Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

10 documenten

Kamervragen over A79 bij Vroenhof/Goudenrood

CDA CDA VVD PvdA Valkenburg aan de Geul 14-12-2019 12:29

Afgelopen week hebben CDA kamerleden Wytske Postma (CDA woordvoerder infrastructuur) en Martijn van Helvert (ons CDA kamerlid in Regio Zuid-Limburg), op verzoek van CDA Valkenburg aan de Geul, kamervragen gesteld aan minister Cora van Nieuwenhuizen, minister van infrastructuur en waterstaat. Sinds 1991 vragen de inwoners van “Het Goudenrood” al om geluidswerende maatregelen i.v.m. geluidsoverlast van de A79 in hun achtertuin. Bijna 30 jaar na de eerste stappen van de werkgroep uit Houthem-Sint Gerlach om voor geluidswering te strijden, wordt het tijd dat er echt concrete actie komt. Eerder pleite CDA gedeputeerde Hubert Mackus al voor een snellere realisatie van het aanbrengen van een ZOAB wegdek, waardoor sprake zal zijn van geluidsvermindering. Recent is daar nog een opmerkelijke tijdelijke snelheidsverlaging op de A79 aan toegevoegd, dit i.h.k.v. “veiligheid” van het wegdek. De gesprekken tussen de initiatiefnemers van “Wij zijn Houthem-St.Gerlach” en vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland lijken een positief resultaat te gaan opleveren. CDA Valkenburg aan de Geul probeert met het gebruik maken van het provinciaal en landelijk (politiek) netwerk deze positieve ontwikkeling te versterken. Initiatieven CDA Valkenburg aan de Geul In het bericht van 22 januari 2018 van TV Valkenburg werd vermeld dat het vorige college tegenstander was van geluidsschermen, sterker nog dat het college aan Rijkswaterstaat heeft geadviseerd dat inwoners het moesten oplossen met gevelisolatie. Het CDA heeft daarom gemeend dit thema te moeten opnemen in haar verkiezingsprogramma. Zeker na zoveel jaar vindt het CDA dat inwoners recht hebben op een passende oplossing voor de overlast. Na de verkiezingen heeft CDA in de nieuwe coalitie, in goed overleg met de coalitiepartners, gezorgd voor een andere zienswijze. Inmiddels heeft het college, bij monde van wethouder Remy Meijers, gezorgd dat Rijkswaterstaat is geïnformeerd over de positieve grondhouding van de gemeente Valkenburg aan de Geul ten opzichte van het plaatsen van geluidsschermen in “het Goudenrood” en bij het viaduct bij “Vroenhof”. Deze nieuwe stand van zake heeft ertoe geleid dat Rijkswaterstaat Zuid-Nederland heeft aangegeven aan zowel wethouder Meijers als in gesprekken met “Wij Houthem-St.Gerlach” dat de geluidsschermen er zeer mogelijk toch gaan komen. In verband met aangescherpte regelgeving valt de overlast in ieder geval binnen de kaders van het Meerjarenprogramma Geluidssanering (MJPG) van Rijkswaterstaat. Het programma is bedoeld om de leefbaarheid te vergroten bij mensen/woningen die overmatig overlast hebben van het geluid afkomstig van rijkswegen. Als er geen actie wordt ondernomen bestaat het risico dat deze situatie wederom “aan de kant wordt geschoven”. Het CDA zal zich blijven inspannen om dit dossier onder de aandacht te blijven brengen. Uiteraard staan de inspanningen van het CDA in geen verhouding met het jarenlange doorzettingsvermogen van dit inwonersinitiatief vanuit het kernoverleg “Wij Houthem-St.Gerlach”. Bezoek CDA Tweede Kamerlid Martijn van Helvert Op zaterdag 2 februari heeft Martijn van Helvert, op uitnodiging van CDA Valkenburg aan de Geul, de wijk “het Goudenrood” in Houthem bezocht. Het CDA en een afvaardiging van PGP Valkenburg waren