Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

11 documenten

Basisinkomen is een neoliberale gedachte!

SP SP Oirschot 06-12-2020 13:06

In iedere maatschappijvorm zijn er mensen die niet of in mindere mate kunnen bijdragen, het resterende deel van de bevolking produceert meerwaarde, waarmee ten dele de consumptie van dat afhankelijke deel kan worden ingevuld. Maar onder kapitalistische verhoudingen eigenen de kapitalisten zich die meerwaarde bijna geheel toe. Veel liberalen denken dat onze verzorgingssamenleving onbetaalbaar is geworden. Wat ze bedoelen is dat er niet voldoende meerwaarde in hun zakken terechtkomt. Voor sommige liberalen is het basisinkomen daarmee een geldig alternatief geworden. Het aantal mensen dat afhankelijk is van sociale ondersteuning wordt echter niet kleiner met dit systeem. De ongelijkheid wordt wel groter en dat leidt weer tot kansen om de arbeidersklasse te verdelen en de aandacht af te leiden van het werkelijke probleem:kapitalisme.

Iedereen wil graag meewerken aan de maatschappij en zijn bijdrage leveren. Als je de kans krijgt om een bijdrage naar vermogen te leveren kun je trots op jezelf en je werk zijn. Een basisinkomen leidt tot een situatie waarin mensen verteld kan worden dat ze niet moeten zeuren bij werkloosheid omdat ze toch immers een 'basisinkomen' hebben. Bij invoering van het basisinkomen hoeft er niet langer invulling gegeven te worden aan het mensenrecht van zinvolle arbeid. Wie doet nog het ondankbare werk? Liberalen geloven toch in marktwerking? Als er vraag is en geen aanbod, gaan de prijzen omhoog, toch? Waarom geldt dat niet voor de arbeidsmarkt?

Een basisinkomen, is dat voldoende om van te leven? Waarschijnlijk niet. Toch komt het in de plaats van een werkloosheids- of ziekte-uitkering waar wel van te leven valt, al is het minimaal. Op deze manier schiet het basisinkomen zijn doel voorbij. Als er met behoud van uitkering gewerkt kan worden dan was er een volwaardige arbeidsplaats! Die moet dan ook volwaardig betaald worden!

Veel liberalen denken dat een basisinkomen de extreme armoede tegen zal gaan [en de voor kapitalisten noodzakelijke koopkracht zal handhaven] en mensen die niet in staat zijn te produceren deel te laten uitmaken van de consumptiemaatschappij. Echter hoeveel is voldoende? Het basisinkomen is immers voor iedereen gelijk. We geven het basisinkomen voor een alleenstaande aan een gezin met kinderen. Dan is het niet genoeg. We geven het basisinkomen van een gezin met kinderen aan een alleenstaande. Misschien is het dan wel te veel?! Een basisinkomen leidt in ieder geval tot grotere ongelijkheid en spanningen in de maatschappij en leidt de aandacht af van het werkelijke probleem: kapitalisme.

Op de arbeidsmarkt is een gegarandeerd basisinkomen een mooie reden om minder te betalen. Een basisinkomen is geen antwoord op de vragen van vandaag. Het levert geen antwoord op de voortschrijdende vervuiling van onze planeet, door overbevolking en overconsumptie. Een basisinkomen leidt tot individualistisch denken en verminderde solidariteit. Het is geen oplossing voor de massawerkloosheid en crisis die ons treffen. We moeten toe naar een situatie waarin geldt dat eenieder naar vermogen bijdraagt en naar behoefte ontvangt. Die situatie heet'socialisme'

Zie ook: Peter van de Put

‘Help werkloze jongeren bij vinden van nieuwe baan’

PvdA PvdA s-Hertogenbosch 03-09-2020 11:51

De Bossche Partij van de Arbeid wil dat het college inwoners die hun baan zijn kwijt geraakt door de coronacrisis, en dan jongeren in het bijzonder, zoveel mogelijk helpt in de zoektocht naar nieuw werk.

