Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

84 documenten

Overwegingen bij het dossier Mobiliteit - Delano van Luik

CDA CDA Nijmegen 03-05-2020 10:22

Het College wil betaald parkeren invoeren in de Hof van Holland en aan de westzijde van het station. Aangezien er veel nieuwbouw gerealiseerd gaat worden rond station Lent en station Nijmegen en hier minder parkeerplekken voor vrijgemaakt kunnen worden, is de vrees dat de parkeerdruk in omliggende wijken op zal lopen. Vandaar ook de redenatie van ons College. Bewoners weten wat het beste is voor de wijk: ook bij betaald parkeren Tot zover kan het CDA de redenatie van het College volgen. Waar de redenatie spaak loopt, is dat er bij de bewoners in betrokken wijken geen steun blijkt voor deze plannen. Dat betekent nogal wat, aangezien het College voorstelt om de enquête waaruit 80% steun voor invoer betaald parkeren moet blijken wordt geschrapt. Voor het CDA geldt dat betaald parkeren zo een ingrijpend instrument is voor het leven in een wijk dat dit niet zomaar van bovenaf kan worden opgelegd. De wijkbewoners weten zelf wat het beste voor hun wijk is en daarom is voor betaald parkeren instemming op het laagste niveau noodzakelijk. De gemeente kan niet bewoners vragen om te participeren en tegelijkertijd het draagvlak onder burgers negeren. De wethouder hoeft daarbij ook niet te vrezen dat hierdoor de nieuwbouwplannen niet door kunnen gaan: zodra de parkeerdruk toeneemt kunnen wijkbewoners het verzoek doen tot een enquête om toch betaald parkeren in te voeren. Dat duurt wel wat langer, maar dan weten we wel zeker dat betaald parkeren noodzakelijk is en gedragen wordt. Delano van Luik, fractievolger CDA Nijmegen

Aandacht voor Spoorzone ontwikkeling | Culemborg

GroenLinks GroenLinks Culemborg 02-04-2020 00:00

In het AD van 1 april een artikel over de ontwikkeling van de Spoorzone in Culemborg. Met nadrukkelijk aandacht voor betaalbare woningbouw voor jongeren & starters waarvoor GroenLinks Culemborg zich inzet!

Ontwikkeling van de Spoorzone, aangevuld met veilige fiets- & voetpaden, maakt van het station een aantrekkelijke toegangspoort tot het historische centrum. Een creatieve woon-werk hub waar gewerkt én geleefd wordt, die meteen bij aankomst op het station mens...en laat zien wat onze stad te bieden heeft. Bovendien biedt een innovatieve Spoorzone ook een mooie kans om west en oost Culemborg meer met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld door op termijn een extra fiets-voetgangerstunnel te realiseren.

“GroenLinks opperde vorig jaar al om het stationsgebied ook te benutten voor woningbouw. Dit is vooral voor jongeren een aantrekkelijke woonplek, omdat die veelal op Utrecht georiënteerd zijn en via trein & sneltram snel in Utrecht stad of de studiecampus kunnen zijn.”

Bekijk het AD-artikel hier.

Uitbreiding fietsenstalling station Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 11-03-2020 15:55

Binnen twee jaar wordt de fietsenstalling bij station Rosmalen fors uitgebreid. Er komen in totaal 250 extra plekken voor fietsen bij. D66 is erg blij met deze uitbreiding, waar we sinds 2017 voor gestreden hebben.

D66 pleitte in 2017 al voor een uitbreiding van de fietsenstallingsplekken bij station Rosmalen. We dienden toen een motie in die de gemeente opriep om hiermee aan de slag te gaan. Ook was het voor ons een belangrijk item bij de afgelopen verkiezingen. We zien en horen namelijk dat het stallen van fietsen een grote opgave is bij dit station. Daarom zijn we verheugd dat er extra fietsrekken komen aan de noord- en de zuidkant van het station. Aan de zuidkant komen dubbellaagse rekken, in de hoogte. Aan de noordzijde maakt het voormalige bewakingshuisje van de stalling plaats voor reguliere fietsenrekken en stallingsplaatsen voor scooters en brommers.

Raadslid Geert Verbruggen: “Het is geweldig dat de stallingscapaciteit voor fietsen bij het station Rosmalen de komende jaren wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het voor de fietsende treinreizigers weer gemakkelijker om een stallingsplek te vinden.”

Uitbreiding fietsenstalling station Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 11-03-2020 15:55

Binnen twee jaar wordt de fietsenstalling bij station Rosmalen fors uitgebreid. Er komen in totaal 250 extra plekken voor fietsen bij. D66 is erg blij met deze uitbreiding, waar we sinds 2017 voor gestreden hebben.

