Nieuws van CDA over SGP inzichtelijk

32 documenten

Sociale koers Houten 2020- 2023 vastgesteld: Iedereen doet mee!

CDA CDA SGP D66 PvdA Houten 29-05-2020 17:47

In de raadsvergadering van 19 mei 2020 is de Sociale Koers van de gemeente Houten 2020- 2023 'Iedereen doet mee' vastgesteld. CDA raadslid Willy Boersma legt uit dat 'sociale toegankelijkheid' voor het CDA héél belangrijk is. Hieronder volgt haar bijdrage in het raadsdebat: Twee maanden geleden spraken we over het Programma Sociale Koers. We kwamen er niet uit met elkaar ondanks het vele werk dat was verzet door ambtenaren en wethouder Smith. In de afgelopen twee maanden is een hele stap gemaakt: complimenten aan de ambtenaren en aan de vervangende wethouder! Het raadsvoorstel is aangepast. Zo is duidelijk waarover we beslissen en het voorstel sluit goed aan bij het Programma. Indicatoren zijn toegevoegd aan het programma en tekst is op veel plekken aangevuld. Als CDA hebben we in maart amendement 6 over beslispunt 1 van het raadsvoorstel en motie 7 over LHBTI (als onderdeel van inclusief beleid) ingediend. We vinden, met alle mede-ondertekenaars, dat beide voldoende zijn verwerkt en trekken ze daarom in. We komen wel met een nieuwe motie: over sociale toegankelijkheid. Eén van de insprekers bij de RTG vroeg daar aandacht voor. We hebben het makkelijk over fysieke toegankelijkheid, maar sociale toegankelijkheid is voor ons minder concreet. Wat bedoelen we dan eigenlijk? Hebben we het over de toegankelijkheid van het sociaal loket? Dat is een onderdeel. We hebben het over de toegankelijkheid van de hele samenleving, van alle gemeenschapsvoorzieningen. We willen dat iedereen mee kan doen, met of zonder beperking, op je eigen manier. Zodat je er bij hoort zoals je bent. Wat is dat dan? Ik kan niet voor iedereen spreken, ik kan wel voorbeelden geven. Ga eens in een rolstoel naar het theater. Fysieke toegankelijkheid is dat je in het gebouw kunt komen en dat er een bereikbare plek is in de zaal. Sociale toegankelijkheid is dat bij de koffie vooraf in de foyer niet over je heen wordt gepraat, maar dat er iemand naast je gaat zitten en met jou in gesprek gaat. Iemand met dementie gaat boodschappen doen en staat te stuntelen bij de kassa. Wat was het nummer van je pasje? Contant betalen dan? Kom je daar uit? Het duurt al gauw langer. Heeft de kassière begrip? Hoeveel haast heeft de volgende klant? Hoor je als kind nog bij de groep als je zelf geen vriendjes kunt uitnodigen voor je verjaardag omdat het te duur is? Of omdat je een gehandicapt broertje of zusje hebt? Val je als tiener buiten de groep omdat je kleding niet klopt? Kom je bij het sociaal loket uit je woorden? Kan je met een inspreekmoment meedoen als je niet zo snel bent in het gesprek? Krijg je de tijd en de ruimte? We hebben hier als inwoners allemaal een rol. De gemeente heeft een rol. Dementievriendelijke gemeente, meer weten over beperkingen en hoe we daar rekening mee kunnen houden, voorlichting op scholen over mantelzorger zijn. Ik kan voorbeelden geven, als raad kunnen we proberen een definitie te geven. Maar we kunnen nooit voor iedereen spreken. Daarom vragen we in de motie aan het college sociale toegankelijkheid vorm te geven in samenspraak met betrokken doelgroepen en organisaties. Mensen kunnen het beste zélf vertellen wat voor hen sociale toegankelijkheid is en of ze het gevoel hebben mee te tellen. Want, dat is toch wat we met elkaar beogen. Ook wij als raad hebben een rol in het bevorderen van de sociale toegankelijkheid en dat is precies de reden om als CDA met de PvdA deze motie indienen die mede is ondertekend door GL, SGP, HA! En D’66. Voor het overige….gaan wij van harte akkoord met de Sociale Koers 2020-2023 en we zien graag de concrete uitvoeringsplannen daarvoor tegemoet. Wij wensen de nieuwe wethouder daarmee alle succes!

