Nieuws van SP over ChristenUnie inzichtelijk

15 documenten

5 SEPTEMBER: KOM IN ACTIE VOOR DE ZORG

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Leidschendam-Voorburg 05-09-2020 07:31

Het is tijd voor actie. Actie voor de zorg. Want onze zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. De coronacrisis heeft nog eens onderstreept hoe belangrijk goede zorg is. Ook zijn er de komende tijd veel meer mensen nodig die in de zorg willen werken zodat goede zorg voor iedereen gegarandeerd kan blijven en de werkdruk omlaag kan. Zorgverleners verdienen meer waardering: een beter salaris, minder werkdruk en meer zeggenschap over hun werk.

Maar ondanks verschillende stemmingen in de Tweede Kamer over ons voorstel voor meer structurele waardering voor zorgverleners, blijven de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie dit blokkeren. Zo gaan we van klappen vóór de zorg naar een klap in het gezicht van de zorg. Dat laten we niet gebeuren, onze zorgverleners verdienen beter.

DAAROM KOMEN WE OP ZATERDAG 5 SEPTEMBER OM 14.00U ONLINE IN ACTIE.

 

Dat is vlak voor Prinsjesdag en hét moment om van ons te laten horen. We doen dit online zodat (ook in deze coronatijd) zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen en we zorgverleners zo min mogelijk belasten. We gaan voor de grootste online zorgactie ooit! Meld je aan en wij sturen je snel meer informatie over hoe je mee kunt doen met de online zorgactie.

SLUIT JE AAN!

Kun je op 5 september niet meedoen maar wil je toch steunen? Teken dan de petitie voor meer dan applaus voor onze zorgverleners. Al ruim 100.000 mensen hebben getekend!

 

We roepen iedereen op om mee te doen en de handen ineen te slaan voor de zorg. Op dit moment zijn we in gesprek met andere organisaties die aan willen sluiten. Dat is mooi, want met hoe meer we zijn, hoe sterker we staan.

De oppositiepartijen eisen spoeddebat over rapport rijksinspecties.

SP SP ChristenUnie Eindhoven 15-08-2020 04:55

De fracties van SP, M. A. Schreurs, D66, 50PLUS, ChristenUnie, Lijst Pim Fortuyn, DENK, H.A.G. de Leeuw en OuderenAppél Eindhoven ontvangt dienen het verzoek in voor het houden van een interpellatiedebat tijdens een in te lassen raadsvergadering op 1 september 2020.
 
 
De partijen wensen een interpellatiedebat te houden over de volgende kwestie:
“Ontoereikende zorg en ondersteuning voor mensen in Eindhoven en het achterhouden van relevante informatie voor de gemeenteraad”. De aanleiding is het onderzoeksrapport van de samenwerkende rijksinspecties ( de inspecties) binnen het Toezicht Sociaal Domein naar “Het lokale netwerk na Veilig Thuis”. Uit het rapport blijkt onder meer dat er lange wachttijden bestaan voor hulpverlening waardoor mensen verstoken zijn van noodzakelijke zorg. Deze wachttijden vloeien volgens het rapport hoofdzakelijk voort uit de moeizame bereikbaarheid van de frontoffice van WIJ Eindhoven, lange wachttijden bij het Servicebureau en door de budgetplafonds. Dit betekent in onze ogen dat mensen in Eindhoven niet op het juiste moment de juiste zorg krijgen die ze nodig hebben. Dat vinden wij onaanvaardbaar. Temeer daar het in al deze gevallen gaat om mensen in huishoudens waarbinnen de veiligheid korte of langere tijd ernstig onder druk kwam te staan in relatie tot (vermoedens van) huiselijk geweld en kindermishandeling. 
 
 
Grote moeite hebben de partijen met het feit dat in de raad op 30 juni en 7 juli intensief is gedebatteerd over de situatie in het Sociale Domein terwijl de raad niet op de hoogte was van de informatie uit het inspectierapport. De informatie uit het inspectierapport blijkt zeer relevant voor de toen gevoerde discussie. Tijdens het debat speelde de zorg van diverse fracties dat mensen in Eindhoven niet de zorg en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben een grote rol. Het college pareerde de hierover geuite zorgen, maar liet na de Raad te informeren over het bestaan van het inspectierapport. De inhoud van het inspectierapport en de conclusies beamen namelijk de zorgen van de partijen. 
 
 
Voorafgaande aan het debat ontvangen wij graag zo spoedig mogelijk uw concept-plan voor de inspecties dat u, conform afspraak, voor 1 augustus hebt ingediend? 
Tijdens het interpellatiedebat willen wij in ieder geval de volgende vragen aan de orde stellen:
 
1. Sinds wanneer is het college op de hoogte van het besluit van de inspecties om ook in Eindhoven onderzoek te doen?
 
2. Waarom hebt u vier maanden gewacht met het informeren van de raad over de inhoud van dit belangrijke rapport? 
 
3. Waarom hebt u met geen woord gerept over het bestaan van dit rapport tijdens de behandeling van de jaarrekening  en de kaderbrief? Immers, dit was juist hét moment waarop centraal stond of de drempels voor toegang tot zorg niet te hoog waren. En dus bij uitstek hét moment om alle relevantie informatie met de raad te delen. 
 
4. Heeft het college bewust besloten om de raad pas te informeren na de behandeling van de jaarrekening en de kaderbrief?
 
5. In hoeverre vindt het college dat het college de gemeenteraad, gezien de controlerende taak van de gemeenteraad, voldoende serieus neemt?
 
6. Kunt u aangeven op welke wijze u denkt de noodzakelijke verbeteringen door te voeren? Kunt U ook aangeven wanneer deze worden uitgevoerd? En wanneer dit gereed zal zijn? 
 
7. a. Wat vindt u van het oordeel van de gezamenlijke inspecties dat u mensen in Eindhoven niet of niet tijdig de nodige hulp hebt geboden?                                          b. Hoe verhoudt zich het oordeel van de rijksinspecties tot uw eigen oordeel over de uitvoering in de jaarrekening?   
c. Wat betekenen deze noodzakelijke verbeteringen voor de conceptbegroting van 2021? 
 
8. Sinds 2010 is een belangrijk uitgangspunt van het beleid van de gemeente Eindhoven “1 gezin, 1 plan en 1 regisseur”. Hoe kan het dan zo zijn dat in maart 2020 op de werkvloer de uitgangspunten van dit beleid onvoldoende bekend is bij degenen die het moeten uitvoeren? 
 
9. Is er ruimte voor betere analyses en verbeteracties bij het opstellen van de conceptbegroting 2021? 
 
10. Zijn de uitkomsten van het inspectierapport aanleiding voor u om de financiële uitgangspunten bij te stellen in de conceptbegroting 2021?     
 
11. a. Waarom vindt structurele evaluatie op instelling- en netwerkniveau niet plaats?  b. Hoe ziet u uw eigen verantwoordelijkheid hierin? 
c. Gaat de structurele evaluatie op instelling- en netwerkniveau verwerkt worden in de conceptbegroting 2021?
 
12. Wat is de stand van zaken geweest op 30-6-2019,  31-12-2019 en 30-6-2020 met betrekking tot de werkvoorraad/wachtlijst van het servicebureau?  Dit uitgesplitst in de betreffende 2e lijns zorgproducten van de Jeugdwet en de WMO? 
 
13. Wat is de stand van zaken geweest op 30-6-2019, 31-6-2019 en 30-6-2020 met betrekking tot de “budgetplafonds” van tweedelijns zorgproducten (gespecialiseerde hulp) WMO, Jeugdwet.
 
14. Hoe vaak, in 2019, heeft het servicebureau voor de zorg-vragende inwoner, in verband met het bereiken van een zorgplafond moeten zoeken naar een andere zorgaanbieder omdat het budgetplafond bij de eerste zorgaanbieder bereikt was? Indien dit van toepassing was kunt u dit dan uitsplitsten naar producten uit de WMO en Jeugdwet? 
 
