Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over Partij voor de Dieren inzichtelijk

6 documenten

Grote overwinning voor de VVD – EU ...

VVD VVD ChristenUnie SGP SP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Lansingerland 27-05-2019 18:50

Grote overwinning voor de VVD – EU verkiezing De voorlopige uitslag van de Europees Parlementsverkiezing 2019 voor Lansingerland, is een grote overwinning geworden voor de VVD en daar zijn we heel erg trots op. Iedereen bedankt voor jullie steun. Lijst Partij 1 Democraten 66 (D66) 1522 2 CDA – Europese Volkspartij 2726 3 PVV (Partij voor de Vrijheid) 663 4 VVD 4521 5 SP (Socialistische Partij) 317 6 P.v.d.A./Eur. Soc. democraten 2734 7 ChristenUnie-SGP 1712 8 GROENLINKS 1432 9 Partij voor de Dieren 627 10 50 PLUS 881 11 JEZUS LEEFT 23 12 DENK 111 13 De Groenen 21 14 Forum voor Democratie 2632 15 vandeRegio & Piratenpartij 37 16 Volt Nederland 276 De definitieve uitslag wordt dinsdag 28 mei bekend gemaakt. Opkomst In Lansingerland hebben 20235 kiesgerechtigden hun stem uitgebracht. Hiermee is het opkomstpercentage in onze gemeente 45.67 %.

Paul Breitbarth over het luchtvaartdebat

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Lansingerland 24-02-2019 16:35

Als er naast de fiets één onderwerp voor mij centraal stond in de afgelopen Statenperiode, dan was het wel de toenemende overlast van de luchtvaart in Nederland. Een van de eerste debatten na de vorige verkiezingen ging over de mogelijke komst van een helihaven in het Haagse Ypenburg, vlakbij het Prins Clausplein. En afgelopen woensdag besloten we de Statenperiode met een debat over Schiphol en Rotterdam The Hague Airport.

D66 Zuid-Holland erkent het belang van goede vliegverbindingen voor de Zuid-Hollandse economie. Bedrijven en hun medewerkers moeten nu eenmaal voor internationale contacten de wereld over. Dat merk ik ook in mijn eigen werk: ook al doe ik veel via webvergaderingen, soms is persoonlijk contact écht beter. Maar dat hoeft heus niet altijd per vliegtuig. Veel Europese steden zijn prima per trein bereikbaar, zeker wanneer we de komende jaren blijven investeren in het spoor. De overlast van de luchthavens moet dus naar beneden kunnen. En daar draaide het debat dan ook om.

Luchthaven op zee De komende maanden gaan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer aan de slag om een nieuwe luchtvaartnota op te stellen. In het kort: de toekomstvisie op de luchtvaart voor de komende 20-40 jaar. D66 (en 50Plus) stelden eerder al voor om werk te maken van een onderzoek naar een luchthaven op zee, zowel ter vervanging van Schiphol, als van Lelystad en Rotterdam The Hague Airport. Dat onderzoek loopt, en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is. Afgelopen woensdag ondersteunden wij daarom een motie van GroenLinks om ook inzichtelijk te maken wat hergebruik van de gronden van Rotterdam The Hague Airport in theorie zou kunnen opleveren, als de luchthaven naar zee verdwijnt.

Geluidsafspraken Dat is echter een plan voor de lange termijn. Op korte termijn moet er ook iets gebeuren, zeker rondom Rotterdam The Hague Airport. Er is steeds meer discussie over de hoeveelheid helikopters voor maatschappelijk verkeer: de trauma- en politieheli. Voor dat soort vluchten is groot draagvlak – wie gaat nu beweren dat een traumaheli niet zou mogen vliegen? Maar doordat er steeds meer maatschappelijk helikopterverkeer komt, raakt de ruimte die Rotterdam The Hague Airport heeft voor vliegverkeer vol. De luchthaven wil juist groeien, en ziet haar ambities beperkt. Er wordt dus gepleit voor een oplossing, bijvoorbeeld door maatschappelijk verkeer een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. In de ogen van D66 betekent dat echter dat er via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom voormalig Zestienhoven komt, en dat willen we niet. Ik heb daarom woensdag een motieingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan, ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De overlast voor omwonenden is meer dan groot genoeg. Met hakken over de sloot werd de motie aangenomen, met steun van PvdA, SP, GroenLinks, SGP-CU, de Partij voor de Dieren, 50Plus en twee afgesplitste Statenleden.