Sociale koers Houten 2020- 2023 vastgesteld: Iedereen doet mee!

CDA CDA SGP D66 PvdA Houten 29-05-2020 17:47

In de raadsvergadering van 19 mei 2020 is de Sociale Koers van de gemeente Houten 2020- 2023 'Iedereen doet mee' vastgesteld. CDA raadslid Willy Boersma legt uit dat 'sociale toegankelijkheid' voor het CDA héél belangrijk is. Hieronder volgt haar bijdrage in het raadsdebat: Twee maanden geleden spraken we over het Programma Sociale Koers. We kwamen er niet uit met elkaar ondanks het vele werk dat was verzet door ambtenaren en wethouder Smith. In de afgelopen twee maanden is een hele stap gemaakt: complimenten aan de ambtenaren en aan de vervangende wethouder! Het raadsvoorstel is aangepast. Zo is duidelijk waarover we beslissen en het voorstel sluit goed aan bij het Programma. Indicatoren zijn toegevoegd aan het programma en tekst is op veel plekken aangevuld. Als CDA hebben we in maart amendement 6 over beslispunt 1 van het raadsvoorstel en motie 7 over LHBTI (als onderdeel van inclusief beleid) ingediend. We vinden, met alle mede-ondertekenaars, dat beide voldoende zijn verwerkt en trekken ze daarom in. We komen wel met een nieuwe motie: over sociale toegankelijkheid. Eén van de insprekers bij de RTG vroeg daar aandacht voor. We hebben het makkelijk over fysieke toegankelijkheid, maar sociale toegankelijkheid is voor ons minder concreet. Wat bedoelen we dan eigenlijk? Hebben we het over de toegankelijkheid van het sociaal loket? Dat is een onderdeel. We hebben het over de toegankelijkheid van de hele samenleving, van alle gemeenschapsvoorzieningen. We willen dat iedereen mee kan doen, met of zonder beperking, op je eigen manier. Zodat je er bij hoort zoals je bent. Wat is dat dan? Ik kan niet voor iedereen spreken, ik kan wel voorbeelden geven. Ga eens in een rolstoel naar het theater. Fysieke toegankelijkheid is dat je in het gebouw kunt komen en dat er een bereikbare plek is in de zaal. Sociale toegankelijkheid is dat bij de koffie vooraf in de foyer niet over je heen wordt gepraat, maar dat er iemand naast je gaat zitten en met jou in gesprek gaat. Iemand met dementie gaat boodschappen doen en staat te stuntelen bij de kassa. Wat was het nummer van je pasje? Contant betalen dan? Kom je daar uit? Het duurt al gauw langer. Heeft de kassière begrip? Hoeveel haast heeft de volgende klant? Hoor je als kind nog bij de groep als je zelf geen vriendjes kunt uitnodigen voor je verjaardag omdat het te duur is? Of omdat je een gehandicapt broertje of zusje hebt? Val je als tiener buiten de groep omdat je kleding niet klopt? Kom je bij het sociaal loket uit je woorden? Kan je met een inspreekmoment meedoen als je niet zo snel bent in het gesprek? Krijg je de tijd en de ruimte? We hebben hier als inwoners allemaal een rol. De gemeente heeft een rol. Dementievriendelijke gemeente, meer weten over beperkingen en hoe we daar rekening mee kunnen houden, voorlichting op scholen over mantelzorger zijn. Ik kan voorbeelden geven, als raad kunnen we proberen een definitie te geven. Maar we kunnen nooit voor iedereen spreken. Daarom vragen we in de motie aan het college sociale toegankelijkheid vorm te geven in samenspraak met betrokken doelgroepen en organisaties. Mensen kunnen het beste zélf vertellen wat voor hen sociale toegankelijkheid is en of ze het gevoel hebben mee te tellen. Want, dat is toch wat we met elkaar beogen. Ook wij als raad hebben een rol in het bevorderen van de sociale toegankelijkheid en dat is precies de reden om als CDA met de PvdA deze motie indienen die mede is ondertekend door GL, SGP, HA! En D’66. Voor het overige….gaan wij van harte akkoord met de Sociale Koers 2020-2023 en we zien graag de concrete uitvoeringsplannen daarvoor tegemoet. Wij wensen de nieuwe wethouder daarmee alle succes!

