Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

11 documenten

Gezonde lucht voor iedere Utrechter

D66 D66 Utrecht 08-07-2020 12:37

Schone lucht is gezonde lucht. Raadslid Jelmer Schreuder: “Niemand kiest de lucht die hij of zij inademt, daarom moet Utrecht zorgen voor schone lucht voor al haar inwoners.” Momenteel blijft de lucht wel binnen de wettelijke minimale eisen, maar de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie worden nog niet gehaald.

D66 vindt het belangrijk dat alle Utrechters een goede gezondheid hebben, om dat te bereiken is een realistisch plan nodig. Hiervoor moeten we samenwerken met de stad, van inwoners tot ondernemers. D66 is daarom blij dat een akkoord met de bouw is gesloten om schonere machines te gebruiken. Zo kunnen we er vanuit gaan dat de afspraken haalbaar zijn en er doorgebouwd kan worden in de strijd tegen het woningtekort.

Slopen is opkopen

Voor alle bewoners en ondernemers met een oude auto of bestelbus komt er een opkoopregeling, ook buiten de milieuzone. Utrechters kunnen geld krijgen voor hun oude auto van de gemeente als zij een nieuwe, schonere, kopen. Daarbij wordt de bestaande milieuzone aangesloten bij het landelijke beleid. Dit maakt het voor bewoners van Utrecht en daarbuiten duidelijker welke regels gelden. Door het landelijke beleid zal de milieuzone volgend jaar strenger worden. Jelmer Schreuder: “Voor D66 is een opkoopregeling onlosmakelijk verbonden met aanpassingen aan de milieuzone, en wij zijn heel blij dat deze nu ook in de hele stad beschikbaar komt. Zeker in deze tijd moeten we rekening houden waar de kosten van onze ambities landen. Daarom vind ik het heel verstandig dat nu niet is gekozen voor een directe vergroting van de milieuzone.”

Gezonde Luchtplan

D66 wethouder Eerenberg heeft een uitgebreid pakket gepresenteerd wat de grootste bijdragers aan vieze lucht aanpakt. Het Gezonde Luchtplan is een routekaart die de lucht in de stad gezond maakt voor alle Utrechters. Naast de reeds genoemde maatregelen introduceert het college een Utrechtse houtstookstandaard en wordt fietsen gezonder en veiliger door vervuilende brommers naar de rijbaan te verplaatsen.

Vragen over schone lucht

D66 D66 Maassluis 06-02-2020 20:25

Een gezonde lucht is belangrijk om je goed te voelen. Dat weten we in Maassluis als geen ander, met de Botlek aan de overkant van de Waterweg. Onlangs sloot de minister van milieu en wonen een akkoord met verschillende gemeenten: het Schone Lucht Akkoord. De maatregelen uit dit akkoord zouden 50% gezondheidswinst opleveren in 2030 ten opzichte van 2016.

D66 Maassluis is benieuwd naar de inhoud van het akkoord en wat de effecten ervan kunnen zijn voor Maassluis. Daarom hebben we schriftelijke vragen gesteld aan het college. We hopen erachter te komen wat we kunnen doen om onze lucht schoner te maken.

Dit zijn onze vragen:

Bent u op de hoogte van het Schone Lucht Akkoord? Bent u bereid om zich als gemeente Maassluis aan te sluiten bij het Schone Lucht Akkoord? Bent u bereid om een uitvoeringsplan op te stellen zoals in het Schone Lucht Akkoord wordt gesteld en periodiek de effecten van de maatregelen door te (laten) rekenen via de gezondheidsindicator die door het RIVM is ontwikkeld? Heeft u zicht op het gebruik van mobiele bouwmachines en werktuigen die worden aangedreven door een (diesel)aggregaat die in Maassluis worden gebruikt bij bouwprojecten? Bent u bereid om nu al bij opdrachten voor bouwprojecten als voorwaarde te stellen dat mobiele bouwmachines en werktuigen elektrisch worden aangedreven of op schonere brandstof werken? Bent u bereid om vooruitlopend op de daarvoor verwachte wetgeving nu al voor te schrijven dat in nieuwbouwwoningen geen open haarden worden toegestaan en deze houtstookvrij worden gebouwd, zoals in het Schone Lucht Akkoord wordt voorgesteld? Bent u bereid om in Maassluis géén kleine biomassa installaties toe te staan, zoals in het Schone Lucht Akkoord wordt voorgesteld?

