Nieuws van GroenLinks inzichtelijk

164 documenten

Elektrisch rijden, het OV en de gevolgen van Covid19 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 13-07-2020 00:00

Onze raads en burgerleden stoeien ook in in hun persoonlijke leven met de keuzes die ze moeten maken. Hoe zorg ik dat ik daar kan komen waar ik moet zijn? Een belangrijke vraag voor iedereen in de samenleving. Met de beperkingen in het OV en beperkte actieradiussen van oudere elektrische auto's in het achterhoofd besloot burgerlid Manon Wille tot een opvallende keuze.

Ik had een kanariegeel elektrisch autootje van het 1e uur. Hij was inmiddels 8 jaar oud en aan zijn derde APK-keuring toe. Nooit wat mee aan de hand. Ook de batterij kende nauwelijks degradatie. Ik had mij voorgenomen dit autootje af te rijden, want waarom een nieuwe aanschaffen als de oude nog goed is? Hij kon misschien nog wel 10 jaar mee. Hij bracht me zonder problemen daar waar ik wezen wilde en kende maar één randvoorwaarde: het moest niet te ver zijn. De tractiebatterij was maar klein en de actieradius was zeker in de winter niet veel groter dan 90 km. Elst is voor mij 7 kilometer rijden, dus heen en weer naar het station was geen enkel probleem, en de trein bracht mij wel verder.

Maar goed, toen kwam Covid19 en het werd onzeker hoe het OV gaat functioneren, nu en in de toekomst. Eerst konden we nauwelijks met de trein en werd reizen ontraden. Daarna was het OV alleen voor de noodzakelijke verplaatsingen. De Corona-verzorgers moesten immers op hun werk kunnen komen. Nu mag iedereen weer met het OV, mits je een mondkapje draagt. Verwarring alom, want je moet een ‘niet-medisch mondkapje’ gebruiken, want de echte, die werken, hebben ze in de ziekenhuizen keihard nodig. De capaciteit van treinen is flink teruggebracht (want drukte moet je nog steeds vermijden) en wellicht moeten we in de toekomst gaan reserveren.

Ik hecht er érg aan om te kunnen gaan en staan waar ik wil. Als ik het in mijn kop krijg, wil ik stante pede naar Groningen/Den Helder/Maastricht/Vlissingen kunnen afreizen. Voorheen geen enkel probleem met mijn gele autootje; het volstond om naar het station te rijden en de wereld lag aan mijn voeten.

Of dat nog kan in de toekomst is ongewis en er waren nog meer goede redenen om toch maar  te kijken naar een nieuwe auto met een grotere actieradius. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een kleine auto wilt. Uiteindelijk viel de keuze op de Renault Zoe. Met een actieradius van vér over de 300 km. Hij is alleen niet meer geel….

Column Manon Wille; elektrisch rijden, het OV en de gevolgen van Covid19 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 13-07-2020 00:00

Ik had een kanariegeel elektrisch autootje van het 1e uur. Hij was inmiddels 8 jaar oud en aan zijn derde APK-keuring toe. Nooit wat mee aan de hand. Ook de batterij kende nauwelijks degradatie. Ik had mij voorgenomen dit autootje af te rijden, want waarom een nieuwe aanschaffen als de oude nog goed is? Hij kon misschien nog wel 10 jaar mee. Hij bracht me zonder problemen daar waar ik wezen wilde en kende maar één randvoorwaarde: het moest niet te ver zijn. De tractiebatterij was maar klein en de actieradius was zeker in de winter niet veel groter dan 90 km. Elst is voor mij 7 kilometer rijden, dus heen en weer naar het station was geen enkel probleem, en de trein bracht mij wel verder.

Maar goed, toen kwam Covid19 en het werd onzeker hoe het OV gaat functioneren, nu en in de toekomst. Eerst konden we nauwelijks met de trein en werd reizen ontraden. Daarna was het OV alleen voor de noodzakelijke verplaatsingen. De Corona-verzorgers moesten immers op hun werk kunnen komen. Nu mag iedereen weer met het OV, mits je een mondkapje draagt. Verwarring alom, want je moet een ‘niet-medisch mondkapje’ gebruiken, want de echte, die werken, hebben ze in de ziekenhuizen keihard nodig. De capaciteit van treinen is flink teruggebracht (want drukte moet je nog steeds vermijden) en wellicht moeten we in de toekomst gaan reserveren.

