Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

21 documenten

“Vrij verkeer van mensen, niet van uitbuiting”

D66 D66 's-Gravenhage 02-09-2020 10:20

De Haagse economie is afhankelijk van arbeidsmigranten. Maar de huisvesting van deze groep is vaak niet op orde. Bovendien zijn arbeidsmigranten kwetsbaar. Ze zijn de taal niet machtig, ze zijn ver van huis zijn en zijn daarom extra afhankelijk van hun werkgever of uitzendbureau.

Op 2 september kwam de gemeenteraad bijeen om te spreken over de huisvesting van deze arbeidsmigranten. Hieronder lees je de inbreng van raadslid Marieke van Doorn.

Voorzitter. Vooropgesteld, arbeidsmigranten zijn zeer belangrijk voor de economie in regio Haaglanden. Ze werken niet alleen in de kassen van het Westland, maar bijvoorbeeld ook in de Haagse bouw en horeca. Met hun werk wordt hier goed geld verdiend, maar krijgen zij wel de behandeling die ze verdienen?

Overbewoning en daklozen Laat ik me beperken tot alleen de schrijnende situaties op woon-gebied die we tegenkomen in onze stad: De overbewoning, met 10 volwassen mannen in een omgekatte eensgezinswoning, waarvoor arbeidsmigranten ook nog eens de hoofdprijs betalen, 100 euro per week per bed is heel normaal, welke van hun minimumloon wordt afgetrokken. Gebrek aan privacy, wat leidt tot de hangmannen waar dhr. Cetinkaya terecht aandacht voor heeft gevraagd.  De vele matrassen en andere huisraad op straat zijn getuige van de afhankelijkheid tussen werk en woning. Baan kwijt? Bed kwijt! En de voormalige Oost-Europese arbeidsmigranten die al jaren in het Haagse Bos wonen en die we in de winter alleen bij temperaturen mogen opvangen in de daklozenopvang. In onze internationale stad van Vrede en Recht. Onacceptabel voorzitter.

De problematiek is veelzijdig. Daarom wilde ik peilen bij de commissie of er behoefte is aan een werkbezoek mits Corona-proof te organiseren: Aan locaties als een uitzendbureau, een Haagse bouwkeet, tuinbouwbedrijf, Polenhotel, daklozenopvang, organisaties als Polka of Idhem, Poolse ambassade. Ik zal een verzoek aan de griffie sturen, dan kunnen fracties ook suggesties doen.

De voorgestelde aanpak van het college krijgt de steun van D66, dank aan de wethouder voor deze procesbrief. We hebben wat aanvullende vragen en suggesties.

Verschillende groepen verdienen verschillende aanpak De onderverdeling van de migrantengroep die in deze brief wordt gemaakt is zeer informatief. De ene arbeidsmigrant is de andere niet. 1/3e is hier alleen voor een paar maanden, 1/3e vestigt zich in de stad voor langere tijd en 1/3e is hier jarenlang in een tussenfase van tijdelijk naar permanent. Alle drie de groepen vergen een verschillende aanpak.  De seizoensarbeiders – voor zover nog sprake is van seizoenen in de kassen – die voor vier weken de aardbeien komen plukken, zouden wat D66 betreft op het terrein van de werkgever gehuisvest kunnen worden. Blijven mensen enkele maanden dan is een migrantenhotel een transparante oplossing voor tijdelijk verblijf met iets meer afstand tot de werkgever. Dat geldt nadrukkelijk niet wat D66 betreft voor de arbeidsmigranten die hier jaren werken of zich permanent vestigen.

De koppeling tussen baan en woning kan wat ons betreft niet langer dan een half jaar duren. Onze vraag aan de wethouder is, of hij bereid is dit op te nemen in zijn beleid? Het is een misvatting te veronderstellen dat arbeidsmigranten weer terug zullen gaan. 1/3 vestigt zich, weten we nu al. Laten we niet dezelfde denkfout maken als in de jaren zestig met de gastarbeiders om uitdagingen op het vlak van integratie in de toekomst te voorkomen.

Samenwerking met Westland en werkgevers De D66 fractie is zeer te spreken over de voorgestelde verbeteringen door registratie van arbeiders die zich nog niet bij onze GBA hebben ingeschreven. Daarvoor is samenwerking nodig met werkgevers en buurgemeenten. Een jaar of 8 geleden is de Gemeente Westland eens de kassen langs gegaan om te registreren wie er werken en waar deze mensen verbleven. Plotsklaps hadden ze er 4000 inwoners bij in het Westland!

Onze vraag aan de wethouder is of er contact is met de Gemeente Westland over hun ervaringen met de registratie, wat kunnen we van hun ervaringen leren? Kan dit in de Woningmarktregio worden opgepakt?