Zoals ik in het debat woensdag ook zei: Nederland raakt langzaam de grip op de luchtvaart kwijt. Of het nu gaat om toenemende geluidsoverlast, om de luchtkwaliteit of zelfs het leveren van een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen: de luchtvaart heeft een flinke status aparte. Stapje bij beetje moeten we die grip terug zien te krijgen. Aan de volgende Provinciale Staten een schone taak om de volgende stappen te zetten.

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren VVD CDA Lansingerland 03-02-2019 14:13

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 2 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd.

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 Partij voor de Dieren Lansingerland 03-02-2019 14:11

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 0 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd. lees meer

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 26 JAN T/M 1 FEB 2019

PvdA PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren Lansingerland 02-02-2019 16:37

Dit is weekverslag nummer 499 van de PvdA fractie in Lansingerland. Maandag vieren we ons 500ste weekbericht dat op die dag als een special zal uitkomen. Anders dan anders, dat kunnen we alvast verklappen. Deze week kregen we antwoorden op onze vragen over de uitblijvende bouw van windmolens in Lansingerland. We stuurden nieuwe vragen in rond het tekort aan betaalbare woningen en maakten een samenvatting over een Haagse hoorzitting over (gebrek aan) ruimte voor maatschappelijk vliegverkeer bij RtHA. Er was een vrij korte gemeenteraadsvergadering, waar er last minute nog een uitgebreid amendement van de coalitiepartijen bij het raadsbesluit over het Integraal Veiligheidsbeleid kwam.

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-26-jan-t-m-1-feb-2019/

Uitzichttoren in Bergse Bos

WONINGBOUWAFSPRAKEN: NOG MINDER SOCIAAL!

Onze fractie diende schriftelijke vragen in bij het college als vervolg op ons artikel van vorige week over het nijpend tekort aan starterswoningen (n.a.v. een artikel in De Heraut http://www.herautonline.nl/?p=75360) én op basis van de net verschenen cijfers van de regionale woningmarktafspraken in de Regio Rotterdam voor 2018 – 2030. Het AD van 1 februari 2019 berichtte erover en op die dag zelf werd het ook via het interne berichtensysteem naar de raadsleden verstuurd Brief en stukken woningmarktafspraken Regio Rotterdam. Hier zijn de vragen die we stelden:

Hoeveel koopwoningen voor starters met een prijs van 140.000 euro heeft het college sinds 2010 feitelijk gerealiseerd? Hoeveel in de categorie 180.000-200.000 euro? Hoeveel jongeren vanaf 18 jaar uit Lansingerland staan er momenteel als actief woningzoekende voor een sociale huurwoning geregistreerd bij Woonnet Rijnmond? Wat is de gemiddelde wachtduur voor deze jongeren om feitelijk in aanmerking te komen? Wat bedoelt wethouder K. Arends precies met haar uitspraak in de Heraut van 23 januari 2019 dat “de overheid echter niet alles kan regelen. Je hebt als starter ook een eigen verantwoordelijkheid en het kan zijn dat je daarbij je familie of netwerk moet inschakelen”? Hoe realistisch is het voor de situatie van vele jonge mensen in Lansingerland (zonder rijke ma & pa en geen vermogend netwerk) om hier het begrip “eigen verantwoordelijkheid” te gebruiken? Lansingerland gaat tot 2030 nog 6730 extra woningen bouwen waarvan 1020 in de categorie sociale huur en goedkope koopwoningen. Dit is dus 17,6% van de totale woningvoorraad in 2030, terwijl nu in 2019 het aantal sociale huurwoningen op 18,3% ligt. Een verdere daling van het aandeel sociale huurwoningen in Lansingerland dus. De 20% norm raakt steeds verder uit beeld. Hoe verhouden deze afspraken zich tot de volgende passage in het Collegeprogramma: “Tot 2030 komen er tussen de 4000 en 7000 woningen bij in Lansingerland. Tijdens deze collegeperiode betekent dat gemiddeld 400 woningen per jaar. In Lansingerland is er plek voor alle doelgroepen: starters, jongeren, doorstromers, voor lagere en middeninkomens en 20% sociale woningbouw”?

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-26-jan-t-m-1-feb-2019/

 Bergboezem Berkel

 LUCHTFIETSEN OF WINDMOLENS?

