Nieuws van ChristenUnie-SGP over SGP inzichtelijk

10 documenten

Simon's toespraak tijdens de Algemene Beschouwingen

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Woerden 31-10-2019 17:17

Door Simon Brouwer op 31 oktober 2019 om 18:07

Simon's toespraak tijdens de Algemene Beschouwingen

Vandaag, op Hervormingsdag, spreekt onze fractievoorzitter de gemeenteraad toe tijdens de Algemene Beschouwingen. Lees hier zijn bijdrage:

Voorzitter,

Morgen is een bijzondere dag. Mijn partij, de SGP breekt dan een nationaal record, namelijk de oudste politieke partij ooit. Om dat te vieren, deel ik graag wat lekkers uit, zodat u daarna rustig kunt genieten van mijn algemene beschouwingen. #celebratingSGP (stroopwafels uitdelen)

Ik wil vanavond beginnen zoals mevrouw van Soest dat altijd doet. Vandaag is het de dag dat … het 502 jaar geleden is dat Maarten Luther 95 stellingen op de deur van de slotkapel in Wittenberg sloeg. Vandaag is het namelijk hervormingsdag.

In eerste instantie was het mijn bedoeling om mijn algemene beschouwingen op te delen rondom 95 stellingen. Maar goed, nu er inmiddels al zoveel moties en amendementen zijn ingediend (tenslotte zijn dit ook vormen van een stelling) leek het me goed om het toch iets anders in te delen. En aangezien wij deze begroting prima kunnen steunen, hebben we zelf ook geen motie of amendement ingediend.

Ik wil nog een stukje geschiedenis naar voren laten komen. Dit jaar is ook het jaar van Rembrandt, ’s werelds beroemde schilder. En daarmee maak ik meteen het bruggetje naar de verkeersproblematiek en de moties daarover. Deze zullen wij niet steunen, immers daarmee zouden we de participatie van meedenkende inwoners niet serieus nemen. Door nu – bij voorbaat – al één van de mogelijkheden af te laten vallen, dat is wat ons betreft geen goed idee. Niet dat wij al overtuigd zijn van de Rembrandtbrug, integendeel. Willen we die goed kunnen beoordelen, dan zullen we die verder moeten onderzoeken, om zodoende objectief te kunnen wegen in hoeverre deze een haalbaar, betaalbaar en duurzame oplossing is.

Om toch nog even terug te grijpen op de geschiedenis, die is inmiddels opnieuw zichtbaar gemaakt op de rotonde hier vlakbij. Het wonder van Woerden is inmiddels uitgeroepen tot de mooiste rotonde van Nederland. Waar een gemiddelde stad toch in uit kan blinken!

In de begroting die voor ons ligt, lezen wij dat de gemeente Woerden een proces wil opstarten van strategische heroriëntatie. Daarbij willen wij u alvast een handje helpen. Ik heb eens teruggezocht naar hetgeen de raad in 2008 heeft opgeschreven, en ik moet onze oud-raadsleden de complimenten geven hoe actueel het nu nog is.

Woerden anno 2022

Wonen

Woerden is één van de aantrekkelijkste gemeenten in de Randstad om in te wonen. Het is een gemeente met een menselijke maat: afwisselend en overzichtelijk tegelijk. De gemeente heeft een plezierige en levendige historische binnenstad die nog steeds elk jaar mooier lijkt te worden.

Voor de toeristen zijn er diverse verschillende stadswandelingen, en vele verschillende wandel-, fiets- en vaarroutes te maken. Veel van die routes leiden naar de mooie dorpen en wijken die Woerden rijk is en natuurlijk naar het Groene Hart. Want als Woerden érgens trots op is, dan is het wel dat het erin geslaagd is de belangrijkste waarden van het Groene Hart te bewaren én te ontsluiten voor wie van rust en ruimte houdt.

Werken

Misschien wel omdat Woerden zo’n prettige woonstad is, met een groot aanbod van kwalitatief hoogwaardige wijken, is Woerden erin geslaagd een regionale centrumgemeente te blijven. De werkgelegenheid is zich gelukkig goed aan het ontwikkelen. Niet in de laatste plaats omdat de lokale overheid een verbond heeft gesloten met het lokale bedrijfsleven. Er is een groot pakket aan onderwijs- en stagefaciliteiten bijgekomen, vooral op het niveau van het voorbereidend en middelbaar beroepsonderwijs. Woerden timmert hiermee aan de weg en laat zien dat er voor iemand die een vak beheerst altijd werk is! Men is over het algemeen actief en betrokken, ook in de sfeer van het vrijwilligerswerk.