Arbeidsmigrant beter in beeld Bij deze registratie zou naar onze mening ook de duur van de tussenfase tussen seizoensarbeid en permanente vestiging, ook 1/3e van de arbeidsmigranten en de gezinssamenstelling moeten worden meegenomen: Gaat het om alleenstaanden of om stellen waarvan de ene partner in het Westland werkt en de ander in de Haagse bouw, of om gezinnen met kinderen, waar werken de ouders en waar gaan de kinderen naar school?

Is de wethouder bereid beide punten mee te nemen bij de registratie (dus duur van de tussenfase en gezinssamenstelling)?

Werkgevers en uitzendbureau’s primair verantwoordelijk De primaire verantwoordelijkheid voor de huisvesting van arbeidsmigranten ligt wat de D66-fractie betreft bij de werkgevers of de uitzendbureau’s waaraan zij de logistiek en de werkgeversverantwoordelijkheden uitbesteden. Dat wil niet zeggen dat we als gemeenten alles aan hen over kunnen laten. Als hun werknemers dakloos raken, hun matrassen op straat staan of hun vrijmibo-restanten op het speelplein liggen,  hebben we als gemeente een probleem, dus we hebben een gedeelde verantwoordelijkheid voor dat zaken goed geregeld zijn.

Neemt de Gemeente Den Haag die in voldoende mate? Wordt genoeg gehandhaafd op de woonsituatie in de Haagse polenhotels, en in panden die door uitzendbureau’s zijn opgekocht om arbeidsmigranten te huisvesten? Kan de wethouder daarop reflecteren?

Door met de vinger naar elkaar te wijzen is nog nooit een probleem opgelost.

Iedereen moet meer bouwen, ook Westland Als de Gemeente Westland tuinbouwbedrijven binnen de dorpsgrenzen wil behouden, zal ze ook haar deel moeten nemen in het mogelijk maken van woonvoorzieningen voor de werknemers. Maar ook Den Haag en omliggende gemeenten moeten meer bouwen voor iedereen, maar ook voor de arbeidsmigranten die zich willen vestigen, sociale woningen zoals afgesproken in de regionale woonvisies, want vindt maar eens een huurwoning op de vrije markt met het minimumloon.

The post “Vrij verkeer van mensen, niet van uitbuiting” appeared first on D66 Den Haag.

Scheveningen is voor mensen, niet voor herriemotors

D66 D66 SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 09-06-2020 15:20

Scheveningers trekken aan de bel. De bewoners zijn de herriemotoren en wegmisbruikers meer dan zat en roepen de gemeente op om actie te ondernemen met een petitie. De Haagse D66 en ChristenUnie/SGP hebben vorig jaar een actieplan tegen geluidsoverlast en snelheidsovertredingen op Scheveningen ingediend om zo de gemeente tot actie aan te sporen. Nu de overlast niet af lijkt te nemen vragen deze partijen om opheldering bij het college.

Scheuren doe je in Zandvoort “Scheveningen is een plek voor mensen, niet voor racewagens en machomotoren. Als je keihard wil scheuren en zoveel mogelijk herrie wil maken moet je op het circuit in Zandvoort zijn, en niet in een Haagse woonwijk” benadrukt Marieke van Doorn (D66). Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Mensen zitten rechtop in hun bed door de herrie en het is een gevaar in het verkeer”.

Maximum geluid voor motoren In Tirol zijn bergroutes verboden voor motoren die meer dan 95 decibel maken. Dat is ongeveer evenveel kabaal als een muziekfestival, drilboor of laagvliegende F-16. D66 en ChristenUnie vragen het college of een dergelijke grens ook niet goed voor Den Haag zou zijn. “We hebben al zoiets als een maximum snelheid. Waarom hebben we nog geen maximum voor geluid?” vraagt Van Doorn zich af. “Niet alleen Scheveningen, maar ook de Waldeck Pyrmontkade en de Vaillantlaan hebben baat bij zo’n maximum” valt Grinwis haar bij. De partijen hopen dat de gemeente snel met een pilot start.

Luister hieronder of via deze link het interview dat Marieke van Doorn gaf aan Den Haag FM over deze herriemotoren.

https://denhaag.d66.nl/content/uploads/sites/319/2020/06/Marieke-vs-Motormachos.mp3

The post Scheveningen is voor mensen, niet voor herriemotors appeared first on D66 Den Haag.

D66 Den Haag: “laat financiële steun niet in verkeerde handen vallen”

D66 D66 's-Gravenhage 09-04-2020 14:31

Om de Haagse economie door de coronacrisis te helpen schiet de gemeente ondernemers financieel te hulp. D66 Den Haag is erg blij met deze broodnodige steun, maar ontving ook de waarschuwing dat ondermijnende criminelen uit zijn op deze financiële steun. D66 Den Haag neemt deze waarschuwing erg serieus en roept het college op hetzelfde te doen.