Op 9 januari 2019 stuurde onze fractie schriftelijke vragen aan het college over het verontrustende bericht dat de coöperatie Nieuwe Lansinger Stroom toch niet samen met Eneco windmolens zou gaan ontwikkelen op Bleizo/Prisma(project LansingerWind). Ze concludeerden dat zij “onder de huidige omstandigheden geen mogelijkheden zien voor ontwikkeling van windmolens in Lansingerland”. De provincie Zuid-Holland werd door hen op de hoogte gesteld.We kregen afgelopen week antwoord op onze vragen. Zie: Raadsvragen en antwoorden windmolens

We vatten hier een en ander voor u samen. Nieuwe Lansinger Stroom bleek volgens het college niet te beschikken over grondposities. De bedrijven binnen het zoekgebied zijn niet bereid gevonden ruimte voor wind ter beschikking te stellen aan Nieuwe Lansinger Stroom en er blijken ook ‘technische beperkingen’ te zijn. Het college had het niet nodig gevonden om de raad hierover te informeren, want: “Er zijn geen nieuwe feiten of omstandigheden. Onze insteek is nog steeds positief. Het college zal een kansrijke aanvraag faciliteren waar mogelijk.” Op onze vraag wat dit dan betekent voor de ontwikkeling van 12 MW windenergie voor Lansingerland, zoals ook afgesproken met Provinciale Staten, schreef het college: “Het doel dat Lansingerland zich heeft gesteld blijft 12 MW.”

De gemeente schreef vervolgens op 24 januari 2019 een brief aan gedeputeerde Weber, die u ook kunt lezen als bijlage bij de beantwoording. In de brief staat dat het zoekgebied voor windenergie is verruimd met een gedeelte van het glastuinbouwgebied Overbuurtschepolder. De gemeente heeft hiervoor zelf de benodigde onderzoeken in het kader van de MER uitgevoerd. Op basis hiervan bestaat de indruk dat windenergie binnen het gebied Prisma-Bleizo/Overbuurtschepolder niet op korte termijn kan worden gerealiseerd. Dit is ook besproken met Nieuwe Lansinger Stroom. Men wil nu gaan zoeken naar haalbaarheid op alternatieve locaties, waaronder de Klappolder. Vraag is: wat vindt de provincie daarvan, want de VRM zal dan moeten worden aangepast? We zijn heel benieuwd. Pas als dat duidelijk is kan worden gesproken met de ondernemers in de Klappolder. De raad moet zichzelf voorlopig blijven informeren door vragen te stellen, zoals wij. Misschien toch tijd voor een bespreekstuk. Voor al die fracties die duurzame energie zo belangrijk vinden.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-26-jan-t-m-1-feb-2019/

Tweede Kamer wil weten hoe het zit met geluidsruimte helikopters

HOORZITTING TWEEDE KAMER OVER PROBLEMEN HELIKOPTERS RTHA

Maandagmiddag 28 januari 2019 hield de Tweede Kamer een hoorzitting om zich te informeren over de problemen voor het trauma- en politiehelikopterverkeer op, onder meer, Rotterdam The Hague Airport. Aan deze hoorzitting deden vertegenwoordigers van het Erasmus MC, politie, ANWB Medical Air Assistance en Rotterdam The Hague Airport mee. Van de zijde van de Tweede Kamer waren VVD, Partij van de Dieren, CDA en SP van de partij. Helemaal op het einde schoof ook D66 nog even aan.

De hoorzitting ging vooral over de vraag of deze vluchten al dan niet meegeteld moeten worden in de geluidscapaciteit en vliegaantallen van de betrokken luchthavens. Rotterdam The Hague Airport (RtHA) voldoet aan alle veiligheidseisen waaraan voor dit type helikopterverkeer (ook wel maatschappelijk verkeer genoemd) moet worden voldaan en is voor het medisch- en politiespoedverkeer ideaal gelegen in onze regio. Unaniem werd er gesproken van een goede samenwerking tussen de luchthaven, Erasmus MC, ANWB en politie. Tot op heden is de voor RtHA beschikbare geluidsruimte met elkaar gedeeld. Maar er ontstaan spanningen omdat de beschikbare geluidsruimte nu snel op raakt. De vraag naar commercieel luchtverkeer neemt toe en ook de politie ziet het helikopterverkeer groeien vanwege nieuwe taken op het gebied van de terrorismebestrijding. RtHA schetste dat aan het begin van dit millennium nog sprake was van 1 noodvlucht per dag. Inmiddels zijn dat er zo’n 7 per dag. Toen werd er 4% van de beschikbare geluidsruimte gebruikt, nu is dit al 24%. Commercieel en maatschappelijk verkeer worden nu concurrenten als het gaat om het gebruik van de beschikbare geluidsruimte. Dit vraagt om een snelle oplossing.

