Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

63 documenten

Het belang van water voor duurzaam vervoer

D66 D66 Leiden 04-06-2021 07:47

Het belang van water voor duurzaam vervoer Tijdens de raadsvergadering van 3 juni 2021 is de Regionale Strategie Mobiliteit vastgesteld. Alle gemeenteraden die horen bij het samenwerkingsverband Holland Rijnland mochten wensen en bedenkingen inbrengen bij ...

Brandbrief aan kabinet: help ons OV door de crisis heen

D66 D66 Maassluis 28-03-2021 11:31

Het openbaar vervoer in de regio dreigt de coronacrisis niet te overleven. Daarom worden er vanaf september maatregelen genomen in het OV in Maassluis en omgeving. De maatregelen zijn nodig om steun van het Rijk te krijgen, maar ze doen ook pijn. Daarom is door 23 gemeentes, waaronder Maassluis, een brandbrief naar het Kabinet gestuurd waarin wordt gevraagd om extra financiële steun. Dit om ervoor te zorgen dat verdere maatregelen niet nodig zijn en we ons kunnen blijven inzetten voor goed, duurzaam en betrouwbaar openbaar vervoer. D66-fractievoorzitter Jesse de Jong heeft dinsdag 23 maart deze brief aangekondigd in de gemeenteraad.De 23 gemeenten van de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) zijn akkoord gegaan met een pakket aan maatregelen om geld te besparen in het openbaar vervoer. Zonder deze maatregelen leiden de vervoersbedrijven grote verliezen en bovendien zijn de maatregelen een voorwaarde voor extra geld vanuit het Rijk. Vanaf september wordt er gesneden in ritten van tram en bus in onze regio. Voor Maassluis betekent dit dat de Stop en Go-buslijn 526 verdwijnt, buslijn 126 tussen Maassluis west en Schiedam zal buiten de spits nog maar één keer per uur rijden en ook bus 33 en 34 gaan terug naar één keer per uur. Ook de eerste en laatste ritten van de metro op de Hoekse lijn vervallen.De 23 gemeenteraden van de MRDH vinden verder ingrijpen in het openbaar vervoer onwenselijk en vragen het Kabinet snel duidelijkheid te geven over extra financiële middelen voor 2022.De brief is hier te lezen.

Rita Braam-Van Valkengoed keert terug in de Provinciale Staten Gelderland

D66 D66 Gelderland 02-09-2020 12:02

Rita Braam wordt op 23 September benoemd tot Statenlid voor D66 Gelderland. Braam is geen onbekende in de Gelderse politiek. Zo was zij in de periode van 2015-2019 ook Statenlid voor D66 Gelderland en was onder andere woordvoerder Economie, Innovatie, Openbaar Vervoer, Fiets en Europa. Braam gaat Karin Visser opvolgen, nadat Visser in Juli 2020 aangaf te stoppen als Statenlid.

“De komende periode mag ik weer met veel energie aan de slag als Statenlid voor D66 op de portefeuilles Energie en Klimaat, Fiets, OV en Europa. De vorige periode heb ik gewerkt aan een duurzaam bereikbaar Gelderland met goede verbindingen naar Duitsland en innovatie in de Gelderse economie. Nu ga ik me weer inzetten voor duurzame mobiliteit, maar daarnaast ook voor een groen Gelderland op het gebied van energie en klimaat. Karin Visser heeft zich hier afgelopen jaar hard voor ingezet en ik zal dat gaan voortzetten binnen D66.”

Vragen over situatie busvervoer in Brabant

SP SP D66 PvdA Noord-Brabant 31-08-2020 10:38

De situatie van het busvervoer in Brabant is zeer zorgelijk . Vanwege veel lagere passagiersaantallen door Corona dreigen lijnen opgeheven te worden of veel minder te gaan rijden.  Daarom heeft de SPfractie samen met D66 en de PvdA de volgende vragen gesteld: 

Via onze partijgenoten in Eindhoven zijn wij geïnformeerd over het exploitatieplan 2021 van Hermes. Het betreft een presentatie en deze is in de bijlage [1]van deze brief meegezonden voor uw informatie.