15. Hoe vaak is er in 2019 tot de datums 30-6-2019 en 31-12 2019, gebruik gemaakt van het noodpotje? Zo ja, kunt u aangeven voor welke zorgproducten en dit uitsplitsen naar producten WMO en Jeugdwet? 
 
16. Kunt u aangeven wat er is ondernomen om de bereikbaarheid van individuele generalisten te verbeteren?  
 
17. Hoe ziet of constateert u dat er verbeteringen rondom communicatie onderling in het netwerk van hulpverleners plaatsvindt? 
 
18. Kunt u aangeven wat de overwegingen en redenen zijn dat er geen warme overdracht plaatsvindt? 
 
19. In de rapportage lezen wij het volgende:  “De samenwerking met de GGZ wordt gemist, gestopt vanwege bezuinigingsmaatregelen.  Er is een wachtlijst voor ouderen met dementie. (inzet ZTB’er)”. Bent u met ons van mening dat wachtlijsten voor ouderen met dementie onwenselijk zijn? En zo ja, kunt u aangeven wat het college eraan gaat doen om de wachtlijsten te verminderen? 
 
 
Murat Memis 
Fractievoorzitter SP Eindhoven

https://www.ed.nl/eindhoven/ook-het-geduld-van-de-eindhovense-raad-met-renate-richters-kan-opraken~abf11300  

De oppositiepartijen eisen spoeddebat over rapport rijksinspecties.

SP SP D66 ChristenUnie Nuenen, Gerwen en Nederwetten 15-08-2020 04:55

De fracties van SP, M. A. Schreurs, D66, 50PLUS, ChristenUnie, Lijst Pim Fortuyn, DENK, H.A.G. de Leeuw en OuderenAppél Eindhoven ontvangt dienen het verzoek in voor het houden van een interpellatiedebat tijdens een in te lassen raadsvergadering op 1 september 2020.
 
 
De partijen wensen een interpellatiedebat te houden over de volgende kwestie:
“Ontoereikende zorg en ondersteuning voor mensen in Eindhoven en het achterhouden van relevante informatie voor de gemeenteraad”. De aanleiding is het onderzoeksrapport van de samenwerkende rijksinspecties ( de inspecties) binnen het Toezicht Sociaal Domein naar “Het lokale netwerk na Veilig Thuis”. Uit het rapport blijkt onder meer dat er lange wachttijden bestaan voor hulpverlening waardoor mensen verstoken zijn van noodzakelijke zorg. Deze wachttijden vloeien volgens het rapport hoofdzakelijk voort uit de moeizame bereikbaarheid van de frontoffice van WIJ Eindhoven, lange wachttijden bij het Servicebureau en door de budgetplafonds. Dit betekent in onze ogen dat mensen in Eindhoven niet op het juiste moment de juiste zorg krijgen die ze nodig hebben. Dat vinden wij onaanvaardbaar. Temeer daar het in al deze gevallen gaat om mensen in huishoudens waarbinnen de veiligheid korte of langere tijd ernstig onder druk kwam te staan in relatie tot (vermoedens van) huiselijk geweld en kindermishandeling. 
 
 
Grote moeite hebben de partijen met het feit dat in de raad op 30 juni en 7 juli intensief is gedebatteerd over de situatie in het Sociale Domein terwijl de raad niet op de hoogte was van de informatie uit het inspectierapport. De informatie uit het inspectierapport blijkt zeer relevant voor de toen gevoerde discussie. Tijdens het debat speelde de zorg van diverse fracties dat mensen in Eindhoven niet de zorg en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben een grote rol. Het college pareerde de hierover geuite zorgen, maar liet na de Raad te informeren over het bestaan van het inspectierapport. De inhoud van het inspectierapport en de conclusies beamen namelijk de zorgen van de partijen. 
 
 
Voorafgaande aan het debat ontvangen wij graag zo spoedig mogelijk uw concept-plan voor de inspecties dat u, conform afspraak, voor 1 augustus hebt ingediend? 
Tijdens het interpellatiedebat willen wij in ieder geval de volgende vragen aan de orde stellen:
 
1. Sinds wanneer is het college op de hoogte van het besluit van de inspecties om ook in Eindhoven onderzoek te doen?
 
2. Waarom hebt u vier maanden gewacht met het informeren van de raad over de inhoud van dit belangrijke rapport? 
 
3. Waarom hebt u met geen woord gerept over het bestaan van dit rapport tijdens de behandeling van de jaarrekening  en de kaderbrief? Immers, dit was juist hét moment waarop centraal stond of de drempels voor toegang tot zorg niet te hoog waren. En dus bij uitstek hét moment om alle relevantie informatie met de raad te delen. 
 
4. Heeft het college bewust besloten om de raad pas te informeren na de behandeling van de jaarrekening en de kaderbrief?
 
5. In hoeverre vindt het college dat het college de gemeenteraad, gezien de controlerende taak van de gemeenteraad, voldoende serieus neemt?
 
6. Kunt u aangeven op welke wijze u denkt de noodzakelijke verbeteringen door te voeren? Kunt U ook aangeven wanneer deze worden uitgevoerd? En wanneer dit gereed zal zijn? 
 
7. a. Wat vindt u van het oordeel van de gezamenlijke inspecties dat u mensen in Eindhoven niet of niet tijdig de nodige hulp hebt geboden?                                          b. Hoe verhoudt zich het oordeel van de rijksinspecties tot uw eigen oordeel over de uitvoering in de jaarrekening?   
c. Wat betekenen deze noodzakelijke verbeteringen voor de conceptbegroting van 2021? 
 
8. Sinds 2010 is een belangrijk uitgangspunt van het beleid van de gemeente Eindhoven “1 gezin, 1 plan en 1 regisseur”. Hoe kan het dan zo zijn dat in maart 2020 op de werkvloer de uitgangspunten van dit beleid onvoldoende bekend is bij degenen die het moeten uitvoeren? 
 
9. Is er ruimte voor betere analyses en verbeteracties bij het opstellen van de conceptbegroting 2021? 
 
10. Zijn de uitkomsten van het inspectierapport aanleiding voor u om de financiële uitgangspunten bij te stellen in de conceptbegroting 2021?     
 
11. a. Waarom vindt structurele evaluatie op instelling- en netwerkniveau niet plaats?  b. Hoe ziet u uw eigen verantwoordelijkheid hierin? 
c. Gaat de structurele evaluatie op instelling- en netwerkniveau verwerkt worden in de conceptbegroting 2021?
 
12. Wat is de stand van zaken geweest op 30-6-2019,  31-12-2019 en 30-6-2020 met betrekking tot de werkvoorraad/wachtlijst van het servicebureau?  Dit uitgesplitst in de betreffende 2e lijns zorgproducten van de Jeugdwet en de WMO? 
 
13. Wat is de stand van zaken geweest op 30-6-2019, 31-6-2019 en 30-6-2020 met betrekking tot de “budgetplafonds” van tweedelijns zorgproducten (gespecialiseerde hulp) WMO, Jeugdwet.
 
14. Hoe vaak, in 2019, heeft het servicebureau voor de zorg-vragende inwoner, in verband met het bereiken van een zorgplafond moeten zoeken naar een andere zorgaanbieder omdat het budgetplafond bij de eerste zorgaanbieder bereikt was? Indien dit van toepassing was kunt u dit dan uitsplitsten naar producten uit de WMO en Jeugdwet? 
 
15. Hoe vaak is er in 2019 tot de datums 30-6-2019 en 31-12 2019, gebruik gemaakt van het noodpotje? Zo ja, kunt u aangeven voor welke zorgproducten en dit uitsplitsen naar producten WMO en Jeugdwet? 
 
16. Kunt u aangeven wat er is ondernomen om de bereikbaarheid van individuele generalisten te verbeteren?  
 
17. Hoe ziet of constateert u dat er verbeteringen rondom communicatie onderling in het netwerk van hulpverleners plaatsvindt? 
 
