Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

32 documenten

3 Redenen waarom het voor iedere burger belangrijk is om belasting te betalen

D66 D66 Ridderkerk 12-07-2020 14:08

De gedachte “Waarom zou ik inkomstenbelasting betalen?” is misschien een paar keer bij je opgekomen, vooral tijdens het doornemen van je salarisstrook of het indienen van belastingaangiftes. Aangezien belastingen een aanzienlijk deel van je salaris kunnen opeten, is het voor veel mensen een gangbare opvatting dat belastingen niets anders zijn dan een last.

Maar is het echt zo? Niet echt. Laten we eens kijken naar het belang van de inkomstenbelasting.

Heeft u last van een Belastingdienst storing? Klik dan hier om het door te geven.

Helpt de natie te bouwen

De kosten van het runnen van een heel land, vooral een land dat zo groot en bevolkt is als het onze, zijn enorm hoog. Het is door de belastingen die we betalen dat de overheid civiele operaties kan uitvoeren. Met andere woorden, zonder belastingen zou het voor de regering onmogelijk zijn om het land te besturen.

Inkomstenbelasting is een van de grootste bronnen van inkomsten voor de Indiase regering. Als de mensen gaan denken dat inkomstenbelasting een last is en niet hetzelfde betalen, zal dit een directe invloed hebben op de groei van onze natie en ook leiden tot sociale ineenstorting.

Welzijnsregelingen

Er zijn momenteel meer dan 50 vakbondsregeringen in Europa. Van werkgelegenheidsprogramma’s, subsidie op woningkredieten, concessies op kookgas, tot pensioenregelingen, de overheid heeft verschillende regelingen gelanceerd om alle verschillende sectoren van de samenleving te helpen.

Deze regelingen komen ten goede aan miljoenen IndiĆ«rs en vereisen crĆØches van roepies om succesvol te kunnen draaien. Door het betalen van inkomstenbelasting speelt u uw rol in het succes van deze regelingen en geeft u de overheid ook de mogelijkheid om te werken aan meer welzijnsregelingen en -programma’s.

Verbeterde gezondheidszorg en onderwijs

Een aanzienlijk deel van de geĆÆnde belastingen wordt besteed aan de verbetering van de gezondheidszorg in het land. Er zijn overheidsziekenhuizen die medische diensten aanbieden zonder kosten of tegen minimale kosten. In de loop der jaren is de kwaliteit van de dienstverlening door de overheidsziekenhuizen met sprongen vooruitgegaan en dat is alleen maar gebeurd doordat de belastingbetalers belasting betalen.

Ook zijn er overheidsscholen met een verwaarloosbaar bedrag. Bovendien worden elk jaar duizenden crĆØches besteed aan defensie- en infrastructuurontwikkelingen. Dit alles helpt uiteindelijk om het land machtiger en welvarender te maken.

Lees ook: Waarom is gokken zo verslavend?

Perspectiefnota 2021 tekstversie

D66 D66 Gelderland 07-07-2020 16:00

Op 7 juli maakte Ashely Karsemeijer de aandachtspunten voor de komende begroting duidelijk. Hierbij de tekst tijdens de behandeling in de raadszaal:

Vorig jaar vertelde ik hoe West Betuwe er in 2030 uit kan zien. Niemand had toen kunnen vermoeden dat een virus onze samenleving zĆ³ overhoop kon gooien.

Natuurlijk merkt ook West Betuwe daar iets van. Met extra regelingen heeft de gemeente geprobeerd de gevolgen voor de inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties te beperken.

Dat kost geld. Op dit moment is het nog onduidelijk hoeveel de landelijke overheid daarvan zal vergoeden.Daarnaast spelen er nog andere dingen die er samen voor zorgen dat de financiƫn van West Betuwe er na 2021 niet rooskleurig uitzien: ongelukkige keuzes uit het verleden, slinkende reserves bij verbonden partijen en de verdeling van het gemeentefonds. Het gaat dan jaarlijks om tekorten van meer dan 3 miljoen euro.

Dit jaar is de behandeling van de perspectiefnota dus extreem belangrijk: wat geeft de gemeenteraad mee voor het najaar, als moeilijke keuzes gemaakt moeten worden om die tekorten in de toekomst te voorkomen.

