op een tijdstip dat de meeste kinderen op school zitten. Ik denk dan afspraak is toch afspraak ? waarom is er zeker op de woensdagmiddag voor de kinderen geen recreatief zwemmen, dit is toch immers afgesproken. Graag een reactie van de wethouder hierop. Verder lezend kwam bij artikel 8.10 van de exploitatie overeenkomst waar de laatste zin in het artikel staat “ Op zondag mogen geen commerciële activiteiten plaatsvinden in het zwembad.” Als commerciële activiteiten de grootste bezwaren zijn om het zwembad niet open te stellen voor een proef op zondag kunnen wij ons daar in vinden en hebben er absoluut geen problemen mee als de horeca gedurende de proef gesloten is. Wij rekenen erop meer helderheid te krijgen van de verantwoordelijk wethouder. Met de informatie die wij nu gegeven hebben willen wij het college nogmaals vragen of een proef tot openstelling van het zwembad op zondag voor een beperkt aantal uren mogelijk is op korte termijn. . Een ander onderwerp waar wij de aandacht voor willen vragen is het volgende: Afgelopen periode is onze fractie een aantal keren geconfronteerd met teleurgestelde inwoners die plotseling overvallen werden door veranderingen in bouwkundige tekeningen die hun verwachte woongenot een ander beeld geven. De basis van dit soort zaken ligt wat D66 betreft aan het feit dat de communicatie met nieuwe of oude bewoners niet altijd even zorgvuldig verloopt. ( als men een huis koopt in ons zgn vredelievende dorp komt men van een koude kermis terug.)? Wat denkt de wethouder te doen om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen? Voorzitter dit waren een aantal punten die ons opgevallen zijn en waarvan wij hopen dat deze zaken snel en adequaat worden aangepakt. Natuurlijk zijn wij niet alleen negatief kritisch, er zijn ook onderwerpen waar wij blij mee zijn. Om te beginnen met de financiën. Wij zijn blij met een sluitende begroting en het is ook fijn dat door het gekozen beleid de inwoners niet overvallen worden door diverse verhogingen .Namens hen hartelijk dank. D66 is blij met de plannen om tot het afronden van de wijk de Volgerlanden te komen. De nieuwe woningen stijgen de pan uit en er wordt zeker niet gebouwd voor leegstand. 2 Jaar geleden heeft D66 tijdens de algemene beschouwingen gevraagd te gaan werken aan het verkrijgen van erkenning van Fairtrade gemeente.

Het huidig college heeft de ambitie om een Fairtrade gemeente te worden overgenomen. DE eerste stappen zijn gezet en we rekenen erop aan het eind van deze periode Fairtrade gemeente te zijn. D66 was trots toen 11 oktober de regenboogvlag in de mast voor het gemeentehuis gehesen werd. Dit was mogelijk doordat de meerderheid van de Raad in het voorjaar de motie om te vlag te hijsen heeft ondertekend. Voor D66 was dit een moment van saamhorigheid en wederzijds respect, waar we trots op zijn en waarvan we hopen dat deze saamhorigheid nog regelmatig tot uiting zal komen in besluitvorming van de Raad.

Dank U

Terugblik en vooruitzicht van de fractie (deel 3)

D66 D66 VVD SGP Soest 16-08-2019 09:11

De aankomende weken zal er hier iedere week een terugblik en een vooruitzicht van een fractielid geplaatst worden. Deze week: Marcel Adriani, raadslid

We zijn nu ruim een jaar onderweg als onderdeel van de coalitie GGS-VVD-D66-CU/SGP. D66 gebruikt de zomer om terug te blikken op het afgelopen jaar, en om vooruit te blikken naar wat er komen gaat.

Om met een persoonlijke noot te beginnen: na zeven jaren wethouderschap heb ik nu weer ruim een jaar onder de riem als raadslid. Die overgang is best lastig geweest: de informatievoorsprong is niet altijd een voordeel, en de kritische houding leidt ook wel onder begrip voor de dilemma’s waar het college zich voor gesteld ziet. Toch zie ik het als een promotie: de raad is immers het hoogste orgaan van de gemeente.