Blij met ondertekening Schone Lucht Akkoord

D66 D66 Pijnacker-Nootdorp 01-02-2020 12:11

D66 Pijnacker-Nootdorp is blij met de ondertekening van het Schone Lucht Akkoord door de gemeente Pijnacker-Nootdorp. In het Schone Lucht Akkoord werken Rijk, provincies en gemeenten samen aan maatregelen voor een betere luchtkwaliteit.

Ook in onze gemeente laat de luchtkwaliteit nog te wensen over, zo blijkt uit onder andere onderzoek van de GGD. Vorig jaar stuurde het Milieuplatform Pijnacker-Nootdorp daarom een brandbrief aan de gemeenteraad en het college. Hierin vragen ze om de luchtkwaliteit rond de A12, A13 en N470 op de agenda te zetten.

Hoewel de problematiek rond de luchtkwaliteit zich niet aan gemeentegrenzen houdt, zijn er wel degelijk lokale maatregelen mogelijk. Denk aan het stimuleren van de fiets en het openbaar vervoer en het verder terug brengen van uitstoot door huishoudens en bedrijven.

Daarnaast is het belangrijk om inzicht te hebben in de omvang van de luchtvervuiling. In veel gemeenten om ons heen zien we zogenaamde burgermeetnetten ontstaan. Dit zijn initiatieven, waarbij inwoners zelf de luchtkwaliteit meten met door het RIVM goedgekeurde meetkastjes. Zo wordt gezorgd voor méér meetgegevens, waardoor beter onderzoek kan worden gedaan.

Op die manier ontstaat beter inzicht in de omvang van de problematiek en komt er een basis om met elkaar in gesprek te gaan over mogelijke bijdragen van de gemeente aan het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Blij met ondertekening Schone Lucht Akkoord

https://pijnacker-nootdorp.d66.nl/2020/02/01/blij-met-ondertekening-schone-lucht-akkoord/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Denkt u met ons mee?

D66 D66 CDA Gennep 06-10-2019 18:30

Wilt u met ons meedenken? Het gaat over extra bomen en bossen in de gemeente Gennep.

Over een Gennepse bijdrage (hoe klein ook in het groter geheel van Limburg) door het fraaier maken van het landschap, door het leveren van een bijdrage aan de leefbaarheid in de diverse kernen en door het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dit door de inzet van de gemeente (middels het planten van bomen in openbare ruimtes), door de lokale bedrijven (door implementatie van stikstofcompensatie regelingen) en door de inwoners (door in hun eigen tuinen o.a. meer struiken, fruit- en loofbomen te planten). Op weg naar een groene gemeente.

In het kortgeleden vastgestelde collegeprogramma van de provincie Limburg is aangegeven dat de provincie in twee collegeperiodes (komende acht jaar) 1,1 miljoen bomen wil planten,  één voor elke Limburger.  D66-Gennep juicht dat plan toe en denkt aan zelfs meer bomen. Echter, in de Gennepse begroting voor 2020 is geen bedrag opgenomen voor de aanschaf en het planten van bomen binnen en buiten de kernen. Hoewel ook het CDA in het provinciaal bestuur een promotor is voor meer bomen in Limburg, sprak het CDA-Gennep de afgelopen raadsvergadering uit dat ze “terughoudendheid” voorstaat als het gaat om bomen in het centrum van Gennep, terwijl juist daar bomen ontbreken.

https://gennep.d66.nl/2019/10/06/denkt-u-met-ons-mee/Bomen
Foto - I
Met meer bomen wordt het landschap fraaier, de kernen leefbaarder en het verbetert de luchtkwaliteit.

