Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

31 documenten

Van Boer tot Bord

PvdA PvdA Zeeland 23-08-2020 22:30

Hoe kunnen wij met ons voedsel het klimaat redden? Op 29 augustus 2020 is hierover een bijeenkomst op ‘Loverendale’ aan de Oranjezonweg 1 in Oostkapelle. Van Brussel tot Bruinisse wordt mede georganiseerd door Eddy Heerschop, Marion Lippens en Barbara Oomen.

Welke kansen biedt dit voor de manier waarop we ons voedsel in Zeeland produceren en consumeren? Wat betekent de strategie voor ons eetpatroon en hoe maken we de verbinding tussen boer en bord korter en duurzamer? Hoe kan Zeeland koploper worden en hoe kan Europa hierbij helpen? Graag nodigen we u uit voor een studiemiddag rondom deze vragen, op een unieke plek: Loverendale, in 1926 opgericht als eerste biologisch-dynamisch landbouwbedrijf in Nederland.

Aanmelden kan via deze link.

https://zeeland.pvda.nl/nieuws/van-boer-tot-bord/

Het bericht Van Boer tot Bord verscheen eerst op PvdA Zeeland.

De SP houdt de Binnenvaart op de politieke agenda

SP SP Noord-Holland 06-07-2020 07:37

De binnenvaart is een grote sector binnen het vervoer. Ze kent vele arbeidsplaatsen en is een belangrijke spil in de landelijke en provinciale economie. Aan de scheepvaart - in het algemeen – wordt een flink percentage van de stikstofuitstoot toegekend. De SP wil het vervoer over water graag tot prioriteit verheffen en riep Gedeputeerde Staten (GS) op 29 juni jl. op om een plan voor financiering voor te leggen, waarin de binnenvaart wordt gefaciliteerd en verduurzaamd. Dit past in de bredere wens om goederenvervoer over de weg te verplaatsen naar het water.

Tijdens de besprekingen rond de Kaderbrief van GS bracht de SP een motie¹ in, die GS  opriep om met goede plannen te komen. Immers, in het moederdocument van dit college ‘Duurzaam Doorpakken’ wordt van alles beloofd op het terrein van de binnenvaart. Gedeputeerde Olthof gaf in een reactie aan dat het College hier serieus mee bezig is.  Op de inhoudelijke opmerkingen van SP fractievoorzitter Eric Smaling over de verschillen in stikstofuitstoot  tussen de binnenvaart enerzijds en zeeschepen, cruiseschepen en pleziervaart anderzijds, werd vooralsnog niet ingegaan. Smaling: ‘Vaak worden boeren en bouwers genoemd als het gaat om de stikstofuitstoot, maar niet de scheepvaart”.

Gedeputeerde Olthof beloofde om met een integrale notitie te komen over ‘vervoer over water’. “Hier liggen grote ambities. Het contact met de Algemeene Schippers Vereeniging en Schuttevaer zal ik benutten om met een goede, gewogen notitie te komen”. De SP hield de motie aan, wacht de notitie af, maar blijft er wel bovenop zitten.

¹ Hieronder treft u de aangehouden motie van de SP in PDF, dd. 29 juni 2020: “Binnenvaart”.

 

 

Hollandsche Zeilvloot dankt Tweede Kamerleden Postma en Palland (CDA) voor inzet

CDA CDA Kampen 01-07-2020 20:15

Na de lancering van de petitie Red de Hollandsche Zeilvloot op 21 mei en de manifestatie voor Pampus op 9 juni, bereikte de Hollandsche Zeilvloot op maandag 22 juni Den Haag. Wytske Postma (CDA), Tweede Kamerlid en woordvoerder scheepvaart, kreeg aan boord van de EUROPA de petitie overhandigd van schipper Joost Martijn. Ook Tweede Kamerlid en woordvoerder arbeidsmarkt Hilde Palland (CDA) uit Kampen aanwezig. Naast de petitie kregen de Tweede Kamerleden aan boord van de EUROPA een plaat van 'De Hollandsche Zeilvloot voor Pampus' op canvas overhandigd van Joost Martijn en Jelte Hibma, één van de kapiteins van de EUROPA. Enerzijds als dank voor wat er reeds is bereikt. Anderzijds symboliseert de overhandiging van 'De Hollandsche Zeilvloot voor Pampus' de situatie waar de schepen nog steeds in verkeren. Hoewel de zee- en kustvaart dankzij inspanningen van het CDA is toegevoegd aan de SBI-lijst voor de TOGS-regeling, is de vloot daarmee nog niet gered. Wytske Postma liet weten dat ‘Nederland trots mag zijn op de vloot van historische zeilschepen, die uniek is in de wereld’. “Ze horen bij Nederland. Het is absoluut belangrijk dat de schepen behouden blijven. Ik ga de minister vragen om een reactie te geven op deze petitie. Het CDA blijft kijken naar maatregelen die deze schippers en hun schepen kunnen helpen." Foto: Arjan de Jager

