Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

17 documenten

Vijf vragen aan Rutger Schonis

D66 D66 Nederland 25-03-2021 11:02

“Het meest trots ben ik op de coulanceregeling voor mensen van 75 jaar en ouder waarvan het rijbewijs dreigde te verlopen. Wie in Nederland 75 wordt, moet zich laten keuren om het rijbewijs te houden. Maar het CBR had een enorme achterstand in het verwerken van deze gegevens. Daardoor kwamen veel ouderen buiten hun schuld om zonder rijbewijs te zitten. Door tijdelijk de rijbewijzen te verlengen zorgden we ervoor dat zij zelf naar hun familie, de winkel of de dokter konden blijven rijden.”

Wat te doen als je je autosleutels verliest…

D66 D66 Ridderkerk 28-12-2019 10:28

Nog niet zo lang geleden was het niet zo erg om je autosleutels kwijt te raken, of erger nog, om ze te verliezen. Je liet misschien zelfs van tevoren al een autosleutel bijmaken en een reserve aan je auto laten hangen in een klein doosje, vastgeplakt aan de binnenkant van de bumper. Maar omdat auto’s technologisch geavanceerder zijn geworden, hebben ze ook hun sleutels, die duurder zijn dan ooit om te vervangen.

Afhankelijk van het model en het jaar waarin je rijdt, kan het vervangen van een verloren of gestolen sleutel enkele stappen en enkele honderden euros kosten. Als je geen tweede autosleutel hebt, laat dan een back-up maken en bewaar deze op een veilige plaats.

Hier zijn een paar belangrijke soorten autosleutels, en enkele suggesties over wat te doen als de jouwe vermist raakt.

Traditionele autosleutel

De standaard sleutel die door de auto-industrie wordt gebruikt is puur mechanisch; steek hem in een ontstekingscilinder en draai hem om om je auto te starten.

Als je hem verliest: Je zou een slotenmaker kunnen bellen, die je ter plekke een nieuwe sleutel kan komen maken. In sommige gevallen – een ongebruikelijk of ouder voertuig – kan een slotenmaker niet helpen. Het kan zijn dat je een nieuwe cilinder en sleutel van het contactslot moet kopen bij de dealer of een onafhankelijke reparatiewerkplaats.

Autosleutel hanger

De eerste fobs waren add-ons en bedoeld als een gemak. Ze kunnen je voertuig vergrendelen en ontgrendelen, maar je gebruikt nog steeds een traditionele sleutel om de auto te starten. De sleutel kan ook gebruikt worden om de deuren te ontgrendelen.

Als je hem verliest: Als je alleen de sleutel verliest, ben je in orde. Je kunt nog steeds je sleutel gebruiken om je auto te ontgrendelen en te starten. Fobs zijn direct beschikbaar als aftermarket producten en zijn eenvoudig te programmeren; je hebt geen speciaal gereedschap nodig. Je kunt ze vinden bij dealers, auto-onderdelenwinkels of online. Ze zijn ook goedkoop (minder dan €20).

Slimme sleutel

Ook wel bekend als “contactloos sleutel”, een slimme sleutel wordt geassocieerd met voertuigen die een startknop op het dashboard hebben. Smart-key technologie werkt via een nabijheidssensor in het voertuig die automatisch weet wanneer de smart key (die helemaal geen sleutel is, maar een gekoppelde sensor) in de buurt is. Vervolgens wordt het voertuig ontgrendeld en kan het met een druk op de knop worden gestart.

Als je hem verliest: Je moet met je auto naar de dealer slepen als je geen reservesleutel hebt, bestel dan een sleutel (als de dealer geen sleutel op voorraad heeft) en laat hem aan je voertuig koppelen. De duurste van de sleutels, deze kunnen oplopen tot €320 om te vervangen, met een mogelijke sleeplading daarbovenop.

Lees ook: Voor- en nadelen van verschillende soorten brei- en haakdraden

Leidse Ring Noord - CDA Standpunt

CDA CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44

Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.

D66 Kampen vraagt aandacht voor verkeersveiligheid op fietsroutes naar basisscholen

D66 D66 Kampen 11-07-2019 12:28

D66 Kampen vraagt aandacht voor verkeersveiligheid op fietsroutes naar basisscholen

Uit een verkennend onderzoek van D66 Kampen blijkt dat hooguit 75% van de basisscholieren lopend of op de fiets naar school gaat. Volgens de basisscholen is de verkeersveiligheid op fietsroutes een belangrijke belemmering om dit ...

