Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

169 documenten

Update: Bijstand de dupe van fout bij gemeenten

D66 D66 Heerenveen 11-05-2021 12:54

Eind maart meldden we dat Rixt en Althea vragen hebben gesteld aan de gemeente met betrekking tot situaties bij Nederlandse gemeenten, die voor problemen zorgden bij bijstandsgerechtigden. Zo zijn er onder andere vragen gesteld over het aantal gedupeerden, de hoogte en oorzaak van de schade en hoe de kwestie met de gedupeerden afgehandeld wordt. Na beantwoording van de vragen waren er toch nog enkele vervolg vragen

Zo was het niet duidelijk of er gedupeerden in de problemen zijn gekomen en of dit met hen wordt opgelost. Inmiddels zijn de vragen naar tevredenheid beantwoord door de gemeente. De gemeente heeft in haar antwoord onder andere aangegeven dat de afspraken, zoals deze zijn gemaakt over herstel van de ontstane situatie, worden nagekomen. Zo zijn ook de gemaakte afspraken met de deurwaarders nagekomen.

De oorzaak van de ontstane fout is tevens opgelost. Hiermee zou deze zelfde situatie in de toekomst dan ook niet meer mogen voorkomen.

 

Het bericht Update: Bijstand de dupe van fout bij gemeenten verscheen eerst op Heerenveen.

Veegplan Buitengebied – D66, PvdA en SP stellen schriftelijke vragen

D66 D66 Hof van Twente 18-02-2021 09:20

Al enige jaren kent de gemeente Hof van Twente het concept Veegplan buitengebied. In het veegplan worden meerdere kleinschalige verzoeken voor herziening van bestemmingsplannen gelijktijdig behandeld. Op deze manier kan de gemeente naar eigen zeggen efficiënter en dus goedkoper alle initiatieven begeleiden. Ook voor 2021 staat er weer een Veegplan op de rol. Door de veegplannen zijn mooie plannen tot uitvoering gebracht, die de kwaliteit van ons buitengebied en de leefbaarheid zeker hebben verbeterd. Toch brengt deze manier van werken naast voordelen ook nadelen met zich mee. Ook tijdens meerdere raadsbehandelingen is gebleken dat de rol van de Raad in deze zeer beperkt is voor het al dan niet op onderdeel afwijzen van het ingediende Veegplan.

Uit meerdere ontvangen signalen vanuit inwoners zien wij dat het bij veel omwonenden niet duidelijk is dat er in hun naaste omgeving wordt meegedaan met een dergelijk Veegplan. De gemeente is duidelijk op haar website dat er draagvlak in de buurt moet zijn of omwonenden moeten tenminste worden geïnformeerd over toekomstige plannen. Toch krijgen wij signalen dat dit in de afgelopen jaren niet altijd is gebeurd en inwoners zich overvallen voelen door plannen in hun buurt. Mensen melden dat ze niet op de hoogte zijn gebracht, niet door de buren, die het betreft, en ook niet door de gemeente.

Ook wordt gemeld dat het veegplan tijdens de zomervakantie ter inzage heeft gelegen, waardoor dit gemakkelijk aan de aandacht kon ontsnappen. Hierdoor ontstaan vervelende situaties, en worden alsnog bezwarenprocedures opgestart, waardoor niet alleen de onderdelen die de bezwarenprocedure betreffen, maar het gehele veegplan vertraging oploopt.

De fracties hebben derhalve de volgende vragen: 1. Is het college nog steeds van mening dat het concept van een Veegplan de beste manier om efficiënter en dus goedkoper te werken? Zo ja, waarom? Zo niet, waarom niet? 2. Hoe wordt bepaald welk initiatief mee mag doen met een Veegplan en welke niet? 3. Hoe wordt geborgd dat omwonenden in een vroeg stadium door de initiatiefnemer worden meegenomen in de voorgenomen aanvraag? 4. Hoe wordt geborgd dat de ter inzage legging bekend is bij de omwonenden? 5. Hoe vindt de borging plaats dat eventuele bezwaren in een vroeg stadium worden meegenomen in de herziening van het bestemmingsplan? 6. Is het college met ons eens dat een Veegplan bijvoorbeeld niet in een vakantieperiode ter inzage mag worden gelegd omdat hierdoor inwoners niet altijd een reële mogelijkheid hebben tot bestudering van de plannen met bijbehorende inspraak. 7. Is het college voornemens om zelf omwonenden actief te betrekken bij initiatieven tot aanpassing van bestemmingsplannen via bijvoorbeeld een brief? 8. Hoe denkt het college erover om het onderdeel burgerparticipatie meer onderdeel te laten uitmaken van de Veegplannen of andere initiatieven geïnitieerd door de gemeente en hoe wordt hier vorm aan gegeven?

