Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

23 documenten

Rotterdam socialer!

CDA CDA Rotterdam 21-05-2020 13:14

Door de coronacrisis ontploft het aantal bijstandsaanvragen in de stad. En eigenlijk weten we: niet de bijstand moet het vangnet van de verzorgingsstaat zijn, maar het recht op een basisbaan. Het Nederlandse stelsel van sociale zekerheid en de opbouw van de arbeidsmarkt is aan groot onderhoud toe. Het moet over een andere boeg, in Rotterdam zijn er teveel mensen té kwetsbaar. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en de commissie Borstlap stelden het recentelijk onomwonden: „Creëer aanvullende werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.” En: „Vanwege de grote betekenis van werk voor het welzijn van mensen zou niet de bijstand het vangnet van de verzorgingsstaat moeten zijn, maar het recht op een basisbaan.” Zeker in tijden van de coronacrisis moet Rotterdam nu doorpakken met basisbanen in de wijk en met grootschalige om- en bijscholing. René en Alex hebben daarvoor twee initiatieven gepresenteerd om Rotterdam socialer, weerbaarder en sterker te maken. De Rotterdamse Wijkbasisbaan De Rotterdamse wijkbasisbanen bieden werk dat bewoners in een wijk van waarde vinden. En dat kunnen we tegenwoordig met effectieve en efficiënte surveys heel snel weten. Als je weet wat wijkbewoners zelf van waarde vinden en je kunt daar een baan van maken, dan heb je het draagvlak voor je wijkbasisbaan al geregeld. Maar die wijkbasisbaan moet ook betaald worden en dat moet niet alleen de overheid doen, we hebben onze lessen over gesubsidieerde arbeid geleerd. Nee, de ‘prijs’ van die baan (kort gezegd: het verschil tussen bijstandsuitkering en wettelijk minimumloon) moet opgebracht worden door betrokken private en publieke partijen. En dat kan. Twee voorbeelden: 1) In de zorg kampt men met tekorten en de eerste werkzaamheden die dan blijven liggen zijn de kleine ondersteunende werkzaamheden zoals assistentie bij het vinden van de weg, koffie rondbrengen, mensen vervoeren, een gesprek voeren, hulp aan ouderen met computers enzovoorts. Deze werkzaamheden zijn zeer zichtbaar en dankbaar. Hier liggen kansen om bijvoorbeeld de zorgverzekeraar of -verlener te laten meebetalen. 2) In een winkelgebied hebben winkeliers veel aan een ‘straatconciërge’ die kleine pakketjes rondbrengt, de straat schoonhoudt als de Roteb voorlopig niet langskomt, enzovoorts. De winkeliers zijn waarschijnlijk best bereid om een duit in het zakje te doen om deze baan te realiseren. Zie daar De Rotterdamse Wijkbasisbaan. René licht in dit filimpje de Rotterdamse Wijkbasisbaan verder toe:https://www.youtube.com/watch?v=MOsuJFUwXP4 MBO voor Volwassenen Dit is ook hét moment om geen nieuwe kwetsbaren te creëren in de Rotterdamse samenleving. Veel Rotterdammers zijn in de afgelopen weken hun baan kwijtgeraakt of vrezen dat dit in de komende weken of maanden zal gebeuren. Daarom is het de hoogste tijd om nu echt eens aan de slag te gaan met grootschalige om-, bij- en herscholing van mensen die werken in banen die verdwijnen of werkten in banen die al verdwenen zijn. Om nieuwe kwetsbaren te voorkomen moeten mensen van banen van vroeger naar banen van de toekomst. Deze banen van de toekomst zijn er in ieder geval in de zorg, het onderwijs, de energietransitie en ICT. De opleidingen zijn er al, maar door de coronacrisis kunnen ze nu veel sneller aan een veel groter publiek geboden worden, simpelweg omdat opleidingen in allerijl zijn gedigitaliseerd. MBO’s hebben nu in een paar weken tijd digitale opleidingen gelanceerd waar ze normaal jaren over hadden gedaan. Plaats- en tijdonafhankelijk opleiden is daarmee binnen handbereik. Even doorpakken en het ‘MBO voor volwassenen’ (MVV, mooie afkorting ook) is geboren. Financiering kan bijvoorbeeld door het oprichten van een fonds, gevuld door de partners van de leerwerkakkoorden. Alex licht dit plan toe in het volgende filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=E5HbYKzQ6M0 Heeft u nog goede plannen of ideeen om Rotterdam socialer, sterker en weerbaarder te maken? Laat het ons weten! Stuur een mailtje naar fractie@cdarotterdam.nlof bel een van onze raadsleden.