Timing is alles. Dat is ook hier het geval. De val van de coalitie. De start van een nieuwe. En de behandeling van deze perspectiefnota? Die valt in het niemandsland ertussen.

Voor D66 is de keuze snel gemaakt: mensen gaan voor stenen. Alles wat de gemeente doet, dient de inwoners. Het gaat om de sociale en maatschappelijke infrastructuur van onze samenleving. Misschien minder zichtbaar dan wegen en groen, maar des te belangrijker.

En werk aan een groene toekomst, geen grijze:

meer biodiversiteit. We zullen later vanavond een amendement over klepelen indienen. kies voor een duurzame sanering van de golfbaan in Spijk. We zijn mede-indiener van de motie golfbaan Spijk. West Betuwe energieneutraal in 2030. U hoort het goed. Waar de nieuwe coalitie Ć©n oppositiepartijen terugkrabbelen, blijft D66 achter deze doelstelling staan. Want misschien gaan we het niet helemaal halen, maar dan kunnen we in ieder geval zeggen: we hebben ons stinkende best gedaan. Een doelstelling voor over 30 jaar is net zo waardevol als geen enkele. Uitstel van moeilijke beslissingen is namelijk precies hoe we hier terecht zijn gekomen.

Waar ziet D66 geld dat bespaard kan worden? Laat de VTH-taken bij de ODR. Deze gemeente kĆ”n deze takenzelf niet goed uitvoeren en het kost ons jaarlijks nog ā‚¬ 650.000 ook. Kijk naar het kernenbeleid van Ć©Ć©n miljoen euro. Inwoners hebben niks aan papieren beleid, aan een kerncanvas en een kernagenda, die willen resultaten in de dorpen zien. Dat viel mij op bij de jaarrekening 2019: veel ambities bestonden uit het opstellen van plannen. Die zijn voor een groot deel niet gehaald. Tot slot. Temporiseer het wegenbeleid. Wacht tot de inkomsten stijgen, want nu incidenteel kosten dekken komt na 2024 als een boemerang terug.

Mensen in het groen. Zo blijft wat D66 betreft West Betuwe ook in 2030 een fijne plek om te wonen.

Waarom heffen overheden belastingen?

D66 D66 Ridderkerk 06-04-2020 11:36

Overheden bieden een verscheidenheid aan diensten aan de mensen die zij bedienen. Om deze diensten te betalen, heft de overheid belastingen op de burgers en bedrijven die van deze diensten profiteren. De overheid moet ook betalingen doen over het geld dat wordt geleend om de bedrijfsvoering te ondersteunen. Ook heft de overheid belastingen om het gedrag van haar burgers en de bedrijven die zaken doen in het land te veranderen.

Heb je vragen over je belastingzaken en wil je contact opnemen met de belastingdienst? Klik dan hier: belastingdienst contact.

Nationale defensie-uitgaven

Een van de belangrijkste functies van de nationale regeringen is te voorzien in de gemeenschappelijke verdediging van de natie. Vandaag de dag vereist dit het hebben van een staand leger, wat kosten met zich meebrengt voor salarissen, benodigdheden, uitrusting, opleiding en huisvesting. Dit omvat ook de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling van nieuwe technologieƫn en wapens.

Financiering van overheidsprogramma’s

Overheden leveren een aantal diensten aan hun burgers die met belastingen worden betaald. De specifieke diensten variĆ«ren van overheid tot overheid, afhankelijk van de omvang van de overheid, bijvoorbeeld of het een lokale overheid of een nationale overheid is, en het bereik ervan, wat betekent hoeveel macht de burgers denken dat de overheid zou moeten hebben. Deze programma’s kunnen politiediensten, scholen en de gezondheidszorg omvatten. De overheid beschermt ook bedrijven en hun producten door middel van handelsregels en copyright wetten. Om de auteursrechten te handhaven, moet de overheid een rechtbank in het leven roepen om de zaken te behandelen en de schade vast te stellen.

