Nieuws van GroenLinks over D66 inzichtelijk

70 documenten

Resultaten van GroenLinks Den Haag sinds het coalitieakkoord | Den Haag

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Den Haag 03-08-2020 00:00

In november 2019 sloot GroenLinks een nieuw coalitieakkoord met de partijen VVD, D66, PvdA en CDA. In dit akkoord staan een heleboel oude en nieuwe afspraken waarmee Den Haag groener, eerlijker en inclusiever wordt.

Sinds dit akkoord heeft GroenLinks niet stilgezeten en veel resultaten behaald in de Haagse gemeenteraad en vanuit het Haagse stadsbestuur. Bekijk hier een selectie van de resultaten waar onze raadsleden en wethouders het meest trots op zijn. Samen blijven we werken aan een duurzame, solidaire, inclusieve en leefbare stad!

 

/r/c318016e995644f94af448e3406be5fd?url=http%3A%2F%2Fdenhaag.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FAanbieding+initiatief+wind-op-zeecampus&id=6d3535dab3516fc177473c41f27299d221de5ff9
Aanbieding initiatief wind-op-zeecampus
Duurzame stad

In het afgelopen jaar heeft GroenLinks veel gedaan voor een duurzame stad.

In het afgelopen jaar deden we dat onder andere met plannen en voorstellen voor:

Het stedelijk energieplan Een wind op zee campus op Scheveningen Een strenge milieuzone voor schone lucht Extra steun voor lokale warmteinitiatieven Parkeerplaats Zwarte Pad terug naar de natuur

Lees hier wat we nog meer deden voor een duurzame stad.

 

/r/f957b07139d5f20ad4e3ae306a2c29ea?url=http%3A%2F%2Fdenhaag.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FVluchtelingenkinderen+in+Griekeland&id=6d3535dab3516fc177473c41f27299d221de5ff9
Vluchtelingenkinderen in Griekeland
Inclusieve stad

In het afgelopen jaar behaalde GroenLinks meerdere overwinningen voor een inclusieve en rechtvaardige stad.

Zo zetten we ons in voor:

Een stad die open staat voor de opvang van vluchtelingenkinderen Een concreet plan voor herdenking en erkenning van koloniaal en slavernijverleden Betere monitoring etnisch profileren Boorstellen voor een 100% toegankelijke stad

Lees hier wat we nog meer hebben gedaan voor een inclusieve en rechtvaardige stad.

 

/r/d5864bbaaef5f98f85aeb89ef66c5922?url=http%3A%2F%2Fdenhaag.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FActie+voor+wonen&id=6d3535dab3516fc177473c41f27299d221de5ff9
Solidaire stad

GroenLinks zette zich ook op verschillende manieren in voor een solidaire stad, waarin we voor elkaar opkomen en kwetsbare groepen steunen.

Dat deden we onder andere dankzij:

Extra zorg voor dakloze Hagenaars, straatnieuws, klanten van de voedselbank en arbeidsmigranten tijdens corona Crisisaanpak jeugdwerkloosheid Voorkomen extra ongelijkheid onderwijs door verplichte aanschaf laptop Terugstorten onterecht betaalde eigen bijdrage WMO door Haagse minima Focus op kleinere gezondheidsverschillen tussen inkomensgroepen

Lees hier wat we nog meer deden voor een solidaire stad.

 

/r/56b07f6e2b86064e9bd828d3500c6483?url=http%3A%2F%2Fdenhaag.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FHuis-aan-huis+campagne+en+opruimactie+van+GroenLinks+Den+Haag&id=6d3535dab3516fc177473c41f27299d221de5ff9
Huis-aan-huis campagne en opruimactie van GroenLinks Den Haag
Schone en leefbare stad

Bovendien zette Den Haag dankzij GroenLinks verschillende stappen voor schone en leefbare wijken.

Dat deden we onder andere met plannen en voorstellen voor:

Bescherming leefbaarheid en huurprijzen door beperken verkamering Actieplan schone stoep Extra maatregelen tegen overlast bedrijfsafval en voor schonere straten in wijken op het veen Veiligere straten met lagere maximum snelheden

Lees hier wat we nog meer deden voor een schone en leefbare stad.

 

/r/c318016e995644f94af448e3406be5fd?url=http%3A%2F%2Fdenhaag.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FAanbieding+initiatief+wind-op-zeecampus&id=6d3535dab3516fc177473c41f27299d221de5ff9
Aanbieding initiatief wind-op-zeecampus
Duurzame stad

In het afgelopen jaar heeft GroenLinks veel gedaan voor een duurzame stad.

In het afgelopen jaar deden we dat onder andere met plannen en voorstellen voor:

Het stedelijk energieplan Een wind op zee campus op Scheveningen Een strenge milieuzone voor schone lucht Extra steun voor lokale warmteinitiatieven Parkeerplaats Zwarte Pad terug naar de natuur

Lees hier wat we nog meer deden voor een duurzame stad.

 

/r/f957b07139d5f20ad4e3ae306a2c29ea?url=http%3A%2F%2Fdenhaag.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FVluchtelingenkinderen+in+Griekeland&id=6d3535dab3516fc177473c41f27299d221de5ff9
Vluchtelingenkinderen in Griekeland
Inclusieve stad

In het afgelopen jaar behaalde GroenLinks meerdere overwinningen voor een inclusieve en rechtvaardige stad.