D66 pleitte in 2017 al voor een uitbreiding van de fietsenstallingsplekken bij station Rosmalen. We dienden toen een motie in die de gemeente opriep om hiermee aan de slag te gaan. Ook was het voor ons een belangrijk item bij de afgelopen verkiezingen. We zien en horen namelijk dat het stallen van fietsen een grote opgave is bij dit station. Daarom zijn we verheugd dat er extra fietsrekken komen aan de noord- en de zuidkant van het station. Aan de zuidkant komen dubbellaagse rekken, in de hoogte. Aan de noordzijde maakt het voormalige bewakingshuisje van de stalling plaats voor reguliere fietsenrekken en stallingsplaatsen voor scooters en brommers.

Raadslid Geert Verbruggen: “Het is geweldig dat de stallingscapaciteit voor fietsen bij het station Rosmalen de komende jaren wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het voor de fietsende treinreizigers weer gemakkelijker om een stallingsplek te vinden.”

Lelylijn belangrijk voor Opsterland!

VVD VVD Opsterland 02-03-2020 03:54

De media besteden weer volop aandacht aan de Lelylijn, in het verleden in het nieuws als HSL (Hoge Snelheids Lijn) of de Magneetspoorlijn. De voorgestelde route loopt nog steeds van Groningen, via Drachten, Heerenveen, Emmeloord en Lelystad, naar het bestaande spoornet naar Amsterdam e.o.

Het plan landde indertijd in de ijskast doordat de Randstad het belang niet zag van een supersnelle verbinding met het Noorden. Dat lijkt nu heel anders te zijn. De Randstad slibt vol met wegen, auto’s en bestaande spoorverbindingen. Zelfs de directie van Schiphol pleit openlijk voor een snelle verbinding met het Noorden, inclusief het doortrekken van de spoorlijn naar Bremen en Hamburg. Achterliggend idee: Europese reizen van minder dan 500 kilometer niet meer met het vliegtuig maar met elektrische treinen maken. Mits reistijd en kosten kunnen concurreren met het vliegen en het bovendien een flinke CO2-reductie oplevert.

Maar wat is het belang voor Opsterland om in Drachten of Heerenveen op te kunnen stappen op de snelle Lelylijn? Veel bedrijven vestigen zich in de buurt van Schiphol of de grote zeehavens van Rotterdam. Zij trekken jonge mannen en vrouwen richting het westen. Inwoners uit het Noorden en dus ook Opsterland vertrekken voor opleiding en werk naar de Randstad. Dat merken we bijvoorbeeld aan een verhoudingsgewijze versnelde vergrijzing van de bevolking, het zogenaamde ‘ontgroenings-effect’.Met een snelle treinverbinding als de Lelylijn is het mogelijk binnen een uur in de Randstad te zijn. Geen file, goed voor de stikstof- en CO2-reductie en men kan hier blijven wonen. Dat helpt bij het behoud van voorzieningen zoals goed onderwijs. Ook de middenstand en sportverenigingen plukken hun voordeel van deze nieuwe snelle spoorlijn. Onderbelicht is het belang voor de recreatieve en toeristische sector. Terwijl de snelle treinen de forenzen naar de Randstad brengen, kunnen toeristen de overvolle Randstad ontvluchten en een dagje genieten van de prachtige Opsterlandse landschappen.

Het Rijk mag van de honderden miljarden aardgasbaten uit het wingebied ’t Noorden best wel een ‘paar’ miljarden terug laten vloeien. Kortom: investeer in de aanleg van de Lelylijn. Het is een uitstekende investering voor Nederland in zijn geheel en voor Opsterland in het bijzonder.

Wanda GeertsmaHielke de VriesVVD Opsterland

Vanavond bijeenkomst in Nieuwe Doelen over Parkeren

ChristenUnie ChristenUnie Enkhuizen 03-02-2020 12:51

https://enkhuizen.christenunie.nl/k/n6049/news/view/1310379/63543/ZebrapadVanavond is er in de Nieuwe Doelen een bijeenkomst over Parkeren. Binnenkort staat Verkeer en Parkeren in Enkhuizen op de agenda. Afgelopen jaren is er rondom Verkeer wel van alles aangepakt zoals..

de oversteekplaats voor school De Klaverweid aan de Sebastiaan Centenweg, fietsstroken op Gerard Brandweg en Piets Smitsstraat en de rotonde daar is prachtig geworden met jaarrond bloeiende beplanting en zo is er meer.