Sinds maart hebben Hermes en Arriva bijna 90% van hun reizigers verloren. Het herstel gaat voorzichtig en hoe het zich op lange termijn ontwikkeld is nog erg onzeker. Veel mensen denken dat thuiswerken in de toekomst vaker voor zal komen; ook zeggen meer mensen de fiets of de auto te overwegen ten koste van het openbaar vervoer. Hiermee dreigt het basisnetwerk van openbaar vervoer in Brabant als een kaartenhuis in elkaar te vallen. Onze steden en dorpen worden minder bereikbaar, omdat het schrappen van dienstlijnen zeer waarschijnlijk is. Zeker als de tegenvallende reizigersaantallen voortduren. Dat brengt ons tot de volgende vragen:

1. Erkent uw College de noodzaak van het opgebouwde OV-netwerk in onze provincie voor de bereikbaarheid van de steden en dorpen in Brabant en welke impact heeft het schrappen van dienstlijnen volgens haar op het OV-netwerk?

2. Welke mogelijkheden ziet uw College om het huidige OV-netwerk zoveel mogelijk in stand te houden?

3. Welk instrumentarium heeft u om concessiehouders te ondersteunen in deze moeilijke tijd?

4. Waarom heeft uw College nog geen OV-steunpakket gepresenteerd?

5. Als concessieverlener is de provincie voor een groot deel verantwoordelijk voor de banen van werknemers bij de concessiehouder. Hoe ziet u deze verantwoordelijkheid?

6. Zijn er de afgelopen weken al ontslagen gevallen? Zoja, hoeveel? Zijn er in de afgelopen weken als ZZP-chauffeurs danwel chauffeurs die in dienst zijn van uitzendbureau’s minder ingehuurd? Zoja, hoeveel?

7. Welke inspanning verricht u om de werknemers baanbehoud te geven, ondanks tegenvallende reizigersaantallen? Is de inzet van deeltijd-WW volgens u een mogelijkheid voor deze werknemers?

8. Heeft u gesprekken met de concessiehouder over ontslagen van werknemers? Welke inspanning verwacht u van de concessiehouder op het gebied van re-integratie wanneer er ontslagen vallen? Ziet u omscholing, werk-naar-werk trajecten als goede instrumenten en gaat u de concessiehouder hierop wijzen?

9. Kan het College ons informeren over de stand van zaken rond de Buurtbussen? Tot 1 september is het mogelijk om tegen WMOtarief met de Regiotaxi te reizen in plaats van met de buurtbus. Is dit een volgens u een goed alternatief voor de kleine kernen gebleken? Wat is uw verwachting voor de komende periode?

10. Nu de scholen weer beginnen zien we dat ook scholieren en studenten weer gebruik willen gaan maken van de buurtbussen; mogen zij nu ook de Regiotaxi gebruiken? En is dit financieel betaalbaar?

Wij zien uit naar uw spoedige beantwoording en wensen u wijsheid in de besluitvorming rondom het exploitatieplan 2021.

D66 vraagt het college naar mobiliteit en Corona + beantwoording college

D66 D66 GroenLinks Tilburg 11-05-2020 15:12

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot meer fysieke afstand. GroenLinks en D66 zijn benieuwd naar de implicaties van deze anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Tilburg. Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen kan het nodig zijn maatregelen te nemen om de ruimte in de komende weken te vergroten.

In een artikel van Trouw vertelt wethouder Mario Jacobs dat hij brainstormt over het herinrichten van de openbare ruimte om zo de leefkwaliteit en veiligheid te vergroten. Het uitbreiden van het aantal 30-kilometerzones behoort tot de mogelijkheden, zo geeft de wethouder aan. Er volgt zelfs een suggestie voor het invoeren van 20-kilometerzones.

GroenLinks en D66 zijn blij te horen dat het denken niet stil staat nu de maatschappelijke normen sneller bewegen dan ooit. Binnenkort gaan basisscholen en naar verwachting later ook middelbare scholen weer open. Veilig naar school had terecht al de aandacht van de gemeente, maar het coronavirus voegt hier een nieuwe dimensie aan toe . Vandaar de volgende vraag rond dit thema:

Vragen

Neemt het college extra maatregelen om basisschoolleerlingen en middelbare scholieren, maar ook bijvoorbeeld ouders en leraren, veilig naar school te laten gaan? Aan welke maatregelen denkt het college op de korte termijn om veilig fietsen en lopen in de stad mogelijk te maken? Neemt zij het advies van de Fietsersbond mee? Is het college voornemens om op plekken de maximale snelheid terug te brengen? Zo ja, welke plekken? Zo nee, waarom niet? Denkt het college al na over de langetermijneffecten van het coronavirus op mobiliteit? Zijn er al lange termijnmaatregelen in beeld die het college overweegt?