Aanpak ondermijning speerpunt Ondermijning tegengaan is een van de speerpunten voor de D66-fractie. “We willen de ondernemers van onze stad ruimhartig te hulp schieten. Maar we helpen de ondernemers er niet mee als dat geld in de handen van criminelen terecht komt” zegt raadslid Marieke van Doorn. Vorig jaar kreeg D66 Den Haag een nieuwe aanpak van ondermijnende criminaliteit door de gemeenteraad. Mede dankzij deze aanpak wordt de ondermijning in de Weimarstraat nu veel harder aangepakt.

Waarschuwing van experts De waarschuwing dat financiële steun per abuis in de handen van ondermijnende criminelen kan vallen komt van het RIEC. Het RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum) helpt overheidsdiensten om criminele ondermijning in de samenleving te stoppen. Ondermijnende criminaliteit is een vorm van misdaad waarbij bestaande maatschappelijke structuren gebruikt worden voor het uitvoeren van illegale praktijken.

The post D66 Den Haag: “laat financiële steun niet in verkeerde handen vallen” appeared first on Onze stad.

Inbreng Dennis Groenewold tijdens begrotingsbehandeling

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 20-02-2020 11:28

Op 20 februari 2020 behandeld de Haagse Gemeenteraad de programmabegroting voor de periode 2020-2023. In zijn inbreng kijkt onze fractievoorzitter Dennis Groenewold naar het Den Haag van de toekomst. Hij zet een aantal maatregelen op rij die ervoor zorgen dat we onze stad toekomstbestendig maken. Zijn volledige inbreng, inclusief de ingediende moties, staat hieronder:

Voorzitter,

Ik wil u meenemen naar het jaar 2030. Den Haag heeft inmiddels rond de 600.000 inwoners. De woningmarkt is hersteld en door slimme oplossingen kan Den Haag zelfs blijven groeien.

We fietsen massaal en toch moeiteloos de stad door. Op de Binckhorst en in Zuidwest rijdt de lightrail, en we hebben net de eerste schop in de grond gezet voor de metro naar zee.

Iedereen krijgt de zorg die hij of zij nodig heeft, en de gemeente heeft daar voldoende budget voor. De wijk waar je bent geboren is niet langer bepalend voor het advies voor de middelbare school. Kinderen spelen op speelpleintjes waar watertappunten staan zodat zij niet langer suikerhoudende drankjes hoeven te drinken.

Mensen met een beperking, ouders met kinderwagens en senioren die slecht ter been zijn kunnen zich makkelijker door de stad bewegen. We hebben de obstakels voor die mensen in de openbare ruimte en het ov weggenomen, waardoor de stad nu echt voor iedereen is.

Visie 2030 Voorzitter, 2030 klinkt misschien nog ver weg. Ik weet dat ik als kind in ieder geval dacht dat auto’s dan zouden vliegen en dat er mensen op Mars zouden wonen, maar dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn. Toch is 2030 dichterbij dan we denken. Over tien jaar is het al zo ver. En hoewel het door mij geschetste toekomstbeeld haalbaar is, moeten we wel aan de bak.

Neem bijvoorbeeld de huidige woningnood. We zullen moeten bijbouwen om de groei, maar ook de huidige woning schaarste op te vangen. In de Binckhorst, het CID en Zuidwest zullen tienduizenden mensen hun nieuwe woning vinden. Maar we zullen ook moeten zoeken naar andere oplossingen. Daarom is D66 blij met het idee van de nieuwe eigenaar van de Megastores die daar ook woningen wil realiseren. De manier waarop wij gewend waren te winkelen is al een tijd aan het veranderen. D66 heeft daarom een motie met als dictum:

Roept het college op:

in de volgende retailmonitor te onderzoeken of het aantal winkelgebieden verder kan afnemen; te onderzoeken of wonen boven winkels (in binnenstad veel leegstand op verdiepingen) kan worden gestimuleerd, zodat dit bijdraagt aan een levendige en veiliger omgeving; te onderzoeken welke (leegstaande) winkelpanden buitende hoofdwinkelstructuur in aanmerking komen voor een andere economische functie dan wel wonen; de raad met een brief over de uitkomsten te informeren .

Mede ondertekend door fractiegenoot Daniël Scheper, Kavish Partiman/CDA en Robert Barker/PvdD.

Groen wonen Voorzitter, in 2030 wonen we CO2-neutraal. Nieuwe gebouwen zijn gasloos opgeleverd, en bestaande woningen zijn ook van het gas af. 2020 is daarin een cruciaal jaar. Dit jaar wordt het stedelijk energietransitieplan vastgesteld en dat moet leiden tot duidelijkheid over wanneer voor welke buurt plannen worden gemaakt om van het gas af te gaan. Voor D66 is 2020 hét jaar om de bewoners daarin mee te nemen en over de plannen te communiceren. D66 is blij met de toezeggingen die de wethouder daarover heeft gedaan en zal hier het komende jaar op toezien.

