Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

8 documenten

Nieuwe Havenvisie: meer focus op duurzaamheid dankzij GroenLinks | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 28-11-2019 00:00

Deze week stelde de raad een bijstelde versie vast van de Havenvisie uit 2011. De originele versie uit 2011 zette in op duurzame bedrijvigheid én het versterken van de fossiele industrie. Dat laatste was GroenLinks natuurlijk een doorn in het oog.

Wat is een havenvisie eigenlijk? Het havenbedrijf stelt 1 keer per 20 jaar een Havenvisie op. Hierin wordt opgeschreven wat de ontwikkelingen in de haven zijn op een strategisch niveau. Hoe ziet de Rotterdamse haven eruit over 20 jaar?

Raadslid Stephan Leewis: ‘Bij de eerste behandeling van deze Havenvisie was ik zeer kritisch. De havenindustrie is verantwoordelijk voor 18% van de landelijke CO2-uitstoot. Dat er in de havenvisie ambities staan om die uitstoot snel terug te brengen is belangrijk. Maar wij vonden dat deze ambities moeten ook concreet moeten worden gemaakt.’

Dankzij de inzet van Stephan Leewis komen er aanpassingen in de Havenvisie waarmee duurzaamheid een structureel karakter krijgt. Er komt een jaarlijkse monitoring op de uitstoot van het havenindustrie. Als uit die monitoring blijkt dat het niet goed gaat, worden er aanvullende maatregelen genomen. Misschien nog wel belangrijker: de versterking van de fossiele industrie is in de prullenbak beland.

Walstroom nieuwe stap in klimaatadaptatie | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 24-09-2019 00:00

Er komt een nieuwe duurzame walstroomvoorziening in Zwolle. De Prinses Margriethaven wordt zo ingericht dat veel meer schepen gebruik kunnen maken van walstroom. Een volgende stap in het Zwolse programma van klimaatadaptatie.

Walstroom houdt in dat schepen gebruik maken van het elektriciteitsnet aan wal. Als ze dit doen, hoeven ze niet zelf hun motor te laten draaien in de haven. De dieselmotoren in veel schepen zijn heel milieubelastend.

Met walstroom kunnen aangemeerde schepen gebruik maken van een stroomaansluiting, zonder hun eigen generator te gebruiken. "Dat is natuurlijk veel stiller, schoner en goedkoper", legt GroenLinks raadslid Norman Finies uit. "Het werkt net zoals bij een camping, maar dan in het groot: schepen steken een stekker in een kast en krijgen voor een vast tarief stroom."

 

Tijd voor vernieuwing

De huidige stroomvoorziening is gedateerd, en het aantal stroomafnamepunten is onvoldoende voor het aantal schepen in de haven. Veel schepen gebruiken de bestaande voorziening niet, omdat hij niet voldoet. Voor veel apparaten aan boord, zoals het fornuis, is 380 Volt nodig, terwijl de huidige voorziening maar 220 Volt levert. Bovendien staan de kasten met walstroom niet allemaal op een goede plek en kunnen schippers alleen met muntgeld terecht om de stroom af te nemen. Gevolg is dat veel schepen hun brandstofgeneratoren toch gebruiken. Omwonenden klagen op hun beurt weer over lawaai en stankoverlast.

 

Duurzame stroom en schone lucht

Een ingreep was dus al nodig. GroenLinks heeft de gemeente vorig jaar opgeroepen de investeringen in de haven duurzamer te maken. Finies: “Dit is een goed moment voor een overgang naar een groener Zwolle, ook op het water. Met walstroom zorgt Zwolle voor minder uitstoot en meer groene energie.” De gemeente heeft aan de oproep van GroenLinks gehoor gegeven. Alle schepen die gebruik maken van fossiele brandstoffen worden in de Prinses Margriethaven verplicht om walstroom te gebruiken.