Veegplan Buitengebied – D66, PvdA en SP stellen schriftelijke vragen

D66 D66 Hof van Twente 18-02-2021 09:20

Al enige jaren kent de gemeente Hof van Twente het concept Veegplan buitengebied. In het veegplan worden meerdere kleinschalige verzoeken voor herziening van bestemmingsplannen gelijktijdig behandeld. Op deze manier kan de gemeente naar eigen zeggen efficiënter en dus goedkoper alle initiatieven begeleiden. Ook voor 2021 staat er weer een Veegplan op de rol. Door de veegplannen zijn mooie plannen tot uitvoering gebracht, die de kwaliteit van ons buitengebied en de leefbaarheid zeker hebben verbeterd. Toch brengt deze manier van werken naast voordelen ook nadelen met zich mee. Ook tijdens meerdere raadsbehandelingen is gebleken dat de rol van de Raad in deze zeer beperkt is voor het al dan niet op onderdeel afwijzen van het ingediende Veegplan.

Uit meerdere ontvangen signalen vanuit inwoners zien wij dat het bij veel omwonenden niet duidelijk is dat er in hun naaste omgeving wordt meegedaan met een dergelijk Veegplan. De gemeente is duidelijk op haar website dat er draagvlak in de buurt moet zijn of omwonenden moeten tenminste worden geïnformeerd over toekomstige plannen. Toch krijgen wij signalen dat dit in de afgelopen jaren niet altijd is gebeurd en inwoners zich overvallen voelen door plannen in hun buurt. Mensen melden dat ze niet op de hoogte zijn gebracht, niet door de buren, die het betreft, en ook niet door de gemeente.

Ook wordt gemeld dat het veegplan tijdens de zomervakantie ter inzage heeft gelegen, waardoor dit gemakkelijk aan de aandacht kon ontsnappen. Hierdoor ontstaan vervelende situaties, en worden alsnog bezwarenprocedures opgestart, waardoor niet alleen de onderdelen die de bezwarenprocedure betreffen, maar het gehele veegplan vertraging oploopt.

De fracties hebben derhalve de volgende vragen: 1. Is het college nog steeds van mening dat het concept van een Veegplan de beste manier om efficiënter en dus goedkoper te werken? Zo ja, waarom? Zo niet, waarom niet? 2. Hoe wordt bepaald welk initiatief mee mag doen met een Veegplan en welke niet? 3. Hoe wordt geborgd dat omwonenden in een vroeg stadium door de initiatiefnemer worden meegenomen in de voorgenomen aanvraag? 4. Hoe wordt geborgd dat de ter inzage legging bekend is bij de omwonenden? 5. Hoe vindt de borging plaats dat eventuele bezwaren in een vroeg stadium worden meegenomen in de herziening van het bestemmingsplan? 6. Is het college met ons eens dat een Veegplan bijvoorbeeld niet in een vakantieperiode ter inzage mag worden gelegd omdat hierdoor inwoners niet altijd een reële mogelijkheid hebben tot bestudering van de plannen met bijbehorende inspraak. 7. Is het college voornemens om zelf omwonenden actief te betrekken bij initiatieven tot aanpassing van bestemmingsplannen via bijvoorbeeld een brief? 8. Hoe denkt het college erover om het onderdeel burgerparticipatie meer onderdeel te laten uitmaken van de Veegplannen of andere initiatieven geïnitieerd door de gemeente en hoe wordt hier vorm aan gegeven?

Financiële vragen door corona

D66 D66 Doetinchem 17-01-2021 18:52

De coronacrisis raakt ons allemaal. Naast onzekerheid over gezondheid is er bij een groep inwoners ook sprake van financiële onzekerheid. Ik zie dat mensen die nooit verwacht hadden schulden te krijgen, nu wel in die situatie dreigen te komen. Wij willen vroegtijdig ondersteuning bieden. Tegelijkertijd staan we ook voor lastige keuzes, want er is een grens aan de middelen. Afgelopen week sprak ik met de gemeenteraad over ons armoedebeleid in coronajaar 2020.

Minder mensen in armoede, maar wel complexere schulden

De meest recente cijfers (CBS, december 2020) laten zien dat het aantal mensen met een inkomen tot de lage inkomensgrens in de gemeente Doetinchem in de afgelopen jaren gedaald is van 3800 naar 3300. Tegelijkertijd is duidelijk dat het aantal mensen dat vier jaar of langer een inkomen tot de lage inkomensgrens heeft gestegen is van 1100 naar 1300. Op dit moment betreft dit in onze gemeente ongeveer 800 huishoudens. Dit komt overeen met ons beeld, namelijk dat het aantal mensen met schulden daalt, maar dat het aantal mensen met een langduriger en complexere schuldenproblematiek daarentegen stijgt.

Effect van corona op de gemeentelijke schuldhulpverlening

Op dit moment is nog niet duidelijk wat het effect van de pandemie precies zal zijn. We zagen in 2020 een lichte stijging naar ongeveer 735 inwoners die gebruik maakten van de gemeentelijke schuldhulpverlening (2018: 653, 2019: 699). In 2020 hebben we veel aandacht besteed aan communicatie over ons aanbod. De stijging is dan ook niet direct toe te schrijven aan de pandemie. Landelijk wordt aangegeven dat een deel van de mensen een terugval ervaart in inkomen. Ook in onze gemeente wordt ruim gebruik van de steunmaatregelen (NOW, TOZO, TVL, TONK). Deze maatregelen zorgen er hoogstwaarschijnlijk voor dat mensen nog niet direct in de problemen komen. We houden er dan ook rekening mee dat (na afronding van de steunmaatregelen) het aantal mensen met schulden, ook in onze gemeente, zal stijgen.

