Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

11 documenten

Column: Zonder taal géén toekomst.

ChristenUnie ChristenUnie Westland 02-09-2021 09:13

Taal: een middel om gedachten en gevoelens kenbaar te maken.

Misschien had u het ook wel, tijdens de vakantie in het buitenland. Hoe maak ik in het Engels duidelijk wat ik bedoel? Of dacht je iets, maar hoe vertel je dat in het Spaans?

Het spreken van de taal is ook heel belangrijk om je ergens thuis te voelen. Heel dicht bij huis, in ons eigen Westland zijn er mensen die moeite hebben met Nederlands.Het gaat om bijna 600 ‘nieuwe Westlanders’. Als taalmaatje merk ik hoe moeilijk het voor hen is om duidelijk te maken wat zij voelen, denken of bedoelen.

De fractie ChristenUnie-SGP Westland is van mening dat iedere ‘nieuwe Westlander’ pas volwaardig mee kan doen in de maatschappij als Nederlandse taalles gecombineerd wordt met vrijwilligerswerk, een opleiding of een baan. Dit moet aansluiten bij het niveau van de nieuwkomer, met andere woorden: maatwerk bieden.

De nieuwe wet Inburgering treedt op 1 januari 2022 in werking. De regie van de inburgering komt dan bij de gemeente te liggen. Dit biedt kansen, maar succes staat of valt met een goede uitvoering. Wij vinden dat gemeente Westland voortvarend aan de slag moet. Goede samenwerking met partners zoals Patijnenburg, het bedrijfsleven en de Bibliotheek is hierbij van belang.

Maar ook u/jij kunt helpen!Spreek eens met onze ‘nieuwe Westlanders’. Door het leren van de taal worden de sociale contacten en de inburgering bevorderd. En daardoor voelt men zich hier (snel) thuis en kan men vooral ook meewerken aan een nog mooier Westland.

Anja Muilwijk-van der Hoevenfractie ChristenUnie-SGP Westland

Nieuwe wet inburgering

ChristenUnie ChristenUnie Zwijndrecht 08-06-2021 20:28

https://zwijndrecht.christenunie.nl/k/n6199/news/view/1373968/62926/LiesbethHet kabinet gaat het inburgeringsstelsel veranderen. Gemeenten krijgen een belangrijke rol bij de begeleiding van nieuwkomers die inburgeringsplichtig zijn. Zij krijgen een inburgering op maat aan de hand van een brede intake. De gemeenten begeleiden straks ook gezinsmigranten en overige migranten. Zij betalen hun inburgering altijd zelf.

Inburgeringsplichtigen leren de Nederlandse taal op een niveau waarmee ze zich goed kunnen redden in Nederland. Er komen 3 leerroutes:

• B1 route; inburgeringsplichtigen spreken en schrijven binnen maximaal 3 jaar de Nederlandse taal op niveau B1. Daarmee begrijpen zij teksten die voor het grootste deel uit veelgebruikte woorden bestaan.

• Onderwijsroute voor jongeren. Zij halen zo snel mogelijk een schooldiploma

• Zelfredzaamheidsroute; een route voor inburgeringsplichtigen waarvoor route 1 en 2 niet haalbaar zijn.

 

De ChristenUnie-SGP is blij met deze nieuwe wet. Hiermee wordt maatwerk geleverd aan mensen in een kwetsbare positie.

We hebben er vertrouwen in dat het college deze taak goed kan uitvoeren, maar we zullen het proces nauwlettend blijven volgen, omdat wij oog hebben voor hen die soms over het hoofd dreigen te worden gezien.

Liesbeth van Utrecht

Bron: RaadsFlits 2021, 29 april 2021

Inburgering, stappen in de goede richting

ChristenUnie ChristenUnie Stichtse Vecht 18-06-2020 09:36

https://stichtsevecht.christenunie-sgp.nl/k/n28038/news/view/1316404/450154/inburgerenDat vluchtelingen naar ons land komen is soms bittere noodzaak. Daarom moeten wij er alles aan doen om hen behoorlijk op te vangen. Maar inzet van de kant van nieuwe inwoners is ook zeer gewenst. De gemeente heeft nu nog te weinig invloed maar daarin komt verandering.