Buurtbewoonster Cooky Rohof: "Ik ben echt superblij! Ik werd echt enorm onrustig van dat constante gezoem. Het leek soms wel alsof er een auto voor de deur stationair stond te draaien." Zoon Simon vult aan: "Ik werd er echt kriegel van. Ik ben echt blij als het straks over is." Ook haar buur Ank Berkhout kijkt uit naar de nieuwe walstroom: "Ik ben blij alles het straks gedaan is met het gebrom en de vervuiling. Ik kan na een week mijn naam in het vuil op de vensterbank schrijven als ik het raam open houd. Straks hopelijk niet meer."

 

/r/5ae411054c5bd480b25a35727273631b?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FDe+huidige+walstroomvoorziening+in+de+haven+is+aan+vervanging+toe&id=0c3660b0b64b0376b5d2cb49a0dd89608b15bbfe
De huidige walstroomvoorziening in de haven is aan vervanging toe
/r/5ae411054c5bd480b25a35727273631b?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FDe+huidige+walstroomvoorziening+in+de+haven+is+aan+vervanging+toe&id=0c3660b0b64b0376b5d2cb49a0dd89608b15bbfe
De huidige walstroomvoorziening in de haven is aan vervanging toe

GroenLinks Vlaardingen aanwezig bij de Rotterdamse Klimaatmars | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 09-09-2019 00:00

Zondag 8 september 2019 was de Rotterdamse Klimaatmars, georganiseerd door een bonte coalitie van partijen en organisaties, aangevoerd door actiegroep Rotterdams Klimaat Initiatief. GroenLinks Vlaardingen was met een aantal leden aanwezig.

Alvorens de stoet begon, werd de deelnemers moed ingesproken door onder andere Vatan Hüzier, één van de oprichters van het Rotterdams Klimaat Initiatief en Kim van Sparrentak, Europees parlementariër voor GroenLinks. Hüzier hield een fel betoog tegen het establishment in de haven en de gemeentepolitiek die verhindert dat er echt iets gebeurt om klimaatverandering tegen te gaan. Bijzonder was zijn oproep aan de gemeente Rotterdam om als aandeelhouder in Havenbedrijf Rotterdam NV ervoor te pleiten dat het Havenbedrijf weer in haar statuten moet opnemen dat het bedrijf bijdraagt aan de verbetering van het woon-werk en leefklimaat, ook als die bijdrage verliesgevend is. Hüzier stelt dat deze bepaling aanvankelijk in de statuten stond, maar is weggehaald kort na de oprichting van de NV die het Havenbedrijf is. Europarlementariër Kim Sparrentak was enthousiast over de mars, blij met deze opkomst en had zin om de mars te gaan lopen. Zij pleit voor een Europese heffing op CO2, omdat de scheepvaart verantwoordelijk is voor zo'n 3% van de wereldwijde uitstoot.

De mars kende een behoorlijke opkomst. Lang niet zo groot als in Amsterdam in maart van dit jaar, maar toch was het indrukwekkend om deze stoet over de Coolsingel en de Erasmusbrug te zien lopen. Voor de Rotterdammers zag de koopzondag er deze keer er toch ietwat anders uit dan normaal. De sfeer tijdens de mars was positief, strijdbaar. Er werd gescandeerd, gezongen en opvallend was net als in Amsterdam het groot aantal jongeren. Ook mooi om te zien altijd is de deelname van gezinnen met kinderen.

De stoet eindigde met een ware verrassingsactie, een "die-in".Dat betekende minutenlang dood liggen als symbool voor de toekomst die we tegemoet gaan als we niets doen tegen klimaatverandering.

Samenvattend: de opkomst van een klimaatmars moet gezien de urgentie van het onderwerp natuurlijk veel groter zijn dan op deze dag het geval was, maar de sfeer en gedrevenheid was er. GroenLinks Vlaardingen roept iedereen op de verdere acties van het Rotterdams Klimaatinitiatief te steunen.

Volg de actiegroep op Facebook, Twitter, Instagram en neem deel aan hun activiteiten.

