Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

10 documenten

Vang alleenstaande vluchtelingenkinderen op in Zutphen!! | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 14-03-2020 00:00

GroenLinks vindt dat Zutphen extra ruimte zou moeten bieden aan vluchtelingenkinderen.

Stichting Vluchteling, VluchtelingenWerk en Defence for Children riepen vorige week Nederlandse gemeenten op samen om ten minste 500 alleenstaande vluchtelingenkinderen op te vangen uit de overvolle kampen in Griekenland. Inmiddels hebben diverse Nederlandse gemeenten aangegeven hiertoe bereid te zijn. Prachtig!! GroenLinks vindt dat Zutphen een van deze gemeenten zou moeten zijn! Zutphen is een stad met een groot hart en voldoende ruimte.

Afgelopen maandag tijdens de raadsvergadering stelde Irene Kleinrensink tijdens het vragenkwartier de volgende vraag aan het college:

“We kennen allemaal de hartverscheurende beelden van overvolle vluchtelingenkampen. In deze kampen zitten heel veel alleenstaande kinderen, kinderen zonder ouders en zonder familie en deze kinderen worden in deze overvolle kampen compleet aan hun lot over gelaten! Vluchtelingenorganisaties vragen gemeenten met klem of zij extra kinderen kunnen opvangen om de grenzen te verlichten, gelukkig zijn veel gemeenten hiertoe bereid! GroenLinks denkt dat er in Zutphen ook plek is voor deze kwetsbare groep. Mijn vraag is: kunnen wij extra kinderen opvangen en -zo ja- hoeveel?”

Het antwoord van het college was helaas zeer teleurstellend…. De portefeuillehouder (Annemieke Vermeulen) is van mening dat Zutphen al genoeg doet en dat ons AZC vol is….

Vol!?! Lesbos is vol! Vluchtelingenkampen zijn vol! De grens tussen Griekenland en Turkije is vol! Onze stad en ons AZC zijn NIET vol!

Iedereen heeft via de media kunnen vernemen onder welke onmenselijke en onveilige omstandigheden kinderen in de Griekse kampen vast zitten: zonder dekens, water of voedsel, zonder medische zorg, bescherming of onderwijs.

Het is een schande dat Nederland haar afspraken over de opvang van vluchtelingen niet nakomt en niet haar verantwoordelijkheid neemt. Gelukkig laten inmiddels ruim 20 gemeenten (groot en klein) zoals Nijmegen, Leiden, Groningen, Amsterdam, Arnhem etc. zien wél verantwoordelijkheid te nemen. We hopen dat nog veel meer gemeenten zullen volgen en dat Zutphen er hier een van is. Het is belangrijk een krachtig signaal te geven naar de regering dat het echt tijd is voor actie!

Op dit moment heeft GroenLinks Zutphen een motie in voorbereiding en hoop ik dat we in de volgende raadsvergadering een meerderheid krijgen, zodat we in Zutphen alsnog een aantal kinderen kunnen opvangen. Voor nu vraag ik jullie twee petities te tekenen:

 

om onze burgemeester op te roepen zich aan te sluiten om Europa te vragen vluchtelingen niet in de steek te laten

PvdA start orientatie cursus. Hoe werkt de gemeentepolitiek en het gemeentebestuur?

PvdA PvdA Zutphen 19-09-2019 08:37

Hoe werkt de gemeentepolitiek en het gemeentebestuur? Een oriëntatie-cursus.

De PvdA Zutphen-Warnsveld organiseert in het najaar een oriëntatie-cursus op de lokale politiek: het gemeentebestuur, de gemeenteraad en de politieke agenda. Om deelnemers bekend te maken met de wijze waarop de gemeenteraad, het gemeentebestuur, werkt en om mensen die nog niet politiek actief zijn of afstand voelen tot het politieke bedrijf te interesseren om actief te worden; De oriëntatie cursus is bestemd voor iedereen die hiervoor belangstelling heeft. Het gaat om een serie van 4 avonden.

Avond 1: 1 oktober 2019. Thema: De gemeentepolitiek en het gemeentebestuur. Hoe werkt het. Over de rol van de burgemeester. Taken en verantwoordelijkheden. Relatie met de raad, met de andere wethouders, Over de rol van het college van B&W, de ambtelijke ondersteuning, de rol van de raad etc.