Ik hecht er érg aan om te kunnen gaan en staan waar ik wil. Als ik het in mijn kop krijg, wil ik stante pede naar Groningen/Den Helder/Maastricht/Vlissingen kunnen afreizen. Voorheen geen enkel probleem met mijn gele autootje; het volstond om naar het station te rijden en de wereld lag aan mijn voeten.

Of dat nog kan in de toekomst is ongewis en er waren nog meer goede redenen om toch maar  te kijken naar een nieuwe auto met een grotere actieradius. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een kleine auto wilt. Uiteindelijk viel de keuze op de Renault Zoe. Met een actieradius van vér over de 300 km. Hij is alleen niet meer geel….

Geschiedenis in de openbare ruimte vraagt om meer context | Deventer

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Deventer 25-06-2020 00:00

GroenLinks was afgelopen raadsvergadering mede-indiener van een motie van D66 dat zal leiden tot uitlegbordjes bij straatnamen en standbeelden van controversiële historische figuren. Kennis over personen uit de Deventer geschiedenis kan zo verrijkt worden met inzichten uit het heden.

Nadat bij anti-racismedemonstraties in de Verenigde Staten en Engeland omstreden standbeelden omver werden getrokken, leidde dit ook in Deventer dat er vraagtekens geplaatst werden bij beladen standbeelden. Onder andere milieugroep Extinction Rebellion riep daarom op om tegenover het station bij het beeld van Steyn (de laatste president van Oranje Vrijstaat) een bord te plaatsen met uitleg over zijn omstreden verleden. Terwijl de discussie zich nu vooral richt op standbeelden, zijn GroenLinks – met D66, ChristenUnie en PvdA – van mening dat we moeten inventariseren welke verwijzingen naar (inmiddels) controversiële historische personen uit de geschiedenis nog meer voorkomen in de openbare ruimte: zoals straatnaambordjesdie verwijzen naar een koloniaal verleden. GroenLinks-wethouder Verhaar (cultuur) zei tijdens de vergadering het Historisch Centrum Overijssel binnenkort opdracht te geven voor deze snelle inventarisatie.

 

Tijdens het debat riep CDA de vraag op waarom alleen de controversiële en niet alle verwijzingen naar historische personen van context worden voorzien. GroenLinks juicht meer aandacht voor lokale geschiedenis in de openbare ruimte toe, maar vanwege beperkte capaciteit willen wij ons vooralsnog beperken tot die bladzijden van onze geschiedenis die momenteel tot de meeste discussie leiden. Door gebruik te maken van een database van straatnaamborden kunnen we wellicht in de toekomst nog een snelle slag slaan en alle straatnamen voorzien van een QR-code die verwijst naar meer achtergrond.

Geld regeert de wereld | Medemblik

GroenLinks GroenLinks Medemblik 04-06-2020 00:00

Het is een eeuwenoud gegeven, money rules the world. Je ziet het overal terug in de problemen die we nu op te lossen hebben. De keuze is waar je je geld inzet, bij snelle winst, of duurzame verbetering voor de hele wereld. En nee, dan betekent duurzaam niet alleen minder co2, stikstof, of plastic, maar houdbaar voor de lange termijn. We moeten er over 100 jaar nog steeds wat aan hebben. Duurzaam investeren in woningbouw is investeren in wat er in de toekomst nodig is. Duurzaam investeren in de energie transitie is nu investeren in technieken die op lange termijn het beste zijn.

Het is een eeuwenoud gegeven, money rules the world. Je ziet het overal terug in de problemen die we nu op te lossen hebben. De keuze is waar je je geld inzet, bij snelle winst, of duurzame verbetering voor de hele wereld. En nee, dan betekent duurzaam niet alleen minder co2, stikstof, of plastic, maar houdbaar voor de lange termijn. We moeten er over 100 jaar nog steeds wat aan hebben. Duurzaam investeren in woningbouw is investeren in wat er in de toekomst nodig is. Duurzaam investeren in de energie transitie is nu investeren in technieken die op lange termijn het beste zijn.