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt extra helpen<br>

CDA CDA Koggenland 02-03-2020 20:32

Meer inzetten op werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarktHet budget wat we rechtstreeks overhevelen naar Werksaam is bijna een formaliteit. We zijn als CDA blij dat we de Participatiewet op deze manier regelen. Want wat in Koggenland kan, klein gedeelte houden we hier, moeten we vooral zo houden. Maar wat regionaal veel efficiënter kan, regelen we regionaal.Re-integratiebudgetWij hebben als raad 100.000 euro geïnvesteerd in reintegratie en we zijn erg benieuwd hoe dit is ingezet en wat het heeft opgeleverd. Inmiddels is bekend dat de evaluatie ons binnenkort zal bereiken. Motie voor een planWat wij als CDA Koggenland steeds hebben gezegd: voor die mensen die het echt niet zelf redden of nog niet redden, moeten we als overheid onze verantwoordelijkheid nemen. Dit noemen we bij het CDA gespreide verantwoordelijkheid.Waar gaat het nu precies over? Nou, de wet die de sociale werkvoorziening (WSW) regelde stopt. Eigenlijk zou de nieuwe wet hierin te voorzien. Maar het blijkt dat toch nog een groep mensen langs de kant staat. CDA denkt dat we deze mensen niet zomaar in de kou kunnen laten staan. Daarom hebben we Werksaam - middels een motie c.q. opdracht aan het college - om een plan te bedenken om deze doelgroep te helpen aan werk. We weten namelijk dat werk, al dan niet vrijwilligerswerk, bijdraagt aan de gezondheid van mensen. Dit zal uiteindelijk voor minder kosten in de maatschappij zorgen: minder jeugdzorg, meer participatie betekent meer eigen waarde.Wethouder Bijman heeft toegezegd zich hier sterk voor te maken bij Werksaam. Wij gaan vanuit het CDA, andere CDA-afdelingen, activeren de motie over te nemen.