Dat Woerden ook voldoende oog heeft voor een sociaal vangnet voor mensen die tussen wal en schip dreigen te raken, spreekt voor ons vanzelf. Woerden is een mensgerichte gemeente die gelooft in kleinschaligheid waar het kan en grootschaligheid waar het moet.

Tot zover een selectie uit de Visie Woerden 2022, als we 650 jaar stadsrechten hebben.

Voorzitter, dat is een stad waarin ChristenUnie-SGP zich herkent. Een stad waar de mens de maat der dingen is, niet te klein en niet te groot. Een dorp met stadse allures, zogezegd.

We lezen in de inleiding op de begroting dat de waarden die we samen delen betrouwbaar, dienstbaar en open zijn. In 2007 hebben we goede gesprekken gevoerd met veel mensen uit de Woerdense samenleving. Dat was een prima manier van participatie.

Bij die strategische heroriëntatie, is het goed om de samenleving daarin opnieuw goed te betrekken. En daarin erkennen we dat we het nooit iedereen naar de zin kunnen maken. Het is voor ons wel een worsteling hoe we dat doen. We zien dat we, als we de samenleving vragen mee te denken, telkens weer hoe lastig het is om dat niet te veel vooraf in te kaderen en tegelijkertijd toch de nodige randvoorwaarden mee te geven. Het is geen gemakkelijke opgave, en we wensen het college veel wijsheid toe bij het maken van een voorstel.

Als we met die blik de begroting bekijken, willen we beginnen met complimenten te maken dat de begroting sluitend is voor komend jaar. Voor de jaren erna zijn er nog wel onzekerheden, we moeten scherp aan de wind varen. Onze fractie gaat daarbij de discussie niet uit de weg, maar wil daarin ook graag samen met de gehele raad verantwoordelijkheid nemen. Immers, ook voor de komende jaren dreigen nog tekorten die we komend voorjaar nader zullen moeten invullen. We zijn blij dat het sociaal domein vooralsnog uit de wind is gehouden, al beseffen we ook dat hierin wellicht keuzes gemaakt moeten worden. Voor ChristenUnie-SGP is het daarin vooral belangrijk dat we investeren in preventie, degenen die de lasten echt niet zelf kunnen dragen zo veel mogelijk ontzien, en rationeel kijken waar het een tandje minder kan.

Qua economie en verkeer zullen we de komende maanden nog met elkaar in debat gaan. Voor ChristenUnie-SGP is het belangrijk dat we van groot naar klein werken, dus eerst de visie goed in beeld hebben, daaruit de gewenste vormgeving van de regio afleiden (RES en REP), en dan pas naar de concrete uitwerking op kern en wijkniveau. Waar projecteren we de broodnodige schuifruimte, hoe zorgen we dat geheel Woerden niet in de file komt te staan, en zorgen we dat wonen en energievoorziening in balans is en blijft. Denk daarbij ook aan de onzekerheid rondom pfas en stikstof. Kan de wethouder ons hier zo snel als mogelijk over informeren?

Een aantal zorgpunten die we hebben, wil ik nog wel benoemen.

Hoe houden we onze Woerdense brandweer, met de vele vrijwilligers, enthousiast en op volle sterkte. We zijn blij dat de portefeuillehouder heeft toegezegd om in november de raad bij te praten over alle ontwikkelingen binnen de VRU.

De voorgestelde vermindering van het budget op ondermijning, vinden wij een verkeerd signaal. Juist de afgelopen tijd hebben we gezien en gehoord hoe gevaarlijk ondermijning is. Wat ons betreft kan er beter iets minder naar recreatie en toerisme gaan!

Laten we daarbij ook over onze eigen schaduw durven stappen en met een open mind alle voorstellen bespreken.

Voorzitter, ik begon met Luther, ik wil daar ook mee afsluiten. Luther werd door psalm 46 geïnspireerd en schreef een lied wat deze dagen in de kerken nog veel gezongen wordt, namelijk “een vaste burcht”.

De laatste woorden van deze psalm luiden: “De HEERE van de legermachten is met ons;

De God van Jakob is voor ons een veilige vesting.”