Antwoord:

Ja. Wij volgen hierin het protocol dat hiervoor vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt verspreid. Bovendien werken wij vooruitlopend daarop reeds aan maatregelen in de binnenstad, zoals meer groen voor lopen en fietsen bij verkeersregelinstallaties. Wij denken aan een combinatie van verkeersmaatregelen en communicatiemaatregelen. Verkeersmaatregelen zijn onder andere de instellingen bij verkeersregelinstallaties (meer/langer groen voor lopen en fietsen), het realiseren van schoolstraten en aan een verlaging van de maximumsnelheid in gebieden waar het meerwaarde heeft om zodoende de 1,5m afstand onderling te kunnen invullen. Omdat het gedrag van verkeersdeelnemers essentieel is, zetten wij hier met communicatie ook nadrukkelijk op in. Bijvoorbeeld door de oproep te doen vooral te lopen en te fietsen, conform het aankomende protocol van het Rijk. Ja, in het gehele gebied binnen de Ringbanen wordt de norm 30 km per uur, met uitzondering van de Hart van Brabantlaan en de Spoorlaan ter hoogte van de Interpolis en specifiek in het Dwaalgebied wordt de norm 20 km per uur, onder voorbehoud van juridische mogelijkheden. Het mobiliteitsbeleid is gericht op meer fietsen en lopen, dus dat sluit aan bij de korte termijnmaatregelen die we nu treffen. Wel laten we de maatregelen aansluiten op middellange termijn ambities van de stad, namelijk het vrijmaken van ruimte voor lopen, fietsen en de bus in de binnenstad.

Ruimte voor fietsen en lopen in coronatijden | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 30-04-2020 00:00

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot meer fysieke afstand. GroenLinks en D66 zijn benieuwd naar de implicaties van deze anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Tilburg.

Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen kan het nodig zijn maatregelen te nemen om de ruimte in de komende weken te vergroten.

In een artikel van Trouw vertelt wethouder Mario Jacobs dat hij brainstormt over het herinrichten van de openbare ruimte om zo de leefkwaliteit en veiligheid te vergroten. Het uitbreiden van het aantal 30-kilometerzones behoort tot de mogelijkheden, zo geeft de wethouder aan. Er volgt zelfs een suggestie voor het invoeren van 20-kilometerzones.

GroenLinks en D66 zijn blij te horen dat het denken niet stil staat nu de maatschappelijke normen sneller bewegen dan ooit. Binnenkort gaan basisscholen en naar verwachting later ook middelbare scholen weer open. Veilig naar school had terecht al de aandacht van de gemeente, maar het coronavirus voegt hier een nieuwe dimensie aan toe. Vandaar de volgende vraag rond dit thema:1. Neemt het college extra maatregelen om basisschoolleerlingen en middelbare scholieren, maar ook bijvoorbeeld ouders en leraren, veilig naar school te laten gaan? De Fietsersbond heeft een advies aan overheden opgesteld met mogelijke kortetermijnmaatregelen. Het terugbrengen van de maximaal toegestane snelheid kan volgens D66 en GroenLinks een goede maatregel zijn om het multimodaal ruimtegebruik te vergroten (conform het advies van de Fietsersbond). Bijvoorbeeld in straten als de Goirkestraat, Korvelseweg of Besterdring. Op deze manier krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte, wat de kans op besmetting verkleint.

Hieromtrent een aantal vragen:2. Aan welke maatregelen denkt het college op de korte termijn om veilig fietsen en lopen in de stad mogelijk te maken? Neemt zij het advies van de Fietsersbond mee? 3. Is het college voornemens om op plekken de maximale snelheid terug te brengen? Zo ja, welke plekken? Zo nee, waarom niet? 4. Denk het college al na over de langetermijneffecten van het coronavirus op mobiliteit? Zijn er al langetermijnmaatregelen in beeld die het college overweegt?

Indienen schadeclaim Lelystad Airport

D66 D66 Epe 06-02-2020 12:58

Epe wijst inwoners op indienen schadeclaim, maar blijft worstelen met protest tegen Lelystad Airport. Lees verder….