Omgevingswet Voorzitter, in 2030 is de omgevingswet gemeen goed. De Haagse raadsleden, onze opvolgers, en Joris Wijsmuller (die dan hard op weg is het record van dhr. Van der Laar als langstzittende raadslid ooit te verbreken) werken inmiddels al enkele jaren met de omgevingswet. De invoering van deze wet is in Den Haag soepel verlopen door een motie die ervoor heeft gezorgd dat de rol van de raad goed was geregeld. Die motie wil ik nu indienen en heeft als dictum:

Roept het college op:

de urgentie van de wet te laten landen met een uitgebreide informatie campagne.

 Roept het presidium op:

een raadscommissie te laten vormen; met behulp van experts tot een voorstel te komen voor de rol van de Raad in de nieuwe realiteit; hierbij een bijpassende, nieuwe vergaderorde uit te werken; hiertoe budget vrij te maken om advies van externe experts in te winnen.

Mede ondertekend door fractiegenoot Daniël Scheper, Mariëlle Vavier van GroenLinks en Robert Barker/PvdD.

Aanpakken ondermijning Voorzitter, in 2030 is Den Haag veiliger dan ooit. De inzet op het aanpakken van ondermijning heeft zijn vruchten afgeworpen. Dankzij de in 2020 gestarte pilot in de Weimarstraat is er succesvol beleid uitgerold over de hele stad waardoor de verknoping van de onderwereld met de samenleving gestopt is.

Voor iedereen toegankelijk Voorzitter, in 2030 kunnen mensen met een beperking op een gelijkwaardige manier meedoen in onze stad. Ideeën om dit voor elkaar te krijgen worden dadelijk met meerdere partijen gepresenteerd in een gezamenlijke inspiratienota. Een innige samenwerking tussen lokale overheid, ondernemers, onderwijsinstellingen en belangenorganisaties is nodig om de stad toegankelijker te maken. Daarom dient D66 de volgende moties in, met als dicta:

te onderzoeken om samen met belangenorganisaties voor mensen met een beperking, ondernemerskoepels en onderwijskoepels een Platform Toegankelijkheid op te richten, de uitkomsten hiervan te betrekken bij de Integrale Toegankelijkheidsvisie en de raad voor september 2020 te informeren.

Mede ondertekend door fractiegenoot Marieke van Doorn en Remco de Vos/VVD, Erlijn Wenink/GL, Ismet Bingol/CDA en Janneke Holman/PvdA, Peter Bos/HSP, Tahsin Cetinkaya/IS, Pieter Grinwis/CU-SGP, Robin Smit/PvdD, Lesley Arp/SP, Frans Hoijnk van Papendrecht/50+, Janice Roopram/HvDH-GdM en karen Gerbrands/PVV.

En de motie:

Roept het college op:

in samenwerking met belangenorganisaties voor mensen met een visuele beperking een analyse te maken van de huidige knelpunten bij blindegeleidelijnen en deze bevindingen mee te nemen bij nieuwe plannen en aanpassingen van de buitenruimte; nog dit jaar een bewustwordings-, en handhavings-campagne te starten die alle Hagenaars wijst op het belang van het vrijhouden trottoirs; ook dit jaar aan te sluiten bij de landelijke campagne ‘Houd de lijn vrij’, met bewustwording en handhaving op het vrijhouden van blindengeleidelijnen in de stad.

Mede ondertekend door Marieke van Doorn, Remco de Vos/VVD, Erlijn Wenink/GL, Ismet Bingol/CDA,  Janneke Holman/PvdA, Peter Bos/HSP, Tahsin Cetinkaya/IS, Pieter Grinwis/CU-SGP, Robin Smit/PvdD, Lesley Arp/SP, Frans Hoijnk van Papendrecht en karen Gerbrands/PVV.

Gezond leven Voorzitter, in 2030 kan iedereen bij de openbare speel- en sportplekken in de stad een slokje water nemen van een watertappunt, zoals afgesproken in het coalitieakkoord ‘Samen voor de Stad’. D66 zou graag zien dat in 2020 wordt begonnen met de locaties waar de Special Olympics dit jaar gaan plaatsvinden. Daarom de volgende motie met als dictum:

bij het plaatsen van de watertappunten voorrang te geven aan de sportlocaties waar de SONS2020 worden georganiseerd, rekening houdend met de periode dat de SONS2020

Mede ondertekend door collega Marije Mostert en de woordvoerders van alle andere fracties.

Voorzitter, de grote problemen die bijna alle gemeenten in 2020 hadden rondom de zorg en jeugdhulp horen in 2030 tot het verleden. In Den Haag hebben de genomen maatregelen geleid tot een gezondere situatie. Het uitgangspunt dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft, staat daarbij voorop. We hebben alles gedaan om de beschikbare zorggelden optimaal in te zetten, en na een sterke lobby is er meer geld vanuit het rijk gekomen.