Op weg naar financiële zelfredzaamheid

Mensen raken dikwijls in schulden, zonder dat zij daar invloed op konden hebben. Zij komen ongewild en onverwacht in een afhankelijke positie. Een belangrijk uitgangspunt van het armoedebeleid is het streven dat inwoners die we ondersteunen stappen zetten op het gebied van financiële zelfredzaamheid. Daarmee beogen we dat een gevoel van eigenwaarde, zelfstandigheid en vrijheid terug komt. Om te bepalen of dit voor de inwoner werkt, stemmen we hierover af en leggen we dit ook vast. Het bepaalt mede de inzet van onze dienstverlening.

Taboe

Er rust een taboe op armoede. Mensen schamen zich over het algemeen voor hun situatie. Dit geldt zeker voor mensen waarmee het altijd goed is gegaan (bijvoorbeeld ZZP’ers). We willen dat mensen die schulden verwachten of al schulden hebben geen drempel ervaren om met de gemeente in contact te treden. Gemiddeld duurt het 6 jaar voordat iemand zich meldt voor schuldhulp. Deze termijn willen we drastisch verkorten. Vandaar dat wij op veel verschillende manieren actief communiceren.

De Rondkomers

In Doetinchem zetten we volop in op preventie: bewustwording en het voorkomen van schulden. Er is een actieve coalitie tegen armoede ‘De Rondkomers’. Hierin werken Buurtplein, Laborijn, UWV, Rabobank, De Graafschap en de gemeente samen. Concrete acties zijn een lesprogramma, een theatervoorstelling, een 18+ wijzer en informatie via social media en een nieuwsbrief. Onze toegang is ontschot. Het maakt niet uit waar je je meldt: je wordt altijd geholpen.

Gemeente Doetinchem sluit aan bij de Nederlandse Schuldhulproute 

We willen dat alle inwoners kunnen rondkomen, meedoen en schuldzorgenvrij zijn. Daarom wil ik dat de gemeente Doetinchem zich aansluit bij de Nederlandse Schuldhulproute. Onze inwoners kunnen zo nog eerder de informatie of de hulp krijgen die ze nodig hebben.

Zelf je schulden regelen

Mensen die er vroeg bij zijn en op zoek zijn naar de aanpak om zelf hun schulden te regelen, kunnen zelf hun schulden regelen. Hulp nodig? We staan bij de gemeente Doetinchem klaar met onze schulddienstverlening. Hier kun je je aanmelden.

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening: vroegsignalering

Per 1 januari 2021 is het wettelijk kader aangescherpt. Het primaire doel van de wetswijziging is het beter en vroeger helpen van mensen met schulden. Voor de gemeente Doetinchem betekent dit dat we volop door kunnen gaan op de ingeslagen weg. We hadden al de nodige afspraken met zorgverzekeraars, woningcorporaties en energie- en drinkwaterbedrijven over het uitwisselen van gegevens over betalingsachterstanden in het kader van vroegsignalering. Dit heeft in Doetinchem al lang een hoge prioriteit en dat blijft onverminderd zo.

Beschermingsbewind

Gemeente Doetinchem biedt sinds 2019 als één van de eerste gemeenten in ons land beschermingsbewind aan. Uitgangspunt daarbij is dat bij de gemeente het totale pakket aan schuldhulpverlening beschikbaar is. De bewindvoerder helpt om zelf weer regie te nemen over de financiën. Er wordt aandacht besteed aan vaardigheden en gedrag. Dit hoeft niet te betekenen dat iemand alle geldzaken helemaal zelfstandig regelt. Het kan ook zijn dat iemand zoveel mogelijk zelf bepaalt hoe hij zijn geld beheert. De gemeente Doetinchem verwijst inwoners dus niet (altijd) meer door naar externe bewindvoerderskantoren.

Toeslagenaffaire

Door problemen bij de uitvoering van de kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst zijn naar verwachting 40 gezinnen in de gemeente Doetinchem getroffen. Bij de gemeente is niet bekend welke inwoners dit zijn. De Belastingdienst wil herstellen wat fout is gegaan en heeft daarvoor ouders benaderd. Er is informatie beschikbaar via deze website. De Belastingdienst compenseert de gedupeerden, maar dit is niet altijd voldoende om uit de problemen te blijven. Er kunnen bijvoorbeeld andere problemen zijn ontstaan rondom inkomen, schulden of zorg. Wij ondersteunen hen dan graag. Gedupeerden kunnen contact opnemen met de gemeente. Inmiddels heeft een aantal mensen dat gedaan.