Met medewerking van de burgermeester, mevr. Annemiek Vermeulen. Over het functioneren van de gemeenteraad: De raadsvergaderingen: agenda, wat komt aan de orde, voorbereiding; verloop; (Ter voorbereiding: bijwonen van een raadsvergadering) Over de werking van het Forum. De coalitie, het coalitie akkoord. Met medewerking van Jasper Bloem, fractievoorzitter.

Avond 2: 15 oktober 2019. Thema: Wat doet een wethouder?

Portefeuille; Agenda; Rol in college; rol tegenover de raad; relatie met ambtelijk apparaat; contacten met burgers, groeperingen, organisaties. Met medewerking van wethouder Harry Matser Over het college programma, De coalitie; De totstandkoming van het collegeprogramma; Betekenis daarvan voor het College, de raad. Met medewerking van Jasper Bloem.

Avond 3: 5 november. Thema: De agenda van de PvdA in Zutphen:

De fractie; de agenda van de fractie; ons programma; hoe werken we daaraan? De activiteiten in de stad; De afdeling: bestuur, ledenvergaderingen etc. Met medewerking van leden van de fractie en het bestuur.

Onderdeel 4: In week 47 Kennismaken met de praktijk. Zelfstandig uit te voeren.

Er wordt een praktische activiteit uitgevoerd. Voorbeelden: Op werkbezoek met de fractie; Meelopen met fractielid; Een initiatief voor inbreng in Forum of raad; Een kennismaking met een andere fractie; Een klein onderzoekje in de stad;

Avond 5: 10 december. Afronding. Een korte bijeenkomst.

We kijken terug en formuleren wat het traject heeft opgeleverd.

Van harte aanbevolen!! Je kunt je opgeven bij: Fransje van der Breggen, fvdbreggen@planet.nl Sam Terpstra, samterpstra.zakelijk@gmail.com. Wil je meer informatie: bellen kan ook met Sam Terpstra, 0646270533. Kosten voor deelname: Gehele cursus: € 25,-; Per onderdeel: € 5,-

 

Het bericht PvdA start orientatie cursus. Hoe werkt de gemeentepolitiek en het gemeentebestuur? verscheen eerst op PvdA Zutphen-Warnsveld.

Tegengaan van woonoverlast | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 12-04-2019 00:00

Maandagavond is in de Raad de gemeentewet aangepast, een wijziging die er voor zorgt dat de burgemeester meer middelen in handen heeft om woonoverlast tegen te gaan.

Soms heb je als raadslid een dilemma. Maandagavond speelde ons raadslid Martine Westerik met zo'n dilemma: het is logisch dat de burgemeester middelen nodig heeft om woonoverlast tegen te gaan, maar hoe ga je om met mensen met schulden? Mensen die een dwangsom waarschijnlijk toch niet op kunnen brengen?

Als Groenlinks zijn we ons bewust dat overlast niets toevoegt aan de leefbaarheid van onze stad, laat staan voor de betreffende omwonenden. Het spreekt voor zich: hoe minder woonoverlast, hoe beter. Tegelijkertijd zijn wij ons er ook van bewust dat woonoverlast nooit helemaal weggenomen kan worden. Het spreekt voor zich dat de burgemeester (vanuit haar verantwoordelijkheid voor de openbare orde) over middelen dient te beschikken die woonoverlast zo effectief mogelijk tegengaan; de voorgestelde wijziging van de APV (algemene plaatselijke verordening) lijkt daarvoor een effectief middel.