  Eerstvolgende activiteit van het Rotterdams Klimaatinitiatief is de discussieavond "De Rotterdamse haven op dinsdag 10 september: klimaatvriendelijk en veilig voor wie?", in Blue City, in het oude Tropicana aan de Maasboulevard in Rotterdam, van 19.00 uur tot 22.00 uur.

 

#klimaatmars #rotterdam

 

Bescherm de Grote Karekiet op basis van de juiste feiten!

CDA CDA GroenLinks Wijdemeren 15-04-2019 14:41

Donderdagavond 4 april hebben we een enerverende raadsvergadering gehad. In de vergadering is een raadsvoorstel over de uitvoering van de Milieu Effect Rapportage unaniem aangenomen en daar zijn wij als CDA fractie heel blij om. Hiermee komt het ontwikkelen van het gebied conform het gebiedsakkoord een stuk dichterbij.Wat tijdens de vergadering opviel is dat er op alle manieren gelobbyd wordt, om bepaalde trajecten van de nieuw te maken vaarverbinding tussen het Hilversums kanaal en de Loosdrechtse plassen niet of wel door te laten gaan.De grote Karekiet was dit keer het lijdend onderwerp. Hij werd genoemd in het raadsvoorstel in de stukken en ook nog in een amendement “Bescherm de Karekiet, dus de LV3 (vaarverbinding over de Loenderveense plas) willen we niet” van PVDA/GroenLinks.Na onderzoek ter voorbereiding van dit amendement viel mij op dat de Grote Karekiet vier vijanden heeft. Nu wordt hij eigenlijk misbruikt om een doel te bereiken om een vaarverbinding niet meer te laten onderzoeken. Terwijl onderzoek eigenlijk uitwijst dat een vaarverbinding de groei van de Grote Karekiet populatie positief beïnvloedt.In een schema bij de vergaderstukken wordt inzichtelijk dat de populatie van de Grote Karekiet vanaf 2005 afneemt van 60 broedparen in de Oostelijke Vechtplassen naar 12 in 2018.De vijanden van de Grote Karekiet zijn: 1. Een goed beheer van de rietkragen. Veel eigenaren van de oevers laten bomen weelderig tieren en plegen geen onderhoud om het hout uit het riet te verwijderen. Zo komt het riet in de knel te zitten. Als het al niet weggehaald is voor een alles vernielende schoeiing. Dus eigenaren sommeren tot onderhoud en herstel rietkragen.2. De grauwe gans vreten ook nog eens stukken riet weg.3. De Grote Karekiet gedijt goed als er fluctuaties van het waterpeil tussen het riet zijn. Dus een vaarverbinding gaat in positieve zin bijdragen.4. De Koekoek legt zijn eieren in het nest van de Grote Karekiet en dat is zoals bekend niet best voor de kleine Grote Karekiet. De titel geeft het al prijs, we missen op dit moment grote getallen aan water- en weidevogels in de plassen. Dit gemis wordt vaak misbruikt om zaken te motiveren om bouw of veranderingen niet door te laten gaan. In dit geval wordt de bedreiging van de Grote Karekiet aangehaald om de vaarverbinding tegen te houden. Het CDA is voor de bescherming van de Grote Karekiet, maar wel op basis van de juiste feiten.

Bescherm de Grote Karekiet op basis van de juiste feiten!

