Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

9 documenten

Brouwerseiland, woordbreuk coalitiepartijen?

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks SGP D66 Schouwen-Duiveland 29-07-2020 17:00

Het college van B&W van Schouwen-Duiveland heeft onlangs (Raadsbrief 24 juli 2020) aangegeven nog steeds bereid te zijn om mee te werken aan het tot stand komen van Brouwerseiland. De initiatiefnemer heeft een concept-bestemmingsplan ingediend bij B&W, waarmee volgens B&W aan de bezwaren van de Raad van State die op 30 april 2019 onder andere het eerder nog door de gemeenteraad in 2017 vastgestelde bestemmingsplan volledig vernietigde, tegemoet wordt gekomen.

Opmerkelijk want de gemeenteraad heeft na die uitspraak van de Raad van State namelijk op 9 mei 2019 bij meerderheid uitgesproken dat er bij de gemeenteraad geen draagvlak (meer) bestaat voor het project Brouwerseiland. Alle coalitiepartijen (LSD, CDA, SGP en GroenLinks), de CU en natuurlijk ook de PvdA steunden die motie. De VVD (de enige fractie die de komst van Brouwerseiland nog ziet zitten), SP, D66 en HvSD stemden toen helaas tegen.

De coalitiepartijen hebben hun nieuwe standpunt ook breeduit in alle media onder de aandacht gebracht.

B&W legt die motie nu naast zich neer. Ze vreest – ons inziens ten onrechte –  een kansrijke claim van de initiatiefnemers als zij niet langer meewerkt. Zij gaat daarmee in tegen de uitdrukkelijke wens van alle coalitiepartijen.

Wat gaan de coalitiepartijen doen?  Wordt het met hangende koppies en met hangende pootjes toch maar B&W volgen en daarmee woordbreuk plegen?

De PvdA blijft in ieder geval bij haar standpunt: Er moet geen Brouwerseiland komen!

Wij vragen ons op dit moment wel een paar dingen af:

Is er door het college advies gevraagd en verkregen over de vraag of het plan Brouwerseiland na de vernietiging van het bestemmingsplan 2017 nog steeds valt aan te merken als zogeheten “pijplijn-project” zoals bedoeld in de bij de Kustvisie Zeeland 2017 horende “Notitie overgangsbeleid”? Is er advies gevraagd en verkregen over de vraag of bij niet verdere medewerking door het college aan een nieuw plan voor Brouwerseiland de initiatiefnemer een kansrijke schadeclaim jegens de gemeente zou hebben? Is er advies gevraagd en verkregen over de vraag of in deze opnieuw een ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd moet worden of dat het het college in deze vrij staat bij het nemen van een nieuw besluit terug te vallen op de procedure die aan het vernietigde bestemmingsplan ten grondslag lag? Waarom is de periode waarin belanghebbenden kunnen reageren in vakantietijd?

We hopen dat over deze vragen snel duidelijkheid komt.

 

Het bericht Brouwerseiland, woordbreuk coalitiepartijen? verscheen eerst op PvdA Schouwen-Duiveland.

Eindelijk geld om de N50 bij Kampen te verbreden

CDA CDA Kampen 04-07-2020 20:04

Uit een besluit van het college van Gedeputeerde Staten van Overijssel blijkt dat de Provincie ruim 3,8 miljoen euro uit wil trekken voor verbreding van de Rijksweg N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid. Daarvoor is er nu in totaal 10 miljoen euro beschikbaar. De verwachting is dat de verbreding in 2023 met dat budget betaald kan worden. CDA Kampen is blij dat de N50 eindelijk verbreed gaat worden, omdat met name het weggedeelte bij Kampen regelmatig overbelast is, met files en ongelukken tot gevolg. Ook Wim Duitman, lid van de Provinciale Staten van Overijssel uit Kampen, heeft al meermaals benoemd dat de huidige weg te druk en te gevaarlijk is. “CDA Overijssel wil investeren in goede verbindingen via weg, water en spoor. De N50 is daarbij een van de knelpunten waar we prioriteit bij leggen”, zo sprak Duitman in maart 2019. Met de verbreding van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid is daarom een wens in vervulling gegaan van zowel CDA Kampen als CDA Overijssel. Tegelijkertijd zal onze lobby bij het kabinet om van het hele stuk tussen Emmeloord en Hattemerbroek een weg met tweemaal twee rijkstroken te maken onverminderd doorgaan.