Neem de luchtvaart, die wordt nu met miljoenen in de lucht gehouden, heel goed, want er zijn vele banen van afhankelijk, op dit moment. Maar de toekomst moet anders, die eisen worden er nu (nog) niet aan gesteld, waar Frankrijk dit wel doet. Schiphol zou als hub functie bijv een grote banen motor zijn, al wordt ook dat al tegensproken. Maar wat als schiphol nu de grootste trein hub van europa wordt? (wil ook de schiphol directeur). Veel banen blijven nodig, bagage afhandeling, goederen overslag, overnachtingen, alles kan blijven, maar dan voor de trein i.p.v. het vliegtuig. De gekoelde treinen rijden nu al om zuidvruchten uit spanje hier heen te rijden zonder vrachtwagens en vliegtuigen. Het kan dus.

Daarvoor is wel lef nodig. Lef voor een toekomst ambitie die je nu al met elkaar in gang zet. Lef van europa die zijn treinen netwerk upgrade en vervoerders die rechtstreekse treinen laten rijden. Lef om de olie industrie niet meer te sponsoren met belasting voordelen maar juist de treinen vrij te stellen. Lef om minder vluchten toe te staan voor de omgeving, laat de maatschappijen maar opbieden. Het kan, maar wie doet er mee?

 

Bart Huisman

Commissielid GroenLinks Medemblik

Bart.Huisman@raadmedemblik.nl

Betere groene kaders voor ruimtelijke plannen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 29-04-2020 00:00

Afgelopen online Commissie Ontwikkeling-vergadering stonden de startnotities Spaarndamseweg Carpet Right en Spaarndamseweg KV Station op de agenda.  Een startnotitie is een document dat de kaders voor een ontwikkeling en de bijzonderheden van een gebied of enkele kavel aangeeft. Er staat ook een samenvatting in van het bestaand beleid (het kader) en de bedoeling is dat de ontwikkelaar verder aan de slag gaat op basis van dit document.

GroenLinks vond dat er onvoldoende aandacht was voor de groen- en ecologie paragrafen in de Structuur visie Openbare Ruimte (SOR). In dit beleid, dat is vastgesteld door de raad, staat waar we onze ecologie en groenstructuur kunnen versterken en waar ontwikkelaars in onze stad aan kunnen bijdragen. Wethouder Roduner zegde in de commissie toe dat deze stukken inderdaad erg belangrijk zijn en in de toekomst nog beter worden meegenomen in de startnotities.

Naast deze toezegging die extra onderstreept dat Haarlem voor groen gaat, hebben de collegeleden ook afgesproken dat het mogelijk moet zijn om gras-stenen te gebruiken voor parkeerplekken in de stad. Deze mogelijkheid wordt de eerstvolgende herziening van de Hior (Handboek inrichting openbare ruimte) toegevoegd. Op die manier worden de 7 extra parkeerplaatsen op gemeentegrond rond het voormalig KV station bij de Schoterbrug toch nog een beetje groen.

 

Melissa Oosterbroek

/r/335bd3905b6ef25808d149ba4eaff5fe?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FKV+station&id=b2cc22d7f46305792fbe7e2cc34ebd0557b5bacf
KV station
/r/335bd3905b6ef25808d149ba4eaff5fe?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FKV+station&id=b2cc22d7f46305792fbe7e2cc34ebd0557b5bacf
KV station

Bouwen boven het spoor in Tilburg | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 23-12-2019 00:00

De ruimte in steden is schaars. Andere steden bouwen boven het spoor om goed gebruik te maken van de beperkte ruimte. Raadsleden Dwayne Heuvelmans en Bas van Weegberg stellen vragen over de kansen voor Tilburg. 

Tilburg groeit. Ruimte om te groeien is niet vanzelfsprekend. Willen we de ambities voor onze stad waarmaken, dan is creativiteit nodig in het vinden van ontwikkellocaties. Daarom is GroenLinks benieuwd naar de mogelijkheden in Tilburg voor bouwen boven het spoor.

Andere steden zijn hier al druk mee. Amsterdam, Den Haag en Utrecht onderzoeken samen met NS en ProRail de mogelijkheden voor bouwen boven het spoor. Nieuwe ov-verbindingen zijn niet nodig, die liggen er al. Dat is goed voor de bereikbaarheid én scheelt in de kosten. Wat te doen met het geld dat overblijft? NS, ProRail en de gemeenten willen daarmee stations en de omliggende gebieden verbeteren.