CDA CDA GroenLinks Wijdemeren 15-04-2019 14:41

Donderdagavond 4 april hebben we een enerverende raadsvergadering gehad. In de vergadering is een raadsvoorstel over de uitvoering van de Milieu Effect Rapportage unaniem aangenomen en daar zijn wij als CDA fractie heel blij om. Hiermee komt het ontwikkelen van het gebied conform het gebiedsakkoord een stuk dichterbij.Wat tijdens de vergadering opviel is dat er op alle manieren gelobbyd wordt, om bepaalde trajecten van de nieuw te maken vaarverbinding tussen het Hilversums kanaal en de Loosdrechtse plassen niet of wel door te laten gaan.De grote Karekiet was dit keer het lijdend onderwerp. Hij werd genoemd in het raadsvoorstel in de stukken en ook nog in een amendement “Bescherm de Karekiet, dus de LV3 (vaarverbinding over de Loenderveense plas) willen we niet” van PVDA/GroenLinks.Na onderzoek ter voorbereiding van dit amendement viel mij op dat de Grote Karekiet vier vijanden heeft. Nu wordt hij eigenlijk misbruikt om een doel te bereiken om een vaarverbinding niet meer te laten onderzoeken. Terwijl onderzoek eigenlijk uitwijst dat een vaarverbinding de groei van de Grote Karekiet populatie positief beïnvloedt.In een schema bij de vergaderstukken wordt inzichtelijk dat de populatie van de Grote Karekiet vanaf 2005 afneemt van 60 broedparen in de Oostelijke Vechtplassen naar 12 in 2018.De vijanden van de Grote Karekiet zijn: 1. Een goed beheer van de rietkragen. Veel eigenaren van de oevers laten bomen weelderig tieren en plegen geen onderhoud om het hout uit het riet te verwijderen. Zo komt het riet in de knel te zitten. Als het al niet weggehaald is voor een alles vernielende schoeiing. Dus eigenaren sommeren tot onderhoud en herstel rietkragen.2. De grauwe gans vreten ook nog eens stukken riet weg.3. De Grote Karekiet gedijt goed als er fluctuaties van het waterpeil tussen het riet zijn. Dus een vaarverbinding gaat in positieve zin bijdragen.4. De Koekoek legt zijn eieren in het nest van de Grote Karekiet en dat is zoals bekend niet best voor de kleine Grote Karekiet. De titel geeft het al prijs, we missen op dit moment grote getallen aan water- en weidevogels in de plassen. Dit gemis wordt vaak misbruikt om zaken te motiveren om bouw of veranderingen niet door te laten gaan. In dit geval wordt de bedreiging van de Grote Karekiet aangehaald om de vaarverbinding tegen te houden. Het CDA is voor de bescherming van de Grote Karekiet, maar wel op basis van de juiste feiten.

Kiezen voor een groene, gezonde en sociale stad bij de begroting | Nijmegen

GroenLinks GroenLinks D66 Nijmegen 14-11-2018 00:00

Vandaag behandelt de fractie de Stadsbegroting 2019! We dienen een aantal moties in: we houden de Meedoenregeling in stand, gaan verder vergroenen, er komen meer watertappunten en minder zwerfafval. Ook houden we de premie op de Collectief Aanvullende Zorgverzekering laag.

Fractievoorzitter April Ranshuijsen vertelt in de raad over onze keuzes:

Voorzitter,

 

Als ik door Nijmegen fiets dan valt mij elke keer weer op hoe bijzonder en mooi Nijmegen is. Ik neem jullie even mee:

 

De spiegelwaal, het eiland Veur Lent en de Nijmeegse Warande, het is daar heerlijk om even uit te waaien, te wandelen of over het water te staren en al je gedachten even tot rust te brengen. Gewoon genieten van hoe mooi het daar is. En op dagen dat er culturele of sportieve activiteiten worden georganiseerd is het een leuke plek om even met een paar mensen naar toe te gaan, sfeer te proeven en een heerlijk drankje te drinken.

 

Vanaf de Spiegelwaal ben je binnen een paar minuten aan de overkant in de Binnenstad. GroenLinks is blij dat dat er het afgelopen jaar al een start is gemaakt met vergroening en autoluw maken van de binnenstad. Als je je nu door al opgeknapte straten verplaatst geeft dit een veel prettiger en veiliger gevoel dan voorheen. Gelukkig pakt het college door en gaat ook in 2019 verder met het opknappen van de binnenstad, het opknappen van het Valkhof en Nijmegen krijgt een gezellige en groene Burchtstraat waar mensen straks kunnen lopen zonder steeds op hun hoede te hoeven zijn om niet door een grote stadsbus te worden overreden.