Betalingen van overheidsschulden

De meeste regeringen hebben een aanzienlijke schuld waar ze rente over moeten betalen. Vaak heeft de overheid onverwachte uitgaven zoals oorlogen, of een recessie zal de belastinginkomsten beperken maar niet de behoefte aan diensten, dus de overheid moet geld lenen om die te betalen.

Effecten op particulieren

Belastingheffing is een passieve manier voor overheden om het gedrag van hun burgers te beĆÆnvloeden, naast het binnenhalen van geld. Burgers moeten kiezen waar ze hun beperkte hoeveelheid geld aan uitgeven, dus door het aanbieden van belastingvoordelen of het opleggen van belastingverhogingen op bepaalde producten die de overheid kan beĆÆnvloeden wat mensen kopen. Als de overheid bijvoorbeeld het aantal verkochte SUV’s wil verminderen, kan zij extra belastingen heffen op deze voertuigen. Of als ze de verkoop van hybride auto’s wil verhogen, kan ze particulieren fiscaal stimuleren om deze auto’s te kopen.

Effecten op bedrijven

Net zoals belastingen invloed kunnen hebben op de keuzes die individuen maken, kunnen belastingen ook worden doorberekend om de manier waarop bedrijven zaken doen te beĆÆnvloeden. Als de overheid bijvoorbeeld meer werkgevers wil stimuleren om hun werknemers pensioenplannen aan te bieden, kan de overheid een wet aannemen die een belastingvoordeel geeft aan bedrijven die pensioenplannen voor werknemers sponsoren. Op dezelfde manier, als de overheid de productie van kleding die binnen haar grenzen wordt gemaakt wil verhogen, kan zij een hogere belasting of tarief op alle geĆÆmporteerde kleding doorvoeren om het gemakkelijker te maken voor kleding die in het land wordt gemaakt om te concurreren.

Lees ook: De geestelijke gezondheidsvoordelen van kunst

Goed artikel van Ron Meyer in de LImburger.

SP SP VVD D66 CDA Kerkrade 19-03-2020 11:05

De link naar het volledige artikel van Ron Meyer treft u onder aan dit bericht aan. Hierbij het commentaar van SP Kerkrade: Laten we niet vergeten dat dat VVD, CDA, D66 en CU door hun beleid er voor hebben gezorgd dat er tot voor kort 70.000 mensen in de zorg werden wegbezuinigd. Dat deze helden een gevecht van een jaar moesten voeren om enkele procenten hoger salaris.

Laten we niet vergeten dat de voedselbank de snelst groeiende bank van het land is. Het aantal ziekenhuisbedden in Nederland behoort procentueel tot de laagste van Europa.

Laten we niet vergeten dat er nergens geld voor was (zorg, leraren politie enzovoorts.)

Laten we niet vergeten dat gepensioneerden al 12 jaar geen verhoging van hun aanvullend pensioen hebben gehad.

Laten we niet vergeten dat mensen die niet (meer) kunnen werken de laatste nauwelijks meer inkomen hebben gekregen.

Laten we niet vergeten dat ook de middeninkomens de laatste jaren nauwelijks meer inkomen hebben gekregen en ook zij moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen.

Laten we de honderdduizenden mensen niet vergeten die door het beleid van dit kabinet in de schulden zijn gekomen.

Laten we al die hardwerkende gezinnen niet vergeten die nauwelijks nog kunnen rondkomen door de enorme lastenstijgingen.

Dat veel mensen benodigde zorg mijden omdat zij vrezen voor het eigen risico, dat zij niet kunnen betalen.

Dit is slechts een kleine selectie van verkeerde keuzes door het kabinet . We beseffen dat we deze lijst nog veel verder kunnen uitbreiden

Om die problemen op te lossen was er nooit geld zei dit kabinet van VVD, CDA, D66 en CU.

Laten we niet vergeten dat multinationals nauwelijks een redelijke belasting betalen.

en laten we vooral niet vergeten dat toen Hans de Boer op de stoep stond om miljarden te eisen voor zijn achterban er binnen enkele dagen miljarden op tafel kwamen om bedrijven te redden. Dikke winsten maken en uitdelen aan de aandeelhouders als het goed gaat en de hand ophouden bij de gemeenschap als het tegen zit.