Het is een van de beste manieren om mede bij te dragen aan het tegengaan van klimaatverandering. Bomen zorgen voor schaduw, halen koolstofdioxide uit de lucht en zetten die om in zuurstof. Wij willen graag uw ideeën. Hoe concreter we kunnen zijn, hoe meer dat we duidelijk kunnen maken hoe we onze gemeente groener kunnen maken.

D66-Gennep wil in de raadsvergadering van 4 november 2019 via een motie aandacht vragen voor het planten van bomen. Een motie die wij dan graag zien leiden tot het opnemen in de begroting van 2020 voor de aanplant van vele bomen in een groene gemeente Gennep.

Een greep uit de ideeën die binnen D66-Gennep leven ten aanzien van het bomeninitiatief. Er zouden meer solitaire bomen in de Zandstraat kunnen worden geplant. Dat geeft niet alleen verkoeling tijdens warme, zonnige dagen maar nodigt ook uit om verder de Zandstraat in te wandelen. Zeer aantrekkelijk zouden vruchtbomen in het Nierspark kunnen zijn, en per wijk zouden kleine parkjes of laantjes kunnen worden ingericht (de ruimte daarvoor is daar veelal ruimschoots beschikbaar). De gemeente zou daartoe de dorps-/wijkraden kunnen uitnodigen om met een beplantingsplan voor de wijk te komen. Een aanvullend idee is om een boom voor een nieuw geborene en één voor elke 100-jarige uit de wijk of het dorp in een parkje in de wijk of dorp te planten.

https://gennep.d66.nl/2019/10/06/denkt-u-met-ons-mee/
III

Ook zouden 100-jarigen een eigen “Knarrenparkje” ergens in het centrum (bijvoorbeeld nabij de Niers) toegewezen kunnen krijgen om die met bomen, planten, struiken en bankjes in te richten.

En wat denkt u van een groene verbinding tussen het Reichswald en het Maasduinengebied door het aanleggen van boscorridors tussen deze natuurgebieden met zo goed mogelijk behoud van het “open landschap gezicht”. Een echte uitdaging voor een gemeente die groen wil zijn!

https://gennep.d66.nl/2019/10/06/denkt-u-met-ons-mee/
II

Wat vindt u? Geef uw ideeën of opmerkingen aan ons door zodat wij ermee aan de slag kunnen gaan. Dat kan via ons mailadres: info@d66gennep.nl Of via Facebook

Begroting van daadkracht op duurzaamheid

D66 D66 Rotterdam 03-10-2019 14:54

Begroting

In de media waren er veel positieve reacties op de Begroting 2020 die wethouder financiën Arjan van Gils vorige week presenteerde. D66 is met name trots op de concrete stappen die Rotterdam zet met de energietransitie en de verdere uitbouw van de Citylounge. Maar gelukkig is de financiering het Songfestival nu ook geregeld. Fractievoorzitter Chantal Zeegers: “Met deze begroting maken we geld vrij voor concrete invulling van de energietransitie en het nog aantrekkelijker maken van onze stad. Daar liggen genoeg kansen en die gaan we nu verzilveren!”

 

Buitenruimte: Rotterdam als City lounge

“Met deze begroting transformeert Rotterdam zichtbaar. De City lounge, een stokpaardje van onze partij, komt steeds dichterbij. De Meent, het Binnenwegplein en het prachtige Stationsplein zijn al gerenoveerd. De Coolsingel wordt een mooie boulevard!” Rotterdam trekt komend jaar verder 3,7 miljoen euro uit voor concrete plannen voor Schouwburgplein, Maashaven, Hofbogen, Alexandrium en Westblaak-Coolsingel-Hofplein.

 

Energietransitie: walstroom, een revolving fund en lokale initiatieven

De Rotterdamse energietransitie krijgt steeds meer vorm. In de begroting is daar voor allerlei zaken budget voor vrijgemaakt. Van het vergroenen van het eigen wagenpark tot zonnepanelen op de daken van bedrijfsterreinen. D66 heeft zich de afgelopen tijd vooral hard gemaakt voor walstroom, een revolving fund en lokale initiatieven van bewoners en ondernemers. En gelukkig vinden we dat terug in de begroting.