Ondersteuning ondernemers

De verwachting is dat er een toename zal zijn van (zelfstandig) ondernemers met schulden. De gemeente Doetinchem biedt zelfstandig ondernemers inkomensondersteuning levensonderhoud en/of een lening voor bedrijfskapitaal. Laborijn voert deze ondersteuning uit, die valt onder de ‘Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers’ (Tozo). Naast financiële ondersteuning is er ook hulp bij heroriëntatie (bedrijfsadvies, omscholing, trainingen). In Doetinchems Vizier verscheen afgelopen week dit artikel.

Sneller uit schulden

Mensen wachten vaak te lang voordat zij zich bij de gemeente melden. Vaak hebben zij dan schulden bij veel verschillende schuldeisers en hebben zij geen overzicht meer en geen uitzicht meer op een schuldenvrije toekomst. Zowel onze inwoner als de schuldeisers hebben er belang bij dat wij een sterke regie voeren op de weg naar een schuldenvrije toekomst. Daarom zullen wij in Doetinchem de komende tijd nagaan hoe we met een collectief van schuldeisers afgestemd schulden kunnen saneren. Daarnaast willen we waar nodig een adempauze inlassen voor mensen met schulden. Een saneringskrediet werkt in specifieke gevallen. In dat geval neemt de gemeente (wij werken met Kredietbank Nederland) de schulden over en betaalt deze af. Dit maakt deel uit van een traject waarmee we beogen dat de inwoner stappen zet naar financiële zelfredzaamheid. Een belangrijk punt hierbij is dat ‘werken loont’. Wij willen dat elke stap op het gebied van (parttime) werk voor onze inwoners ook een stap is op weg naar een schuldenvrije toekomst.

De Arnhemse Herstelagenda Coronacrisis

PvdA PvdA D66 CDA Arnhem 15-09-2020 13:48

Sinds maar van dit jaar zitten we in een ongekende crisis. Een crisis die iedereen raakt. Ineens moesten we thuis blijven, thuis werken, thuis school krijgen en konden we niet meer zo maar naar de stad om naar het café te gaan, te gaan uiteten of simpel naar de supermarkt. De mensen in de zorg hebben de afgelopen periode een enorme taak gehad om de mensen die getroffen zijn te helpen. Ook leraren hebben hard gewerkt om te zorgen dat leerlingen geen onderwijsachterstanden krijgen en hebben zich ingezet op zomerscholen. Vele mensen hebben op deze manier eraan bij gedragen dat onder deze bizarre omstandigheden het leven zo veel als mogelijk wel door kan gaan. Gelukkig zitten we inmiddels in een situatie dat we weer meer kunnen. Maar daar zit ook de zorg. De afgelopen weken was er weer de stijging van het aantal besmettingen. Waakzaamheid blijft nodig. Duidelijk is dat deze crisis een enorme impact heeft op onze maatschappij. In Arnhem zien we dat de landelijke maatregelen zijn uitgevoerd en dat het college en de ambtenaren hard gewerkt hebben om te zorgen dat mensen de ondersteuning kregen en krijgen die nodig is. Maar daarmee zijn we er nog niet. We moeten zorgen dat corona zo zacht mogelijk landt in de Arnhemse samenleving. Hiervoor heeft het college de herstelagenda opgesteld. Een agenda die niet allen zegt hoe we omgaan met de directe gevolgen van de coronacrisis, maar die ook perspectief biedt.

De Coronacrisis heeft gevolgen voor iedereen. Onlangs lazen we in de krant over noodoproep van sportverenigingen en de cultuurinstellingen. Er zijn diverse landelijke maatregelen, maar die dekken niet alle gevolgen die de stad treffen. De gemeente Arnhem heeft gelukkig veel gedaan om te ondersteunen. Door bijvoorbeeld ook huren van gemeentelijke panden op te schorten, het opschorten van gemeentelijke belastingen of het versoepelen van regels. Hiermee zijn we er echter nog niet. Het is ook nodig naar de toekomst te kijken. Dat doet de herstelagenda ook. In deze agenda wordt voorgesteld om bijna € 20 mln euro te investeren in de stad. Dit gebeurt op vier thema’s, namelijk anticyclisch investeren, investeren in een sociaal sterke stad, investeren in een leefbare en groen stad en versterken en vernieuwen.

Bij het anticyclisch investeren is kapitaal vrijgemaakt om investeringen in de stad naar voren te halen. In deze tijd waarin al snel minder wordt geïnvesteerd kiest de gemeente ervoor om extra te investeren. Deze investeringen zullen plaatsvinden op de grote transities, zoals circulaire economie, duurzaamheid en woningbouw. Gezocht wordt naar medefinanciers om zo nog meer middelen beschikbaar te maken. We stimuleren hierbij de lokale economie, dragen bij aan behoud van werkgelegenheid en dragen bij aan de belangrijke veranderingen in de stad.

Als het gaat om de sociaal sterke stad is de belangrijkste pijler werk. Er moet geïnvesteerd worden om mensen die hun baan verliezen zo snel mogelijk aan het werk te helpen. Duidelijk is dat de werkloosheid door de coronacrisis enorm stijgt. Omscholing, publieke banen, goede samenwerking tussen partners zijn maatregelen die moeten zorgen dat bovenop onze bestaande ambities de gevolgen van de coronacrisis zo klein mogelijk zijn. Maar ook investeren in het voorkomen van schulden, het extra ondersteunen van mensen in langdurige armoede en ondersteunen op maat bij armoedeval (lager inkomen bij werk door wegvallen toeslagen bijvoorbeeld).