Raadsleden Jolanda van Gool en Pieter Paul Slikker pleiten in schriftelijke vragen om een ‘preventieve werkloosheidsaanpak’. Met name jongeren zijn door de effecten van de coronacrisis de klos op de arbeidsmarkt, stellen ze.

De PvdA vreest voor een ‘verloren generatie’ als er niet adequaat ingegrepen wordt.

“Jongeren zijn immers op de arbeidsmarkt bijzonder kwetsbaar. Door flexcontracten of tijdelijke contracten raken ze sneller hun baan kwijt. Ook komen ze door hun korte werkervaring vaak niet in aanmerking voor WW en starten ze hun carrière na de crisisjaren met een fors gat in hun CV. De les van de jaren 80 is dat een generatie die dat overkomt – en dan laten we de bijkomende hoge studieschulden en onbetaalbare woningen nog buiten beschouwing – deze achterstand nooit meer inloopt. Bij een weer aantrekkende economie worden anderen eerder aangenomen.”

Van Gool en Slikker stellen het college daarom voor om samen met maatschappelijke partners te bekijken of openstaande vacatures in eerste instantie ingevuld kunnen worden met mensen die door de crisis hun baan zijn kwijtgeraakt.

Daarnaast vraagt het tweetal het college om in overleg met onderwijsinstellingen extra werkervaringsplekken en stageplekken te realiseren om zo perspectief te bieden aan afstuderende en net afgestudeerde jongeren, die anders in de problemen komen.

Ook moet worden gekeken naar extra geld en bijvoorbeeld een jongerenservicepunt om werkloosheid onder jongeren te voorkomen en vraagt de PvdA het college maatschappelijk relevante basisbanen te onderzoeken, zodat werklozen aan de slag kunnen als conciërge of als beheerder van een wijkgebouw.

De verwachting van de Nederlandse Bank is dat eind volgend jaar 700.000 Nederlanders (7,3 procent van de beroepsbevolking) werkloos zal zijn. Met name onder jongeren is er sprake van een bijzonder explosieve stijging.

Ongeveer twee op de drie werknemers die de afgelopen maanden een baan verloor is jonger dan 27 jaar. In april alleen al gingen meer dan 100.000 banen voor jongeren verloren. Het gevolg is een verdrievoudiging van het aantal jongeren tussen de 15 en 25 jaar met een WW-uitkering sinds het begin van de coronacrisis.

Het bericht ‘Help werkloze jongeren bij vinden van nieuwe baan’ verscheen eerst op PvdA Den Bosch.

Onze inbreng bij de begroting: Anderhalf miljoen euro om de mismatch op de arbeidsmarkt aan te jagen.

D66 D66 GroenLinks Dordrecht 12-11-2019 17:47

De economische ontwikkeling zorgt voor extreme krapte op de arbeidsmarkt. Dat zit de economische ontwikkeling inmiddels in de weg, maar tegelijkertijd is het voor Dordtenaren die nu niet aan de bak komen op de arbeidsmarkt, een unieke kans om opnieuw te kunnen participeren. Laat het even op u inwerken, zelfs nu nog zijn er bijna 4000 mensen met een bijstandsuitkering. Soms is dat gewoon nodig, als vangnet. Tegelijkertijd zien we ook dat er ongeveer 2000 mensen met een bijstandsuitkering zijn, die in potentie zouden kunnen werken. Ook zij verdienen het om zichzelf te ontplooien en om bij te dragen aan de samenleving. Beidt hen die kans!

Het spreekt dus ook voor zich, dat het voor D66 onbegrijpbaar is dat in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt, geen extra investeringen worden gedaan om mensen die de afstand tot de arbeidsmarkt zijn verloren, met extra aandacht, maatwerk en opleidingstrajecten weer aan het werk te helpen! Dat is nodig om het verdienvermogen van de stad te vergroten en Dordtenaren weer perspectief te bieden. Met de VSP en GroenLinks dienden we daarom een voorstel in om in totaal 1,5 miljoen euro vrij te maken om mensen weer perspectief te geven op de arbeidsmarkt.