Onze gemeente maakt werk van de kennis-as tussen de Tilburgse universiteit en de Spoorzone. GroenLinks ziet hier kansen voor nieuwe woon-, werk- en verblijfslocaties boven en aan het spoor. Daarom vragen wij het college:

1. Hoe kijken jullie naar bouwen boven en aan het spoor? 2. Is bouwen boven en aan het spoor mogelijk in Tilburg? a. Willen jullie die mogelijkheid verder verkennen in de ontwikkeling van de kennis-as?

Zorgen over extra goederentreinen | Zutphen

GroenLinks GroenLinks PvdA Zutphen 08-10-2019 00:00

De fracties van GroenLinks en de PvdA in Zutphen maken zich zorgen over de plannen die er op regeringsniveau bestaan voor meer goederenterreinen door de stad.

In het Toekomstbeeld 2040 voor het openbaar vervoer staat opnieuw een ‘Goederencorridor Oost-Nederland’ opgenomen, die hoogstwaarschijnlijk gebruik maakt van de bestaande sporen door Zutphen.

“Het is niet zo dat we tegen goederenvervoer over het spoor zijn, integendeel. Maar we willen wel dat er de juiste maatregelen worden genomen. De overlast mag niet toenemen. Wel maken we ons zorgen over het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor”, aldus Dolf Logemann, raadslid voor GroenLinks. 

Het Toekomstbeeld 2040 is een gezamenlijke studie van het Ministerie van Infrastructuur, ProRail, de vervoersbedrijven, de Provincies en de grote steden. Deze nota schetst de noodzakelijke spoorinfrastructuur over 20 jaar.

Voor het goederentransport richting Noord-Duitsland en verder is volgens de initiatiefnemers van de studie een extra goedrencorridor nodig, vergelijkbaar met de Betuwelijn. Deze moet gaan lopen vanaf Arnhem richting Hengelo (Ov). Een keerpunt of lus in Deventer of een opwaardering van de spoorlijn langs het Twentekanaal zijn dan de opties. In beide gevallen zal de IJssellijn langs Rheden en het spoor bij Zutphen deel uitmaken van de plannen.

GroenLinks en de PvdA zijn uit een oogpunt van duurzaamheid en efficiëntie voorstander van goederenverkeer over water en over het spoor, liever dan vervoer met vrachtwagens over de weg. Maar ze vinden het wel van belang dat de noodzakelijke maatregelen worden getroffen om de overlast te beperken.

Die overlast bestaat vooral uit geluidhinder en trillingen. Die zijn met de noodzakelijke voorzieningen goed te voorkomen. Ook nu al ervaren veel omwonenden van het spoor overlast van de goederentreinen. Ook merken zij dat het aantal treinen in de afgelopen tijd fors is toegenomen.

Als extra goederentreinen ook betekent dat meer gevaarlijke stoffen Zutphen gaan passeren, levert dit bovendien een extra veiligheidsprobleem op. Alle redenen om nu alvast maatregelen te treffen. De partijen hebben hierover vragen gesteld aan het College van de gemeente Zutphen: volgt het College deze ontwikkelingen en probeert zij deze te beïnvloeden? Is het College in gesprek met onder andere ProRail over hinderbeperkende maatregelen? Het is nu aan het College om deze vragen te beantwoorden.

GroenLinks blij met ontwerp Hoofdstation | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 12-09-2019 00:00

Ons Hoofdstation behoort tot de mooiste stations van Nederland. Maar het winnende ontwerp voor de vernieuwing ervan laat zien dat het nog mooier kan. GroenLinks raadslid Benni Leemhuis is er heel blij mee.

Leemhuis: “Het ontwerp voorziet in het herstel van de centrale rol van de stationshal, het behoud van de historische overkappingen en de integratie van het seinhuis, een ruime voetgangerstunnel en fietstunnel als interwijkverbinding, een grote fietsenstalling aan de zuidzijde plus extra stallingscapaciteit elders en de toevoeging van bomen en ander groen.”

