Nieuws van ChristenUnie over GroenLinks inzichtelijk

16 documenten

Coalitie en oppositie in Meppel

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Meppel 07-01-2020 20:33

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1283259/53439/gebiedsontwikkeling.jpgWe zijn bijna op de helft van de raadsperiode. Er zijn alweer bijna twee jaar verstreken na de verkiezingen en na het vormen van de coalitie. De verkiezingsuitslag leek aanleiding te geven om de drie grote partijen in de raad, Sterk Meppel, VVD en CDA, een coalitie te laten vormen.

Wat onze opvatting was over de manier waarop dat is gegaan, hebben we al eerder verwoord. Feit is dat deze coalitie er kwam en dat de ChristenUnie (weer) in de oppositie kwam. De lijsttrekker van de grootste partij, mevrouw Bakkenes, had goede voornemens. "Deze keer gaat het anders", zei ze. Bij de coalitievorming zou al ruimte zijn om ook de oppositie te betrekken bij de plannen voor de komende vier jaren. Het liep anders. In het coalitieakkoord werd bepaald welke onderwerpen als raadsbreed werden bestempeld. De oppositiepartijen hadden er geen inbreng in. Het werd een zorgvuldig uitgebalanceerd akkoord waar alle drie de partijen zich voldoende in konden herkennen.

Een van de voorbeelden is het doortrekken van de Prinsengracht. Een diepe wens van Sterk Meppel. VVD en CDA laten onomwonden weten dat ze daar niet voor voelen. Het onderwerp zelf, het opstellen van een maatschappelijke businesscase voor het opengraven van de gracht, was een van de zgn. raadsbrede onderwerpen. Helaas kwam ook daar weinig van terecht. In de raadscommissie kwam een voorstel om voor € 40.000 het onderzoek uit te laten voeren. Onze fractie zag een goed idee vanuit de samenleving, dat tijdens de inspraakronde naar voren was gekomen. Niet een echte (‘natte”) gracht, maar een zgn. groene gracht.

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1283259/53439/coalitie-en-oppositie-in-meppel.html

Op de plaats van het tracé een groene oase in de stad. Goed voor het klimaat van Meppel en voor de portemonnee van Meppel. Ons voorstel was om dat onderzoek ook mee te nemen in de maatschappelijke businesscase. Maar de drie coalitiepartijen zagen ieder voor zich hun plan in duigen vallen. Sterk Meppel vreesde dat dit nog wel eens beter zou kunnen zijn dan de “natte” gracht en wilde niet meegaan in het amendement. VVD en CDA - toch al geen voorstanders van robuuste klimaatmaatregelen - vreesden ook dat dit plan slechter was weg te stemmen dan de “natte” gracht en ook zij stemden tegen. Tot zover het raadsbrede onderwerp…

Een ander onderwerp is het veranderend samenspel. Dat is een veranderende werkwijze om de samenleving beter te betrekken bij de besluitvorming. Bekend is dat de VVD daar geen warm voorstander van is. Na ruim anderhalf jaar kwam er uit een werkgroep een prima, maar weinig revolutionair voorstel in de commissie. Onze fractie sprak uit dat het wel wat ambitieuzer mocht. Daarna CDA en Sterk Meppel eveneens. Toen de VVD het machtswoord sprak, bleef er van de ambitie van CDA en Sterk Meppel weinig meer over. Sterker nog, het CDA nam ons kwalijk dat wij in ferme bewoordingen de VVD er op aanspraken in de raad. Wij hebben ter wille van de inhoud onze toon nog iets gematigd. Maar toen bleek dat het eigenlijk niet uitmaakte. De coalitie sloot de rijen weer en CDA en Sterk Meppel schaarden zich weer achter de VVD.

Een derde voorbeeld: de evaluatie van de stadsbus. Het college deed een voorstel om de stadsbus te vervangen door een goedkoper alternatief, omdat de WMO kosten hiervoor te hoog bleken te zijn. Als constructieve partij willen we daar graag over meedenken. Ook Sterk Meppel maakte zich nog hard voor een voorziening voor de mensen die dat nodig hebben en die goedkoper is dan de individuele voorzieningen. De evaluatie, die kwam - vlak voor dat we er over moesten beslissen - gaf niet voldoende duidelijkheid om tot een goede beslissing te kunnen komen. Wij wilden dus graag een nieuwe evaluatie waar de raad tot twee keer toe met ruime meerderheid om had gevraagd. U raadt het al. Ook hier telde het coalitiebelang zwaarder dan die van een serieus alternatief.

Als oppositiepartij vraag je je onderhand af of het nog wel zin heeft om mee te doen. Maar we blijven doorgaan, we laten onze kiezers en onze inwoners niet in steek. Daar zijn we voor gekozen. 

Monumentenbeleid en Zuiderschool

Dit onderwerp heeft al vele jaren de aandacht van de ChristenUnie. Recentelijk hebben we met onze partij een mooi succes behaald (citaat uit de Meppeler Courant):

„Als je kijkt naar de monumentale waarde moest het wel een monument worden.” Gert Stam, raadslid voor de ChristenUnie, is blij dat de gemeente de voormalige Zuiderschool als monument aanwijst. „Het kon haast niet anders.”

De ChristenUnie pleit al lang voor deze beslissing. Sinds de verkoop van het gebouw maakt de partij zich hard voor het behoud van het gebouw, dat in 1929 voor het eerst in gebruik werd genomen. Eind 2017 diende het al een voorstel in om het pand van de sloop te redden. Het kreeg geen meerderheid, destijds steunden alleen Sterk Meppel en GroenLinks het plan. Andere partijen vreesden vertraging van de plannen, verloedering van het gebouw en een financiële strop.

„We zijn er nooit op uit geweest om het traject te traineren, mocht iemand dat denken”, reageert Stam nu. „We vinden dat als iets een bepaalde waarde heeft, je daaraan moet vasthouden.” 

De partij liet vorig jaar onderzoek doen naar de gang van zaken rondom de Zuiderschool. Daaruit werd geconcludeerd dat de gemeente niet had hoeven wachten op uitslag van de provincie om er wel of geen provinciaal monument van te maken.

Monumentenbeleid

Meerdere malen liet de partij zich al kritisch uit over de monumentenaanvraag. Maar nu de beslissing is gevallen, bekijkt Gert Stam het positief en wil hij niet te veel meer achterom kijken.

„In het begin leek het gemeentebestuur niet echt van plan te zijn om de monumentale waarde van panden in het stad te zien en de status te geven. Met deze stap lijkt het op weg te zijn naar een beter monumentenbeleid. Daar hopen we in ieder geval op.”

Toch vindt Stam nog wel dat het te lang heeft geduurd. In 2017 kreeg de gemeente de aanvraag al binnen. „Het kan natuurlijk geen twee jaar duren. Gelukkig is het nu eindelijk zover.”