Meerjarenprogramma Duurzaamheid Hardenberg

CDA CDA Hardenberg 28-02-2020 11:03

Op 25 februari werd in de gemeenteraad van Hardenberg het meerjarenprogramma duurzaamheid besproken. We kiezen hierin voor een duidelijke richting van het beleid en hebben in deze vergadering dan ook meerdere vragen gesteld aan de wethouder. Dit was op hoofdlijnen onze inbreng op dit onderwerp: Duurzaamheid is mooi! Helaas is het samen werken aan een gezamenlijk doel niet altijd gemakkelijk. Dit onderwerp houdt zoals vaker de gemoederen terecht bezig en als één ding duidelijk is, is dat je belangrijke stappen zorgvúldig en sámen moet zetten. Wij zouden hierbij onder andere ook graag zien dat er meer lokale energieprojecten kunnen worden gestart. U geeft in het stuk aan dat de gemeente selectief te werk moet gaan in haar aanpak en niet alles (tegelijkertijd) op kan pakken. Heeft dat impact op de wijze waarop we onze doelen kunnen gaan realiseren en heeft het bijvoorbeeld ook impact waarop we besluiten zorgvuldig en samen met onze inwoners nemen? We hameren bijvoorbeeld vaak op communicatie. Waar ligt onze prioriteit richting 2050? Zoals de infrastructuur en de gemeente haar grenzen in capaciteit kennen, geldt dat zeker ook voor onze inwoners. Waar we hen vragen zitting te nemen in bewonersgroepen of adviesgroepen vragen we niet alleen om tijd, maar ook om verantwoordelijkheid te nemen voor hun directe leefomgeving en om keuzes te maken die niet alleen hunzelf maar ook buren en kennissen aangaan. Hoe kunnen we als raad monitoren hoe het proces in deze groepen verloopt? Specifiek: Hoe vindt verslaglegging plaats en is deze informatie voor iedere betrokkene toegankelijk? We doen het samen met inwoners en ondernemers. Ik lees in het stuk “Het Energieloket helpt inwoners bij het verduurzamen van hun woning.”. Kunt u aangeven op welke manier dat gebeurt? We waarderen de online peilingen, praatpaalsessies en de Pub Quiz die gebruikt zijn om inwoners te betrekken. Maar dan mist nog een stap, wellicht wel de belangrijkste. Wat als ik als inwoner iets wil doen. Waar begin ik? Wat kan er allemaal en wat kost het? Wie helpt me dan? Is dat de gemeente of moet ik me als inwoner melden bij een bedrijf? Hoe gaat u inwoners ontzorgen en helpen? We zijn blij met de verwijzing naar innovatie. Als innovatie ergens een belangrijk verschil kan gaan maken is het op dit gebied, daar hebben we al vaker op gewezen. En we zien ook dat er zaken snel veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de pelletkachel. Waar in 2019 nog een subsidie verstrekt werd voor de aanschaf ervan, is er nu een overgangsregeling voor particulieren en is deze subsidie voor zakelijke gebruikers afgeschaft. Kunt u bevestigen dat we met het voorliggende voorstel slechts een richting kiezen en geen keuze maken voor specifieke projecten? Terug naar de wind en de stelling dat we het samen moeten doen. We hebben informatie gekregen over de windmolenplannen in Duitsland en aan Nederlandse kant in Kloosterhaar. We waren als fractie onder andere aanwezig op een bijeenkomst in Itterbeck. Vindt u niet dat we de lasten van windprojecten voor een TE groot deel in het gebied Kloosterhaar en Bergentheim neerleggen en op deze manier heel Hardenberg Zuid insluiten? En aansluitend op de schriftelijke vragen die we eerder stelden: Vindt u dat in de huidige aanpak de lusten en lasten eerlijk verdeeld zijn tussen energiereuzen, windboeren en omwonenden? Vragen we offers van inwoners of hoeven inwoners zich geen zorgen te maken? Dubbele overlast, dubbele compensatie? U weet dat we als CDA zuinig willen zijn op onze landbouwgronden en op onze natuur. In dat kader hebben we aansluitend een vraag over de Engbertsdijksvenen, wethouder Breukelman had het er in de raadsvergadering van zojuist al over. Engbertsdijksvenen is een prachtig gebied met onder andere kraanvogels. Enerzijds maken we regels om deze dieren te beschermen, aan de andere kant houden we daar zelf geen rekening mee, door aan alle kanten windmolens neer te zetten. Kunt u daar eens op reflecteren? Positief als we zijn, voorzitter, geloven we ook dat dit onderwerp kansen biedt. Voor inwoners en voor bedrijven. Kansen om minder afhankelijk te worden van de energierekening, die voor menig inwoner een behoorlijke hap uit het besteedbaar inkomen neemt. Maar om deze kansen te kunnen pakken zijn middelen nodig die niet in elk huishouden of bij elk bedrijf beschikbaar zijn. Hoe zorgen we er voor dat iedereen die dat wil een kans krijgt? Ziet u een rol voor de gemeente weggelegd om bijvoorbeeld inkoopcombinaties te faciliteren? Specifiek denken we hierbij aan het voorbeeld van de kleine windmolen. En als ik daar verder op inzoom: Hoe kijkt u naar mogelijkheden om deze ook buiten het bestaande bouwblok te plaatsen? Afsluitend: Waar staan we en gaan we de doelstellingen halen? Tot zover onze inbreng. U kunt de hele vergadering hier terugkijken [Oriënterende ronde]. Op dinsdag 10 maart vindt besluitvorming plaats op dit onderwerp. U kunt de agenda en nadere informatie over deze vergadering hier terugvinden. We hebben voorafgaand aan de vergadering en ook daarna gesproken met de insprekers in deze vergadering. Daarin hebben we onder andere besproken wat de zorgen zijn rondom de berichten over mogelijke windmolens in Duitsland en aan de Nederlandse kant van de grens. Heeft u naar aanleiding van dit bericht vragen of opmerkingen, neemt u dan contact met ons op. Onze woordvoerder is:Arjen Roelofsarjen.roelofs@hardenberg.nl