Onlangs echter heeft wethouder Struijlaard uitgelegd dat hij met het Parkeerterrein aan de Flevolaan nog niet veel verder is gekomen, heel jammer! Graag willen wij als fractie dat alsnog het raadsvoorstel uit 2017 -om dit parkeerterrein geschikt te maken voor langparkeren voor zeilers en bussen - verder ontwikkeld wordt. Alles in goed overleg met Pipelife natuurlijk. Als het parkeerterrein verder uitgebreid wordt in westelijke richting, zoals al in het raadsvoorstel van 2017 staat, dan zou er genoeg ruimte zijn ook voor personeel van de bedrijven. Vervolgens zou op de P-plaats bij het NS-Station meer plaats vrijkomen voor kort parkeren.

Zo zijn er meer punten uiteraard over Parkeren, dus denk mee deze avond of laat het ons horen via de mail of telefoon.

Groenlinks zet vraagtekens bij meer meer meer infrastructuur | Venlo

GroenLinks GroenLinks Venlo 18-12-2019 00:00

Een meerderheid van de Venlose gemeenteraad stemde in met een motie waarin het college werd verzocht een bidbook op te stellen, waardoor er geld uit Den Haag kan worden binnengehaald voor infrastructurele projecten. GroenLink stemde als enige tegen. Waarom? Meer Haags geld naar Venlo is toch juist goed? Wij hebben tegen gestemd om een statement te maken. Meer infra betekent ook meer verkeer, meer stikstof en meer luchtvervuiling. De bedoeling van onze tegenstem was om de raad dit verband te laten zien.

Ook GroenLinks ziet dat Limburg voor grote infrastructurele uitdagingen staat. Op het wegennet zien we filevorming, problemen rond de A67 en A73, voor het spoor hebben we vele wensen (een veilig emplacement, IC Eindhoven-Düsseldorf voor een betere verbinding met Duitsland, spoorverdubbeling Kaldenkirchen-Dulken en de ondertunneling van de Vierpaardjes) en we zijn een warm voorstander voor een verdere verduurzaming in de mobiliteit.

Maar deze motie ademde ons teveel de sfeer van dat meer, meer, meer infrastructuur de oplossing zou zijn. GroenLinks zet daar stevige vraagtekens bij.

Petitie GroenLinks heeft succes in nieuwe dienstregeling NS | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks Leeuwarden 16-12-2019 00:00

De petitie van GroenLinks ‘Herstel goede treinverbinding Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega’ die twee jaar geleden door ruim vierduizend mensen is ondertekend, heeft succes gehad. Aanleiding voor de petitie was de dienstregeling, ingevoerd in december 2017, waarbij de Intercitytreinen de stations in Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega voorbij gingen en er tussen Leeuwarden en Meppel twee sprinters reden. Deze dienstregeling van de NS zorgde voor langere reistijden en meer overstappen voor reizigers die gebruikmaakten van genoemde stations. Met ingang van 15 december is de nieuwe dienstregeling ingegaan waarbij de reistijd naar Zwolle met een kwartier is verkort. Extra overstappen tot Zwolle blijft nog wel.

'Wij willen het reizen met het openbaar vervoer zoveel mogelijk stimuleren. Lang moeten wachten op een trein past daar volgens ons niet bij', aldus Pim Astro van PAL GroenLinks. ‘Wij zijn blij dat de NS gehoor heeft gegeven aan de duizenden mensen die onze petitie destijds hebben ondertekend. Met de nieuwe dienstregeling wordt het weer een stuk aantrekkelijker om vanuit het noorden met de trein naar Zwolle en de Randstad te reizen’, aldus Elsa van der Hoek, statenlid van GrienLinks. Ook de GroenLinks afdelingen uit Heerenveen en Weststellingwerf waren bij de petitie betrokken.

Wel signaleren de GroenLinks afdelingen een nieuw knelpunt. Door de nieuwe dienstregeling krijgen reizigers van de sprinter uit de richting van Zwolle te maken met een langere overstaptijd in Leeuwarden op de treinen in de richting van Harlingen en Groningen. In enkele gevallen kan deze toenemen van vier naar 24 minuten. Van der Hoek: ‘We gaan hierover in gesprek met de betrokken partijen. Wij willen dat zoveel mogelijk mensen de auto laten staan en gebruik maken van het openbaar vervoer. Goede verbindingen en korte overstaptijden zijn daarvoor essentieel.’

Lobby voor verbeterde buslijn 673 succesvol.