ChristenUnie, PvdA en GroenLinks sluiten coalitie met jongerenorganisaties

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks PvdA Nederland 03-09-2019 05:01

Door Webredactie op 3 september 2019 om 07:00

ChristenUnie, PvdA en GroenLinks sluiten coalitie met jongerenorganisaties

De ChristenUnie, PvdA en GroenLinks geven politieke steun aan de voorstellen van ‘Coalitie-Y’. Dit samenwerkingsverband van een aantal jongerenorganisaties en tv-presentator Tim Hofman werkt aan voorstellen voor een betere toekomst voor jongeren in Nederland. De partijen presenteren binnenkort een manifest waarin ze zich uitspreken voor vaste banen voor jongeren, meer betaalbare woningen en de invoering van een basisbeurs.

Afgelopen week bleek uit een advies van de SER ook al dat er steeds meer druk op jongeren komt te liggen. De jongerenorganisaties, GroenLinks, ChristenUnie en PvdA willen daar wat aan doen en nodigen andere partijen en maatschappelijke (jongeren)organisaties uit zich aan te sluiten.

ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers: “De afgelopen maanden heb ik samen met Coalitie-Y vele gesprekken gevoerd met jongeren. Steeds hoorde ik hoe deze generatie onder druk staat door schulden, de prestatiemaatschappij, korte en onzekere contracten en de ontoegankelijke woningmarkt. Dat moet anders want jongeren verdienen alle kansen om iets moois van hun leven te maken. De verbreding van Coalitie-Y sterkt me in de overtuiging dat het leenstelsel zijn langste tijd gehad heeft en dat we echt grote stappen kunnen zetten om jongeren meer perspectief te bieden.”

Siewerd de Jong, voorzitter PerspectieF, ChristenUnie Jongerenorganisatie: “Coalitie-Y is een bemoediging voor jongeren om hun stem te laten horen. Het laat zien dat, wanneer er echt wordt geluisterd naar jongeren, de politiek toch andere keuzes maakt. Hier mogen politici een gewoonte van maken - tot de kabinetsformatie aan toe."

Alex Tess Rutten, voorzitter LsvB: “onderwijs is ontzettend belangrijk voor onze hele maatschappij, we moeten ervoor zorgen dat jongeren een opleiding kunnen volgen zonder zich diep in de schulden te moet steken.”

PvdA-leider Lodewijk Asscher: “We zien dat jongeren de stress van de prestatiemaatschappij steeds meer voelen. Ze maken zich zorgen: of ze hun studielening terug kunnen betalen, over hun eindeloze stroom tijdelijke contracten en of ze een betaalbaar huis wel kunnen vinden. Je wil - zeker op die leeftijd - gewoon zeker zijn van een mooie toekomst. Daarom hoop ik dat meer partijen zich bij dit initiatief aansluiten en dat we met een brede coalitie wat aan de zorgen van jongeren kunnen doen.”

Semih Eski, voorzitter CNV-Jongeren: ‘Een fantastische stap in de goede richting, dat PvdA en GroenLinks aansluiten bij coalitie-Y en hun steun voor het sociaal leenstelsel intrekken. De studieschulden zijn vaak van invloed op belangrijke keuzes die jongeren willen maken na afstuderen, zoals het kopen van een woning. We hopen dat er bij de volgende verkiezingen een vorm van een basisbeurs terugkomt. Dit is een belangrijke stap naar meer zekerheid voor jongeren. Hoe eerder een schuldenvrije generatie, hoe beter’.

GroenLinks-leider, Jesse Klaver: “Met coalitie Y willen we de kansen en problemen van een nieuwe generatie bovenaan de politieke agenda te krijgen.

Door samen te werken binden we de strijd aan met de stressvolle samenleving en dwingen we verandering af op het gebied van werk, huis, studie en klimaat.”

Jurgen van der Hel, voorzitter van JOB: “Vakmanschap ontwikkelen kost tijd, tijd die je door de huidige stapeling van beleid niet krijgt. Na het mbo sta je voor de keus: doorstuderen en duizende euro's schuld krijgen of gaan werken met flexcontracten en geen huis kunnen krijgen. Dit manifest gaat niet alleen over generatie y maar voor alle generaties voor ons en na ons”

Tim Hofman, tv-presentator en mede-initiatiefnemer Coalitie-Y: “Onze generatie, maar ook die na ons, is er een die moet gaan fungeren als het fundament van onze maatschappij. Daar zijn tools voor nodig, bijvóórbeeld een goed werkende woon- en banenmarkt, maar ook de kans om zonder enorme studieschuld aan de rest van je leven te beginnen. Ik maak me daar als programmamaker geregeld hard voor, en nu samen met Coalitie-Y.”

Kees Gilesse, voorzitter ISO: “Jongeren staan steeds meer onder druk. Voor een grote groep jongeren, de studenten in het hoger onderwijs, is het leenstelsel hiervan een belangrijke oorzaak. Daarom pakt Coalitie-Y het leenstelsel aan willen we een basisbeurs. We zullen na de verkiezingen pas echt weten wat er voor studenten gaat veranderen, maar vandaag is een dag om te vieren. Na vandaag ziet de toekomst van jongeren in Nederland er weer beter uit.”

De partijen willen hun manifest nog voor Prinsjesdag presenteren en aanbieden aan premier Mark Rutte. Onderdeel van het manifest wordt ook dat er een generatietoets komt bij besluitvorming, zodat er meer rekening wordt gehouden met jongeren. Coalitie-Y is een initiatief van LSVb, ISO, CNV jongeren, PerspectieF, JOB, de NJR en de ChristenUnie in samenwerking met tv-presentator Tim Hofman.

Doorpakken met de F35

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Almelo 01-07-2019 14:58

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1277508/173756/fietsenDankzij een motie van de ChristenUnie wordt eindelijk vaart gemaakt met de aanleg van de F35.

Samen met GroenLinks was dezelfde motie twee jaar geleden ook al ingediend. Toen stemden slechts 9 raadsleden voor. De tijden zijn verandered, maar dat niet alleen. Ook de financiele regels zijn anders. Dat maakt dat het juist nu de beste tijd is om door te pakken. Het college zegde naar aanleiding van onderstaande motie toe om voor 1 november met een projectplanning te komen. De motie wer aangenomen met 32 stemmen voor en 3 stemmen tegen.

MOTIE

Initiatiefnemer(s):   ChristenUnie, Groenlinks

Titel motie:              Fietssnelweg F35

De raad van de gemeente Almelo, in vergadering bijeen d.d. 27 juni 2019,

Gehoord de beraadslaging,

Constateert dat:

verdergaande aanleg van de F35 maar niet wil vlotten en (aanleg-technische) knelpunten als hete aardappels vooruit geschoven worden; het masterplan F35 bij raadsbesluit van 15 december 2015 voor het laatst is geactualiseerd en nog steeds veel “blauwe plekken” bevat (zoekgebieden); reeds aangelegde stukken F35 zo slecht op elkaar aansluiten dat fietsers verdwalen.