Amendement inzake knelpunten in het kader van de coronacrisis

CDA CDA SGP Tholen 21-04-2020 12:35

Vanwege de coronacrisis heeft het college gevraagd om een mandaat om voorzieningen te kunnen treffen voor getroffen bedrijven en inwoners van Tholen. Het voorstel tot mandateren bevatte vrijwel geen randvoorwaarden waaraan de uitgaven zouden moeten voldoen. Dit was de aanleiding voor het CDA om een amendement in te dienen. We zijn namelijk van mening dat we als gemeenteraad duidelijke kaders en richtlijnen moeten meegeven, vooral ook omdat we moeilijke tijden tegemoet gaan waarbij de gemeente zorgvuldig met de financiële middelen moet omgaan. Nadat dit amendement met de overige partijen gedeeld was heeft de SGP nog enkele aanvullingen voorgesteld en hebben we het amendement gezamenlijk ingediend. Dit amendement werd vervolgens raadsbreed gesteund.De randvoorwaarden die met dit amendement zijn ingebracht zijn; dat het college zich moet houden aan de volgende richtlijnen: -zich in het kader van deze mandatering te beperken tot de gemeentelijke kerntaken en (gedelegeerde) verantwoordelijkheden; -als uitgangspunt te hanteren dat uitgaven rechtmatig en doelmatig moeten zijn, rekening houdend met het voorkomen van rechtsongelijkheid en oneerlijke concurrentie, daartoe dienen de uitgaven inclusief overwegingen goed te worden gedocumenteerd; -zich te onthouden van maatregelen die politiek controversieel geacht kunnen worden; -slechts tot uitkering c.q. steunmaatregelen over te gaan indien bestaande/nieuwe (landelijke) regelingen hierin niet voorzien en er geen dubbelingen optreden; -de gecumuleerde uitgaven voorlopig te maximeren op 100.000 euro. CDA-Tholen herkent de noodzaak van steunmaatregelen en dat schrijnende situaties voorkomen moeten worden. Naast deze materiele maatregelen hebben we aandacht gevraagd voor de onderlinge steun, solidariteit en sociale cohesie. Dit is een verantwoordelijkheid van eenieder en laten we daar ook maximaal op inzetten. We wensen iedereen hierbij sterkte en gezondheid toe.

Amendement inzake knelpunten in het kader van de coronacrisis

CDA CDA SGP Tholen 21-04-2020 12:35

Vanwege de coronacrisis heeft het college gevraagd om een mandaat om voorzieningen te kunnen treffen voor getroffen bedrijven en inwoners van Tholen. Het voorstel tot mandateren bevatte vrijwel geen randvoorwaarden waaraan de uitgaven zouden moeten voldoen. Dit was de aanleiding voor het CDA om een amendement in te dienen. We zijn namelijk van mening dat we als gemeenteraad duidelijke kaders en richtlijnen moeten meegeven, vooral ook omdat we moeilijke tijden tegemoet gaan waarbij de gemeente zorgvuldig met de financiële middelen moet omgaan. Nadat dit amendement met de overige partijen gedeeld was heeft de SGP nog enkele aanvullingen voorgesteld en hebben we het amendement gezamenlijk ingediend. Dit amendement werd vervolgens raadsbreed gesteund.De randvoorwaarden die met dit amendement zijn ingebracht zijn; dat het college zich moet houden aan de volgende richtlijnen: -zich in het kader van deze mandatering te beperken tot de gemeentelijke kerntaken en (gedelegeerde) verantwoordelijkheden; -als uitgangspunt te hanteren dat uitgaven rechtmatig en doelmatig moeten zijn, rekening houdend met het voorkomen van rechtsongelijkheid en oneerlijke concurrentie, daartoe dienen de uitgaven inclusief overwegingen goed te worden gedocumenteerd; -zich te onthouden van maatregelen die politiek controversieel geacht kunnen worden; -slechts tot uitkering c.q. steunmaatregelen over te gaan indien bestaande/nieuwe (landelijke) regelingen hierin niet voorzien en er geen dubbelingen optreden; -de gecumuleerde uitgaven voorlopig te maximeren op 100.000 euro. CDA-Tholen herkent de noodzaak van steunmaatregelen en dat schrijnende situaties voorkomen moeten worden. Naast deze materiele maatregelen hebben we aandacht gevraagd voor de onderlinge steun, solidariteit en sociale cohesie. Dit is een verantwoordelijkheid van eenieder en laten we daar ook maximaal op inzetten. We wensen iedereen hierbij sterkte en gezondheid toe.