18. Kunt u aangeven wat de overwegingen en redenen zijn dat er geen warme overdracht plaatsvindt? 
 
19. In de rapportage lezen wij het volgende:  “De samenwerking met de GGZ wordt gemist, gestopt vanwege bezuinigingsmaatregelen.  Er is een wachtlijst voor ouderen met dementie. (inzet ZTB’er)”. Bent u met ons van mening dat wachtlijsten voor ouderen met dementie onwenselijk zijn? En zo ja, kunt u aangeven wat het college eraan gaat doen om de wachtlijsten te verminderen? 
 
 
Murat Memis 
Fractievoorzitter SP Eindhoven

https://www.ed.nl/eindhoven/ook-het-geduld-van-de-eindhovense-raad-met-renate-richters-kan-opraken~abf11300  

Van steun voor lokale bedrijven tot schonere wijken - de SP boekt succes!

SP SP SGP D66 ChristenUnie Westland 22-07-2020 11:28

Het roerige politieke seizoen van 2019-2020 werd afgesloten met een raadsvergadering van bijna 9 uur lang, verspreid over 14 en 15 juli. De Haagse SP-fractie wist - al dan niet in samenwerking met andere gemeenteraadsfracties - diverse successen binnen te slepen!

Steun in de rug voor lokale bedrijven

Samen met onder andere de fracties van D66, VVD, ChristenUnie-SGP en Hart voor Den Haag / Groep de Mos diende de SP een voorstel in om als gemeente meer producten en diensten in te kopen bij het lokale midden- en kleinbedrijf. Zo kunnen we Haagse ondernemers zoveel mogelijk ondersteunen in deze economische zware tijd. Ook publieke instellingen in Den Haag zoals woningcorporaties, ziekenhuizen en onderwijsinstellingen zouden dit voorbeeld wat de SP betreft moeten volgen. Om dit te bereiken stelden wij voor om een Haags Inkoop Platform in het leven te roepen. “Als we alle publieke instellingen in Den Haag zover krijgen om lokaal in te kopen zou dat een flinke steun in de rug zijn voor het Haagse MKB. Daarnaast blijft iedere euro waarmee je als gemeente bij Haagse bedrijven inkoopt drie keer zo lang in de lokale economie”, aldus SP-fractievoorzitter Lesley Arp. Het voorstel werd met unanieme steun aangenomen. 

Gesubsidieerde grootverdieners in beeld

Ook besprak de raad het nieuwe subsidiebeleid van de gemeente. Helaas was het door een uitspraak van de Raad van State niet langer mogelijk voor de gemeente om van gesubsidieerde instellingen te eisen dat zij de Wet Normering Topinkomens (WNT) naleven. Het voorstel van de SP en onder andere GroenLinks om er in ieder geval voor te zorgen dat bedrijven en organisaties die subsidie van de gemeente ontvangen zo transparant mogelijk zijn over het al dan niet voldoen aan de WNT-norm werd met unanieme steun aangenomen. De raad krijgt jaarlijks van het college te horen welke instellingen in overtreding waren van de WNT-norm en welke actie hierop is ondernomen. 

Steun voor alle (seks)werkers

Daarnaast was de SP mede-ondertekenaar van een motie van de Partij voor de Dieren, die het college opriep om met terugwerkende kracht een regeling te treffen voor sekswerkers die tijdens de coronacrisis geen recht hadden op inkomensondersteuning. Zo konden sekswerkers die volgens het zogenaamde ‘opting-in’-systeem werken de afgelopen maanden geen beroep doen op de financiële regelingen vanuit het Rijk, terwijl zij wel belasting betalen. Hoewel de motie van de Partij voor de Dieren werd ontraden door verantwoordelijk wethouder Bert van Alphen, is deze toch aangenomen door een meerderheid van de raad. De SP hoopt dat de gemeente snel actie onderneemt om deze groep sekswerkers financieel te hulp te schieten.

Basisbanen 

Met onder andere de PvdA riepen wij het college op om te onderzoeken waar kansen liggen voor de invoering van zogenaamde ‘basisbanen’. Basisbanen zijn bedoeld om mensen die zeer moeilijk aan werk kunnen komen grip te bieden op een onzekere arbeidsmarkt. Den Haag kent al een variant op de basisbaan (de zogenaamde STiP-baan), maar deze is slechts van tijdelijke aard. De Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid stelt echter voor om vaste banen in het leven te roepen voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Bovendien ligt er in de stad veel werk voor het oprapen: denk aan het op orde houden van de openbare ruimte. Alleen de VVD en de PVV stemden tegen het voorstel voor een onderzoek naar basisbanen.  

Rattenoffensief

Ook twee SP-voorstellen om het tergende rattenprobleem in onze stad beter aan te pakken werden aangenomen in de raad. Allereerst stelden we voor om de schoonmaakcapaciteit in de wijken Moerwijk en Transvaal te vergroten zolang er sprake is van een afval- en rattenprobleem. Zo steekt het de SP dat er in de zogenaamde ‘Internationale Zone’ (het gebied rond het World Forum) meer wordt schoongemaakt dan in deze dichtbevolkte wijken. Door in de Internationale Zone minder schoon te maken wordt de schoonmaakcapaciteit in Moerwijk en Transvaal de komende tijd vergroot.

Het tweede voorstel verzocht het college om bij de herinrichting van de buitenruimte in gebieden met veel rattenoverlast te letten op de aanwezigheid van schuilplaatsen voor ratten en met woningcorporaties afspraken te maken over een rattenvrije inrichting van de binnentuinen. SP-fractievertegenwoordiger Rick Hoefsloot vraagt inmiddels een jaar samen met de Actiegroep Rattenoverlast Moerwijk aandacht voor de relatie tussen het rattenprobleem en de inrichting van de buitenruimte. Zo verdwijnt er veel afval tussen bodembedekkers en laag struikgewas en vormt dit type groen een natuurlijke schuilplaats voor ratten. 

Een frisse start voor slachtoffers van de toeslagenaffaire


Ten slotte een lichtpuntje in de toeslagenaffaire: Hart voor Den Haag/Groep de Mos diende mede namens de SP een motie in om de Haagse slachtoffers extra te ondersteunen. Janet Ramesar, een Haags slachtoffer van de toeslagenaffaire, is een van de grondleggers van dit voorstel dat inmiddels in diverse gemeenten is aangenomen. De motie verzocht het stadsbestuur om een gemeentelijk vangnet op te zetten voor de mensen die door het falen van de Belastingdienst in relatie tot de toeslagenaffaire in de problemen zijn gekomen. De gemeente zal via diverse kanalen communiceren waar de slachtoffers terecht kunnen voor ondersteuning. Ook zal er speciale aandacht uitgaan naar de situatie van de kinderen.

Van steun voor lokale bedrijven tot schonere wijken - de SP boekt succes!

SP SP SGP D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 22-07-2020 11:28

Het roerige politieke seizoen van 2019-2020 werd afgesloten met een raadsvergadering van bijna 9 uur lang, verspreid over 14 en 15 juli. De Haagse SP-fractie wist - al dan niet in samenwerking met andere gemeenteraadsfracties - diverse successen binnen te slepen!

Steun in de rug voor lokale bedrijven

Samen met onder andere de fracties van D66, VVD, ChristenUnie-SGP en Hart voor Den Haag / Groep de Mos diende de SP een voorstel in om als gemeente meer producten en diensten in te kopen bij het lokale midden- en kleinbedrijf. Zo kunnen we Haagse ondernemers zoveel mogelijk ondersteunen in deze economische zware tijd. Ook publieke instellingen in Den Haag zoals woningcorporaties, ziekenhuizen en onderwijsinstellingen zouden dit voorbeeld wat de SP betreft moeten volgen. Om dit te bereiken stelden wij voor om een Haags Inkoop Platform in het leven te roepen. “Als we alle publieke instellingen in Den Haag zover krijgen om lokaal in te kopen zou dat een flinke steun in de rug zijn voor het Haagse MKB. Daarnaast blijft iedere euro waarmee je als gemeente bij Haagse bedrijven inkoopt drie keer zo lang in de lokale economie”, aldus SP-fractievoorzitter Lesley Arp. Het voorstel werd met unanieme steun aangenomen. 