Gelijke kansen in het onderwijs en daarna En voorzitter, een goede start begint met gelijke kansen in het onderwijs. In 2030 hebben we samen met de scholen en de overheid het hoofd geboden aan het hardnekkige lerarentekort. Ieder kind krijgt de kansen die het verdient om een gelukkig, succesvol, en zelfstandig leven op te bouwen. Het leerkansenprofiel is al uitgegroeid tot een stevig onderdeel van het reguliere schoolbeleid, maar is helaas nog steeds urgent gezien het hoge aantal brugklasleerlingen met een leerachterstand. Natuurlijk is het belangrijk de effectiviteit van de lessen te meten. Daarom dient de fractie van D66 een motie in, met als dictum.

de effectiviteit van de LKP-lessen bij deelnemende scholen te meten naar vaardigheden zoals taal, rekenen en talentontwikkeling en in de LKP-monitor mee te nemen. aanbevelingen te doen en deze zsm met de raad te delen voordat de Haagse Educatieve Agenda wordt behandeld.

Mede ondertekend door D66-onderwijs woordvoerder Fonda Sahla en Mikal Tseggai van de PvdA.

Voorzitter, in 2030 hebben we de huidige mismatch tussen het aanbod van werk en arbeidspotentieel weggewerkt. Dit hebben we mede bereikt door  leerlingen beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt van de toekomst. Ook hebben we er alles aan gedaan om kinderen al op vroege leeftijd hun talenten te laten ontdekken en kennis te laten maken met een voor sommigen niet vanzelfsprekende techniek en wetenschapsrichting. Het verbreden van het cultuuronderwijs met techniek en wetenschap is hier naar de mening van D66 belangrijk in. Daarom dient mijn fractie de volgende motie in, met als dictum:

te onderzoeken hoe de expertise bij de huidige “cultuurcoaches” uitgebreid kan worden met Wetenschap en Techniek en hiermee de scholen te ondersteunen met de ontwikkeling van goed Wetenschap en Techniekonderwijs; met ROC’s/MBO-opleidingen in overleg te gaan om hun mogelijke rol te onderzoeken bij de kennismaking met Wetenschaps- en techniekopleidingen.

Mede ondertekend door Fonda Sahla en Serpil Ates van GL.

Ru Paré Voorzitter, deze toekomstbeelden wil ik afsluiten met een terugblik op ons verleden. We vieren dit jaar 75 jaar vrijheid. Een vrijheid die we kunnen vieren dankzij de mensen die daarvoor gestreden hebben. Vanochtend hoorde jullie een van mijn voorgangers in de Haagse raadsfractie van D66. Hanneke Gelderblom was in 1970 lid van de eerste fractie van mijn partij in de Haagse gemeenteraad. Dat zij raadslid kon worden, is te danken aan de heldendaad van Ru Paré. Deze vrouw redde 52 joodse kinderen uit Den Haag van een reis naar de concentratiekampen door hen te helpen onder te duiken. Ru Paré is dan ook een echte held, iemand die in het jaar dat wij 75 jaar vrijheid vieren, verdient te worden vereerd. Wat D66 betreft wordt er daarom een Haagse school naar Ru Paré vernoemd. Wij dienen daarom de motie in met als dictum:

met schoolbesturen in overleg te gaan en een inspanning te plegen een school naar deze verzetsheldin te laten vernoemen.

Mede ondertekend door Fonda Sahla en de woordvoerders van alle partijen.

Toekomstbestendig Den Haag Voorzitter, ik rond af. 2020, 2030 of 2040 of welk jaar dan ook. Wat wij hier met elkaar afspreken in de raad heeft gevolgen voor de toekomst van deze stad. Een toekomst die veel onzekerheden en uitdagingen. D66 is ervan overtuigd dat we met de voorliggende begroting en de door ons ingediende moties de stad toekomstbestendig maken en de stad er financieel solide voorstaat, zodat we ook die onzekerheden en uitdagingen aankunnen.

The post Inbreng Dennis Groenewold tijdens begrotingsbehandeling appeared first on Onze stad.

D66: bouwprojecten rondom Haagse Harry zorgen voor chaos

D66 D66 's-Gravenhage 13-02-2020 09:39

Den Haag staat in de stijgers. Rondom het iconische standbeeld van Haagse Harry aan de Grote Markt vinden er alleen al zeven verschillende verbouwingswerkzaamheden tegelijk plaats. Al deze werkzaamheden in dit drukke stukje centrum zorgen voor verkeersonveilige situaties, zeker voor jonge fietsertjes. D66 trekt hierover aan de bel bij de wethouder.

Verkeerschaos

“De vele afzettingen, de onhandig grote trucks vol bouwmaterialen en de willekeurig geparkeerde auto’s van aannemers zorgen ervoor dat het elke ochtend een chaos is rond Haagse Harry” zegt raadslid Marieke van Doorn. De Grote Markt is door de vele voetgangers, fietsers en vrachtwagens voor de bevoorrading van de winkels normaal al druk. “Maar nu is het één grote chaos. Zeker voor de jonge fietsertjes in de ochtendspits is dit simpelweg onveilig. Zelfs ambulances kunnen er bijna niet door!”

