Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

111 documenten

Stel het Piet Paaltjenspad weer open voor fietsverkeer

D66 D66 Leiden 23-06-2021 06:01

Veilige doorstroming van verkeer Tijdens de gemeenteraad van 22 juni 2021 werd door de gemeenteraad het uitvoeringsbesluit Plesmanlaan besproken, onderdeel van de Leidse Ring Noord. De gemeenteraad in Leiden is al lange tijd bezig om ...

D66: aanpak N44…

D66 D66 Wassenaar 09-09-2020 10:17

Het college van Wassenaar doet een voorstel om de verkeersproblemen op de N44 aan te pakken. Het kiest voor een gewaagd scenario waarbij de N44 wordt afgewaardeerd naar een tweebaansweg; aangevuld met Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Verkeerstechnisch heeft D66 nog veel vragen. Zo worden ondertunneling en verdiepte kruisingen niet meer genoemd. D66 wil eerst diepgaand verkeerskundig nader onderzoek en komt met voorstellen.

In de afgelopen maanden heeft het college er hard aan gewerkt om de raad mee te nemen in de voorbereiding van het voorliggende raadsvoorstel. De kern is: de RijnLandRoute (RLR) is medio 2023 klaar en biedt zo de mogelijkheid het verkeer vanuit het noorden om te leiden; bij Wassenaar vandaan.

Voor het college is bij de keuze belangrijk geweest dat andere belanghebbenden het plan van de ondertunneling van de N44 niet steunen. De gemeente Den Haag is niet voor ondertunneling omdat een betere doorstroming op de N44 de verkeersproblemen alleen maar vergroot, is de gedachte. Als eigenaar van de weg is Rijkswaterstaat ook niet voor omdat er nog andere prioriteiten eerst zijn op te lossen aan de A44. Zo bleek in de commissie Fysieke Leefomgeving vorige week.

Het voorstel gaat uit van landschappelijke inpassing en houdt Wassenaar bereikbaar: belangrijk voor D66, maar niet genoeg! De positieve effecten voor milieu en klimaat omarmen wij natuurlijk. Voor D66 staat een oplossingsrichting voorop die ook bewezen verkeerskundig haalbaar is. Kan de RLR straks al het zgn. niet-bestemmingsverkeer weg leiden van ons dorp: zeker ook het vrachtverkeer en hoe organiseer je dat dan? Ook wil D66 dat de gevolgen voor de verkeersdrukte met de komst van 5000 woningen bij Valkenburg worden onderzocht.

D66 is altijd voorstander geweest van verdiepte kruisingen bij de Rozenweg en de Lange Kerkdam: die moeten in de vervolgstudies zeker en plaats krijgen. Voor de inwoners vinden we de toegankelijkheid van ons dorp van groot belang. Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) moet er komen. D66 wil dat dat gedaan gaat worden met elektrische bussen. Van Lightrail zijn wij geen voorstander. Uit studies komt naar voren dat elektrische bussen goedkoper zijn in exploitatie en flexibeler in gebruik dan lightrail. Ook is het mooier voor de beeldkwaliteit; de omgeving wordt niet belast met rails en bovenleidingen.

D66 wil dat het college snel actie onderneemt om de voorgestelde 50 km maatregel ingevoerd te krijgen. Dat is een zgn. “no-regret”-maatregel die prima past in het terugdringen van de overlast.

Fractie D66

Dit artikel is tevens geplaatst in de media van Wassenaar  in week 37. 

The post D66: aanpak N44… appeared first on Afdeling Wassenaar .

Grote terrassen op Roode Steen en Kerkplein permanent, dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie, en ze zorgen voor extra gemeentelijke inkomsten. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.’ De evaluatie van de grote terrassen, het onderzoek naar de afsluiting van het plein en het voorstel om de terrassen permanent zoveel ruimte te gunnen, wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en voorgelegd aan de raad.

Ruimte voor de fiets tijdens de coronacrisis | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Deventer 17-05-2020 00:00

In Deventer wordt nagedacht over hoe de openbare ruimte er uit moet zien in de 1,5-metersamenleving. De fiets is voor de korte en middellange afstanden een goed alternatief voor het openbaar vervoer en voor de auto. Het is alleen de vraag of er op dit moment voldoende ruimte is voor veilig fietsen. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met wachtende fietsers op drukke kruispunten? En met een veilige schoolomgeving? Er zijn allerlei mogelijkheden om tijdelijk de fiets meer de ruimte te geven. GroenLinks wil samen met D66 en ChristenUnie van het college weten wat de knelpunten op fietsgebied zijn en aan welke oplossingen wordt gedacht.