Bij dat middel zet GroenLinks echter wel een paar kanttekeningen die Martine aan burgemeester Annemieke Vermeulen wilde meegeven:

“GroenLinks maakt zich zorgen over de dwangsom die bij de gedragsaanwijzing opgelegd kan worden; in een aantal gevallen zal de dwangsom niet geïnd kunnen worden en dus zinloos zijn. Daadwerkelijke incasso zou zelfs problemen van overlast gevende huurders alleen maar groter kunnen maken. Het gaat hier uiteindelijk om de effectiviteit. Dan is het ook goed om te weten dat het de verhuurder is die het uiterste middel kan inzetten (namelijk naar de rechter om een definitief einde van de huurovereenkomst te eisen). De last, de gedragsaanwijzing die de burgemeester kan opleggen gaat minder ver (maximaal een tijdelijk huisverbod), en zal dus eerder komen en misschien wel een noodzakelijke stap in het proces worden bij de echt ernstige gevallen. Tijdige afstemming tussen burgemeester en het betreffende wooncorporatie is dus zeker gewenst.”

GroenLinks is dan ook erg blij met het antwoord van de burgemeester: ze is zich heel goed bewust van het feit dat een dwangsom slechts in uiterste gevallen kan worden opgelegd en dat goede afstemming en duidelijke afspraken met de wooncorporaties belangrijk zijn.

 

Kermisexploitanten en SP in actie voor behoud kermis

SP SP D66 PvdA Zutphen 28-08-2018 20:30

Van woensdag 29 augustus tot en met zondag 2 september is er weer kermis in de Zutphense binnenstad. Maar als het aan burgemeester Annemieke Vermeulen ligt, dan is dat voor de laatste keer. Aanstaande vrijdag 31 augustus halen kermisexploitanten daarom samen met de SP handtekeningen op voor het behoud van de kermis in de binnenstad.

‘De binnenstad is van ons allemaal. We gaan samen over het al dan niet verplaatsen van de kermis, niet één persoon of één groep,’ aldus SP-fractievoorzitter Nils Müller, ‘wij vinden dat de kermis alleen verplaatst kan worden als er in overleg met alle betrokkenen tot een goed alternatief gekomen wordt’.

Kersmisexploitant Ida Oostenenk: ‘Wij vrezen dat verplaatsing de doodsteek van de kermis zal zijn en dat de inwoners van Zutphen hun kermis wordt afgenomen’.

De SP heeft samen met PvdA en D66 middels een motie een voorstel gedaan aan de gemeenteraad. In die motie spreekt de gemeenteraad uit dat de kermis voor de binnenstad behouden moet blijven totdat in samenspraak met alle betrokkenen tot een goed alternatief is gekomen. De motie wordt binnenkort besproken.

Mathijs ten Broeke wethouderskandidaat namens de SP

SP SP GroenLinks VVD PvdA Zutphen 16-05-2018 13:13

Mathijs ten Broeke is de SP-kandidaat voor het nieuwe wethoudersteam van Zutphen. Samen met Harry Matser (GroenLinks), Annelies de Jonge (PvdA) en Laura Werger (VVD) en burgemeester Annemieke Vermeulen vormen zij het nieuwe college van Burgemeester & Wethouders. De SP is beretrots.

Het afdelingsbestuur heeft een aantal criteria gesteld aan de wethouderskandidaat die ze zocht. Hij of zij moest een toegankelijke persoonlijkheid hebben, daadkrachtig zijn en lef hebben. Hij of zij moest Zutphen van binnen en buiten kennen, en weten wat er speelt in de lokale politiek. En bovenal moest hij/zij geen zakelijk bestuurder zijn, maar een politiek leider. Meerdere kandidaten zijn geschikt bevonden, maar uiteindelijk koos het afdelingsbestuur er voor om Mathijs ten Broeke voor te dragen als kandidaat wethouder van de SP.

SP-afdelingsvoorzitter Nils Müller: ‘Mathijs is een groot talent binnen de SP en velen hebben hem de afgelopen jaren leren kennen als gedreven en strijdbaar. Vier jaar geleden kwam hij in de gemeenteraad. Na een jaar werd hij fractievoorzitter. Onlangs werd hij uitgeroepen tot één van de 12 beste raadsleden van Nederland. Met zijn frisse blik is hij een waardevolle aanvulling op het nieuwe wethoudersteam dat de komende jaren in Zutphen aan de slag gaat’.

 

Opnieuw in het AD voor Annet en SP Leusden

SP SP Partij voor de Dieren Partij voor de Vrijheid Leusden 08-12-2017 08:49

SP wil reuring in de Leusdense raadszaal en macht aan ’t volk

De SP doet voor het eerst mee aan de gemeenteraadsverkiezingen van Leusden. De partij wil de macht nóg meer naar de inwoners krijgen. ‘Geen fractie zonder actie!’  