Meerjarenprogramma Duurzaamheid Hardenberg

CDA CDA Hardenberg 28-02-2020 11:03

Op 25 februari werd in de gemeenteraad van Hardenberg het meerjarenprogramma duurzaamheid besproken. We kiezen hierin voor een duidelijke richting van het beleid en hebben in deze vergadering dan ook meerdere vragen gesteld aan de wethouder. Dit was op hoofdlijnen onze inbreng op dit onderwerp: Duurzaamheid is mooi! Helaas is het samen werken aan een gezamenlijk doel niet altijd gemakkelijk. Dit onderwerp houdt zoals vaker de gemoederen terecht bezig en als één ding duidelijk is, is dat je belangrijke stappen zorgvúldig en sámen moet zetten. Wij zouden hierbij onder andere ook graag zien dat er meer lokale energieprojecten kunnen worden gestart. U geeft in het stuk aan dat de gemeente selectief te werk moet gaan in haar aanpak en niet alles (tegelijkertijd) op kan pakken. Heeft dat impact op de wijze waarop we onze doelen kunnen gaan realiseren en heeft het bijvoorbeeld ook impact waarop we besluiten zorgvuldig en samen met onze inwoners nemen? We hameren bijvoorbeeld vaak op communicatie. Waar ligt onze prioriteit richting 2050? Zoals de infrastructuur en de gemeente haar grenzen in capaciteit kennen, geldt dat zeker ook voor onze inwoners. Waar we hen vragen zitting te nemen in bewonersgroepen of adviesgroepen vragen we niet alleen om tijd, maar ook om verantwoordelijkheid te nemen voor hun directe leefomgeving en om keuzes te maken die niet alleen hunzelf maar ook buren en kennissen aangaan. Hoe kunnen we als raad monitoren hoe het proces in deze groepen verloopt? Specifiek: Hoe vindt verslaglegging plaats en is deze informatie voor iedere betrokkene toegankelijk? We doen het samen met inwoners en ondernemers. Ik lees in het stuk “Het Energieloket helpt inwoners bij het verduurzamen van hun woning.”. Kunt u aangeven op welke manier dat gebeurt? We waarderen de online peilingen, praatpaalsessies en de Pub Quiz die gebruikt zijn om inwoners te betrekken. Maar dan mist nog een stap, wellicht wel de belangrijkste. Wat als ik als inwoner iets wil doen. Waar begin ik? Wat kan er allemaal en wat kost het? Wie helpt me dan? Is dat de gemeente of moet ik me als inwoner melden bij een bedrijf? Hoe gaat u inwoners ontzorgen en helpen? We zijn blij met de verwijzing naar innovatie. Als innovatie ergens een belangrijk verschil kan gaan maken is het op dit gebied, daar hebben we al vaker op gewezen. En we zien ook dat er zaken snel veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de pelletkachel. Waar in 2019 nog een subsidie verstrekt werd voor de aanschaf ervan, is er nu een overgangsregeling voor particulieren en is deze subsidie voor zakelijke gebruikers afgeschaft. Kunt u bevestigen dat we met het voorliggende voorstel slechts een richting kiezen en geen keuze maken voor specifieke projecten? Terug naar de wind en de stelling dat we het samen moeten doen. We hebben informatie gekregen over de windmolenplannen in Duitsland en aan Nederlandse kant in Kloosterhaar. We waren als fractie onder andere aanwezig op een bijeenkomst in Itterbeck. Vindt u niet dat we de lasten van windprojecten voor een TE groot deel in het gebied Kloosterhaar en Bergentheim neerleggen en op deze manier heel Hardenberg Zuid insluiten? En aansluitend op de schriftelijke vragen die we eerder stelden: Vindt u dat in de huidige aanpak de lusten en lasten eerlijk verdeeld zijn tussen energiereuzen, windboeren en omwonenden? Vragen we offers van inwoners of hoeven inwoners zich geen zorgen te maken? Dubbele overlast, dubbele compensatie? U weet dat we als CDA zuinig willen zijn op onze landbouwgronden en op onze natuur. In dat kader hebben we aansluitend een vraag over de Engbertsdijksvenen, wethouder Breukelman had het er in de raadsvergadering van zojuist al over. Engbertsdijksvenen is een prachtig gebied met onder andere kraanvogels. Enerzijds maken we regels om deze dieren te beschermen, aan de andere kant houden we daar zelf geen rekening mee, door aan alle kanten windmolens neer te zetten. Kunt u daar eens op reflecteren? Positief als we zijn, voorzitter, geloven we ook dat dit onderwerp kansen biedt. Voor inwoners en voor bedrijven. Kansen om minder afhankelijk te worden van de energierekening, die voor menig inwoner een behoorlijke hap uit het besteedbaar inkomen neemt. Maar om deze kansen te kunnen pakken zijn middelen nodig die niet in elk huishouden of bij elk bedrijf beschikbaar zijn. Hoe zorgen we er voor dat iedereen die dat wil een kans krijgt? Ziet u een rol voor de gemeente weggelegd om bijvoorbeeld inkoopcombinaties te faciliteren? Specifiek denken we hierbij aan het voorbeeld van de kleine windmolen. En als ik daar verder op inzoom: Hoe kijkt u naar mogelijkheden om deze ook buiten het bestaande bouwblok te plaatsen? Afsluitend: Waar staan we en gaan we de doelstellingen halen? Tot zover onze inbreng. U kunt de hele vergadering hier terugkijken [Oriënterende ronde]. Op dinsdag 10 maart vindt besluitvorming plaats op dit onderwerp. U kunt de agenda en nadere informatie over deze vergadering hier terugvinden. We hebben voorafgaand aan de vergadering en ook daarna gesproken met de insprekers in deze vergadering. Daarin hebben we onder andere besproken wat de zorgen zijn rondom de berichten over mogelijke windmolens in Duitsland en aan de Nederlandse kant van de grens. Heeft u naar aanleiding van dit bericht vragen of opmerkingen, neemt u dan contact met ons op. Onze woordvoerder is:Arjen Roelofsarjen.roelofs@hardenberg.nl