Laten we SAMEN proberen deze Coronacrisis te overleven en daarbij oog houden voor de noden van onze directe medemensen. Daarna moeten we er SAMEN voor zorgen dat niet de economische belangen van enkelen de boventoon voeren, maar dat we de menselijke maat in de economie en maatschappij terugbrengen.

En laten we ook niet vergeten om als er weer verkiezingen zijn om meer sociale keuzes te maken.Tijd voor verandering, tijd voor meer SP.

Lees hieronder het artikel van Ron Meyer in de Limburger.

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20200318_00152501/vitale-beroepen-frontsol...

Zie ook: Corona-crisis

Raad wil niet in discussie over WOZ

SP SP VVD D66 Borne 06-02-2020 09:38

Een meerderheid van de Bornse gemeenteraad besloot dinsdagavond het vooraf ingediende verzoek van de SP fractie, om in de raadsvergadering te spreken over het ontbreken van tijdige informatie over de nieuwe WOZ waardemeting, te weigeren. De fracties van VVD en D66 steunden het verzoek van de SP. De redenen voor het niet agenderen van het punt zijn niet bekend. Geen enkele fractie sprak zich daarover uit.

“De gemeenteraad had nog tot 7 februari de gelegenheid om de proef af te blazen of uit te stellen. De invoering staat bij GB Twente uiterlijk gepland in 2022. De SP fractie vindt het kwalijk dat het college de raad ten tijde van de begrotingsbesprekingen niet informeerde over een actie die al in 2017 in gang is gezet. Een voornemen dat in het najaar van 2019 bovendien al in de afronding zat, blijkens de brieven die in november aan de huizenbezitters zijn verstuurd. De nu bekende effecten van deze nieuwe meetmethode, in combinatie met de verhoging van de ozb, hadden naar de mening van een aantal fracties wel degelijk de discussie rond de begroting en vaststelling van de ozb verhoging kunnen beïnvloeden”, aldus Mieke Visser van de SP.

 

'Forse stijging ozb'

“De SP fractie wil weten waarom het college de raad niet eerder uit eigen beweging heeft geïnformeerd en hoe dat kon gebeuren. De SP fractie informeerde in de raadsvergadering van 10 december al bij de wethouder naar de effecten van deze meting, na de verspreiding van de brief van GB Twente en een artikel in de media. De wethouder kon op deze vraag geen antwoord geven, maar zegde wel toe onderzoek te doen. De informatie kwam op 27 januari met een presentatie door het GB Twente. Daarbij bleek dat het GB Twente al in 2017 samen met de gemeentelijke organisatie was gestart met de voorbereidingen voor de invoering van de nieuwe meetmethode. Bij deze nieuwe meetmethode wordt niet meer de kubieke inhoud van de woning gerekend voor het bepalen van de WOZ waarde, maar telt het oppervlak van woning, vrijstaand schuurtje, carport, overkapping, vrijstaande garage, ligging en onderhoudsstaat. Door deze meetmethode, in combinatie met de gestegen marktwaarde en de extra verhoging van het ozb tarief, krijgen een groot aantal woningeigenaren te maken met een forse stijging van de ozb. Na de voormelding van GB Twente bleek dat bijna de helft van ruim 1800 inwoners, die in eerste instantie al reageerden, niet akkoord waren met de voorlopig vastgestelde WOZ waarde. De definitieve aanslag volgt eind februari. Dan zal blijken welke prijs door burgers betaald moet worden. Aan de hand van het nieuwe ozb tarief voor 2020 lijkt een feitelijke verhoging van 25% van de ozb last ten opzichte van vorig jaar niet zeldzaam.”

 

De SP fractie gaat alsnog schriftelijke vragen stellen aan het college.