Gesubsidieerde grootverdieners in beeld

Ook besprak de raad het nieuwe subsidiebeleid van de gemeente. Helaas was het door een uitspraak van de Raad van State niet langer mogelijk voor de gemeente om van gesubsidieerde instellingen te eisen dat zij de Wet Normering Topinkomens (WNT) naleven. Het voorstel van de SP en onder andere GroenLinks om er in ieder geval voor te zorgen dat bedrijven en organisaties die subsidie van de gemeente ontvangen zo transparant mogelijk zijn over het al dan niet voldoen aan de WNT-norm werd met unanieme steun aangenomen. De raad krijgt jaarlijks van het college te horen welke instellingen in overtreding waren van de WNT-norm en welke actie hierop is ondernomen. 

Steun voor alle (seks)werkers

Daarnaast was de SP mede-ondertekenaar van een motie van de Partij voor de Dieren, die het college opriep om met terugwerkende kracht een regeling te treffen voor sekswerkers die tijdens de coronacrisis geen recht hadden op inkomensondersteuning. Zo konden sekswerkers die volgens het zogenaamde ‘opting-in’-systeem werken de afgelopen maanden geen beroep doen op de financiële regelingen vanuit het Rijk, terwijl zij wel belasting betalen. Hoewel de motie van de Partij voor de Dieren werd ontraden door verantwoordelijk wethouder Bert van Alphen, is deze toch aangenomen door een meerderheid van de raad. De SP hoopt dat de gemeente snel actie onderneemt om deze groep sekswerkers financieel te hulp te schieten.

Basisbanen 

Met onder andere de PvdA riepen wij het college op om te onderzoeken waar kansen liggen voor de invoering van zogenaamde ‘basisbanen’. Basisbanen zijn bedoeld om mensen die zeer moeilijk aan werk kunnen komen grip te bieden op een onzekere arbeidsmarkt. Den Haag kent al een variant op de basisbaan (de zogenaamde STiP-baan), maar deze is slechts van tijdelijke aard. De Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid stelt echter voor om vaste banen in het leven te roepen voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Bovendien ligt er in de stad veel werk voor het oprapen: denk aan het op orde houden van de openbare ruimte. Alleen de VVD en de PVV stemden tegen het voorstel voor een onderzoek naar basisbanen.  

Rattenoffensief

Ook twee SP-voorstellen om het tergende rattenprobleem in onze stad beter aan te pakken werden aangenomen in de raad. Allereerst stelden we voor om de schoonmaakcapaciteit in de wijken Moerwijk en Transvaal te vergroten zolang er sprake is van een afval- en rattenprobleem. Zo steekt het de SP dat er in de zogenaamde ‘Internationale Zone’ (het gebied rond het World Forum) meer wordt schoongemaakt dan in deze dichtbevolkte wijken. Door in de Internationale Zone minder schoon te maken wordt de schoonmaakcapaciteit in Moerwijk en Transvaal de komende tijd vergroot.

Het tweede voorstel verzocht het college om bij de herinrichting van de buitenruimte in gebieden met veel rattenoverlast te letten op de aanwezigheid van schuilplaatsen voor ratten en met woningcorporaties afspraken te maken over een rattenvrije inrichting van de binnentuinen. SP-fractievertegenwoordiger Rick Hoefsloot vraagt inmiddels een jaar samen met de Actiegroep Rattenoverlast Moerwijk aandacht voor de relatie tussen het rattenprobleem en de inrichting van de buitenruimte. Zo verdwijnt er veel afval tussen bodembedekkers en laag struikgewas en vormt dit type groen een natuurlijke schuilplaats voor ratten. 

Een frisse start voor slachtoffers van de toeslagenaffaire


Ten slotte een lichtpuntje in de toeslagenaffaire: Hart voor Den Haag/Groep de Mos diende mede namens de SP een motie in om de Haagse slachtoffers extra te ondersteunen. Janet Ramesar, een Haags slachtoffer van de toeslagenaffaire, is een van de grondleggers van dit voorstel dat inmiddels in diverse gemeenten is aangenomen. De motie verzocht het stadsbestuur om een gemeentelijk vangnet op te zetten voor de mensen die door het falen van de Belastingdienst in relatie tot de toeslagenaffaire in de problemen zijn gekomen. De gemeente zal via diverse kanalen communiceren waar de slachtoffers terecht kunnen voor ondersteuning. Ook zal er speciale aandacht uitgaan naar de situatie van de kinderen.

Bezuinigingen sociaal domein (nog) niet afgewend

SP SP CDA ChristenUnie Veenendaal 15-07-2019 06:55

Kadernota 2020-2023 vastgesteld

Op maandag 8 en dinsdag 9 juli vond de jaarlijkse bespreking van de Kadernota plaats. Hierin staan de plannen voor het komende jaar. Het voornemen van het College van Burgemeester en Wethouders, om te gaan bezuinigen in het sociale domein (zorg), is nu overgenomen door de Gemeenteraad. De Kadernota is nagenoeg ongewijzigd vastgesteld.

De enige wijziging die is doorgevoerd, is dat mensen die alleen een indicatie voor Collectief Vraagafhankelijk Vervoer hebben, niet onder het regime van de Abonnementstarieven komen te vallen. Dit wijzigingsvoorstel werd ingediend door GroenLinks, SP, PvdA en ProV. Het ontving unanieme steun - mede omdat er sinds kort wetgeving is aangenomen dat het Abonnementstarief niet van toepassing is op deze groep.

Andere wijzigingsvoorstellen, zoals:

het opschorten van de bezuinigingen (SP), het verlagen van de minimumstand van de Algemene Reserve - zodat er meer geld vrijgespeeld word (PvdA, SP, GroenLinks, Denk),  het zoeken van een maatschappelijke balans in de gemeentelijke financiën, zodat niet alles op het sociale domein aankomt (CDA, PvdA, SP), het vergoeden van het Eigen Risico aan minima (GroenLinks, SP, PvdA),

en

het niet-verhogen van het Abonnementstarief in de WMO (PvdA, SP)

kregen geen van allen een meerderheid achter zich.

Omdat er eigenlijk geen voorstellen zijn aangenomen om de bezuinigingen in de zorg af te wenden of te verzachten, stemde de SP uiteindelijk TEGEN de Kadernota. Een meerderheid stemde echter voor, zodat de Kadernota wel werd vastgesteld.

overzicht wijzigingsvoorstellen Moties

Hoewel de Kadernota nagenoeg niet is veranderd, zijn er wel een aantal moties naast de Kadernota aangenomen. Hiermee worden er een aantal goede zaken voor het sociale domein in gang gezet.

Zo wordt er

een netwerk voor gastgezinnen opgezet (ChristenUnie, SP e.a.), werk gemaakt van de Lokale Inclusie Agenda (ChristenUnie, SP e.a.), een aanzet gemaakt voor Lief & Leedstraten (SGP, SP, e.a.), onderzoek gedaan naar de behoefte en mogelijkheden voor het realiseren van een respijthuis (SGP, SP).

Maar, ondanks dat moties makkelijker werden aangenomen dan wijzigingen op de Kadernota, was er niet voor ALLES een meerderheid te vinden.

Een motie die vroeg om extra aandacht voor onafhankelijke cliëntondersteuning (SP, Denk, GroenLinks) kreeg onvoldoende steun van de andere partijen. En een motie die het College 'politieke rugdeking' moest geven in haar strijd voor extra geld van de Rijksoverheid voor het sociale domein (SP, Denk, GroenLinks, PvdA, SGP) kwam uiteindelijk slechts één stem tekort om aangenomen te worden...

overzicht moties Zie ook: Nieuwe bezuinigingen sociaal domein in zicht Veenendalers laten van zich horen Koffie, Cake en Goede Gesprekken BLOG: Inzet op Sociaal Domein (Jan Breur) BLOG: Iedereen doet mee? (Baukje Hiemstra

algemene beschouwingen
Zie ook: Financien Zorg

Iedereen doet mee?