Terugkijkend vallen in mijn portefeuille twee zaken op, en die hebben allebei met te weinig geld te maken: de tekorten in de jeugdzorg en geprognosticeerde tekorten voor 2020.

Om met de jeugdzorg te beginnen: D66 is er steeds van overtuigd geweest dat de tekorten zullen afnemen als we in de jeugdzorg meer inzetten op vroegsignalering en preventie. Als we dat succesvol doen kunnen we dure jeugdzorgtrajecten vermijden, en zullen dus ook de tekorten afnemen. Die transitie gaat echter trager dan verwacht en gehoopt. Toch moeten we met kracht op de transitie in blijven zetten.

Intussen heeft de gemeentebegroting te kampen met tekorten. Niet alleen omdat de ambities groot zijn, maar ook en vooral omdat de inkomsten van het rijk teruglopen. Wij hebben de insteek gekozen dat de helft van het tekort gefinancierd mag worden door een verhoging van de OZB (Soest heeft echt een absurd lage OZB, dat is niet vol te houden als je ook wil verduurzamen en je niveau van dienstverlening op orde wilt hebben), en voor de andere helft zoeken we naar bezuinigingen. Omdat we een betere wereld willen doorgeven aan onze kinderen bezuinigen we wat ons betreft niet op duurzaamheid. Omdat we staan voor een open en gastvrij Soest bezuinigen wat ons betreft niet op wonen. En omdat het al een oude wens van ons is bezuinigen we wat ons betreft niet op de ontwikkeling van het Dalweggebied tot het maatschappelijk centrum van Soest.

Vooruitkijkend verheugen wij ons op de komst van de woonvisie, zodat we over mogelijkheden en onmogelijkheden van woningbouw met de inwoners van Soest in gesprek kunnen. Wij kijken er naar uit om u te spreken!

Onze nieuwe rol als oppositiepartij

D66 D66 SGP Overijssel 21-06-2019 19:42

Deze week werd het nieuwe college van de Provincie Overijssel benoemd. Als fractie zijn we nu oppositiepartij: een geheel nieuwe ervaring die best wennen is. Met een constructieve opstelling zullen we bijdragen leveren, komen we met moties en amendementen en willen zo het beleid meer laten aansluiten op de idealen van ons D66. Maar dat viel zo op de eerste avond nog niet mee. Het is best even vervreemdend om te ervaren dat de nieuwe coalitie de rijen sluit, geen ruimte geeft aan verbetersuggesties en soms niet eens serieus ingaat op onze aanbevelingen maar die geheel naast zich neerlegt.

Natuurlijk moeten ook wij nog onze positie en mogelijkheden scherpen. Dat lukt niet vanaf dag één, maar duidelijk is dat bij ons de sterke drive bestaat blijvend te hameren op die zaken die onze leden hebben opgenomen in het verkiezingsprogramma. Daarbij is het overigens prettig om geheel vrij vanuit dat programma onze inbreng te leveren en geen rekening te hoeven houden met coalitieafspraken. Die vrijheid gaan we ten volle benutten! En mocht je als lid zaken op onze agenda willen zetten aarzel dan niet om contact met ons te zoeken! Samen met al onze actieve leden kunnen we ook vanuit de oppositie onze ideeën inbrengen en gaan er vol voor. En dat zullen ze blijvend merken in Zwolle.

Hieronder lees je enkele thema’s en kritiekpunten die we naar aanleiding van het coalitieakkoord nadrukkelijk hebben ingebracht.

Bestuur

We verzochten het nieuwe college binnen 100 dagen inzichtelijk te maken wat ieders speerpunten zijn. Er staan namelijk veel globale zinnen in het akkoord waarvan we niet weten wat de werkelijke doelen zijn. Dus vroegen we om per portefeuille vier concrete, meetbare doelen te komen. Onze motie daartoe werd niet aangenomen.