Zo zetten we ons in voor:

Een stad die open staat voor de opvang van vluchtelingenkinderen Een concreet plan voor herdenking en erkenning van koloniaal en slavernijverleden Betere monitoring etnisch profileren Boorstellen voor een 100% toegankelijke stad

Lees hier wat we nog meer hebben gedaan voor een inclusieve en rechtvaardige stad.

 

/r/d5864bbaaef5f98f85aeb89ef66c5922?url=http%3A%2F%2Fdenhaag.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FActie+voor+wonen&id=6d3535dab3516fc177473c41f27299d221de5ff9
Solidaire stad

GroenLinks zette zich ook op verschillende manieren in voor een solidaire stad, waarin we voor elkaar opkomen en kwetsbare groepen steunen.

Dat deden we onder andere dankzij:

Extra zorg voor dakloze Hagenaars, straatnieuws, klanten van de voedselbank en arbeidsmigranten tijdens corona Crisisaanpak jeugdwerkloosheid Voorkomen extra ongelijkheid onderwijs door verplichte aanschaf laptop Terugstorten onterecht betaalde eigen bijdrage WMO door Haagse minima Focus op kleinere gezondheidsverschillen tussen inkomensgroepen

Lees hier wat we nog meer deden voor een solidaire stad.

 

/r/56b07f6e2b86064e9bd828d3500c6483?url=http%3A%2F%2Fdenhaag.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FHuis-aan-huis+campagne+en+opruimactie+van+GroenLinks+Den+Haag&id=6d3535dab3516fc177473c41f27299d221de5ff9
Huis-aan-huis campagne en opruimactie van GroenLinks Den Haag
Schone en leefbare stad

Bovendien zette Den Haag dankzij GroenLinks verschillende stappen voor schone en leefbare wijken.

Dat deden we onder andere met plannen en voorstellen voor:

Bescherming leefbaarheid en huurprijzen door beperken verkamering Actieplan schone stoep Extra maatregelen tegen overlast bedrijfsafval en voor schonere straten in wijken op het veen Veiligere straten met lagere maximum snelheden

Lees hier wat we nog meer deden voor een schone en leefbare stad.

 

Kadernota 2020-2023 | Hengelo

GroenLinks GroenLinks D66 Hengelo 20-07-2020 00:00

De kadernota begint met mooie vergezichten voor 2040, maar deze zijn niet in de raad besproken zijn. Wel herkennen we ons erin: wonen, fijn vestigingsklimaat, cultuur, fietsroutes, bereikbaarheid, station Twente centraal, samenwerken MBO, HBO en WO. Wat ons betreft gaan we hier op een later moment nog verder mee aan de slag, maar is dit een goed kader om ons aan te houden wanneer we nieuwe plannen maken.

We gaan de cultuurvisie pas na de zomer bespreken, dit is al wel als p.m. post in de kadernota opgenomen. We hopen op een positief besluit, en dat er gelijk boter bij de vis gedaan wordt door de middelen beschikbaar stellen.

De kadernota gaat uit van een licht negatief resultaat in 2024 (-1,9mln), niet heel erg zorgelijk. Helemaal omdat er in 2024 in de algemene reserve 31,4 mln zal zitten, waarvan 8 mln. gereserveerd is voor het sociaal domein. Er is dus echt ruimte om voortvarend dingen aan te pakken.

Door de coronacrisis wordt er opgeroepen tot voorzichtigheid, maar eerste ramingen geven een beeld dat we dit goed aankunnen. We denken dat er nu al meer moet gebeuren in de stad, er is veel ruimte. Wellicht geeft de motie van CDA wat lucht om echt dingen te kunnen gaan doen. Zodat initiatieven uit de stad ondersteund kunnen worden, want we missen dit jaar wel echt de motiemarkt.

We kunnen en moeten meer inzetten op middelen voor duurzaamheid, er zijn al verschillende gemeenten die de noodtoestand uit hebben gesproken. Er zijn mooie intenties, maar het duurt te lang. De vervolgstappen voor de global development goals duren te lang, motie van eind 2018. Klimaatadaptatie, biodiversiteit, water vasthouden, hittestress, we hebben er met z’n allen de mond vol van. Maar als ik kijk naar onze nieuwe Enschedesestraat, hoe groen is die dan eigenlijk? Ik denk dat het een beetje tegenvalt tov hoe het daarvoor was. De herinrichting van het marktplein geeft daarbij een nieuwe kans en ik denk daarbij dan ook dat een extra kader daarvoor niet vrijblijvend moet zijn. En wat vanuit D66 werd aangegeven, laat los laat gaan. We zijn hier wel als raad om kaders te stellen die we heel belangrijk vinden voor onze stad en dit is er één die we niet mogen missen. 

De LED-verlichting, ook al herhaaldelijk aan de orde geweest. Dat gebeurd nu volgens een natuurlijk vervanging voor de straatlantaarns die dat nog niet hebben. Bij de begroting van 2020 heeft de wethouder aangegeven te overwegen of dit versneld kan worden. Vervangen is namelijk altijd goed, en ik gaf toen het voorbeeld dat ook thuis het advies is om gloeilampen te vervangen door LED. Ook al heb je hem nog in de kast in een doosje liggen, gooi hem weg en vervang door LED. Ik zou graag van de wethouder horen welke stappen hij daarin op het oog heeft. 