Meerjarenprogramma Duurzaamheid Hardenberg

CDA CDA Hardenberg 28-02-2020 11:03

Op 25 februari werd in de gemeenteraad van Hardenberg het meerjarenprogramma duurzaamheid besproken. We kiezen hierin voor een duidelijke richting van het beleid en hebben in deze vergadering dan ook meerdere vragen gesteld aan de wethouder. Dit was op hoofdlijnen onze inbreng op dit onderwerp: Duurzaamheid is mooi! Helaas is het samen werken aan een gezamenlijk doel niet altijd gemakkelijk. Dit onderwerp houdt zoals vaker de gemoederen terecht bezig en als één ding duidelijk is, is dat je belangrijke stappen zorgvúldig en sámen moet zetten. Wij zouden hierbij onder andere ook graag zien dat er meer lokale energieprojecten kunnen worden gestart. U geeft in het stuk aan dat de gemeente selectief te werk moet gaan in haar aanpak en niet alles (tegelijkertijd) op kan pakken. Heeft dat impact op de wijze waarop we onze doelen kunnen gaan realiseren en heeft het bijvoorbeeld ook impact waarop we besluiten zorgvuldig en samen met onze inwoners nemen? We hameren bijvoorbeeld vaak op communicatie. Waar ligt onze prioriteit richting 2050? Zoals de infrastructuur en de gemeente haar grenzen in capaciteit kennen, geldt dat zeker ook voor onze inwoners. Waar we hen vragen zitting te nemen in bewonersgroepen of adviesgroepen vragen we niet alleen om tijd, maar ook om verantwoordelijkheid te nemen voor hun directe leefomgeving en om keuzes te maken die niet alleen hunzelf maar ook buren en kennissen aangaan. Hoe kunnen we als raad monitoren hoe het proces in deze groepen verloopt? Specifiek: Hoe vindt verslaglegging plaats en is deze informatie voor iedere betrokkene toegankelijk? We doen het samen met inwoners en ondernemers. Ik lees in het stuk “Het Energieloket helpt inwoners bij het verduurzamen van hun woning.”. Kunt u aangeven op welke manier dat gebeurt? We waarderen de online peilingen, praatpaalsessies en de Pub Quiz die gebruikt zijn om inwoners te betrekken. Maar dan mist nog een stap, wellicht wel de belangrijkste. Wat als ik als inwoner iets wil doen. Waar begin ik? Wat kan er allemaal en wat kost het? Wie helpt me dan? Is dat de gemeente of moet ik me als inwoner melden bij een bedrijf? Hoe gaat u inwoners ontzorgen en helpen? We zijn blij met de verwijzing naar innovatie. Als innovatie ergens een belangrijk verschil kan gaan maken is het op dit gebied, daar hebben we al vaker op gewezen. En we zien ook dat er zaken snel veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de pelletkachel. Waar in 2019 nog een subsidie verstrekt werd voor de aanschaf ervan, is er nu een overgangsregeling voor particulieren en is deze subsidie voor zakelijke gebruikers afgeschaft. Kunt u bevestigen dat we met het voorliggende voorstel slechts een richting kiezen en geen keuze maken voor specifieke projecten? Terug naar de wind en de stelling dat we het samen moeten doen. We hebben informatie gekregen over de windmolenplannen in Duitsland en aan Nederlandse kant in Kloosterhaar. We waren als fractie onder andere aanwezig op een bijeenkomst in Itterbeck. Vindt u niet dat we de lasten van windprojecten voor een TE groot deel in het gebied Kloosterhaar en Bergentheim neerleggen en op deze manier heel Hardenberg Zuid insluiten? En aansluitend op de schriftelijke vragen die we eerder stelden: Vindt u dat in de huidige aanpak de lusten en lasten eerlijk verdeeld zijn tussen energiereuzen, windboeren en omwonenden? Vragen we offers van inwoners of hoeven inwoners zich geen zorgen te maken? Dubbele overlast, dubbele compensatie? U weet dat we als CDA zuinig willen zijn op onze landbouwgronden en op onze natuur. In dat kader hebben we aansluitend een vraag over de Engbertsdijksvenen, wethouder Breukelman had het er in de raadsvergadering van zojuist al over. Engbertsdijksvenen is een prachtig gebied met onder andere kraanvogels. Enerzijds maken we regels om deze dieren te beschermen, aan de andere kant houden we daar zelf geen rekening mee, door aan alle kanten windmolens neer te zetten. Kunt u daar eens op reflecteren? Positief als we zijn, voorzitter, geloven we ook dat dit onderwerp kansen biedt. Voor inwoners en voor bedrijven. Kansen om minder afhankelijk te worden van de energierekening, die voor menig inwoner een behoorlijke hap uit het besteedbaar inkomen neemt. Maar om deze kansen te kunnen pakken zijn middelen nodig die niet in elk huishouden of bij elk bedrijf beschikbaar zijn. Hoe zorgen we er voor dat iedereen die dat wil een kans krijgt? Ziet u een rol voor de gemeente weggelegd om bijvoorbeeld inkoopcombinaties te faciliteren? Specifiek denken we hierbij aan het voorbeeld van de kleine windmolen. En als ik daar verder op inzoom: Hoe kijkt u naar mogelijkheden om deze ook buiten het bestaande bouwblok te plaatsen? Afsluitend: Waar staan we en gaan we de doelstellingen halen? Tot zover onze inbreng. U kunt de hele vergadering hier terugkijken [Oriënterende ronde]. Op dinsdag 10 maart vindt besluitvorming plaats op dit onderwerp. U kunt de agenda en nadere informatie over deze vergadering hier terugvinden. We hebben voorafgaand aan de vergadering en ook daarna gesproken met de insprekers in deze vergadering. Daarin hebben we onder andere besproken wat de zorgen zijn rondom de berichten over mogelijke windmolens in Duitsland en aan de Nederlandse kant van de grens. Heeft u naar aanleiding van dit bericht vragen of opmerkingen, neemt u dan contact met ons op. Onze woordvoerder is:Arjen Roelofsarjen.roelofs@hardenberg.nl