Inspiratienota: Den Haag toegankelijk voor iedereen

CDA CDA ChristenUnie GroenLinks SGP PvdA D66 Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 20-02-2020 14:00

Vandaag presenteren verschillende partijen een inspiratienota toegankelijkheid aan wethouder Kavita Parbhudayal, coördinerend wethouder toegankelijkheid. In de nota, van onder andere CDA, D66, ChristenUnie/SGP, PvdA, GroenLinks, NIDA, Partij voor de Dieren en de Haagse Stadspartij, staan vele actiepunten voor de gemeente om Den Haag voor iedereen toegankelijk te maken. De minister van Gehandicaptenzaken, Rick Brink, was ook aanwezig om zo de overhandiging van het document kracht bij te zetten. Minister van GehandicaptenzakenRick Brink, die vorig jaar tijdens een liveshow op NPO1 door het publiek werd verkozen tot de eerste Minister van Gehandicaptenzaken, is blij met de aandacht van de raadsleden. “De partijen pleiten ervoor dat de gemeente voortaan bij al haar plannen uitgaat van ‘toegang en bruikbaarheid voor iedereen’ in plaats van ‘toegang en bruikbaarheid voor de gemiddelde gebruiker’. Op deze wijze wordt er niemand meer onnodig beperkt in zijn of haar zelfstandigheid en mobiliteit”. Raadsleden voor toegankelijkheid “We zijn heel blij dat er een coördinerend wethouder toegankelijkheid is”, Astrid Frey (CDA). “De vraag bij alle Haagse plannen moet zijn ‘heeft iemand met een beperking daar toegang toe?” “Toegankelijkheid voor iedereen, dat is de nieuwe norm!” zegt Marieke van Doorn (D66). “We gaan vóóraf ervaringsdeskundigen betrekken bij bijvoorbeeld bouwprojecten, de herinrichting van straten en grote evenementen. En niet pas nadat alle plannen al af zijn en het eigenlijk te laat is”. Erlijn Wenink (GroenLinks): “Inclusie voor mensen met een beperking is geen gunst, maar een recht. Er ligt een glashelder VN-verdrag. Den Haag is nu zelf beperkt en moet rigoureuze stappen zetten richting een echt toegankelijke stad.” Janneke Holman (PvdA): "Het belangrijkste is dat toegankelijkheid wordt meegenomenin al het doen en laten van de gemeente. Bij iedere straat die opnieuw wordt ingericht, bij ieder gebouw dat wordt gebouwd, bij iedere tram- en bushalte die wordt aangelegd. Soms zit het in de kleine dingen, die nu nog te vaak worden vergeten. Met dit plan gaan we échte stappen zetten voor een stad waar iedereen mee kan doen." “Voor iedereen kan de stad plotseling ontoegankelijk worden,” voegt Robin Smit (PvdD) toe. “Niet alleen voor mensen met een beperking, maar ook voor ouderen, jonge ouders met kinderwagens of mensen met een chronische ziekte kan ieder obstakel een grote hindernis zijn.” Judith Klokkenburg (ChristenUnie/SGP): “Simpele zaken zoals verlaagde stoepen die recht tegenover elkaar liggen, zodat mensen met een rolstoel of kinderwagen snel kunnen oversteken, zijn nog steeds niet de regel. Dat moet echt beter worden geregeld vanuit het stadhuis.” Asma Halusi (NIDA) sluit af: “Met deze inspiratienota laten we zien dat iedereen mee kan doen. Zo maken we Den Haag nog toegankelijker én inclusiever!”