 

D66 wil al langer schepen die in Rotterdam aanmeren, stimuleren om walstroom te gebruiken. Hierdoor hoeven schepen hun vervuilende en luide motoren niet te laten draaien. Dit scheelt CO2-uitstoot en geluidsoverlast voor Rotterdammers. Zeegers: “Momenteel is er geen infrastructuur voor walstroom. Hierdoor zijn schepen genoodzaakt om hun generatoren te laten draaien. Dit zorgt voor sterke luchtvervuiling in de stad en geluidsoverlast bij omwonenden. Hier willen we wat aan doen.”

 

Het halen van de duurzaamheidsdoelstellingen kan de gemeente niet alleen. Daarom start het college met het Energietransitiefonds. Dit fonds zal zoveel mogelijk inzetten op revolverende middelen. Het idee van dit fonds is dat opbrengsten – zoals rente, afgeloste leningen, dividend en bijvoorbeeld geld uit de verkoop van aandelen – terugvloeien naar het fonds, waardoor het geld nog een keer ingezet kan worden voor het financieren van andere projecten. “Met dit fonds gaan we flink inzetten op het financieel ondersteunen van lokale bottom-up initiatieven en innovatie in de stad, zowel van burgers als bedrijven” aldus Zeegers.

 

Het bericht Begroting van daadkracht op duurzaamheid verscheen eerst op Rotterdam.

Rem af van autoluwe binnenstad

D66 D66 Amersfoort 05-08-2019 11:34

In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces heeft Irma namens D66 de motie ‘Rem af van de autoluwe binnenstad!’ ingediend. Deze is aangenomen met 31 stemmen voor en 8 tegen! Een prachtig resultaat! Dit betekent een duwtje in de rug voor het college om nu echt tempo te gaan maken met het invoeren van de wens van Amersfoort om de binnenstad veiliger, schoner en leefbaarder te maken. En wie kan daar nou tegen zijn? D66 is daarom blij met de reactie van wethouder Buijtelaar in antwoord op de motie en in de reactie in de pers daags na onze motie. Al in het derde kwartaal komt het plan naar de raad toe en de verwachting is dat begin 2020 de uitvoering kan starten. Hoewel het voor ons niet snel genoeg kan gaan, begrijpen we ook dat het invoeren aanpassingen vraagt in de toegang, de ontheffingsmogelijkheden voor wie slechter ter been is, afspraken met de omwonenden en met de ondernemers, en dat ieder verbod ook gehandhaafd moet kunnen worden, waardoor ook daar controlemechanismen nodig zijn.

D66 let uiteraard ook vooral op de mogelijkheden die inwoners kregen om over de mogelijkheden en alternatieven mee te denken, zodat zij zich gehoord voelen. Dat gaat tot nu toe goed. We blijven dit proces natuurlijk goed voeren en als woordvoerder op dit dossier is Irma Dijkstra bereikbaar voor input, suggesties of vragen.

Waarom is D66 voor een autoluwe binnenstad? Gemotoriseerd verkeer eist behoorlijk wat ruimte op in onze mooie historische binnenstad. Daarnaast rijden er veel bezoekers rond, op zoek naar parkeerplaatsen, die er eigenlijk nauwelijks zijn. Het overgrote deel van de parkeerplaatsen zijn nu voor vergunninghouders. Die blijven dan ook gewoon welkom in de binnenstad. Door de auto uit de binnenstad te halen, komt er meer ruimte vrij voor de fiets en voetganger. Hierdoor wordt het gebied aantrekkelijker en veiliger, voor de bezoeker en bewoner. Ook is er dan ruimte voor meer groen, wat zorgt voor een gezonder en klimaatbestendig geheel. Bovendien vermindert de hoeveelheid fijnstof, wat de luchtkwaliteit verbetert. Het project heeft wat vertraging opgelopen, omdat participatie en inspraak van bewoners en ondernemers als heel waardevol en belangrijk onderdeel van het project wordt gezien. Dit is achter de rug. Vandaar dat wij van D66 nu ook de rem af willen hebben van de uitvoering van dit project. Benieuwd hoe dat gaat? Kijk hier het filmpje.