‘De Samenleving Voorop’ is het mantra van de gemeente Leusden sinds de introductie van dit motto door Annemieke Vermeulen, de vorige burgemeester. De gemeente wil haar inwoners zo veel mogelijk betrekken bij de besluitvorming en initiatieven stimuleren, óók als die in eerste instantie niet stroken met de regels.

 

De SP houdt er een eigen mantra op na: ‘Geen fractie zonder actie!’ Er mag wel wat meer reuring in de raadszaal, vindt de partij. ,,Een raadslid vroeg tijdens een eerdere raadsvergadering om meer informatie over de woningbouwplannen’’, zegt Guus van Ginkel (64), nummer drie op de kieslijst. ,,De wethouder zei: ‘Waarom vertrouwt u ons niet? Op zo’n moment mag best wel eens met de vuist op tafel worden geslagen.’’

De inwoner is de baas, de SP-raadsleden zijn een verlengde van het volk en de gemeenteraad is een instrument voor actie, vindt de Leusdense SP. Die is traditioneel activistisch: de partij voor ‘het volk’. Eén van de doelen in het partijprogramma is dan ook om de ‘gewone’ inwoner naar de publiekstribune van de raadszaal te lokken.

,,We willen zeker dertig man publiek’’, zegt partijleider Annet Belt (49). ,,Om die daar te krijgen, zorgen we dat we altijd in de wijken zijn om te praten met Leusdenaren. Wat zij tegen ons zeggen, is wat wij in de raadszaal verkondigen. Dat is wat een echte volksvertegenwoordiger doet.’’

Het gaat bij de SP met name om de boodschap van kwetsbare groepen. In het partijprogramma komen minima, minder mobiele ouderen, overbelaste mantelzorgers en zorgafnemers veelvuldig voor. Belt: ,,Stel: we ondervragen driehonderd inwoners over een nieuw raadsvoorstel en 25 van hen blijkt er flink op achteruit te gaan, dan knokken we voor die 25.’’

Een greep uit het partijprogramma van de SP: meer persoonlijke hulp voor mantelzorgers en mensen in de bijstand. Een soort armenpas: de ‘laspas’ (las staat voor Leusen, Achterveld en Stoutenburg) waarmee mensen met een laag inkomen aanspraak kunnen maken op financiële regelingen en korting voor bijvoorbeeld het zwembad. En de invoering van de ‘Roemernorm’ (naar partijleider Emile Roemer) voor het inhuren van ‘dure’, externe bedrijven door de gemeente.

Nu nog wordt 18 procent van de gemeentetaken extern ingekocht, dat moet naar maximaal 10 procent, vindt de partij.

Referendum

Verder opvallend: de invoering van een raadgevend referendum, inclusief openbare informatieavonden over het betreffende onderwerp. Dat terwijl de Leusdenaren de afgelopen jaren wel degelijk zijn geraadpleegd vóór de beleidsvorming. Zo waren een enquête en groepsgesprekken de leidraad voor de vacature voor de nieuwe burgemeester en zijn honderden mensen ondervraagd over hun wensen voor de woningbouw.

,,Dat doet de gemeente al erg goed’’, geeft Belt toe. ,,Maar de burgerinspraak kan beter. De bouw van het nieuwe gemeentehuis bijvoorbeeld, hartstikke duur, maar wat vinden de inwoners eigenlijk? Dat is écht zo’n onderwerp waar een referendum over had kunnen komen.’’

Op dergelijke ‘megalomane’ projecten kan bezuinigd worden, vindt SP. ,,Waarom moet Leusden een nieuwe sporthal?’’ vraagt Guus van Ginkel zich af. ,,De tribune kost al 5 ton, zonde!’’ Dat geld kan beter worden besteed aan de vele sociale projecten in het partijprogramma, vindt SP.