Doorstroom naar bijstand fors omlaag

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 24-10-2019 07:52

Doorstroom naar bijstand fors omlaag

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Het aantal werklozen dat na afloop van een WW-uitkering van UWV in de bijstand belandt, is vorig jaar gedaald tot het laagste niveau in tien jaar tijd. Van alle mensen met een WW-uitkering kreeg slechts 3,8 procent vervolgens een bijstandsuitkering bij de gemeente.

‘Sinds de start van de economische crisis eind 2008 is dit percentage niet zo laag geweest,’ aldus arbeidsmarktdeskundige Katinka van Brakel van het UWV. Uit cijfers van de uitkeringsinstantie (pdf) blijkt dat 14.200 mensen in 2018 na het einde van een WW-uitkering in de bijstand kwamen. Dat waren er ruim 5000 minder dan een jaar eerder. In 2017 belandde nog 4,6 procent van alle mensen met een WW-uitkering in de bijstand.

Dankzij de krappe arbeidsmarkt was het voor mensen die hun baan verloren gemakkelijk om snel elders werk te vinden. In de eerst helft van 2018 hadden bijna 7 op de 10 mensen van wie de WW-uitkering afliep binnen een maand een nieuwe baan. Het aandeel dat na afloop van de WW in de bijstand komt, is het hoogst onder mensen van 55 tot 60 jaar. Toch is het aandeel ook in deze leeftijdsgroep flink afgenomen. Van 6,7 procent in 2017 naar 5,3 procent in 2018.

/index.php/2253-transformatie-burgerzaken-in-volle-gang-nu-de-medewerkers-nog

/index.php/2250-nu-al-onenigheid-in-het-lvc

VVD Hattem wil weten of er wordt ...

VVD VVD Hattem 07-02-2019 16:26

VVD Hattem wil weten of er wordt gekort op uitkering bij overtreding van regels! Leveren inwoners een tegenprestatie voor hun uitkering, en spreken ze Nederlands? Dat wil de VVD Hattem weten van de verantwoordelijk wethouder. De afgelopen commissievergadering heeft VVD-raadslid De Boer enkele vragen gesteld naar aanleiding van de Nota werk en inkomen. In die nota is onder meer opgenomen dat ‘wie zich niet aan de regels houdt, kan worden gekort op de uitkering’. Het blijkt echter dat veel gemeenten niet handhaven op de taaleis en tegenprestatie .1. Als dat in Hattem ook het geval is, dan vindt de VVD dat onacceptabel, aangezien gemeenten mensen onnodig langs de zijlijn laten staan, zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Zowel de taaleis als de tegenprestatie helpt mensen mee te doen. Het spreken van de taal is onmisbaar om volwaardig mee te kunnen doen. Het leveren van een (maatschappelijke) tegenprestatie is voor de VVD Hattem normaal, omdat je iets terug kunt doen voor de bijstandsuitkering die je ontvangt. Je kunt, in het kader van gepaste participatie, aan de inwoners zelf vragen om met een voorstel te komen. De fractie wilde onder meer weten of er wordt gehandhaafd op de taaleis en of de wethouder de mening deelt dat het beheersen van de Nederlandse taal een cruciale voorwaarde is voor integratie. Voor de VVD Hattem is het van belang dat er een vangnet is voor de inwoners die tijdelijk niet zelf in hun inkomen kunnen voorzien. 1. de Telegraaf ‘Niet Nederlands spreken, toch bijstand’ dd 16-01-2019

VVD Hattem wil weten of er wordt gekort op uitkering bij overtreding van regels

VVD VVD Hattem 07-02-2019 10:16

Leveren inwoners een tegenprestatie voor hun uitkering, en spreken ze Nederlands? Dat wil de VVD Hattem weten van de verantwoordelijk wethouder.