Dat wens ik u allen toe!

Afgelopen woensdagavond heeft de ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Vlaardingen 28-06-2019 20:29

Afgelopen woensdagavond heeft de fractie van de ChristenUnie-SGP met verbazing en verbijstering kennis genomen van de uitzending van Pointer (het journalistieke platform van de KRO-NCRV) over zorgcowboys. Pointer onthulde in samenwerking met Reporter Radio en Follow the Money dat er meerdere zorginstellingen in Nederland zijn die extreme winsten behalen. De boekhoudingen zien er verdacht uit en de vraag is, hoe kan het dat deze bedrijfjes zoveel geld verdienen? Veel van die bedrijven zitten in de thuiszorg. Is de zorg die deze bedrijven moeten leveren wel voldoende of wordt er over de rug van mensen die thuiszorg nodig hebben geld verdiend? Naar aanleiding hiervan hebben we vragen aan het College van B&W gesteld, of deze geschetste situaties zich ook in de Vlaardingens (thuis)zorg zich kunnen voordoen. https://christenunie-sgpvlaardingen.nl/content/vragen-over-zorgcowboys

Schriftelijke vragen over de verkeerschaos na het Vuurwerkfestival

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 30-08-2018 07:50

Schriftelijke vragen over de verkeerschaos na het Vuurwerkfestival

In het tweede en derde weekend van augustus vond het 39e Internationale Vuurwerkfestival Scheveningen plaats. Ook dit jaar hebben velen tienduizenden dit spectaculaire Vuurwerkfestival bezocht. Een te groot deel van deze bezoekers komt, ondanks andere adviezen, met de auto naar Scheveningen, wat weer leidde tot grote verkeerschaos. De ChristenUnie/SGP heeft hierover verschillende klachten gekregen, onder andere van bewoners uit het Renbaankwartier, waar tot ver voorbij middernacht de straten volledig geblokkeerd waren door festivalbezoekers. Natuurlijk gaat een evenement als dit altijd met verkeersoverlast gepaard, maar zo erg hadden bewoners het nog niet eerder meegemaakt. De ChristenUnie/SGP heeft daarom de volgende vragen gesteld.

1)         Bent u bekend met de verkeerschaos na afloop van het Vuurwerkfestival?

2)         Is inzichtelijk hoeveel bezoekers er zijn geweest, en op welke manier (auto/tram/bus/scooter/fiets) zij naar Scheveningen zijn gekomen?

3)         Hoeveel mensen hebben gebruikgemaakt van Park&Beach in New Babylon, van Uit-je-auto en van Park&Bike? Indien mogelijk graag een onderverdeling per alternatief.

Op strategische plaatsen stonden verkeersregelaars opgesteld, maar lang niet overal. Zo ontbraken verkeersregelaars bij de kruising Statenlaan-Westduinweg, en bij de kruising Westduinweg-Schokkerweg, waar een continue stroom van fietsers, scooters en voetgangers overstak, waardoor er voor de auto’s (die er beter niet hadden kunnen staan) geen doorkomen aan was.

4)         Hoeveel verkeersregelaars waren er actief voor en na het vuurwerk? Vanaf en tot welke tijd zijn zij actief? Op welke plekken stonden zij?

Net als bij voorgaande edities waren parkeergarages binnen no-time vol. Ondanks het advies niet meer met de auto naar Scheveningen te komen, bleven mensen dit tóch massaal doen. Dat heeft er toe geleid dat er massaal op straat werd geparkeerd, onder andere in bochten, op stoepen en in de bermen bij de tramrails.

5)         Op welke manieren en door wie is voorafgaand en tijdens het festival gecommuniceerd dat de parkeergarages vol waren? En is dit advies vroegtijdig verspreid?  Is er voldoende en vroegtijdig gebruikgemaakt van sociale media, die natuurlijk beter worden gevolgd, dan dat er websites worden bezocht?

6)         Hoeveel handhavers waren er gedurende het Vuurwerkfestival actief op Scheveningen? Is er tijdens het festival gehandhaafd op fout parkeren? Zo niet, waarom niet? Zo ja, hoeveel bekeuringen zijn er  - gedurende de twee weekenden in de avonden - uitgedeeld voor fout parkeren?

Na afloop van het festival waren meerdere straten - niet alleen in directe nabijheid van de Boulevard - langdurig geblokkeerd door bezoekers die Scheveningen wilden verlaten, maar geen kant op konden. Hierdoor zouden hulpdiensten  er niet doorheen kunnen komen in geval van nood.