ChristenUnie ChristenUnie Geldermalsen 20-11-2019 10:51

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1281696/1084246/Arriva buslijk 673 foto.jpgDe dreiging van het wegvallen van een goede openbaar vervoer regeling in het westen van gemeente West Betuwe is teniet gedaan. Door stevig lobbywerk van onze fractie samen met de directies van de scholen voor voortgezet onderwijs in Gorinchem heeft Arriva een verbeterde dienstregeling tussen Leerdam en Gorinchem vastgesteld. De nieuwe buslijn 673 vervangt de lijnen 73 en 141 en gaat per 15 december 2019 in. Goed nieuws voor met name scholieren uit Asperen, Heukelum en Spijk die in Gorinchem naar school gaan. Lijn 673 rijdt dan zowel 's morgens als 's middags vier keer en wel van maandag tot en met vrijdag. De dienstregeling staat op internet bij Arriva:

https://www.arriva.nl/consumenten/reisinformatie-1/dienstregeling.htm?city=Gorinchem&travelby=bus&line=673:1&direction=1&start=&end=&stop=Gorinchem%2C+Anna+Blamanstraat&stopcode=&tmgpoint=&tripdate=15-12-2019&action=SWITCH_DIRECTION#dienstregeling

Na het bekend worden van de voorgestelde nieuwe dienstregeling voor 2020 bleek dat Arriva de route Leerdam - Gorinchem zodanig gewijzigd had, dat dit grote nadelige gevolgen had voor reizigers, en met name scholieren, uit de kernen Asperen, Heukelum en Spijk. De ChristenUnie heeft toen in de gemeenteraad het college gevraagd om haar invloed aan te wenden bij het provinciebestuur en bij Arriva om tot een acceptabele dienstregeling te komen voor deze buslijn. Ook de directies van de scholen in Gorinchem hebben hun bezwaar kenbaar gemaakt. Via onze Statenfractie hebben we ook nog aangedrongen om tot een goede regeling voor het openbaar vervoer in deze regio te komen. Al het lobbywerk heeft tot het gewenste resultaat geleid en daar zijn we heel tevreden over. Gedeputeerde Staten van provincie Gelderland hebben de nieuwe dienstregeling van Arriva inmiddels goedgekeurd.

Foto: van facebookpagina Waar zouden we zijn zonder deze LIJN - 73.

Lobby voor verbeterde buslijn 673 succesvol.

ChristenUnie ChristenUnie Lingewaal 20-11-2019 10:51

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1281696/1084246/Arriva buslijk 673 foto.jpgDe dreiging van het wegvallen van een goede openbaar vervoer regeling in het westen van gemeente West Betuwe is teniet gedaan. Door stevig lobbywerk van onze fractie samen met de directies van de scholen voor voortgezet onderwijs in Gorinchem heeft Arriva een verbeterde dienstregeling tussen Leerdam en Gorinchem vastgesteld. De nieuwe buslijn 673 vervangt de lijnen 73 en 141 en gaat per 15 december 2019 in. Goed nieuws voor met name scholieren uit Asperen, Heukelum en Spijk die in Gorinchem naar school gaan. Lijn 673 rijdt dan zowel 's morgens als 's middags vier keer en wel van maandag tot en met vrijdag. De dienstregeling staat op internet bij Arriva:

https://www.arriva.nl/consumenten/reisinformatie-1/dienstregeling.htm?city=Gorinchem&travelby=bus&line=673:1&direction=1&start=&end=&stop=Gorinchem%2C+Anna+Blamanstraat&stopcode=&tmgpoint=&tripdate=15-12-2019&action=SWITCH_DIRECTION#dienstregeling

Na het bekend worden van de voorgestelde nieuwe dienstregeling voor 2020 bleek dat Arriva de route Leerdam - Gorinchem zodanig gewijzigd had, dat dit grote nadelige gevolgen had voor reizigers, en met name scholieren, uit de kernen Asperen, Heukelum en Spijk. De ChristenUnie heeft toen in de gemeenteraad het college gevraagd om haar invloed aan te wenden bij het provinciebestuur en bij Arriva om tot een acceptabele dienstregeling te komen voor deze buslijn. Ook de directies van de scholen in Gorinchem hebben hun bezwaar kenbaar gemaakt. Via onze Statenfractie hebben we ook nog aangedrongen om tot een goede regeling voor het openbaar vervoer in deze regio te komen. Al het lobbywerk heeft tot het gewenste resultaat geleid en daar zijn we heel tevreden over. Gedeputeerde Staten van provincie Gelderland hebben de nieuwe dienstregeling van Arriva inmiddels goedgekeurd.

Foto: van facebookpagina Waar zouden we zijn zonder deze LIJN - 73.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.