Bestuur Leiderdorp weer compleet

CDA CDA SGP D66 VVD Leiderdorp 13-01-2020 19:52

Vanavond, 14 januari, is het nieuwe coalitieakkoord tussen VVD, D66, CU/SGP en CDA besproken in de gemeenteraad. Daarna werden de wethouders benoemd. Namens het CDA is opnieuw Daan Binnendijk benoemd. Hij werd met 20 van de 20 aanwezige raadsleden gekozen tot wethouder.

Bestuur Leiderdorp weer compleet

CDA CDA SGP D66 VVD Leiderdorp 13-01-2020 19:52

Vanavond, 14 januari, is het nieuwe coalitieakkoord tussen VVD, D66, CU/SGP en CDA besproken in de gemeenteraad. Daarna werden de wethouders benoemd. Namens het CDA is opnieuw Daan Binnendijk benoemd. Hij werd met 20 van de 20 aanwezige raadsleden gekozen tot wethouder.

Artikel-12 is ook een kans voor Dantumadiel!

CDA CDA SGP VVD Dantumadiel 18-11-2019 08:52

Dinsdagavond 5 november heeft de gemeenteraad van Dantumadiel met 10 stemmen voor (CU, Gemeentebelangen, Sociaal Links en SGP) en 7 stemmen tegen (CDA, FNP en VVD) de aangepaste begroting 2020 goedgekeurd. Er is de komende jaren geen enkele ruimte voor nieuw beleid en nieuwe projecten. De onroerendezaakbelasting (ozb) stijgt in 2020 met maar liefst 36% zonder dat er feitelijke een inhoudelijk debat over deze forse verhoging in de raad heeft plaatsgevonden. De ozb-verhoging is feitelijk een kwestie van gezond boerenverstand, zo werd de verhoging door een raadslid simpel gerechtvaardigd. Dit betekent dat Dantumadiel thans maar 6% van de artikel 12-status grens ligt. Die grens wil het college en de meerderheid van de raad voorkomen, onder andere in verband met imagoschade. Die imagoschade is overigens al ontstaan, maar dat heeft meer te maken met het vertrouwen en geloofwaardigheid van de burger in de raad en het gemeentebestuur en de wijze waarop sommige fractieleden van de coalitie de ingebrachte voorstellen van de oppositie partijen torpederen. De verhoging van de ozb levert de gemeente Dantumadiel in 2020 bijna 1 miljoen extra op. Een extra verhoging van de ozb van 6% zou nog een extra ontvangst opleveren van € 217.000. De gemeente voldoet met betrekking tot de ozb dan aan artikel 12, punt 2, zie hierna. Wat betekent de artikel 12-status?Een gemeente met een artikel 12-status is een gemeente die onder financiële curatele is gesteld door het Rijk vanwege een structureel slechte financiële situatie. Deze gemeenten krijgen van de rijksoverheid extra geld in ruil voor een streng financieel toezicht. Zo moeten de gemeenten met de artikel 12-status voor grotere uitgaven toestemming aan het rijk vragen. Artikel 12, de leden 1 en 2 luiden als volgt:1. Onze Ministers kunnen, op aanvraag van een gemeente, aan de gemeente over een uitkeringsjaar een aanvullende uitkering verlenen.2. Een aanvullende uitkering wordt slechts verleend indien de algemene middelen van de gemeente aanmerkelijk en structureel tekort zullen schieten om in de noodzakelijke behoeften te voorzien, terwijl de eigen inkomsten (ozb) van de gemeente zich op een redelijk peil bevinden. Gevolgen ten opzichte van huidige situatie in Dantumadiel1.Dantumadiel ontvangt van het rijk tijdelijk extra geld (enkele miljoenen) in ruil voor een strenger financieel toezicht.2. Dantumadiel moet voor extra uitgaven - welke extra uitgaven Dantumadiel in de huidige situatie de komende jaren niet kan doen - toestemming aan het rijk vragen.3.Het bedrag van de Algemene reserve, na aftrek minimale omvang weerstandsvermogen van 2,5 miljoen (= het bedrag dat je tenminste nodig hebt om je lopende risico’s af te dekken), wordt op 31 december 2023 begroot op € 734.000. Bij de artikel 12-status zal dit bedrag op 31 december 2023 aanzienlijk hoger liggen. ConclusiesDantumadiel is thans financieel aan handen en voeten gebonden, is armlastig en kan geen nieuwe projecten ontwikkelen. Dantumadiel als artikel 12 gemeente blijft weliswaar financieel aan handen en voeten gebonden, maar heeft, door de extra uitkering(-en) van het rijk, weer ‘fleis op de bonken’ voor nieuw beleid en nieuwe projecten. Met andere woorden; de artikel 12-status is voor Dantumadiel ook een kans! Klaas Houtstra,riedslid CDA Dantumadiel