De ChristenUnie-SGP stelde eind 2017 al vragen over de stand van zaken bij de gemeente met betrekking tot inburgering (zie nieuwsbericht op RTV Stichtse Vecht). De resultaten waren ronduit teleurstellend. In oktober 2018 is een amendement van de ChristenUnie-SGP en Maarssen2000 aangenomen die het collee opdracht geeft zich in te zetten voor meer invloed op inburgering (zie het betreffende amendement).

En dan nu berichten over een 'Intensievere samenwerking rond inburgering in de regio Utrecht' (zie nieuwsbericht op VARNWS). We zijn blij dat er stappen worden gezet maar aan de andere kant blijven we ook kritisch. Papier is geduldig. De praktijk is weerbarstig. En je hebt best een lange adem nodig om iets te bereiken.

Inburgeren is niet alleen goed voor nieuwe inwoners maar ook voor hen die het huis 'Stichtse Vecht' gastvrij willen openstellen maar dan wel graag inzet, moeite en resultaat willen zien. We zullen deze ontwikkelingen kritisch blijven volgen.

ChristenUnie ziet kansen voor de Nieuwe Zwollenaren en de samenleving

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 19-04-2019 09:03

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1275354/597681/Ruth Stoorvogel, april 2019.jpeg

Zwolse bedrijven zijn hard op zoek naar werknemers, maar de arbeidsdeelname van de Nieuwe Zwollenaren is nog steeds erg laag. De route naar integratie en participatie is te ingewikkeld en niet effectief gebleken. Met het huidige beleid is het voor soms getraumatiseerde mensen, in een cultuur die zo verschilt van hun eigen cultuur, bijna een onmogelijke opgave om mee te doen in Zwolle. Daar komt bij dat een deel van de statushouders niet laaggeletterd, maar zelfs analfabeet is. Kortom, de Nieuwe Zwollenaren staan voor enorme uitdagingen op fysiek, emotioneel en sociaal gebied. Dit is ook in de cijfers terug te zien. Volgens het CBS bedraagt de arbeidsdeelname van de grootste groep nieuwkomers die sinds 2014 naar Nederland is gekomen – uit Syrië en Eritrea – na anderhalf jaar slechts 5%. En zo’n twee derde van hen haalt het inburgeringsexamen niet binnen de gestelde termijn. Er zijn veel aanwijzingen dat deze landelijke cijfers ook voor Zwolle gelden.

Op maandag 8 april debatteerde de raad over het Plan van Aanpak Statushouders. Ruth Stoorvogel-Bergman: ‘Het is een wijs besluit van de wethouder om de veranderopgave inburgering gelijk dit jaar op te pakken met een Plan van Aanpak Statushouders, want de Nieuwe Zwollenaren verdienen niet alleen een plek in Zwolle, maar ook om naar vermogen uitgedaagd te worden. Het hebben van een vaste contactpersoon zal duidelijkheid en rust met zich meebrengen voor de statushouders én kennis voor de beleidsmakers. Daarbij zijn wij in Zwolle gezegend met een groot aantal organisaties die zich inzetten voor een goede integratie. We zijn blij dat we onze motie ‘Best practises’ hier ook in terug zien komen.

Voor het stadsbestuur brengt deze erkenning ook een duidelijke verantwoordelijkheid met zich mee, om deze rol ook echt waar te gaan maken. De ChristenUnie onderschrijft daarom het belang, om door casemanagement, de resultaten goed te monitoren en te evalueren. De wethouder heeft toegezegd om de raad niet alleen dit jaar, maar jaarlijks structureel te informeren over de vorderingen op het gebied van participatie en uitstroom uit de bijstand.

‘Integratie is een complex gebeuren’, aldus Ruth, ‘en ja, het vraagt met de opgedane ervaringen steeds weer bijsturing en maatwerk. Maar laten wij als stad samen de schouders er onder zetten door al het goud aan potentieel en talenten te  gaan verzilveren. Want dan zal het niet alleen een verrijking zijn voor de Zwollenaren en voor de Nieuwe Zwollenaren, maar ook voor de generaties na ons.’

Gemeente krijgt meer grip op inburgering

D66 D66 SGP ChristenUnie Rotterdam 02-07-2018 18:43

Goed nieuws: gemeenten krijgen weer de regie over het inburgeringstraject. Daardoor kunnen zij meer maatwerk bieden en beter toezien op de kwaliteit van cursussen. D66 wil graag dat Rotterdam dit met beide handen aangrijpt om nieuwkomers een vliegende start te geven. Nadia Arsieni, woordvoerder Integratie, stelde er vandaag schriftelijke vragen over aan het college.

