Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

211 documenten

Deze week is SP Veldhoven live op locatie.

SP SP Veldhoven 10-03-2021 10:25

Ga met ons in gesprek: Vrijdag 12 maart: Nabij Plus Van Reijen Veldhoven, Dommelshei 10, van 10.00 tot ca. 12.00 uur. Zaterdag 13 maart: Nabij Blokker Veldhoven, De Pleintjes 48, van 13.30 tot ca. 15.30 uur. Graag tot binnenkort!

SP vragen over beleid bijstand, we hebben antwoord

SP SP Meierijstad 09-03-2021 11:58

Naar aanleiding van de toeslagenaffaire hebben we vragen gesteld hoe het beleid in Meierijstad is geregeld wat betreft de uitkerings gerechtigden. Lees het zeer uitgebreide antwoord: Jammer is het dat de fraude onderzoeken niet apart vermeld zijn van Meierijstad. Maar ook voor Bernheze en Boekel zijn opgenomen. Wij zijn wel gerustgesteld dat als een iemand met een uitkering boodschappen van iemand krijgt, niet meteen gekort wordt in Meierijstad.

1. Op welke wijze informeert de gemeente Meierijstad haar uitkeringsgerechtigde inwoners over de regels die met een uitkering samenhangen? 

Uitkeringsgerechtigden worden hierover geïnformeerd, vanaf het eerste intakegesprek bij een aanvraag van een bijstandsuitkering. Dit gesprek vind momenteel vanwege corona richtlijnen telefonisch plaats. Tijdens dit contact wordt uitgebreid stilgestaan bij de rechten en plichten die verband houden met een uitkering.De klantmanager die de aanvraag vervolgens overneemt ter verdere beoordeling, neemt alle rechten en plichten nogmaals in een dienstverleningsgesprek door. Bij dit dienstverleningsgesprek, wordt tevens een informatiemap verstrekt, met daarin o.a. alle regels die met een uitkering samenhangen. Nu er in coronatijd geen fysieke gesprekken worden gevoerd, wordt deze map per post toegestuurd. 

De klantmanager die een traject richting werk bespreekt, geeft een toelichting op de arbeidsverplichtingen. Gemaakte afspraken, worden per mail bevestigd en er wordt tevens een plan van aanpak toegestuurd.

Er wordt gebruik gemaakt van de tolkentelefoon, indien de belanghebbende onvoldoende Nederlands beheerst om het gesprek te kunnen voeren.

De inlichtingenplicht en de arbeidsverplichtingen, komen ook terug in alle beschikkingen die m.b.t. Participatiewet verzonden worden.

Spoort de gemeente actief fraude op? Ja Zo ja, om hoeveel gevallen gaat het dan over de afgelopen 5 jaar en wat voor bedragen zijn er teruggevorderd? 

Om binnen de gestelde termijn voor beantwoording van technische vragen te blijven beperken we ons hier tot de terugvorderingsperiode vanaf 1 maart 2018 2018: 50 onderzoeken, € 41.609,14 als terugvordering op geboekt *

2019: 68 onderzoeken, € 63.828,78 als terugvordering op geboekt

2020: 44 onderzoeken, € 152.606,28 als terugvordering op geboekt

*) op geboekt betekent het in de administratie vastleggen van een vordering in verband met vastgestelde fraude. Dit betekent niet dat er direct geïncasseerd gaat worden. Dit is maatwerk: afhankelijk van feiten en omstandigheden

Het gaat hier om terugvorderingen voor de gemeenten Boekel, Bernheze en Meierijstad bij elkaar. Tussen de gemeenten is geen beleidsmatig onderscheid in de uitvoering.

De uitvoering van de TOZO is niet meegenomen in deze cijfers.

Zo ja, op welke wijze gebeurt dit? Worden hiervoor bankafschriften na gekeken zonder dat er sprake is van verdenking van fraude? Wordt voor het opsporen van fraude gebruik gemaakt van ingehuurde bureaus? 

Wij sporen actief fraude op met behulp van interne en externe signalen. Soms voeren we themaonderzoeken uit. Zonder redenen (of zoals hier beschreven verdenkingen) worden er geen bankafschriften opgevraagd en nagekeken door de sociaal rechercheurs. Dit komt praktisch niet voor.

De gemeente Meierijstad heeft eigen sociaal rechercheurs in dienst. Alleen bij de start van de gemeente Meierijstad is gewerkt met externe bureaus. Maar vanaf maart 2018 met eigen medewerkers.