Veilig fietsen

CDA CDA Bodegraven-Reeuwijk 31-12-2019 23:00

Een paar jaar geleden is het CDA de actie 'Veilig Fietsen' gestart. Met behulp van inwoners zijn de 40 grootste fietsknelpunten in kaart gebracht, en overhandigd aan de burgemeester. Sindsdien hebben we alle mogelijkheden aangegrepen om aandacht voor fietsveiligheid te vragen. Inmiddels zijn een flink aantal gevaarlijke locaties uit onze lijst aangepakt. Er wordt dus aan de fietsveiligheid gewerkt, maar we zijn er nog lang niet! Het gevaarlijkste fietspunt in onze gemeente blijft de oversteek van de 'Kluifrotonde', bij de oprit van de N11. Het CDA is een lobby begonnen om dit onder de aandacht van de provincie te brengen, maar de gedeputeerde heeft laten weten liever te wachten op de Bodegravenboog (de aansluiting van de N11 op de A12 richting Den Haag). Aangezien deze aansluiting niet voor 2040 gepland staat, is hierop wachten voor het CDA geen optie. Tijdens de vergadering van de gemeenteraad vanavond zullen wij opnieuw de wethouder oproepen om samen met de provincie tot een oplossing te komen voor deze oversteek. Elke dag steken hier 2.300 fietsers over, op weg naar school, sport of werk. Een fietsbrug of -tunnel zou de verkeerssituatie een stuk veiliger maken, en de doorstroming op de rotonde verbeteren. We zijn erg blij met de aandacht die er nu is voor fietsveiligheid. Niet in de laatste plaats omdat juist onze kinderen en ouderen op de fiets kwetsbare weggebruikers zijn die bescherming verdienen. In een gemeente waar nieuwbouwprojecten worden opgeleverd, wijken worden heringericht en straten worden opgeknapt komen er natuurlijk ook nieuwe knelpunten bij. Een mooi voorbeeld hiervan is het nieuwe fietspad dat vanuit Weideveld uitkomt op de oversteek met de Broekveldselaan. En zo blijft de fietsveiligheid onze aandacht houden, en zorgen wij dat het hoog op de agenda blijft. Jan Vergeer Fractievoorzitter CDA Bodegraven-Reeuwijk

Update OV Waterland, N247 files en tunneldosering

VVD VVD CDA Edam-Volendam 19-10-2019 23:43

Afgelopen juni hebben we u bericht over de nieuwe aanbesteding (concessie) voor de vergrote regio Zaanstreek + Waterland. Dinsdag 15 oktober was de regioraad waar deze concessie werd besproken. In de regioraad wordt Edam-Volendam vertegenwoordigd door Emile Karregat (VVD), Alfred de Jong (CDA) en Dorèthy van Raaij (VVD). Zij hebben zich hard gemaakt om de twee huidige buslijnen (316 en 314) voor ons in het Programma van Eisen (PvE) vast te leggen. Andere gemeentes hadden vele eigen wensen ingebracht. Het was dus een spannende avond, aangezien de bewegingsruimte zeer beperkt was.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36885/update-ov-waterland-n247-files-en-tunneldosering

Gelukkig hebben we door te focussen op één belangrijke aanpassing en door veel lobbywerk dit punt binnen gehaald, waar andere gemeentes vele extra wensen zagen sneuvelen. 

De eerste drie jaar van de nieuwe concessie zijn er twee buslijnen vanaf Edam-Volendam naar Amsterdam Centraal Station gegarandeerd, daarna kan de vervoerder bekijken of de reizigersvraag op deze trajecten de twee buslijnen nog steeds rechtvaardigt.

Upgrade station Amsterdam Noord

Wij gaan er vanuit dat er de komende jaren meer forenzen vanuit Edam-Volendam naar Amsterdam willen. De twee buslijnen naar CS zijn nu en in de toekomst hard nodig. Een gedeelte zal via de Noord-Zuidlijn in Amsterdam Noord zijn reis verder maken. Ondanks dat het een nieuw station is, zijn er weinig faciliteiten en heeft het geen enkele uitstraling voor zo’n groot station. De VVD zal heeft een motie ondersteund die aandacht vraagt om het station een upgrade te geven zodat veel functioneler en levendiger wordt, inclusief openbaar sanitair. Samen met de nieuwe halte bij het Schouw kan de Noord-Zuidlijn dan optimaal gebruikt worden.