Het maatschappelijk verkeer is bang dat er een moment gaat komen dat zij niet meer kunnen uitrukken omdat de geluidsruimte op is. Zij pleiten er voor om voor het maatschappelijk verkeer een aparte geluidsruimte te scheppen die, wat volume betreft, onbegrensd is. Ook willen zij een betere borging van het gebruik van de luchthaven. Nu zijn zij nog huurders van de luchthaven. Het contract spreekt van een opzegtermijn van 3 maanden. Zij bepleiten een bredere juridische basis voor het gebruik en willen af van een huurcontract. Gezien de urgentie zijn er van de zijde van de minister I&W tussentijdse maatregelen nodig die vooruit lopen op de aanstaande Luchtvaartnota.

Ook RtHA vindt dat dit maatschappelijke verkeer thuis hoort op de luchthaven en zal het uitrukken van nood-helikopters zeker niet verbieden wanneer de geluidsruimte op is. “Het is dan aan de luchtvaart- inspectie om de overschrijding van onze geluidsruimte te beoordelen. Zelf hebben wij geen grip op het volume van het maatschappelijke verkeer en zijn wij wettelijk gebonden aan de met het commerciële luchtverkeer afgesproken slots”.

RtHA deelt de noodzaak van gescheiden geluidsruimten voor het commercieel en maatschappelijk verkeer. “Het maatschappelijk verkeer wordt voor een groot deel betaald door het commerciële verkeer. Per eenheid geproduceerd geluid betaalt het maatschappelijk verkeer 1 euro aan de luchthaven en het commercieel verkeer 100 euro”. De luchthaven gaf aan dat de grote stijging die het maatschappelijk verkeer met zich bracht tot gevolg heeft dat er momenteel 4000-5000 minder commerciële vliegtuigen geaccommodeerd kunnen worden. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de bedrijfsvoering want minder inkomsten. RtHA zal dan ook bij de minister I&W (bevoegd gezag voor de luchthaven) een aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit indienen waarin sprake is van gescheiden geluidsruimten en een goede wettelijke basis. Feit is dat de omliggende gemeenten, waaronder Lansingerland, geen gescheiden geluidsruimte willen en de minister tot op heden “maatschappelijk draagvlak” voorstaat.

De aanwezige Kamerleden voelen er voor om geen restricties op te leggen aan het maatschappelijk verkeer. Over de wijze waarop dit geregeld moet gaan worden, lieten zij zich niet uit. Voor de SP kan deze ruimte geregeld worden door het commerciële verkeer te beperken. De urgentie van de problematiek werd gedeeld zonder daar overigens conclusies aan te verbinden.

Meer weten? Zie:

Verslag hoorzitting dd. 29.01: https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/trauma-en-politiehelikopters-vanaf-de-luchthavens

Interview Radio 1 dd. 29.01: https://www.nporadio1.nl/nos-radio-1-journaal/onderwerpen/489009-hoorzitting-geluidsniveau-traumaheli

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-26-jan-t-m-1-feb-2019/

Het beruchte kruispunt van N-209 bij Bleiswijk

PVDA: ZEKER ZIJN VAN EEN VEILIGE N209

De N209 is een zorgenweg. Op deze weg vielen in vier jaar tijd vijf doden. Vooral het traject tussen Bergschenhoek en Bleiswijk geldt als erg gevaarlijk. Bij een onderzoek van de ANWB in 2014 plaatsten de leden de N209 in de top 3 van gevaarlijkste provinciale wegen in Zuid-Holland. Het Kabinet trok vorig jaar 50 miljoen uit om de verkeersveiligheid op provinciale wegen te verbeteren. Het ligt voor de hand dat er dus ook extra geld wordt uitgetrokken om de N209 veiliger te maken. Dit geldt niet alleen de veiligheid voor het autoverkeer maar ook die van de vele fietsers die deze weg moeten oversteken. Zie hierover:  https://zuidholland.pvda.nl/nieuws/fietstunnel-bleiswijk/

Een snelle verbetering van de N209 is des te meer nodig omdat, na het gereed komen van de A16-Rotterdam, de druk op deze weg nog groter zal gaan worden. Bovendien zullen het aantal inwoners en de economische activiteiten in de hele regio die de N209 doorkruist, blijven groeien. Dit vraagt om een stevige ingrepen om deze weg, wat capaciteit, verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidshinder, écht veilig en duurzaam te maken.