 

Indienen schadeclaim Lelystad Airport

D66 D66 Epe 06-02-2020 12:58

Epe wijst inwoners op indienen schadeclaim, maar blijft worstelen met protest tegen Lelystad Airport. Lees verder….

 

Maidenspeech Statenlid Marcel Steeman

D66 D66 Noord-Holland 18-11-2019 16:46

Voorzitter, Ik moet eerlijk bekennen, ik had hier liever niet willen staan. Maar daar kom ik straks op terug.

Vorig jaar rond deze tijd mochten de Noord-Hollandse D66-ers zich buigen over het concept-verkiezingsprogramma voor de Statenverkiezingen. Op 24 november hielden we in Hilversum een ledenvergadering en de uitgesproken en levendige discussies rondom het onderwerp verkeer, vervoer en mobiliteit staan me nog helder voor de geest. Niet alleen dat elke regio zo zijn eigen specifieke oplossingen wil voor knelpunten op de weg of in het openbaar vervoer waarbij de Provincie een rol zou moeten spelen maar vooral de innovatieve manier van denken rondom die thema’s viel me toen echt op. En dat past ook bij D66: nooit blijven hangen in stokpaardjes en gewoontes, altijd vooruit kijken en soms op het irritante af buiten de lijntjes blijven denken.

Veel van wat ik die dag in Hilversum heb langs horen komen heeft via ons uiteindelijke verkiezingsprogramma “Bouwen aan de Toekomst” zijn weg weten te vinden in het coalitieakkoord “Duurzaam Doorpakken”. De fiets centraal, smart mobility, duurzaam bermbeheer, leefbaarheid rond rijkswegen, een meer duurzaam mobiliteitsbeleid, goed ingerichte OV-hubs en, nog terugkomend op de heel lokale thema’s: ook de expliciete inzet op de bereikbaarheid in de Gooi- en Vechtstreek, de N247 in Broek in Waterland en het doortrekken van de noord-zuid-lijn… het zijn allemaal onderwerpen die op die novemberdag in Hilversum al voorbij kwamen. En gelukkig heeft D66 in de Staten medestanders gevonden na de verkiezingen.

https://noordholland.d66.nl/2019/11/18/maidenspeech-statenlid-marcel-steeman/
MSteeman
En zo zie je maar: met een actieve politieke vereniging, een fantastisch team vrijwilligers (die veel meer waardering verdienen dan ze aan het eind van de dag daadwerkelijk krijgen) en een grote verzameling progressieve liberalen kun je zelfs al in het eerste Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) van dit provinciale college de discussies uit een zaaltje in Hilversum terugvinden. Biodiversiteit, biologisch en ecologisch bermbeheer, natuurlijke oevers bij vaarwegen, een nadrukkelijke aandacht voor omliggende natuurgebieden… zo snel kan het gaan. Alhoewel… snel.. een jaar…

Kritische noten over het voorkomen van risico’s bij, bijvoorbeeld, brugonderhoud; de mogelijkheden van asset management planning en de enorme mogelijkheden die het heeft om ook bij simpel onderhoud inwoners en belanghebbenden nauw te betrekken heb ik al gedaan bij de commissie, die zal ik hier niet herhalen (maar ik heb het bij deze toch gedaan). Een opdracht voor het onderzoeken van de mogelijke voordelen van snelheidsverlaging op Provinciale wegen is al bij de begroting aangenomen, maar in diezelfde lijn is er nu een aantal partijen dat de situatie op en rond de N200, de Zeeweg van Bloemendaal, veiliger, overzichtelijker en leefbaarder wil maken en daarvoor wordt door D66 een motie mede-ingediend. Voorzitter, het zal geen verrassing zijn dat D66 uiteindelijk akkoord is met dit PMO, maar er moet me wel nog een heel ander pleidooi van het hart en daar neem ik in mijn maidenspeech nog heel even de gelegenheid voor.

