Nieuws van CDA over Partij voor de Vrijheid inzichtelijk

5 documenten

Provinciale Verkiezingen:

CDA CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie Lansingerland 03-03-2019 07:51

Verliest Eerste Kamer de meerderheid? Op 20 maart mogen 13 miljoen stemgerechtigde kiezers naar de stembus voor de verkiezingen van provinciale staten, de provinciale volksvertegenwoordiging. Op hun beurt kiezen de nieuwgekozen statenleden op 27 mei een nieuwe Eerste Kamer. Alle fracties die in de Tweede Kamer vertegenwoordigd zijn, doen ook aan die verkiezing mee. Een aantal provinciale partijen laat zich in de Eerste Kamer vertegenwoordigen door de Onafhankelijke Senaatsfractie (OSF). Landelijke thema's De Provinciale Verkiezingen hebben zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot tussentijdse landelijke verkiezingen die bepalend zijn voor de slagkracht van kabinetten. Nog sterker dan bij de gemeenteraadsverkiezingen overschaduwen landelijke thema's de Statenverkiezingen. De belangstelling van de kiezer voor de provinciale politiek is vrij laag. Waar bijna driekwart van de Nederlanders geïnteresseerd is in de landelijke politiek, heeft maar 44 procent van de kiezers interesse in de provinciale politiek, zo blijkt uit recent onderzoek. Het zou goed zijn als provinciale bestuurders en provinciaal beleid wordt beoordeeld en dat het beeld niet wordt vertroebeld of zelfs (geheel) wordt overschaduwd door landelijke overwegingen. Kiezers dienen strikt te kunnen aangeven hoe zij oordelen over het provinciale beleid in de voorgaande vier jaar en wat zij de komende vier jaar van het provinciale bestuur verwachten. Er is altijd wel sprake geweest van landelijke invloed op gemeentelijke en provinciale verkiezingen, omdat veel kiezers zich nu eenmaal laten leiden door hun (algemene) landelijke voorkeur, maar dat effect is nu betreurenswaardig groot. Politiek probleem RutteIII loopt bij de komende verkiezingen op 20maart de kans het derde opeenvolgende kabinet te worden dat de meerderheid in de Eerste Kamer verliest. Dat is een acuut politiek probleem, want de praktijk wijst uit dat de politieke standpunten in de Tweede Kamer één op één doorlopen tot in de Eerste: senatoren dragen graag uit dat zij zich vooral laten leiden door de vraag of wetten deugdelijk in elkaar zitten en niet botsen met de Grondwet, maar als het erop aankomt laten alle Eerste Kamerfracties zich in hun stemgedrag leiden door de politieke koers van de partijtop in de Tweede Kamer. Vrijwel nooit helpt een Eerste Kamerfractie een wet aan een meerderheid tegen de zin van de Tweede Kamerfractie in. Vaker dan de Tweede Kamer deed de Eerste Kamer het afgelopen jaar stemmingen af als ‘hamerstuk’, omdat geen enkele fractie behoefte voelde om erover te ­debatteren of te stemmen. Sommige onderwerpen vielen daarom af: als iedereen het eens is, valt er niets te kiezen. Gedoogsteun Een coalitie zonder meerderheid in een van de Kamers zal dus altijd hulp moeten krijgen van een deel van de oppositie. Het eerste kabinet-Rutte loste dat op met gedoogsteun van de SGP, het tweede kabinet-Rutte haalde er ook D66 en de ChristenUnie bij. Als het misgaat voor RutteIII, zal de premier opnieuw om zich heen kijken. Bijna het hele regeerakkoord, van de aangekondigde pensioenhervorming tot aan de klimaatmaatregelen, moet immers in de komende twee jaar nog door de Eerste Kamer. Dat groeiende politieke belang zet de Eerste Kamer in steeds feller licht. Op 20maart staan allereerst de politieke verhoudingen in de provincies op het spel, maar het effect op het landsbestuur kan zeker zo groot worden. De partijen zelf doen ook weinig meer om dat te verhullen. De wens ‘dat het om de provincies moet gaan’ klinkt nog wel uit de mond van CDA-leider Buma, maar veel weerklank vindt hij niet. Van de PVV (‘Stem Rutte weg’) en de SP (‘Trap Rutte het Torentje uit’) tot aan het Forum voor Democratie (‘Reken af met het kabinet’) zijn de partijen duidelijk over hun prioriteiten. Het zijn dan ook vooral de landelijke lijsttrekkers – die uit het kabinet en de Twééde Kamer – die de ­komende weken het woord voeren in de belangrijke televisiedebatten. De strategie van stoere verkiezings- en campagneretoriek. Veel ogen zijn gericht op de PvdA en GroenLinks, de partijen die programmatisch het dichtst bij de coalitie liggen en daarom door de regeringspartijen worden gezien als partners om zaken mee te doen. Dat ­weten hun partijleiders ook. Zij zijn al maanden bezig met het verhogen van hun prijs. Gedoogpartners zullen ze niet worden, bezweren ze, maar over ‘goed beleid’ valt altijd te praten: zowel over het klimaat als over de pensioenen liggen hun eisen inmiddels op tafel: zonder aanpassing van de AOW-leeftijd en invoering van een CO2-heffing voor het bedrijfsleven zal het waarschijnlijk niet gaan. Een hele goede morgen! Overal zetten CDA'ers zich dagelijks in. Dit doen ze in de gemeenteraad, op het provinciehuis, op het Binnenhof en in het Europees Parlement. Na het afgelopen CDA-congres in de Kromhouthal in Amsterdam-Noord is Buma’s leiderschap voorlopig gered. En de CDA’ers die al een tijdlang verlangen naar een minder conservatief-rechtse koers van de partijtop hebben nieuwe hoop gekregen. Als het lukt om de ideeën over het kinderpardon te veranderen, waarom dan niet die over het klimaat? Want dat is, bleek in de wandelgangen van het congres, ook een grote zorg van flink veel actieve CDA-leden. Elke dag begint nu met een CDA-hele goede morgen! Ook is er een platform ‘Bouwen aan een hele goede morgen' live. Op dit platform kan iedereen zien welke standpunten het CDA heeft en waar het in de buurt en regio aan werkt. Zo wordt de politiek tastbaar en laat het CDA iedereen zien hoe zij bouwt aan een hele goede morgen. Samen voeren we nu campagne. Met elkaar gaan we voor een prachtig resultaat bij de verkiezingen op 20 maart met de thema’s Verdiepen, Vernieuwen en Verbreden. Ik wens u vanaf vandaag elke dag een hele goede morgen-dag!