Meer begeleiding

Minister Wouter Koolmees maakte vandaag bekend dat hij het inburgeringsbeleid vanaf 2020 drastisch gaat aanpassen. Het leenstelsel wordt gewijzigd, het beoogde taalniveau gaat omhoog en gemeenten krijgen de touwtjes in handen. Iedere inburgeraar gaat samen met de gemeente een persoonlijk inburgeringsplan opstellen: een op maat gesneden programma voor het leren van de taal in combinatie met (vrijwilligers)werk, studie of stage. Hier gaat een brede intake aan vooraf, waarbij de gemeente onder meer kijkt naar opleiding, vaardigheden, motivatie en gezinssituatie.

Nadia: “Het is goed dat de gemeente straks het maatwerk kan gaan bieden waar we in de raad al zo lang op hameren. Tot nu toe hadden gemeenten weinig te zeggen over de inburgering, terwijl ze wel een grote verantwoordelijkheid dragen. Als we willen dat iedereen meedoet, moeten we mensen daar ook bij kunnen helpen. Die instrumenten reikt het ministerie ons nu aan. Ik ben ook blij dat de minister pilots wil toestaan, zodat gemeenten knelpunten in het beleid zo snel mogelijk kunnen aanpakken. Er is geen tijd te verliezen: hoe langer iemand aan de zijlijn blijft staan, hoe moeilijker die achterstand later ingehaald wordt.”

Te veel eigen verantwoordelijkheid

De extra begeleiding is hard nodig. Het aantal mensen dat op tijd slaagt voor het inburgeringsexamen is sinds de invoering van de Wet inburgering 2013 gehalveerd. Bovendien zijn de cijfers uit de Monitor Statushouders weinig florissant: het overgrote merendeel van de statushouders die sinds 2016 in Rotterdam zijn komen wonen, is afhankelijk van de bijstand. Slechts tweederde van de statushouders is 4 dagen per week of meer bezig met (vrijwilligers)werk of studie.

Vorig jaar concludeerde de Algemene Rekenkamer al dat er een te groot beroep wordt gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van inburgeraars: mensen raken verstrikt in het woud van regels en cursusaanbieders. D66 diende toen, samen met de ChristenUnie-SGP, een motie in om inburgeraars beter bij de hand te nemen. Door de wetswijziging krijgt de gemeente daar extra mogelijkheden voor. Vanaf 2020 gaan gemeenten namelijk zelf inburgeringscursussen inkopen. Daardoor kunnen zij beter toezien op de kwaliteit van de cursussen.

Taal leren in de praktijk

Een taal leer je niet alleen in een klaslokaal; nieuwkomers hebben juist behoefte aan oefenen in de praktijk. De mogelijkheden om het leren van de taal te combineren met bijvoorbeeld een opleiding of vrijwilligerswerk zijn nu echter beperkt. Dit is jammer, stelt minister Koolmees, in het bijzonder voor de groep inburgeraars onder de dertig jaar. Zij hebben nog een heel werkzaam leven voor zich en zouden veel profijt hebben van een traject waarin zij de taal leren én een opleiding volgen.

Nadia: “Het is goed dat de cursusmogelijkheden straks beter zijn afgestemd op de capaciteiten van de cursisten. Wij zien de wetswijziging als een kans om statushouders en andere nieuwkomers duurzaam op weg te helpen. We willen daarom dat het college gaat samenwerken met onderwijsinstellingen, werkgevers en maatschappelijke organisaties. Samen kunnen we ervoor zorgen dat talenten optimaal benut worden.”

Het bericht Gemeente krijgt meer grip op inburgering verscheen eerst op Rotterdam.

ChristenUnie stelt schriftelijke vragen over proces en procedure integratie Volksuniversiteit met de Bibliotheek

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 26-02-2018 11:51

https://veenendaal.christenunie.nl/k/news/view/1195561/554113/Cultuurplein VeenendaalIn de vastgestelde Cultuurnota, die in mei 2017 is aangenomen, staat dat de Volksuniversiteit aansluiting moet zoeken bij een bestaande instelling, waarbij de bestaande organisatie afgebouwd wordt. Wel is het als belangrijk benoemd dat de functie (volwasseneneducatie in de vrije tijd) in Veenendaal behouden blijft. Gezien de functies van de educatieve, culturele en sociale functies van de Bibliotheek zou een vergaande integratie met deze instelling voor de hand liggen.