Voldoende reden dus om als PvdA Lansingerland de komende 2 maanden veel aandacht te gaan besteden aan de komende Provinciale Staten verkiezingen. Met de PvdA ‘spitzen’ kandidaten Anne Koning en Leo Bruijn wordt de bestaande goede samenwerking tussen de fracties van de PvdA Zuid-Holland en die van Lansingerland voor de komende vier jaren zeker voortgezet en worden er samen oplossingen gezocht om de N209 veilig te maken. ‘Zeker zijn van een veilige N209’ is waar de PvdA voor staat!

Op maandag 4 maart vanaf 20.00 uur houdt de PvdA een discussie met als thema “Zeker zijn van een veilige N209”. Aan dit debat doen een PvdA top-kandidaat voor de Provinciale Staten verkiezingen en een fractielid van de PvdA Lansingerland mee. Ook de directie van de Melanchthon Business School doet mee. Natuurlijk kunnen de bezoekers aan deze discussie meedoen.

De bijeenkomst is bij de Melanchthon Business School, Wilgenlei 2B, 2665 KN Bleiswijk. Iedereen (!) is van harte welkom. Noteer het alvast in uw agenda!

KORT NIEUWS

Nieuwe Rabobank servicebalie geopend

De foto hieronder toont de prominente plek die de Rabobank per 1 februari heeft met haar servicebalie in de hal van het Gemeentehuis. De coalitiepartijen lieten het gebeuren. We zullen als raad zelf het ‘Huis van de Samenleving’ nog een keer moeten agenderen. Willen diezelfde coalitiepartijen dat misschien eens doen?

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-26-jan-t-m-1-feb-2019/

Servicebalie Rabobank in hal gemeentehuis

Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022

Leefbaar 3B bracht dit punt, dat in eerste instantie een hamerstuk was, samen met de coalitiepartners VVD, CDA en CU weer op de agenda door het indienen van een uitgebreid amendement met wel vier punten (verbinding, high impact crimes, jeugd en overlast). Dat amendement was pas rond het middaguur rondgestuurd, wat wel opmerkelijk is. Don van Doorn lichtte toe dat de prioriteiten in het beleidsplan helemaal prima zijn, maar dat de coalitiefracties concretisering en duiding missen. Er komt wel een actieplan met beleidsdetails, maar liever willen de coalitiepartijen dit nu helemaal afdichten volgens de lijnen van het coalitieraamwerk. GroenLinks vond het een prima amendement en kwam nog met een nuttige toevoeging rond de opening van het politiebureau. Toch enigszins vreemd voor een partij die tegen repressie is en voor preventie. WIJ Lansingerland en D66 zagen er niets in. Te laat ingediend en niet de rol van de gemeenteraad (die over de WAT gaat en niet de HOE). Waarom niet het actieplan van het college afwachten? Beide partijen vinden ook dat delen van cijfers met burgers over criminaliteit niet per se bijdraagt aan beter veiligheidsgevoel.

De burgemeester zag geen problemen rond het amendement, als de misdaadcijfers maar altijd voorzien worden van een juiste toelichting. Het Integraal Veiligheidsbeleid werd unaniem aangenomen. D66 en WIJ stemden tegen het amendement. Dat zou onze fractie, niet aanwezig vanwege werkzaken in Enschede, ook hebben gedaan. Volgende week zal onze fractie komen met een reactie in de vorm van schriftelijke vragen, naar aanleiding van punt 2 uit het amendement over High Impact Crimes: “We betrekken de inwoners actief bij signalering, preventie en het stimuleren van gewenst gedrag en helpen o.a. Buurttoezicht Lansingerland en WhatsApp buurtpreventiegroepen met communicatie, zichtbaarheid en samenwerking met de belangrijkste partners”.

PvdA Zuid-Holland: campagne en warmtenet Leiding over Oost

De PvdA fractie van Zuid-Holland berichtte deze week enthousiast over de start van de verkiezingscampagne voor de Provinciale Staten, waar onze fractie en lokale afdeling zeker betrokken bij zullen zijn. Zie natuurlijk ook onze bijeenkomst op 4 maart over ‘Zeker zijn van een veilige N-209’.