Twee nieuwe staatssecretarissen van Financiƫn

D66 D66 Nederland 28-01-2020 17:29

Zoektocht naar de juiste opvolgers

Rob Jetten (fractievoorzitter Tweede Kamer), Wouter Koolmees (vicepremier) en Anne-Marie Spierings (partijvoorzitter) hebben de afgelopen periode gezocht naar de juiste opvolgers voor Menno Snel. Jetten: ā€œMet de andere partijen in de coalitie kwamen we na Mennoā€™s aftreden tot de conclusie dat de opdrachten voor deze kabinetspost zo groot zijn dat twee mensen nodig zijn om hier stevig mee aan de slag te kunnen gaan. Ik heb er het grootste vertrouwen in dat we met Alexandra en Hans de juiste kandidaten hebben gevonden.ā€

Alexandra en Hans wacht een zware opdracht. Door de toeslagenaffaire is het vertrouwen in de overheid geschaad. Mensen zijn de dupe geworden van het handelen van de Belastingdienst, zijn onterecht als fraudeur aangezien. Het is aan de politiek om dat vertrouwen terug te winnen. Om naast mensen te staan, niet tegenover mensen.

Alexandra zal zich gaan bezighouden met het zo snel en zo goed mogelijk aanpakken van de toeslagenaffaire en het recht doen aan de ouders. Ook moet zij een nieuw toeslagenstelsel in de steigers zetten. ā€œIk wil dat de overheid weer naast mensen komt te staan. Nu hebben mensen vaak het gevoel dat de overheid tegenover hen staat. Daarom moeten we de ouders in de toeslagenaffaire recht doen en een begin maken met de hervorming van het toeslagenstelsel.ā€

Hans is onder meer verantwoordelijk voor het beter functioneren van de Belastingdienst en voor het vergroenen van de belastingen. ā€œDe Belastingdienst moet weer saai worden. Het moet minder vaak over de dienst gaan, omdat die gewoon degelijk zijn werk doet.ā€

SP verzamelt voer voor Koolmees

SP SP D66 Groningen 17-01-2020 17:16

De SP verzamelt in Groningen voer voor minister Koolmees (D66) van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Afgelopen week gaf minister Koolmees aan dat hij geen enkele reden ziet om het minimumloon te verhogen. De SP vraagt mensen om de minister redenen te geven om wel het minimumloon en de rest van de lonen te verhogen.

De redenen kunnen mensen via de website www.lonenomhoog.nl invullen.

Daarnaast stond de SP ook op de Vismarkt zodat omstanders hun 'voer voor Koolmees' in een vogelhuisje konden geven. Het 'voer' zal door SP-Kamerlid Jasper van Dijk gebruikt worden in debatten met minister Koolmees.

SP-woordvoerder Jerom Maat:

“Jarenlang zijn de lonen achtergebleven terwijl de winsten stegen. In Nederland leven nog steeds 600.000 mensen in armoede. In Groningen is het armoedeprobleem ongekend groot. Het is onacceptabel dat dit kabinet daar niets tegen wil doen.” 

De actie van de SP is onderdeel van een landelijke campagne om de lonen en inkomens van mensen te verhogen.

“De student, de AOW’er, de callcenter-medewerker, de leraar, de huurder en de zorgverlener hebben veel meer met elkaar gemeen dan met grote bedrijven en grootvermogenden. Waar bedrijven en vermogenden hun winsten zagen stijgen, bleven de lonen achter. Dat moet en kan anders.” Aldus Maat.

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

form.antibot { display: none !important; }
You must have JavaScript enabled to use this form.
Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

Aftreden staatssecretaris Menno Snel

D66 D66 Nederland 18-12-2019 14:44

Aftreden staatssecretaris Menno Snel

Zojuist heeft Menno Snel zijn ontslag ingediend als staatssecretaris van Financiƫn. Lees hier zijn verklaring. Lees daaronder de reactie van fractievoorzitter Rob Jetten.

Zojuist heb ik de Tweede Kamer en daarna de Koning laten weten dat ik per direct terugtreed als staatssecretaris van Financiƫn.

Velen van jullie hebben de afgelopen weken en maanden ongetwijfeld het nieuws gevolgd over wat de toeslagenaffaire is gaan heten. Na een aantal grote incidenten waarbij fraude met toeslagen terecht leidde tot veel ophef, besloot de Belastingdienst een paar jaar geleden voortaan hard op te treden. De Belastingdienst is toen echter doorgeschoten in deze aanpak en is de menselijke maat uit het oog verloren.