Dekker Den Ham vangt bot bij college en coalitie

CDA CDA SGP Partij voor de Vrijheid Twenterand 29-09-2019 07:44

Een starre houding van GBT wethouder Koster zorgt ervoor dat fa. Dekker gisteravond nul op het rekest kreeg op hun verzoek om maximaal 6 x per jaar met een mobiele puinbreker puin te mogen breken op hun eigen terrein. Dekker: een gedegen bedrijf in Den Ham welke al 75 jaar op haar terrein actief is met soortgelijke activiteiten was twee weken geleden ook al onderwerp bij de raadsdebatten. Gisteravond werd in een bomvolle raadszaal een motie ingediend door PVV, CDA en SGP om de wethouder in beweging te krijgen om Dekker ter wille te zijn. CDA raadslid Uitslag voerde namens het CDA het woord en legde de wethouder uit dat er wel degelijk ruimte is om aan de wens van Dekker te voldoen. Zeker na een recente uitspraak van de Raad van State. CU en GBT, die binnen de gemeenteraad de coalitie en de meerderheid vormen, steunden de wethouder. Vreemd, zegt Uitslag: in hun coalitie akkoord staat dat ze hun relatie met inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners willen verbeteren, drempels willen verlagen en initiatieven willen faciliteren. De wethouder wilde zo bleek gisteren, geen strobreedte toegeven en bleef volharden dat er geen mogelijkheden zijn binnen het nu geldende bestemmingsplan. Dat klopt, maar via een verzoek om een omgevingsvergunning aan te vragen, of een partiele herziening van het bestemmingsplan in te dienen, zijn er wel degelijk mogelijkheden, mits het college wil meewerken. Gezien een eerdere uitspraak van de raad van state is het college hiervoor bevoegd. CDA raadslid Bramer gaf 6 juli jl in de Tubantia ook al aan dat CDA het ondernemersklimaat onder de maat vindt in Twenterand. We zijn een krimpgemeente volgens het CBS en als we als gemeente niet oppassen, zullen bedrijven uit de gemeente wegtrekken en nieuwe bedrijven zich niet snel hier vestigen. Een onwenselijke situatie, zeker nu er al zoveel leegstand is binnen de gemeente. Er moet worden gekeken naar mogelijkheden en niet naar wat niet kan of mag stelde zij. Op deze manier jaag je bedrijven en daarmee de werkgelegenheid juist uit de gemeente: immers in een snel veranderende maatschappij moet je meebewegen als bedrijf om je hoofd boven water te houden stelt de CDA fractie. Ook een tweede ingediende motie om een enquête te houden onder de inwoners van deze gemeente om te peilen wat inwoners hiervan vinden, ketste af. Jammer stelt het CDA: een slecht ondernemersklimaat helpt de gemeente niet om aantrekkelijk te zijn. Dekker zou in eerste instantie al geholpen zijn met een gedoogconstructie om het huidige puin te mogen breken en de wethouder had bijvoorbeeld zijn definitieve besluit kunnen opschorten en heroverwegen tot na de aanvraag voor een herziening door Dekker.