Niet goed werkende tunneldosering IJ-tunnel

Na de zomervakantie hebben reizigers vanuit onze regio naar Amsterdam via de IJ-tunnel gemerkt dat ze ineens stil stonden voor de tunnel. Er wordt één baan van de tweebaansweg afgesloten en dit veroorzaakt direct een file. Voorheen was er alleen een file voor de tunnel als er daadwerkelijk iets gebeurd was. Een waarschuwingsbord naast de weg verklaart het probleem; tunneldosering. Filedosering is een wettelijk verplichting om te voorkomen dat er files in het overdekte deel van de tunnel ontstaan.

Helaas blijkt bij navraag bij de gemeente Amsterdam dat het huidige systeem bij de IJ-tunnel niet goed werkt. De VVD vindt het vreemd dat een niet goed werkende tunneldosering, voor een niet bestaand probleem, files veroorzaakt. We hebben hierover vragen gesteld aan de vervoerregio en hopen dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost.

VVD wil meer aandacht voor forenzen uit Edam-Volendam

Helaas werd deze zomer bekend dat voor de variant is gekozen met minimale verbetering bij het Knooppunt A10-N247-S116 (KANS). Een gemiste kans! Een andere lang gekoesterde wens van de VVD is een 2x2 onderdoorgang bij Broek in Waterland. Alleen deze variant is toekomstbestendig. De VVD zal deze punten, samen met omliggende gemeentes, in de regio onder de aandacht brengen. Beide projecten kunnen voor een enorme verbetering van de doorstroming zorgen en de files verminderen.

 

CDA, PvdA en GroenLinks: “Winning uit kleine gasvelden moet zo snel mogelijk worden afgebouwd”

PvdA PvdA GroenLinks CDA Overijssel 15-07-2019 08:04

Deze week berichtte RTV Oost over de kleine gasvelden in de kop van Overijssel die versneld worden leeggehaald. Dit gebeurt terwijl de minister eerder juist heeft aangegeven ook de gaswinning in deze velden langzaam af te bouwen. De fracties van CDA, GroenLinks en de PvdA zijn kritisch op de manier waarop het rijk de provincie van informatie voorziet. “De gaswinning is al een hoofdpijndossier, en nu komt het rijk zijn afspraken niet na. We sporen de provincie aan om zich stevig op te stellen richting de minister.”

Gaswinning afbouwen.

De fracties willen onder andere weten of het bekend was dat er meer gas gewonnen wordt dan is afgesproken en welke risico’s dit met zich meebrengt. “De inwoners rond de winningslocaties in het noorden van Overijssel maken zich zorgen. We willen weten hoe de communicatie met hen wordt opgepakt. Dit kan al een deel van de onrust wegnemen. Belangrijker is, dat er door de minister is toegezegd dat de gaswinning wordt afgebouwd de komende jaren, óók die uit de kleine velden in Overijssel. We horen graag op korte termijn van GS welke mogelijkheden zij heeft om het afbouwen van de gaswinning zo snel mogelijk in gang te zetten”, aldus woordvoerders Wim Duitman (CDA), Robert Jansen (GroenLinks) en Hans Nooter (PvdA)

Strafrechtelijk onderzoek

Het OM is al maanden bezig met een strafrechtelijk onderzoek naar de versnelde gaswinning in Overijssel. Dit onderzoek wordt uitgevoerd, omdat er tot 3 maal zoveel wordt gewonnen als dat er in het winningsplan stond. De fracties willen weten of dit bij de provincie bekend was en wat dit betekent voor de toekomst van gaswinning in Overijssel.

Het bericht CDA, PvdA en GroenLinks: “Winning uit kleine gasvelden moet zo snel mogelijk worden afgebouwd” verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Afsluitdijk krijgt nieuwe bruggen en bredere sluis