Veel ouders zijn door de Belastingdienst jarenlang onterecht aangemerkt als fraudeur. Zij moesten soms grote sommen geld terugbetalen. Dat is gewoon verschrikkelijk. Het leed van deze ouders kan ik natuurlijk nooit meer goedmaken, wel heb ik geprobeerd deze fouten uit het verleden te compenseren. Deze week ontvangen de eerste ouders het geld waar ze recht op hebben. Als in andere zaken ouders door de Belastingdienst op vergelijkbare wijze zijn behandeld, zal ook daar compensatie plaatsvinden. Ik hoop dat dit het begin kan zijn van herstel van vertrouwen.

Tegelijkertijd ben ik als staatssecretaris zelf de afgelopen weken steeds meer onderwerp geworden van de discussie. Het is zeer terecht dat bij zoā€™n omvangrijk probleem ook wordt gekeken naar de verantwoordelijke bewindspersoon. Naar mij. Ik heb die verantwoordelijkheid steeds gevoeld, en genomen. Heb al mijn strijdbaarheid en energie gestoken in het helpen van de ouders en het aanpakken van de problemen bij de Belastingdienst.

We zijn een flink eind gekomen met het aanpakken van de problemen bij de Belastingdienst. Maar die opdracht is nog lang niet klaar. Als er in het verleden fouten zijn gemaakt, moeten die worden hersteld. Dat moet met voortvarendheid worden opgelost. En dat geldt ook voor het verbeteren van de Belastingdienst Ć©n de hervorming van ons toeslagensysteem. Deze opgaven zijn te belangrijk om in de weg gezeten te worden door de strijd rondom mijn persoon. Dat is de politiek op zā€™n lelijkst. Dat past mij niet. Dat wil ik niet.

Voor deze grote opgaven is breed politiek draagvlak nodig. Dat draagvlak voel ik onvoldoende meer bij een te groot deel van de Tweede Kamer. Daarom treed ik terug.

Toen Wouter Koolmees mij in de herfst van 2017 belde of ik staatssecretaris wilde worden, kwam ik uit de kast als D66ā€™er. Sinds ik officieel tot de D66-familie behoor, voel ik me er zeer thuis. En dat zal zo blijven. Ik kijk met trots terug op wat we als partij in dit kabinet tot dusver hebben bereikt. En op mijn bijdrage daaraan.

Ik heb drie zogenoemde Belastingplannen door Tweede Ć©n Eerste Kamer geloodst. Met daarin voor D66 Ć©n voor Nederland belangrijke maatregelen. Het verlagen van de inkomstenbelasting, zodat mensen meer geld over houden van hun salaris. Het aanpakken van belastingontwijking en ā€“ontduiking. Plannen voor het verlagen van de belasting op spaargeld, zodat sparen voor mensen met een kleine spaarpot aantrekkelijker wordt. Wetgeving voor een vliegbelasting, om reizigers te stimuleren meer rekening te houden met het klimaat. En we hebben gezorgd dat we minder belasting heffen op schone energie en elektriciteit, maar meer op gas. Waarbij de energierekening voor de meeste huishoudens omlaag gaat.

Ik had heel graag nog veel meer namens jullie willen bereiken. Maar als het politiek draagvlak onvoldoende is om de grote vraagstukken aan te pakken, moet je een stap opzij doen. Dat doe ik vandaag.

Vorig jaar zei ik in ons ledenblad Democraat: ā€œToen ik aan deze baan begon, had ik het vaste voornemen om het op mijn eigen manier te doen, door te zijn wie ik ben. Ik wil niet een politicus zijn die op elke golf van publieke verontwaardiging of applaus meelift.ā€ Vandaag kan ik zeggen dat ik trouw ben gebleven aan mezelf. Ik wens iedere politicus toe dat hij of zij dat ook tegen zichzelf kan zeggen wanneer het einde daar is.

Ik dank jullie uit de grond van mijn hart voor het vertrouwen dat ik mocht krijgen. Voor de vele fijne gesprekken en ontmoetingen. En voor de inspiratie om deze prachtige baan te kunnen uitoefenen.

We gaan elkaar zeker nog zien.

Hartelijke groet,

Menno

Het aftreden van Menno is voor mij, voor onze partij en voor het kabinet een enorme aderlating. Voor zijn besluit kan ik niets dan respect en begrip opbrengen. Wanneer een bewindspersoon zich te weinig gesteund voelt door de Tweede Kamer, past het een stap terug te doen.