Overweegt dat:

een duidelijke tracékeuze de aanleg (of besluitvorming daaromtrent) kan bespoedigen; de fiets een duurzame en gezonde vorm van mobiliteit is; realisatie van de F35 essentieel is voor de overstap van auto naar (elektrische) fiets; activatie van fietspaden zoals voorgeschreven door de BBV (en te verwerken in de Nota Kapitaalgoederen) de financiering van de F35 ineens mogelijk maakt; De provincie Overijssel driekwart van het investeringsbedrag voor haar rekening neemt; vertraging van en verdwalen op de F35 Almelo een slechte naam bezorgt.

Verzoekt het college om:

het tracé van de F35 scherper vast te leggen en dit planologisch te reserveren (cq. opnieuw actualiseren van de kaartbijlagen bij het masterplan F35 voor het gemeentelijk grondgebied van Almelo); oplossingen te ontwerpen voor knelpunten in de aanleg van de F35 (bijvoorbeeld de zoekgebied Rietstation en Bleskolksingel); voor 1 oktober 2019 te komen met een plan van aanpak voor de aanleg van de F35 en dit aan de raad voor te leggen.

en gaat over tot de orde van de dag.

 

Sportverenigingen in voormalig Lingewaal met eigen gebouw of terrein krijgen dit jaar geen subsidie.

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Lingewaal 26-06-2019 15:54

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1277385/1084246/Kunstgras 2.JPGIn de gemeenteraad was dinsdag 25 juni aan de orde "De vaststelling van de 1e bestuursrapportage 2019 van de gemeente West Betuwe". In deze rapportage bleek dat er nog diverse zaken financieel gerepareerd werden. Niet meegenomen waren de subsidie kosten voor de sportverenigingen met een eigen gebouw of terrein in voormalig Lingewaal. Hun subsidie bestaat uit een OZB compensatieregeling en dit bedrag was voor 2019 niet meer begroot terwijl de regeling geen eindtijd kende. Daarmee ontstaat de oneerlijkheid dat zij dit jaar geen subsidie ontvangen als in 2018 en alle overige sportverenigingen in West Betuwe wel. Onze fractie heeft bij de behandeling van dit agendapunt geprobeerd via een motie deze ongelijke behandeling op te heffen. De meerderheid van de raad steunde ons niet en laat de sportverenigingen in voormalig Lingewaal met lege handen staan. Steun was er wel van de leden van de PvdA, D66 en GroenLinks.

Hier onze inbreng bij het raadsonderwerp:

In de 1e bestuursrapportage 2019 worden puur de verwachte mee- en tegenvallers ten opzichte van de vastgestelde begroting gepresenteerd. Dat zijn er meerdere en soms met grote bedragen. Het wordt duidelijk in beeld gebracht en dat is goed. De gepresenteerde afwijkingen zijn dus niet het gevolg van wijzigingen in het bestaande beleid, maar aanpassingen doordat uit de uitvoering blijkt dat de geraamde baten en lasten in werkelijkheid afwijken van hetgeen is begroot.

In het thans nog actuele subsidiebeleid van de vml gemeenten komen we nog zo’n afwijking tegen die onze fractie graag wil herstellen. Voor de regeling OZB compensatie voor niet commerciële sportverenigingen in vml Lingewaal is het bedrag niet begroot, terwijl de regeling niet expliciet aangeeft dat deze per 31-12-2018 stopt. Als dit bedrag niet begroot wordt, dan zijn dit de enige verenigingen binnen West Betuwe die in hun subsidie toekenning een financieel nadeel ondervinden t.o.v. de situatie in 2018. Dat vinden wij onrechtvaardig en ongewenst. In het raadsspreekuur van 3 juni heeft de voorzitter van sportstichting De Wiel ingesproken en uitleg gegeven over de stand van zaken en consequenties en risico’s die niet aanpassen mogelijk kunnen geven. Onze fractie gaat een motie indienen om deze gelden alsnog op te nemen in de begroting. Daarbij willen we benadrukken dat OZB compensatie een toegestaan middel is om subsidie te verlenen. De naam OZB compensatie kan misschien tot een onjuiste interpretatie leiden. Het betreft een reguliere subsidievorm. Subsidie die andere sportverenigingen ook krijgen, maar de benaming waaronder het verleend wordt kan heel verschillend zijn. De verenigingen die dit nadeel treft zijn o.a. sportstichting De Wiel, enkele voetbalverenigingen, ijsclubs, tennisverenigingen en paardensportverenigingen.

Motie.

Sportverenigingen in voormalig Lingewaal met eigen gebouw of terrein krijgen dit jaar geen subsidie.

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Geldermalsen 26-06-2019 15:54

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1277385/1084246/Kunstgras 2.JPGIn de gemeenteraad was dinsdag 25 juni aan de orde "De vaststelling van de 1e bestuursrapportage 2019 van de gemeente West Betuwe". In deze rapportage bleek dat er nog diverse zaken financieel gerepareerd werden. Niet meegenomen waren de subsidie kosten voor de sportverenigingen met een eigen gebouw of terrein in voormalig Lingewaal. Hun subsidie bestaat uit een OZB compensatieregeling en dit bedrag was voor 2019 niet meer begroot terwijl de regeling geen eindtijd kende. Daarmee ontstaat de oneerlijkheid dat zij dit jaar geen subsidie ontvangen als in 2018 en alle overige sportverenigingen in West Betuwe wel. Onze fractie heeft bij de behandeling van dit agendapunt geprobeerd via een motie deze ongelijke behandeling op te heffen. De meerderheid van de raad steunde ons niet en laat de sportverenigingen in voormalig Lingewaal met lege handen staan. Steun was er wel van de leden van de PvdA, D66 en GroenLinks.

Hier onze inbreng bij het raadsonderwerp:

In de 1e bestuursrapportage 2019 worden puur de verwachte mee- en tegenvallers ten opzichte van de vastgestelde begroting gepresenteerd. Dat zijn er meerdere en soms met grote bedragen. Het wordt duidelijk in beeld gebracht en dat is goed. De gepresenteerde afwijkingen zijn dus niet het gevolg van wijzigingen in het bestaande beleid, maar aanpassingen doordat uit de uitvoering blijkt dat de geraamde baten en lasten in werkelijkheid afwijken van hetgeen is begroot.

In het thans nog actuele subsidiebeleid van de vml gemeenten komen we nog zo’n afwijking tegen die onze fractie graag wil herstellen. Voor de regeling OZB compensatie voor niet commerciële sportverenigingen in vml Lingewaal is het bedrag niet begroot, terwijl de regeling niet expliciet aangeeft dat deze per 31-12-2018 stopt. Als dit bedrag niet begroot wordt, dan zijn dit de enige verenigingen binnen West Betuwe die in hun subsidie toekenning een financieel nadeel ondervinden t.o.v. de situatie in 2018. Dat vinden wij onrechtvaardig en ongewenst. In het raadsspreekuur van 3 juni heeft de voorzitter van sportstichting De Wiel ingesproken en uitleg gegeven over de stand van zaken en consequenties en risico’s die niet aanpassen mogelijk kunnen geven. Onze fractie gaat een motie indienen om deze gelden alsnog op te nemen in de begroting. Daarbij willen we benadrukken dat OZB compensatie een toegestaan middel is om subsidie te verlenen. De naam OZB compensatie kan misschien tot een onjuiste interpretatie leiden. Het betreft een reguliere subsidievorm. Subsidie die andere sportverenigingen ook krijgen, maar de benaming waaronder het verleend wordt kan heel verschillend zijn. De verenigingen die dit nadeel treft zijn o.a. sportstichting De Wiel, enkele voetbalverenigingen, ijsclubs, tennisverenigingen en paardensportverenigingen.