daar destijds ook bij aanwezig. Hij heeft daar met diverse inwoners zelf gesproken over hun zorgen en de last die zij ervaren van het geluid afkomstig van de A79. Martijn van Helvert heeft destijds aangegeven zich hard te zullen maken in Den Haag voor een positieve beïnvloeding van de plannen ten gunste van de wensen van de inwoners van Houthem. Hij heeft tijdens zijn bezoek ook een petitie, die door de wijk reeds in 1991 was aangeboden aan lokaal en provinciaal bestuur, in ontvangst genomen. Martijn van Helvert heeft in aanloop naar het stellen van de kamervragen deze “historische” petitie aan de Minister aangeboden. Noodzaak stellen kamervragen Ondanks zeer voorzichtige positieve stappen aan Rijkswaterstaat zijde is i.o.m. Martijn van Helvert toch besloten om kamervragen te stellen. Daarnaast bieden diverse vertragingen van grote projecten i.h.k.v. de stikstof- en PFAS discussie openingen/mogelijkheden om onderhoud en geluidswerende maatregelen eerder te laten uitvoeren. Ondanks dat het geen onwil is van Rijkswaterstaat (RWS) zijn de voorgenomen projecten steeds verschoven. De vragen aan de minister zijn bedoeld om nu maar eens helder te laten worden waarom het zolang moet duren voordat de passende maatregelen getroffen worden om de ontzettende geluidsoverlast voor de inwoners van “het Goudenrood” en “Vroenhof” te minimaliseren. De vragen zijn in goed overleg met de werkgroep “Goudenrood” van kernoverleg “Wij Houthem-St.Gerlach” gesteld. Bij het stellen van de vragen is rekening gehouden met de positieve ontwikkelingen met betrekking tot de ophanden zijnde oplossing en het willen behouden van de goede relatie met Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, zowel vanuit de werkgroep als met wethouder Remy Meijers, verantwoordelijk wethouder voor dit dossier. Politieke steun Om de kamervragen kracht bij te zetten heeft CDA Valkenburg aan de Geul in de voorbereiding contact gehad met gedeputeerde Hubert Mackus. Hij zegde toe om Rijksaterstaat te blijven herinneren aan het belang van een goed onderhouden ZOAB-wegdek. Uiteraard in het belang van de inwoners, maar zeker ook vanuit het belang dat Maastricht en Heerlen (via Valkenburg aan de Geul) een goede verbinding verdienen. Daarnaast heeft CDA Valkenburg aan de Geul meerdere gesprekken gevoerd met Tweede Kamerlid Martijn van Helvert over dit thema. Martijn van Helvert heeft zich bereid verklaard om kamervragen aan minister Cora van Nieuwenhuizen te stellen over deze langslepende kwestie. Dit heeft hij gezamenlijk gedaan met CDA collega Tweede Kamerlid Wytske Postma, die vanuit de CDA Tweede Kamerfractie o.a. de woordvoerder is op het thema infrastructuur. Op verzoek van CDA Valkenburg aan de Geul hebben de lokale fracties van PGP en VVD hun eigen “Haagse” netwerk benaderd om steun voor de vragen (en suggesties) aan de minister te vergaren. PvdA Tweede kamerlid Gijs van Dijk (woordvoerder infrastructuur) heeft inmiddels steun toegezegd en aangegeven zich te zullen aansluiten en zal met Van Helvert en Postma meepraten over dit dossier na de beantwoording van de vragen door de minister. De verwachting is dat VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (woordvoerder infrastructuur) dit ook zal doen. Belangrijk om zowel een coalitiepartner als een oppositiepartij als medestander te hebben. De kamervragen zijn te benaderen via: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2019Z25013&did=2019D51499 foto: TV Valkenburg