Tweede Kamer heeft grote zorgen om noodwet voor harde Brexit

CDA CDA VVD PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 07-12-2018 15:51

Bijna de hele Tweede Kamer op de VVD na heeft grote zorgen over de machtigingsbepaling in de verzamelwet Brexit. Tijdens een hoorzitting afgelopen week in de Tweede Kamer kwamen er verschillende experts aan het woord. In de wet is een bepaling opgenomen waardoor een minister in zijn eentje een besluit kan nemen dat een wet wijzigt of intrekt. Daarvoor hoeft hij niet naar het kabinet, niet naar de Tweede Kamer en niet naar de Eerste Kamer. Het CDA vindt dit is onverantwoord. Daarop zijn er op initiatief van CDA woordvoerder Pieter Omtzigt en D66 Kamerlid Kees Verhoeven spoedvragen opgesteld en mede namens 10 andere partijen (CU, GL, PVV, PvdA, SP, PvdD, SGP, 50Plus, DENK en FvD). Het is een duidelijk signaal dat wordt afgegeven richting het Kabinet. Omtzigt: “In de hoorzitting merkte professor Voerman op dat deze bevoegdheid verder gaat dan bevoegdheden onder een noodtoestand. Dat is ongehoord. Daarom vragen wij met 12 partijen om bepalingen die nodig zijn door de Brexit met veel meer waarborgen te omkleden. Zodat in gevallen waarin snel gehandeld moet worden, dat ook kan. Denk aan de noodmaatregelen tijdens de kredietcrisis. Ook hier dient het parlement de regering gewoon te kunnen controleren. Een stevige regering heeft een stevige controle van het parlement nodig.”Vragen van de leden Omtzigt (CDA), Verhoeven (D66), Van der Graaf (CU), Leijten (SP), Van Ojik (GL), Maeijer (PVV) Asscher (PvdA), Van Rooijen (50Plus), Van Raan (PvdD), Bisschop (SGP), Azarkan (DENK), Baudet (FvD) aan de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister van Justitie en Veiligheid over de rechtstatelijke aspecten van de machtigingsbepaling van de Brexitwet. 1. Heeft u kennisgenomen van de factsheets “Verzamelwet Brexit” van professor Voermans en Professor de Lange en hun toelichting in de Kamer bij de hoorzitting op 5 december jl.? 2. Kunt u reageren op het standpunt van deze heren dat door middel van Artikel 10 van de Verzamelwet Brexit het kernbeginsel van het primaat van de wetgever aan de kant geschoven wordt doordat ministers een heel ruime bevoegdheid krijgen om algemeen verbindende voorschriften vast te stellen en daarmee ook van bestaande – zelfs hogere regels – af kunnen wijken zonder dat het gehele kabinet, het parlement of de Raad van State daar vooraf iets over te zeggen heeft? 3. Bent u het eens dat, zoals artikel 10 van de Verzamelwet beoogt, het door het parlement achteraf meepraten over wetgeving - die ziet op fundamentele onderwerpen- die al is vastgesteld, niet voldoet aan de eisen die het primaat van de wetgever stelt? 4. Wat is uw reactie op het gegeven dat de Aanwijzingen voor de regelgeving (Awr, 2.23) voorschrijft dat delegatie van regelgevende bevoegdheid zo nauwkeurig en concreet mogelijk wordt begrensd? Bent u het eens dat dit in artikel 10 Verzamelwet Brexit niet het geval is? 5. Bent u bereid met een nota van wijziging te komen waarin u fatsoenlijke rechtstatelijke aspecten in Artikel 10 introduceert, waarbij alleen de afwijkingsbevoegdheid in een vooraf nauwkeurig omschreven noodsituatie kan worden gebruikt en er controle is door het gehele kabinet (dus geen ministeriële regeling), de Raad van State en het parlement? 6. Bent u bereid deze vragen binnen een week te beantwoorden?