Wel teleurstellend vindt Leemhuis dat de kosten hoger zijn dan begroot en worden gedekt uit de reservering voor een nieuw station bij Hoogkerk. Vanwege nieuwe eisen van ProRail zou dat station vele malen duurder uitpakken en was realisering op afzienbare termijn toch al niet mogelijk. Leemhuis: “We moeten die ambitie zeker niet opgeven en ik vind dat wij als raad betrokken moeten worden bij het te verrichten haalbaarheidsonderzoek naar een alternatief op het Suikerfabriekterrein.”

Over de invulling van het gebied aan de zuidzijde van het Hoofdstation en de opgave aan de voorzijde inclusief het stadsbalkon zal in latere instantie worden gesproken.

Pleidooi voor audiozuil bij De Vink voor mensen met een visuele beperking | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 12-09-2019 00:00

Onze raadsleden Rembrandt Rowaan en Emma van Bree stellen vragen aan het college van B&W over audio-middelen in het Leidse OV. Die moeten mensen met een visuele beperking helpen om gemakkelijker hun weg te vinden in de stad. In een inclusieve stad krijgt iedereen een eerlijke kans om mee te doen en erbij te horen!

Audiozuil bij Station De Vink Van het Platform Gehandicapten Leiden hoorden onze raadsleden dat er nog altijd geen audiozuil te vinden is bij station Leiden De Vink. Een audiozuil bevat een paneeltje met toetsen, waarop de gewenste buslijn ingetoetst kan worden. Een stem vertelt vervolgens op welk perron de passagier moeten zijn en op welk tijdstip. Bij station De Vink worden bussen dynamisch aan verschillende busperrons toegewezen. Daarom is een audiozuil juist hier van essentieel belang voor mensen met een visuele beperking. GroenLinks wil daarom graag zo snel mogelijk een audiozuil bij station De Vink.

Problemen bij bushaltes Elektrische bussen zijn niet te horen als ze aan komen rijden bij bushaltes. Ook wordt cruciale informatie zoals vertraging of een tijdelijk opgeheven buslijn, alleen visueel weergegeven. Dit zijn barrières voor mensen met een visuele beperking. Onze raadsleden vragen het college daarom hiermee aan de slag te gaan.

Hiermee pleit de fractie van GroenLinks wederom voor een inclusieve stad, waarin iedereen een eerlijke kans krijgt om mee te doen!

Wij zeggen: Station Colmschate kan beter! | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 Deventer 01-08-2019 00:00

Samen met twee andere partijen in de gemeenteraad (D66 en Deventer Sociaal) hebben wij schriftelijke vragen gesteld over het vernieuwde NS-station Deventer Colmschate. Volgens ons kan dat station beter!

De aanleiding hiervoor zijn nieuwe cijfers waaruit blijkt dat het aantal in-en uitstappers tussen 2011 en 2018 met 500 reizigers is gedaald. Wij zijn als politieke partijen vóór een breedgedragen OV-netwerk en vinden deze cijfers dus zorgelijk, zeker omdat wij de reden van de daling hiervan vermoeden. Wie vanaf Deventer Colmschate op station Deventer overstapt op een Intercity moet namelijk minimaal 20 minuten wachten. Dit kan reizigers verleiden alsnog de auto te pakken. Hoewel de gemeente niet over de dienstregeling gaat, zijn zijn als lokale overheid wel bij machte om dit probleem aan te kaarten bij de NS, en hiertoe roepen wij hen dan ook op.

Daarnaast zijn wij ook niet volledig enthousiast over de renovatie van station Colmschate. Hoewel er een mooie overkapping is gekomen aan één zijde van het station, is het voor mensen die slecht ter been zijn lastig om van het ene perron op het andere te komen. Extra onhandig is het feit dat er slechts aan één kant van het spoor een kaartautomaat te vinden is, waardoor mensen die hun OV-chipkaart willen opladen soms vijf minuten bezig zijn om de automaat te bereiken. Ook aan de stationsinrichting zou dus nog het een en ander kunnen worden verbeterd!

Kortom, wij vinden dat een stad als Deventer meerdere hoogwaardige stations verdient en daarom roepen wij de gemeente op om de situatie rond het station op de bestuurlijke agenda te zetten.

NB: wegens het zomerreces worden de antwoorden op onze schriftelijke vragen niet binnen de gebruikelijke drie weken verwacht. We houden jullie op de hoogte!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.