GroenLinks presenteert Actieplan Gezonde Lucht | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Tilburg 17-06-2019 00:00

GroenLinks Tilburg komt met een eigen plan om de luchtkwaliteit in Tilburg sterk te verbeteren. Schone lucht is belangrijk voor een gezonde stad, maar het plan van de gemeente om hier aan te werken laat te lang op zich wachten. Dat was de reden voor burgerraadslid Martin de Wolf om een eigen Actieplan ter inspiratie te overhandigen aan het College. 

In december 2016 dienden GL, D66, PvdA en SP het initiatiefvoorstel 'Gezonde lucht in Tilburg' in. Naar aanleiding van dat initiatiefvoorstel heeft het RIVM een onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van de lucht in Tilburg. Uitkomst was dat vermindering van houtstook de luchtkwaliteit zou kunnen verbeteren. Op basis daarvan kondigde het College een 'actieplan houtstook' aan, dat in 2018 zou verschijnen.

GroenLinks-burgerraadslid Martin de Wolf: “De luchtkwaliteit kan veel beter in Tilburg. Het is de hoogste tijd dat de gemeente maatregelen gaat nemen!”

In maart 2019 was er nog steeds geen 'actieplan houtstook'. De indieners van het voorgenoemde initiatiefvoorstel hebben zodoende schriftelijke vragen gesteld, op basis waarvan het College antwoordde: "Het actieplan ‘Stook verantwoord’ nadert de afronding. Het actieplan wordt naar verwachting in mei aan de raad aangeboden." Het is inmiddels medio juni 2019 en het actieplan is nog steeds niet aan de raad aangeboden.

Tijdens het vragenhalfuurtje van maandag 17 juni 2019 presenteert GroenLinks haar eigen Actieplan. In dit plan is aandacht voor het meten van luchtkwaliteit, elektrisch barbecueën, bewust stoken, schone mobiliteit en meer groen. Het plan is te lezen in de bijlage. 

D66 & GL: Zorgen over aantrekken cruiseschepen

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 02-06-2019 13:15

GroenLinks en D66 maken zich zorgen over de komst van cruiseschepen naar Den Haag. Vrijwel alle cruiseschepen varen nog op sterk vervuilende stookolie en dat heeft mogelijk gevolgen voor de luchtkwaliteit in onze stad. Ook is onduidelijk welk effect de grote stroom toeristen heeft op de leefbaarheid. “Wij twijfelen of Den Haag gebaat is bij de komst van meer cruiseschepen”, aldus Arjen Kapteijns (GroenLInks).

Schone lucht

Het stadsbestuur heeft besloten om meer cruiseschepen  naar Scheveningen te halen. De coalitiepartijen GroenLinks en D66 hebben het Haagse stadsbestuur om toelichting gevraagd op dat besluit. “We willen graag weten hoe de  doelstellingen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad rijmen met het aantrekken van meer cruiseschepen. Ook willen we graag weten hoeveel geld het cruisetoerisme de stad daadwerkelijk oplevert”, aldus Daniel Scheper (D66).

Kwaliteitstoerisme

Het is ook niet helder op welke manier bewoners betrokken zijn bij het besluit om meer cruiseschepen naar Scheveningen te halen. Dit terwijl cruiseboten mogelijk van invloed zijn op de leefbaarheid. Een boot zorgt in elk geval voor een grote stroom toeristen die in één keer de haven betreedt. Ook zorgen de cruiseboten voor een flinke uitstoot van CO2 en fijnstof in de haven en daardoor krijgen omwonenden vermoedelijk te maken met een slechtere luchtkwaliteit. Wij horen graag hoe dit past bij de klimaatambities en het doel om kwaliteitstoerisme naar Den Haag te trekken”, aldus Kapteijns. GroenLinks en D66 hebben over deze kwestie schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur.

The post D66 & GL: Zorgen over aantrekken cruiseschepen appeared first on Onze stad.