CDA CDA Súdwest-Fryslân 13-06-2019 17:41

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trekt alsnog de portemonnee om de bouw van een bredere sluis en nieuwe bruggen in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand mogelijk te maken. Het financiële gat – vorige maand nog 46 miljoen euro – is deze week gedicht. Een deel van het tekort kon worden weggewerkt door versobering van het plan en compensatie van de btw (samen 16 miljoen euro), waardoor nog een gat van 30 miljoen resteerde. Het ministerie en de provincie Fryslân staan nu elk voor de helft van dit bedrag garant. De provincie rekent voor een deel van deze 15 miljoen op steun van andere partners in de regio, zoals de provincies Overijssel, Flevoland en Drenthe, het bedrijfsleven en diverse gemeenten. “Súdwest-Fryslân is bereid nog eens 250.000 euro bij te dragen, bovenop de 1 miljoen euro die we eerder al hebben toegezegd”, zegt wethouder Maarten Offinga van financiën en economische zaken. Achter de schermen hebben we er bijna onvermoeibaar aan getrokken Hij noemt de beslissing van de minister “geweldig nieuws”. “Achter de schermen hebben we er bijna onvermoeibaar aan getrokken”, zegt Offinga. “Heel mooi om te zien dat onze inspanningen nu zijn beloond.” Verbreding van de sluis bij Kornwerderzand leidt tot miljoeneninvesteringen door bedrijven in de IJsselmeerregio, en levert ten minste 3000 volwaardige nieuwe banen op, zo blijkt uit onderzoek naar de economische effecten. Niet alleen de jacht- en scheepsbouw en de toeleveringsbedrijven profiteren. Door de bredere sluis (van 14 naar 25 meter) en het uitdiepen van de vaargeulen op het IJsselmeer profiteren ook de binnenhavens (Zwolle, Kampen, Meppel, Lelystad) en het verre achterland. “Vervoer per schip ontlast het wegennet in de Randstad”, zegt Offinga. “Het is bovendien milieuvriendelijker dan transport per vrachtwagen.” De ambitie van de regio is om in overleg met Rijkswaterstaat zo snel mogelijk met de werkzaamheden te beginnen. “Al moeten we daarbij wel rekening houden met de huidige werkzaamheden aan de Afsluitdijk”, zegt Offinga. De planning is dat het totale project uiterlijk in 2026 is afgerond.

SP ondertekent "Regenboog stembusakkoord"

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren Overijssel 17-03-2019 13:01

SP, 50plus, CDA, PvdA, VVD, PvdD, D66 en GroenLinks in Overijssel hebben zondag een regenboog stembusakkoord gesloten. De partijen verbinden zich hiermee zich in te spannen voor LHBTI acceptatie in Overijssel.

De SP wil dat iedereen in Overijssel vrij en openlijk zichzelf kan zijn. De laatste jaren zijn er verschillende initatieven geweest vanuit de provincie om LHBTI acceptatie te verbeteren, allemaal gesteund door de SP. Zo is Overijssel inmiddels officieel regenboogprovincie. Helaas is er ook in Overijssel nog steeds sprake van discriminatie van homoseksuelen en transgenders. Met het regenboog stembusakkoord onderschrijft de SP het belang van van de provincie in het bevorderen van acceptatie. Onder meer door voorlichting op scholen en door een voorbeeldfuctie te vervullen kan de provincie bijdragen aan een Overijssel waar iedereen zichzelf kan zijn.

De tekst van het volledige akkoord staat hier:

‘Nummers 2’ CDA Flevoland en Overijssel: “Nú tijd om N50 aan te pakken”

CDA CDA Kampen 04-03-2019 20:34

Het CDA in Overijssel en Flevoland dringen aan op een snellere aanpak van de N50 tussen Zwolle en Flevoland. Volgens de nummers 2 van de kandidatenlijsten in beide provincies, Chris Schotman uit Dronten en Wim Duitman uit Kampen, is deze weg te druk en te gevaarlijk. “De aangekondigde aanpak tussen Kampen en Kampen-Zuid is belangrijk, maar daarmee zijn we er nog niet”, vinden zij. De verbinding tussen Zwolle en Flevoland via Kampen is een belangrijke, maar ook drukke weg. Er gebeuren regelmatig ernstige ongevallen, soms met dodelijke afloop. Met name het deel bij Kampen is overbelast waardoor regelmatig filevorming optreedt. De weg wordt stukje bij beetje aangepakt. Voor 2019/2020 staat het deel tussen Kampen en Kampen-Zuid op de planning. “Een mooie stap van dit kabinet waarop we lang hebben gewacht en die belangrijk is voor de bereikbaarheid en veiligheid, maar dat is nog niet genoeg’, stellen Duitman en Schotman. “Het CDA Overijssel wil investeren in goede verbindingen via weg, water en spoor. De N50 is daarbij een van de knelpunten waar we prioriteit bij leggen in de ontsluiting van de regio Zwolle richting Flevoland en het noorden”, aldus Wim Duitman. “Dat geldt ook voor Flevoland’, zegt Chris Schotman, CDA-fractievoorzitter in de Staten van Flevoland. “Zowel vanuit Noordoostpolder als vanuit Dronten is de N50 een echte bottleneck, en dat terwijl het zo’n belangrijke weg is voor onze regio. Er wordt al lang over gepraat, maar nu is het echt tijd om de weg aan te pakken. Wat dat betreft staan CDA Flevoland en CDA Overijssel schouder aan schouder”. De aanpak van het deel tussen Kampen en Kampen-Zuid bestaat uit de aanleg van extra rijbanen met daartussen een afscheiding. Daardoor moeten de doorstroming en de veiligheid worden verbeterd. Flevoland en Overijssel hebben een meerderheid van de Tweede Kamer aan hun zijde, die heeft geëist dat de N50 uiterlijk in 2022 is verbeterd. Overheden en ondernemers uit Overijssel en Flevoland lobbyen al geruime tijd voor de aanpak van de N50. Het Flevolandse deel van de weg tussen Emmeloord en Ramspol is de afgelopen jaren al volledig verdubbeld.