CDA wil nullijn Gemeenschappelijke Regelingen

CDA CDA SGP D66 Hoogeveen 28-06-2019 05:43

CDA wil nullijn gemeenschappelijke regelingen Op een aantal belangrijke terreinen, zoals veiligheid, gezondheid en milieu, werkt Hoogeveen samen met andere gemeenten in zogeheten gemeenschappelijke regelingen (GR). De GR’en hebben een eigen begroting en jaarrekening. De deelnemende gemeenten betalen allemaal jaarlijks een bijdrage om de GR draaiende te houden. Het bestuur van zo’n GR wordt vaak gevormd door leden van de colleges van Burgemeester en wethouders (B&W) vanuit de deelnemende gemeenten. Dat werkt erg praktisch maar het betekent wel dat de gemeenteraad daardoor op grotere afstand komt te staan van wat er in die GR gebeurt. En vooral ook als het om de financiën gaat moet de raad goed bij de les zijn om te voorkomen dat de bijdrage die aan de GR moet worden betaald steeds maar oploopt. Op donderdag 27 juni 2019 sprak de gemeenteraad over de jaarrekeningen en begrotingen van deze GR'en. B&W van Hoogeveen hebben bedacht dat de bijdragen van Hoogeveen aan de GR'en in Drenthe met maximaal 0% mogen groeien, de nullijn hanteren dus. Dit omdat de gemeentelijke financiën zwaar onder druk staan door onder andere grote tekorten binnen het sociaal domein. De CDA-fractie vindt dit een verstandig standpunt: Het is logisch dat als (bijna) alle gemeenten in de regio financieel de tering naar de nering moeten zetten, een GR dan ook een pas op de plaats maakt. D66/SGP waren van mening dat de GR'en zelfs wel 5% zouden moeten kunnen bezuinigen en dienden daarvoor een amendement in. Bovendien wilden deze partijen per GR een projectgroep (in Hoogeveen of zelfs Drenthe) instellen. Zo’n projectgroep zou dan als taak krijgen om te gaan onderzoeken welke bezuinigingen mogelijk zijn door na te denken over de kerntaken van de GR en de efficiëntie. Ofwel: wat moet die GR nu écht doen en hoe kan dat op de meest efficiënte manier? De CDA-fractie was over dit amendement op voorhand niet negatief. Maar de fractie is van mening dat de collegeleden als bestuurders van GR'en altijd kritisch moeten zijn op de uitgaven binnen de GR. En voortdurend moeten opletten of de GR geen dingen aan het doen is die niet tot de kerntaak van die GR behoren. En of de GR de taken wel efficiënt uitvoert. De CDA-fractie riep het college op om daar de raad eens over bij te praten. Dat was dus geen oproep onderzoek te doen of om projectgroepen in te stellen, maar om gewoon goed te besturen. Het CDA vond dus per saldo de 0%-lijn van het college een goede lijn. Wij kwamen tot dat standpunt omdat de GR’en door stijgende kosten (bijvoorbeeld CAO's), zelfs bij hanteren van de nullijn door de deelnemende gemeenten feitelijk al moeten bezuinigen. Daarnaast bleek bij onderzoek onder de CDA-fracties in Drenthe dat er geen draagvlak is voor de -5%-lijn zoals door D66 en SGP werd voorgesteld. Het amendement van SGP en D66 kreeg bij de stemmingen geen meerderheid. Vervolgens stemden onder andere de SGP en D66 ook tegen de 0%-lijn van het college. Daarmee leken zij plotseling aan te geven dat deze GR'en nu helemaal niet meer hoefden bij te dragen aan het oplossen van de financiële problemen van de gemeente Hoogeveen……… Hieronder vindt u een link naar de website van de Gemeente Hoogeveen. Daar kunt u meer te weten komen over de GR'en waarin Hoogeveen deelneemt. Zie https://www.hoogeveen.nl/Raad_en_College/Regelgeving/Gemeenschappelijke_regelingen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.