'Het water waard' in de Lopikerwaard

CDA CDA Woerden 05-06-2020 10:10

BETERE VAARWEGEN EN VOORZIENINGEN VOOR WATERRECREATIE IN DE LOPIKERWAARD Vijf Utrechtse Groene Hart gemeenten hebben de intentie om samen met het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden een Regionale Omgevingsagenda voor de Lopikerwaard vast te stellen. Wat volgens de CDA fractie in Woerden echter nog ontbreekt is een gezamenlijke visie op de vaarwegen en waterrecreatie. De gemeenteraad van Woerden heeft daarom besloten om waterrecreatie en vaarwegen toe te voegen aan de prioriteiten. De initiatiefnemer, het CDA Woerden raadslid Arjen Draisma : "Veel inwoners hebben een klein bootje, een surfplank of een kano. Door te varen geniet je met volle teugen van het water, de natuur en de stadjes. De vaarten, riviertjes, plassen en weteringen in de Lopikerwaard liggen hoger dan het omliggende landschap, waardoor je extra ver kan kijken. Dat is uniek in Nederland". In de Omgevingsagenda wordt hierover nu een specifieke tekst toegevoegd, zodat het aantrekkelijker maken van waterrecreatie op de politieke agenda komt te staan. De toegevoegde tekst is de volgende: "De Lopikerwaard is het mooist bezien vanaf het water. Steeds meer inwoners en toeristen genieten van het landschap door te varen, zwemmen in en te schaatsen op de vele riviertjes, weteringen, plassen en vaarten die de Lopikerwaard kenmerken. We willen de vaarwegen en -verbindingen verbeteren en de voorzieningen voor watersporters, zwemmers en schaatsers aantrekkelijker maken. Waterrecreatie draagt bij aan de lokale economie, een gezonde, vitale en aantrekkelijke leefomgeving.” Achtergrondinformatie De concept Regionale omgevingsagenda voor de Lopikerwaard is [KLIK HIER] terug te vinden. Het aangenomen amendement vindt u op de volgende link : [KLIK HIER]

'Het water waard' in de Lopikerwaard

CDA CDA Woerden 05-06-2020 10:10

BETERE VAARWEGEN EN VOORZIENINGEN VOOR WATERRECREATIE IN DE LOPIKERWAARD Vijf Utrechtse Groene Hart gemeenten hebben de intentie om samen met het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden een Regionale Omgevingsagenda voor de Lopikerwaard vast te stellen. Wat volgens de CDA fractie in Woerden echter nog ontbreekt is een gezamenlijke visie op de vaarwegen en waterrecreatie. De gemeenteraad van Woerden heeft daarom besloten om waterrecreatie en vaarwegen toe te voegen aan de prioriteiten. De initiatiefnemer, het CDA Woerden raadslid Arjen Draisma : "Veel inwoners hebben een klein bootje, een surfplank of een kano. Door te varen geniet je met volle teugen van het water, de natuur en de stadjes. De vaarten, riviertjes, plassen en weteringen in de Lopikerwaard liggen hoger dan het omliggende landschap, waardoor je extra ver kan kijken. Dat is uniek in Nederland". In de Omgevingsagenda wordt hierover nu een specifieke tekst toegevoegd, zodat het aantrekkelijker maken van waterrecreatie op de politieke agenda komt te staan. De toegevoegde tekst is de volgende: "De Lopikerwaard is het mooist bezien vanaf het water. Steeds meer inwoners en toeristen genieten van het landschap door te varen, zwemmen in en te schaatsen op de vele riviertjes, weteringen, plassen en vaarten die de Lopikerwaard kenmerken. We willen de vaarwegen en -verbindingen verbeteren en de voorzieningen voor watersporters, zwemmers en schaatsers aantrekkelijker maken. Waterrecreatie draagt bij aan de lokale economie, een gezonde, vitale en aantrekkelijke leefomgeving.” Achtergrondinformatie De concept Regionale omgevingsagenda voor de Lopikerwaard is [KLIK HIER] terug te vinden. Het aangenomen amendement vindt u op de volgende link : [KLIK HIER]