7)         In hoeverre kan het college de veiligheid van bewoners en bezoekers nog garanderen met zoveel bezoekers en vastlopend verkeer? Welke mogelijkheden zijn er om dergelijke verkeersinfarcten te voorkomen?

8)         Is het college bereid om bij dergelijke drukte verdergaande maatregelen te treffen, zoals het bijtijds afsluiten van toegangswegen naar Scheveningen voor autoverkeer (met uitzondering natuurlijk van bewoners die naar huis willen)? Is het college bereid om onderzoek te doen naar andere maatregelen, zoals het - na afloop van het festival - omkeren van de rijrichting van toegangswegen (zodat er meer uitstroom mogelijk is) en het bieden van meer ruimte op (verder afgesloten) wegen voor bussen, zodat bussen meer inzetbaar zijn?

9)         Op de website van het festival wordt geadviseerd om, als je geen zin hebt in files, met de fiets of het OV te komen . De stroom bezoekers die met het OV kwam, leek echter onvoldoende verwerkt te kunnen worden door de HTM. Kan het college uitleg geven bij de chaos die ontstond bij tram- en bushaltes na afloop van het vuurwerk?

10)       Volgend jaar vindt de 40e editie van het Internationale Vuurwerkfestival plaats. Klopt het dat de organisatie dit nog grootser wil aanpakken? Vindt het college dit, gezien de chaos met het huidig aantal bezoekers, wenselijk? En zo ja, hoe wil het college er dan zorg voor dragen dat de afwikkeling van de bezoekersstroom soepeler gaat en met minder overlast voor de bewoners van Scheveningen gepaard gaat?

11)       Is het college voornemens met de organisatie van het Vuurwerkfestival, de hulpdiensten, de HTM, bewoners en andere relevante partners, een grondige evaluatie te doen naar de verkeers- en bezoekersstroomafwikkeling, en lessen te trekken voor een volgende editie?

Bijdrage ChristenUnie/SGP aan debat over coalitieakkoord 2018-2022

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP VVD CDA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 07-06-2018 09:41

Voorzitter, om te beginnen een hartelijke felicitatie aan Groep de Mos, VVD, D66 en GroenLinks met hun coalitieakkoord. En om maar met de deur in huis te vallen: wat een feest van herkenning toen ik dit coalitieakkoord las, toevallig of niet met 84 pagina’s even dik als het verkiezingsprogramma van Groep de Mos. Bij niet weinig gemaakte afspraken heeft de ChristenUnie/SGP de afgelopen periode met moties, nota’s, allerhande andere bijdragen en natuurlijk ons onvolprezen verkiezingsprogramma “Den Haag voor elkaar” al dan niet mede aan de basis mogen staan, zoals bij waardig ouder worden en de aanpak van eenzaamheid; de OV-verbinding tussen Scheveningen Haven en Madurodam en geen tram over de Westduinweg; het vergunningplichtig maken van shishalounges en het verbieden van straatintimidatie; van het aanpakken van mensenhandel tot het creëren van een inclusieve stad, ook voor medebewoners met een beperking; van het beter betrekken van bewoners bij de invoering van betaald parkeren en uitbreidingsplannen van scholen tot het schrappen van de helihaven en de brug over de Pijp; en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Complimenten aan de coalitiepartijen. Echt mooi dat ze goed hebben willen luisteren naar de inbreng van mensen uit de stad en naar die van andere partijen dan die aan de onderhandelingstafel zaten.

Wonen - toenemende segregatie los je niet van één kant op

Zo vindt mijn fractie het heel goed dat de coalitie heeft afgesproken, steviger dan in het vorige coalitieakkoord, dat bij nieuwbouw de norm van 30% sociale woningbouw voor de hele stad te hanteren – al ben ik daar na het antwoord van beoogd wethouder Revis iets minder gerust op. Hoe dan ook, het komt er dan nu ook op aan deze afspraak uit te gaan voeren, zodat er niet zoals de afgelopen jaren maar een paar procent aan sociale woningen bij komt, maar echt 30% door de hele stad en dus ook op het zand en juist minder dan nu op het veen. We hebben immers behoefte aan woningbouw die zand en veen aan elkaar verbindt, en niet, zoals nu gebeurt, een stad waarin de tegenstellingen toenemen. De markt bouwt immers dure woningen in dure wijken en goedkope woningen in goedkope wijken, als we niet bijsturen. En door de verplichting sociale huurwoningen passend toe te moeten wijzen, komen de kwetsbaarste groepen als vanzelf terecht in de kwetsbaarste wijken.