 

GroenLinks ziet ook uit naar de vernieuwde en groene Waalkade. De andere kant van de stad waar je van het water en uitzicht op de waalstranden kan genieten. Helaas hebben ook wij Nijmegen te maken met de steeds groter wordende plastic soup, plastic zwerfaval dat onze Waalstranden en rivier vervuilt. En wat niet uit het water wordt gehaald drijft met de stroom mee naar zee om daar verdere schade aan het kostbare waterleven aan te richten. De plastic soup moet worden gestopt, simpelweg omdat het een van de grootste bedreigen is, eerst voor het leven onder water maar daarmee ook uiteindelijk voor het leven boven water. GroenLinks dient daarom de motie ‘Rivierzwerfafval het opruimen én onderzoeken waard’ in waarmee wij het college oproepen om aan te sluiten bij het programma ‘Waaljutters’ van het IVN.

 

En als we het dan toch over water en plastic afval hebben:

 

Wij dienen ook de motie ‘Gezond aan de tap’ in waarmee we college oproepen om het plaatsen van watertappunten mee te nemen in de afweging bij groot onderhoud langs populaire wandel, sport en fietsroutes. Op deze manier stimuleren we het drinken van water en voorkomen we dat er overal wegwerpflesjes in onze mooie natuur terechtkomt.

 

Ook in de binnenstad hebben we het Valkhofkwartier dat wordt aangepakt en opgeknapt, het is goed dat ook dit college het belang ziet van investeren en het op peil houden van cultuur in Nijmegen. We willen het college nog expliciet meegeven dat GroenLinks het belangrijk vindt dat kunst & cultuur voor iedereen op een laagdrempelige manier toegankelijk moet zijn en betaalbaar voor mensen die het financieel niet breed hebben.

 

En dat geldt natuurlijk ook voor sport en recreatie. Want juist als je langdurig amper kan rondkomen en daar veel zorgen en stress van hebt is het extra belangrijk dat je wel kunt blijven genieten van muziek maken, je favoriete sport beoefenen of het ontwikkelen van je creatieve talenten. We weten allemaal dat dit belangrijke dingen zijn in het leven die juist als het moeilijk gaat net even dat stukje positieve energie, zelfvertrouwen en sociale contacten geven die je verder helpen. Daarom dient GroenLinks, mede namens de SP en D66, het amendement ‘Alle Nijmegenaren moeten mee kunnen blijven doen!’ in. Daarmee kiezen wij ervoor dat de mensen met de minste financiële mogelijkheden naar hun activiteiten kunnen blijven gaan.

 

En om daar te komen is het natuurlijk ook handig om vervoer te hebben. Gelukkig hebben we in Nijmegen als Fietsstad van Nederland hele goede fietspaden en duurzaam openbaar vervoer. Om te zorgen dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijft kiest GroenLinks ervoor om het huidige busabonnement voor 65+’ers om te buigen naar een betaalbaar busabonnement voor mensen die een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm. We zijn blij dat het college hier ook voor heeft gekozen in de begroting.

 

Het mooie aan Nijmegen is dat je snel van de binnenstad in een ander deel van Nijmegen kan komen om daar vervolgens weer begroet te worden door het vele groen langs het MaasWaalkanaal en in het stadsdeel Dukenburg. GroenLinks is blij dat het college het voor elkaar heeft gekregen om zowel vanuit het Rijk als de Provincie een bijdrage te krijgen om met de stadsvernieuwing voor Dukenburg aan de slag te kunnen gaan. Op deze manier werken we niet alleen aan schone energie, maar ook aan een prettige, gezonde en toekomstbestendige leefomgeving waar jong en oud graag wonen.

 

GroenLinks vindt het belangrijk dat iedereen prettig en betaalbaar kan wonen in onze stad. Daarom zijn we blij dat we ook meer sociale en middeldure huurwoningen gaan bouwen in Nijmegen. Fijn dat het college de Huurteams extra financiële ondersteuning geeft zodat zij door kunnen blijven gaan met het helpen van huurders die door verhuurders onjuist behandeld worden. Dat maakt wonen voor iedereen prettiger.