Vragen

Van Doorn heeft daarom ook een aantal vragen gesteld aan het college. “Waarom is er niet gekozen voor het inzetten van verkeersregelaars?” vraagt Van Doorn zich af. “En heeft de gemeente wel nagedacht over hoe al deze projecten samenhangen toen ze de vergunningen uitgaven?” D66 wil dat de gemeente hier lessen uit trekt. “Al die bedrijvigheid is goed, maar voor de fietsers en voetgangers moet het overzichtelijk en veilig blijven.”

 

The post D66: bouwprojecten rondom Haagse Harry zorgen voor chaos appeared first on Onze stad.

Wonen in de Hudson Bay

D66 D66 's-Gravenhage 09-01-2020 08:58

Het warenhuis Hudson Bay sloot in december haar deuren, waardoor het voormalige zes-verdieping hoge V&D-pand leeg is komen te staan. De D66-fractie ziet echter kansen voor dit leegstaande gebouw. “We hebben in Den Haag een groot gebrek aan woningen, terwijl grote warenhuizen hun beste tijd lijken te hebben gehad. Ook andere grote leegstaande winkelpanden aan de Grote Marktstraat komen bijna niet aan nieuwe huurders op supermarkten na. Maar nog een supermarkt erbij, dan moeten we de straat misschien omdopen tot de GroteSupermarkt. Dat is een doemscenario.” zegt raadslid Daniël Scheper.

Marieke van Doorn, D66-Raadslid wonen valt hem bij: “Als we hier woningruimte kunnen creëren slaan we twee vliegen in één klap! Je voorkomt dat dit pand jaren leegstaat, en je maakt bijna twee hectare vrij om de woningnood aan te pakken. Bijvoorbeeld voor starters, doorstromers uit de maatschappelijke opvang of studenten.”

Ideaal voor starters en studenten Deze mooie plek in het centrum is een ideale plaats voor studenten/starters, aldus Fonda Sahla.  Zeker als je bedenkt dat onder deze groepen de woningnood het hoogst is, terwijl ze graag in het centrum wonen en de universiteit en studieruimtes letterlijk om de hoek zijn.”

De stille ramp op de woningmarkt vraagt om nieuwe plannen D66 heeft vragen gesteld aan het College over de voortgang van het vinden van een nieuwe huurder en over de mogelijkheden om dit pand om te bouwen tot betaalbare woningen met horeca in de plint. “De Grote Marktstraat is een levendige winkelstraat, maar zodra de winkels dicht zijn is dit stuk van het centrum plotseling uitgestorven. Terwijl de Grote Markt bruist, oogt de Grote Marktstraat verlaten”, ziet Scheper. Daarom stelt D66 voor om de plint van het gebouw beschikbaar te maken voor horeca en zo de straat ook buiten winkeltijden levendig te maken en passend bij de wensen van starters en studenten. “In deze tijden van online verkoop en enorme woningnood, moeten we slim omgaan met de ruimte en rigoureuze stappen durven zetten. Dit is zo’n plan.”

The post Wonen in de Hudson Bay appeared first on Onze stad.

Vrije parkeerplaatsen zichtbaar in smartphone app

D66 D66 's-Gravenhage 09-07-2019 13:03

Raadslid Marieke van Doorn (D66) is enthousiast over de proef om beschikbare parkeerplekken op de Denneweg en in de Prinsestraat met de app ‘Parking Hero’ vindbaar te maken. De parkeerapp voor smartphones voorkomt dat automobilisten onnodig lang door de stad blijven rijden in hun zoektocht naar een vrije parkeerplaats. D66 vroeg het Haagse stadsbestuur een half jaar geleden te kijken naar mogelijkheden voor een dergelijk systeem en verkeerswethouder Robert van Asten laat nu weten dat een pilot in twee straten van start is. “Het is belangrijk dat dit stadsbestuur serieus werk maakt van slimme mobiliteitsoplossingen. Innovatie is een belangrijk middel om de drukte in de stad het hoofd te bieden”, aldus D66’er Van Doorn.
 
Sensoren Met de parkeerapplicatie zijn de vele zoekrondjes nabij een eindbestemming in de stad of in de woonwijk verleden tijd. Dat scheelt niet alleen heel veel irritatie bij automobilisten, maar ook vieze uitstoot, onnodige drukte in straten en het draagt bij aan een betere verdeling van het autoverkeer in onze stad. In de twee straten waar de pilot van start is, zijn sensoren geïnstalleerd die registeren of er nog plek is. “We moeten slim omgaan met de schaarse ruimte in Den Haag. Natuurlijk is het altijd beter om de fiets te pakken of het ov te gebruiken, maar soms ontkom je niet aan het gebruik van een auto. Het is dan fijn als je dankzij een slimme app heel snel een vrije parkeerplek vindt. Het systeem is in het bijzonder fijn voor mensen die snel een boodschap moeten halen en daarom dichtbij hun eindbestemming willen parkeren”, aldus Van Doorn.
Gehandicaptenparkeerplaats Gelijktijdig met deze proef zijn ook alle gehandicaptenparkeerplaatsen in de binnenstad van Den Haag voorzien van een sensor, waardoor de beschikbaarheid daarvan ook in de app zichtbaar is. Wethouder Van Asten deed de uitspraken over deze parkeerinnovaties tijdens een commissiedebat van de Haagse gemeenteraad. De pilot duurt een half jaar en als het aan D66 ligt wordt de proef bij succes uitgebreid over de hele stad. De bijbehorende applicatie is voor smartphonegebruikers gratis te downloaden.