Dan de kunstgrasvelden, het woord moet even weer vallen natuurlijk. Ik zie in de kadernota staan door een uitspraak van de rechter in verband met het tegengaan van de verspreiding van rubberkorrels worden we gedwongen tot het aanbrengen van kantplanken en roosters langs kunstgrasvelden. Dat zouden we toch echt uit onszelf al moeten willen, dat kunnen we toch niet laten gaan. Het is al een gemiste kans dat we geen infill vrije velden hebben aangelegd of infill met kurk, maar dan toch nog wachten tot het echt moet zodat je de uitloop van strooisel tegengaat. Dat is echt een minimaal bod.

Het afval, elk jaar minder restafval laten we dat vaststellen dat gaat goed en daar ging het onsmet z’n allen ook om. Helaas hogere kosten door externe ontwikkelingen waardoor de afvalstoffenheffing gemiddeld stijgt met 15 euro. Maar dat is buiten onze eigen invloedssfeer om aan te kunnen pakken. Het college geeft aan wel te gaan kijken welke maatregelen we kunnen nemen om de kosten terug te kunnen dringen en ik ben dan ook heel benieuwd welke dat zullen gaan zijn en als dat mogelijk is moeten we dat zeker gaan doen, maar deze kunnen we niet ontlopen. Waar we dan wel voor zouden zijn is dat we dat niet een stijging laten zijn in het vaste tarief, maar een stijging in het variabele tarief. Net zoals we de vorige keer een daling van de kosten hebben laten terugkomen in het vaste tarief. Vinden we dat we nu een stijging van de kosten terug moeten laten komen in het variabele tarief om consistent te blijven en bij ons adagio te blijven dat de vervuiler betaalt.

Ik ben heel benieuwd hoe we onze financiële reserves in gaan zetten voor iets waar we niet voor opzij kunnen gaan. Dat is het versterken van onze stad in alle opzichten en in het bijzonder op het gebied van duurzaamheid en klimaatadaptatie.

Terugblik op twee jaar coalitie in Raadsvergadering 7 juli 2020 | Houten

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Houten 08-07-2020 00:00

Op dinsdag 7 juli werd tijdens de Raadsvergadering de Perspectiefnota behandeld. Deze Perspectiefnota kan gezien worden als de ‘Algemene Beschouwingen van de Raad’ in Houten. Een goede gelegenheid dus om na te denken over hoe de afgelopen periode is verlopen, welke aandachtspunten er zijn en welke belangrijke vorderingen we gemaakt hebben na twee jaar in de coalitie. Hieronder kun je de bijdrage van onze fractievoorzitter Tijm Corporaal lezen zoals deze is voorgedragen tijdens de vergadering, inclusief zijn afsluiter in dichtvorm!

Bijdrage van Tijm Corporaal over Perspectiefnota: “In deze ‘Algemene beschouwingen van de raad in Houten’ willen wij graag een aantal algemene en specifieke punten naar voren brengen. Ik benoem graag 4 punten bij de Perspectiefnota, een concreet aandachtspunt waarvoor wij ook een motie indienen en ik sluit met commentaar op de voortgangsrapportage. 

Over de Perspectiefnota  1. GroenLinks is het eens met de aanpak, waarin de begroting opgesteld wordt met de beschikbare gegevens. Zonder een rondwarend corona-virus zouden we er redelijk voor staan. Nu is er veel onzekerheid. We vermoeden dat er een economische crisis op ons afkomt en we weten nog niet goed hoe het Rijk daarmee om zal gaan. Daarom ondersteunen we de huidige aanpak door het college: de begroting zo goed opstellen als mogelijk, risico’s inschatten en actualiseren als dat kan.

2. Wat betreft de reserves: wij begrijpen dat de reserves nu moeten worden aangesproken. GroenLinks vindt het juist om deze in te zetten voor incidentele kosten. Wat ons betreft is dat precies waar de reserves voor bedoeld zijn. Het zou zelfs onverstandig zijn om in deze fase aan de voorgeschreven minimale reserve vast te willen houden. Dat neemt niet weg, dat we het belangrijk vinden om in betere tijden weer te gaan werken aan het herstel van de reservepositie.  Ons credo: nu waar nodig verstandig gebruiken, straks weer ontspannen aanvullen.

3. Hiermee samenhangend een groot punt van zorg: er is al een aantal jaren sprake van begrotingserosie: Een fenomeen waarbij het Rijk significant (tot wel 30%) minder middelen voor bijvoorbeeld JZ en WMO aan de gemeenten beschikbaar stelt, terwijl de gemeenten deze wettelijke hulpvragen in het sociaal domein niet mogen weigeren. Daar bovenop komen nog eens extra opdrachten in het kader van bijvoorbeeld Klimaatverandering en de Omgevingswet. En nu komen daar Corona-gerelateerde kosten bij. Het aantal taken neemt toe, het beschikbare geld neemt af en we hebben dus netto minder te besteden in Houten. Daarbij komt nog continue onzekerheid, zelfs gedurende het begrotingsjaar. Deze ontwikkeling moet stoppen. We zeggen dit al jaren, maar zijn helaas afhankelijk van een kabinet met VVD, CDA, D66 en CU. Wij steunen van harte de VVD-motie richting het eigen kabinet. GroenLinks wil niet gedwongen worden tot keuzes die het maatschappelijke fundament in Houten aantasten en ook niet stoppen met projecten die wij noodzakelijk vinden, zoals de energietransitie.  

Gemeente Enschede heeft een tool ontwikkeld om de begrotingserosie te laten zien. Wij denken dat het goed is als Houten die ook gebruikt. Wij kregen het Excel-programma pas maandag, maar in de komende tijd kunnen we ernaar kijken. Kent het college deze tool al? 