SP SP VVD ChristenUnie Veenendaal 14-07-2019 06:06

Kadernotabehandeling 2019

Afgelopen maandag en dinsdag zat ik op de publieke tribune van ons gemeentehuis. De kadernota werd besproken. "Het hoogtepunt van de democratie!", noemde de burgemeester deze bijeenkomsten. Zelf heb ik zo mijn twijfels daarover. Alles leek immers al bekokstoofd en in kannen en kruiken. Maar goed, alle elf partijen mochten hun zegje doen over hoe zij de toekomst van Veenendaal zagen, waarover zij zich zorgen maakten en welke oplossingen zij hiervoor hadden. Dit alles, neem ik aan, in het licht van het raadsprogramma met de titel: "Iedereen doet mee!"

Een van de grootste zorgen voor de SP is het financiële tekort op het sociale domein. De vele mensen die wij gesproken hebben gaven aan, dat zij - als gebruikers van de WMO - zich helemaal leeg geknepen voelen. Verdere bezuinigingen zullen dan ook leiden tot schulden en tot sociaal isolement. Deze noodkreten waren een paar weken terug ook al ten gehore gebracht in de raadzaal

Je zou zeggen dat onze volksvertegenwoordigers met zo’n titel voor hun raadsprogramma alle middelen uit de kast zouden halen om te zorgen dat mensen in de WMO niet verder gekort gaan worden op de ondersteuning. Zodat ook zij mee kunnen doen. Maar niks is minder waar. De meerderheid van de raad stemde tegen de motie om het geld, dat hiervoor nodig is, ook uit andere potjes dan die van het sociaal domein te halen. Het genomen besluit betekent hoe dan ook voor de gebruikers, dat zij (kwalitatief) minder ondersteuning zullen krijgen en/of daar meer voor moeten betalen.  In dezelfde vergadering durfde een wethouder wel te zeggen, dat het bedrag van vijf miljoen euro dat nodig is voor het oppimpen van het stadspark, vast wel ergens vandaan zal komen. Wel mogelijkheden zien voor het vinden van geld voor het stadspark en niet voor de gebruikers van de WMO. Hoe erg heb je dan je best gedaan!

In dit kader van uitsluiting van mensen met een hulpvraag vind ik de wens van een aantal partijen om de inwoners te activeren bij de politiek dan ook ongerijmd. Er is een motie ingediend om lesjes democratie te geven aan volwassenen en aan kinderen. We krijgen zelfs een kinderburgemeester; deze is daags na de Kadernotabehandeling gekozen. Op zich zeker geen slecht idee, maar ik zou zeggen: doe dan ook een senioren-burgemeester en een WMO-gebruikersburgemeester. En weet u er nog één?  Hoe zinvol is het eigenlijk om mensen meer te betrekken bij de politiek. Als je in het dorp je oren te luisteren legt, weet je dat de mensen genoeg betrokken zijn. Zij ervaren alleen dat de politiek niet betrokken is bij hen!

"Iedereen doet mee," heb ik afgelopen jaar wethouder Lochtenberg meermaals horen zeggen. Maar zijn partij had wel de euvele moed om het tekort aan sociale huurwoningen te wijten aan statushouders, die naar verwachting dit jaar 17 van de 700 vrijkomende woningen aangeboden zullen krijgen. Met een wachtlijst van twee jaar zijn die zeventien minder aanvragen echt geen oplossing! Meer sociale woningbouw is hiervoor de remedie, maar dat moet er volgens de VVD niet bij want dan word je nooit het 'Wassenaar aan de Grift'. De 'briljante' oplossing van VVD-raadslid Schoeman is de statushouders maar even in een soort gettoachtige containerwoningen te plaatsen. Hoezo integreren?

'Recht en Trouw' was het motto van de Christen Unie. Bij dat recht zijn bij de CU vooral de centen belangrijk en het openbaar groen op bedrijventerreinen, maar niet het welzijn van de zwakkeren.  En bij trouw, daar liet de CU wethouder Stroobosscher wel een steekje vallen. Vorig jaar bezwoer hij nog dat bij het toekomstige stadsstrand hekken bij onze stadsgracht geplaatst zouden worden. Dit vanwege de veiligheid. Immers het stadsstrand zou in de toekomst direct naast deze gracht komen te liggen. Afgelopen week hoorde ik hem zeggen dat er twee mooie trappetjes naar de gracht wordt aangelegd, zodat de mensen hun benen in het water kunnen laten bungelen. Dit vanwege de vrees voor hittestress.

Volgens mij valt dat in het centrum wel mee. Daar is de hoogbouw zo dicht op elkaar gezet dat de zon nauwelijks grip heeft op de straten. En wat mij betreft: ik kies voor een zonnige toekomst. Dat scheelt de WMO-ers in de energiekosten en ook een hoop stress. Immers, voor niets gaat de zon op.

Algemene Beschouwingen Wijzigingsvoorstellen Moties

Geld voor zorg moet naar zorg en niet naar winsten

SP SP ChristenUnie Apeldoorn 06-07-2019 13:20

Onlangs heeft het programma Pointer samen met Reporter radio en Follow the Money blootgelegd dat miljoenen euro’s aan zorggeld niet aan zorg wordt besteed maar terecht komen bij winsten van zorginstellingen. Ook in Apeldoorn kwamen zorgorganisaties Su International Zorg B.V. en Pento Stichting terecht op het landelijke lijstje van instellingen met hoge winsten. 

Het is absurd dat geld voor zorg niet naar de zorg gaat maar naar extreme winsten. Zorginstellingen worden gerund als commerciële bedrijven. Maar ze vergeten dat ze bestaan om voor mensen te zorg. Zorg waar wij met zijn allen voor betalen. Maar ondertussen worden er megawinsten gemaakt en dreigen in Apeldoorn kinderen, mensen met een beperking en ouderen de dupe te worden. Wat de SP betreft stopt dit nu.

De SP wil dat het afgelopen is met de winsten van zorgorganisaties en dat geld voor zorg voortaan helemaal naar zorg gaat. Ook willen ze dat onderzocht wordt hoeveel zorggeld er in Apeldoorn   wordt uitgekeerd als winst. Zeker met de tekorten op het budget voor de Wmo en de Jeugdzorg is dit belangrijk. We betalen niet voor winsten van bedrijven. We hebben elke cent nodig om goede zorg te verlenen. 

Sunita Biharie - Fractievoorzitter

De SP heeft samen met CU  naar aanleiding van het onderzoek vragen gesteld.

 

Schriftelijke vragen over winsten in de zorg                                                     

Op 26 juni berichtte Pointer over megawinsten van zorgbedrijven, die mogelijk onrechtmatig tot stand komen[i].  Uit het gezamenlijke onderzoek van Pointer, Reporter Radio en Follow the Money, met gegevens van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport blijkt dat het gaat om tientallen miljoenen alleen al bij de 97 grootste zorgorganisaties werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg, en thuiszorg.

Zij constateren dat deze winsten mogelijk onrechtmatig tot stand zijn gekomen en dat de jaarrekeningen van deze instellingen zelden worden gecontroleerd, waardoor aandeelhouders voor miljoenen euro’s aan zorggeld aan zichzelf kunnen uitkeren. Twee organisaties (Su International Zorg B.V. en Pento Stichting) op de lijst zijn in Apeldoorn actief . Uit de jaarrekeningen blijkt dat zij

in 2017 een gezamenlijk resultaat (voor belastingen) hebben geboekt van resp. €2.243.141,- en

€149.913,- : in totaal bijna 2,5 miljoen euro. Hun winstmarges bedroegen resp. 11,4% en 11,7%.

SP en de ChristenUnie maken zich zorgen over deze praktijken in onze gemeente: terwijl er enorme tekorten zijn op de zorg wordt er aan de andere kant grof geld verdiend hieraan, dit roept bij onze fracties vragen op.

 

 Wij hebben daarom de volgende vragen aan het College:

 

 Is het college bekend met deze bevindingen van Follow the Money, KRO-NCRV's Pointer en Reporter Radio?