Motie.

Sportverenigingen in voormalig Lingewaal met eigen gebouw of terrein krijgen dit jaar geen subsidie.

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Gelderland 26-06-2019 15:54

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1277385/1084246/Kunstgras 2.JPGIn de gemeenteraad was dinsdag 25 juni aan de orde "De vaststelling van de 1e bestuursrapportage 2019 van de gemeente West Betuwe". In deze rapportage bleek dat er nog diverse zaken financieel gerepareerd werden. Niet meegenomen waren de subsidie kosten voor de sportverenigingen met een eigen gebouw of terrein in voormalig Lingewaal. Hun subsidie bestaat uit een OZB compensatieregeling en dit bedrag was voor 2019 niet meer begroot terwijl de regeling geen eindtijd kende. Daarmee ontstaat de oneerlijkheid dat zij dit jaar geen subsidie ontvangen als in 2018 en alle overige sportverenigingen in West Betuwe wel. Onze fractie heeft bij de behandeling van dit agendapunt geprobeerd via een motie deze ongelijke behandeling op te heffen. De meerderheid van de raad steunde ons niet en laat de sportverenigingen in voormalig Lingewaal met lege handen staan. Steun was er wel van de leden van de PvdA, D66 en GroenLinks.

Hier onze inbreng bij het raadsonderwerp:

In de 1e bestuursrapportage 2019 worden puur de verwachte mee- en tegenvallers ten opzichte van de vastgestelde begroting gepresenteerd. Dat zijn er meerdere en soms met grote bedragen. Het wordt duidelijk in beeld gebracht en dat is goed. De gepresenteerde afwijkingen zijn dus niet het gevolg van wijzigingen in het bestaande beleid, maar aanpassingen doordat uit de uitvoering blijkt dat de geraamde baten en lasten in werkelijkheid afwijken van hetgeen is begroot.

In het thans nog actuele subsidiebeleid van de vml gemeenten komen we nog zo’n afwijking tegen die onze fractie graag wil herstellen. Voor de regeling OZB compensatie voor niet commerciële sportverenigingen in vml Lingewaal is het bedrag niet begroot, terwijl de regeling niet expliciet aangeeft dat deze per 31-12-2018 stopt. Als dit bedrag niet begroot wordt, dan zijn dit de enige verenigingen binnen West Betuwe die in hun subsidie toekenning een financieel nadeel ondervinden t.o.v. de situatie in 2018. Dat vinden wij onrechtvaardig en ongewenst. In het raadsspreekuur van 3 juni heeft de voorzitter van sportstichting De Wiel ingesproken en uitleg gegeven over de stand van zaken en consequenties en risico’s die niet aanpassen mogelijk kunnen geven. Onze fractie gaat een motie indienen om deze gelden alsnog op te nemen in de begroting. Daarbij willen we benadrukken dat OZB compensatie een toegestaan middel is om subsidie te verlenen. De naam OZB compensatie kan misschien tot een onjuiste interpretatie leiden. Het betreft een reguliere subsidievorm. Subsidie die andere sportverenigingen ook krijgen, maar de benaming waaronder het verleend wordt kan heel verschillend zijn. De verenigingen die dit nadeel treft zijn o.a. sportstichting De Wiel, enkele voetbalverenigingen, ijsclubs, tennisverenigingen en paardensportverenigingen.

Motie.

Debateren vanuit profileringsdrang

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Almelo 20-01-2019 21:21

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1262417/173756/GezinszorgEen interpellatiedebat is -na een motie van wantrouwen- het zwaarste instrument dat de Raad heeft. Je roept het college op het matje. Het zelfbenoemde Links Blok (Pvda, SP, Leefbaar Almelo en GroenLinks) riep op 15 januari het college al op het matje over een onderwerp waar pas op 22 januari een politiek beraad over staat geagendeerd: het maatregelenplan WMO en Jeugd. Naar ze zelf toegaven deels uit profileringsdrang. Hoe een instrument van de Raad wordt uitgehold en de stad er niets mee opschiet.

Het aanvragen van een interpellatiedebat door de links broeders is opmerkelijk omdat vlak voor de vorige verkiezingen (gemeenteraadsverkiezingen maart 2018) een verzoek van de VVD voor een interpellatiedebat over het havenblok in de binnenstad is weggestemd door o.a. het voltallig links blok. Het argument was dat de VVD het debat enkel hield met het oog op de aanstaande verkiezingen. Het is zeer uitzonderlijk dat een interpellatiedebat niet wordt toegestaan. Nu, met de verkiezingen van de Provinciale Staten voor de deur, schaamt het Linkse Blok zich blijkbaar niet om deels vanuit hetzelfde argument wel een interpellatiedebat aan te vragen. Het kan verkeren. Als ChristenUnie hebben we voor het toestaan van het debat gestemd maar wel aangegeven dat we het betreuren dat op deze wijze de instrumenten die de Raad heeft worden uitgehold.

In onze bijdrage aan het debat heeft de ChristenUnie weergegeven hoe wij erin staan. Niet op inhoudelijk detail, daarvoor staat het debat op 22 januari gepland, maar vanuit onze visie hoe de problemen van de stad aan te pakken. De ChristenUnie is niet links (in de zin van de overheid moet alles oplossen) en niet rechts (in de zin van de markt moet alles oplossen). Wij staan voor eigen verantwoordelijkheid van inwoners. In een coalitie werk je daarbij wel samen met links (vorige college met PvdA en SP) of rechts (dit college met VVD). We hebben met beide samengewerkt en we zien een opmerkelijk verschil tussen het vorige college en het huidige. Dit college toont actiebereidheid in plaats van zaken vooruit te schuiven of inwoners met een kluitje in het riet te sturen.