Verder wordt geïnvesteerd in cultuur en groen, maar bijvoorbeeld ook in het energie-innovatie programma op de Kleefsewaard met het bedrijfsleven, de provincie, de HAN, ROC’s en de TU Delft. De gemeente Arnhem investeert om te zorgen dat de coronacrisis zo zacht mogelijk landt in onze samenleving.  De PvdA heeft van harte ingestemd met de herstelagenda. Wel heeft de PvdA bij motie gevraagd, samen met het CDA en D66, om een plan te maken voor verenigingen en organisaties die nu steun ontvangen in de vorm van uitstel van betalingen of die steun krijgen van het rijk. Als blijkt dat ondanks deze maatregelen verenigingen en organisaties omvallen moeten we daar tijdig op handelen. Uitstel is geen afstel en we moeten niet wachten tot het te laat is en belangrijke verenigingen en organisaties omvallen. Dus nu een plan maken samen met de verenigingen en organisaties, zodat ons voorzieningenniveau op peil blijft.

Het bericht De Arnhemse Herstelagenda Coronacrisis verscheen eerst op PvdA Arnhem.

Gemeente Zwolle moet slachtoffers toeslagenaffaire helpen

SP SP GroenLinks D66 CDA PvdA Zwolle 09-09-2020 19:06

De Belastingdienst heeft veel gezinnen in grote problemen gebracht door de kinderopvangtoeslagaffaire. Renske Leijten zet zich vanuit de Tweede Kamer keihard in voor deze mensen. Deze mensen wonen ook in Zwolle.

Mensen raakten in de schulden, verloren hun baan en werden op andere manieren in de problemen gebracht. Samen met PvdA, D66 en CDA heeft de SP Zwolle het College van B&W gevraagd de slachtoffers te helpen. Wethouder Sloots van GroenLinks gaf aan dat de gemeente niet de kennis en kunde heeft om de problemen met de belastingdienst op te lossen. Dat toont nóg meer aan hoe diep de Belastingdienst deze mensen in de problemen heeft gestort!

De wethouder wilde niet voldoen aan een motie die de vier partijen klaar hadden liggen (zie hiervoor de bijlage). Onder druk van onze motie zegde de wethouder wel toe om alle slachtoffers actief op te roepen zich te melden bij het sociaal wijkteam. Zodat de gemeente hen kan helpen bij schuldhulpverlening, werk, inkomensondersteuning en op andere manieren. Ook gaat de wethouder onderzoeken hoeveel Zwolse gezinnen getroffen zijn en bekijken of er extra menskracht nodig is om deze mensen te helpen. 

Bent u slachtoffer van de toeslagenaffaire? Meld u dan bij het sociaal wijkteam voor hulp.    

Klik voor meer informatie over de toeslagenaffaire op deze link. 

Samen sterker uit de crisis

PvdA PvdA GroenLinks D66 Amsterdam 02-09-2020 07:29

Let op: Donderdag 17 september 2020 om 19:30 is er voor leden van de PvdA en andere geïnteresseerden de mogelijkheid om met fractievoorzitter Sofyan Mbarki en wethouder Marjolein Moorman online in gesprek te gaan over het onderstaande herstelplan voor Amsterdam. Wil je daarbij aanwezig zijn? Meld je dan aan onderaan deze pagina!

UPDATE: Als het goed is hebben alle mensen die zich opgegeven hebben een mail ontvangen met een link om via MS Teams deel te nemen aan de digitale sessie. Wilt u alsnog deelnemen? Stuur dan snel een mail naar a.namane@amsterdam.nl 

De zomer is voorbij maar de coronacrisis is onverminderd aanwezig in Amsterdam. Er vinden elke dag nieuwe besmettingen plaats, want COVID19 was niet op vakantie. De zorgcrisis is nog lang niet voorbij en tegelijkertijd wordt het steeds duidelijker wat de sociale en economische gevolgen voor Amsterdam zullen zijn. Amsterdammers verliezen hun baan, omzet en daarmee hun inkomen en bestaanszekerheid. Wanneer deze situatie voorbij is weten we niet, maar we hebben niet de luxe om daarop te wachten.

Sociaal en duurzaam herstel Daarom hebben we samen met onze coalitiepartners GroenLinks, D66 en de SP scherpe keuzes gemaakt om de stad door deze crisis heen te loodsen. Keuzes die uitgaan van een sociaal en duurzaam herstel van de stad en het bieden van zekerheid aan Amsterdammers in onzekere tijden, ondanks dat we een gat in de begroting hebben te dichten. Want de vorige crisis heeft ons geleerd, dat extra investeren juist in een crisis cruciaal is om een sociaal duurzaam herstel te realiseren.

We maken keuzes die uitgaan van een sociaal en duurzaam herstel van de stad en het bieden van zekerheid aan Amsterdammers in onzekere tijden.