Het is daarnaast goed nu al na te denken over de strategie als het Rijk niet genegen is bij te passen. Actie in VNG verband heeft uiteraard de voorkeur. Misschien moeten alle gemeenten samen besluiten om de invoering van opgelegde taken te stoppen, of zich niet langer aan de voorgeschreven ratio’s te houden. We horen graag de visie van het college 

4. Vorig jaar hadden we de moeilijkheid dat het bij de begroting duidelijk werd dat er grote problemen waren met betrekking tot indexeringen van het Theater, van houtenen Co, de bibliotheek en HMC. Echter bij de voorafgaande PN hadden we eigenlijk al besloten over de financiering. Er werd toen een motie Task Force door de raad aangenomen! We hebben begrepen dat er goed overleg met maatschappelijke organisaties zou plaatsvinden. Graag horen we: wat is uitkomst van het overleg? Zijn de problemen ten aanzien van indexering nu structureel opgelost? 

Aandachtspunt Het college heeft in het Collegeprogramma ‘Duurzaam, ondernemend en Dichtbij’ het belang van meedenken en samenwerken met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers als speerpunt benoemd. Het energieplan is een mooi voorbeeld, waarbij dat samendenken goed is gelukt. 

Dit samenspel gaat nog niet overal goed. Het college geeft in haar mid-term review aan, dat zij de mogelijkheid onderzoekt om de communicatie en participatie bij particuliere initiatieven te actualiseren (pag. 26).  Voorzitter, wij zijn het eens met deze analyse. We willen die graag een duwtje geven met een motie om de Leidraad voor dit soort initiatieven te actualiseren. In het Rekenkameronderzoek naar uitnodigingsplanologie in de gemeente Houten van december 2019 werd geconstateerd dat uitnodigingsplanologie nog steeds Work in progress is (pag. 19/24). Daarbij werd aangegeven dat niet iedere initiatiefnemer even sterk is in het organiseren van het participatieproces. Wij zien graag dat er meer duidelijkheid komt in de processtappen die een initiatiefnemer doorloopt in de pre-fase voordat hij zijn aanvraag indient bij de gemeente. Wij denken dat het daardoor voor de betrokkenen eerder duidelijk zal worden wat voor initiatief wordt voorbereid en er bij de beoordeling van de aanvraag gemakkelijker gecheckt kan worden of de communicatie en participatie goed heeft plaatsgevonden.  Daarom dienen wij hiervoor samen met het CDA en de CU een motie in. 

Tenslotte vat ik graag de stand van zaken na 2 jaar een Duurzaam, ondernemend en Dichtbij college samen. De voortgangsrapportage is sinds kort publiek Wat zijn de resultaten van twee jaar politiek?

Een trio zonnevelden en WP Goyerbrug Er ligt een energieplan, RES komt zeker terug Beheer voor weidevogels, Bij-vriendelijk erkend Agrarische versterking, Fort Honswijk monument!

Niet zonder moeilijkheden kwam de SoKo door de raad Nu nog zien te smeden, van mooie tekst naar daad Voor starters, senioren: bouw hoger én gelijkvloers Houten kiest een richting: de Ruimtelijke Koers!

College: ook in de toekomst, moet u er tegenaan Maar als GroenLinksers zeggen wij, voor nu best goed gedaan!

Dank voor de aandacht “

Tijdens de raadsvergadering dienden we ook, samen met CDA, een motie in om ervoor te zorgen dat communicatie en participatie bij nieuwe (bouw)initiatieven in samenspraak met de gemeente beter worden georganiseerd. De motie is inmiddels ook ondertekend door CU, ITH en SGP en er zal op donderdag 9 juli over gestemd worden in de volgende Raadsvergadering. De motie is te lezen via de link op deze pagina. 

Kaderbrief behandeling Gemeenteraad | Haarlem

GroenLinks GroenLinks D66 Haarlem 30-06-2020 00:00

Uitgesproken GroenLinks tijdens de Kaderbrief behandeling in de raad van 29 juni door Fractievoorzitter Jasper Drost

Voorzitter,

Laat ik mijn betoog beginnen door iedereen hier een fijne kaderbriefbehandeling te wensen. Genoeg te bespreken, ik ben benieuwd of we het in twee avonden gaan redden.

Corona onzekerheid

Op 16 maart kondigde premier Rutte de ‘intelligente lockdown’ aan die onmiddellijk daarna effectief werd en nog steeds effectief is. Inmiddels zijn de meeste maatregelen ten opzichte van maart opgeheven. Na deze eerste coronagolf zijn komende maanden zeer onzeker. Komt er een tweede golf? Hoe heftig wordt de economische crisis die er volgt, want ja, dat hij komt is zeker. Dat betekent grote onzekerheid voor veel Haarlemmers, zowel wat betreft de portemonnee als voor de gezondheid. GroenLinks denkt hierbij specifiek aan de kwetsbaarsten in onze samenleving. Aan ouderen die afgelopen maanden nauwelijks bezoek hebben gehad en dit voorlopig niet zien veranderen. Aan coronapatienten die nog een lange weg hebben te gaan richting herstel. Aan Haarlemmers die zorg nodig hebben en die onvoldoende hebben gekregen afgelopen maanden.