Het hele interpellatiedebat lijkt opgezet te zijn vanuit een 'klagen als doel op zich'. Er wordt geen visie gegeven hoe het wel moet. In de aanvraag zegt men bijvoorbeeld:

Het college vecht tegen bierkaai (= het onmogelijke proberen te bereiken, verloren strijd). Misschien heeft het Linkse Blok de handdoek al in de ring gegooid, maar dat is niet nodig. Integendeel. Wij zouden liever zeggen: Er wordt schoon schip gemaakt (= opruiming houden, een toestand zuiveren, zijn schulden afbetalen). Schoon schip mede vanuit de erfenis uit verleden, o.a. uit de tijd dat PvdA met 13 zetels de stad regentesk bestuurde. Het college houdt de gemeenteraad langdurig op informatieachterstand. Dat zijn wel hele grote woorden. Als dat echt zo is, dan is een motie van wantrouwen het enige gerechtvaardige instrument. Maar daarmee zou het Linkse Blok zichzelf belachelijk maken, want men kan het niet staven. Waar het college juist transparant is, is het de vraag in hoeverre de aanvragers van het debat het achterste van hun tong laten zien, zoals de drijfveren om het debat aan te vragen. Wij waarderen het wel dat dhr. Hummels in het debat toegaf dat hierbij profileringsdrang speelde. De raad verengt zich tot controller, de volksvertegenwoordiger holt daarmee zichzelf uit, zegt men. Als bovenstaand aangeven is het juist het Linkse Blok dat de instrumenten van de raad uitholt. De pot verwijt de ketel, om bij spreekwoorden te blijven.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er wordt via het debat een probleem gecreëerd dat er niet is. Laten we liever naar de inhoud gaan. Omstandigheden veranderen, zoals bijvoorbeeld de toenemende tekorten op de jeugdzorg. Maar dat betekent niet dat we de koers van nu het college al moeten wijzigen. Halverwege de collegeperiode is een evaluatiemoment ingepland en dan kijken we wat haalbaar is of niet. Essentie van de huidige koers is dat er intern een verbeterslag gemaakt gaat worden. We gaan het anders en beter doen. Dat geldt niet alleen voor de zorg, maar ook voor de werkwijze binnen de gemeente. Ambtenaren krijgen training in wijkgericht werken en programmasturing. Essentie is uiteindelijk om (WMO)aanvragen op waarde te schatten en deze fatsoenlijk af te handelen. Dit levert ook besparingen op. Voor de gemeente, maar ook voor inwoners. Wij hebben als ChristenUnie landelijk bijvoorbeeld meegewerkt aan een verlaging van de maandelijkse kosten die de WMO regeling met zich mee brengt (€17.50 per maand). Het is vooral de bedoeling om geld goed te besteden. Vooralsnog zien we:

Een blijvend financieel herstel. Versterken van preventie bij het jonge kind door te investeren in opvoedingsondersteuning, vroegsignalering en de relatie onderwijs-Jeugdzorg. Goede zorg en aandacht voor ouderen in de strijd tegen eenzaamheid en maatschappelijke isolement, aansluitend op de ChristenUnie ambities voor een waardig ouder worden. Het voorkomen van problematische schulden door goede voorliggende voorzieningen, zoals ‘schuldhulpmaatje’ of het overnemen van beginnende schulden(problematiek) door de gemeente. De collectieve zorgverzekering wordt structureel gecontinueerd (binnen een taakstellend budget). De binnenstad wordt een mix van wonen, werken, winkelen en recreëren. Verbeteren van de uitstraling van de binnenstad door het instellen van een fonds voor gevelverbetering (in lijn met onze ideeën van de afgelopen periode). Leegstand verder terugdringen door het instellen van een leegstandsverordening en striktere handhaving daarvan (de leegstandsbelasting zoals opgenomen in ons verkiezingsprogramma). Er komt -voor het eerst- een apart programma Duurzaamheid gericht op (1) een duurzame, klimaatbestendige en leefbare stad, (2) de energietransitie en (3) een circulaire lokale economie. Het bestrijden van mensenhandel en uitbuiting. Het bestrijden van illegale en gedwongen prostitutie en de veilige opvang van slachtoffers. Het bestrijden van loverboyspraktijken, ook digitaal; hier leggen wij een relatie met Jeugdzorg en goede voorlichting aan potentiele slachtoffers.

Dit willen en gaan we realiseren, of het Linkse Blok dit nu wil of niet. We gaan onze ambitie niet bijstellen. “Kunnen de inwoners van Almelo, de reusachtige bezuiniging/taakstelling in het sociaaldomein aan?” vraagt men. Als ChristenUnie benadrukken we al jaren dat de periode van bezuining te lang duurt. Al jaren wordt bezuinigd. We vragen veel van de burger. Daarom moeten we de inwoners perspectief bieden en moeten we vooruitkijken. Dat is onze opdracht aan het college. Schoon schip maken is daar voorwaarde voor.

Van papier naar werkelijkheid

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA PvdA Maassluis 09-11-2018 21:52

https://maassluis.christenunie.nl/k/n6102/news/view/1234449/116160/6-11-2018-CU-John-Dolstra-begrotingsdebat-750x375.pngVisie CU Maassluis op begrotingsbehandeling 2019-2022 1e en 2e termijn op 6 en 7 oktober 2018, verwoord door John Dolstra

1e termijn: Van papier naar werkelijkheid?

Voorzitter,

We bespreken vanavond de eerste begroting van dit nieuwe college. Een lijvig document, maar wel met een duidelijke en positieve boodschap. Dank hiervoor aan het college, directie en medewerkers.

Tijdens de bespreking van de kadernota hebben we als ChristenUnie gesproken over aansturing en communicatie. Om met de woorden van dhr. Kuiper te spreken in zijn tijd als raadslid: “In rapporten kun je niet sporten.” Dat geldt óók voor deze begroting. Het verhaal kan goed zijn, maar uiteindelijk gaat het om de uitvoering. Met een hoog ambitieniveau betekent dit dat de mouwen flink opgestroopt zullen moeten worden. Een mooi voorbeeld is de Maassluise visserstruien.

Bij communicatie schrijft u over een open, proactieve en empathische houding. Burgemeester, de algehele communicatie zit in uw portefeuille, hebben we begrepen. Kunt u aangeven hoe het college eraan gaat werken om deze houding te bereiken? Ook in situaties als de Doornenbuurt? Graag uw visie hierop.

De grootste uitdaging in deze tijd is hoe we vertrouwen in elkaar houden en ten tweede hoe we de kloof kunnen dichten tussen overheid en inwoners. Nu de maatschappij steeds mondiger wordt, komt ook de vraag naar voren over vernieuwing van de democratie. De ChristenUnie is van mening dat politiek breder mag worden getrokken en inwoners meer worden meegenomen. Deze inbreng moet óók zichtbaar worden in de besluitvorming. In onze 2e termijn overwegen wij een motie ‘Onderzoek vernieuwen democratie’ in te dienen.

Nieuwe wijkaanpak ‘Wijk op maat’

De nieuwe wijkaanpak ‘Wijk op maat’ vinden we als ChristenUnie zeer belangrijk. Dit kan een impuls geven aan de betrokkenheid van inwoners bij dewijk èn met elkaar. Wethouder Kuiper, we zouden graag zien dat de raad in de ontwikkeling van dit beleid meegenomen wordt. Wanneer kunnen wij als raad voorstellen hierover verwachten?

Verenigingsleven

Het verenigingsleven is belangrijk. We zijn blij dat er vanuit de gemeente cursussen en trainingen worden aangeboden om verenigingen vooruit te helpen. Uitwisseling tussen organisaties wordt gestimuleerd. We betreuren de onrust die er is onder verenigingen rond het plan van de heren Malipaard en Gudde. We hopen dat deze ongerustheid snel weggenomen kan worden.