Met zes witte gedeputeerden waarvan slechts een vrouw is, werkt het college niet vanuit een afspiegeling van de samenleving. De diversiteit van onze veelkleurige provincie is in de keuze van gedeputeerden niet terug te vinden. Dat vinden we een gemiste kans.

Inclusiviteit

D66 blijft zich inzetten voor een inclusief Overijssel, waar verschillen overbrugd worden en we omzien naar elkaar. Waar de jongerenraad nieuw en steviger gepositioneerd wordt met participatie voor en door jongeren. Waar ruimte is om elke dag van de week evenementen en festivals te houden. Om dit laatste zeker te stellen – nu ook de SGP deel uitmaakt van het nieuwe college – hebben we een motie ingediend, maar die haalde het niet. Daarnaast vragen we ons af of er voldoende geld is voor aanvullende programma’s om de groeiende kloof in de samenleving tegen te gaan. Daarom hebben we een motie gemaakt en opgeroepen hiervoor middelen vrij te maken. Maar ook deze motie mocht niet op een meerderheid rekenen.

Duurzaamheid en natuur

D66 zou krachtiger investeren in verduurzaming dan in het coalitieakkoord is beoogd. Ook inwoners moeten de rendementen in de portemonnee en kwaliteit van leven kunnen merken: Investeer in isolatie en nieuwe energiemiddelen zodat kinderen in gezonde lucht kunnen opgroeien. Zorg voor 0€ energielasten in scholen, instellingen, kerken, etc. Help middel- en kleinbedrijven bij het verduurzamen van hun panden.

Het nieuwe college remt kansrijke windenergie en zonneakkers, maar gaat wel lobbyen bij het Rijk voor thoriumtoepassingen. Daar is D66 volstrekt tegen! Wij willen geen thoriumcentrale in Overijssel. Wij gaan voor échte duurzaamheid.

Daarnaast willen we hoge prioriteit op het herstel van de biodiversiteit omdat deze enorm onder druk staat. We zien maatregelen tegen deze sluipende ramp slechts minimaal terug in het coalitieakkoord. Er zijn geen middelen gereserveerd om het herstel van de biodiversiteit te realiseren. Als het aan D66 ligt bannen we onder anderen alle glyfosaat uit in Overijssel. Maar daar ging het nieuwe college niet op in. Ook het deltaplan biodiversiteit genaamd “de tijd is rijp en groen” werd niet opgenomen in het akkoord. Dit plan is met alle groene organisaties in Overijssel opgesteld – wederom een gemiste kans voor onze provincie!

Wel is D66 blij met het doorzetten van de blauwgroene dooradering in het landschap. Maar onze conclusie dat Gedeputeerde Staten de natuurgebieden echt gaan verbinden en “de door Bleker afgeschoten robuuste verbindingen realiseren” werd niet bevestigd. De woorden lijken nog geen werkelijkheid.

Mobiliteit

Anno 2019 kunnen OV-reizigers in Overijssel ’s avonds nog steeds niet thuiskomen na een bezoek aan een concert, theater of een vergadering. Overijssel moet aanjager en mede-ontwikkelaar zijn van een Europees treinnetwerk. Bij de geplande investeringen in mobiliteit missen we de treinverbinding Zwolle-Deventer en Deventer-Enschede. D66 wil dat het college gaat lobbyen voor overal dubbelspoor en een hogere treinfrequentie op alle trajecten.

Democratie

Tenslotte hebben we aangegeven als D66 – wellicht samen met andere partijen – met een initiatiefvoorstel te komen over democratische versterking. En ja: daar past ook een verordening voor een correctief referendum bij. We hebben het alvast maar even aangekondigd – nu gaan we aan de slag!