Inspreken bij vergadering Provinciale Staten

CDA CDA D66 PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Nuenen, Gerwen en Nederwetten 26-10-2018 05:11

Geachte leden van de Provinciale Staten Noord Brabant. Als lid van de statenfractie is het aan u een oordeel te vormen over voorliggend voorstel tot herindeling van Nuenen c.a. met Eindhoven. Zoals bij vele dossiers het geval is bent u nauwelijks in staat om alle details te doorgronden maar toch moet u dan – op hoofdlijnen – een besluit nemen. En op hoofdlijnen zal ik mij tot u richten. Een fusie gedragen door de samenleving is prima en dat had de gemeente Nuenen bij raadsbesluit in november 2017 ook voor ogen. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad koos voor een fusie met Son en Breugel als voorkeursvariant maar TEGEN een fusie met Eindhoven. Door de eenzijdige Arhi procedure gestart door gedeputeerde Mevr. Spierings werd het … één keus of géén keus. Namelijk vóór een opgelegde fusie met Eindhoven of tegen. ‘Juist die vraag hebben wij voorgelegd aan alle inwoners van Nuenen middels een referendum’. De opkomst bij- en de uitslag van het referendum is u inmiddels genoegzaam bekend. Geachte leden, bent u hier als toehoorder voor de bühne, of kan de inbreng van de insprekers vandaag uw oordeelsvorming nog ECHT beïnvloeden? Kiest u op voorhand op grond van partij filosofische overwegingen of is coalitie discipline u misschien heilig? En spelen de aanstaande Provinciale Staten Verkiezingen voorjaar 2019 ook nog een rol? Of hecht u waarde aan procedurele fouten? Voor u ligt een wederom aangepast herindelingsontwerp. Het is aan u om keuzes te maken waarbij elke stem telt. Ik ga u een beeld schetsen van de stemming zoals wij dat inschatten. De VVD kiest voor Groot, Groter, Grootst ongeacht de mening van de inwoners. Dus voor. Ook de PvdA zal o.i. voor herindeling stemmen aangezien de lokale PvdA afdelingen al eerder de handen ineen hebben geslagen voor herindeling. D66 is de doorwrochte pleitbezorger van het referendum maar waar het de opgelegde herindeling van Nuenen betreft geeft men niet thuis. Geldt hier de steun aan gedeputeerde en coalitiediscipline? De SP heeft in de aanloop van het referendum duidelijke partij ideologische verklaringen afgelegd. Die laten aan duidelijkheid niets te wensen over. Namelijk tegen. Het CDA heeft al eerder middels persverklaringen afstand genomen van de opgelegde herindeling en kiest voor democratie van onder uit! De PVV heeft goede en kritische vragen gesteld die de herindeling verwerpen. Al met al wordt het super spannend en zijn het juist de kleine partijen als CU, Lokaal Brabant, 50+ en Partij vd Dieren die de doorslag gaan geven bij de aanstaande stemming. Nú nog kan de Arhi procedure afgebroken worden. Durft U deze verantwoording aan? Ik dank u voor uw aandacht en reken op uw juiste keuze als VOLKSVERTEGENWOORDIGER. Erik Groothoff, fractievoorzitter