Verkeer en Verkeersveiligheid

Wij zijn blij met uw plannen om te investeren in de hoofdwegen en uitvoering van het fietsplan. Een goed punt vinden wij de historische fietsroute, dit sluit aan bij ons verkiezingsprogramma om een fietsvriendelijke stad te zijn, maar dan moet het wel echt veiliger worden voor fietsers in Maassluis.

In de begroting worden een aantal plekken genoemd m.b.t. verkeersveiligheid. Tijdens de tafeltjesavond heeft de PvdA terecht de kruising Mozartlaan-Industrieweg bij de tunnel naar het Balkon genoemd. Als ChristenUnie willen we ook aandacht vragen voor de overgang bij de Turkse moskee, de nieuwe schuin lopende oversteekplaats voor fietsers bij de Koningshoek en het Marelplein. Wethouder Voskamp, welke stappen worden ondernomen om de verkeersveiligheid te verbeteren en automobilisten te attenderen op gevaarlijke situaties?

Afvalinzameling en duurzaamheid

Onze afvaltarieven stijgen, maar nog altijd brengen bewoners en bedrijven uit buurgemeenten hun afval naar onze werf, zonder controle. De Maassluise burger betaalt dus voor anderen, dat lijkt ons niet de bedoeling. Wethouder Voskamp, graag uw reactie hierop.

Als het gaat om duurzaamheid, dan steunen wij uw beleid voor een fonds waarbij mensen mogelijkheden krijgen om hun woning te verduurzamen envoor minder CO2 uitstoot. In dit kader willen wij aandachtvragen voor de circulaire economie. Vandaag opent de Doorsluizer haar deuren, een nieuwe kringloopwinkel in het centrum. Naar onze mening liggen er in Maassluis kansen om op een eenvoudige manier de circulaire economie te versterken. Wij hebben hiervoor in de 2e termijn een motie voorbereid.

Economie en citymarketing

We zijn blij dat u belang hecht aan de economische bedrijvigheid in de stad. Een goed draaiende economie is belangrijk voor Maassluis. Bedrijven zorgen voor werkgelegenheid, maar vervullen ook belangrijke sociale enmaatschappelijke rollen. We hebben een prachtige Koningshoek, maar ook de binnenstad verdient in de toekomst aandacht, met name het parkeren. Gelukkig wilt u een groot deel van het parkeerterrein bij de voormalige Rooms Katholieke kerk behouden, maar wij vinden het belangrijk dat u met alle ondernemers in gesprek gaat over de behoeften rondom parkeerplekken in dit winkel- en uitgaansgebied.

Cultuur, sport en groen

De ChristenUnie vindt dat cultuur voor alle inwoners toegankelijk moet zijn en we steunen dan ook uw beleid om hiervoor extra middelen vrij te maken. Cultuur is een middel om mensen te verbinden: arm, rijk, jong, oud, migratieachtergrond of niet; Een mooi voorbeeld van verbinden is de LangsteTafel. Het doet ons daarnaast goed dat de nieuwe directeur van de Koningshof zich hard maakt om laagdrempelige culturele activiteiten tot stand te brengen in samenwerking met andere partijen in de stad.

Een ander mooi initiatief vinden wij de stichting Historische werf Zorg en Vlijt. De ChristenUnie is enthousiast over de plannen om een historische trekschuit na te bouwen. Hiermee wordt het maritieme karakter van Maassluis versterkt. Wij overwegen in de 2e termijn hierover een motie in te dienen.

Wij zijn blij met uw voornemen om het groenonderhoud goed op te pakken. Ten aanzien van het natuurgebied Boonerlucht vindt de ChristenUnie het belangrijk dat dit echt een natuurgebied blijft en zien wij extra bebouwing daar als ongewenst.

Wonen

Onlangs hadden wij een thema-avond Wonen. Koopwoningen zijn schaars en ook sociale woningbouw vraagt aandacht. Maassluis heeft te maken met een groeiend aantal ouderen waarvan velen zolang mogelijk thuis willen blijven wonen. Naast voldoende sociale huurwoningen vindt de ChristenUnie het belangrijk dat er koopwoningen komen voor starters, middeninkomens en voor ouderen die van hun grote koopwoning naar een kleiner koopappartement willen verhuizen.

Wij vragen uw aandacht voor de veiligheid in Maassluis als het gaat om woonoverlast. Hierbij kan (vanaf 1 juli) ook de burgemeester optreden wanneer daar aanleiding toe is. Ook het veiligheidsgevoel is belangrijk. Wij vragen ons toch nog maar eens af of een jongerencentrum zoals Inblik binnen het woongebied van veel ouderen de juiste plek is.

Sociaal domein

Dan over het sociaal domein. De economie bloeit, maar niet iedereen deelt hierin. We zien het aantal mensen dat gebruik moet maken van de Voedselbank stijgen.

Kinderen hebben allemaal recht op een goede start om hun talenten te ontwikkelen. We delen uw visie over gelijke kansen in het onderwijs, óók voor kinderen met een migratieachtergrond.

De tekorten in de jeugdzorg kunnen we na de enorme bezuiniging moeilijk meer betitelen als aanloopproblemen. Ook zien we een forse stijging in het aantal jongeren met jeugdhulp en een stijgende lijn bij het gebruik van WMO- voorzieningen. De ChristenUnie is van mening dat dit óók een probleem is voor de landelijke overheid en we zijn blij dat de VNG aandringt op een gezamenlijke aanpak op de uitgaven.

Bij het armoedebeleid zien we veel nieuwe mooie maatregelen. Helaas lezen we minder over de voorkant: hoe zorgen we voor meer werkgelegenheid of preventie van schulden? Stroomopwaarts heeft een aanpak rond armoede ontwikkeld. Wij zijn heel benieuwd hoe dit in zijn werk gaat en ook hoe de samenwerking verloopt met de schuldhulpmaatjes. We lezen over 3,5 ton extra voor de uitvoeringskosten van Stroomopwaarts omdat uitstroom achterblijft. Stroomopwaarts zal écht werk moeten maken van bijstand naar betaald werk. De ChristenUnie is voornemens om in de 2e termijn een motie Vereenvoudiging Armoedebeleid in te dienen.

Een ander punt is de toegankelijkheid voor deelname aan het maatschappelijk leven voor mensen met een beperking. Daarom willen wij in de 2e termijn een motie indienen om de toegankelijkheid van evenementen voor met name kinderen met een beperking te verbeteren.

Als ChristenUnie betreuren we het dat al uw voornemens in deze begroting op het gebied van ‘de stille kant van Maassluis’ afhankelijk is van geld uit het Inter Bestuurlijk Programma. Opmerkelijk is dat u schrijft dat het zeer waarschijnlijk is dat er geen extra middelen beschikbaar komen. Als dit zo is, betekent dat dat alle mooie maatregelen niet worden uitgevoerd. Denk aan eenzaamheid, extra geld voor het armoedebeleid, werken aan een dementievriendelijke gemeente, maar ook de € 50.000 die voor integratie is geraamd. Is het mogelijk om dit vanuit een ander budget te dekken? We vinden dit belangrijke onderwerpen en zouden graag zien dat dit positieve papier ook écht werkelijkheid zal worden.