 

Wat ook nodig is om prettig te wonen en leven zijn goede voorzieningen en ondersteuning voor zorg en welzijn. Ik weet uit eigen ervaring hoe belangrijk het is om passende hulpmiddelen en ondersteuning te krijgen. Het is essentieel om als mens volwaardig en gelijkwaardig deel te kunnen nemen. Om je zelfstandigheid en onafhankelijkheid zo lang mogelijk te handhaven. En dat is precies wat ik nu in Nijmegen steeds meer zie gebeuren.

 

Ik hoor steeds vaker van mensen dat ze in hun wijk gebruik maken van het STIP. Dat ze voor het eerst bij het STIP in hun wijkcentrum binnen liepen om bijvoorbeeld te checken hoe ze een traplift of een andere voorziening moeten aanvragen en dat ze verrast waren door de leuke en interessante activiteiten die in het wijkcentrum worden georganiseerd. Ze raakten aan de praat, probeerden een keer wat uit en hebben er nieuwe contacten of zelf een compleet nieuwe hobby aan over gehouden. Het is mooi om te zien dat de omslag die we wilden maken naar meer op wijk- en gemeenschapsniveau werken en toegankelijke hulp merkbaar wordt.

 

GroenLinks is blij dat het toevoegen van financiële expertise en ervaringsdeskundigen in elke wijk nu ook echt gaat gebeuren. Mensen kunnen hierdoor snel en laagdrempelig hulp krijgen waardoor je onnodige grote financiële problemen voorkomt. Het is daarom ook belangrijk dat we blijven inzetten op vroeg signalering van schulden, betalingsregelingen met verzekeraars en het voortzetten van de Collectieve Aanvullende Zorgverzekering. Daarover zal mijn collega van de SP straks een amendement indienen.

 

Prettig wonen en leven vraagt dus om veel verschillende aspecten en dat is de uitdaging die Nijmegen heeft voor de komende jaren. Om te zorgen dat Nijmegen een veerkrachtige en aantrekkelijke stad is en blijft voor iedereen, ook op de lange termijn. Dat mensen werk kunnen vinden in een stad waar ze graag willen wonen. Daarom is het belangrijk dat we zowel extra geld inzetten áls op een andere manier gaan samenwerken met bedrijven, onderwijs en gemeente om de kans die er liggen te benutten.

 

Nijmegen heeft enorm veel potentieel. We doen al super veel goed. Het is niet voor niets dat we onlangs samen met Arnhem nog zijn uitgeroepen tot de beste circulaire regio van Nederland, Fietsstad van Nederland en natuurlijk Nijmegen als Europese Groene Hoofdstad. Het zijn erkenningen die aangeven dat we hier goed bezig en dat dit wordt gezien. Niet alleen lokaal, maar ook regionaal, landelijk en zelfs internationaal. En daar mogen we met z’n alleen best trots op zijn. Samenwerken met de hele stad: met bewoners, bedrijven, de campus en vele organisaties om van Nijmegen een echte duurzame stad te maken, dat is de kracht van Nijmegen.

 

Het is echt bijzonder hoeveel betrokken en initiatiefrijke Nijmegenaren er zijn. Het succes van de Green Capital Challenges, de steeds grote worden stroom aan duurzame ideeën die op straat of wijkniveau ontstaan en de toenemende bereidheid van ondernemers om mee te doen laat zien hoeveel mensen betrokken zijn.

 

We gaan er vanuit dat het college ook na 2018 samen met bewoners en ondernemers blijft optrekken, maar ik zeg het toch nog maar even expliciet: zorg dat je het contact met deze mensen warm en goed houdt. Het is de betrokkenheid van mensen zelf die uiteindelijk het draagvlak creëren voor de grote veranderingen die nodig zijn om van Nijmegen een echt groene en duurzame stad te maken.

 

En om daar alvast weer een beetje bij te helpen dienen wij tot slot, samen met D66, de motie ‘kleine bossen, grote impact’ in. Waarin wij het college oproepen om in stadsdelen waar weinig groen aanwezig is samen met bewoners te kijken waar ruimte is voor de zogenoemde Tiny Forests.