Ook was er een mooi bericht dat in de vergadering van Provinciale Staten is besloten om 37,5 miljoen euro extra vrij te maken, om een warmtenet aan te kunnen leggen van Rotterdam naar Leiden (Leiding over Oost). Door de PvdA Zuid-Holland is vastgelegd dat de aandelen van het warmtenet niet zomaar verkocht kunnen worden. Deze willen zij in publieke handen houden, zodat inwoners invloed houden en de prijs niet te hoog wordt. Dit is dus ook heel goed nieuws voor Lansingerland dat veel belang heeft bij toegang tot het warmtenet. Ook vroegen GroenLinks en de PvdA samen aandacht voor de uitwerking het warmtenet op het gebied van duurzame bronnen, het ETS-systeem (het EU-emissiehandelsysteem) en over duurzaamheidskosten voor inwoners. Dit alles past bij een speerpunt dat ook onze Lansingerlandse fractie zeer belangrijk vindt: duurzame energievoorziening die sociaal en eerlijk is.

https://zuidholland.pvda.nl/nieuws/warmtenet-dankzij-pvda-in-publieke-handen/

PVDA BIJEENKOMST “HOE ZAL LANSINGERLAND ER IN 2030 UITZIEN?”

Begin februari verschijnt het 500ste weekbericht van de PvdA-fractie in Lansingerland. Sinds de start van de gemeente in januari 2007 werd er geen enkele week overgeslagen. In alle weken waarin de Raad actief was, verscheen het weekbericht op de website lansingerland.pvda.nl. Het PvdA Lansingerland weekbericht is landelijk uniek en is tijdens de afgelopen 12 jaar een veel gelezen medium geworden. Een belangrijke nieuwsbron voor PvdA leden, inwoners, lokale en regionale media en maatschappelijke organisaties die geïnteresseerd zijn in het politieke wel en wee in Lansingerland. Op maandagavond 4 februari wordt hier feestelijk bij stil gestaan, tegelijk met de jaarlijkse PvdA-nieuwjaarsreceptie. Burgemeester Pieter van de Stadt is bereid gevonden om dan een blik vooruit te werpen. Hij spreekt dan over de vraag “Hoe ziet Lansingerland er in 2030 uit wanneer het 1000ste PvdA weekbericht verschijnt?” Ook fractievoorzitter Petra Verhoef zal haar visie hierop geven.

Iedereen, dus ook niet PvdA leden, is van harte welkom op maandag 4 februari 2019 vanaf 20 uur in partycentrum ’t Manneke, Leeweg 33, 2651 CL Berkel en Rodenrijs!

Tot slot: Volgende week staat natuurlijk allereerst in het teken van de viering van het 500ste weekbericht bij de Nieuwjaarsreceptie van onze lokale afdeling. Het bestuur en de fractie zien u graag komen op 4 februari. Verder staat ons een commissieweek te wachten met redelijk gevulde agenda’s. Heb een goede week!

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-26-jan-t-m-1-feb-2019/

 ’t Manneke, feestlocatie op 4 februari

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-26-jan-t-m-1-feb-2019/

 Molen bij vliesje ijs op de Rottemeren

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-26-jan-t-m-1-feb-2019/

De oude kastanje in centrum Bergschenhoek

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 26 JAN T/M 1 FEB 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 2 T/M 8 JUNI 2018

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks SGP Partij voor de Dieren Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie Lansingerland 10-06-2018 09:07

Dit is weekverslag 476 van de PvdA fractie in Lansingerland. Het verschijnt aan de vooravond van de publieke presentatie van het akkoord van coalitie van Leefbaar3B, VVD, CDA en ChristenUnie aan de inwoners: maandagochtend 11 juni om 9.30 uur. Bij Outdoor Valley nota bene. Dat staat sinds afgelopen vrijdagmiddag laat op de website van Gemeente. Zo serieus neemt het nieuwe college onze inwoners. De afgelopen week was informatiedicht: een carrousel van Beheer en Onderhoud & presentatie van jaarrapportage Sociaal Domein op dinsdag 5 juni, de omgevingswet en -visie op 6 juni, en op 7 juni een uitgebreide informatieavond over vervoersknoop Bleizo, A12 corridor, Hoefweg-Bleizo en bouwopgave in provincie Zuid-Holland.