2e termijn: Van papier naar werkelijkheid!

Voorzitter, geachte leden van de Raad en belangstellenden,

We willen het college bedanken voor de heldere eerste termijn. We hebben op onze vragen een duidelijk antwoord gekregen van dit nieuwe college. U bent wat ons betreft hierin geslaagd. Een zeer belangrijk punt om te kunnen instemmen met deze begroting zijn voor ons de IBP gelden. Of sterker: Wat doen we wanneer deze gelden niet komen.

We zijn blij met het antwoord van de wethouder financiën, dat ook wanneer deze gelden er niet komen de ambities van het college op dit vlak overeind blijven en het college met voorstellen zal komen. Een plan B, zoals de VSP het noemt.

Bedankt wethouder.

Communicatie

Er is al veel over gesproken in de eerste termijn…. Communicatie.

Een open, proactieve en empathische houding. U gaat daar actief mee aan de slag en daar zijn we blij mee. Misschien is het wethouder Van der Wees die weer een vuurproef krijgt op dit punt. We hopen dat er goede gesprekken komen met omwonenden over uw genoemd punt van een sportzaal aan de Sportlaan. Een dossier met voorstanders en tegenstanders. Een grote uitdaging wethouder om dat op een goede manier aan te pakken. U weet dat ook wij hier kritisch inzitten. Maar je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, het gaat om een zorgvuldig, transparant en democratisch proces.

Wanneer het gaat om communicatie is het naar onze mening niet alleen aan het stadhuis om stappen te zetten. Als ChristenUnie zijn we van mening dat we ook als gemeenteraad en college met steun van de griffier, goed moeten kijken naar ons eigen democratische proces. Wanneer je aan de ChristenUnie denkt, dan denk je misschien niet direct aan ons als aanjagers van democratische vernieuwing. Maar misschien laat het daarom extra duidelijk zien hoe belangrijk wij dit vinden.

Of zoals het CDA het mooi verwoordde in de eerste termijn: behoud de dingen die goed zijn, maar kijk ook naar de dingen die beter kunnen.

Wij willen samen met Groen Links de motie ‘Onderzoek vernieuwing democratie’ in Maassluis indienen.

 

Een onderwerp dat het hart van de ChristenUnie raakt is het armoedebeleid. Of zoals dhr. Keijzer van de PvdA het in de eerste termijn omschreef: steun voor iedereen die het niet op eigen kracht redt.

Een werkelijkheid die we, denk ik, met zijn allen niet willen, dat zijn schrijnende situaties in de stad op het gebied van armoede. Inwoners die niet kunnen voorzien in hun basislevensbehoeften. Maar helaas worden vrijwilligers en organisaties in de stad hier regelmatig mee geconfronteerd. We hebben in onze stad diverse voorzieningen en maatwerk op het gebied van armoedebeleid, maar toch loopt het naar onze mening niet helemaal lekker.

Wanneer we kijken naar het afgelopen jaar, dan zien we diverse gezinnen die het zonder koelkast moeten doen of hiervoor geld moeten lenen. Een tijdje geleden sprak dhr. van der Hoek van Forum voor Maassluis hier al over. De toen beschreven situatie staat niet op zichzelf.

We zien meldingen van inwoners die enorm last hebben van kiespijn, maar geen geld hebben voor de tandarts, een aanvullende verzekering kunnen ze niet betalen.

Gezinnen die leven op een betonnen vloer.

Voorzitter, we kunnen onze hele spreektijd hiermee vullen. Maar ik denk dat onze oproep duidelijk is. Wij willen het college vragen de huidige werkwijze op het gebied van minimale voorzieningen tegen het licht te houden in samenwerking met betrokken organisaties.

Wij willen hiervoor de motie ‘Minimale voorzieningen voor inwoners in nood’ samen met de VSP, Groen Links en Forum voor Maassluis indienen.

 

Een kleine stap is het richting kringloopgoederen.

Want in het kader van duurzaamheid is dat de toekomst en ook zeer geschikt voor mensen met een kleine portemonnee.

Er zijn diverse organisaties in de stad die zich bezighouden met inzameling, kringloop en reparatie.

Wij zien kansen om dit werk een extra impuls te geven door met alle betrokken organisaties om de tafel te gaan zitten en na te denken hoe we de kringloop van goederen in Maassluis nog verder kunnen verbeteren.

We willen hiervoor de motie ‘kringloop van goederen’ indienen samen met Groen Links en het CDA.

 

Toegankelijkheid voor inwoners met een beperking

Het thema toegankelijkheid voor ouderen en kinderen met een beperking, ligt ons als ChristenUnie na aan het hart, net als bij alle partijen in deze gemeenteraad.

Zo loopt er op dit moment ook een vraag vanuit vrijwilligers van Gemiva of de mensen van Gemiva misschien bij de intocht van Sinterklaas kunnen gaan kijken. Het is nog even afwachten of het in zo’n korte tijd gaat lukken met begeleiders en vrijwilligers. Maar daarnaast is het dus ook afwachten of er ergens een plekje gemaakt kan worden waar deze inwoners met een handicap naar de intocht kunnen gaan kijken.

Samen met alle fracties willen we de motie ‘Toegankelijkheid evenementen voor inwoners met een beperking’ indienen.

 

Onze laatste motie betreft de Trekschuit “Den eerste Snik”.

Deze gaat over het initiatief van de stichting ‘Historische Werf Zorg en Vlijt’ en hun plannen om een historische trekschuit na te bouwen. Deze willen we samen met de hele raad indienen.

Na de moties wil ik graag nog wat andere punten aan u meegeven. Wij zijn blij dat de Raad wordt meegenomen bij ‘Wijk op maat’. Fijn ook om te vernemen van wethouder Kuyper dat bij Stroomopwaarts de ontwikkelingen ten aanzien van het halen van doelstellingen op dit moment positief zijn. Daarnaast zijn wij blij dat dit college echt werk gaat maken van duurzaamheid en dit in alle geledingen wil meenemen. Maar ook het fonds zien wij als een goed instrument. Ook goed om straks bij de evaluatie van de wooncoach een beeld te krijgen van de werkzaamheden. Ook de boodschap van wethouder Voskamp naar aanleiding van onze inbreng over verkeersveiligheid was duidelijk. Er komt een actieplan ‘verkeersveiligheid’ en het ‘fietsplan’.

Wij komen nog even terug op een punt in onze eerste termijn over de binnenstad. Wij zijn van mening dat heel goed moet worden gekeken naar het aantal parkeerplaatsen. Willen we echt meer mensen naar onze mooie binnenstad en haven aantrekken, dan zal er een goed parkeerplan moeten komen, dat ruim voorziet in dit winkel- en uitgaansgebied. Wellicht zou naast uw gesprekken met ondernemers een nachtelijk kentekenonderzoek ook meegenomen kunnen worden.