The post Vrije parkeerplaatsen zichtbaar in smartphone app appeared first on Onze stad.

D66’er uit de regio: Marieke van Doorn

D66 D66 Zuid-Holland 01-07-2019 13:05

Ze is sinds 2018 gemeenteraadslid in Den Haag en was daarvoor actief als onder andere als politiek secretaris in het regiobestuur van Zuid-Holland, campagneleider voor de afdeling Den Haag, bestuurder bij IDI en redactielid van IDEE. Twee prangende vragen aan Marieke van Doorn, een politiek  dier en D66’er in hart en nieren.

 

Waar ben je trots op? Ik ben trots op de stappen die D66 Den Haag zet om een echt toegankelijke stad te worden voor iedereen. Zo heeft onze wethouder Robert van Asten bijvoorbeeld nieuwe tramstellen besteld, met lage instap, waar je met je rolstoel, kinderwagen of rolkoffer gemakkelijk in komt. Ook ben ik blij dat de gevaarlijkste straat voor fietsers in de stad, de Zoutmanstraat – nu drie jaar eerder dan oorspronkelijk gepland – wordt heringericht in samenspraak met bewoners en ondernemers.

Waar vind jij dat de regio de afdeling versterkt of kan versterken? Regiocongressen van D66 Zuid-Holland bieden mij een ontmoetingsplek voor collega-raadsleden uit gemeenten waarmee we samenwerken in gemeenschappelijke regelingen, zoals de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Binnen MRDH werken 23 gemeenten samen aan vervoer. Grip krijgen op gemeenschappelijke regelingen is een enorme uitdaging voor raadsleden. Elkaar kennen en met regelmaat ontmoeten helpt daarbij. Ik zie er naar uit mijn collega’s weer tijdens het regiocongres op 5 oktober in Gouda te ontmoeten!

Opinie Marieke: Keuzevrijheid voor vervoer stopt bij schade aan anderen

D66 D66 's-Gravenhage 27-06-2019 09:32

Opiniestuk van raadslid Marieke van Doorn uit de Haagse weekkrant Den Haag Centraal van 27 juni 2019

Hagenaars houden van vrijheid en waken over het inperken daarvan. Toch maakt de gemeente soms keuzes die op verschillende niveaus ons dagelijks leven bepalen. Een belangrijk voorbeeld daarvan is de zogenoemde mobiliteitstransitie. Het is tijd om ons op een andere manier door Den Haag te gaan bewegen, omdat de stad volledig dichtslibt en de luchtkwaliteit sterk aangetast wordt. Oftewel: als we niet handelen, staan we straks allemaal ademloos in de file. Mobiliteitswethouder Robert van Asten heeft plannen gepresenteerd om inwoners van onze stad te verleiden de auto vaker te laten staan en wil het aantrekkelijker maken om voor de fiets of het openbaar vervoer te kiezen.

Vrijheden

In een commissievergadering van de gemeenteraad over de mobiliteitsplannen eerder deze maand, wierpen verschillende raadsleden de vraag op of de gemeente daarmee niet de keuzevrijheid van de individuele Hagenaar beperkt. Deze vraag lijkt misschien op het eerste gezicht te beantwoorden met een simpel ‘ja’. Toch ligt het antwoord complexer. Dit debat is namelijk terug te voeren op twee grote filosofische vraagstukken: de twee concepten van vrijheid van Isaiah Berlin en het schadebeginsel van John Stuart Mill. Berlin introduceerde 66 jaar geleden het onderscheid tussen positieve en negatieve vrijheid. Positieve vrijheid gaat over zelfbeschikking en zelfontplooiing van individuen en groepen. Het doelt op de vrijheid om naar eigen vermogen kansen en mogelijkheden te benutten. De economische impact van Den Haag als file-hoofdstad van Nederland op ondernemers valt hieronder deze stilstand verkleint hun positieve vrijheid. De stad groeit en het is lastig ondernemen als de hele stad vast staat omdat, er simpelweg te veel auto’s zijn. Negatieve vrijheid gaat over de ruimte waarbinnen een individu vrij is om te doen en laten wat hij of zij wil. Het gaat over de afwezigheid van barrières en beperkingen om vrij te handelen. Dat wil zeggen: geen gezeur van de gemeente over wanneer je wel of niet de auto pakt.