Blijvende aandacht voor het Havenkwartier! | Deventer

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Deventer 28-02-2020 00:00

Het Havenkwartier is voor Deventer van dusdanig groot belang dat we daar blijvende aandacht voor moeten hebben en het daar ook in de gemeenteraad over moeten hebben. Daarom stelden wij recent, samen met D66, PvdA en Deventer Belang, schriftelijke vragen over dit karakteristieke gebied net buiten de Deventer binnenstad.

Zo vragen wij het college onder andere welke mogelijkheden zij ziet voor een structurele broedplaats binnen dit gebied voor kunstenaars en culturele makers, bijvoorbeeld in combinatie met wonen. Voor GroenLinks is dit een belangrijke pijler binnen het Havenkwartier. Kunstenaars en culturele makers voegen immers iets unieks toe aan een gebied als het Havenkwartier, bijvoorbeeld omdat zij in het alledaagse bijzondere dingen zien en Deventer daarmee een spiegel voorhouden. We moeten er alleen dan wel voor zorgen dat deze kunstenaars en culturele makers een plek hebben waar hun kunst kan ontstaan. Daarnaast vragen wij in de schriftelijke vragen aandacht voor de mogelijkheden om tot een goede mix te komen van wonen en werken, zodat het unieke karakter van het Havenkwartier behouden blijft.

Het is niet de eerste keer dat GroenLinks aandacht vraagt voor het Havenkwartier. In juni 2017 organiseerden wij in samenwerking met andere partijen (Gemeentebelang, CDA en VVD) de zogenaamde Haventop, waarin we met elkaar en veel belangstellenden van gedachten wisselden over de vraag hoe Deventer van haar binnenhaven een duurzame haven vol kansen voor de werkgelegenheid kan maken. Daarnaast is in het coalitieakkoord afgesproken dat de de gemeente een emmissieloze haven nastreeft. GroenLinks staat dan ook voor die combinatie van een levendige, bruisende en culturele plek waar mensen graag willen wonen, werken en recreëren in combinatie met een werkzame binnenhaven. Dat kan alleen met een duidelijke visie op dit gebied waarin deze beide aspecten goed tot hun recht komen en waarin wij als gemeente duidelijk maken wat voor kant we met het Havenkwartier op willen. GroenLinks zal zich daar dan ook volop voor inzetten de komende tijd. 

Rommelige uitvoering afvalplan

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks SGP D66 Ridderkerk 27-01-2020 06:59

Voor de beste wensen is het nooit te laat. Namens de PvdA Ridderkerk wens ik u een goed, gezond en liefdevol 2020. Ook dit jaar gaan wij weer hard aan de slag voor goed wonen, goed werk en goede zorg in ons mooie Ridderkerk. Voor een betere lucht- en geluidkwaliteit en aantrekkelijke winkelcentra. Uw steun is daarbij onmisbaar.

Afvalstoffenheffing fors omhoog

Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen, maar betekent ook dat veel dingen duurder worden. De afvalstoffenheffing gaat dit jaar met 16% (!) omhoog in Ridderkerk. Concreet betekent dit dat de afvalstoffenheffing voor eenpersoonshuishoudens met € 29 en voor meerpersoonshuishoudens met € 45 stijgt. Dat is veel geld in één keer. Geld dat niet iedereen er op 1 januari van zijn baas heeft bijgekregen. Deze tariefstijging wordt veroorzaakt door landelijk én lokaal beleid. Eind vorig jaar heeft de PvdA Ridderkerk samen met de VVD een voorstel ingediend om de afvalstoffenheffing minder snel te laten stijgen teneinde uw portemonnee te ontzien. Helaas kon dit voorstel niet op een meerderheid in de gemeenteraad rekenen: GroenLinks en Burger op 1 stemden voor, Partij 18Plus, SGP, EVR, CDA, CU, Leefbaar Ridderkerk en D66 tegen.