Maakt de gemeente gebruik van algoritmes of digitale opsporingssystemen?  Nee Zo ja, kunnen we dan inzicht krijgen in de werking van deze systemen? n.v.t. Zo ja, hoe wordt gewaarborgd dat deze systemen niet discrimineren? n.v.t. Vindt het college dat er voldoende ruimte is voor maatwerk om onderscheid te maken tussen mensen die een relatief kleine of onbewuste misstap hebben gepleegd tegenover mensen die met opzet frauderen? 

Ja. Het gemeentelijk beleid biedt ruimte om hierin onderscheid te maken en ook ruimte voor individueel maatwerk. De gemeentelijke regelgeving op het gebied van o.a. afstemming, terugvordering, boetes, het kwijtscheldingsbeleid P wet en onze schuldhulpverlening maken het mogelijk rekening te houden met de individuele (gezins)omstandigheden en  verzachtende omstandigheden. De inzet van preventieonderzoeken en Sociaal Recherche onderzoeken en het handhavingsbeleid is er in eerste instantie op gericht oneigenlijke instroom in de uitkering te voorkomen, en bij mensen die onterecht in de uitkering zitten de uitkering stop te zetten. Het gaat ons minder om terugvordering van de eventueel onterecht ontvangen uitkeringen. Gemeenten zijn wettelijk verplicht vastgestelde boetes te administreren (op boeken) De medewerkers wegen tijdens het onderzoek en de afhandeling daarvan mee om wat voor soort fraude het gaat en de opzet die hier achter zit. Bij sommige gevallen is een goed gesprek vooraf beter dan een groot fraude onderzoek. Deze werkwijze heeft de voorkeur van de gemeente Meierijstad en wordt vaak toegepast. We constateren dat dit een leereffect heeft en meer invloed heeft op het (toekomstig) gedrag van mensen dan het opleggen van een boete.

Hoe verhouden de maatschappelijke kosten van de terugvorderingen zich tot de opbrengsten? 

Onder maatschappelijke kosten van de terugvordering verstaan wij dat mensen daardoor in de schulden komen, onder het bestaansminimum, dakloos wellicht, in de criminaliteit belanden. Met ons huidige terughoudende beleid is dit niet aan de orde is. We leveren maatwerk en we stemmen de boete en invordering af op de mogelijkheden van de betrokkene. We passen waar dat nodig is ook de omgekeerde toets toe en handelen naar de geest van een regeling. Terugvordering van boetes sec leidt daarom niet tot maatschappelijke kosten in die zin. Zie verder onder 8

Met vriendelijke groet,

Algemene Ledenvergadering 30 september

SP SP Alphen aan den Rijn 14-09-2020 17:57

Op 30 september is onze algemene ledenvergadering. Dit is een belangrijk overleg, want er worden nieuwe bestuursleden gekozen en gesproken over het eerste concept van het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021. Daarnaast bespreken we de kandidatenlijst. Dat eerste verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst komt op 21 september op SPnet te staan.

U bent allen van harte uitgenodigd om mee te praten, uw mening te geven en uw stem uit te brengen. Er is genoeg ruimte in de zaal zodat iedereen de anderhalve meter kan aanhouden. Neem bij vragen of opmerkingen contact op met de voorzitter.

Algemene Ledenvergadering 30 september 2020 20:00 – 22:00, deur open om 19:30 Locatie staat op het inlegvel dat bij de tribune zit of neem contact op met de voorzitter.

ARMOEDEVAL EN ARMOEDPACT

SP SP Midden-Groningen 10-09-2020 10:06

Op 3 september was er een avond over de armoedeval bij werk en de ontwikkelingen in het armoedepact. Tijdens deze avond werd een presentatie gegeven door Karen Nuland van Stimulanz over een onderzoek dat zij hadden gedaan naar de armoedeval in Midden-Groningen als je aan het werk gaat of op een andere manier meer inkomen krijgt.