Investeren in werkgelegenheid en kansengelijkheid Om op de korte termijn Amsterdammers de zekerheid te bieden die nodig is, kiezen we ervoor om juist nu fors anticyclisch te investeren in werkgelegenheid voor Amsterdammers. Werk is namelijk het fundament voor bestaanszekerheid. Daarnaast blijven we investeren in het sociaal domein – met nadruk op stadsdeel Zuidoost – om voor de meest kwetsbaren te zorgen en kansengelijkheid te creëren en te behouden. Het voorkomen van problematische schulden wordt hier een belangrijk onderdeel van.

Werk is het fundament voor bestaanszekerheid.

De sterkste schouders de zwaarste lasten Om op de lange termijn tot een sluitende begroting te komen, zoals van gemeenten wordt vereist, zullen we echter ook pijnlijke maatregelen moeten nemen. Pijn die we eerlijk en naar draagkracht zullen verdelen over de stad, zodat ongelijkheid niet nog verder vergroot wordt en waar mogelijk wordt tegengegaan.

We zullen de pijn eerlijk en naar draagkracht verdelen over de stad

Dat het bovenstaande onze inzet was, mocht geen verrassing heten. In het visiestuk van de fractie ‘Amsterdam na Corona’ dat voor de zomer gepresenteerd werd, hadden wij deze prioriteiten al omschreven. De input die wij van onze leden en andere Amsterdammers hebben gekregen in de gesprekken over dat visiestuk, hebben ons in de gesprekken met GroenLinks, D66 en SP geholpen bij het maken van moeilijke, maar noodzakelijke keuzes. Onze dank daarvoor is en blijft groot.

Door op de onderstaande afbeelding te klikken kun je zien welke keuzes wij als coalitiepartijen voor de stad willen gaan maken. Met vriendelijke groet, Sofyan Mbarki Fractievoorzitter PvdA Amsterdam

Klik op de afbeelding hieronder! Wil jij in gesprek over dit plan? Zie hieronder! 

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/samen-sterker-uit-de-crisis-2/

Wil jij met fractievoorzitter Sofyan Mbarki en wethouder Marjolein Moorman online in gesprek over bovenstaand herstelplan voor Amsterdam? Vul dan onderstaand formulier in. In de dagen voorafgaand van de online bijeenkomst, zul je via de mail een MS Teams-link ontvangen waarmee je jezelf het gesprek in kunt klikken.

Praat mee over het Amsterdamse herstelplan!
Wat is je naam?*
Wat is je e-mailadres?*
Heb jij al een vraag voor Sofyan of Marjolein? Stel hem hier!
Name
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Het bericht Samen sterker uit de crisis verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

3 Voordelen van het inhuren van een digitaal marketingbureau

D66 D66 Ridderkerk 10-08-2020 13:22

Voor veel bedrijven is outsourcing een belangrijk onderdeel geworden van hun digitale marketingstrategie.

Je zou kunnen denken dat ik hier bevooroordeeld ben, maar je gelooft echt dat het juiste digitale bureau een enorme verbetering kan maken als het gaat om het meten van het rendement van marketinginvesteringen die in digitaal worden gedaan.

U bent in staat om de vaardigheden, ervaring en perspectieven aan te boren van een verzameling van digitale professionals die allemaal gepassioneerd zijn in het behalen van uw marketingdoelstellingen.

Toegang tot de vaardigheden die u nodig hebt

Het opbouwen van een intern team om het geheel van uw digitale marketinginspanningen te verzorgen is voor veel bedrijven een praktische onmogelijkheid.

De vaardigheden die uw bedrijf nodig heeft, zijn ofwel moeilijk te verkrijgen ofwel te duur. Bovendien is het financieel niet haalbaar om iemand in te huren voor een volledige of zelfs parttime plaatsing als u hun vaardigheden niet constant en consequent nodig heeft.

De campagnes die u voert zullen op verschillende momenten van het jaar veranderen – bijvoorbeeld branding, website ontwerpen en SEO aan het begin van het jaar, meer aandacht voor social media en betaalde reclame naar de kerst- en verkoopperiode toe.

Een digitaal marketingbureau behoudt medewerkers in verschillende rollen en kan de juiste mix van vaardigheden toepassen om uw campagnedoelstellingen te behalen.

Dit gebeurt naadloos voor u, met de kennis die ze hebben opgebouwd over uw merkdoelstellingen gedeeld door uw campagneteam.

Beheer uw budget effectiever

Uitbestede digitale bureaus zijn doorgaans verantwoordelijk voor de marketinguitgaven die uw bedrijf doet met Google, Facebook, Instagram en Twitter.

Het volgen van deze uitgaven over meerdere platforms en campagnes is moeilijk en tijdrovend.

Voeg daarbij de eis om conversies te volgen, optimalisaties uit te voeren en het budget te richten op de meest effectieve campagnes en u hebt een complexe set van rapportage- en managementvereisten.