Wij gaan constructief oppositie voeren: we zijn niet de partij van de schreeuwers, maar wel van de overtuigers, de verbinders. We kijken vanuit onze sociaal liberale waarden en blijven staan voor een inclusief, sociaal, en vrijzinnig Overijssel. Natuurlijk hebben we naast al deze kritische kanttekeningen de nieuwe coalitie en gedeputeerden netjes gefeliciteerd. De eerste dag als oppositiefractie was zeker een bijzondere ervaring. Er wacht veel werk op ons om Overijssel met ons unieke D66 geluid blijvend te verbeteren!

Namens de fractie

Wybren Bakker, fractievoorzitter

‘Vraag het aan de kinderen zelf!’

D66 D66 SGP Krimpen aan den IJssel 01-02-2019 11:24

Op initiatief van de Fractie van D66 Krimpen aan den IJssel is er tijdens de raadvergadering van 31 januari 2019 raadsbreed een motie ingediend, waarin de raad de Kindergemeenteraad verzoekt om na te denken hoe zij ook de belangen van kinderen die in Krimpen aan den IJssel wonen, maar niet in de eigen gemeente naar de basisschool gaan, kunnen behartigen. Alle partijen in de raad steunden het initiatief.

Het initiatief ontstond uit de discussie die ontstond bij de evaluatie van de Kindergemeenteraad. Uit de besluitvoorbereidende commissie kon geconcludeerd worden dat het organisatorisch niet werkbaar is om kinderen uit groep 7 en 8 die wel in Krimpen aan den IJssel wonen maar niet in onze gemeente naar de basisschool gaan, zitting te laten nemen in de kindergemeenteraad. De gemeenteraad trachtte eerst zelf hiervoor een oplossing te bedenken.

Fractievoorzitter Larry Köster opperde het idee om het gewoon aan de Kindergemeenteraad zelf te vragen. ‘Kinderen zijn creatiever dan volwassenen. Laten we dus vooral aan de Kindergemeenteraad zelf vragen hoe zij denken dat ze de belangen van deze groep kinderen kunnen behartigen’ aldus Köster.

Naar aanleiding van het agendapunt ‘Voortzetten Kindergemeenterraad’ diende de SGP ook een motie in om jongeren meer te betrekken bij de democratie.

Als D66 vinden wij het fijn dat nu ook de SGP het belang van jongeren betrekken van bij de democratie inziet! Daarvoor nu een lans breken is wel een uit de categorie van ‘mosterd na de maaltijd’. De motie heeft geen zin want de huidige coalitie heeft dit opgenomen in het coalitieakkoord en het college heeft het als onderdeel benoemt in het collegewerkprogramma. Wij willen alle doelgroepen meer betrekken bij de democratie, zeker ook de jongeren. Zoals wethouder Jaarsma gisteren ook verklaarde is zij met haar ambtenaren vergevorderd om hiervoor een voorstel te doen. Daarover zal ze ons als raad zo snel mogelijk informeren.

De afgelopen decennia toen de SGP in de positie was om jongeren te betrekken bij de democratie, zijn er geen initiatieven vanuit de SGP op dit vlak geweest.

‘Ik zou zeggen, heb vertrouwen in het huidige college dat zij met een voorstel komen waarmee onze jongeren verder betrokken worden bij het democratische proces in Krimpen!’ besluit Fractievoorzitter Köster.

2019-01-31 Motie D66 Kindergemeenteraad

Speeltuintjes moeten meegroeien met buurtkinderen

D66 D66 VVD CDA PvdA GroenLinks SGP Barendrecht 27-01-2019 11:20

De speeltuintjes moeten meegroeien met buurtkinderen. De speeltuintjes zijn nu eigenlijk alleen geschikt voor jonge kinderen. Dat is een van de vele ideeën die de coalitiepartijen zaterdag meekregen van de bewoners in de wijk Waterkant bij het Middeldijkerplein.