Kortom bij welk inkomen krijg je ineens minder geld, terwijl je eigenlijk meer inkomen hebt. Het grootste gedeelte waardoor dit komt is door de landelijke regelingen (dus huurtoeslag, zorgtoeslag enzovoorts). Dus hier kunnen we als gemeente heel weinig aan doen. Ook als je de gemeentelijke bijzondere bijstand trapsgewijs nog zou toestaan voorkom je dit niet helemaal en de uitvoeringskosten voor de gemeente zullen enorm gaan stijgen. Wel werden ideeën als maatwerk en goede nazorg door de Peter Verschuren omarmd. Hij gaat hier zeker naar kijken. Ook is het niet-gebruik van alle regelingen nog steeds een probleem. Mensen zien door de bomen het bos niet meer en dit zou bespreekbaar gemaakt moeten worden in de spreekkamer. Ook komt er een armoedevalberekening vanuit het ministerie waardoor het makkelijker wordt om dit bespreekbaar te maken. Daarna kwam er een presentatie door Miriam Krans (armoederegisseur) over de ontwikkelingen in het armoedepact. Vooral het vergroten van het netwerk en dat armoede goed op de agenda van de politiek en maatschappij staan wordt als een voordeel gezien. Ook zijn er al verschillende coalities gestart die ook echt al punten bereikt hebben (bijvoorbeeld een moestuin, kinderdisco een leenlaptops). Maar blijft wel een feit dat het beter kan. Daarom wordt er nu een kerngroep van partners die een actieve bijdrage willen leveren gestart en wordt er een armoede-agenda opgesteld waarbij een groep zich richt op concrete activiteiten. De andere partners blijven betrokken via nieuwsbrieven en bijeenkomsten en kunnen een bijdrage leveren indien dat mogelijk is bij deze concrete activiteiten. Hopelijk wordt er zo minder gepraat en meer gedaan. Maar zoals Miriam Krans al aangaf: "Armoede bestrijden is moeilijk en gaat eigenlijk niet". Je kunt hoogstens naast de mensen staan en ze wijzen op de mogelijkheden die er zijn. Daarna kwamen er nog een paar zeer bevlogen organisaties aan het woord die in de kerngroep zitten en dus echt actief naast de mensen staan (de Toverboom, Kledingbank Maxima en de Computerbank). Kortom een fijne avond waarbij weer eens extra duidelijk werd armoede voor enorm veel stress zorgt en dat je eerst die stress moet wegnemen voordat mensen over andere zaken kunnen nadenken.

Zie ook: Armoede

Gemeente Zwolle moet slachtoffers toeslagenaffaire helpen

SP SP GroenLinks D66 CDA PvdA Zwolle 09-09-2020 19:06

De Belastingdienst heeft veel gezinnen in grote problemen gebracht door de kinderopvangtoeslagaffaire. Renske Leijten zet zich vanuit de Tweede Kamer keihard in voor deze mensen. Deze mensen wonen ook in Zwolle.

Mensen raakten in de schulden, verloren hun baan en werden op andere manieren in de problemen gebracht. Samen met PvdA, D66 en CDA heeft de SP Zwolle het College van B&W gevraagd de slachtoffers te helpen. Wethouder Sloots van GroenLinks gaf aan dat de gemeente niet de kennis en kunde heeft om de problemen met de belastingdienst op te lossen. Dat toont nóg meer aan hoe diep de Belastingdienst deze mensen in de problemen heeft gestort!

De wethouder wilde niet voldoen aan een motie die de vier partijen klaar hadden liggen (zie hiervoor de bijlage). Onder druk van onze motie zegde de wethouder wel toe om alle slachtoffers actief op te roepen zich te melden bij het sociaal wijkteam. Zodat de gemeente hen kan helpen bij schuldhulpverlening, werk, inkomensondersteuning en op andere manieren. Ook gaat de wethouder onderzoeken hoeveel Zwolse gezinnen getroffen zijn en bekijken of er extra menskracht nodig is om deze mensen te helpen. 

Bent u slachtoffer van de toeslagenaffaire? Meld u dan bij het sociaal wijkteam voor hulp.    

Klik voor meer informatie over de toeslagenaffaire op deze link. 

Motie 1 euro per uur regeling aangenomen

SP SP Brunssum 10-07-2020 23:09

Onlangs is het financieel jaaroverzicht 2019 door de raad vastgesteld. Daaruit blijkt dat er een positief resultaat is van 2,7 miljoen. Daarvan is 1 miljoen euro gereserveerd voor het Coronanoodfonds en 1,7 miljoen wordt teruggestort in de Reserve.

De SP heeft daarom voorgesteld om opnieuw de 1 euro  per  uur regeling in te stellen voor de mensen die in een ontwikkeltraject werken bij Betere Buren zitten. Deze deelnemers voeren, met behoud van uitkering, werk voor de gemeente uit. Ze verrichten o.a. werk bij. de was-en strijkservice en onderhoudswerk in de tuinen van particulieren. De SP is van mening dat deze deelnemers recht hebben op een extra vergoeding in de vorm van 1 euro per uur . De gemeente profiteert  namelijk van hun inzet en de bijstandsuitkering is immers ook geen vetpot!