VVD’ers stellen Kamervragen over Leeghwaterbrug

VVD VVD Alkmaar 17-07-2019 23:40

https://alkmaar.vvd.nl/nieuws/36138/vvd-ers-stellen-kamervragen-over-leeghwaterbrug

Rudmer Heerema en Remco Dijkstra hebben Kamervragen gesteld over de Leeghwaterbrug. De Tweede Kamerleden willen dat minister Cora van Nieuwenhuizen in gaat grijpen bij de renovatie van de Leeghwaterbrug. Het project loopt vertraging na vertraging op en dat loopt volgens Alkmaarder Heerema de spuigaten uit.

De brug staat inmiddels met stip op één van de ANWB-lijst met meest ergerlijke verkeershindernissen. De Kamerleden vragen de minister of zij daarvan op de hoogte is, hoe groot de schade van de vertragingen is en of die schade ergens te verhalen valt. De vertraging bedraagt inmiddels al meer dan een jaar.

Het is overigens niet de eerste keer dat er vanuit de VVD geklaagd wordt. Al begin 2018 ging er een brief naar de Provincie, waarbij het belang van een goede doorstroming in de regio werd aangekaart. Deze gezamenlijke brief werd opgesteld door fracties uit Alkmaar, Bergen, Castricum, Heiloo, Heerhugowaard, Langedijk, Schagen en Uitgeest. Deze brief ging over de ongelukkige planning van gelijktijdig onderhoud aan verschillende bruggen en wegen in de regio. Ook de situatie rond de Leeghwaterbrug werd toen naar voren gebracht.

Vorige week liet onze fractievoorzitter John van der Rhee ook al weten het ‘geklooi’ rond de brug meer dan beu te zijn, waarna er ook vragen werden gesteld door de Provinciale Staten fractie van de VVD. Wordt dus spoedig vervolgd.. 

Op weg naar een nieuw verkeersplan voor alle Culemborgers

VVD VVD Culemborg 19-06-2019 07:42

Afgelopen donderavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten De druk bezochte avond , met een goede mix van Oude en Nieuw Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten met een gezellige napraat over het goede leven in ons mooie Culemborg.

https://culemborg.vvd.nl/nieuws/35739/op-weg-naar-een-nieuw-verkeersplan-voor-alle-culemborgers

Op weg naar een nieuw verkeersplan voor alle Culemborgers

Opzet en planning

Op 27 februari 2018 werd begonnen met het opstellen van een nieuw GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan), een verkeersplan of misschien beter een Mobiliteitsplan. Een plan van aanpak dat uit 3 fases bestaat werd door de Gemeenteraad in september 2018 besproken en vastgesteld.

·         Fase 1 - Evaluatie, inventarisatie en analyse

De resultaten van deze fase worden aan de raad voorgelegd met daarbij  vragen als: welke knelpunten zijn er? Is de lijst volledig? Hoe komen we tot een toekomstbestendig mobiliteitsbeleid en wat vinden we nu echt het meest belangrijk? Afgesloten 18 april 2019 met een overzicht van een online inventarisatie van knelpunten onder Culemborgers.

·         Fase 2 - Opstellen GVVP en maatregelenpakket

De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden op een rij gesteld met hierbij een concept-prioritering. De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten. Dit staat voor 24 juni 2019 gepland.

·         Fase 3 - Afronding en rapportage

Het definitieve GVVP wordt ter vaststelling voorgelegd aan de Raad. Besluitvorming in het 4de kwartaal 2019.

 

Informatie

Meer informatie en data over de verkeerssituatie in en om Culemborg kunt u hier vinden:

·         Verkeerstellingen:

www.traffitel.nl

·         Inventarisatie onder bewoners 2018/2019:

                https://www.geosolutions.nl/sites/GVVP-Culemborg/

·         Rapportage aan de Raad fase 1:               

                https://culemborg.raadsinformatie.nl/document/7510529/1/GVVP_Culemborg_raad_1

·         Onveilige trajecten:

 https://www.bliq.report/nl-NL/51.87755072458889/5.151557922363282/11/1_1511/0

 

VVD Culemborg – 1sterkCulemborg

Voor de VVD Culemborg zijn de uitgangspunten voor mobiliteit in ons verkiezingsprogramma “Mouwen opstropen en Doen!” 2018-2022 samengevat :

“Het is belangrijk dat de doorstroming van al het verkeer in het wegennet optimaal is. Culemborg kent veel forensen en dit geeft grote drukte in de spits op de in- en uitvalswegen, richting het station en naar de regionale voortgezet onderwijslocaties.”

en

“Om het dichtslibben van het wegennet in onze gemeente te voorkomen, gaan we werken aan een integraal verkeersbeleid met aandacht voor voetgangers, fietsers en automobilisten.”

 

Met de eerste aanzet voor het nieuwe Mobiliteitsplan voor Culemborg heeft de VVD Culemborg op 17 april 2018 een eerste bijeenkomst “Zonder gedoe van A naar B” georganiseerd om inwoners te attenderen op de plannen en een ieder hier zo veel mogelijk proberen vroegtijdig bij te betrekken.