Naar wij als ChristenUnie begrijpen, hebben de directies en de besturen van de Bibliotheek en de Volksuniversiteit dit proces voortvarend opgepakt. Mede omdat het de opdracht is om per 31 december 2018 de Volksuniversiteit op te heffen en de functie van volwasseneneducatie dan elders ondergebracht moet zijn.

De ChristenUnie heeft van zowel van de Bibliotheek als van de Volksuniversiteit echter ook vernomen dat er zorgen zijn over de voortgang van het samenwerkingsproces. Gedurende het proces zijn er diverse afstemmingsmomenten met de verantwoordelijke wethouder geweest.

In afwijking van het oorspronkelijk verzoek van het college aan beide instellingen om dit proces samen met de gemeente voor de gemeenteraadsverkiezingen tot een goed einde te brengen, zou het college besloten hebben om de besluitvorming pas te doen in de periode na de verkiezingen. Het tussen de Bibliotheek en de Volksuniversiteit tot nu toe voorspoedig verlopen proces om tot integratie te komen, zou in dat geval met deze vertraging ernstig in gevaar komen.

Om die reden hebben wij over het proces en de procedure van integratie de volgende vragen aan het college gesteld:

Is het bij u bekend dat, als voor mei 2018 geen definitief besluit is genomen m.b.t. het opgaan van de Volksuniversiteit in de Bibliotheek er met name voor de Volksuniversiteit qua tijdsplanning ten behoeve van het cursusaanbod en op financieel gebied grote knelpunten ontstaan? Ziet het college qua tijdsplanning het met vertrouwen tegemoet dat de besluitvorming rond de integratie van de Volksuniversiteit binnen de gestelde tijd, zoals verwoord in vraag 1, kan worden afgewikkeld? Is er een datum bekend wanneer wij als raad worden geïnformeerd over de integratiemogelijkheden die de Volksuniversiteit en Bibliotheek voor ogen hebben, met name voor wat betreft hun scenario’s om tot die integratie te komen?

Als ChristenUnie wachten wij de beantwoording van het college met belangstelling af.

ChristenUnie stelt schriftelijke vragen over proces en procedure integratie Volksuniversiteit met de Bibliotheek

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 26-02-2018 11:51

https://veenendaal.christenunie.nl/k/n6171/news/view/1195561/63167/Cultuurplein VeenendaalIn de vastgestelde Cultuurnota, die in mei 2017 is aangenomen, staat dat de Volksuniversiteit aansluiting moet zoeken bij een bestaande instelling, waarbij de bestaande organisatie afgebouwd wordt. Wel is het als belangrijk benoemd dat de functie (volwasseneneducatie in de vrije tijd) in Veenendaal behouden blijft. Gezien de functies van de educatieve, culturele en sociale functies van de Bibliotheek zou een vergaande integratie met deze instelling voor de hand liggen.

Naar wij als ChristenUnie begrijpen, hebben de directies en de besturen van de Bibliotheek en de Volksuniversiteit dit proces voortvarend opgepakt. Mede omdat het de opdracht is om per 31 december 2018 de Volksuniversiteit op te heffen en de functie van volwasseneneducatie dan elders ondergebracht moet zijn.

De ChristenUnie heeft van zowel van de Bibliotheek als van de Volksuniversiteit echter ook vernomen dat er zorgen zijn over de voortgang van het samenwerkingsproces. Gedurende het proces zijn er diverse afstemmingsmomenten met de verantwoordelijke wethouder geweest.

In afwijking van het oorspronkelijk verzoek van het college aan beide instellingen om dit proces samen met de gemeente voor de gemeenteraadsverkiezingen tot een goed einde te brengen, zou het college besloten hebben om de besluitvorming pas te doen in de periode na de verkiezingen. Het tussen de Bibliotheek en de Volksuniversiteit tot nu toe voorspoedig verlopen proces om tot integratie te komen, zou in dat geval met deze vertraging ernstig in gevaar komen.