 

Heeft de gemeente Apeldoorn contracten met de hierboven genoemde zorgaanbieders?

 

Is het College het met de SP en CU-fractie eens dat zorggeld besteed moet worden aan zorg en niet aan winsten van zorginstellingen? Indien dit niet zo is, kunt u dit toelichten? Indien u het hiermee eens bent, bent u bereid hier consequenties aan te verbinden, zoals het als voorwaarde te stellen aan toekomstige contractering van zorgorganisaties dat geld bedoeld voor zorg aan zorg wordt besteed?

 

In de lijst zoals gepubliceerd door Pointer met zorginstellingen die meer dan 10% winst maken staan zoals gezegd twee in Apeldoorn gevestigde zorgorganisaties op de lijst.

 

In hoeverre betreft dit bedrag in 2017 en 2016 geld dat de gemeente Apeldoorn heeft betaald om zorg te verlenen? Indien u dit niet weet, bent u bereid om dit na te gaan en de gemeenteraad hierover te informeren?

 

Welke zorg had voor dit geld verleend moeten worden, en in hoeverre zijn zorgbehoevende mensen hiervan de dupe geworden? Kunt u dit toelichten? Indien u dit niet weet, bent u bereid om dit na te gaan en de gemeenteraad hierover te informeren?

 

Pointer heeft alleen de lijst met zorginstellingen gepubliceerd die meer dan 10% winst maken. Bent u bereid na te gaan hoe dit zit bij de andere zorgorganisaties die geld ontvangen van de gemeente Apeldoorn zodat inzichtelijk wordt hoeveel geld voor zorg niet naar zorg gaat, maar naar winsten van zorginstellingen? Kunt u dit toelichten?

 

Hoe beoordeelt het college deze bedragen van zorggeld die niet naar zorg zijn gegaan zoals bekend gemaakt door Pointer in het licht van de tekorten op het budget voor de Wmo en de Jeugdzorg? Kunt u dit toelichten?

 

Kijkt het college bij het contracteren van zorgaanbieders naar de financiële resultaten van

zorgaanbieders? Spelen bijvoorbeeld de in het verleden gemaakte winsten, beloningen voor

bestuurders en dividenduitkeringen aan aandeelhouders een rol?

 

Deelt u de mening dat met het terugvorderen van dit geld en het tegengaan van toekomstige winsten een deel van het gat in de huidige zorgbegroting opgevuld zou kunnen worden? Zo neen, waarom niet? Zo ja, bent u bereid de mogelijkheden te onderzoeken om het geld dat de gemeente heeft betaald voor zorg, maar dat niet aan zorg besteed blijkt te zijn, terug te vorderen van de zorgorganisaties die winsten maken met zorggeld van de gemeente Apeldoorn? Kunt u dit toelichten?

 

Gestolen zeggenschap en de hoop op de toekomst

SP SP SGP D66 ChristenUnie PvdA Vlaardingen 28-05-2019 21:05

Gestolen zeggenschap en de hoop op de toekomst

https://vlaardingen.sp.nl/nieuws/2019/05/gestolen-zeggenschap-en-de-hoop-op-de-toekomt
Voormalig actievoerder en raadslid / Tweede Kamerlid Remi Poppe laat zijn licht schijnen over de Vlaardingse politiek anno 2019. In een uitgebreid artikel gaat hij in op de chaos in de gemeenteraad na de verkiezingen, over weglopers en zittenblijvers en over de échte zakkenvullers. Op basis van ervaringen uit het verleden doet hij suggesties over wat te doen voor een betere toekomst. Maar geeft ook aan dat het niet allemaal kommer en kwel is… Een lezenswaardig verhaal, neem er even de tijd voor.

Ik blijf mij verbazenPolitiek is vaak een zaak van oneliners. Maar onze politiek vraagt om meer aandacht dan alleen wat losse zinnen. Ik heb de behoefte om mijn hart te luchten over de recente ontwikkelingen in de Vlaardingse politiek en in het algemeen. Dat lukt mij zeker niet in slechts een aantal zinnen. Graag neem ik de ruimte om mijn observaties te delen.

Al heel wat jaren ben ik politiek actief.  Inmiddels heb ik de senioriteit behaald en denk daarmee een beetje recht van spreken te hebben gekregen.

In 1974 was ik voor het eerst SP-lijsttrekker voor de Vlaardingse gemeenteraadsverkiezingen. Sindsdien dacht ik alles wel een keer meegemaakt te hebben. Maar ik blijf mij verbazen en blijf de behoefte hebben mij daar over uit te spreken.

Haast vijftig jaar geleden zong Adele Bloemendaal; ‘As je mekaar niet meer vertrouwen kan, waar blijf je dan, zo is het toch meneer?’

Daar dacht ik gelijk aan toen vier SP-raadsleden voor zichzelf begonnen. De nieuwe ‘Fractie Kerkhof ‘ krijgt een rol als volwaardige coalitiepartner, zonder een wethouder. Ik wil niet zuur doen, maar hoezo ‘volwaardig’? Met maar 487 stemmen van de in totaal 3029 stemmen op de SP!? Marcel Kerkhof  had 25 voorkeurstemmen. Of ze echt serieus genomen worden weet ik niet. Ze zijn omarmd om een meerderheid te hebben voor een coalitie. Zo lijkt een plek in de raad wel een soort privé eigendom, een speeltje van politici.  Dat is foute boel, het algemeen kiesrecht (nu 100 jaar) is niet bedoeld voor ‘egotrippers’. 

Waarom nu pas dit verhaal? Omdat ik lang dacht ik dat bij hen het redelijk besef na enige tijd wel zou doordringen. Dat dit ‘opstappen en blijven zitten’ tegen elk democratisch besef indruist. Zeker ook omdat ze dit als kandidaten met een handtekening hebben onderschreven. Maar ook wel omdat dit een smerige vlek op het blazoen van mijn partij is. In een vlek moet je niet wrijven. Maar nu de vlek wel opgedroogd lijkt voelde ik aandrang om mijn persoonlijke uitleg van de gebeurtenissen te geven. 

ZetelroofDe nieuwe gemeenteraad vond dat het anders moest. Geen coalitie en geen oppositie meer. Met z’n allen via een ‘raadsprogramma’ de stad besturen. Maar met 13 partijen op 35 raadszetels werd het opstellen, laat staan het uitvoeren, een machteloos gedoe van jewelste. Soms met de diepgang van een surfplank. 

De SP-fractie stelde daarom voor om weer terug te gaan naar de tekentafel. Er was slechts steun van ChristenUnie, SGP en D66. Het voorstel werd verworpen. Logisch dat de SP-fractie zelf (!) ‘zijn’ SP-wethouder terug trok. Leek mij wel een goed besluit om niet langer verantwoordelijk te blijven voor de ontstane chaotische leegheid. 

Kort daarna werd de tot dan toe vertrouwelijke SP-kandidatenlijst  voor het EU-parlement bekend werd gemaakt. Arnout Hoekstra bleek als lijsttrekker voorgesteld. Enkele raadsleden riepen dat er een ‘spelletje’ zou zijn gespeeld. Pijnlijk genoeg ging de SP-fractie zelf ook geloven dat zij bedrogen en de dupe zijn van een ‘complot’ van het partijbestuur.

Om dit onzalige ongenoegen weg te nemen heb ik (en anderen) als adviseur van de afdeling gesproken met de heer Kerkhof. Over waarom er geen spraken was van een geniepig achterbaks complot. Dat de toen nog vertrouwelijke EP-kandidatenlijst volstrekt losstond van de ontwikkelingen in onze gemeenteraad. Naar aanleiding van een best goed gesprek met de heer Kerkhof heeft hij zelf een verklaring geschreven; 

‘’Het zal niemand ontgaan zijn dat ik de laatste tijd zeer veel moeite heb gehad met de gang van zaken binnen onze afdeling. Dit heeft geresulteerd in een goed en opbouwend gesprek met onze adviseur Remi Poppe. Remi heeft inhoudelijk geen partij gekozen en heeft het belang van de afdeling als leidraad aangehouden. Zijn betrokkenheid waardeer ik enorm en heeft mij het gevoel gegeven dat er serieus naar mij geluisterd wordt. Aangezien ik mij realiseer dat er ook in 2019 voor alle onderdelen van de afdeling een uitdagende mooie taak wacht in het strijden voor onze idealen en partijdoelstellingen, wil ik graag de meningsverschillen achter mij laten en samen weer voorwaarts marcheren (…).