De zes politieke partijen bezochten vanaf 10 uur de wijk, samen met de wethouders en Buurt Bestuurt. Dat doen de politieke partijen om op een andere manier met bewoners in gesprek te gaan. Uitvalsbasis was deze keer jongerencentrum The Wave. Vanaf 11 uur konden bewoners onder het genot van koffie en koek in gesprek met de wethouders.

Tevredenheid overheerst

De meeste bewoners die CDA, SGP/CU, VVD, PvdA, GroenLinks en D66 spraken, waren positief over hun wijk. Het is een fijne en sociale wijk waar men naar elkaar omkijkt, vinden de bewoners. Er zijn wel zorgen over het hoge aantal inbraken. Veel bewoners hebben hun huis extra beveiligd. Ook de verkeersveiligheid moet meer aandacht krijgen. Vooral bij de in- en uitgang van de wijk wordt hard gereden. Ondanks dat het een gevaarlijke kruising met fietsers en voetgangers is. De wethouder neemt dat mee.

Wat opvalt in de wijk zijn de speeltuintjes. Met dit weer is het ontbreken van gras extra vervelend, want niemand speelt in die modderpoel. Opknappen is volgens bewoners niet de beste optie. Bewoners willen liever speel- of sportplekken die meer gericht zijn op de inmiddels ouder geworden kinderen. Een punt dat de coalitiepartijen meenemen als voorstel in de gemeenteraad.

Met Buurt Bestuurt rond het Middeldijkerplein

Een deel van de coalitieraadsleden werden door Buurt Bestuurt meegenomen langs een paar knelpunten in de wijk. Een veelbesproken afsluitingshek bij de Waterpoort is nog steeds onderwerp van discussie. Het hek sluit de onderdoorgang van de tramhalte naar de wijk af. Dat voorkomt overlast van jongeren op het tussengelegen binnenspeelplein. Maar ook ergernis voor bewoners die van de tramhalte moeten omlopen naar huis.

Ook de klankkast die het Middeldijkerplein is, werd nogmaals van meer kanten belicht. Oplossingen hiervoor liggen niet voor het oprapen. Maar het blijft onder de aandacht van de wethouder.

Tot verbazing van de omwonenden en gebruikers zijn op het Middeldijkerplein teveel fietsenrekken verdwenen. Er zouden er maar enkele verwijderd worden zodat de glazenwasser er beter bij kan. Het lijkt dat er meer fietsenrekken verwijderd zijn dan hiervoor nodig is. De vraag wordt opgepakt door de coalitiepartijen.

Buurt Bestuurt gaf de raadsleden en wethouders nog enkele ideeën mee die ze hoorden uit het contact met de jongeren in de buurt.

Laatste bal voor Buurtsportcoaches en wethouders

Na de wijkwandeling waren de wethouders om 11 uur terug in The Wave waar de eerste bewoners al startklaar stonden met hun verzamelde vragen aan diverse wethouders. Een laagdrempelige manier om met elkaar in gesprek te komen. De Buurtsportcoaches zorgden vervolgens binnen voor een spellenparcours voor de aanwezigen. Opnieuw een goed bevallen coalitiebezoek.

The post Speeltuintjes moeten meegroeien met buurtkinderen appeared first on Barendrecht.

Terugblik op 2018

D66 D66 GroenLinks SGP CDA PvdA Houten 31-12-2018 09:46

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart stemden in Houten ruim 2.600 inwoners op D66. Na de vorming van het nieuwe college bleek voor ons een rol weggelegd in de oppositie. Onze invloed lijkt daardoor misschien afgenomen, maar in de praktijk valt dat erg mee. Doordat we ons goed kunnen vinden in de hoofdlijnen van het collegeprogramma, kunnen we een constructieve bijdrage leveren in de gemeenteraad. Een rol die goed bij ons past. We richten ons vooral op onderwerpen die voor ons ambitieuzer moeten. Daarbij werken we graag samen met andere partijen in de gemeenteraad. En daar boeken we regelmatig succes. Een paar voorbeelden:

Jongeren: meer inspraak voor jongeren in de lokale politiek is voor ons een belangrijk speerpunt. Samen met de SGP hebben we een motie ingediend om jongeren zo breed mogelijk te betrekken bij gemeentelijk beleid. Deze motie werd door de hele raad omarmd.