NOGMAALS NIEUWS OVER COALITIESAMENSTELLING IN REGIO

Vlak na het verschijnen van ons vorige weekbericht kwam er ook witte rook vanuit het stadhuis op de Rotterdamse Coolsingel. Dat ligt op nauwelijks 10 kilometer afstand, zo’n 30 minuten fietsen van ons vandaan. In Rotterdam gaven VVD, PvdA, GroenLinks, D66, CDA en CU/SGP aan met elkaar een coalitie te willen gaan vormen. Leefbaar Rotterdam, waarvan Simon Fortuyn nog steeds plv. voorzitter is, DENK, Nida, Partij voor de Dieren, PVV, 50Plus en SP gaan, zoals het er nu naar uitziet, bij onze directe buren de oppositie vormen. De politieke ontwikkelingen in Rotterdam onderstrepen onze conclusie van vorige week dat de gemeente Lansingerland – met het op vrijdag 15 juni te installeren rechts-conservatieve college van Leefbaar3B, VVD, CDA en CU – een vreemde politieke eend in onze regio zal gaan vormen. Interessant gaat worden hoe de verschillende rollen van Simon Fortuyn (loco-burgemeester en wethouder van Lansingerland) en tevens plv. voorzitter van de aanstaande oppositiepartij Leefbaar Rotterdam in de bestuurlijke samenwerking tussen beide gemeenten gaan uitpakken. Een échte binnenkomer zal dit zeker niet zijn en dit kan, gezien de stevige verwevenheid van de bestuurlijke agenda’s van Rotterdam en Lansingerland (denk bijvoorbeeld maar aan verkeer en openbaar vervoer, RtHA, economische ontwikkeling, veiligheid, wonen en duurzaamheid), voor onze gemeente slecht gaan uitpakken. Het wordt een relatie met een stevige hypotheek erop tenzij met name de Lansingerlandse VVD in staat is om eventuele bestuurlijke rimpels glad te strijken. Een mooie uitdaging voor de kersverse VVD wethouder Kathy Arends die, voor zover ons bekend is, tot op heden nog geen trouwe bezoekster was van het Rotterdamse Stadhuis. Los hiervan ligt het voor de hand dat het Lansingerlandse coalitieakkoord samenhang gaat vertonen met de coalitieplannen van onze grote buren Rotterdam en Zoetermeer. Anders raakt Lansingerland als kleinere gemeente in het midden in een bestuurlijk isolement. Wat dan rest is 4 jaar lang stilstand en lokaal-politiek navelstaren. Dat zou heel jammer zijn!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

PvdA Lansingerland weet de Coolsingel al heel lang te vinden.

ARMOEDE ONDER KINDEREN

Misschien leest de lokale CDA ons weekverslag niet, maar een aantal landelijke CDA-ers wel. Althans, daar lijkt het wel op. In het AD van woensdag 5 juni j.l. stond een stuk dat precies het verhaal is dat onze PvdA fractie al jaren houdt. https://www.ad.nl/politiek/onnodig-veel-kinderen-groeien-op-in-armoede~a40516d2/ Het was ook als prioriteit in ons verkiezingsprogramma opgenomen: geen arme kinderen meer in Lansingerland! In het AD stond een oproep tot bestrijding van kinderarmoede van twee kamerleden van het CDA: Ton Rombouts is lid van de Eerste Kamer en René Peters lid van de Tweede Kamer. Zij waren respectievelijk burgemeester en wethouder, en weten dus waarover zij praten. Hun advies luidt:

Zorg dat gemeenten álle kinderen die in armoede opgroeien opsporen; Maak de toegang tot de gemeentelijke hulpverlening transparanter en eenvoudiger; Maak armoede maatschappelijk bespreekbaar; Zorg voor een gefaseerde reductie van het aantal arme kinderen in de periode 2018-2021 met 25% en verder.

De schrijvers denken dat er geld genoeg is maar te verspreid en te ontoegankelijk. Dat zegt onze fractie ook al jaren. Fair om te noemen dat in de afgelopen twee jaar het gebruik van de Jeugdfondsen en Stichting Leergeld zijn toegenomen in Lansingerland, zo blijkt uit de Jaarrapportage Sociaal Domein 2017. Maar worden alle kinderen voldoende bereikt en zijn alle noden daarmee gedekt? Wat zou ons nieuwe college van deze oproep van de CDA-ers vinden?