Kort daarna ‘marcheerden’ ze de partij uit, en bleven zitten als Fractie Kerkhof. Eerlijk waar, ik voelde me behoorlijk gepiepeld omdat vooral de SP-stemmers gepiepeld zijn. Het is wel bijzonder dat die verworpen motie van de SP toch is uitgevoerd. Er is een extern bureau ingehuurd om te onderzoeken of het idee van een ‘raadsprogramma’ wel werkte. Nee dus. Volgens de onderzoeker was de gemeenteraad niet stabiel genoeg. Met de huidige politieke cultuur was deze nieuwe vorm van besturen 'kansloos'. Dus precies waarom de SP die motie indiende. Dat had een raadsmeerderheid natuurlijk zelf ook kunnen verzinnen. Dan had het anders kunnen lopen. Dan had de SP gewoon mee kunnen denken en werken om weer een min of meer heldere coalitie te vormen. Nu zit de nieuwe coalitie met de door henzelf gebakken peren. Bungelt het aan een fractie die de naam van volksvertegenwoordiging democratisch gezien niet bepaald verdient. Dan heb ik het nog niet eens over integriteit en betrouwbaarheid.

De terugtredende overheidGemeenten kregen en krijgen steeds meer taken, maar te weinig geld. Dat klinkt in ambtelijke taal van het nieuwe college zo; De gemeente Vlaardingen staat voor grote en ingrijpende ontwikkelingen in het ruimtelijke, sociale, economische en financiële domein(…) Dat vraagt om bestuurskracht. Daarom word er een ambtelijke ‘Taskforce’ ingesteld om realistische en uitvoerbare scenario’s voor de grote dossiers in beeld te brengen’. Je kunt haast op je vingers natellen dat die ‘realistische scenario’s’ voor veel mensen best weleens niet lekker kunnen uitpakken. Eerlijk verdelen van tekorten pakt meestal niet goed uit voor wie al tekort heeft. We moeten maar zien hoe het op het stadhuis uitpakt, het is even niet anders. Ik denk wel dat er constant een afbreukrisico in de lucht van de raadzaal zal hangen. Voorzie nog veel politiek getob tot de volgende raadsverkiezingen. Het is dus - positief bekeken - maar tijdelijk. En buiten het stadhuis is meer te doen.

Vraag: Waar komt die financiële kommer en kwel bij gemeenten nu toch vandaan? Een vingerwijzing:

Het eerste kabinet Kok (PvdA 1994) startte met ‘de terugtredende overheid’. Decentralisatie en meer markt was het motto. De publieke sector is toen grotendeels naar de markt overgedaan. Zoals de volkshuisvesting, openbaar vervoer, gezondheidszorg en energieproductie. Met het decentraliseren werden veel centrale overheidstaken aan de gemeenten overgedragen. Die zouden het veel efficiënter kunnen, dus kon er op bezuinigt worden was de redenering. Zo ontstaan de ‘ingrijpende ontwikkelingen in het ruimtelijke, sociale, economische en financiële domein’.

GelukVolgens onderzoek is de meerderheid van de Nederlanders best gelukkig. Daar kun je best blij van worden. Het gezegde ‘geld maakt niet gelukkig’ is niet voor niets een volkswijsheid. Slecht in de slappe was zitten en ook nog ongelukkig zijn is een beroerde combinatie.

Ondanks de vooruitgang en de toenemende welvaart zien we armoede. Niet alleen in de armelanden, maar ook in de rijke westerse wereld. Ook verborgen armoede: de werkende armen. De vaste lasten stijgen al jaren, de lonen niet. Het gaat niet alleen over mensen met een laag inkomen. Het gaat ook om mensen met een midden inkomen. De ongeveer 3,5 miljoen huishoudens met een hypotheek staan met elkaar voor zo’n 660 miljard euro in het krijt bij de banken. Huren dus als het ware van de bank. De huizenprijzen zijn weer gestegen (noemen ze positief) en we horen onmiddellijk weer reclames voor het nemen van een ‘extra hypotheek op de overwaarde’. Zo ontstond de laatste economische crisis, weet u het nog? Moest de overheid met vele miljarden over de brug komen. Omdat als die banken failliet gaan de samenleving tot stilstand zou komen. Dat is ook zo. Rede genoeg om de grote banken te ‘socialiseren’ zou je zeggen. Maar nee hoor. Ze moesten onder andere de regels voor hypotheken aanscherpen. Met een laag inkomen kun je een hypotheek voor een eenvoudige woning nu wel schudden.

De kloof tussen rijk en armIn Nederland bezit de rijkste 10 procent van de bevolking 61 procent van het totale vermogen. Ruim 60 procent van de Nederlandse bevolking heeft ongeveer 1 procent van het totale vermogen De grote multinationals betalen geen belasting of ontduiken belasting met slimme constructies. Er worden meer zakken gevuld in de ‘financiële sector’ dan met arbeid wordt verdiend!Sommigen noemen dat gewoon kapitalisme, ik ook. Bij financiële transacties, zoals in feite voedsel en kleding kopen ook is, betaal je een hoge BTW. Bij transacties op de financiële markten gaan per dag vele honderden miljoenen rond (zogenoemd flitskapitaal). Zoekt het grote geld dagelijks zijn weg naar de plekken waar het meeste rendement gehaald kan worden. Over deze speculatieve financiële transacties geen BTW, geen duppie belasting. Als dat veranderd zou de ‘welvaart’ heel wat minder eenzijdig kunnen worden. Het is maar een idee voor de toekomst.

Wat zien we gebeuren?De gevolgen van de marktwerking zien we ook in onze woon en werkgebied. Jongeren en lage inkomens kunnen nauwelijks een betaalbare woning krijgen. Veel woningcorporaties zijn zich gaan gedragen als vastgoedmakelaars. Waarvoor ik al waarschuwde tijdens de debatten indertijd in de Kamer. Neem Vestia die gokte met derivaten, verloor meer dan 3 miljard euro die zijn verhaald op alle huurders van andere woningcorporaties (de directeur vertrok met een gouden handdruk van 3.5 miljoen). Gevolg: verdere huurverhogingen en bezuinigen op onderhoud. Vestia verkoopt nu op dit moment in Barendrecht en Brielle weer 10.000 huurwoningen (onze woonregio!) om meer gaten te dichten. De woningnood zal toenemen. Ook in Vlaardingen zijn er nog sloopplannen en zijn er maar mondjesmaat plannen voor bouw van betaalbare huurwoningen. 

We zien armoede en voedselbanken, problemen in de thuiszorg, veel flexwerk, weet je niet of je het eind van de maand haalt als je al nog werk hebt. En problemen als gevolg van arbeidsmigratie binnen de EU. Begrijpelijk dat mensen een beter inkomen zoeken. Daarvoor moeten ze dan wel ver van huis en vaak ook hun kinderen. Mensen in Roemenië, Polen en Bulgarije maken zich zorgen dat hun jeugd wegtrekt. En daar zoeken ze weer arbeiders uit de Oekraïne om lege plekken op te vullen. Het is een Europees meanderen van werkzoekenden. Van ginder tot hier en daar. En hier is het dan werken en nog eens werken om daarna vaak samen moeten wonen in povere kamertjes verhuurd door  ‘makelaars in arbeid’ in opgekochte betaalbare huurwoningen. Met deze moderne vorm van ‘trekarbeid’ kunnen de lonen ook laag gehouden worden. Daar kan toch niemand gelukkig van worden, niet in ‘het oosten’ en niet hier.