De afgelopen commissievergadering heeft VVD-raadslid De Boer enkele vragen gesteld naar aanleiding van de Nota werk en inkomen. In die nota is onder meer opgenomen dat ‘wie zich niet aan de regels houdt, kan worden gekort op de uitkering’. 

Het blijkt echter dat veel gemeenten niet handhaven op de taaleis en tegenprestatie1. Als dat in Hattem ook het geval is, dan vindt de VVD dat onacceptabel, aangezien gemeenten mensen onnodig langs de zijlijn laten staan, zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt.

Zowel de taaleis als de tegenprestatie helpt mensen mee te doen. Het spreken van de taal is onmisbaar om volwaardig mee te kunnen doen. Het leveren van  een (maatschappelijke) tegenprestatie is voor de VVD Hattem normaal, omdat je iets terug kunt doen voor de bijstandsuitkering die je ontvangt. Je kunt, in het kader van gepaste participatie, aan de inwoners zelf vragen om met een voorstel te komen.

De fractie wilde onder meer weten of er wordt gehandhaafd op de taaleis en of de wethouder de mening deelt dat het beheersen van de  Nederlandse taal een cruciale voorwaarde is voor integratie. 

Voor de VVD Hattem is het van belang dat er een vangnet is voor de inwoners die tijdelijk niet zelf in hun inkomen kunnen voorzien.

 

1.  de Telegraaf ‘Niet Nederlands spreken, toch bijstand’ dd 16-01-2019

Rapport re-integratie van de RekenKamerCommissie (Hillegom/Lisse/Noordwijkerhout).

VVD VVD Lisse 17-11-2018 10:34

De RKC heeft onderzoek gedaan naar de re-integratie van mensen (die op enigerlei wijze een uitkering hebben)  in het arbeidsproces. Van de inhoud van het rapport zijn we best geschrokken. Er is nog veel werk aan de winkel.

Er is bv. geconstateerd dat er geen actuele beleidskaders beschreven zijn. Er is dus ook nog geen aansluiting gezocht bij de huidige economische situatie. Juist nu de arbeidsmarkt aantrekt is deze verbinding essentieel.

In het rapport wordt geadviseerd de nieuw te beschrijven beleidskaders SMART te maken. Van afgelopen jaren  kan men enigszins aangeven wat de input geweest is van mensen die aangeboden worden om terug te keren in het arbeidsproces. En daar houdt het een beetje op. Van instrumenten die gebruikt worden, en welke het meest effectief zijn, zijn geen cijfers voorhanden. Ook per gemeente kan er weinig aangeleverd worden om input en outcome en effectiviteit op instrument te beoordelen.

ISD en SPW (Service Punt Werk) hanteren verschillende benamingen voor dezelfde instrumenten. ISD zorgt voor de uitkeringen en SPW voor werk. 

De kosten voor uitkeringen en participatiebudget zijn nijpend, schrijft het rapport. Op mijn vraag daarover aan de wethouder antwoordde zij dat ze zich vooralsnog geen zorgen maakt hierover. Nou, ik kan U zeggen, als mijn persoonlijke financiële situatie “nijpend” is begin ik me best wel zorgen te maken.

Verder wordt in het rapport nog benoemd dat men bij de  “tegenprestatie” die gevraagd kan worden bij het krijgen van een uitkering best wat strenger mag zijn. Dat vinden wij ook.

Er wordt in het rapport een heel aantal aanbevelingen gedaan. Gelukkig blijkt uit de bestuurlijke reactie dat zij deze aanbevelingen ter harte neemt. Er wordt al hard gewerkt wordt om hetgeen hierboven staat te verbeteren. ISD en SPW zijn meer met elkaar in gesprek om dezelfde taal te gaan spreken.

Er wordt ook een meetinstrument (dashboard) ontwikkeld zodat de raad eerder inzicht heeft in het reïntegratieproces en tijdig bij kan sturen.

Wij zullen dit proces kritisch en nauwgezet blijven volgen.

Weblog: Werken of beperken?