Menno heeft zich de afgelopen jaren met ziel en zaligheid ingezet voor het vergroenen en hervormen van onze belastingen. En met succes. De voorbeelden die hij hierboven zelf noemt, laten zien hoezeer hij namens D66 een stempel heeft gedrukt op de toekomst van Nederland.

De manier waarop hij in de toeslagenaffaire door alle stormen heen steeds oog heeft gehouden voor de kern, het lot van de ouders en het leed dat hen is aangedaan, verdient grote waardering. Vasthoudend en vastberaden heeft hij zich voor hen ingespannen. Dat geldt ook voor de bredere problemen bij de Belastingdienst. Daarbij is lang niet alles gelukt en goed gedaan, Menno is zelf de eerste om dat te erkennen.

Ik baal er enorm van dat Menno vanaf vandaag geen staatssecretaris meer is. Ik vond en vind hem een verfrissende vent in de Haagse wereld. Wars van politieke spelletjes. Altijd de ogen op de bal, niet op de man. Ik hoop zeer dat we als partij ook in de toekomst van zijn deskundigheid kunnen blijven leren.

Menno, uit de grond van mijn hart: bedankt!

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Van Apeldoorn: Rutte III laat inkomensongelijkheid stijgen

SP SP D66 Nederland 10-12-2019 14:55

Terwijl er miljarden overblijven op de begroting, doet de regering van Rutte niets tegen de stijgende inkomensongelijkheid en het woningtekort in Nederland. Middeninkomens gaan er in koopkracht op vooruit, maar de laagste inkomens, en met name die van niet-werkenden, blijven achter. ā€˜Een bijstandsmoeder met twee kinderen gaat er 15 euro per maand op vooruit, tweeverdieners met twee kinderen en een gezamenlijk inkomen van drie keer het minimumloon 170 euroā€™, aldus SP-Eerste Kamerlid Bastiaan van Apeldoorn bij de behandeling van het Belastingplan voor 2020.

ā€˜Wat vermogensongelijkheid betreft zien we opnieuw stilstandā€™, volgens Van Apeldoorn. ā€˜Met een miljonairstaks zou je in Ć©Ć©n klap veel van de tekorten in de publieke sector structureel kunnen wegwerken, bijvoorbeeld het lerarentekort. Vreemd dat het kabinet hier niets aan wil doen en de enorme vermogensongelijkheid geen probleem vindt. Volgens voormalig SP-senator Geert Reuten is de Nederlandse vermogensongelijkheid zelfs de hoogste in de door hem onderzochte 27 OESO-landen, op de VS na. En dan heb ik het nog niet eens over de topinkomens, die er zoals bekend elk jaar vele procenten meer op vooruit gaan dan de cao-lonen. In absolute bedragen gaat het dan soms om tienduizenden of zelfs honderdduizenden euro per maand erbij.ā€™

Het bedrijfsleven komt er in de plannen van Rutte III volgens Van Apeldoorn ook goed van af. ā€˜Multinationals betalen nog steeds veel te weinig belasting. Die belasting zou omhoog moeten door Ć©n de grondslag te verbreden Ć©n het statutaire tarief te verhogen. En dan verlaagt dit kabinet het toptarief voor de belastingen met 2,25 %. Ook is de effectieve winstbelasting voor grote bedrijven in tien jaar tijd gedaald van 22 tot 17,1 %. Voor de allergrootste bedrijven ligt het zelfs nog een stuk lager.ā€™