In de nieuwe ‘anderhalvemetergemeente' is meer ruimte op straat nodig voor lopende en fietsende mensen, zodat men zich vrij kan bewegen maar ook naar het werk kan fietsen en kan recreëren. Meer fietsers op de fietspaden, wegen en bij het verkeerslicht kunnen ook weer leiden tot opstoppingen waarbij het lastig wordt om continue de verplichte 1,5 meter afstand in acht te nemen. Reden om extra aandacht te vragen voor de fietser. GroenLinks-fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen:  "Er zijn talloze mogelijkheden om fietser meer veiligheid en comfort te bieden. Denk aan éénrichtingsverkeer maar wellicht kunnen ook bepaalde rijstroken voor auto's opengesteld worden voor de fiets waarbij tegelijkertijd de maximum snelheid wordt verlaagd." Verder denken we samen met de andere twee partijen aan een ander stoplichtbeleid voor wachtende fietsers bij kruispunten en meer fietsenstallingen.

De ingediende schriftelijke vragen, ondertekend door GroenLinks, D66 en ChristenUnie vind je hieronder in de bijlage.

Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!”

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 12-05-2020 09:55

De bewoners van Centraal Wonen Houtwijk willen dat de gemeente het onveilige stuk Escamplaan tussen Leyweg en de Dedemsvaartweg/Houtwijklaan aanpakt. Bep Sterke: ”30 km is hard genoeg!”. De gemeente is van plan deze nauwe weg opnieuw in te richten. Dina van den Boom: ”Dit is de kans om van een gevaarlijke en onoverzichtelijke weg een veilige en prettige laan te maken.”

Bewoners vrezen voor hun buurt Raadsleden Marieke van Doorn (D66) en Maarten De Vuyst (GroenLinks) delen de zorgen van de bewoners. Van Doorn: “Op dit smalle stuk Escamplaan mogen auto’s 50 km/u, maar hebben fietsers en voetgangers geen veilige plek om over te steken. Zelfs bij de bushaltes ontbreekt een zebrapad. Bovendien zit je pal naast de spoedingang van het ziekenhuis en worden er binnenkort 600 extra woningen opgeleverd” Maarten De Vuyst (GroenLinks) voegt toe. “Met alleen al de ambulances en bussen is het hier druk, en nu komen er nog meer auto’s bij. Tel dat alles bij elkaar op, en je snapt dat de bewoners vrezen voor hun buurt”.

Rustig, veilig en prettig wonen De wethouder is goed bezig op het gebied van verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Verbeteringen aan de Escamplaan passen daar prachtig bij, vinden de twee raadsleden. “We hebben aan de wethouder gevraagd of de snelheid naar een veilige 30 km/u kan en of er zebrapaden en stoplichten kunnen komen om voetgangers en fietsers te beschermen”, vertellen de raadsleden. “Met deze maatregelen kunnen de inwoners hier rustig, veilig en prettig wonen. Grijp die kans!”

The post Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!” appeared first on D66 Den Haag.

Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers”

D66 D66 's-Gravenhage 17-04-2020 11:42

Wethouder Robert van Asten (D66, mobiliteit) komt met nieuwe aanpak om het verkeer in Den Haag drastisch veiliger te maken. “Elke verkeersdode of gewonde is er één te veel“, zegt Van Asten. “We maken een punt van nul verkeersslachtoffers”.

Nieuwe strategie De wethouder heeft zijn nieuwe strategie naar de Haagse gemeenteraad gestuurd. In de strategie staat onder andere dat onveilige kruispunten worden aangepakt, 30 kilometer per uur de norm wordt voor autoverkeer en dat experimenten komen om vrachtwagens van drukke schoolroutes te weren. “De stad moet voor fietsers en voetgangers een stuk veiliger worden”, aldus de wethouder.

Stijging verkeersslachtoffers stoppen Tussen 2015 en 2018 steeg het aantal gewonden in het verkeer met 250 per jaar. “Dit komt mede doordat de stad steeds drukker wordt”, stelt Van Asten. “Den Haag moet verkeersveiliger worden en leefbaar en bereikbaar blijven. Dat betekent scherpe keuzes en nieuwe effectieve oplossingen”.

Wil je meer weten over Robert van Asten’s nieuwe plannen? Kijk hier zijn video!