Lansingerland telde in 2017 ongeveer 800 kinderen die leven in gezinnen met een inkomen op minimumniveau of net er boven. Lang nog niet al deze 800 kinderen doen aan speciale programma’s voor financiële ondersteuning ten behoeve van onderwijs, meedoen aan sport en kunst & cultuur. Met de groei van het aantal inwoners zal dit aantal zeker gaan toenemen. PvdA zal zich ervoor blijven inzetten dat alle 800 arme kinderen in Lansingerland bereikt worden via de speciale financiële ondersteuningsprogramma’s. Bij groei van de bevolking zullen we monitoren of er meer arme kinderen komen. De jaarlijkse Armoede-monitor is van groot belang. PvdA accepteert niet dat kinderen in Lansingerland geen eerlijke kans krijgen op een zorgeloos kind-zijn en een goede toekomst. Onze serie van geanonimiseerde verhalen over kinderen die in armoede opgroeien is nog steeds relevant. https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-serie-wat-betekent-het-om-als-kind-in-lansingerland-in-armoede-op-te-groeien/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

Groenzoom in bloei

REGIONALE VERSTEDELIJKINGSOPGAVE

Op donderdag 7 juni was er in ’t Manneke in Berkel en Rodenrijs een uitgebreide uitleg over stand van zaken GR Bleizo en Bedrijvenschap Hoefweg voor de raden van Lansingerland en Zoetermeer. De bouw van het station Lansingerland-Zoetermeer ligt op schema en de optie om toch woningen te bouwen op het westelijk deel van Hoefweg-Zuid werd bevestigd. Peter Boelhouwer, Hoogleraar Housing Systems aan de TU Delft (en ook lid Raad van Toezicht van onze corporatie 3B Wonen; u kent hem van het Woondebat op 5 maart 2018), hield een verhaal over de enorme bouwopgave, de verstedelijkingsopgave waar de regio voor staat. Hij maakte een vergelijking met de Deltawerken: een combinatie van toenemende vraag aan woningen en tegelijkertijd vergrijzing, en daarmee dus vraag naar mensen die in de zorg werken. Het aanbod van woningen stagneert enorm en het consumentenvertrouwen in de woningmarkt daalt. De keuze is beperkt en er wordt flink overgeboden. Voor starters is er geen plek: de gemiddelde prijs van een koopwoning ligt nu op €280.000 euro, oftewel 2x modaal. De groeivraag is het hoogst bij oudere alleenstaanden, maar vraag naar woningen komt ook van hoogopgeleide kennismedewerkers (arbeidsmigranten), die per direct een woning moeten hebben. Wat gaan we bouwen? Levensbestendige appartementen, al ligt de vraag nog steeds het meest bij eengezinswoningen. Maar eigenlijk willen we ouderen ook niet uit de wijken ‘jagen’ waar ze hun netwerk hebben. Lastig dus. Waar vinden we plek om extra te bouwen? Open ruimtes in de stad, via stedelijke herstructurering, transformatie van bestaande gebouwen (Boelhouwer noemde de Hergerborch als voorbeeld, goed om daar weer eens een update over te vragen), ‘rafelzones’ (de randen van de stad), en bij OV knooppunten of langs railverbindingen. Daarbij noemde Boelhouwer natuurlijk Bleizo (westelijk deel van Hoefweg-Zuid) als optie voor extra bouwen. “Een visitekaartje voor Zoetermeer, gezien vanaf de A12”, zei hij. Hij ziet daar een mogelijkheid voor ‘levendig bouwen’, geen Vinex. Eens zien of het ons toekomstig college gaat lukken om hier te laten bouwen voor de “behoefte van onze eigen inwoners”, zoals ze zo graag willen. Wat ons betreft jongeren en starters. “Bijbouwen of inwonen, dat is de keuze!”, sprak Boelhouwer. Voor onze PvdA fractie natuurlijk duidelijk, we roepen al jaren om sneller bouwen!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

Wildersekade: links miljoenen voor energietransitie, rechts bijna niks.

Tot slot: Zoals gezegd, morgenochtend om half 10 wordt het akkoord van de coalitie wereldkundig gemaakt. Wat we daar van vinden heeft Astrid Oosenbrug, ons politiek ervaren PvdA-lid uit Berkel en Rodenrijs, heel mooi verwoord in dit artikel: https://saltmines.nl/2018/06/09/astrid-oosenbrug-burgerparticipatie-pur-sang/ Woensdag 13 juni zijn we bij een themabijeenkomst van de Adviesraad Sociaal Domein over een “rookvrije generatie”. Donderdag 14 juni een hele avond raadsvergadering over de verschillende gemeenschappelijke regelingen en vrijdag 15 juni een raadsvergadering voor een debat over het coalitieakkoord en installatie van de wethouders. Fijne week!

 Aflevering 476 sinds januari 2007

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

 Outdoor Valley: niet te missen vanaf bushalte de Kulck

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

Festivalterrein voor Lansingerland Live in AMG Schmidtpark

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

Rottemeren

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

Tijdelijk marktplaats in centrum van Berkel

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 2 T/M 8 JUNI 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.