Inwoners serieus nemen

Het is zacht uitgedrukt dat de uitrol van het nieuwe afvalplan in Ridderkerk niet vlekkeloos verloopt: afvalpasjes werken niet (goed), op tal van plekken staan nog geen containers, ondergrondse containers zijn geregeld overvol, veel bewoners van appartementengebouwen weten nog niet waar zij aan toe zijn en de gft-cocons op straat zijn zo hoog dat mensen met een beperking er niet of nauwelijks bij kunnen. Iedereen weet: ‘waar gehakt wordt, vallen spaanders’, maar hier gaat te veel mis. Het college heeft 2020 bestempeld als overgangsjaar voor het inzamelen van afval. Juist dan zou je verwachten dat meldingen van inwoners snel worden opgepakt. De praktijk is echter anders. Zo heeft de gemeente, ondanks diverse waarschuwingen, een betonnen fundering voor een gft-cocon aangelegd op privéterrein van een Vereniging van Eigenaren (VvE) in het Vondelpark. Pas na aandringen van de VvE zelf én vragen in de gemeenteraad van de PvdA Ridderkerk is de fundering verwijderd.

 Hebt u vragen of opmerkingen over de uitvoering van het afvalplan? Laat het ons weten via e-mail, telefoon of sociale media. Of spreek ons aan op straat. Wij blijven ons inzetten voor een inwonervriendelijke afvalinzameling.

 Jeroen Rijsdijk

PvdA Ridderkerk

fractie.ridderkerk@pvda.nl

 

 

 

Het bericht Rommelige uitvoering afvalplan verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

A-sociaal beleid CDA en VVD vraagt om heroverweging eerdere bezuinigingen

PvdA PvdA VVD CDA Oost Gelre 12-12-2019 17:47

https://oostgelre.pvda.nl/nieuws/a-sociaal-beleid-cda-en-vvd-vraagt-om-heroverweging-eerdere-bezuinigingen/Bij de behandeling van de begroting 2020 zijn door het huidige college bijzonder a-sociale maatregelen voorgesteld. De partijen die dit college schragen  (CDA en VVD) hebben deze maatregelen onderschreven en zijn daarin meegegaan. De fractie van de Partij van de Arbeid heeft hiertegen geprotesteerd en getracht de fractie(s) op andere gedachten te brengen. Beide fracties waren horende doof en ziende blind.

Zo is de toeslag voor mensen in de bijstand met 100 euro verlaagd en moet men 50 euro voor de taxibus betalen als men in de wmo zit. Al met al een verslechtering die kan oplopen tot minimaal 150 – 200 euro.  Daar staat tegenover dat mensen die een eigen huis hebben ook meer moeten gaan betalen. Maar iemand die een eigen huis heeft met een waarde van 2 ton  betaalt maar 20 euro per jaar extra. De verhouding is dus zoek.

Duidelijk is dat de bezuinigingen  het verschil tussen mensen met een laag inkomen en mensen met een hoog inkomen vergroot. Dat heb je dan als zich Christenen noemen aan het bewind zijn en menen voor de zwaksten in de samenleving te moeten staan..  In die zin waait er een gure rechtse wind door onze gemeente. Onwillekeurig zou je uitroepen: neem het ze niet kwalijk, ze weten niet beter.. Het ware beter geweest om wat koopkrachtplaatjes te verzamelen (met name de opeenstapeling van maatregelen) en meer naar andere partijen te luisteren en daar naar te handelen. De oppositiepartijen waren een roepende in de woestijn.

We zouden het bijzonder op prijs stellen als het CDA afstand neemt van de eerder genoemde besluiten en aldus hierop terugkomt. Juist een maand waarin we allemaal  Kerst willen vieren zou een barmhartige CDA-fractie niet misstaan. Dit ook tegen de achtergrond dat er sprake is van een vermeend structureel financieel voordeel, door het schrappen van de jeugdhulpverlening als taak voor de gemeente. Nu een duidelijke verliespost, straks geen verlies meer. Daardoor kunnen volgens ons de in gang gezetten verslechtering voor mensen met een laag inkomen worden betaald. Tijdelijk, voor 2020, zou een tijdelijke onttrekking aan de algemene reserve toch mogelijk moeten zijn. Met andere woorden we leveren boter bij de vis.

Wij als ombudsteam gaan de boer op om samen met andere afdelingen, partijen en  instellingen hiervoor te strijden. Het vuur is in ons ontwaakt zou de SDAP-er zeggen. We houden u op de hoogte! Evelien en Rein

Het bericht A-sociaal beleid CDA en VVD vraagt om heroverweging eerdere bezuinigingen verscheen eerst op PvdA Oost Gelre.