Om die reden hebben wij over het proces en de procedure van integratie de volgende vragen aan het college gesteld:

Is het bij u bekend dat, als voor mei 2018 geen definitief besluit is genomen m.b.t. het opgaan van de Volksuniversiteit in de Bibliotheek er met name voor de Volksuniversiteit qua tijdsplanning ten behoeve van het cursusaanbod en op financieel gebied grote knelpunten ontstaan? Ziet het college qua tijdsplanning het met vertrouwen tegemoet dat de besluitvorming rond de integratie van de Volksuniversiteit binnen de gestelde tijd, zoals verwoord in vraag 1, kan worden afgewikkeld? Is er een datum bekend wanneer wij als raad worden geïnformeerd over de integratiemogelijkheden die de Volksuniversiteit en Bibliotheek voor ogen hebben, met name voor wat betreft hun scenario’s om tot die integratie te komen?

Als ChristenUnie wachten wij de beantwoording van het college met belangstelling af.

Inburgering

ChristenUnie ChristenUnie SGP Stichtse Vecht 16-12-2017 11:56

https://stichtsevecht.christenunie-sgp.nl/k/n28038/news/view/1145759/450154/inburgerenVia onder andere de media komen berichten tot ons dat het slagingspercentage voor het inburgeringsexamen zeer laag is. De ChristenUnie-SGP stelt daarover vragen aan de gemeente.

Ook via andere kanalen bereiken ons berichten dat voor de mensen die het betreft de toegang tot inburgering(sondersteuning) of opleidingen moeizaam verloopt. Daarnaast vernemen wij dat de inhoud van de examens niet goed aansluit en soms gewoonweg voorbij schiet aan de dagelijkse praktijk van het wonen en werken in Nederland.

Wij realiseren ons dat iemand die naar Nederland kont zelf moet inburgeren. En het is algemeen bekend dat het Nederlands geen eenvoudige taal is om te leren. Maar niet iedereen verlaat uit vrije wil de plek waar hij of zij woont om terecht te komen in een vreemd land. En dus is er ook nog zoiets als gastvrijheid en begrip voor de situatie. Daarom speelt de gemeente een belangrijke rol bij de inburgering.

De ChristenUnie-SGP stelt vragen over de inburgeringspraktijk in de gemeente. De vragen zijn vooral gericht op het inzichtelijk maken de huidige situatie met betrekking tot inburgering. Vragen over wachttijden, kwaliteit van inburgeringscursussen en -examens en tevredenheid over door de gemeente en organisaties geboden ondersteuning en begeleiding. Op basis van de antwoorden zullen wij ons beraden op vervolgstappen.

Bijdrage Algemene beschouwingen 2017

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD CDA 's-Gravenhage 10-07-2017 10:12

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1123892/487158/Pieter GrinwisBouwen én bewaren Voorzitter, we zijn al weer toe aan de laatste Algemene Beschouwingen in deze raadsperiode, uw eerste algemene beschouwingen in deze raad. Althans beschouwingen; u bent vandaag meer overladen met moties dan met beschouwingen: met visies op en bespiegelingen over onze mooie stad. Ook mijn termijn zal het midden houden tussen een beschouwing en een aanleiding om u te verblijden met enkele mooie moties.

Boven mijn verhaal staat de voor mijn partij klassieke titel: 'bouwen én bewaren'. De reden daarvan wordt u de komende minuten wel helder. Ik wil het deze avond onder dat motto met u hebben over samen leven, samen werken en samen zorgen in en voor onze stad.

Bouwen aan de samenleving

Voorzitter, ik wil beginnen met een compliment. Een compliment aan een wethouder die ik niet vaak complimenteer. En dan heb ik het natuurlijk over wethouder Baldewsingh. Hij was vorig jaar heel duidelijk in zijn diagnose: het Nederlandse inburgeringsbeleid is aantoonbaar mislukt. En zo is het. Het gaat niet goed met de inburgering van nieuwkomers. De Algemene Rekenkamer maakte afgelopen januari bijvoorbeeld nog gehakt van de Wet inburgering. De taalvaardigheid na de inburgeringscursus is belabberd. En tegelijk 'hospitaliseren' we deze mensen in een uitkering. Tot 90% van de nieuwkomers die in 2014 een verblijfsvergunning kregen, zit nu nog in de bijstand. Wethouder Baldewsingh verzuchtte niet voor niets: “Als ik de naturalisatieceremonie heb gedaan, denk ik: ik heb vandaag de kwetsbare laag groter gemaakt”.