Daarom is het goed de Rotterdamwet-minus artikel 8 (inkomenseis) in stelling te brengen en in de prestatieafspraken met woningcorporaties hen ruimte geven voor het buurtgericht toewijzen van woningen. Zoals ook de stadsdeeldirecteur van Escamp bepleitte in zijn noodkreet “Naar een ongedeelde stad”, die hij in januari slaakte op de website van Platform Stad. Hij waarschuwde voor het verder uiteenvallen van onze samenleving en dat onder onze ogen een sociologische ramp zich dreigt te voltrekken, en daarbij ging het primair om Zuidwest. Ik lees over deze wijken geen slechte teksten in het coalitieakkoord, maar  waar is de urgentie, de bevlogenheid, het kloppende hart voor deze wijken, voor deze mensen? Ik hoop dat de aanstaande wethouders Revis en De Mos deze urgentie delen en vanuit het perspectief, dat zo mooi is geschetst door de stadsdeeldirecteur van Escamp, aan de slag gaan voor en met Moerwijk, Morgenstond, Bouwlust en Vrederust.

De huidige ontploffende huizenprijzen leiden natuurlijk tot veel zorgen over de betaalbaarheid van en woonlasten in onze stad, maar biedt ook de kans kapitaalkrachtige groepen naar deze kwetsbare en betaalbare wijken te trekken door voor hen interessante en relatief wat duurdere en ruimere woningen en voorzieningen toe te voegen. Gelijk een mooie kans om gezinnen met jonge kinderen in de stad te houden, waar ik helaas niets over las in het dikke coalitieakkoord. Ik sluit me wat betreft het belang van ruimte voor gezinnen graag aan bij de woorden van collega Koster van het CDA en heb daarom vol overtuiging haar motie mee-ingediend.

Andere mooie punten... die aanscherping verdienen

Voorzitter, dan kom ik op een aantal mooie afspraken in het coalitieakkoord, die soms net nog wat aanscherping verdienen.

Mijn fractie is blij met de afspraak dat het nieuwe college mensenhandel, zoals de loverboyproblematiek, gaat aanpakken en zorgt voor opvang van slachtoffers van mensenhandel. Chapeau. In onze stad van Vrede en Recht mag immers geen plek zijn voor mensenhandel. Tegelijk zijn de afspraken nog niet zo concreet en daarom een motie met als dictum:

verzoekt het beoogde college medio 2019 met een lokale sluitende aanpak van mensenhandel te komen, waarin onder andere aandacht is voor het verhogen van de aangiftebereidheid van slachtoffers van mensenhandel, geconcretiseerd wordt hoe mensenhandel beter voorkomen en bestreden wordt en hoe snelle en passende hulp - gericht op een terugkeer in de samenleving - geboden kan worden aan slachtoffers.

In onze mooie stad zijn helaas nog veel meer scherpe rafelranden. Denk aan dakloosheid. Dat het nieuwe college uitvoering gaat geven aan de vele moties die begin dit jaar werden aangenomen gericht op verbetering van de maatschappelijke opvang, vindt de ChristenUnie/SGP daarom goed nieuws. €18 miljoen gaat er geïnvesteerd worden. En dat is goed én broodnodig. Het aspect dat we echter missen is dat van het voorkomen van dakloosheid en daarom de volgende motie met als dictum:

verzoekt het beoogde college in beeld te brengen wat de redenen zijn van de toegenomen dakloosheid en bij de uitwerking van de coalitieafspraken over opvang voor kwetsbaren, mee te nemen hoe  ingezet gaat worden op het voorkomen van dakloosheid en hierbij rekening te houden met de onderzochte redenen van dakloosheid.

Dan de bijstand. Daar wil de coalitie zo veel mogelijk mensen uit halen. En dat is natuurlijk een lovenswaardig streven. In de afgelopen tijd zijn er 1000 mensen met een STiP-baan uit de bijstand geholpen, maar na drie jaar loopt dit STiP-traject in principe af. Het zou natuurlijk zonde zijn als deze mensen, die nu werkritme en werkervaring opbouwen, weer zouden terugvallen in de bijstand. Daarom een motie met als dictum:

verzoekt het beoogde college bij het streven naar vermindering van het aantal bijstandsgerechtigden, naast het verkleinen van het “granieten bestand”, zijn inzet met voorrang te richten op het voorkomen van het terugstromen van mensen met een STiP-baan in de bijstand.