Want als regelmatig woon-werk-fietser heb ik het besef dat ik nog maar de op twee na duurzaamste manier van vervoer heb gekozen. Zelfs lopen is nog duurzamer; maar om nou elke dag 42 kilometer te lopen… dan zie ik mijn gezin wel heel erg weinig. Nee, ik wil graag een warm pleidooi houden voor de meest duurzame manier van vervoer: geen vervoer. Gewoon niet reizen. Het voorkomen van reiskilometers.

https://noordholland.d66.nl/2019/11/18/maidenspeech-statenlid-marcel-steeman/
PNH
Ook daar heeft de Provincie een grote rol in, niet in de laatste plaats een voorbeeldrol. Wonen en werken zo dicht mogelijk bij elkaar brengen is al een inzet van de Provincie, maar kan nog veel slimmer. Door OV-knooppuntenbeleid nog veel extremer door te voeren, bijvoorbeeld. Wonen en werken zo dicht mogelijk bij een betrouwbaar, hoogwaardig en duurzaam openbaar vervoer te brengen en desnoods eens goed te kijken of er niet op heel nieuwe plekken slimme OV-knooppunten of transportknooppunten voor goederen- en -pakketvervoer bij moeten komen. En ook zeker door ook een andere infrastructuur hoger op de agenda te zetten: de digitale infrastructuur. Zodat thuiswerken en werken op afstand een aantrekkelijk alternatief wordt voor het maken van reiskilometers.

En om dat pleidooi kracht bij te zetten had ik mijn maidenspeech eigenlijk anders willen houden. Zoals gezegd: ik had hier liever niet gestaan. Vanmiddag hebben we nog getest: en ik had mijn iPad hier neer kunnen zetten en via Facetime kunnen verder gaan vanuit de gang hiernaast om te laten zien dat ook in de staten werken op afstand heel goed mogelijk is, maar helaas. Overleg met de voorzitter maakte duidelijk dat het fysiek en aanspreekbaar aanwezig zijn in deze statenzaal bij de Statenvergadering een erg groot goed is en simpelweg weglopen tijdens een maidenspeech buiten de vergaderorde is, dus daar voeg ik me naar. Geen speech op afstand dus. Voor nu dan. Want zeg nou zelf: als je, bijvoorbeeld als inspreker, vanaf Texel op afstand in de statenzaal zou kunnen inspreken scheelt dat al vier-en-een-half uur vervoer.

https://noordholland.d66.nl/2019/11/18/maidenspeech-statenlid-marcel-steeman/
ConnyvS

De ‘ladder van duurzame mobiliteit’ begint met niet reizen en stond niet voor niets -na een mooie discussie in Hilversum- prominent in ons verkiezingsprogramma. De progressieve denkers van D66 kijken over mijn schouder mee met nog veel meer ideeën om zo laag mogelijk op die ladder te blijven. En, voorzitter, als het vervoer dan niet te voorkomen is: reis dan zo duurzaam mogelijk. Zo laag mogelijk op de ladder. Met een Provincie die dat ondersteunt en stimuleert.

Wij zijn in ieder geval blij dat het onderhoud van de huidige Provinciale infrastructuur goed geregeld is en zullen met het PMO instemmen.

Gratis openbaar vervoer voor alle ouderen blijft!

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) D66 VVD CDA Barendrecht 12-11-2019 22:02

Bron: https://wiki.ovinnederland.nl/

Na wekenlang onzekerheid ging de kogel vanavond door de kerk: het gratis openbaar vervoer voor alle ouderen in Barendrecht blijft. De coalitiepartijen CDA, VVD en D66 kozen er uiteindelijk niet voor om dit gratis openbaar vervoer in te perken. Echt voor Barendrecht (EVB), de architect van dit gratis openbaar vervoer, is blij met dit besluit.

Fractievoorzitter Lennart van der Linden: “We hebben de afgelopen weken fel oppositie gevoerd tegen dit voorstel van het college. Mede door onze inzet, maar vooral door de inzet van de ouderen die massaal naar de laatste commissievergadering kwamen en zich lieten horen over het voornemen om het OV voor ouderen te schrappen, is dit voorstel nu van tafel.”

De coalitiepartijen namen overigens nog wel een gezamenlijke motie aan om te onderzoeken of het gratis openbaar vervoer op termijn kan worden afgeschaft. Dit zou dan samenhangen met de komst van Automaatje, een chauffeursdienst voor ouderen die draait op vrijwilligers. EVB is ook blij met dit vrijwilligersinitiatief, maar ziet dit als aanvulling op het gratis openbaar vervoer. Van der Linden: “We vieren vandaag het besluit dat het gratis openbaar vervoer voor ouderen blijft, maar met het onderzoek dat het college nu gaat doen, komt het volgend jaar wellicht weer ter discussie. Wij zijn er in ieder geval duidelijk over: het gratis openbaar vervoer voor ouderen moet blijven.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.