Bijdrage begroting 2017

CDA CDA Haarlemmermeer 27-10-2016 15:25

Voorzitter, Vergeleken met de Voorjaarsrapportage geeft de Programmabegroting 2017-2020 een aanzienlijk positiever beeld te zien. Het begrotingsresultaat 2017 komt uit op een klein plusje, maar de jaren daarna zijn stevige overschotten voorzien. De verschillen worden bepaald door een veelheid van factoren, waaronder een lagere uitkering uit het gemeentefonds, waar toch moeilijk duidelijke grip op lijkt te krijgen. Bij het verwachte positieve resultaat in het komende jaar moeten we natuurlijk niet vergeten, dat dit mede komt door een onttrekking van € 2,4 mln. uit de in 2016 opgebouwde egalisatiereserve. Ook is er voor de jaren 2018 en verder nog wel een taakstelling op de bedrijfsvoering en de herijking subsidies sociale basis infrastructuur van € 1,8 mln. die het beeld wel wat nuanceert. Desalniettemin lijkt sprake van een solide financiële begroting voor de komende jaren. Ook de financiële positie blijft met een rijk gevulde spaarpot en een risico analyse die als uitkomst heeft dat wij nog steeds ruim boven de minimum ratio weerstandsvermogen zitten die een kwalificatie uitstekend oplevert stevig. Natuurlijk is hier ook wel weer wat op af te dingen door de hoge netto schuldenpositie van de gemeente, maar gelukkig is de verhouding tussen rente en afschrijving en de omvang van de begroting nog wel goed. De lokale lasten voor de burgers blijven dankzij zeer beperkte verhogingen nog steeds op een aanvaardbaar niveau, zoals ook blijkt uit de vergelijking met omliggende gemeenten. Vanuit financieel perspectief is er op deze Programmabegroting dan ook weinig aan te merken. Bovendien ziet de toekomst er op basis van een aantal indicatoren positief uit. Het consumentenvertrouwen is jarenlang niet zo positief geweest en weer op het niveau van 2007, de werkloosheid daalt en de economische groei in onze regio is bovengemiddeld. Ook de huizenprijzen laten een duidelijke stijging zien. De recent ontvangen september circulaire over de verwachte uitkeringen uit het Gemeentefonds geven een plus van enkele miljoenen. Duidelijk is dat het tij lijkt te keren en het goed is voorzichtig de bakens te verzetten. Wat betreft het Sociaal domein is het CDA tevreden met de succesvolle invoering van de nieuwe taken en de positieve beoordeling die daarvoor door de inwoners is gegeven, maar het blijft een uitdaging om deze lijn door te zetten en nog verder te verbeteren. Met de beperkte financiële middelen die hiervoor beschikbaar zijn, en die blijkens de recente septembercirculaire de komende jaren toch weer ca. € 1,2 mln. lager uitkomen, ook al is dat maar een kleine 3% van het totaal bedrag, is dit een behoorlijk lastige opgave. Het CDA is van mening dat wij goed in beeld moeten krijgen hoeveel zorgbehoefte er onder ouderen in de nabije toekomst gaat ontstaan nu zij meer op zichzelf en mantelzorg zijn aangewezen. In dit verband is het onvoldoende om te werken met indicatoren waarvan slechts historische cijfers uit 2015 beschikbaar zijn. Deze vast te stellen zorgbehoefte is naar onze mening meer leidend voor de noodzakelijke uitgaven dan het plafond van de hiervoor vanuit het Rijk ontvangen gelden. Aan het College de vraag hoe men een beter zicht denkt te krijgen op de ontwikkeling van de zorgbehoefte in de komende jaren. Over de kwaliteit van het fysieke domein, waar veel burgers erg veel belang aan hechten is het CDA ronduit ontevreden, en dat is voor u natuurlijk geen nieuws, omdat wij daar al eerder kritische opmerkingen over hebben gemaakt. Tegen de achtergrond van de solide