Dit bericht is afkomstig van D66 Kampen, dé sociaal-liberale partij in Kampen.

Route D66 in Ter Heijde op 27 maart

D66 D66 Westland 25-03-2019 18:13

In het kader van het maandelijkse bezoek aan een van de kernen in Westland gaat de fractie van D66 Westland woensdag 27 maart 2019 naar het dorp Ter Heijde.

D66 Westland start de middag met een bezoek aan de Duinhof en respijthuis Strandgoed Ter Heijde. Vervolgens gaat de fractie in gesprek met leden van de belangenvereniging HINT.

Op deze wijze krijgt de fractie een goed beeld van wat er speelt en leeft in Ter Heijde.

VVD, D66 en GroenLinks: houdt Voorschoten bereikbaar

VVD VVD GroenLinks D66 Voorschoten 15-03-2019 04:51

Raadslid Bart Lavrijsen (VVD): “De VVD vraagt al jaren aandacht voor de verkeerssituatie rondom het Lammenschansplein. Veel Voorschotense forensen en ondernemers staan hier dagelijks in de file. Maar ook de bereikbaarheid van Leiden is hierdoor slecht. De Rijnlandroute moet hier verbetering in brengen. Daarom is de VVD blij dat in 2020 de werkzaamheden beginnen die de verkeersdoorstroming rondom het Lammenschansplein moeten verbeteren.”

Als onderdeel van de Rijnlandroute worden de Lammebrug en de Trekvlietbrug verhoogd, de Europaweg verbreed en het Lammenschansplein opnieuw ingericht. Dit alles moet zorgen voor een betere afwikkeling van het verkeer. Ook worden er goede fietsverbindingen aangelegd. Raadslid Saskia Boom (D66): “Het is zaak om de overlast tijdens de werkzaamheden zo veel mogelijk te beperken. Voorschoten mag niet op slot gaan. D66 ziet kansen in slimme oplossingen zoals verkeersapps, waarbij verkeersgebruikers worden gewezen op opstoppingen en alternatieven krijgen aangereikt. Ook een goede informatieverstrekking aan de burgers is van belang.”

Coalitiepartner GroenLinks sluit zich hierbij aan. Raadslid Joop Bos: “GroenLinks is altijd van mening geweest dat het aanpakken van het knelpunt Lammenschansplein eerste prioriteit moest zijn. Wij wilden dit graag opgelost zien voordat de overige besluiten over de Rijnlandroute genomen zouden worden. Files en langzaam rijdend verkeer zijn slecht voor de leefomgeving. Er moet dus aandacht zijn voor de doorstroming van het verkeer tijdens de werkzaamheden. Verder zullen degelijke fietsroutes en goed openbaar vervoer speerpunten van ons blijven om de autodrukte te laten afnemen.”

Bart Lavrijsen: “Dit project is gigantisch en we begrijpen dat zulke werkzaamheden niet zonder enige overlast gepaard zullen gaan, maar we moeten voorkomen dat Voorschoten jarenlang onbereikbaar wordt. We willen weten welke voorwaarden er in de aanbesteding met de aannemers worden opgenomen die de bereikbaarheid van ons dorp tijdens de werkzaamheden moeten garanderen.” Volgens de planning zullen de werkzaamheden aan het Lammenschansplein ruim twee jaar gaan duren.

Raad past collegevoorstel herinrichting Herenweg Warmond aan: 30 km zone verlengd

CDA CDA VVD D66 Teylingen 23-02-2019 12:54

Al jaren loopt er een discussie over de herinrichting van de Herenweg in Warmond. Inhoud: hoe de verkeersveiligheid van vooral fietsers en voetgangers te verbeteren. In de raadsvergadering van 31 januari werd een voorstel van het College besproken dat volgens het CDA te mager uitviel. Dit voorstel hield o.a. in het instellen van een 30 km-zone tussen de Laan van Oostergeest en de Padoxlaan alsmede het aanbrengen van verkeersdrempels voor oversteekplaatsen en de aanleg van zgn. fietsstraatprofielen. De CDA-fractie constateerde dat onmiddellijk na het begin van de 30 km-zone een zebrapad en een fietsersoversteekplaats liggen. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Ook insprekers tijdens de laatste vergadering van de Commissie Ruimte hebben hierop gewezen. Andere fracties signaleerden eveneens dit probleem. Met de kleinst mogelijke meerderheid, slechts één stem verschil, besloot de gemeenteraad daarom de toekomstige 30 km-zone al te laten beginnen bij de Beatrixlaan. Het huidige fietspad tussen de Beatrixlaan en de Laan van Oostergeest blijft daarbij behouden. Met dit besluit werd tevens een deukje geslagen in het coalitie-front omdat collegepartner D66 meestemde met de oppositie. VVD en Trilokaal stemden tegen het wijzigingsvoorstel.