De SP heeft zich in de gemeente al populair gemaakt met verschillende acties. In 2014 haalde ze 2.300 handtekeningen op voor de terugkeer van (gratis) schoolzwemmen, overigens zonder resultaat. En begin september faciliteerde de SP een protestactie voor de terugkeer van de buslijn door Leusden Zuid en de Biezenkamp bij een vergadering in het Utrechtse provinciehuis.

Er is sowieso een gat te vullen in de Leusdense politiek, denkt de partij. Zes procent van de Leusdenaren stemde tijdens de landelijke verkiezingen in maart op de SP. Bovendien zijn andere ‘activistische’ partijen als PVV, Partij voor de Dieren en 50PLUS niet vertegenwoordigd in Leusden. SP hoopt ook onder aanhangers van die partijen stemmen te winnen.

Oppositie

De energietransitie kent geen keuzemenu

D66 D66 VVD Hengelo 12-03-2017 21:45

Windenergie is hot in Twente. Wanneer je de discussie volgt, zou je bijna gaan denken dat windenergie een vorm van ‘alternatieve’ energieopwekking is en dat we nog kunnen kiezen. Wereldwijd werd er in 2015 echter meer in nieuwe wind- en zonneparken geïnvesteerd dan in gas- en kolencentrales. En dat is niet voor niets.

Alleen inzetten op zonne-energie is bij lange na niet genoeg om de energiedoelstellingen te realiseren. De energietransitie kent namelijk geen keuzemenu. Het is én zonnepanelen én windmolens, op zee én op land naast andere energiebronnen en energiebesparende maatregelen. Het is allemaal nodig om in de toekomst voldoende duurzame energie op te kunnen wekken. Deze opgave is vergelijkbaar met de omvang van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog.

Nederland heeft zich als EU-lid verplicht om in 2020 minimaal 14 procent van het binnenlandse energieverbruik duurzaam op te wekken. Offshore lijkt dit te gaan lukken, maar op het land loopt de bouw van nieuwe windparken in vrijwel alle provincies achter op schema. De provincie heeft gebieden aangewezen waar windenergie-initiatieven plaats mogen vinden ‘als er sprake is van een goede landschappelijke inpassing op basis van de aanwezige gebiedskenmerken’. Gemeenten bepalen echter zelf of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Met alle gevolgen van dien. Maatschappelijke weerstand en een gebrek aan urgentie bij bestuurders maakt dat we steeds verder achteropraken bij het behalen van onze duurzaamheidsdoelstelling. En Nederland staat al voorlaatste op de EU-ranglijst hernieuwbare energie.

In de gemeente Hengelo heeft de fractie van D66 gepleit voor het opnieuw onderzoeken van de mogelijkheden voor windenergie. In 2011 gooiden de toetsingsmethode en het radarsysteem van vliegveld Twente roet in het eten. Op basis van nieuwe rapporten is er aanleiding om dit opnieuw te onderzoeken. De grootste uitdaging is hierbij niet van technische of financiële aard. De vraag is vooral hoe je omwonenden mee laat profiteren van windmolens in hun achtertuin. De VVD speelt hier een negatieve rol in door op basis van onjuiste en verouderde informatie de maatschappelijke weerstand te vergroten. Zo noemde raadslid Roel Kok in dagblad Tubantia dat windmolens weinig opleveren, draaien op subsidie en de inwoners alleen maar geld kost. Daarbij zou het in Hengelo te weinig waaien. Met deze opmerkingen worden we teruggeworpen in het steenkolentijdperk.

Onshore wind is namelijk de goedkoopste vorm van groene stroom, en dus met de minste subsidiebehoefte. Op dit moment is het zo dat bedrijven die een hoge CO2-emmissie kennen en veel vervuilende stoffen uitstoten, niet hoeven te betalen voor de schade die ze hiermee aanrichten. Wanneer we het principe van ‘de vervuiler betaalt’ zouden toepassen blijkt dat de prijs van grijze stroom enorm zou stijgen en groene stroom vanzelf de goedkoopste energievorm zou worden. Volgens het IMF legt onze regering jaarlijks ruim 9 miljard toe op fossiel energieverbruik doordat de kosten niet volledig in de consumentenprijs worden doorberekend.