Roswitha Uitslag wordt fractievoorzitter van het CDA Twenterand

CDA CDA Twenterand 04-12-2019 05:41

Vanaf 1 maart 2020 zal Roswitha Uitslag-van Riggelen Jan Kuilder opvolgen als fractievoorzitter van het CDA Twenterand. Na 10 jaar actief te zijn geweest in de fractie van het CDA Twenterand heeft Jan Kuilder aangegeven een stapje terug te doen in de fractie. Vanaf 1 maart 2020 zal hij de voorzittershamer overdragen aan Roswitha Uitslag, die vanaf dat moment de CDA fractie zal gaan leiden. Aangezien dhr. Kuilder met zijn derde raadsperiode bezig is en het, binnen het CDA, gebruikelijk is dat men na drie raads perioden niet meer verkiesbaar is, heeft de fractie hierover aan het begin van de raadsperiode al goede afspraken gemaakt. Roswitha Uitslag, die inmiddels al een tijdje meeloopt, is dan ook klaar om het stokje over te nemen. Daarnaast is het nu ook een goed moment voor een overdracht, omdat de sollicitatieprocedure voor een nieuwe burgemeester voor Twenterand opnieuw wordt opgestart. Mevr. Uitslag kan vanaf het begin van de opstart hierbij betrokken zijn als nieuw lid van de vertrouwenscommissie en is tevens het enige vrouwelijke lid van de commissie. De fractie heeft er alle vertrouwen in dat Roswitha Uitslag er klaar voor is om deze stap te kunnen maken en zodoende de nodige ervaring op kan doen. Jan Kuilder blijft voor het CDA Twenterand wel gewoon lid van de gemeenteraad en zal Roswitha, daar waar nodig is, blijven ondersteunen. Met de komst van Roswitha Uitslag heeft Twenterand weer een vrouw als fractievoorzitter in de Gemeenteraad. Ook is ze de eerste vrouwelijke fractievoorzitter van het CDA Twenterand.

Het neoliberalisme is failliet. En nu?

SP SP D66 CDA PvdA Groningen 10-10-2019 10:58

Minister De Jonge (CDA) zei in maart dat de marktwerking in de zorg is doorgeschoten. Volgens de kersverse CDA-fractievoorzitter Heerma is de woningmarkt kapot en moet de woningmarkt weer ‘volkshuisvesting’ gaan heten. Naast deze CDA’ers horen we het D66 van Jetten pleiten voor een miljonairsbelasting en spreken D66’ers ineens over de groeiende tweedeling en zelfs over de strijd tegen het neoliberalisme. Een jaar eerder gaf CU-leider Segers aan dat Nederland behoefte heeft aan een nieuwe politieke agenda, tegen het neoliberalisme.

Drie regeringspartijen die ineens het neoliberalisme zeggen de rug toe te willen keren. Ook de PvdA heeft na jaren verantwoordelijkheid en bedenktijd de neoliberale veren afgeschud. Wat is er aan de hand?

Het neoliberalisme is failliet. Privatiseren en dereguleren is niet goedkoper gebleken. Het op afstand plaatsen of vermarkten van publieke diensten heeft voor meer bureaucratie en minder democratische controle gezorgd. De afbraak van volkshuisvesting, sociale zekerheid en werknemersrechten heeft de samenleving individualistischer en onzekerder gemaakt. Het is goed dat politieke partijen zoals het CDA, D66, CU en de PvdA dit nu inzien. 

Dit valt niet op te lossen met plak- en pleisterwerk. Een onsje meer of minder zal geen wezenlijke verandering op de middellange termijn bieden. Tegenover het neoliberalisme met haar volledige vrijheid voor het kapitaal, moet onze economie nu flink gedemocratiseerd worden.

Daarvoor moeten publieke sectoren zoals energie, zorg, huisvesting, internet, telefonie, vervoer en onderwijs onder directere overheidscontrole komen. Zodat er democratische zeggenschap over bestaat en er bij strategische afwegingen niet een commercieel of winstbelang meespeelt.

Tot slot moeten we werken aan meer zeggenschap en vrijheid van de arbeid. Dat betekent natuurlijk dat de lonen na jaren fors omhoog moeten. Maar daarmee zijn we er niet.

Want in bedrijven staat nu het winstoogmerk van de kapitaalverschaffer centraal. Terwijl het geld verdiend wordt door mensen die het werk doen. Daarom moet de zeggenschap over de verdeling van de winst en over de werkomstandigheden van zij die het werk verrichten vergroot worden.

Dat bovengenoemde partijen nu kritiek hebben op het neoliberalisme is mooi. Maar het heroveren van de publieke sector, het verhogen van de lonen en het democratiseren van de economie, zie ik deze partijen niet snel doen. Laat dat nu juist de taak van de SP zijn. Van de eerste criticasters van het neoliberalisme naar de partij voor de emancipatie van de werkenden en werkzoekenden.

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

form.antibot { display: none !important; }
You must have JavaScript enabled to use this form.
Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.