Lelijke afspraken... die aanpassing behoeven

Maar voorzitter, natuurlijk is niet alles goud wat er blinkt. Grote zorgen heeft mijn fractie over de verplaatsing van de raamprostitutie. Een schone raamprostitutie is een illusie, net zoals roken zonder je longen te beschadigen dat is. Wel fijn dat de Stationsbuurt en zeker het Oude Centrum hun probleemstraten kwijtraken en mogen uitzien naar mooie woonstraten, althans als de “marktpartij” doorpakt. Ik heb sowieso grote twijfels of het lukt om met gesloten beurs tot verplaatsing van de raamprostitutie te komen en de Doubletstraat en de Geleen- en Hunzestraat te herontwikkelen. Ook heb ik die twijfels bij de beoogde locatie naast het spoor, in het hart van het zogenaamde CID. Den Haag gaat daarmee toch niet lijken op Brussel-Noord, waar de eerste blikken op de stad vanuit de trein blikken zijn op de desolate panden met hun trieste raamprostitutie? En als je deze branche vol uitbuiting en mensenhandel dan toch per se in stand wilt houden in onze stad van vrede en recht, dan moet er wat de ChristenUnie/SGP in ieder geval gekozen worden voor een forse vermindering van de huidige 330 à 340 ramen. En dat kan ook, want de leegstand is groot, alhoewel officiële cijfers en ontwikkelingen ontbreken. En daarom een motie met als dictum:

verzoekt het beoogde college de leegstand in de Haagse raamprostitutiestraten, de ontwikkeling daarin en de achtergronden daarvan in kaart te brengen.

Voorzitter, waar we ook wat bezorgd over zijn, is over de enorme bezuinigingen op welzijn en het ontbreken van investeringen in de zorg, waardoor deze versoberd zal moeten worden. Er gaat een flinke kaasschaaf over de grote welzijnsorganisaties en het maatwerk beschermd wonen zal het met minder moeten gaan doen. Wij willen in ieder geval dat de kleinere wijkgerichte organisaties hierbij worden ontzien.

Voorzitter, een ander zorgpunt voor de ChristenUnie/SGP-fractie is de ruimte die het college wil gaan geven aan drugs in onze stad. Dat in een tijd waarin we alles op alles zetten om een rookvrije generatie op te laten groeien, ook in onze stad. Gereguleerde wietteelt - zoals u weet heb ik er groot vertrouwen in dat als deze pilot naar Den Haag komt, deze glansrijk zal mislukken - en drugstesten bij evenementen. Als overheid het testen van die troep gewoon faciliteren! Wat hadden ze voor pilletjes geslikt, toen de onderhandelaars dit opschreven? Drugsgebruik normaliseert de kersverse coalitie hiermee, maar het spuiten en slikken van pillen is allesbehalve normaal.

Voorzitter een feest voor de achterban is leuk, maar het is natuurlijk leuker als de hele stad, de bewoners dus, kunnen meedelen in de feestvreugde. Bewoners doen er dan ook gelukkig toe in dit akkoord. Als het gaat om de invoering van betaald parkeren, gaat er beter naar ze worden geluisterd en ook bij gemeentelijke projecten én andere projecten worden er hoge eisen gesteld aan de informatie en de communicatie in de buurt. Ik ben blij dat de “bewonersbril”, vaak is opgezet tijdens de onderhandelingen. Maar voorzitter, bij één onderwerp was die bril kwijt en werden de oordoppen ingedaan voor de zorgen van bewoners: bij de horeca. Hoe bestaat het dat bewoners hier zo buitenspel zijn gezet? Waarom lezen we niets over geluidsisolatie, wordt daar geen geld voor uitgetrokken en ook al niets over luisteren naar bewoners, zeker nu er ook nachtontheffingen dreigen voor locaties buiten de horecakernen? Vergeet ze alstublieft niet, is mijn hartenkreet dan ook aan toekomstig wethouder De Mos.