Mooi resultaat van deze eerste bijeenkomst was dat onder de apolitieke leiding van Erik van Garderen een klankboordgroep ontstond van betrokken inwoners die met de gemeente in gesprek is gegaan over de te maken plannen. In twee sessies hebben zij bij de gemeente hun visie ingebracht vanuit het bewonersperspectief.

Voor Culemborg als aantrekkelijk woon-, recreatie- en werkstad is een goede bereikbaarheid onontbeerlijk. In de VVD bijeenkomst ‘Goede bereikbaarheid essentieel voor Rivierenland’ van 24 februari 2019 met o.a. kandidaat-statenlid Mark Smits, Gedeputeerde Jan Markink en VVD 2de  kamerlid Remco Dijkstra is daar op alle niveaus aandacht voor gevraagd.

Afgelopen donderdagavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten

Een korte introductie werd verzorgd door Jasper van Everdingen over historische ontwikkelingen en Roger van Asselt over recente inventarisatie bij inwoners. Han Braam merkte op dat dit een plan is voor de lange termijn, voor alle plannen en ideeën wel politiek draagvlak moet zijn maar zeker ook financiële afwegingen gemaakt zullen moeten worden. Vervolgens werd door Erik van Garderen nog de werkwijze van de klankbordgroep toegelicht en  iedereen die niet verbonden was aan de politiek of een belangengroep uitgenodigd zich bij de klankbordgroep aan te sluiten.

Vervolgens is er in 5 werkgroepen discussie geweest en input voor veen visie en stellingen opgehaald;

1.       Mobiliteit gemotoriseerd verkeerd o.l.v. Kees de Raad

2.       Mobiliteit ongemotoriseerd verkeer o.l.v. Margriet Kuijer / Amy van der Lee

3.       Culemborg Koopstad o.l.v. Jasper van Everdingen

4.       Spoorse doorsnijdingen o.l.v. Roger van Asselt

5.       Bereikbaar Culemborg o.l.v. Han Braam

De druk bezochte avond , met een goede mix van Oude en Nieuw Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten  met een gezellige napraat over het goede leven in ons mooie Culemborg.

 

Prioriteiten en visie richting

De belangrijkste opgehaalde uitgangspunten (op hoofdlijnen) die voor het nieuwe Mobiliteitsplan zouden moeten gaan gelden zijn;

Ø  Ruim baan voor fietser, d.m.v. een gescheiden fietspaden;

Ø  Gemotoriseerd - en langzaam verkeer scheiden, niet beperken;

Ø  Voetgangersverkeer veilig op een eigen trottoir, en daardoor veilige en toegankelijk is t.o.v.  gemotoriseerd en fietsverkeer;

Ø  Verkeersveiligheid vergroten door zichtbaarheid op kruisingen/rotondes te verbeteren, ook in het buitengebied;

Ø  Met het oog op de ligging van Culemborg aan de Lek aandacht voor een veilige en snelle evacuatie.

Forensenverkeer in en uit Culemborg:

·         Gemotoriseerd

-          Via Noord-Zuid verbindingen naar de N320 leiden;

-          Bestaande ‘Noord-Zuid’ verbindingen (Wethouder Schoutenweg-Laan naar Parijsch-Erasmusweg en Rijksstraatweg) uitbreiden met de “Zump” en “Stokvisweg” optie met een volwaardige aansluiting op de N320;

-          De N320 afslag “Beesdseweg” uitbreiden met een volwaardige aansluiting N320 en verder inrichten als Noord-Zuid ontsluiting naar Otto van Reesweg.

·         Ongemotoriseerd

-          Fiets forenzen vanuit oost-,  west- en zuidzijde laten aansluiten op het in te richten fietspad “Brugmanpad” aan de oostzijde ven het spoor-talud, in het verlengde van de noord-zuid as van Culemborg;

-          Fietsontsluiting noordzijde op “Brugmanpad” op termijn laten aansluiten middels fietsbrug over de Lek;

-          Nieuwe spoorse-doorsnijding(en) voor Fietsverkeer oost-west;

·         Openbaar vervoer

-          Hogere frequenties bus en trein verkeer.