Dat moet consequenties hebben voor hoe wij met immigratie en integratie omgaan. Daarom is het mooi dat de wethouder het niet bij zijn constatering hield, maar dat hij met een voorstel voor een nieuwe Haagse aanpak van de inburgering kwam. Afgezien van het soms best wel sociaal-democratische sausje over de voorstellen - een kniesoor die daarop let - is deze aanpak niet anders dan een uitgebreide uitvoering van de filosofie en voorstellen van het initiatiefvoorstel ‘Waardig welkom’ van de ChristenUnie/SGP, dat ik exact een jaar geleden indiende (en wat afgelopen najaar door de raad is omarmd): de maatschappelijke participatie, de mentoren (maatjes), het doornemen en doorleven van de hier geldende waarden en normen, de college-tour (met je maatje naar het museum), de stadsgesprekken etc. En voorzitter, ik ben daar blij mee.

Het is zo hard nodig dat de gemeente serieus en intensief werk maakt van de inburgering. Het is zo belangrijk dat nieuwkomers niet alleen fysiek naar onze stad verhuizen, maar ook mentaal. En het is hoog tijd dat inburgeraars snel goed Nederlands leren spreken en dat de soms malafide taalbureaus er tussenuit gaan. Natuurlijk heb ik vragen bij de hoge kosten van het inburgeringsplan, maar de kritiek van VVD en CDA op dit plan is ronduit kortzichtig. Wat dachten mijn collega’s wat het huidige inburgeringsbeleid de samenleving kost? Hoeveel euro van de lening van € 10.000 bij DUO zou er terugbetaald worden door die 90% in de bijstand? Om over alle andere kosten maar te zwijgen. Het is hoog tijd voor een verplichtend, ontzorgend en activerend inburgeringsbeleid. Enfin, ik verwijs u graag naar het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie in dezen. Ik hoop dan ook dat het nieuwe kabinet snel afrekent met het integratiebeleid van Rutte I en II. Voorzitter, u begrijpt, aan mij zal het niet liggen.

Normaal - in Den Haag gedraag je je normaal

Voor het samen bouwen aan de samenleving is meer nodig dan goede integratie. Het is ook nodig om respect te hebben voor elkaar. En voorzitter, wat zeker niet getuigt van respect naar een ander is het bespugen, uitschelden of nasissen van iemand. Inderdaad, ik heb het over straatintimidatie, wat in onze stad waarschijnlijk net zo’n groot probleem is als in Amsterdam en Rotterdam.

De ChristenUnie/SGP wil dat alle burgers en bezoekers van Den Haag zich veilig weten en voelen en dringt daarom, samen met het CDA, al geruime tijd bij het college aan op een stevige aanpak van straatintimidatie. Rekening houdend met de reactie van de burgemeester tijdens de commissiebehandeling van de Programmarekening, dien ik daarom samen met collega’s Koster en De Mos de volgende motie in met als dictum:

verzoekt het college, in navolging van de gemeenten Rotterdam en Amsterdam, met relevante partners in de stad een brede aanpak op te stellen om straatintimidatie in Den Haag tegen te gaan met daarin aandacht voor preventie en bewustwording bij daders, slachtoffers, omstanders en opsporingsambtenaren, en de raad over de voortgang en het resultaat te informeren.

Bewaar  de Haven - de Scheveningse haven verdient het

Voorzitter, ik kom bij de Scheveningse Haven. Het is bekend hoe de ChristenUnie/SGP deze haven koestert. Gisteren kregen we nog een 22 kantjes tellende brief vol met mooie berichten. Zo draait de visafslag beter dan ooit met een recordomzet afgelopen jaar. Echter de visafslag wacht met smart op de broodnodige renovatie. Maar wat lees ik op pagina 4: dat er 3 maanden vertraging dreigt. De gevraagde financiering voor de renovatie van de visafslag kan onmogelijk een verrassing zijn, gezien het feit dat dit al vastgelegd is in de gebiedsontwikkelingsovereenkomst. Daarom de oproep aan de wethouder om snel een beslissing te nemen, zodat deze 3 maanden vertraging worden voorkomen. Is de wethouder daartoe bereid? Ik roep hem op - als aandeelhouder van onze visafslag - door te pakken bij het komen van plannen op papier naar renovatie in de praktijk.

Die gebiedsontwikkeling en alle andere initiatieven die er nu zijn in de haven, zijn zo belangrijk voor de groei van de broodnodige werkgelegenheid voor mensen met gouden handen. Een haven die werkt, daar gaat de ChristenUnie/SGP voor. Ik ben daarom blij met het besluit dat op de plek van het Zuiderstrandtheater geen woningen komen, maar maritieme bedrijven. Top!