D66 wil herinrichting Grotestraat Markelo in een keer goed!

D66 D66 VVD CDA Hof van Twente 27-12-2018 14:14

In de raadsvergadering van 18 december lag een voorstel voor de herinrichting van de Grotestraat te Markelo, dit naar aanleiding van een motie waarin de raad het college verzocht met een ontwerp te komen hiervoor, in samenwerking met inwoners en ondernemers. Belangrijk hierbij:de verkeersveiligheid (beschermen fietsers en voetgangers) en een bijdrage leveren aan het verfraaien van de kern van het dorp.

D66 fractievoorzitter Alice Olde Reuver zei hierover dat de fractie van D66 verheugd was dat nu een mooi plan voor ligt, waar ondernemers en inwoners achter staan. Wel jammer dat nu pas aan de raad wordt gerapporteerd dat het plan niet binnen het budget van 250.000 uitgevoerd kan worden; het gaat meer dan het dubbele kosten. En ze vroeg zich af in de raadsvergadering waarom het College dit niet in de begrotingsvergadering heeft gemeld. Dat was beter geweest dan nu voorstellen slechts een gedeelte van het plan uit te voeren. De fractie van D66 kan zich goed voorstellen dat men in Markelo zo het vertrouwen in de gemeente kwijtraakt. Volgens Olde Reuver of Briel kon de raad eigenlijk niet anders dan kiezen voor de zgn optie C, totale uitvoering van het gehele plan. Al die mensen, die hebben meegewerkt aan dit participatietraject, kunnen we niet nu aan het eind van de rit teleurstellen, door te stellen dat het nu toch niet door kan gaan. Dan had het moeten worden voorgelegd tijdens de begrotingsvergadering, zodat we op dat moment een afgewogen keuze hadden kunnen maken. Er is een verwachtingspatroon gecreëerd, waar we niet meer omheen kunnen. Gelukkig bleek de gehele raad voor optie C, de totale uitvoering.

Toch is het besluit nog even opgeschort. Aanleiding hiervoor was een motie, opgesteld door VVD, CDA en VVD, die zo was opgesteld dat hiermee de werkelijke uitvoering van het plan nogal op losse schroeven werd gezet. Hierin werd gesteld dat bij de kadernota 2020 een integrale afweging zou moeten worden gemaakt, waar aan dit plan prioriteit zou moeten worden gegeven. Dat klinkt mooi, maar dat betekent ook dat als er grote tegenvallers zijn bijvoorbeeld in het sociale domein, waardoor er te weinig geld beschikbaar is, het plan ook zomaar niet door kan gaan of verder wordt uitgesteld. Dit werd door de wethouder beaamd.

SP, GB en D66 zijn van mening dat nu ook zeker moet zijn dat het plan in 1x wordt uitgevoerd, en niet meer onnodig wordt uitgesteld. Daarom hebben zij ervoor gezorgd dat de besluitvorming wordt doorgeschoven naar de raadsvergadering in januari. Dan hebben de opstellers van de motie de tijd deze nog eens te overdenken. Het beste zou zijn de motie in te trekken; deze heeft immers geen toegevoegde waarde en doet alleen maar afbreuk aan de stellingname het plan in 1x uit te willen voeren.

D66 Valentijnsprijs – Jubileumeditie. U kunt nu nomineren!

D66 D66 Schiedam 10-12-2018 20:33

https://schiedam.d66.nl/2018/12/10/d66-valentijnsprijs-jubileumeditie-u-kunt-nu-nomineren/
D66

Voor de tiende keer op rij reikt D66 Schiedam de Valentijnsprijs uit. Wie wint na ‘vrijwilligers van de buurpreventie’ de Valentijnsprijs? Op 14 februari 2019 weten we het.