Cultuur: samen met de PvdA hebben we ervoor gezorgd dat de komende jaren geld beschikbaar blijft voor laagdrempelige evenementen zoals Gluren bij de Buren, de Cultuurnacht en Loeren bij de Boeren. Het college had hier vanaf 2020 geen middelen meer voor gereserveerd. Het voorstel kreeg een ruime meerderheid in de raad.

LHBTI’s: samen met GroenLinks hebben we het college opgeroepen om meer aandacht te geven aan de positie van Houtense LHBTI’s. Met de ondertekening van het regenboog stembusakkoord van het COC hadden we al beloofd om ons in te zetten voor de veiligheid en acceptatie van LHBTI’s in Houten. De motie kreeg de grootst mogelijke meerderheid in de raad.

Jeugdzorg: samen met het CDA hebben we het college de opdracht gegeven om de raad beter te informeren over de uitvoering van de jeugdzorg.  We kregen de steun van de volledige raad en het college heeft dit voortvarend opgepakt.

Naast concrete verbetervoorstellen vragen we regelmatig aandacht voor onderwerpen die landelijk of lokaal actueel zijn. Denk bijvoorbeeld aan de verkeersveiligheid van fietsers, de integratie van statushouders, aandacht voor onze inwoners die extra zorg nodig hebben, passend onderwijs of initiatieven om een gezonde leefstijl te stimuleren. Zo beïnvloeden we de beelden in de raad en de agenda van het college. Het is goed om te zien dat de lokale democratie werkt en de samenwerking met andere partijen ook daadwerkelijk mooie resultaten oplevert.

Uit bovenstaande punten blijkt al dat onze fractie actief uit de startblokken is gesprongen. Helaas geldt dat niet voor het college. Inwonersparticipatie moet een belangrijk kroonjuweel worden van dit college, maar sinds de start hebben we nog niets gezien van de zogenaamde samenlevingsagenda. Ook op het onderwerp klimaat is nog geen beweging: het klimaatplan is uitgesteld naar volgend jaar. Terwijl er op dat vlak juist veel moet gebeuren. En ook het vervolg op de stedenbouwkundige verkenning zal pas in 2019 vorm krijgen. Terwijl het steeds lastiger wordt om passende woonruimte te vinden. Wat ons betreft zijn de wittebroodsweken van het college allang voorbij, het is tijd voor actie. In de afgelopen maanden hebben wij in ieder geval aangetoond dat we er klaar voor zijn!

Unaniem aangenomen motie geeft jongeren een stem in het politieke proces

D66 D66 SGP Houten 19-09-2018 15:44

Samen met de SGP diende D66 Houten tijdens de raadsvergadering van 18 september een motie in die het college oproept om aan de slag te gaan met jongerenparticipatie in Houten. Hieronder leest u de inbreng van Jaap Staman over deze motie:

De afgelopen weken heb ik samen met Jan Henric van Vliet van de SGP gesprekken gevoerd met Houtense jongeren en jongerenwerkers. In deze gesprekken werd ons duidelijk dat er onder jongeren de behoefte is om meer betrokken te worden bij gemeentelijk beleid.

Deze gesprekken zijn uitgemond in de motie die wij straks zullen indienen. De motie roept het college op om in 2019 te starten met een nieuw initiatief om jongeren zo veel mogelijk én zo breed te betrekken bij en mee te laten denken over gemeentelijk beleid. Het is vervolgens aan het college om dit gezamenlijk met jongeren definitief vorm te geven. Het adviesvangers-concept, dat in de motie wordt benoemd, is hierbij een sterk voorbeeld van hoe jongerenparticipatie vorm kan worden gegeven en kan richting geven aan de zoektocht van het college.