Ga zo door zeg ik tegen wethouder Klein. En ik heb een motie voor hem als steuntje in de rug. Want steeds weer popt het risico op dat er niet-havengebonden bedrijven of andere niet-havengebonden zaken in de Scheveningse haven worden gesitueerd. Dat zagen we nog bij het debat over Legoland, waar in één keer de Scheveningse haven zoekgebied werd voor een casino. Daarom een motie met als dictum:

verzoekt het college teneinde Scheveningen Haven een echte haven te laten blijven voortaan geen nieuwe niet-havengebonden gebouwen en langdurige activiteiten niet passend bij de beleidsprioriteiten meer toe te staan.

Bewaren - zorg goed voor ons kerkelijk kapitaal

Voorzitter, we moeten niet alleen zuinig zijn op onze haven, maar ook op ons erfgoed, meer specifiek: ons kerkelijk erfgoed. Bij het zorgen voor onze omgeving hoort ook het zorgen voor ons verleden, en het bewaren hiervan voor toekomstige generaties. We hebben in Den Haag prachtige kerkgebouwen - monument of niet - met veel cultuurhistorische waarde, die naast een religieuze, een maatschappelijke betekenis hebben. Hoewel veel migrantenkerken floreren, is het geen geheim dat van veel kerkgebouwen de deuren noodgedwongen worden gesloten.

We hebben beleid, hoe met verkoop van kerkgebouwen moet worden omgegaan. Op papier lijkt alles procedureel goed geregeld, maar een goede procedure leidt nog niet direct tot een goede afweging. Hoelang zijn we niet met elkaar aan het vergaderen over een al dan niet verkocht kerkgebouw, hoe vaak stellen we besluitvorming niet uit, hoe vaak voelen omwonenden zich onvoldoende en te laat betrokken? Kortom, het papier is geduldig en de praktijk weerbarstig. Het is eigenlijk heel simpel. Er is een inhoudelijke visie op de toekomst van kerkgebouwen nodig, van die gebouwen die (mogelijk) verkocht gaan worden. De kerkgebouwen zijn het waard en we willen toch allemaal de onvrede bij bewoners, kerkgenootschappen en ambtenaren en raadsleden verminderen?

Daarom de volgende motie, die ik indien met collega’s Rogier en Van Nieuwenhoven, met als dictum:

verzoekt het college, in samenspraak met de verschillende kerkgenootschappen in Den Haag, bewoners(organisaties) en andere betrokkenen een kerkenvisie op te stellen waarin duidelijk staat aangegeven welke (op dit moment) niet-monumentale kerkgebouwen die (mogelijk) onttrokken worden aan de eredienst wel of niet behouden moeten blijven, al dan niet met een andere bestemming, en hoe dit gerealiseerd zou kunnen worden.

Bewaren - Den Haag geef je door

Dat we zuinig zijn op dat wat we geërfd hebben van onze voorouders, spreekt vanzelf. Dat we net zo zuinig zijn op onze stad, op onze leefomgeving, omdat we deze geleend hebben van onze kinderen, van toekomstige generaties spreekt voor de ChristenUnie/SGP net zo goed vanzelf. Daarom mijn handtekening onder het Klimaatpact en onder de daarbij behorende motie.

In lijn daarmee leg ik twee concrete voorstellen aan mijn collega’s voor. Allereerst op gebied van het tegengaan van voedselverspilling. Dat dat een groot probleem is, behoeft geen betoog. Rekent u even mee: een voorzichtige schatting leert dat we in Den Haag al gauw 20 miljoen kilogram afval per jaar weggooien. Dat is per minuut 40 kilo voedsel. Dat is natuurlijk zonde en levert onnodig veel uitstoot van broeikasgassen op. Het is kortom hoog tijd voor innovatieve oplossingen. Het is tijd om startups, passend bij het beleid van dit college, uit te dagen om met oplossingen te komen voor deze ‘urban challenge’. Daarom de volgende motie, die ik indien samen met collega’s Oudshoorn, Teunissen en Kapteijns, met als dictum:

verzoekt het college bij een eerstvolgende editie van het programma ‘Startup in Residence’ het terugdringen van voedselverspilling als één van de urban challenges op te nemen.