Meerdere partijen spraken over het realiseren van technisch onderwijs in Maassluis. Daar sluiten wij ons graag bij aan. Op dit moment hebben we een tekort aan goede mensen in de techniek en de bouw.

Ook spraken al meerdere partijen over een nieuwe invulling van vuurwerk. Daar sluiten wij ons bij aan. De burgemeester noemde in dit verband de gemeente Rotterdam die plannen heeft om vuurwerk helemaal te verbieden.

Met de boodschap van het CDA over extra aandacht voor groen en wegenonderhoud kunnen wij ons aansluiten.

Bij de jeugdzorg zie je ook landelijk hierover bij veel gemeenten tekorten en andere problemen. Fijn dat dit college in Maassluis analyses maakt en met een nieuwe aanbesteding komt.Ook bij de WMO gaat het over tekorten die mogelijk ook te maken hebben met het resultaatgericht inkopen. Naar aanleiding van de WMO-uitspraak dat het aantal uren huishoudelijke hulp weer in een beschikking moet komen, vinden wij op de eerste plaats belangrijk dat primair de ondersteuning aan mensen wordt gewaarborgd. Daarnaast worden wij graag over dit punt meegenomen, zoals de wethouder al aangaf in de eerste termijn.

Vanavond hebben we met elkaar gesproken over de begroting als uitwerking op het akkoord ‘Samen Maassluis, investeren in een duurzame toekomst’. Als ChristenUnie hebben wij er bij dit college vertrouwen in dat zij de ambitie hebben om het leven van alle Maassluizers te willen verbeteren.

Tot slot voorzitter, vinden wij belangrijk om oog te houden voor de armen. En we willen dan ook afsluiten met een stukje uit de Bijbel waarin het Bijbelse armoedebeleid staat uitgelegd.

“Wanneer u nu de oogst van uw land binnenhaalt, mag u de rand van uw akker niet helemaal afmaaien en wat van uw oogst is blijven liggen niet oprapen. U moet ze voor de armen en voor de vreemdeling achterlaten. Ik ben de Heere uw God” (Leviticus 19).

Openheid en vertrouwelijkheid coalitieonderhandelingen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 Utrecht 12-10-2018 13:06

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1232078/43795/coalitie onderhandelaarsOp 1 juni presenteerden wij als GroenLinks, D66 en CU met trots het nieuwe coalitieakkoord ‘Ruimte voor iedereen’. Een resultaat van een periode van gezamenlijk onderhandelen na spannende verkiezingen. Met allemaal ons verkiezingsprogramma in de hand zijn we de onderhandelingen ingegaan om Utrecht elk op onze eigen manier mooier en beter te maken. Samen verken je alle ambities, alle mogelijkheden, overeenkomsten en verschillen en neem je besluiten.

Als politieke partijen leggen wij sinds juni verantwoording af over ons akkoord en lichten we besluiten toe. Enigszins verrast vernamen we eind juni dat het Algemeen Dagblad inzage vroeg in de onderhandelingsstukken. Het is voor Utrecht en ook in Nederland uniek dat deze informatie vrijgegeven wordt.

Openheid en transparantie zijn een groot goed in onze democratie. Net zo belangrijk in het democratisch proces is de vertrouwelijkheid van coalitieonderhandelingen. Bij dit WOB-verzoek moesten die belangen tegen elkaar afgewogen worden. Namens GroenLinks, D66 en de ChristenUnie willen wij de vertrouwelijkheid van het onderhandelingsproces waarborgen. Niet alleen voor onszelf, maar juist ook met het oog op toekomstige onderhandelingen. Partijen die overwegen om te gaan besturen en daarover in gesprek zijn, moeten zich vrij voelen om standpunten naar voren te brengen en om informatie op te vragen. Dit zorgt voor een gelijk speelveld tussen de onderhandelende partijen en schept vertrouwen onderling. Ook moeten ideeën die eerder nog niet zijn bedacht of onderzocht, op tafel kunnen komen. . Immers, de inzet (verkiezingsprogramma’s) en het resultaat (coalitieprogramma) zijn voor iedereen openbaar. 

Tegelijkertijd zijn wij ook partijen die openheid willen geven in onze keuzes. Zo willen we transparant zijn welke organisaties als expert hebben opgetreden tijdens de onderhandelingen of welke organisaties uit eigen beweging input hebben gegeven. Een groot deel van deze input is al tijdens of vlak na de onderhandelingen openbaar gemaakt. Via het WOB-verzoek wordt deze informatie nu opnieuw en volledig openbaar. Ook vinden wij het als partijen belangrijk dat feitelijke informatie en presentaties die wij hebben gekregen over dossiers, voor alle fracties en dus ook openbaar beschikbaar is. Door het WOB-verzoek wordt deze informatie ook vrijgegeven. 

Met het oog op de toekomst vinden wij het belangrijk om als gehele gemeenteraad van gedachten te wisselen over hoe we met openbaarheid van informatie in het onderhandelingsproces willen omgaan. Natuurlijk zijn het uiteindelijk de partijen die daadwerkelijk aan de onderhandelingstafel zitten die hier met elkaar afspraken over maken. Wij leren van dit WOB-verzoek dat wij een volgende keer vóóraf afspraken maken over openheid en vertrouwelijkheid in plaats van achteraf. 

Raadsflits 25 september 2018 - ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Leidschendam-Voorburg 26-09-2018 11:47

Raadsflits 25 september 2018 - Zoektocht Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 25 september is gesproken over de mogelijkheid van terugkeer van een huisartsenpost van SMASH in Leidschendam. Dit staat in de plannen van de coalitie. De raad sprak erover op initiatief van oppositiepartij GroenLinks, omdat die partij dacht dat het vast zat op parkeerruimte op een beoogde locatie (KJ44). Duidelijk werd in ieder geval dat er zeker hoop is op terugkeer van de huisartsenpost. Een uitspraak van de raad om te proberen een buslijn in Stompwijk en in Leidschendam-Zuid voor elkaar te krijgen, is op aangeven van de ChristenUnie-SGP aangepast. In het voorstel was namelijk geen inbreng van de mensen in Stompwijk voorzien. Beetje raar natuurlijk. Tijdens de vergadering werd dit aangevuld, zodat de adviesraad van Stompwijk de behoefte aan een buslijn kan inbrengen. Tenslotte sprak de gemeenteraad op initiatief van de ChristenUnie-SGP unaniem uit dat zelfstandige hulpverleners en kleine praktijken in de jeugdhulpverlening passende zorg mogen blijven bieden in de toekomst, aan kinderen die dat nodig hebben. Alle gemeenten in Nederland zoeken namelijk naar manieren om de tekorten in de jeugdzorg op te lossen. In enkele gemeenten dreigen deze ‘kleine’ zelfstandige hulpverleners bij die zoektocht gemangeld te worden. Dat kan niet de bedoeling zijn. Kees Verschoor

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.