 

The post Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers” appeared first on Onze stad.

Voor een veilige en groene Onderwijsboulevard

D66 D66 s-Hertogenbosch 07-04-2020 15:15

D66 ziet kansen om van de Onderwijsboulevard een aangename Onderwijscampus te maken.

Een andere inrichting van de Onderwijsboulevard, meer vergroenen en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Niet alleen onze ambitie, maar een ambitie die inmiddels gedeeld wordt door vele andere politieke partijen, bewoners, ondernemers en onderwijsinstellingen in het Paleiskwartier.

De komende tijd gaat de gemeente samen met bewoners, ondernemers en onderwijsinstellingen aan de slag om een ontwerp te maken. In dit ontwerp zal er meer ruimte zijn voor groen, voor voetgangers en fietsers. Het andere (gemotoriseerde) verkeer zal hierbij te gast zijn. Dit jaar staat in het teken van het ontwerp en in 2021 (of eerder) gaat de schop de grond in!

Bekijk hier het filmpje dat we opnamen.

Voor een veilige en groene Onderwijsboulevard

D66 D66 s-Hertogenbosch 07-04-2020 15:15

D66 ziet kansen om van de Onderwijsboulevard een aangename Onderwijscampus te maken.

Een andere inrichting van de Onderwijsboulevard, meer vergroenen en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Niet alleen onze ambitie, maar een ambitie die inmiddels gedeeld wordt door vele andere politieke partijen, bewoners, ondernemers en onderwijsinstellingen in het Paleiskwartier.

De komende tijd gaat de gemeente samen met bewoners, ondernemers en onderwijsinstellingen aan de slag om een ontwerp te maken. In dit ontwerp zal er meer ruimte zijn voor groen, voor voetgangers en fietsers. Het andere (gemotoriseerde) verkeer zal hierbij te gast zijn. Dit jaar staat in het teken van het ontwerp en in 2021 (of eerder) gaat de schop de grond in!

Bekijk hier het filmpje dat we opnamen.

PvdA Gilze en Rijen: dit kun je met goed fatsoen Rijen niet aandoen

PvdA PvdA D66 VVD CDA Gilze en Rijen 14-10-2019 11:09

Omstreden tunnelvisie van college en coalitie

 

PvdA Gilze en Rijen: dit kun je met goed fatsoen Rijen niet aandoen

 

Een meerderheid van de raad van Gilze en Rijen heeft zich geschaard achter een omstreden plan van het college voor een verdere uitwerking van een gecombineerde auto-/fietstunnel in de Stationsstraat/Julianastraat in Rijen. Een heel onverstandige beslissing volgens de PvdA Gilze en Rijen.

 

Raadsbehandeling leidde niet tot aanpassingen

Al lange tijd is duidelijk dat een plan van voormalig wethouder Dols (CDA) om een gecombineerde auto- en fietsonderdoorgang te maken onder de huidige spoorwegovergang nabij het station in Rijen op veel weerstand stuit. Niet alleen bewoners van de Stationsstraat en de Julianastraat keren zich tegen het plan. Ook in de gemeenteraad heerst grote verdeeldheid over het nut en de noodzaak van het toelaten van gemotoriseerd verkeer in de tunnel. Het voorstel van het college om desondanks het tunnelplan verder uit te werken en om voor de planvorming 1,8 miljoen euro beschikbaar te stellen, kreeg de onverkorte steun van de vier coalitiepartijen Kern’75, CDA, VVD en Gemeentebelang.

Na een urenlange raadsbehandeling bleek dat een goed onderbouwde inbreng van vier insprekende omwonenden en van de fracties van PvdA, D66 en Groen Gilze en Rijen geen enkel gehoor vond. De gelederen van college en coalitie bleken voorafgaande aan de raadsbehandeling al gesloten te zijn.

Enig lichtpuntje was dat de wethouder toezegde nog te zullen bezien of het aantal auto’s in de tunnel beperkt kan worden. Nu is dit berekend op 3.500 per etmaal.

 

Is dit besluit wel zo verstandig?

Omwonenden en de drie oppositiepartijen PvdA, D66 en Groen Gilze en Rijen menen dat een combinatie van auto’s en fietsers in de onderdoorgang niet tot een veilige situatie kan leiden. Zij baseren zich hierbij onder meer op externe rapporten en adviezen die op dit punt geen zekerheid bieden. Maar belangrijker is de vraag of het gebruik van gemotoriseerd verkeer wel wenselijk en noodzakelijk is. Immers bij herhaling benadrukken college en coalitie dat de kern Rijen zoveel mogelijk autoluw moet worden, dat doorgaand verkeer zoveel mogelijk moet worden geweerd en dat het fietsverkeer moet worden gestimuleerd.

Fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt hierover: “Wil de stationsomgeving ‘nieuwe stijl’ werkelijk een levendig en veilig karakter krijgen, waarbij de beide delen van Rijen nauw aanéén worden geschakeld, dan biedt naar de overtuiging van de PvdA een ruim opgezette fiets- en voetgangersonderdoorgang hiervoor de beste garanties. Het is daarom verstandig  om het idee om ook auto’s door de tunnel te laten gaan snel te laten varen. Bovendien kun je het met goed fatsoen Rijen en vooral de omwonenden niet aandoen dat er straks drie autotunnels in de kern en aan beide zijden van het dorp aanwezig zijn.”

 

Geef meer aandacht aan Rijen Zuid

Rijen Zuid en met name de voormalige militaire wijk zijn naar het oordeel van de PvdA meer gebaat bij een modernisering en het levendig maken van de wijk. En bovendien bij wijkvoorzieningen die de aantrekkelijkheid en het woonmilieu versterken. Meer autoverkeer draagt hieraan zeker niet bij.

https://gilzerijen.pvda.nl/nieuws/pvda-gilze-en-rijen-dit-kun-je-met-goed-fatsoen-rijen-niet-aandoen/

Het bericht PvdA Gilze en Rijen: dit kun je met goed fatsoen Rijen niet aandoen   verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Hoe zorg je ervoor dat je de juiste Vespa scooter koopt?

D66 D66 Ridderkerk 04-10-2019 23:19

Als het te maken heeft met je eerste Vespa aankoop, kan de pure hoeveelheid keuze die beschikbaar is behoorlijk overweldigend zijn voor de niet-ingewijden. Nieuw, gebruikt, vintage, modern, handmatig, automatisch, klein frame, groot frame – er zijn zoveel opties en veel mensen maken uiteindelijk de verkeerde beslissingen.

Echter, door jezelf op te leiden en rekening te houden met de juiste factoren, zul je uiteindelijk veel minder geld uitgeven aan gas, een meer kosteneffectieve rit hebben, en voel je je veel vrijer op de weg dankzij de open aard van de Vespa scooter. Ze komen ook met lagere verzekeringspremies, goedkoper parkeren en meer gebruiksgemak dan traditionele motorfietsen – plus niet meer vast komen te zitten in het verkeer!

Dus, hoe vermijd je de verkeerde keuzes te maken? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste Vespa-scooter koopt? Hieronder staan enkele belangrijke punten op wat je moet weten voordat je je eerste Vespa scooter koopt.

Nieuw, modern gebruikt of vintage classic? Het kopen van een nieuwe Vespa

Een nieuwe moderne Vespa wordt geleverd met een garantie, de nieuwste technologie en automatische transmissie, waardoor het rijden gemakkelijker wordt. Omdat je de eerste eigenaar bent, hoef je je ook geen zorgen te maken over vervelende verrassingen in de geschiedenis van je machine, zoals eerder slecht onderhoud.

Modern gebruikt

De voor de hand liggende waarschuwing bij het kopen van een nieuwe Vespa is dat het je in eerste instantie meer kan kosten, dus een gelukkige middenoptie is waarschijnlijk om een moderne gebruikte Vespa te kopen. Deze zijn meestal vrij goed geprijsd, hebben veel van de voordelen van een nieuwe Vespa, en worden meestal verkocht zonder grote problemen. Sommige kunnen zelfs een garantie, dus zorg ervoor dat je hierover vragen stelt voordat je het koopt.

Vintage of klassieke Vespa

De conditie van je Vespa gaat bepalen hoeveel plezier je er aan beleeft en hoeveel tijd je kwijt bent aan onderhoud, dus dit is een goede plek om de discussie te starten. Een vintage Vespa kan visueel verbluffend zijn en bij goed onderhoud zal de waarde ervan toenemen, maar ze komen vaak met veel problemen. De werkende onderdelen zullen regelmatig onderhoud nodig hebben, daarom is de vintage optie beter geschikt voor iemand die gewend is om reparaties uit te voeren op een scooter.

Gerelateerd: Meest effectieve en eenvoudige manieren om geld te besparen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.