Voor een moderne windmolen in Hengelo moet je een zonneveld aanleggen van 10-12 hectare voor een vergelijkbare energieproductie. Als een windmolen niet rendabel zou zijn, zou er simpelweg niet in worden geïnvesteerd. Ook niet vlak over de grens bij onze Duitse buren waar de Energiewende inmiddels flink op stoom is gekomen. Met moderne technologie is overal in Nederland de wind goed te oogsten. Zelfs windmolenminister Henk Kamp weet ondertussen wel beter.

Ik zie nog te veel overheden en bestuurders denken en handelen vanuit financiële kaders en financieel rendement. Wil je mensen overtuigen en draagvlak creëren voor het realiseren van windenergie, dan zul je vooral het maatschappelijke rendement meer voor het voetlicht moeten laten komen én moeten informeren op basis van de juiste feiten. Gemeentebesturen kunnen vanuit een heldere duurzaamheidsvisie een verhaal vertellen dat mensen aanspreekt. Ook de gemeente Hengelo wil invulling geven aan de doelstellingen en ambities uit de VNG- en SER-klimaatakkoorden en aan haar eigen duurzaamheidsbeleid. Dit alles komt onder druk te staan wanneer lokale bestuurders aan komen zetten met een onjuiste weergave van de voor- en nadelen van windmolens.

Het kan toch niet zo zijn dat we in Twente met innovatieve windmolenbedrijven als Pure Energie (Enschede) en 2-B Energy (Hengelo) er niet toe komen om windmolens in Twente te realiseren. Arthur Vermeulen, Manager Raedthuys Windenergie B.V., noemde onlangs in een interview in de Tubantia dat bij veel mensen nog niet is doorgedrongen hoe groot de opgave is. Het is precies dit gebrek aan urgentie bij lokale bestuurders dat mij nog het meeste zorgen baart. Het is precies de reden waarom het thema duurzaamheid bovenaan de Agenda van Twente zal moeten komen.

Marc ten Barge

Raadslid D66 Hengelo

Het bericht De energietransitie kent geen keuzemenu verscheen eerst op Hengelo.

Inspraakreactie tegen herindeling bij de Commissie Bestuur en Middelen van Provinciale Staten van Zuid-Holland 15 februari 2017

VVD VVD CDA Cromstrijen 16-02-2017 10:08

Inspraakreactie H.J. Flieringa, commissievergadering Bestuur en Middelen d.d. 15 februari 2017

 

Ontwikkeling Bestuurlijke toekomst, zo heet het onderzoek dat de Provincie Zuid-Holland in samenwerking met de fractievoorzitters/fracties heeft laten doen als onderlegger voor het besluit dat Gedeputeerde Staten hebben genomen. Dat besluit heet kortweg herindeling. Het is nu aan u, Statenleden om te oordelen of dit de juiste conclusie is.

 

Er valt een hoop aan te merken op het besluit van GS. Onderbelicht is in ieder geval de consequentie die voortvloeit uit het recent besluit van Gedeputeerde van der Sande om de datum van herindeling, te vervroegen van 1 januari 2020 naar 1 januari 2019.

 

Veel voorstanders van 5 zelfstandige gemeenten vertalen dat met: ‘tijdens de wedstrijd de regels wijzigen’. Een verklaring voor de angst bij voorstanders van herindeling is, dat dit onderwerp de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 zal beïnvloeden.

 

Wat opvalt is dat de ‘daadkracht van GS’ zich met name manifesteert in het dubieuze gezegde: ‘Het doel heiligt de middelen. Waarom wil GS onder stoom en kokend water een herindeling doordrukken.

 

-        Natuurlijk is het mogelijk om onder druk en tegenzin 5 organisaties samen te voegen. Het resultaat daarvan kennen we uit tal van andere gemeentelijke organisaties. CDA vraag maar eens aan uw partijgenoot, oud burgemeester Huub van der Meer, later wethouder van een heringedeelde gemeente, of dat effectief is.

-        Dient u de inwoners van de Hoeksche Waard door met vermeende daadkracht een bouwwerk zonder fundering neer te zetten?

 

Wat hebben gedeputeerde Staten gedaan met de door inwoners van de Hoeksche Waard ingediende zienswijzen?