 

Bestemmingsverkeer binnen Culemborg:

·         Autoluwe binnenstad en verkeersvrije Markt, in het verlengde van een autoluwe binnenstad uitvoeren van een onderzoek naar de verplaatsing van de veerpont naar het verlengde van de Weidsteeg.

·         Hogere dichtheid en frequentie voor doelgroepen en OV vervoer.

·         Binnen Culemborg, vanuit de wijken, keuzevrijheid in vervoersmiddel om je buren en faciliteiten in Culemborg te kunnen bereiken.

·         Eenduidige inrichting (hoofd) ontsluitingswegen met 50 km snelheid, overige wegen 30 km gebied.

·         Goede, overzichtelijke en veilige passage mogelijkheden voor (grote) landbouwvoertuigen van oost naar west m.b.t. het spoor talud.

 

Hoe nu verder

De gemeenteraad heeft maandag 24 juni 2019 om 20.00 uur in het Stadhuis (Oude Vismarkt 4) een ‘Beeldvormende avond’ waarin fase 2 wordt afgesloten d.m.v. het kiezen t.a.v. stellingen om zo :

“De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten.”

Om de juiste keuzes en afwegingen te maken zijn belangen groepen, zoals De Fietsersbond, Ouderenbonden en -verenigingen, scholen, OV-vervoerders, etc. voor deze avond uitgenodigd zodat raadsleden zich een beeld kunnen vormen over de keuzes en dilemma’s.

Deze avond is openbaar, dus u allen bent van harte welkom. Aanmelden kan via griffie@culemborg.nl

Na deze avond zal er in het najaar een vervolg bijeenkomst zijn van de gemeenteraad voor bespreking van de plannen en besluitvorming. Maar voordat dat zo ver is zal de VVD Culemborg iedereen nog uitnodigen van een derde thema-avond “Zonder gedoe van A naar B”.

Morgen is het zover! VVD Overijssel ...

VVD VVD Hellendoorn 07-03-2019 16:59

Morgen is het zover! VVD Overijssel samen met Tweede-Kamerleden Malik Azmani, Remco Dijkstra en Daniel Koerhuis van Zwolle naar Almelo. Ze zullen onder andere stoppen bij Anton Raamsman int. transport in Haarle. Het thema van deze 'Roadtour' is een vlot en veilige N35. Wij als inwoners van de gemeente Hellendoorn willen laten zien wat de huidige situatie is rondom deze weg. Wij zullen met Treintje Bello van Haarle richting Nijverdal rijden waar uiteindelijk plaats is voor wat drinken en een gebakje. Graag heten wij u welkom rond 14:00 bij Anton Raamsman int. transport.

Kamervragen over aanhoudende ...

VVD VVD Roermond 14-01-2019 22:37

Kamervragen VVD over ongunstige bijtelling voor zonne-auto van Lightyear.

VVD VVD D66 Helmond 11-09-2018 10:39

Helmond is op dit moment de broedplaats van een aantal innovatieve bedrijven. Een van deze bedrijven is Lightyear. Als alles volgens plan verloopt rolt volgend jaar rond deze tijd nog het eerste prototype van de duurzame auto op zonne-energie van de productieband op de Automotive Campus in Helmond.

Matthijs Sienot (D66) en Remco Dijkstra (VVD) hebben Kamervragen gesteld over de ongunstige bijtellingsregeling voor zonne-auto Lightyear. De twee Kamerleden willen dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) een aparte categorie instelt voor deze auto's, vergelijkbaar met wat nu al voor auto’s op waterstof is geregeld.

Vernieuwing vergroot ons verdienvermogen en draagt bij aan onze welvaart. Innovatieve ondernemers krijgen daardoor de kans om steeds betere producten en diensten te ontwikkelen en dat zorgt ervoor dat nieuwe bedrijven en banen hier ontstaan in plaats van elders.

De VVD roept de minister dan ook op deze nieuwe technologie de ruimte te geven. Door investeringsdrempels in de startup-fase weg te nemen kunnen we met de zonne-auto van Lightyear de autoproductie in Nederland verder versterken.

Theo MandersVVD Helmond

Link naar het oorspronkelijke bericht.