ChristenUnie - SGP ChristenUnie - SGP ChristenUnie Leusden 23-06-2018 12:38

Onlangs had Leusden weer een Sprokkelstagedag. 70 mensen met een verstandelijke beperking liepen een dag stage bij een gewoon bedrijf. Een activiteit waar ik erg blij van word. Maar ik niet alleen, alle betrokkenen ook.

Sowieso is het al mooi om al die stagiaires op hun werk te zien stralen. Een keer heel iets anders doen en te kunnen laten zien wat je kunt.  Zoals iemand die niet kan rekenen maar vervolgens netjes de betalingen doet bij de kassa.

Daarnaast is het mooi om te zien hoe open de bedrijven staan voor mensen met een beperking. Ze menen allemaal dat deze mensen een goede plek in de samenleving en in het werkveld moeten hebben. En tenslotte het publiek, dat welwillend toekijkt en het enthousiasme van de stagiaires aanstekelijk vindt.

Regeltjes

Wat ik dan niet begrijp? Waarom we het in Nederland niet voor elkaar krijgen om deze groep mensen een fatsoenlijke (aangepaste) werkplek te geven. Waarom we zo lang moeten blijven hangen in alle regeltjes daar omheen.

Natuurlijk, bovengenoemd voorbeeld in Leusden betrof maar één stagedag. Iemand echt in dienst nemen, is nog wel een hele stap verder. Maar, zie ik hier en ervoer ik ook elders, de wil is er wel bij het bedrijfsleven! Alleen, de regelgeving zit in de weg. Mensen die precies kunnen uitleggen hoe inkomen, uitkering, loonsubsidie, pensioen, Wajong, loondispensatie enzovoort van deze doelgroep er uit zien: ik moet ze nog tegenkomen!

Aan de slag

Daarom is een grote vereenvoudiging van de regels nodig. En die zal van de overheid moeten komen. Een overheid die opkomt voor kwetsbare inwoners. Een overheid die mensen met afstand tot de arbeidsmarkt nieuwe kansen wil geven. Die hen behandelt als volwaardige burgers van Nederland. Die wel allerlei quota aan de bedrijven willen opleggen maar het de bedrijven ook wel erg moeilijk maakt.

Organiseer het

In Den Haag stoeien ze hiermee. Staatssecretaris Van Ark kwam met een plan maar moet terug naar de tekentafel:  mensen met een beperking willen zo veel mogelijk volwaardig, met een normaal loon, meedraaien. Als de wil er van diverse kanten is, moet het toch te organiseren zijn!

DownTown doet het

Ondertussen gaan we in Leusden door met onze eigen matching: via DownTownLeusden laten we zien dat mensen met een beperking er gewoon bij horen. Op allerlei manieren zoeken we verbinding tussen ondernemers en onze doelgroep. De wil is er in Leusden: veel bedrijven staan er voor open om mensen met een beperking een kans te geven. Nu maar hopen dat de Nederlandse regelgeving ook geen beperkingen meer gaat geven. Eerst passend werk, daarna zoeken we wel uit hoe en wie dat betalen moet. Ja, dat is mijn grote droom voor Leusden en voor heel Nederland!

fractievoorzitter ChristenUnie-SGP

juni 2018

Werkeloosheid Wormerland opnieuw gedaald

VVD VVD Wormerland 18-01-2018 02:21

Werkeloosheid Wormerland opnieuw gedaald Het aantal werkelozen in Wormerland bedraagt momenteel 230 personen met een WW uitkering. Dat is 2.7% van de beroepsbevolking. Een forse daling t.o.v. een jaar geleden

https://wormerland.vvd.nl/nieuws/26744/werkeloosheid-wormerland-opnieuw-gedaald

Werkeloosheid Wormerland opnieuw gedaald

Het aantal werkelozen in Wormerland bedraagt momenteel 230 personen met een WW uitkering. Dat is een daling van 3,4% naar 2.7% van de beroepsbevolking. Een daling van ca. 15% t.o.v. een jaar geleden

Bron is NoordHollands dagblad van 19 jan

Op basis CBS cijfers

 

Investeren in mensen

PvdA PvdA Midden-Groningen 03-02-2014 22:04

Naast investeren voor mensen waar ik in een vorige bijdrage over schreef is het minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker dat we ook blijven investeren in mensen.