Terwijl er met 10 miljard over op de begroting absoluut geen sprake is van een begrotingscrisis, is er wel een wooncrisis in Nederland. Er zijn dringend meer betaalbare huurwoningen nodig. Woningcorporaties hebben ondertussen last van de ATAD-heffing, een maatregel van de Europese Commissie om belastingontwijking tegen te gaan. Een maatregel die bedoeld was om de gevolgen van de ene crisis te bestrijden wakkert juist een andere crisis aan. Een uitzondering voor corporaties is volgens het kabinet juridisch niet mogelijk, maar staatssecretaris Snel (D66) weigert daarover informatie te verschaffen. Van Apeldoorn neemt dit hoog op: ā€˜Dit ondanks mijn beroep op ons informatierecht zoals neergelegd in artikel 68 van de Grondwet. Welk zwaarwegend belang van de staat, de enige grond waarop de regering onder haar grondwettelijke informatieplicht uit kan uitkomen, is hier nu in het geding? De SP is warm voorstander van de belastingmaatregel, maar er moet wel een uitzondering komen voor woningcorporaties. Kennelijk wĆ­l men die uitzondering helemaal niet. Zeg dat dan, wees dan eerlijk en verschuil je niet achter informeel advies dat je vervolgens niet met de Kamer zegt te kunnen delen. En anders kun je de corporaties nog altijd compenseren door bijvoorbeeld de verhuurdersheffing te verminderen, maar dat wil het kabinet Ć³Ć³k niet.ā€™

D66: Werkbonus voor Rotterdammers in de bijstand

D66 D66 GroenLinks PvdA Rotterdam 17-10-2019 10:26

Het is onaantrekkelijk om vanuit de bijstand aan het werk te gaan. Mensen voelen het maar een beetje in hun portemonnee en zijn bang dat de Belastingdienst hun toeslagen verlaagt. Daarom wil D66-raadslid Nadia Arsieni samen met andere partijen mensen belonen die parttime werken vanuit de bijstand (lees het interview in NRC). De partijen vragen om een investering van 1,9 miljoen euro om 2.800 Rotterdammers een Werkbonus te geven.

 

ā€œDief van mijn eigen portemonnee als ik ga werkenā€

Veel Rotterdammers zijn afhankelijk van de bijstand, maar slechts een klein deel werkt daarnaast. Van de ruim 35.000 bijstandsuitkeringen heeft iets meer dan 6%, zoā€™n 2.200 mensen, inkomsten uit parttime werk. Landelijk ligt dit gemiddelde op zoā€™n 8%. ā€œIk sprak een bijstandsmoeder die zich een dief van haar eigen portemonnee voelde. Ze hield maar weinig over als ze aan de slag ging, maar had dan wel minder tijd voor haar zoontje. En de verrekeningen van de Belastingdienst komen pas achteraf.ā€, aldus initiatiefneemster Nadia Arsieni.

 

Parttime werk als opstap voor fulltime

Uit onderzoek van Divosa blijkt dat mensen die parttime werken drie keer vaker uitstromen uit de bijstand dan gemiddeld. Parttime werk kan dus een mooie opstap zijn richting fulltime werk. Maar mensen maken die stap omdat ze volgens Divosa bang zijn voor inkomensonzekerheid. Er wordt met name gevreesd voor een rekening van de Belastingdienst omdat de huur-, zorg- of kindgebonden toeslag terugbetaald moet worden. Arsieni: ā€œEen fulltime baan is voor veel mensen nog een stap te ver. Een parttime baan is realistischer en biedt perspectief.ā€

 

Werkbonus: extra mensen aan het werk

Mensen kunnen een Werkbonus opbouwen van maximaal 1.266 euro per jaar, ongeveer 105 euro per maand. Belangrijk is dat de Belastingdienst de Werkbonus niet meetelt voor de toeslagen. Dit biedt zekerheid. Met de Werkbonus wil Arsieni parttime werken stimuleren. ā€œWij denken dat werken positief is voor zelfvertrouwen, zelfontplooiing, sociale contacten en de gezondheid.ā€

 

1,9 miljoen euro

D66, PvdA, GroenLinks, NIDA en DENK willen 1,9 miljoen euro vrij maken voor de werkbonus. Daartegenover verwachten zij een besparing op de uitkeringslasten van minimaal 1,5 miljoen euro. ā€œWij willen werk echt laten lonen.ā€, aldus Arsieni. Het voorstel wordt donderdag in de gemeenteraad besproken. Het college stuurt binnen zes weken een reactie. Het voorstel van Arsieni borduurt voort op een (niet uitgevoerd) voorstel van oud-raadslid Nils Berndsen uit 2017.

Ā 

Het bericht D66: Werkbonus voor Rotterdammers in de bijstand verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.