GroenLinks en D66: 'Zorgen over aantrekken cruiseschepen' | Den Haag

GroenLinks GroenLinks D66 Den Haag 31-05-2019 00:00

GroenLinks en D66 maken zich zorgen over de komst van cruiseschepen naar Den Haag. Vrijwel alle cruiseschepen varen nog op sterk vervuilende stookolie en dat heeft mogelijk gevolgen voor de CO2-uitstoot en luchtkwaliteit in onze stad. Ook is onduidelijk welk effect de grote stroom toeristen heeft op de leefbaarheid: “Wij twijfelen of Den Haag gebaat is bij de komst van meer cruiseschepen".
 
Schone lucht
Alhoewel grote schepen volgens het coalitieakkoord niet toegestaan zijn, gaat het stadsbestuur kleinere cruiseschepen naar Scheveningen halen. De coalitiepartijen GroenLinks en D66 hebben het Haagse stadsbestuur om uitleg gevraagd over dat besluit. "We willen graag weten hoe de  doelstellingen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad rijmen met het aantrekken van meer cruiseschepen. Ook willen we graag weten hoeveel geld het cruisetoerisme de stad daadwerkelijk oplevert", aldus Arjen Kapteijns (GroenLinks) en Daniel Scheper (D66)
 
Kwaliteitstoerisme
Het is ook niet helder op welke manier bewoners betrokken zijn bij het besluit om meer cruiseschepen naar Scheveningen te halen. Dit terwijl cruiseboten mogelijk van invloed zijn op de leefbaarheid. Een boot zorgt in elk geval voor een grote stroom toeristen die in één keer de haven betreedt. Ook zorgen de cruiseboten voor een flinke uitstoot van CO2 en fijnstof in de haven en daardoor krijgen omwonenden vermoedelijk te maken met een slechtere luchtkwaliteit. Wij horen graag hoe dit past bij de klimaatambities en het doel om kwaliteitstoerisme naar Den Haag te trekken", aldus de partijen. GroenLinks en D66 hebben over deze kwestie schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur.
 
 

Noorderhaven: pak met bewoners ook houtrook aan

D66 D66 Groningen 29-05-2019 18:04

Op initiatief van D66 nam de gemeenteraad een motie aan om te onderzoeken of de onderhoudssubsidie voor onderhoud van schepen ook te gebruiken voor de bestrijding van fijnstof. In de omgeving van de Noorderhaven zijn problemen met de houtrook van sommige scheepskachels. Tom: “een openhaard 2 uur laten branden stoot meer fijnstof uit dan een autorit van 1000 kilometer. We willen graag onderzoeken of de bestrijding van fijnstof ook onderdeel kan zijn van de onderhoudssubsidie en hoe schepen gebruik kunnen maken van bestaande duurzaamheidsregelingen”.

In het Plan van Aanpak van de Noorderhaven, die werd besproken in de gemeenteraad, wil de gemeente Groningen de woon- en beeldkwaliteit van de Noorderhaven verbeteren. Het college van B&W stelt daarom voor om een onderhoudssubsidie aan bewoners te geven om hun boot op te knappen. Bewoners betwijfelen of deze onderhoudssubsidie daadwerkelijk helpt om schepen op te knappen. Tom: “We snappen de zorgen van bewoners en hebben we het college opgeroepen om individueel en zorgvuldig te werk te gaan, en de voorgestelde onderhoudssubsidie in de volle breedte in te zetten voor het opknappen van de Noorderhaven.”

D66 is zich ervan bewust dat het gaat over de woonplek van mede-inwoners en wonen is een basisbehoefte. Daarom lijkt het ons een goed idee om te kijken of we de onderhoudssubsidie ook kunnen gebruiken om de problemen met houtrook aan te pakken. Tom: “Wij vinden een onderhoudssubsidie voor regulier onderhoud niet zo rechtvaardig, maar als we hem ook voor dit doel inzetten sluiten we mooi aan bij onze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en schone lucht”.

Het bericht Noorderhaven: pak met bewoners ook houtrook aan verscheen eerst op Groningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.