Formule 1 en Schiphol

Vorig jaar tijdens de kadernotabespreking heb ik u aangegeven dat het enerverende tijden waren. Oa door het afnemen van middelen van het rijk. Ook heb ik toen onze zorgen gedeeld over de komst van formule 1 en toenemende vluchten op Schiphol. Discussies die nu mijlenver weg lijken, maar eigenlijk ook weer ontzettend actueel zijn. Die formule 1 komt er waarschijnlijk volgend jaar alsnog, hoeft voor ons nog steeds niet, ook al lijkt Zandvoort er nu wat beter op voorbereid te zijn. Schiphol start langzaam weer op, een perfect moment om echt duurzame keuzes te maken voor een toekomstbestendig Schiphol. Kansen die voorlopig door het rijk totaal niet worden gegrepen.

Luchtkwaliteit en groen

Door de Coronacrisis hebben we kennis kunnen maken met een verbeterde luchtkwaliteit, rustige wegen, minder CO2 en fijnstof. We vragen het college om zich in te zetten om deze goede trend vast te houden. Het college neemt hierin ook initiatief door te kiezen voor een autovrije botermarkt en autovrije barrevoetstraat. Hiervoor kan groen in de plaats komen. Over groen gesproken, groenparticipatie vindt GroenLinks ontzettend belangrijk. Geld voor groene daken en aanleggen van geveltuintjes. Is hier nog voldoende budget voor dit jaar?

Solidariteit

Dit is óók het moment om een groot compliment te maken naar de stad. Want Haarlemmers, we waren er voor elkaar. Vergeet ik wel even voor het gemak de wettenloosheid die een aantal weken heerste in en rond het wcpapierschap, maar afgezien van dat, waren we er voor elkaar, en nog steeds. Ik denk bijvoorbeeld aan de boodschappenservice van Triple threat en Dock, aan telefonische hulpdiensten, briefjes in de bus met de vraag of iemand hulp nodig heeft of zomaar bloemen en paashazen aan de deur om de buren te steunen. En er voor elkaar te zijn.

Investeringen

Maar dat is niet genoeg om Haarlem gezond door deze crisis te loodsen. GroenLinks wil, juist nu, investeren in deze stad. Op korte termijn en in de toekomst. Zowel in 2020 en 2021 staan er 70 miljoen aan investeringen klaar. We hebben bij de jaarrekening 2019 gezien dat nogal eens investeringen worden doorgeschoven en we vragen het college met klem een uiterste krachtsinspanning te doen om die investeringen te halen en het geplande werk uit te voeren. Hoe gaat u dat doen, college?

Cultuur

Een stille ramp voltrekt zich in de cultuursector. Door het hele land geven schouwburgen, theaters en poppodia aan het zonder steun niet te redden. 38.000 makers ontvangen geen steun en steeds meer mensen die op de podia horen te staan, verlaten de sector. De miljoenen van het kabinet voor cultuur belanden vooral op rijks en niet op lokaal niveau. De gelden die wel komen, moeten worden gematcht door de gemeente. Haarlem is een cultuurstad en is dan ook zwaar geraakt door de crisis. GroenLinks is dan ook blij met het voorstel voor het oprichten en inzetten van een noodfonds. Ook voor onze sportinstellingen, plekken waar mensen samenkomen, een zeer belangrijk besluit en essentieel in hun voortbestaan. Tegelijk zien we nog grote onzekerheden voor de komende maanden. GroenLinks vraagt het college de raad goed te blijven informeren over de situatie van onze sport en cultuurinstellingen en eventueel met aanvullende voorstellen te komen.

Groeiende stad, groen en bouwimpuls, energietransitie en circulaire economie

Haarlem is een groeiende stad. GroenLinks is voorstander van het bouwen van meer woningen in de stad. Het groen om Haarlem blijft groen. Voor GroenLinks is het zeer belangrijk dat dit duurzame nieuwe wijken worden, klimaatbestendig, groen, sociaal waarbij de prioriteit ligt bij stoepganger, fiets, ov en daarna overig. 2019 was het jaar van de ontwikkelvisies om deze wijken te realiseren. Tijdens de laatste begrotingsbespreking heeft GroenLinks aangegeven dat 2020 het jaar is om deze visies concreet te maken en met een strategie te komen. Een zeer concreet punt om deze visies te realiseren is de woningbouwimpuls voor gemeenten van het rijk. Deze gelden vanuit het rijk brengen deze doelen dichterbij en daarom zal GroenLinks dit voorstel steunen. Om diezelfde reden is GroenLinks enthousiast over deelname aan MRA-invest. Geld hiervoor kan gebruikt worden voor de energietransitie en om te investeren in een circulaire economie.

Sociale stad; zorg om budgetplafonds

Haarlem is een sociale stad. Ondanks beperkte compensatie vanuit het Rijk stelt het college voor om 4 miljoen extra structureel uit te geven voor Jeugd en WMO. Ook stelt het voor om binnen de Jeugd en WMO te gaan werken met budgetplafonds. Hoewel GroenLinks heel goed begrijpt dat de kosten zonder ingrijpen onbeheersbaar zullen worden en veel gemeenten inmiddels dezelfde afweging hebben gemaakt, maken we ons ook zorgen over deze maatregel. Het kan betekenen dat mensen geen zorg meer zullen ontvangen wanneer het plafond is bereikt. Vandaar dat wij de motie ‘ laat mensen niet wachten op zorg’ indienen, samen met D66. Daarin vragen wij om een goed doorverwijssysteem en een pro-actieve melding van het ontstaan van wachtlijsten.