Dit concept is voorziet in drie behoeften die in onze gesprekken met jongeren en jongerenwerkers nadrukkelijk naar voren zijn gekomen: jongerenparticipatie zou zo breed mogelijk, laagdrempelig en structureel moeten worden vormgegeven.

Dus niet alleen de politiek betrokken ‘usual suspects’ en niet alleen met betrekking tot ‘jongerenonderwerpen’. Laagdrempelig, dus laten we het jongeren makkelijk maken om hun stem te laten horen en voorkomen dat er teveel van jongeren wordt gevraagd en verwacht.  En structureel, dus het gehele jaar door. Met als kers op de taart de door het college voorgestelde jongerentop, die wat ons betreft jaarlijks een plek zou moeten krijgen in het Houtense politieke proces.

Jongeren hebben verfrissende en vernieuwende inzichten en hebben de behoefte om mee te denken over onderwerpen die hun toekomst bepalen. Laten we hen deze kans geven en laten we onszelf niet de kans ontnemen ons voordeel te doen met hun inzichten.

D66: aandacht voor kwetsbaren, samenwerking met inwoners en solide financieel beleid

D66 D66 GroenLinks SGP PvdA Houten 19-09-2018 15:33

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 18 september werd het collegeprogramma 2018 – 2022 behandeld. Hieronder leest u de inbreng van fractievoorzitter Marcel van Gooswilligen in dit debat.

Voorzitter, geachte aanwezigen,

Het collegeprogramma ziet er op het eerste gezicht goed uit. D66 herkent zich in de belangrijkste ambities van dit college. Er zijn te weinig passende woningen voor onze jongeren en ouderen, dus we moeten weer gaan bouwen. We hebben steeds meer overlast door het veranderende klimaat, daarom gaan we hard werken aan een energieneutraal Houten. Om Houten leefbaar te houden, moeten we er voor zorgen dat iedereen mee kan doen. En ook wij zien graag dat inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties meedenken over de toekomst van Houten.

Toch ging bij ons de vlag nog niet uit. We hebben drie zorgen:

1 Heeft dit college voldoende oog voor de kwetsbaren in onze samenleving? Hebben we zorg om elkaar? En zorgen we voor elkaar? Sommige inwoners verdienen extra hulp, en dat moeten we dan ook met elkaar regelen. Is het college bereid hier voldoende geld aan uit te geven? Dit is moeilijk uit de plannen te halen en daarom zijn wij bang dat dit onvoldoende aandacht krijgt.

2 Hoe gaat het college samenwerken met onze inwoners? Krijgen die inwoners ook echt invloed op de plannen? En krijgen die inwoners dan ook het geld om daar zelf inhoud aan te geven? Overleggen met ondernemers en belangengroepen is hartstikke goed. En meer ambtenaren die beleid gaan maken en uitvoering gaan regisseren is ook niet perse verkeerd. Maar samenwerken met onze inwoners is toch echt iets anders. D66 zou graag meer geld uitgeven aan kansrijke en succesvolle initiatieven van onze inwoners. Initiatieven die aansluiten bij de ambities van dit college. Dat heeft namelijk veel meer effect.

3 Gaat dit college een solide financieel beleid voeren? Tijdens de vorige raadsvergadering hebben we gediscussieerd over de beklemde algemene reserve. Voor D66 is het belangrijk dat we voldoende middelen achter de hand hebben om een volgende crisis door te komen zonder harde noodgrepen. Die gaan tijdens zo’n crisis namelijk extreem veel pijn doen, vooral bij kwetsbare groepen. Dat willen we voorkomen. De vier coalitiepartijen wilden voor de komende jaren meer ruimte om beleid te maken. Meerdere keren werd gezegd dat het echt niet de bedoeling was om hier meteen gebruik van te maken. Wat schetst onze verbazing: bij de eerstvolgende raadsvergadering blijkt dat toch al te gebeuren! De fractievoorzitter van GroenLinks gelooft dat er geen crisis meer komt, dus die ziet het nut van een buffer niet in. Van de andere drie partijen had ik echt meer discipline verwacht. Ik houd mijn hart vast voor de komende jaren.