Maar laten we nou niet lelijk doen over Polen maar over het politiek economische systeem dat niet deugd. Wat zou er mis zijn om dit beter en socialer te reguleren, pas een werkvergunning als de baas goed kan aantonen dat hij anders geen arbeiders kan krijgen. Onder andere uit de grote groep van mensen met een beperking die staan te popelen om  gewoon werk te krijgen. En verplicht menswaardige passende huisvesting te regelen. Dat is trouwens wat mijn partij ook wil, maar niet of onvoldoende is doorgedrongen, tot nu toe. Ook op dat punt is dus nog werk aan de winkel.De grenzen hoeven niet met prikkeldraad afgezet te worden.

Trek ook lessen uit het verledenWe zagen dat door inzet en betrokkenheid van ‘gewone’ bewoners  niet deugende zaken kunnen worden aangepakt. In de jaren zeventig (opa verteld) heerste smog en stank. Er kwam echt volksverzet. Wij werkten samen met arbeiders in de petrochemie. Daar kregen de beleidsmakers en directeuren het Spaans benauwd van. Er kwamen wetten tegen lucht- en watervervuiling. We kunnen daarom nu redelijk ademhalen. Denk bijvoorbeeld ook aan de 8.000 bewoners die 16.000 bomen plantte in verzet tegen een Koninklijk Besluit om industrieel afval naast de Westwijk te storten. Dat ging niet door. Het is nu een natuurgebied. Het is ook al 25 jaar geleden, maar nog steeds een mooi voorbeeld dat gewone mensen - als ze de handen ineenslaan - het verschil kunnen maken.

Dat moeten we niet vergeten als we een betere toekomst willen. Het is geweldig om bij dat soort verzet betrokken te zijn en een dienende functie te kunnen hebben. Dat was en is altijd ‘politiek’ voor mij geweest. Steun met praktische raad en daad, in actie en organiseren. De SP stond en staat daarvoor, ook in Vlaardingen. 

Europees parlementarismeEr staat momenteel een gure ‘sociaal’ liberale, rechts liberale en nog rechtsere tegenwind. De uitslag van de EP-verkiezingen is voor de SP mooi klote. Veel SP-stemmers zaten denk ik onder 60% van de thuisblijvers. Zijn het vertrouwen in ‘de politiek’, zeker die ver van huis, kwijt. We zijn ze duidelijk ook teveel uit het oog verloren met druk werk in parlementen. De winnende lijsttrekker van Nederland zat 5 jaar als tweede man in de Europese commissie. Plots hoor ik hem zeggen dat grote bedrijven ook belasting moeten betalen. Dat het allemaal socialer moet. Dat de vergoedingen voor politici in Brussel versoberd moeten worden. Dat de klimaatcrises aangepakt moet worden, dat bedrijven een CO2 belasting moeten betalen. Vijf jaar weinig van gemerkt, hoor ik de thuisblijvers mompelen.

We zullen zien wat de Brusselse politieke praktijk daarvan terecht brengt als de grote economische machten gewoon hun macht blijven houden. Of de energietransitie - allemaal van het gas af - ook sociaal zal gaan. Dat niet de burgers opgezadeld worden met nog hogere vaste lasten. Dat de economisch machtigen niet hun geld met winstoogmerken gaan inzetten op aandelen in de productie en installatie van warmtepompen, windmolens en zo verder. Dat ze eens gewoon belasting gaan betalen waarmee de overheid de kosten van de energietransitie kan betalen, en de burgers ontzien. Dat zie ik er nog niet gebeuren tot nu toe, maar wat niet is zal komen.

Vrolijke realistische socialistDit klinkt allemaal een beetje zuur, maar geloof me, ik ben geen zure oude man, maar gewoon nog steeds een vrolijke realistische socialist. Ik heb altijd gevonden dat de politiek mensen moet mobiliseren en organiseren, steunen, van ze leren en samen een vuist maken. Ik kreeg wel te horen dat we conservatief of ‘populist’ waren. Daar is mijn broek nooit van afgezakt.

Als u met lezen van dit lange verhaal tot hier bent gekomen: Doe mee! Het is best leerzaam en gezond om politiek actief te zijn. Tenslotte is alles politiek. Zelfs roepen dat ‘de politiek’ niks is. 

Zelf ga ik echt rustiger aandoen. Het is niet de beste tijd, maar ben nu haast 81. Het is dus niet een soort testament. Ik ga vrolijk verder, beetje meer genieten van familie, boot en natuur.. Toch bedank ik alvast alle partijgenoten, van toen en nu, waarmee ik intens mocht samenwerken in de afgelopen decennia, maar natuurlijk vooral de duizenden mensen die zich in de loop van al die jaren hebben ingezet om de samenleving met actie en verzet al een stukje prettiger te maken. Deze inzet en betrokkenheid moeten we weer opgang zien te krijgen. Minder kankeren op Facebook en Twitter, binnen de eigen bubbels, door geloof in eigenkracht en samen strijden te stimuleren. Er is werk aan de winkel voor de toekomst.

Remi Poppe

SP wilt cijfers weten

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Wijk bij Duurstede 25-02-2019 15:04

WIJK BIJ DUURSTEDE – Dankzij de bezuinigingen die de kabinetten Rutte al jaren over gemeenten afstrooien, zit de Wijkse gemeente in zwaar weer. De huidige coalitie van VVD, GroenLinks en PCG had bij het opstellen van hun vierjarenprogramma duidelijk rekening

gehouden met een betere financiële positie. ´Ze namen zelf het programma van het kabinet plan, het InterBestuurlijk Programma, voor grote delen over. Als het kabinet dan in december weer wat aangeeft, is het gek dat wij als gemeenteraad daar niks over horen´, bekijkt Jeroen Brouwer, die namens de SP vragen stelde hierover.

 

Het kabinet Rutte, bestaande uit de VVD, D66, CDA en ChristenUnie, hebben voor gemeenten de lijn van de vorige kabinetten doorgetrokken. In september werd duidelijk dat Wijk wederom flink minder geld krijgt, dan in eerste instantie werd aangegeven. De gevolgen van het rechtse beleid zijn ondertussen duidelijker. ´We krijgen al er al jaren taken bij, zonder extra geld. Zo zit de gemeente met grote tekorten en in financieel zwaar weer. Als de lokale VVD, met GroenLinks en de PCG dan vast blijft houden aan hun plannen, zullen inwoners net als bij al de landelijke maatregelen opdraaien voor de kosten´, meent Brouwer.

 

Het college liet in december al laten zien, wat dat betekent; lastenverhoging en bezuinigen. Een maand na het aannemen van de begroting kwam er al een wijziging. Net voor de raadsbehandeling van deze wijziging, kwam het kabinet Rutte met een nieuwe circulaire. ´Deze circulaire is een brief waarin het kabinet de financiële richting aangeeft. Wethouder Marchal gaf al aan dat hij verwachtte dat er geen extra maatregelen zouden komen. Mar verder hoorden we nog niks`, legt de SP-er uit.

 

De Wijkse socialisten vinden dit vreemd. ´Tijdens de bespreking van de lastenverhoging meende de wethouder dat dit nodig was om beloften in te vullen en bij een negatief financieel beeld moet een gemeente maatregelen nemen´, aldus Brouwer, ´Des te interessanter is het om te weten welk beeld er uit de decemberbrief komt. Het gekke is dat deze al op 7 december kwam, maar daarna bleef het oorverdovend stil. Als dat toen al bekend was, is het toch een kleine moeite om de Raad via een memo op de hoge te brengen? Ook al staat er misschien helemaal niks spannends in. Helaas is dit blijkbaar te veel moeite.´

 

De SP wilde het vragenkwartier bij de komende raadsvergadering gebruiken om meer informatie in te winnen. Brouwer heeft daar echter van af gezien. ´Aangezien de agenda door het college al meer dan volgepropt is, en er al diverse debatten staan, hebben we er maar weer schriftelijke vragen van gemaakt. Met een simpel rijtje met financiële gevolgen kan het college snel klaar zijn. Hopelijk heeft het kabinet de boel niet nog slechter heeft gemaakt´, eindigt Brouwer.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.