Nieuwe Kanaalboulevard

D66 D66 s-Hertogenbosch 30-01-2020 09:57

Dit voorjaar wordt de Kanaalboulevard opnieuw ingericht. Met de herinrichting wordt invulling gegeven aan prettig wonen, leven en werken in ‘s-Hertogenbosch. 

De Kanaalboulevard is het gebied om de Zuid-Willemsvaart: tussen het Kardinaal van Rossumplein en de Hinthamerstraat (Sluis 0). D66 is blij met deze ontwikkeling, want:

de herinrichting is een belangrijke stap in het autoluw maken van de binnenstad en het creëren van een groene en aantrekkelijke leefomgeving; de maximumsnelheid op de Kanaalboulevard en de rest van de toekomstige binnenstadsring wordt verlaagd van 50 naar 30 km per uur; in het gebied ligt de nadruk op schoon vervoer en is er ruim baan voor fietsen, lopen, openbaar vervoer en deelvervoer; er komen twee wandelpaden waar ruimte is voor ontmoeting en voor genieten van het water en het groen: een vlonderpad en een pad direct langs het water. de plannen voor de herinrichting zijn samen met de bewoners tot stand gekomen.

Wethouder Mike van der Geld: “Het vlonderpad wordt een wandelroute, en geeft invulling aan wat we met de ontwikkeling van het Zuid-Willemspark voor ogen hebben. Een pad waar iedereen kan wandelen, waar ruimte is voor ontmoeting en lekker van het water en groen kan genieten. Het pad is een zwevende vlonder. Door deze manier van bouwen kunnen de boomwortels eronder gewoon doorgroeien. Een prachtige oplossing!”

De werkzaamheden zijn gepland van 2 maart tot 29 mei 2020.

Nieuwe Kanaalboulevard

D66 D66 s-Hertogenbosch 30-01-2020 09:57

Dit voorjaar wordt de Kanaalboulevard opnieuw ingericht. Met de herinrichting wordt invulling gegeven aan prettig wonen, leven en werken in ‘s-Hertogenbosch. 

De Kanaalboulevard is het gebied om de Zuid-Willemsvaart: tussen het Kardinaal van Rossumplein en de Hinthamerstraat (Sluis 0). D66 is blij met deze ontwikkeling, want:

de herinrichting is een belangrijke stap in het autoluw maken van de binnenstad en het creëren van een groene en aantrekkelijke leefomgeving; de maximumsnelheid op de Kanaalboulevard en de rest van de toekomstige binnenstadsring wordt verlaagd van 50 naar 30 km per uur; in het gebied ligt de nadruk op schoon vervoer en is er ruim baan voor fietsen, lopen, openbaar vervoer en deelvervoer; er komen twee wandelpaden waar ruimte is voor ontmoeting en voor genieten van het water en het groen: een vlonderpad en een pad direct langs het water. de plannen voor de herinrichting zijn samen met de bewoners tot stand gekomen.

Wethouder Mike van der Geld: “Het vlonderpad wordt een wandelroute, en geeft invulling aan wat we met de ontwikkeling van het Zuid-Willemspark voor ogen hebben. Een pad waar iedereen kan wandelen, waar ruimte is voor ontmoeting en lekker van het water en groen kan genieten. Het pad is een zwevende vlonder. Door deze manier van bouwen kunnen de boomwortels eronder gewoon doorgroeien. Een prachtige oplossing!”

De werkzaamheden zijn gepland van 2 maart tot 29 mei 2020.