D66 is een constructieve partij. Wij gaan actief meedenken met het college over invulling van het beleid. En dat gaan we doen in dialoog met bewoners, belangenorganisaties, ondernemers en met het college. Vanuit de dialoog hadden wij nog schriftelijke vragen gesteld aan het college. Helaas vonden we even geen luisterend oor. Daarom stellen we nu alsnog de 10 belangrijkste vragen:

1 De route naar de samenlevingsagenda is nog onduidelijk. Wanneer gaan we met elkaar om de tafel zitten om procesafspraken te maken zodat we weten wat we mogen verwachten van het college?

2 Is het college bereid om met de inwoners rondom de Goyerbrug te overleggen wat zij nodig hebben om hun waardevolle inbreng te leveren? Denk bijvoorbeeld aan een eigen adviesbudget zoals al in de expertmeetings werd geadviseerd en ook door de inwoners zelf werd gevraagd? En verwacht het college dat er een zorgvuldig communicatie- en participatietraject kan worden doorlopen binnen de wettelijke beslistermijn voor de vergunningsaanvraag van 6 maanden? Graag duidelijkheid hierover.

3 Wat is de ambitie voor het aantal nieuwe woningen voor deze collegeperiode? We gaan harder dan gepland, en ik neem aan dat we niet stoppen als we in deze collegeperiode al het geplande aantal van 1.800 woningen voor het jaar 2025 hebben bereikt. Kunnen we erop rekenen dat het college doorzet?

4 In het coalitieakkoord werd ingezet op verbeterde bus- en treinverbindingen in en rond de nachtelijke uren. In het collegeprogramma is dit verder niet benoemd. Wat is de inzet van het college op dit punt?

5 In het voorjaar van 2019 komt het college met een bestedingsplan voor de 1 miljoen voor mobiliteit. Bent u het met ons eens dat een groot deel hiervan moet worden ingezet voor duurzame mobiliteit?

6 Het fietspad naar de Goyerbrug wordt niet genoemd in het akkoord en het programma. Graag de bevestiging dat de prioriteit hiervan niet is gewijzigd.

7 Wat is de overkoepelende visie van het college op gezondheid en gezondheidsbevordering? Vooral voor jongeren en ouderen?

8 Er wordt aandacht en geld besteed aan schoolgebouwen. We zien geen ambities om een doorgaande leerlijn te stimuleren, bijvoorbeeld door IKC’s en brede scholen. Bij huisvesting is dit juist belangrijk. Graag verduidelijking.

9 Er gaat meer geld naar de bibliotheek. Eerder gaf de wethouder nadrukkelijk aan dat geld op basis van afspraken over het productenboek zou worden ingezet. Wat ons betreft een logische volgorde. Welke afspraken zijn hier nu over gemaakt?

10 Er wordt een initiatievenbudget van 100K opgenomen. Welk deel hiervan gaat daadwerkelijk terechtkomen bij onze inwoners, de verenigingen en de personen die hun ziel en zaligheid geven om Houten mooier te maken?

Tot zover onze vragen.

Tot slot: ondernemende inwoners verdienen volgens D66 extra ruimte en aandacht. Daarom hebben wij meegewerkt aan de motie van de PvdA over het evenementenfonds. Evenementen leveren een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van Houten en initiatiefnemers verdienen een steuntje in de rug. Ook ondernemende jongeren verdienen volgens D66 extra ruimte en aandacht. Daarom hebben wij samen met de SGP een motie voorbereid over de inbreng van jongeren in de Houtense politiek. Omdat dit onderwerp een belangrijke persoonlijke motivatie is van Jaap Staman om de politiek in te gaan, geef ik hem tot slot graag zelf het woord om deze motie toe te lichten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.