 

Waarom zijn gedeputeerde Staten en de voorstanders van herindeling zo bang voor een volksraadpleging. Ik kan het antwoorde wel raden. Ook hier is angst een slechte raadgever.

 

Bestuurders in de 5 gemeenten worden als karikaturen weggezet. Zij hebben, volgens berichten aan de pers geen bestuurskracht. Terwijl de daadkracht van de Provincie op zich laat wachten. Hoe lang heeft het vorige college van GS niet geprobeerd woningbouw in de gemeente Cromstrijen tegen te houden?

 

Stelt u de vraag over de bestuurskracht van het Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard eens aan uw Gedeputeerden

 

Heeft u weleens gehoord van fileprobleem op de A29 en het provinciale wegennet in de gemeenten Cromstrijen, Oud -Beijerland, Binnenmaas en Strijen en Korendijk? En heeft u Gedeputeerde Vermeulen ooit horen zeggen dat de samenwerking met de 5 verkeerswethouders niet tot effectieve voorstellen leidt?

 

Heeft u van Gedeputeerde Weber weleens gehoord hoe effectief hij samenwerkt met de samenwerkende gemeenten in de Landschapstafels? Heeft u Gedeputeerde Jansen weleens horen vertellen over de verwerving van het Fort Buitensluis?

 

Zijn er aanmerkingen op de inbreng van de Hoeksche Waard in de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, vervult SOHW geen voorbeeldfunctie in de uitvoering van de 3 D-s. Voelt de inwoner van de Hoeksche Waard zich minder veilig dan de inwoners van grote heringedeelde gemeenten?

Zijn raadsleden en bestuurders daar even bereikbaar?

 

Geachte Statenleden de kracht van een boodschap zit niet in de lengte maar in de kwaliteit.

 

De VVD Cromstrijen heeft na OBT proces tijdens een gesprek met vertegenwoordigers van de VVD Statenfractie, voorgesteld om te werken aan een samenwerkingsmodel van onderop, dat met het sluitstuk herindeling, kan resulteren in een succesvolle samenvoeging van de 5 gemeenten. VVD Statenfractievoorzitter Tiemen Brill noemde dat toen ‘de kers op de taart’.

 

In het OBT is het beslag gemaakt voor een taart met te veel zout en zuur. Ambtenaar Berkhout is vergeten de bindmiddelen toe te voegen. De bestuurders mochten er geen gist bij doen en de fractievoorzitters in de Hoeksche Waard hebben vergeten om het bakblik in te vetten.

 

Gedeputeerde Staten hebben eerst geprobeerd de taart aan te laten branden en vervolgens besloten om hem ongaar uit de oven te halen.

 

Dames en heren Statenleden, ik wens u smakelijk eten

VVD-raadslid Mariëlle Mellink verlaat de gemeenteraad

VVD VVD Leusden 23-09-2016 02:07

VVD-raadslid Mariëlle Mellink heeft zojuist haar ontslag als gemeenteraadslid aangeboden aan Leusdens burgemeester Annemieke Vermeulen. In verband met haar verloving met de Veenendaalse burgervader Wouter Kolff zal zij op termijn naar Veenendaal verhuizen, daarmee Leusden verlaten en dus ook niet meer in de raad actief kunnen zijn.

Mariëlle is sinds 2014 lid van de VVD-fractie in de raad (een dikke 500 voorkeursstemmen) en zet zich daar met verve in op de portefeuilles ruimtelijke ordening (waaronder de renovatie van winkelcentrum De Biezenkamp), volkshuisvesting, milieu, energie en duurzaamheid en was ook lid van de werkgroep Jeugdgemeenteraad. Zij stond o.a. aan de wieg van het verbod op het schadelijke onkruidverdelgingsmiddel glyfosaat (Roundup).

Mariëlle geeft aan: "Er zijn meerdere redenen om te stoppen met de raad, gelukkig voor mij zijn deze redenen zéér positief. Natuurlijk vind ik het jammer om te vertrekken, je start met de intentie om de periode vol te maken. Overigens vind ik het überhaupt ‘waanzinnig' dat ik namens zo veel kiezers hun standpunt heb mogen vertolken in de raad. Ik ben dan ook zeer dankbaar dat mij deze kans is gegund.