Minder administratieve lastendruk

Maar het budgetplafond betekent ook dat de instellingen die de zorg leveren nu, meer dan bij de open eind regeling, een duidelijker eigen verantwoordelijkheid hebben tot kostenbeheersing. Op dit moment gaat 30 procent van de totale kosten voor jeugd en WMO naar controlesystemen en administratie. DERTIG PROCENT! GroenLinks gelooft dat daar een mogelijkheid zit tot besparing die niet ten koste gaat van de client. Door het controle en administratie systeem simpeler en eenduidiger te maken bijvoorbeeld. Wij roepen het college in onze motie, samen met Trots ‘ Minder administratie meer tijd voor zorg’, in navolging van het programma van minister Hugo de Jonge ‘ontregel de zorg’, op om met een lokaal plan van aanpak te komen dat moet leiden tot minder administratieve lastendruk.

Ik meldde u net dat er een onzekere periode aanbreekt voor veel Haarlemmers. Om zoveel mogelijk Haarlemmers van werk naar werk te begeleiden zullen we de motie ‘werk aan een sociaal plan’ steunen.

Tot slot, Dit jaar zou een jaar met een kroontje worden voor Haarlem. Dat de stad 775 jaar geleden stadsrechten kreeg was voor veel Haarlemmers reden om met feestelijke ideeën te komen om het te vieren. Maar toen gooide een wereldwijde kroon van een hele andere orde roet in het eten.

Haarlem 777

Daarom komt GroenLinks met de motie 777. Deze motie stelt voor om het over twee jaar nog eens te proberen tijdens het officiële feestjaar Haarlem 777. Op die manier krijgen al die bewoners, organisatoren en instellingen alsnog de kans om hun plannen alsnog uit te voeren. Op een moment dat corona hopelijk geen dagelijks onderwerp van gesprek meer is.

In november bespreken we de meerjarige begroting. Dan is er meer bekend over de financiële situatie van Haarlem. In de aanloop naar deze bespreking gaat GroenLinks graag het gesprek aan met de stad en met u om zo tot de juiste besluiten te komen.  

Aangepaste Wet Open Overheid ingediend | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 Zeewolde 29-06-2020 00:00

Vandaag dienen GroenLinks en D66 een aangepaste versie van de Wet Open Overheid (Woo) in. De nieuwe wet zorgt ervoor dat overheidsinformatie beter vindbaar en beschikbaar is.

Bijvoorbeeld omdat overheden meer informatie uit zichzelf openbaar moeten maken. Ook hebben burgers en journalisten met de komst van de wet gemakkelijker toegang tot informatie. Dit versterkt de democratie. Ook recent hebben we weer verschillende voorbeelden gezien waarbij pas na speurwerk van journalisten informatie boven tafel kwam. Het controleren van de overheid is één van de belangrijkste taken van de journalistiek en de overheid moet dat faciliteren. Daarvoor is ook een cultuurverandering nodig. De Woo zal daarbij helpen door de nieuwe normen in de wet vast te leggen.

GroenLinks Kamerlid Bart Snels: ‘De overheid is van ons allemaal en dus is de informatie van de overheid ook van ons allemaal. In een goed werkende democratie zorgen we daarom voor het openbaar maken van die informatie’.

Steven van Weyenberg, Kamerlid D66: 'Openbaarheid moet een kernwaarde van de overheid zijn. Er ligt nu een goed uitvoerbaar wetsvoorstel, zodat we eindelijk een flinke stap vooruit kunnen gaan zetten.'

Het oorspronkelijke wetsvoorstel werd door GroenLinks en D66 in 2012 ingediend. De WOO dient ter vervanging van de verouderde Wob (Wet Openbaarheid van Bestuur). In 2016 werd de wet door de Tweede Kamer aangenomen, maar in de Eerste Kamer waren er bezwaren over de uitvoerbaarheid. Er is lang onderhandeld met het kabinet, maar het aangepaste wetsvoorstel maakt de Woo uitvoerbaar. De aangepaste versie van de wet zorgt ervoor dat de wet duidelijker is. Er zijn ook een aantal technische wijzigingen aangebracht en er komt een Adviescollege  om de informatiehuishouding te moderniseren en er voor te zorgen dat de wet geïmplementeerd wordt.

Na de zomer debatteert de Tweede Kamer over het aangepaste voorstel. Als de Kamer het aanpaste voorstel steunt zal de aangepaste wet daarna in de Eerste Kamer behandeld worden.

Aangepaste Wet Open Overheid ingediend | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 Rotterdam Centrum 29-06-2020 00:00

Vandaag dienen GroenLinks en D66 een aangepaste versie van de Wet Open Overheid (Woo) in. De nieuwe wet zorgt ervoor dat overheidsinformatie beter vindbaar en beschikbaar is.

Bijvoorbeeld omdat overheden meer informatie uit zichzelf openbaar moeten maken. Ook hebben burgers en journalisten met de komst van de wet gemakkelijker toegang tot informatie. Dit versterkt de democratie. Ook recent hebben we weer verschillende voorbeelden gezien waarbij pas na speurwerk van journalisten informatie boven tafel kwam. Het controleren van de overheid is één van de belangrijkste taken van de journalistiek en de overheid moet dat faciliteren. Daarvoor is ook een cultuurverandering nodig. De Woo zal daarbij helpen door de nieuwe normen in de wet vast te leggen.