Dat betekent dat zij met een werkweek van 25 uur honderd euro per 4 weken extra verdienen bovenop hun bijstandsuitkering.  Vooral omdat deze coalitie zegt sociaal te willen zijn, moeten ze dit er toch voor over hebben. Nu wilde dit college geen boter bij de vis doen. Wel hebben ze toegezegd te willen onderzoeken welke mogelijkheden er zijn m.b.t. de 1 euro p. uur regeling, niet alleen voor de medewerkers die bij Betere Buren werkzaam zijn maar voor alle burgers die vrijwilligerswerk verrichten. We zijn benieuwd! We zullen zeker blijven bewaken dat dit onderzoek dan ook resultaat op zal leveren.

De originele motie:

Motie instellen 1 euro per uur regeling PW medewerkers Betere Buren.                                                     

 

Constaterende dat:

 

Er 172 Participatiewet medewerkers in het ontwikkeltraject van Betere Buren werkzaam zijn; Deze medewerkers o.a. werk verrichten bij de was-en strijkservice voor burgers met een indicatie Hulp bij het Huishouden; Deze medewerkers werken met behoud van uitkering en voor het werk bij Betere Buren geen extra vergoeding ontvangen; Het niet meer dan billijk zou zijn dat deze medewerkers een vergoeding krijgen voor het werk dat zij verrichten voor de gemeente; Een paar jaar geleden de” 1 euro per uur regeling”  voor deze medewerkers is afgeschaft;

 

Overwegende dat:

 

Dat in Zuid Limburg 9% van de huishoudens onder de armoedegrens leeft en een op de drie bewoners in de regio Parkstad schulden/financiële problemen heeft[1]; De jaarstukken 2019 een positieve rekeningresultaat van € 2.651.000,- heeft , waarvan 1.000.000 gereserveerd wordt voor het Coronafonds en 1.651.000 euro naar de Algemene Reserve vrij besteedbaar gaat. Naar onze berekening bij het instellen van de 1 euro regeling ong.  200.000 euro per jaar zal gaan kosten. De corona crisis de financiële problemen die veel mensen in onze regio toch al hebben zal verergeren;

 

Vraagt het college van burgemeester en wethouders om:

 

Onderzoeken of het mogelijk is de 1 euro p. uur regeling in te stellen  voor iedereen die in de PW zit.

 

Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Brunssum, tijdens de raadsvergadering d.d. 30-06-2020 en gaat over tot de orde van de dag.

 

Namens de SP fractie : Katinka Coenen en Tom Lurken.

 

Let op: Nieuw e-mailadres SP Rotterdam fractie

SP SP Rotterdam 09-07-2020 07:30

Vanaf deze week is de Rotterdamse SP fractie te bereiken via een nieuw e-mailadres: fractierotterdam@sp.nl. Overige contactgegevens zijn te vinden op onze contactpagina.

Let op: Nieuw e-mailadres SP Rotterdam fractie

SP SP Brielle 09-07-2020 07:30

Vanaf deze week is de Rotterdamse SP fractie te bereiken via een nieuw e-mailadres: fractierotterdam@sp.nl. Overige contactgegevens zijn te vinden op onze contactpagina.

Uit de fractie: Zaanstad doe effe sociaal

SP SP Noord-Holland 02-07-2020 19:36

De economisch en sociale gevolgen van de coronacrisis zouden wel eens de grootste crisis in 100 jaar kunnen zijn. Zeker in een sociaal-economisch kwetsbare stad als Zaanstad. De vorige week gepubliceerde tekorten voor dit jaar lopen in de miljoenen, tot misschien wel 10 miljoen. Gelukkig zegt het Collge nu steun toe aan de kleinere Zaanse cultuurinstellingen, na wekenlang aandringen in deze zaal door de SP. Heel goed!

Tekst: Patrick Zoomermeijer - fractievoorzitter SP Zaanstad

Maar helaas, de voedselbank kan nu al de vraag niet meer bijbenen, de aanvragen voor uitkeringen zullen naar verwachting met duizenden toenemen, buurthuizen en het Sportbedrijf staat het water aan de lippen, maatschappelijke voorzieningen staan onder druk. Eigenlijk alles wat behoort tot de basisinfrastructuur van onze stad en de basisvoorzieningen voor onze inwoners. Juist nu!

Tijd voor onorthodoxe maatregelen en het ter discussie stellen van heilige huisjes. Daarom heeft de SP bij deze voorjaarsnota drie voorstellen, die uitgaan van onze basisprincipes waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

Dus zegt de SP met amendement A: stop het overschot van de jaarrekening voor een half miljoen in sport, buurthuizen en maatschappelijke instellingen en doneer 1 ton aan de Voedselbank.