 

De VVD-fractie reageert: “De verloving van Mariëlle en Wouter is een heuglijk feit, maar zorgt er helaas ook voor dat wij afscheid moeten nemen van onze fractiegenote. Mariëlles juridische kennis, uitstekend politiek gevoel en ook haar collegialiteit zullen we erg missen.”

 

Fractie en bestuur zullen de constructieve samenwerking met de raad, college en inwoners van Leusden, zoals u die van ons gewend bent, met onverminderde energie voortzetten.

Raadsvergadering 12 mei

VVD VVD Leusden 30-05-2016 06:16

Carlos Genders over vluchtelingen

Wij krijgen als raad weinig informatie over het verloop hiervan en het effect op de openbare orde. Weliswaar worden we periodiek op hoofdlijnen op de hoogte gesteld, maar we krijgen geen beeld van mogelijke overlast of meldingen bij de politie. De VVD heeft gevraagd om vaker geïnformeerd te worden. De portefeuillehouder, onze burgemeester Annemieke Vermeulen, vond niet dat de raad meer informatie had kunnen krijgen, maar gaf daarna wel meer actuele informatie. Ze doet geen mededelingen over de achtergrond van overlast en criminaliteit, maar gaf aan dat deze niet substantieel is toegenomen door de vestiging van de opvang. Wekelijks heeft ze overleg met het COA en de politie.

Afgelopen dinsdag verscheen een persbericht over de opvang. De huidige 360 vluchtelingen zullen langer blijven dan eerder aangegeven. Continuïteit van onderwijs en sociale contacten in Leusden worden als argument gegeven waarom het gemeentebestuur hier graag aan meewerkt. De VVD vraagt zich echter af of hier geen binding met Leusden gelegd wordt, waarin we vluchtelingen zonder status valse hoop geven door binding met één plaats. Worden er geen voldongen feiten gecreëerd, vóórdat de gemeenteraad zich hierover heeft kunnen uitspreken? Eerder COA-beleid was er juist op gericht om vluchtelingen juist niet te lang op één locatie te laten verblijven, om binding tegen te gaan. Wat is het scenario als de noodopvang sluit? Dezelfde argumenten kunnen immers gelden voor het opzetten van een asielzoekerscentrum (AZC). Volgens de burgemeester is dit niet aan de orde en komt een mogelijk AZC natúúrlijk voor besluitvorming in de raad.

De VVD blijft dit dossier op de voet volgen, niet omdat we tegen opvang zijn, maar omdat we in de samenleving méér horen dan alleen enthousiasme en vooral omdat we vinden dat over iedere stap open debat moet kunnen worden gevoerd, daar waar de beslissing moet liggen: in de raad.

Klaas Roskam over het bestemmingsplan voor het nieuwe gemeentehuis

Het nieuwe gemeentehuis.

Wij hebben als VVD tegen de wijzigingen van het bestemmingsplan gestemd. Volgens ons had het gemeentehuis ook anders ingevuld kunnen worden, bijvoorbeeld op een andere plek in Leusden. Maar ook de combinatie van woningen en het ambtelijk apparaat in één gebouw is volgens ons op langere termijn mogelijk een conflictbron. Immers de gemeente zal in een Vereniging van Eigenaren niet zelf meer de zeggenschap hebben over wat er moet gebeuren. Als derde punt wordt er een voorschot genomen op het afsluiten van de huidige doorgaande weg (’t Erf-De Smidse) omdat er een dorpsplein moet komen in het Hart van Leusden. Maar er ligt nog geen enkel plan aan ten grondslag. Wel betekent het dat het ontwerp van het gebouw er nu al op moet worden aangepast. Verder is er sprake van een hogere geluidswaarde dan die nu is toegestaan en moet er een toren komen van zo’n 20 meter. Het nut van de toren ontgaat ons volledig, bovendien stoort het de omwonenden. Het totale kostenpatroon is ook niet helder, niet meer dan dat het goedkoper moet zijn dan nu, per jaar gerekend. De investering zelf is een vraagteken. Kortom wij zijn hierop tegen en zullen dit gehele proces dan ook kritisch blijven volgen.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.