De prijs is bedoeld voor bewoners, clubs en verenigingen die op vrijwillige basis een positieve bijdrage aan de leefomgeving in onze stad hebben geleverd. D66 vertrouwt op de eigen kracht van mensen en heeft grote waardering voor diegenen die de eigen verantwoordelijkheid nemen voor hun leefomgeving, zelf keuzes maken en actief zijn om hun doelen te bereiken, zonder meteen naar de gemeente te wijzen. Het is volgens D66 belangrijk dat deze mensen het respect krijgen dat ze verdienen voor het werk dat ze doen. Op Valentijnsdag zetten we deze mensen dan ook graag in het zonnetje.

Iedereen kan een bewoner, club of vereniging nomineren. Een jury, bestaand uit leden van D66 Schiedam, beslist wie de uiteindelijke winnaar wordt. De prijs zal op Valentijnsdag (14 februari) worden uitgereikt door fractievoorzitter John van Sliedregt.

Wellicht kent u een Schiedamse vrijwilliger, club of vereniging die voor de prijs in aanmerking zou kunnen komen. Nomineren kan op de facebookpagina van D66 Schiedam: www.facebook/D66Schiedam. Wij  zijn benieuwd wie u nomineert en waarom. Dit kan in tekst, foto, of zelfs in een filmpje. U kunt natuurlijk ook andere nominaties ‘liken’. Mensen die niet op Facebook actief zijn, kunnen hun nominatie, voorzien van een motivatie, mailen naar: valentijnsprijs@d66schiedam.nl

Nomineren kan tot 1 februari 2019.

 

The post D66 Valentijnsprijs – Jubileumeditie. U kunt nu nomineren! appeared first on Schiedam.

D66 wil doorlopend snelfietspad van Utrecht tot Arnhem

D66 D66 Gelderland 24-08-2018 07:03

D66-Statenleden Rita Braam-Van Valkengoed en Antoon Kanis willen dat er een doorlopende snelfietsroute komt tussen Utrecht en Arnhem. Door het aanleggen van snelfietspaden ontstaan er snelle en veilige trajecten voor fietsers. Dit stimuleert reizigers om nog vaker de (elektrische) fiets te pakken in het woon-werkverkeer.

Met hun pleidooi sluiten de twee Gelderse D66’ers zich aan het besluit van de Provinciale Staten van Utrecht om een snelfietsroute aan te leggen tussen Utrecht en Wageningen. De route van dit innovatieve snelfietspad loopt door de provincie Utrecht langs de N225 tot aan de provinciegrens bij Wageningen. Die route zou volgens Braam – Van Valkengoed en Kanis aan kunnen sluiten op het Nederrijnpad, tussen Wageningen en Arnhem. Zo ontstaat een doorlopende (provincie)grensoverschrijdende snelfietsroute.

Aantrekkelijk alternatief voor de auto

D66 Gelderland wil dat de fiets een aantrekkelijk alternatief is voor de auto. Braam – Van Valkengoed: “Wij juichen het initiatief van de provincie Utrecht voor het aanleggen van de snelfietsroute tussen Utrecht en Wageningen van harte toe. We sluiten ons er ook heel graag bij aan. Letterlijk, door de Utrechtse snelfietsroute te verbinden aan het Nederrijnpad, een al bestaande Gelderse snelfietsroute. Het Utrechtse snelfietspad eindigt aan de westzijde van Wageningen. Het Nederrijnpad start aan de oostzijde van Wageningen. Als we een klein stuk van maximaal vijf kilometer rondom Wageningen als snelfietsroute inrichten, verbinden we de twee aan elkaar. Zo ontstaat er een doorlopende snelfietsroute van Utrecht tot Arnhem, een traject van bijna 70 kilometer.”

Route over de Grebbedijk

De D66’ers hebben ook al een suggestie voor de mogelijke route van het Gelderse deel. Kanis: “Er zijn verschillende trajecten mogelijk om de snelfietsroutes te verbinden, maar de meest voor de hand liggende varianten lopen allemaal (deels) over de Grebbedijk. De Grebbedijk wordt de komende jaren als onderdeel van het hoogwaterbeschermingsprogramma flink op de schop genomen. Op dit moment werkt een stuurgroep drie alternatieven voor de dijkversterking uit. We hopen dat de snelfietsroute in die plannen wordt meegenomen. We zien graag dat Gedeputeerde Staten zich hier voor inzet en ons plan ondersteunt.”

Kanis en Braam- Van Valkengoed hebben vragen over het onderwerp gesteld aan het college van gedeputeerde Staten van Gelderland. Deze vragen zijn hier na te lezen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.