CDA thema's prominent in collegewerkprogramma

CDA CDA Partij voor de Vrijheid Stichtse Vecht 19-09-2018 12:14

CDA thema's prominent in collegewerkprogramma Dinsdagavond 18 september ging de de commissie Bestuur in gesprek over het collegewerkprogramma. Dit is het document waarmee de raad op hoofdlijnen de kaders stelt voor deze raadsperiode. Met elkaar werken raad en college aan een andere bestuursstijl. Het college is wat de CDA-fractie betreft goed gestart door alle fracties te betrekken bij het collegewerkprogramma. Ook alle andere fracties, behalve de PVV, is dat goed bevallen. Het college stelt voor er mee door te gaan en dat vinden we een goed voornemen! Als we kijken naar de grote lijnen in het collegewerkprogramma en dat leggen naast het CDA verkiezingsprogramma dan zien we dat onze verkiezingsthema’s "hart voor vitaal platteland", "duurzaamheid", "sport" én "cultuur" een duidelijke plaats hebben binnen dit programma. Op twee specifieke thema’s overweegt de CDA fractie met een amendement het collegewerkprogramma nog scherper te maken, dat betreft het investeringsfonds sport en de plannen voor een vitaal platteland. Donderdag 20 september is het vervolg van de vergadering en dan spreken we inhoudelijk over deze onderwerpen. Kortom, de CDA fractie is in grote lijnen tevreden over het programma voor de komende jaren, maar houdt het college graag scherp op de afspraken en bij het waarmaken van de ambities.

CDA HATTEM OP BEZOEK IN URK

CDA CDA SGP Partij voor de Vrijheid Hattem 14-02-2018 14:34

Hattem - Na een zeer geslaagd dagje uit vorig jaar naar het Europarlement in Brussel, brachten de leden van het CDA Hattem op vrijdag 9 februari jl. een bezoek aan Urk. De Hattemers werden door burgemeester Pieter van Maaren op het gemeentehuis hartelijk ontvangen met een visje en een broodje. De burgemeester had een speciale gast bij zich, Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik. De Hattemse delegatie bracht de zorgen rondom Vliegveld Lelystad aan haar over. Ook werd aandacht gevraagd voor landbouw en natuurbeheer. Burgemeester Van Maaren vertelde boeiend over Urk. Over de bevolkingsopbouw, met 10.000 inwoners jonger dan 25 jaar en over de politieke verhoudingen. Zo stemt 50% van de bevolking SGP en gaat de PVV meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Over het algemeen is men op Urk dynamisch en ondernemend ingesteld en heeft men een sterk gevoel voor omkijken naar elkaar. Adj. Directeur Teun Juk gaf een toelichting op uitdagingen waar de gemeente Urk voor staat. De conclusie is dat Urk veel te bieden heeft op economisch vlak en in zorg voor elkaar. Na de lunch werd het gemaal Vissering van het waterschap Zuiderzeeland bezocht. Gemaal Vissering bij Urk moet één van de meest duurzame gemalen ter wereld worden. Dit sprak de CDA-leden zeer aan, gezien het belang dat ze hechten aan het verduurzamen van de samenleving. Binnenkort start het Waterschap Zuiderzeeland met een aanbesteding voor de renovatie, daar is 600.000 euro voor beschikbaar.Na het bezoek aan het gemaal Vissering, liep het gezelschap onder leiding van een gids van CDA-Urk de ‘Ginkiestocht’. ‘Ginkie' betekent ‘steegje’. Deze ‘ginkies’ zijn in Urk wel heel erg nauw. In de vrieskou werd de historische kern van Urk verkend, met veel verrassende plekjes en doorkijkjes. Indrukwekkend was de gedenkplaats voor de schippers die nooit van de zee zijn teruggekeerd. De ‘Ginkiestocht’ is een echte aanrader, leuk om op een vrije dag te doen. Het bezoek aan Urk werd uiteraard afgesloten met een gezellig etentj

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.