 

GroenLinks kiest voor een groene, gezonde en sociale stad.

 

Dank u wel Voorzitter.

Meer ruimte voor wonen op het water

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Groningen 29-03-2018 19:35

Groningen krijgt meer ruimte voor wonen op het water. Een aantal partijen in de raad, waaronder D66, maakt zich daar via moties en pleidooien al langer hard voor. D66-raadslid Tom Rustebiel: ‘Het college wil nu 550 plekken voor wonen op het water. Een forse uitbreiding die mooi past bij de wensen van de bewoners en de groei die de stad doormaakt.’

De raad besprak de uitwerking van de moties ‘Diepenring voor mooie schepen’ van D66 en ‘Meer ligplekken in Groningen’ van de ChristenUnie mede gesteund door D66. Tom: ‘We zien dat het college de wens van de raad erg serieus neemt door nu voor 550 plekken te gaan. We zijn ook blij dat de wachtlijst voor ligplekken daarbij betrokken wordt, daarop staan al heel lang zo’n 100 mensen en er komt maar geen beweging in.’

De laatste maanden zijn er veel debatten geweest over wonen op het water. ‘Waterkavels en ligplaatsen voor varende schepen liepen daarbij veelvuldig door elkaar heen. Wij vinden dat een stad die zijn historie dankt aan het water moet investeren in zowel waterkavels als ligplaatsen voor varende schepen. Bovendien groeit ons inwoneraantal fors, dus naast bouwen op land past daar ook een extra investering voor het wonen op het water bij.’

In de vergadering gaf D66 wel wat kaders mee. ‘Bij de aanleg van nieuwe plekken kijken we kritisch naar draagvlak in de buurt, financiën en ruimtelijke kwaliteit. We willen niet overal in de stad plekken creëren. Het water moet voor iedereen beleefbaar en bevaarbaar blijven. Sommige delen van het Eemskanaal, het Reitdiep en het Hoendiep zijn wat ons betreft daarom ook niet geschikt.’

Tijdens de vergadering nam de raad nog een motie van PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie, CDA, VVD en SP aan om de 550 plekken te bekrachtigen en een onderzoek naar woonwensen te doen. Tom: ‘Vooral dat laatste was voor ons belangrijk, onder meer vanwege het grote verschil in ligplekken en waterkavels. We willen ook tegemoet kunnen komen aan woonschepenbewoners, waarmee we ook in gesprek zijn voor meer ruimte op de Diepenring.’

Zie ook: D66 blijft koersen op beleefbare Diepenring

Het bericht Meer ruimte voor wonen op het water verscheen eerst op Groningen.

Verkiezingsprogramma 2018-2022 | Duiven

GroenLinks GroenLinks Duiven 01-02-2018 00:00

Het verkiezingsprogramma van GroenLinks Duiven is gereed.

Het motto is Groener en Socialer.

GroenLinks wil verder dan de komende vier jaar vooruit kijken. Ons doel is de volgende generaties ook een gezonde en veilige leefomgeving te bieden. Natuurlijk hebben we op gemeentelijk niveau niet alles zelf in de hand. Zaken als klimaatverandering, vergaande marktwerking- globalisering en bijvoorbeeld robotisering ontstijgen de Duivense schaal. Toch wil GroenLinks op die ontwikkelingen waar dat wel kan haar aandeel leveren. Belangrijke speerpunten zijn een groener, socialer en meer open gemeentelijk beleid:

Groener in de zin van zo snel mogelijk klimaatneutraal en de leefomgeving natuurlijk gezond.

Socialer om vanuit vertrouwen en solidariteit iedereen te ondersteunen volwaardig mee te kunnen doen en zo een bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Meer open voor de inbreng en behoeften van de rijke veelkleurigheid van onze inwoners, voor wat buiten onze gemeente gebeurt en over wat er in het gemeentehuis besloten wordt.

Zie de bijlage voor het volledige programma.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.