Succes SP: verbod op varend lozen van giftige stoffen

SP SP Nederland 17-12-2019 16:56

Het MilieuAlarm Team van de SP kan onder leiding van SP-Kamerlid Cem Lacin een eerste succes op zijn conto schrijven. Het voorstel van de SP om varend ontgassen van giftige stoffen verboden te maken per 1 juli 2020 is dinsdag in de Tweede Kamer aangenomen. Schepen lozen giftige restgassen op de Nederlandse rivieren met alle gevolgen van dien voor mensen en milieu. Lacin: ‘Nu kunnen schepen nog stoffen vrij lozen in het water en in de lucht. Dat is veel goedkoper dan naar een installatie varen waar dat veilig en schoon kan gebeuren. Ook schippers worden hierdoor blootgesteld aan giftige gassen. Doordat deze motie is aangenomen staan straks mensen weer centraal en niet de winsten van rederijen.’

In Gelderland voerde de SP de afgelopen zomer al actie tegen het ontgassen. Omwonenden van rivieren konden meldingen doen bij het SP-MilieuAlarm Team als er smerige stoffen over hun woonwijk trokken. Er kwamen veel meldingen binnen en Lacin is daarom blij dat de motie is aangenomen: ‘Het verbod op het varend ontgassen moet per 1 juli 2020 ingaan. Deze motie moet de minister nu gaan uitvoeren. Er kan nu niet meer gedraaid of uitgesteld worden. Het lozen van giftige stoffen door varend ontgassen moet nu echt stoppen.’

Heeft u een milieumelding? Doe dat gauw bij het SP-MilieuAlarmteam!

Drinkwaterbedrijf in publieke handen

PvdA PvdA Zeeland 13-12-2019 09:37

Vandaag is de mogelijkheid om wensen en bedenkingen mee te geven inzake de overdracht van aandelen PZEM N.V. in het drinkwaterbedrijf naar Evides N.V. Deze vrijdag nemen we nog geen besluit. We geven een lijst met wensen en bedenkingen mee. Daarin spreken we uit dat voor ons als PvdA een aantal punten van belang zijn:

1. Wij staan voor het losmaken van de aandelen in een nutsbedrijf. Het waterbedrijf wil de PvdA, vanwege het grote belang van de watervoorziening voor de inwoners van Zeeland, volledig in overheidshanden houden.

2. De publieke belangen moeten worden gediend en indien mogelijk verlangen we als publiek aandeelhouder dividend.

3. De PvdA sluit zich aan bij de nieuw geformuleerde wensen en bedenkingen en dienen wij het allesomvattende amendement mede in. Het belangrijkste is dat de aandelen van Evides niet in een risicodragend bedrijf zitten.

Amendement ‘Wensen en bedenkingen PZEM’ (13-12-2019)

Het bericht Drinkwaterbedrijf in publieke handen verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Nieuwe Havenvisie: meer focus op duurzaamheid dankzij GroenLinks | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 28-11-2019 00:00

Deze week stelde de raad een bijstelde versie vast van de Havenvisie uit 2011. De originele versie uit 2011 zette in op duurzame bedrijvigheid én het versterken van de fossiele industrie. Dat laatste was GroenLinks natuurlijk een doorn in het oog.

Wat is een havenvisie eigenlijk? Het havenbedrijf stelt 1 keer per 20 jaar een Havenvisie op. Hierin wordt opgeschreven wat de ontwikkelingen in de haven zijn op een strategisch niveau. Hoe ziet de Rotterdamse haven eruit over 20 jaar?

Raadslid Stephan Leewis: ‘Bij de eerste behandeling van deze Havenvisie was ik zeer kritisch. De havenindustrie is verantwoordelijk voor 18% van de landelijke CO2-uitstoot. Dat er in de havenvisie ambities staan om die uitstoot snel terug te brengen is belangrijk. Maar wij vonden dat deze ambities moeten ook concreet moeten worden gemaakt.’

Dankzij de inzet van Stephan Leewis komen er aanpassingen in de Havenvisie waarmee duurzaamheid een structureel karakter krijgt. Er komt een jaarlijkse monitoring op de uitstoot van het havenindustrie. Als uit die monitoring blijkt dat het niet goed gaat, worden er aanvullende maatregelen genomen. Misschien nog wel belangrijker: de versterking van de fossiele industrie is in de prullenbak beland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.