Kamerlid Remco Dijkstra bezocht Zaanstad

VVD VVD Zaanstad 13-03-2018 01:51

Tweede Kamerlid Remco Dijkstra bezocht Zaanstad. Met zijn brede vervoersportefeuille ging hij natuurlijk langs infra projecten. Onder anderen de A8, busbrug de binding en de bewoners in Krommenie die ontlast worden door het verbinden van de A8 en de A9.        

Bezoek Tweede Kamerlid Remco Dijkstra

VVD VVD D66 CDA Bodegraven-Reeuwijk 05-03-2018 06:00

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/28458/bezoek-tweede-kamerlid-remco-dijkstra

Op uitnodiging van onze fractie bracht Remco Dijkstra in de middagspits een bezoek aan Bodegraven. Remco is Tweede Kamerlid voor de VVD en heeft sinds vorig jaar weginfrastructuur in zijn portefeuille. Na een korte, interactieve presentatie van ons kandidaat raadslid Robin Kersbergen zijn we met alle aanwezigen naar buiten gegaan om de problemen van dichtbij te bekijken. Dit werkbezoek leek ons na diverse gesprekken bij de provincie een goed vervolg om de noodzaak van de Bodegravenboog ook in de Tweede Kamer op de kaart te zetten.

Het was wat ons betreft een zeer geslaagde bijeenkomst, waarbij we om te beginnen nog onze hartelijke dank willen uitspreken voor de gastvrijheid van Buro N11. Voor de presentatie en bespreking werd ons een ruimte beschikbaar gesteld op de meest passende locatie die je bij dit thema kunt vinden, en zowel de verzorging als de technische ondersteuning lieten aan niets te wensen over!

Verkeersproblemen

Hoewel de problematiek rond de N11 al langer speelt, komt deze met de aantrekkende economie en de bijbehorende verkeersgroei steeds nadrukkelijker naar voren. De wachttijden worden langer, en de bereikbaarheid van onze gemeente staat onder druk. Niet alleen voor onze inwoners en bedrijven, maar ook voor hulpdiensten en fietsers. De toelichting van de verkeerssituatie uit de presentatie werd extra verduidelijkt aan de hand van dronebeelden. Deze gaven een zeer goede indruk gaven van zowel de lengte van de files, als ook de belangrijkste verkeersstromen.

Naast de opstoppingen kwam ook het probleem van sluipverkeer aan bod: de zeer beperkte parallelle routes zijn totaal niet geschikt voor het moderne verkeer. Robin lichtte toe dat dit een historische oorzaak heeft: in tegenstelling tot gebieden die wat verder buiten de grote steden lagen, is hier nooit een netwerk van enkelbaans wegen ontstaan. Dat is dan ook de keerzijde van de luxepositie dat we sinds 1939 op het snelwegennet zijn aangesloten: er is geen goed secundair wegennet. Al met al reden te meer om nu in goede samenwerking te zoeken naar oplossingen voor gemeente, regio en rijk.

Regeerakkoord

Remco gaf aan dat met het nieuwe regeerakkoord zo'n 2 miljard euro aan extra middelen voor infrastructuur beschikbaar is gekomen. Met name projecten die hoog scoren in de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse (NMCA) maken een goede kans. Omdat de A12 tussen Gouda en Utrecht hier vrijwel bovenaan staat, is de kans groot dat hier middelen voor beschikbaar komen zodra de A20 bij Nieuwerkerk is verbreed. Na het zien van de presentatie en de situatie buiten, gaf hij aan dat het logisch zou zijn om de aansluiting met de N11 in deze plannen te betrekken. Over de planvorming rond infrastructuur wordt in mei bij de commissievergaderingen in de Kamer een inventarisatie gemaakt, en Remco wil dan zeker kijken of de Bodegravenboog hoger op de agenda kan komen.

Draagvlak

Met name het grote draagvlak voor de Bodegravenboog kan volgens Remco bijdragen aan een snellere realisatie. Bij de begrotingsbehandeling in november werd (kort na het aantreden van kabinet Rutte III) in de gemeenteraad een motie ingediend door CDA, VVD, CU en D66 met de oproep aan zowel het college als de fracties om de lobby kracht bij te zetten. Deze werd door alle partijen unaniem aangenomen. Robin vatte de middag kort maar krachtig samen: "Onze contacten met Den Haag zijn al goed, nu de verbinding nog!"