Schade

Mill zet uiteen dat individuele vrijheid alleen beperkt mag worden als dat nodig is om te voorkomen dat jouw handelen anderen schaadt. Alleen wanneer je directe en fysieke schade toebrengt aan anderen mag de overheid ingrijpen. Nu blijkt dat Hagenaars maanden tot jaren eerder sterven door het stikstof en fijnstof in de lucht, dat mede door de auto veroorzaakt wordt, praten we dus eigenlijk over Mill’s definitie van schade. Verder moet de overheid zich verre houden van moralisme en paternalisme. De gemeente mag dus geen mobiliteitstransitie opleggen omdat ze dat beter zouden vinden voor Hagenaars of omdat dat ’het goede’ is volgens het college. De noodzaak van een mobiliteitstransitie moet met harde feiten onderbouwd kunnen worden en daar is de wethouder knap in geslaagd.

Balans

Het onderscheid tussen de twee opvattingen over vrijheid, raakt de kern van het debat in de Haagse raad over de mobiliteitstransitie. Het idee dat vrijheid slechts de ruimte is om te doen wat we willen zonder enige overheidsbemoeienis, is volgens D66 een reeds lang gepasseerd station. De negatieve vrijheid die alle Hagenaars hebben om te kiezen met een auto korte ritjes door de stad te maken, heeft direct effect op de positieve vrijheden van de gemeenschap. Beroepsgroepen zonder veel alternatieven voor de auto, bijvoorbeeld de loodgieter met een klusbus, staan vaker in de file als we allemaal in de auto gaan zitten. Het is belangrijk om die effecten mee te wegen en het vraagt om een breed geaccepteerde balans. Bij de verandering die het stadsbestuur wil op het vlak van mobiliteit, is het zoeken naar die middenweg.

Ultieme keuzevrijheid

Volgens het schadebeginsel van Mill mag de gemeente alleen bij fysieke schade aan anderen besluiten om te tornen aan de vrijheden. Het is duidelijk dat het huidige autogebruik gevolgen heeft voor ons allemaal. Het RIVM en de Gezondheidsraad stellen dat Hagenaars eerder sterven door slechte luchtkwaliteit die 160 duizend Haagse autobezitters samen produceren. Het gaat natuurlijk te ver om autobezit te verbieden voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen, maar het maken van alternatieve keuzes kan wel actief worden aangemoedigd. Zoals het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer en de fiets. We kunnen inwoners verleiden om vaker de auto thuis te laten, zonder iemand iets te verplichten. Mensen zijn gewoontedieren, dus het is goed als we de stad zo inrichten dat we ons vaker realiseren dat sommige keuzes ook anders kunnen. De gemeente in de rol als gids op het vlak van mobiliteit stimuleert de bewustwording, wat een voorwaarde is voor ultieme keuzevrijheid!

The post Opinie Marieke: Keuzevrijheid voor vervoer stopt bij schade aan anderen appeared first on Onze stad.

D66 wil aanpak onveilige kruising Leidschenveen

D66 D66 's-Gravenhage 20-05-2019 13:26

D66 Den Haag wil dat de kruising Laan van Leidschenveen met de Vrouw Avenweg veiliger wordt. De kruising in Den Haag is al geruime tijd een doorn in het oog van buurtbewoners, omdat de veiligheid van weggebruikers onder druk staat. “De gemeente maakt verkeerssituaties op verschillende plekken in de stad al veiliger. Dat is heel belangrijk en goed werk. Ook deze kruising in Leidschenveen vraagt om een aanpak en daarom hebben wij het college op de situatie gewezen”, meldt raadslid Dennis Groenewold (D66).

Onderzoek

Buurtbewoner Edo Gillissen kent de kruising goed en wil graag dat het veiliger wordt. “Er staan geen stoplichten op het punt en dat betekent dat je bij het oversteken moet letten op voetgangers, fietsers, auto’s, trams en bussen. Je komt simpelweg ogen tekort”, zegt hij. Eerder kondigde het stadsbestuur een onderzoek aan naar de kruising Laan van Leidschenveen met de Vrouw Avenweg. De gemeente zou de actuele situatie van de  zogenoemde ‘blackspot’ bestuderen en bepalen welke aanpassingen mogelijk zijn om de veiligheid te verbeteren. Het is alleen onduidelijk wat dit onderzoek heeft opgeleverd. “We horen graag van de gemeente wat de uitkomsten van het onderzoek zijn en welke concrete stappen nu gezet worden om de verkeerssituatie te verbeteren”, aldus raadslid Marieke van Doorn (D66).

Bewoners

De coalitiepartij wil ook weten op welke manier de gemeente van plan is bewoners te betrekken bij eventuele aanpassingen aan de kruising. “Bewoners van Leidschenveen kennen de situatie heel goed en hun ervaringen zijn dan ook belangrijk om mee te nemen bij het maken van verbeterplannen”, stelt Groenewold. ​

The post D66 wil aanpak onveilige kruising Leidschenveen  appeared first on Onze stad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.