Investeren in de kansen van mensen om mee te doen in de samenleving, investeren in maatregelen die mensen stimuleren en in sommige gevallen dwingen om mee te doen aan de samenleving.

De forse keuzes die in Den Haag worden gemaakt, maken dat niet eenvoudiger, maar de decentralisatie van verschillende taken, waaronder de aanpak van de “onderkant” van de arbeidsmarkt bieden wel kansen. Kansen om mensen die vaak al jaren aan de kant staan mee te laten doen in de maatschappij. Een aanzienlijke groep mensen en ook verschillende politieke partijen keren zich tegen de verplichte tegenprestatie. Ik begrijp daar helemaal niets van. Het kan niet de bedoeling zijn dat deze nieuwe verplichting ontaardt in een heksenjacht op mensen in de bijstand die niks voor hun uitkering doen. Daar ben ik ook absoluut tegen. Het gaat mij ook niet om de gedachte dat mensen iets terug moeten doen voor hun uitkering. Daar hebben mensen die dat nodig hebben gewoon recht op. Uitgangspunt is dat ieder in zijn of haar eigen levensonderhoud voorziet en wanneer dat (tijdelijk) niet lukt biedt onze samenleving een fatsoenlijk vangnet. Voor teveel mensen leidt te lang hangen in dit vangnet echter ook tot uitsluiting en niet meer meedoen aan de maatschappij. Dat is voor niemand goed. Niet voor degene die het treft en ook niet voor de maatschappij als geheel, die de kracht en mogelijkheden van teveel individuen daardoor moet missen.

 

En dan het verplichte karakter. Ik ben er van overtuigd dat het overgrote deel van de mensen in een uitkeringssituatie graag iets nuttigs doet. Sterker nog, een groot deel van de mensen met een bijstandsuitkering doen dat al. Uit onderzoek van de gemeente Groningen blijkt bijvoorbeeld dat ruim 50% van de mensen met een uitkering vrijwilligerswerk doet. Door als vrijwilliger actief te zijn bij de voetbalvereniging, door als vrijwilliger te helpen in een verzorgingshuis, bij de kinderboerderij, in de speeltuin of ook gewoon door mantelzorg te bieden aan familie of vrienden. Die hoef je niet te motiveren om iets terug te doen voor de uitkering, dat doen ze vanuit hun eigen motivatie. Voor een kleine groep ligt dat anders. Die kan uit eigen beweging niet tot iets komen en moet gemotiveerd worden om iets te doen. Een nog kleinere groep wil ook niets. Voor die kleine groep is het wel degelijk goed om een verplichting op te kunnen leggen om iets voor de maatschappij te doen en sancties tegenover de weigering om iets te doen te kunnen te stellen. Daarom ben ik een groot voorstander van de verplichte tegenprestatie. Wel zou het goed zijn een aantal scherpe kantjes er af te halen. Zo vind ik de sancties die het rijk voor wil schrijven veel te zwaar (3 maanden geen uitkering) en vind ik dat gemeenten meer ruimte moeten krijgen om maatwerk te leveren. De laatste bewegingen in Den Haag suggereren dat die aanpassingen er komen. Een goede zaak.

 

Met enkele aanpassingen en nuanceringen geloof ik daarom wel in de noodzaak om een tegenprestatie voor te schrijven. Niet om mensen “iets terug te laten doen voor hun uitkering die ze van ons belastinggeld krijgen”. Wel omdat het voor iedereen individueel en voor de maatschappij als geheel goed is dat iedereen meedoet. Mensen worden niet uitgesloten, niet vergeten en wel gezien. Dat is de meerwaarde voor onze maatschappij.

Ger Lindeman

Het bericht Investeren in mensen verscheen eerst op PvdA Hoogezand-Sappemeer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.