Met amendement B zegt de SP: blaas de verhuizing van hockeyclub De Kraaien af en bespaar € 4,5 miljoen. En met amendement C zeggen we: laat de reservering van 7 miljoen voor de A8-A9 vervallen. Die 4,5 en die 7 miljoen kunnen we nu beter gebruiken. Maak daarvan een (bestemmingsplan)reserve, een sociaal noodfonds om de gevolgen van de coronacrisis (gedeeltelijk) te dekken. En kijk bij het uitgeven van dit bedrag eerst naar sport, buurthuizen, maatschappelijke instellingen en de bestrijding van armoede. 

Al deze voorstellen zijn bekeken door de ambtenaren en de griffie en volkomen mogelijk! Het kán dus. Nu gaat het erom: kiezen we voor de botte bijl en de grote bedrijven en citymarketing, of kiezen we met ons hart, dus sociaal en rechtvaardig? Of zo je wilt: met je gezond verstand, dus voor investeringen die direct de bestedingen stimuleren in plaats van in loze beloftes die goed scoren bij kiezers maar niet kunnen worden waargemaakt? Kies wijs.

SP wil meer inzet van provincie op armoedebestrijding

SP SP Gelderland 01-07-2020 13:05

Bij de behandeling van het Programma Leefbaarheid in Provinciale Staten heeft de Gelderse SP er voor gepleit dat de provincie meer gaat doen om voedselbanken te ondersteunen. Leefbaarheid betekend ook dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Helaas is er in Gelderland nog teveel armoede. De SP fractie heeft een voorstel ingediend om de provincie samen met de gemeenten te kijken wat ze kunnen doen en een plan van aanpak te maken dat als doel heeft voedselbanken met tekorten te ondersteunen.

SP Fractievoorzitter Carla Claassen: “Of je nu rijk of arm bent, jong of oud, gezond bent of een handicapt heb, wat je huidskleur is of wat je geaardheid of religie is, Iedereen is voor ons gelijk en moet mee kunnen doen als zij dat willen. In beleidsstuk van de provincie wordt al aangeven dat de verschillen in de samenleving groeien. Met name de kloof tussen rijk en arm wordt steeds zichtbaarder.”

De SP is dan ook tevreden dat het onderwerp armoedebestrijding in dit beleidsprogramma wordt genoemd. Het college stelt voor om van 2020 tot en met 2024 jaarlijks 100 duizend euro beschikbaar te stellen voor het distributiecentrum van de voedselbank in Arnhem. “Dat is mooi, maar niet voldoende” volgens Carla Claassen, “Door de Corona-crisis hebben al veel mensen hun inkomen achteruit zien gaan, er zijn mensen die hun baan zijn kwijt geraakt of waarschijnlijk kwijt gaan raken. En zoals het er nu naar uitziet komen we in een flinke recessie. Het aantal mensen dat in de financiële problemen komt en afhankelijk wordt van voedselhulp van voedselbanken zal naar verwachting sterk stijgen. In de vorige crisis hadden voedselbanken niet altijd voldoende voedsel voor hun cliënten en ook nu is de verwachting dat er te korten zullen ontstaan. En daar zouden wij als Provincie een helpende hand moeten bieden.”

Armoede is volgens de SP niet iets wat de provincie alleen kan oplossen, Claassen: “Het beste is natuurlijk armoede voorkomen maar daar hebben we de landelijke overheid voor nodig. Wij zijn natuurlijk gelijk aan het denken geslagen wat er in Gelderland gedaan kan worden. Ik ben het eens gaan navragen bij een vrouw met twee kinderen uit mijn dorp van wie ik weet dat zij elke maand elk dubbeltje tien keer moet omdraaien. Over mijn vraag wat zij het hardste nodig heeft hoefde zij niet lang na te denken. Eten en dan het liefste gezond eten zodat ze haar kinderen elke dag een gezonde maaltijd kan voorzetten.”

Update:

Het voorstel van de SP heeft helaas geen steun gekregen van een meerderheid van Provinciale Staten. Claassen: “Wij zijn verbaasd dat GS van mening is dat met de Gelderse gemeente overleggen over eventuele hulp aan de voedselbanken te ver gaat terwijl in het beleidsprogramma juist door GS aangeven wordt dat zij, GS, met de gemeenten gaat onderzoeken hoe de provincie een rol kan spelen op het gebied van armoedebestrijding. De SP zal er dus bovenop blijven zitten om te kijken of GS doet wat zij zeggen.”

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.