Digitale bureaus zijn experts in het effectief beheren van uw digitale marketingbudget en hebben tools en processen ontwikkeld voor meer dan 100 klanten om het proces efficiënter te maken.

Door met een bureau te werken, profiteert u van hun interne controles en procedures. U bepaalt het budget en de verwachtingen, zij zorgen voor de rest.

Krijg nieuwe perspectieven

Een volledig intern team is inherent beperkt in de ervaringen die het heeft.

Ze zitten in een soort van echokamer, blootgesteld aan de industrie en de producten die je probeert te promoten en de technieken die gebruikt worden om ze te promoten.

Digitale bureaus werken met een grote verscheidenheid aan industrieën, bedrijfstypes en marketingprofessionals. Ze leren over en ontwikkelen innovatieve, succesvolle marketingtechnieken en passen deze toe op verschillende sectoren van het bedrijfsleven.

Hun werknemers moeten ook voldoen aan de vereisten voor continue professionele ontwikkeling – zo eisen Google Premier Partners (zoals CBO) van hun werknemers dat ze een jaarlijkse training volgen over alle reclamepakketten van Google.

U kunt dit inzicht en deze expertise op een uiterst effectieve en doelgerichte manier benutten wanneer u samenwerkt met een bureau.

Lees ook: Voordelen van het dragen van sieraden

Weekbericht: zomerreces

D66 D66 Doetinchem 16-07-2020 10:42

Het zomerreces begint. Normaal gesproken betekent dit dat er enkele weken van rust en reflectie voor ons liggen. Dat zal deels ook zo zijn, maar meer dan anders wordt er in de zomerperiode doorgewerkt. In die zin lijkt alles dit jaar anders. Ik wil je graag deelgenoot maken van de ervaringen in mijn portefeuille. Daarnaast wil ik je een fijne zomer toewensen.

 

Volksgezondheid

De verspreiding van het Coronavirus maakt dat we in de komende tijd alert zullen blijven. Het gemeentelijk beleidsteam blijft ook in de zomer bij elkaar komen, om vraagstukken op dit gebied het hoofd te bieden. Het is goed om te zien dat het aantal besmettingen fors afgenomen is, maar ik vind het belangrijk er bij stil te staan dat in onze gemeente 94 mensen positief getest zijn en dat er 13 mensen geregistreerd aan het virus zijn overleden. Dat is aanzienlijk minder dan op andere plekken in ons land, maar het effect op mensen is groot.

GGD Noord- en Oost-Gelderland heeft sinds maart een enorme verandering ondergaan van een organisatie met wezenlijke gemeentelijke taken naar een crisisorganisatie, waarbij informeren en adviseren, testen en bron- en contactonderzoek ogenschijnlijk de enige overgebleven activiteiten waren. Er werd volop geanticipeerd op opdrachten vanuit het ministerie van VWS en op opdrachten vanuit de veiligheidsregio. Ik heb veel waardering voor de mensen van de GGD. Zij verdienen alle complimenten. In de komende tijd komen we te spreken over de bestuurlijke verantwoordelijkheden en wie dit financiert. Daarin zijn wat mij betreft een aantal zaken niet goed verlopen. Er zijn taken stil komen te liggen, waar we in de komende tijd nog de effecten van zullen ondervinden en dat had anders gekund.

Werk

Met enorme gedrevenheid is door Laborijn gewerkt aan het uitvoeren van de Tozo-regeling. Er zijn in de gemeente Doetinchem 1157 aanvragen voor levensonderhoud gedaan en 88 voor een bedrijfskrediet. In de komende tijd wordt nader invulling gegeven aan dit werk. We hebben voor zelfstandigen, waaronder ZZP’ers tal van mogelijkheden om ander werk te vinden (en om te scholen), als zij onverhoopt niet verder kunnen met hun bedrijf.

In de maanden maart t/m juni hebben 133 inwoners van de gemeente Doetinchem een bijstandsuitkering aangevraagd en ontvangen. 109 inwoners zijn uitgestroomd uit de bijstand en ontvangen niet langer een uitkering. Het aantal bijstandsgerechtigden neemt dus toe, maar nog steeds vinden veel mensen de weg naar betaald werk. Dit is te danken aan de intensieve en persoonsgerichte aanpak in de Werkacademie van Laborijn.

In de komende tijd intensiveren we de aanpak om ook mensen die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben toch naar de (inclusieve) arbeidsmarkt te begeleiden. Uitgangspunt is ervoor te zorgen dat iedereen die kan werken, werkt. Werk geeft immers sociale structuur aan het leven en het verhoogt het levensgeluk van mensen. We zijn in de gelukkige omstandigheid dat er in onze arbeidsmarktregio nog steeds veel werk is. Er liggen dus volop kansen.

Inkomen

We hebben inwoners, juist ook in de afgelopen maanden, opgeroepen zich te melden indien zij in financiële problemen dreigen te raken. Met de Doetinchemse samenwerking De Rondkomers bereiken we meer mensen en weten we hen adequaat te ondersteunen. We bieden vanuit de gemeente ondersteuning aan de Voedselbank en hebben met hen goede afstemming over de mensen die deze ondersteuning nodig hebben. Alle vrijwilligers van de Voedselbank en bijvoorbeeld ook van Stichting Present verdienen complimenten. In de afgelopen tijd stonden zij steeds klaar voor onze kwetsbare inwoners.