financiële positie, met een rijk gevulde spaarpot en nu structureel verwachte overschotten voor de komende jaren is het achterstallig onderhoud bij wegen, bruggen, de riolering en het groen echt niet meer te verkopen. De CDA fractie is van mening dat de portefeuillehouder beheer en onderhoud zich ernstig zou moeten schamen voor de kwalificaties zoals die in de Programmabegroting worden opgeschreven. Gemeld wordt dat door de investeringen in het lopende jaar en in 2017 de toename van het achterstallig onderhoud van ons wegennet stabiliseert. Met andere woorden de kwaliteit holt nog steeds achteruit, maar alleen de snelheid neemt af. Bij de openbare verlichting wordt gemeld dat temporisering van de investeringen een negatieve invloed heeft op de energiebesparingsdoelstellingen en mogelijk meer storingen veroorzaakt. Bij de VRI’s moeten we rekening houden met toename van storingen met risico’s voor de verkeersveiligheid als resultaat. Ook wordt gemeld dat er een achterstand is in vervanging van bomen en groen – het aantal bomen is in 2016 wederom gedaald - en daarbij komt nog de discussie over de naar het oordeel van de CDA-fractie te ver doorgevoerde bezuinigingen op het maaibeleid. De positieve bijdrage aan de biodiversiteit hebben wij op enkele plekken ook waargenomen en daarvoor bestaat zeker waardering, maar overall blijft zeker in de woonkernen een armoedig beeld zichtbaar dat niet past bij een zo rijke gemeente. Noodgedwongen wordt nu in samenspraak met dorps- en wijkraden bekeken of deze te rigoureuze bezuiniging moet worden hersteld, waarvoor bescheiden middelen in de begroting zijn ingeruimd. Over het maaibeleid zullen wij binnenkort ongetwijfeld nog wel nader met elkaar spreken. Het lijkt er op dat deze portefeuillehouder zich te zeer laat leiden door de financiële kaders en te weinig een krachtig eigen beleid weet neer te zetten. Illustratief is dat ondanks de grote mate van achterstallig onderhoud de onderhoudsbegroting een daling naar € 22 mln. laat zien. Sterker nog voor 2018 wordt het budget voor het onderhoud van wegen en kunstwerken zelfs met € 800k verlaagd! De investeringen in de openbare ruimte na 2017 drogen hierna, door het zij het met enige vertraging uitvoeren van reeds voor deze Collegeperiode geaccordeerd beleid in de VOR-2, vrijwel volledig op en er ontstaat dringend behoefte aan nieuw beleid. De aankondiging van een nieuw beheerplan Wegen, mede op basis van een, als het goed is inmiddels uitgevoerde, nieuwe CROW inspectie en een nieuw beheerplan kunstwerken voor 2017 is rijkelijk laat en geeft beperkte tijd tijdig tot nieuwe investeringsplannen en -afspraken te komen. Het CDA is van mening dat deze beheerplannen en een plan van aanpak in ieder geval voor de Voorjaarsrapportage 2017 beschikbaar zouden moeten zijn, zodat wij dan in staat zijn tijdig de kaders aan te geven voor de begroting 2018. Wij horen graag de reactie van de portefeuillehouder hierop en overwegen dit zo nodig in een motie vast te leggen. Hoewel de financiële ruimte voor de komende jaren mogelijk voldoende is, herinneren wij de portefeuillehouder aan ons voorstel om éénmalig een bijdrage uit de rijk gevulde spaarpot te gebruiken om een flinke stap te maken om de voor de gemeente Haarlemmermeer onwaardige kwaliteit van de fysieke omgeving te verbeteren. Zo nodig komen wij daarop bij de presentatie van de plannen van het College bij de Voorjaarsrapportage 2017 terug. Dit is de bijdrage van CDA Raadslid Arie Noomen zoals uitgesproken tijdens de begrotingsraad op 27 oktober 2016.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.