GroenLinks Kamerlid Bart Snels: ‘De overheid is van ons allemaal en dus is de informatie van de overheid ook van ons allemaal. In een goed werkende democratie zorgen we daarom voor het openbaar maken van die informatie’.

Steven van Weyenberg, Kamerlid D66: 'Openbaarheid moet een kernwaarde van de overheid zijn. Er ligt nu een goed uitvoerbaar wetsvoorstel, zodat we eindelijk een flinke stap vooruit kunnen gaan zetten.'

Het oorspronkelijke wetsvoorstel werd door GroenLinks en D66 in 2012 ingediend. De WOO dient ter vervanging van de verouderde Wob (Wet Openbaarheid van Bestuur). In 2016 werd de wet door de Tweede Kamer aangenomen, maar in de Eerste Kamer waren er bezwaren over de uitvoerbaarheid. Er is lang onderhandeld met het kabinet, maar het aangepaste wetsvoorstel maakt de Woo uitvoerbaar. De aangepaste versie van de wet zorgt ervoor dat de wet duidelijker is. Er zijn ook een aantal technische wijzigingen aangebracht en er komt een Adviescollege  om de informatiehuishouding te moderniseren en er voor te zorgen dat de wet geïmplementeerd wordt.

Na de zomer debatteert de Tweede Kamer over het aangepaste voorstel. Als de Kamer het aanpaste voorstel steunt zal de aangepaste wet daarna in de Eerste Kamer behandeld worden.

Aangepaste Wet Open Overheid ingediend | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 Nederland 29-06-2020 00:00

Vandaag dienen GroenLinks en D66 een aangepaste versie van de Wet Open Overheid (Woo) in. De nieuwe wet zorgt ervoor dat overheidsinformatie beter vindbaar en beschikbaar is.

Bijvoorbeeld omdat overheden meer informatie uit zichzelf openbaar moeten maken. Ook hebben burgers en journalisten met de komst van de wet gemakkelijker toegang tot informatie. Dit versterkt de democratie. Ook recent hebben we weer verschillende voorbeelden gezien waarbij pas na speurwerk van journalisten informatie boven tafel kwam. Het controleren van de overheid is één van de belangrijkste taken van de journalistiek en de overheid moet dat faciliteren. Daarvoor is ook een cultuurverandering nodig. De Woo zal daarbij helpen door de nieuwe normen in de wet vast te leggen.

GroenLinks Kamerlid Bart Snels: ‘De overheid is van ons allemaal en dus is de informatie van de overheid ook van ons allemaal. In een goed werkende democratie zorgen we daarom voor het openbaar maken van die informatie’.

Steven van Weyenberg, Kamerlid D66: 'Openbaarheid moet een kernwaarde van de overheid zijn. Er ligt nu een goed uitvoerbaar wetsvoorstel, zodat we eindelijk een flinke stap vooruit kunnen gaan zetten.'

Het oorspronkelijke wetsvoorstel werd door GroenLinks en D66 in 2012 ingediend. De WOO dient ter vervanging van de verouderde Wob (Wet Openbaarheid van Bestuur). In 2016 werd de wet door de Tweede Kamer aangenomen, maar in de Eerste Kamer waren er bezwaren over de uitvoerbaarheid. Er is lang onderhandeld met het kabinet, maar het aangepaste wetsvoorstel maakt de Woo uitvoerbaar. De aangepaste versie van de wet zorgt ervoor dat de wet duidelijker is. Er zijn ook een aantal technische wijzigingen aangebracht en er komt een Adviescollege  om de informatiehuishouding te moderniseren en er voor te zorgen dat de wet geïmplementeerd wordt.

Na de zomer debatteert de Tweede Kamer over het aangepaste voorstel. Als de Kamer het aanpaste voorstel steunt zal de aangepaste wet daarna in de Eerste Kamer behandeld worden.

Aangepaste Wet Open Overheid ingediend | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 Rotterdam Prins Alexander 29-06-2020 00:00

Vandaag dienen GroenLinks en D66 een aangepaste versie van de Wet Open Overheid (Woo) in. De nieuwe wet zorgt ervoor dat overheidsinformatie beter vindbaar en beschikbaar is.

Bijvoorbeeld omdat overheden meer informatie uit zichzelf openbaar moeten maken. Ook hebben burgers en journalisten met de komst van de wet gemakkelijker toegang tot informatie. Dit versterkt de democratie. Ook recent hebben we weer verschillende voorbeelden gezien waarbij pas na speurwerk van journalisten informatie boven tafel kwam. Het controleren van de overheid is één van de belangrijkste taken van de journalistiek en de overheid moet dat faciliteren. Daarvoor is ook een cultuurverandering nodig. De Woo zal daarbij helpen door de nieuwe normen in de wet vast te leggen.

GroenLinks Kamerlid Bart Snels: ‘De overheid is van ons allemaal en dus is de informatie van de overheid ook van ons allemaal. In een goed werkende democratie zorgen we daarom voor het openbaar maken van die informatie’.

Steven van Weyenberg, Kamerlid D66: 'Openbaarheid moet een kernwaarde van de overheid zijn. Er ligt nu een goed uitvoerbaar wetsvoorstel, zodat we eindelijk een flinke stap vooruit kunnen gaan zetten.'