Inburgering statushouders

We zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de invoering van de nieuwe inburgeringswet. Met verschillende ketenpartners stemmen we af hoe we klaar kunnen staan voor nieuwe taken die op de gemeente af komen, zoals de brede intake, het PIP en de Z-route. We zien dat cultuurverbinders of sleutelpersonen een cruciale rol hebben. Bij Vluchtelingenwerk en Laborijn wordt al gewerkt met mensen in deze rol en ik vind dat we dit in afspraken met onze contractpartners als belangrijk aspect moeten opnemen.

Fijne vakantie!

Er is, juist in de komende tijd, veel te doen. Dat maakt dat we in de zomer niet stil zitten. Natuurlijk ga ik er ook even tussenuit en jij vast ook wel. Ik wens iedereen die van de vakantie gaat genieten een hele fijne tijd toe.

Reactie van GroenLinks op de Voorjaarsnota: Pleidooi voor een ontspannen samenleving | Heusden

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Heusden 11-07-2020 00:00

“Hoe gaan we met elkaar om? Hoe gaan we met de wereld om? Hoe realiseren we een meer ontspannen samenleving? Nu en straks. Hier en daar.” Met deze woorden begon Frits Ten Cate onze reactie op de Voorjaarsnota van de gemeente Heusden. Als één van de weinige partijen kiezen we er nadrukkelijk voor om juist nu te investeren en uit te geven. De gemeente heeft de middelen hiervoor in kas. En, daar waar we eenvoudig kunnen besparen, moeten we dat natuurlijk zeker ook doen. Zoals bijvoorbeeld het onderbrengen van de bibliotheek Drunen in de Voorste Venne.

Wij vinden het belangrijk om alle zaken rond duurzaamheid, klimaat en groen te versnellen. Versimpel de subsidievoorwaarden voor groene daken, stimuleer ‘groene bedrijvigheid’ en faciliteer startende en uitbreidende ondernemers. Dit vergt nu extra middelen, maar genereert ook werkgelegenheid. Op de langere termijn biedt het een prettigere leefomgeving, met minder hittestress en overstromingen. Iets meer ambitie mag!

Ook pleiten we nadrukkelijk voor een ontspannen samenleving. Een ontspannen samenleving is voor ons een rechtvaardige samenleving, met aandacht voor persoonlijke waardering, Geen constante zorgen over inkomen en geld. Samen met de PvdA en D66 hebben we daarvoor twee moties ingediend:

Met de eerste motie vragen we een eenmalige verdubbeling van de HeusdenPas. Door het hamsteren waren boodschappen duurder. Voor mondkapjes en handgel worden extra kosten gemaakt, net als voor de telefoons om dierbaren te bereiken. Veel uitzendbanen zijn en worden gestopt. Door dit alles vrezen we dat er straks weinig geld meer over is voor iets extra’s of voor sport en cultuur. De wethouder deelt onze mening niet en meldt geen signalen van problemen te ontvangen. Ook de andere partijen in de raad stemden tegen.

Met de tweede motie roepen we het college (en de raad) op om kennis te nemen van de experimenten met basisbanen in andere gemeenten en om de haalbaarheid van basisbanen voor Heusden te onderzoeken. Ronald Heesbeen van de PvdA heeft deze motie met verve in de raad verdedigd! Wij zijn dan ook zeer gelukkig met de toezegging van de wethouder dat hij bij andere gemeenten naar hun ervaringen met basisbanen gaat informeren. De overige partijen in de raad kunnen echter nog wel een beetje extra overreding gebruiken. Zij stemden allemaal tegen.

 

GroenLinks Heusden

Toelichting: Een basisbaan bestaat uit het door de gemeente in dienst nemen of detacheren van uitkeringsgerechtigden. Belangrijk punt is dat je dit ook zelf moet willen en dat er geen concurrentie is met werknemers in de vrije sector. In Groningen, Assen en Oude IJsselstreek wordt al geëxperimenteerd met basisbanen.

Een basisbaan is fundamenteel anders dan een basisinkomen. Met een onvoorwaardelijk basisinkomen krijgt iedereen een maandelijkse betaling van de overheid, die genoeg is als leefgeld. Verdien je genoeg dan betaal je het bedrag als belasting terug. Projecten met basisinkomen zijn wereldwijd getest. Het blijkt dat de deelnemers zich fitter voelen en minder stress ervaren. Mensen zijn iets meer gaan werken, meer vrouwen beginnen een eigen bedrijf en kinderen ontwikkelen een hoger IQ, mogelijk door de financiële zekerheid in hun omgeving.

Volgens sommige puristen kunnen een basisinkomen en basisbanen niet samengaan. Ons standpunt is dat beide, zeker ook samen, kunnen bijdragen aan een meer ontspannen samenleving.

 

Deze reactie is eerder geplaatst in het Weekblad Heusden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.