VVD-fracties blij met vragen Tweede Kamer: onderzoek naar spitsstrook A9

VVD VVD Schagen 04-03-2018 09:01

Op 20 februari hebben heel veel automobilisten last gehad van de storing bij de spitsstrook op de A9. Vele reizigers uit de regio Alkmaar hebben in de kilometerslange file gestaan. Deze storing is voor VVD Tweede Kamerleden Remco Dijkstra en Rudmer Heerema aanleiding geweest om Kamervragen te stellen over de spitsstrook A9 Alkmaar-Akersloot.  In de vragen willen Dijkstra en Heerema onder ander van de Minister weten of het mogelijk is om de spitsstrook op te waarderen naar een volwaardige rijbaan. Dit zou betekenen dat er -spits of geen spits- altijd drie rijstroken zijn en dat er de hele dag door 130 km/u mag worden gereden. De regionale VVD-fracties van Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk, Schagen en Uitgeest zijn enthousiast en ondersteunen het initiatief van hun partijgenoten in de Tweede Kamer.

VVD’ers Dijkstra (woordvoerder verkeer) en Heerema vragen de Minister onder andere of zij bekend is met de lange ochtendfiles op de A9 vanwege de gesloten spitsstrook. Ook willen zij weten hoe dit naar de toekomst toe voorkomen kan worden. De liberalen stellen zelf als oplossing voor om de spitsstrook op te waarderen naar reguliere rijstrook. VVD-fractievoorzitter John van der Rhee (Alkmaar): ‘’Het opwaarderen naar reguliere rijstrook betekent dat de doorstroming van en naar het zuiden fors zal verbeteren. Dit traject wordt dan net als de vele andere rijkswegen in Nederland dan ook volledig 130km/uur.’’

De regionale VVD-fracties zien ook een kans omdat een groot gedeelte van het traject Alkmaar-Akersloot toch al op de schop gaat in verband met de nieuwe afslag bij Heiloo. VVD-fractievoorzitter René van Splunteren (Heiloo): ‘’Het is voor de regionale bereikbaarheid ontzettend belangrijk dat de extra afslag er komt en wij zijn ook blij dat dit gaat gebeuren. Het zou mooi zijn als de doorstroming op de A9 nóg verder kan verbeteren’’.

De Kamervragen van de VVD’ers Dijkstra en Heerema vragen om een onderzoek en natuurlijk is nog afwachten of het uiteindelijk ook blijkt te kunnen. De opwaardering moet ook ruimtelijk volledig in te passen zijn. VVD-lijsttrekker Ingo Kroon (Schagen): ‘’Veel ondernemers, forenzen en transportbedrijven uit onze gemeenten maken vice versa dagelijks gebruik van de A9. Het belang is groot en daarom verdienen de Kamervragen de volle steun uit onze regio.’’

De Kamervragen zijn naar verwachting uiterlijk over zes weken beantwoord.

Verbreding N50 eerder van start

VVD VVD Dronten 20-12-2017 02:51

Goed nieuws voor inwoners in de gemeente Dronten die dagelijks voor hun werk over de N50 rijden. 

De verbreding van de N50 bij Kampen wordt sneller aangepakt. Daar is de VVD Dronten blij mee. Na een stevige lobby en motie in de Kamer start minister Cora van Nieuwenhuizen de procedure voor verbreding N50 bij Kampen.  

Snellere aanpak hard nodig

De VVD Dronten is heel erg blij met de aangenomen motie voor snellere verbreding van de levensgevaarlijke N50! Dit is hard nodig.  

Motie VVD Kamerleden Dijkstra en Azmani  

De motie van de VVD-kamerleden Azmani en Dijkstra pleitte met succes in de Tweede Kamer voor een verbreding in 2022 in plaats van in 2023. De N50 bij Kampen wordt uiterlijk in 2022 2x2-baans. Oorspronkelijk zou dat pas in 2023 gebeuren.

Vijf miljoen voor de verbreding beschikbaar

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur stelt vijf miljoen euro beschikbaar om de N50 tussen Kampen en Kampen Zuid te verbreden. Er komen twee rijstroken bij, omdat er nu in de spits veel files zijn omdat iedereen op één rijstrook moet invoegen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.