Dan het tweede voorstel. Eén van de grote uitdagingen bij de transitie van fossiele naar hernieuwbare energie is het creëren van voldoende opslagcapaciteit. Momenteel is het bewaren van de opgewekte energie met bijvoorbeeld zonnecollectoren vaak nog een groot probleem. Dit resulteert er in dat overtollig opgewekte energie wordt teruggeleid naar de netbeheerder, waar nu nog een terugleververgoeding voor is, maar hoe lang nog? Bovendien is het net hier niet op gebouwd.

Het zou veel praktischer, en rendabeler zijn, als particulieren de energie zelf kunnen opslaan. In een aantal gemeenten wordt hiermee al op kleine schaal geëxperimenteerd. In Utrecht wordt bijvoorbeeld geëxperimenteerd met Smart Solar Charging, waarin in elektrische deelauto’s lokaal opgewekte energie opgeslagen wordt, die gebruikt kan worden voor het rijden, maar ook teruggeleverd kan worden aan huishoudens in de wijk. In andere gemeenten wordt geëxperimenteerd met buurt- of thuisbatterijen. Daarom een motie, samen met collega’s Oudshoorn, Teunissen, Kapteijns , Balster en Toeters, met als dictum:

verzoekt het college de mogelijkheden te onderzoeken om, samen met netbeheerder Stedin, in Den Haag een pilot op te zetten met opslag van zonne-energie middels Smart Solar Charging, buurtbatterijen en/of thuisbatterijen.

Voorzitter, resumerend. Wat betreft de ChristenUnie/SGP hebben we te bouwen aan een stad waar iedereen meedoet en zich respectvol gedraagt en hebben we zuinig te zijn op onze haven, ons erfgoed en onze leefomgeving. Zo bewaren we Den Haag voor de generaties na ons. Ik wens het college veel wijsheid en zegen bij het bouwen aan én bewaren van onze mooie stad.

Raamwerk omgevingsvisie Gemeente Staphorst

ChristenUnie ChristenUnie Staphorst 29-03-2017 22:09

https://staphorst.christenunie.nl/k/n6154/news/view/1110789/448479/OmgevingsvisieIn de raadsvergadering van 28-03-2017 is het raamwerk en de koers voor de omgevingsvisie gemeente Staphorst besproken. De CU is een grote voorstander van minder beleid en snellere procedures. Het raamwerk omgevingsvisie Staphorst gaat een stap verder. Niet alleen minder beleid en snellere procedures maar ook meer samenhang. Sociale en fysieke aspecten ontmoeten elkaar. Zeg maar de koude kant (bouwwerken, infrastructuur, water, bodem, lucht, landschappen, natuur, cultureel erfgoed), en de warme kant (zorg, welzijn, onderwijs, gezondheidszorg, opvoeding, inburgering en sociale actief zijn).

Door een brede participatie hebben velen een steentje bijgedragen aan dit raamwerk. Wat willen wij wel en wat willen wij niet in de gemeente Staphorst. Het is niet achter een bureau bedacht, geen achterkamertjes bedenksel, niet vanuit fractie overleggen van elke partij apart. Dit is een raamwerk van ons allemaal, van alle inwoners van onze gemeente. Wij zijn enthousiast, niet alleen het proces, maar vooral de inhoud die voor ons ligt. Complimenten voor de wijze waarop dit raamwerk tot stand is gekomen, onder leiding van Kuiper Compagnons in samenwerking met de ambtelijke organisatie, het college, de raad en last but nog least vele inwoners en partijen.

Met de drie verbindende thema’s: innovatieve plattelandseconomie, gezonde en dynamische samenleving en de volgende slag ligt er een helder kader. Hierdoor wordt ons denken gefocust op waar het om gaat en wat wij willen in de omgevingsvisie. Een concrete uitwerking volgt nog, de vervolgstappen hiervoor zijn aangegeven. Wanneer de omgevingsvisie door de raad is vastgesteld, dan gaan we bezig met de omgevingsplannen en de omgevingsverordeningen.

De CU spreekt een wens en een ambitie uit: de gemeente Staphorst wordt de eerste gemeente in Nederland die de koude en de warme kant (fysiek en sociaal) weet te integreren in de omgevingsvisie en ook als zodanig laat functioneren in de praktijk.

Luuk Hoeve

Klik hier voor: Toelichting, Achtergrond informatie, Koersdocument Staphorst voor elkaar!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.