Het oorspronkelijke wetsvoorstel werd door GroenLinks en D66 in 2012 ingediend. De WOO dient ter vervanging van de verouderde Wob (Wet Openbaarheid van Bestuur). In 2016 werd de wet door de Tweede Kamer aangenomen, maar in de Eerste Kamer waren er bezwaren over de uitvoerbaarheid. Er is lang onderhandeld met het kabinet, maar het aangepaste wetsvoorstel maakt de Woo uitvoerbaar. De aangepaste versie van de wet zorgt ervoor dat de wet duidelijker is. Er zijn ook een aantal technische wijzigingen aangebracht en er komt een Adviescollege  om de informatiehuishouding te moderniseren en er voor te zorgen dat de wet geïmplementeerd wordt.

Na de zomer debatteert de Tweede Kamer over het aangepaste voorstel. Als de Kamer het aanpaste voorstel steunt zal de aangepaste wet daarna in de Eerste Kamer behandeld worden.

Aangepaste Wet Open Overheid ingediend | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 Rotterdam Hoogvliet 29-06-2020 00:00

Vandaag dienen GroenLinks en D66 een aangepaste versie van de Wet Open Overheid (Woo) in. De nieuwe wet zorgt ervoor dat overheidsinformatie beter vindbaar en beschikbaar is.

Bijvoorbeeld omdat overheden meer informatie uit zichzelf openbaar moeten maken. Ook hebben burgers en journalisten met de komst van de wet gemakkelijker toegang tot informatie. Dit versterkt de democratie. Ook recent hebben we weer verschillende voorbeelden gezien waarbij pas na speurwerk van journalisten informatie boven tafel kwam. Het controleren van de overheid is één van de belangrijkste taken van de journalistiek en de overheid moet dat faciliteren. Daarvoor is ook een cultuurverandering nodig. De Woo zal daarbij helpen door de nieuwe normen in de wet vast te leggen.

GroenLinks Kamerlid Bart Snels: ‘De overheid is van ons allemaal en dus is de informatie van de overheid ook van ons allemaal. In een goed werkende democratie zorgen we daarom voor het openbaar maken van die informatie’.

Steven van Weyenberg, Kamerlid D66: 'Openbaarheid moet een kernwaarde van de overheid zijn. Er ligt nu een goed uitvoerbaar wetsvoorstel, zodat we eindelijk een flinke stap vooruit kunnen gaan zetten.'

Het oorspronkelijke wetsvoorstel werd door GroenLinks en D66 in 2012 ingediend. De WOO dient ter vervanging van de verouderde Wob (Wet Openbaarheid van Bestuur). In 2016 werd de wet door de Tweede Kamer aangenomen, maar in de Eerste Kamer waren er bezwaren over de uitvoerbaarheid. Er is lang onderhandeld met het kabinet, maar het aangepaste wetsvoorstel maakt de Woo uitvoerbaar. De aangepaste versie van de wet zorgt ervoor dat de wet duidelijker is. Er zijn ook een aantal technische wijzigingen aangebracht en er komt een Adviescollege  om de informatiehuishouding te moderniseren en er voor te zorgen dat de wet geïmplementeerd wordt.

Na de zomer debatteert de Tweede Kamer over het aangepaste voorstel. Als de Kamer het aanpaste voorstel steunt zal de aangepaste wet daarna in de Eerste Kamer behandeld worden.

Aangepaste Wet Open Overheid ingediend | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 Rotterdam Hillegersberg-Schiebroek 29-06-2020 00:00

Vandaag dienen GroenLinks en D66 een aangepaste versie van de Wet Open Overheid (Woo) in. De nieuwe wet zorgt ervoor dat overheidsinformatie beter vindbaar en beschikbaar is.

Bijvoorbeeld omdat overheden meer informatie uit zichzelf openbaar moeten maken. Ook hebben burgers en journalisten met de komst van de wet gemakkelijker toegang tot informatie. Dit versterkt de democratie. Ook recent hebben we weer verschillende voorbeelden gezien waarbij pas na speurwerk van journalisten informatie boven tafel kwam. Het controleren van de overheid is één van de belangrijkste taken van de journalistiek en de overheid moet dat faciliteren. Daarvoor is ook een cultuurverandering nodig. De Woo zal daarbij helpen door de nieuwe normen in de wet vast te leggen.

GroenLinks Kamerlid Bart Snels: ‘De overheid is van ons allemaal en dus is de informatie van de overheid ook van ons allemaal. In een goed werkende democratie zorgen we daarom voor het openbaar maken van die informatie’.

Steven van Weyenberg, Kamerlid D66: 'Openbaarheid moet een kernwaarde van de overheid zijn. Er ligt nu een goed uitvoerbaar wetsvoorstel, zodat we eindelijk een flinke stap vooruit kunnen gaan zetten.'

Het oorspronkelijke wetsvoorstel werd door GroenLinks en D66 in 2012 ingediend. De WOO dient ter vervanging van de verouderde Wob (Wet Openbaarheid van Bestuur). In 2016 werd de wet door de Tweede Kamer aangenomen, maar in de Eerste Kamer waren er bezwaren over de uitvoerbaarheid. Er is lang onderhandeld met het kabinet, maar het aangepaste wetsvoorstel maakt de Woo uitvoerbaar. De aangepaste versie van de wet zorgt ervoor dat de wet duidelijker is. Er zijn ook een aantal technische wijzigingen aangebracht en er komt een Adviescollege  om de informatiehuishouding te moderniseren en er voor te zorgen dat de wet geïmplementeerd wordt.

Na de zomer debatteert de Tweede Kamer over het aangepaste voorstel. Als de Kamer het aanpaste voorstel steunt zal de aangepaste wet daarna in de Eerste Kamer behandeld worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.