Stad van onderzoeken, pilots en duizend dingen die nader bekeken worden

Dan voorzitter iets anders. Ambities, dat woord staat met nadruk in de helaas wel erg ambtelijke titel. En ik begrijp dat wel, want veel zaken die in het coalitieakkoord staan, dreigen niet verder te komen dan een ambitie. Maar liefst 24 onderzoeken en 10 pilots worden aangekondigd en 11 keer wordt nader bekeken of bestudeerd of er iets geregeld kan worden. Opmerkelijk vergeleken met het oude coalitieakkoord. En dat verwacht je toch ook niet met een partij aan tafel die ‘kiest voor doen’ - de VVD - en een partij ‘die het regelt’ - Groep de Mos. Ik hoop niet dat als het een beetje lastig wordt, financieel of inhoudelijk, de nieuwe grondhouding wordt: goed punt, gaan we nader bekijken. En dat was het dan. En soms was dat woord “onderzoek” gewoon overbodig. Bijvoorbeeld bij goedkoper parkeren voor ondernemers met bijvoorbeeld een onderhoudsbedrijf. Ik ben heel blij dat dit punt is opgenomen in het akkoord, maar waarom een onderzoek? Leiden heeft dit bijvoorbeeld goed geregeld, dat kan Den Haag ook. Nog zo’n voorbeeld: straatintimidatie. Waarom nog een keer onderzoeken. Rotterdam, Amsterdam en enkele andere gemeenten hebben het geregeld en het verbod houdt het daar juridisch tot op heden. Ik zou zeggen: schrap waar mogelijk het woord onderzoek, pilot of nader bekijken en regel het, voer uit en voeg de daad bij het woord. Kan ik erop rekenen dat de nieuwe coalitie met de door mijn fractie bepleite daadkrachtige blik nog eens door het coalitieakkoord gaat. En wat zegt dit spreken in ambities, onderzoeken, pilots en nader bestuderen precies over de uitvoering van al de mooie duurzaamheidsambities? Die ambities waarmaken, dat wordt de kunst. En ik hoop dat het nieuwe college deze kunst beheerst.

Voorzitter, dat brengt mij als vanzelf bij het oliedomme voornemen om Eneco te verkopen. Ik zou zeggen: steek daar geen energie in. Ik zie natuurlijk dat de coalitie broodnodige investeringen laat afhangen van de verkoop van Eneco. Zo heeft GroenLinks de afgelopen week goede sier gemaakt met de 25000 woningen die verduurzaamd gaan worden. Maar waar wordt dat van betaald? Juist, met de opbrengst van Eneco. We slachten de kip met de gouden eieren, omdat er geld nodig is voor de energietransitie. Dat is niet alleen oliedom, maar ook je reinste energieverspilling. En voorzitter, bovendien strekt die energietransitie zich uit over vele jaren, en daarom is een langjarige - en bovendien as we speak stijgende - inkomstenstroom via dividend nuttiger dan een grote opbrengst ineens. Daarom dien ik een motie in met als dictum:

spreekt uit dat het niet verstandig is de aandelen Eneco te verkopen.

Me dunkt, een uitspraak waar elke voorstander van behoud van Eneco zich zonder problemen achter kan scharen, ook als er inmiddels bepaalde afspraken hieromtrent zijn gemaakt...

Van de financiële middenmoot, naar de degradatiezone

Een ander aspect waar mijn fractie toch met enige zorg naar kijkt betreft de financiën. Onder verantwoordelijkheid van het college dat de laatste 24 uur is ingegaan, is de financiële positie van de gemeente verslechterd. De solvabiliteit is gezakt van ruim 40% naar 27,5%. En met alle afspraken, zoals vastgelegd in het voorliggende akkoord, zoals het verder leegtrekken van reserves, het verkopen van vastgoed en natuurlijk de verkoop van Eneco en het weer snel uitgeven van die opbrengsten, zullen er waarschijnlijk voor zorgen dat we als gemeente financieel nog wat minder weerbaar worden. De VNG stelt dat het licht op oranje springt bij een solvabiliteit lager dan 30% en dat een gemeente met een solvabiliteit onder de 20% zich helemaal op glad ijs begeeft. Als dat gebeurt spelen we echt financieel degradatievoetbal en dat moeten we niet willen. Daarom de motie met als dictum:

verzoekt het beoogde college de solvabiliteit niet onder de 20% te laten zakken en weer toe te werken naar een robuuste solvabiliteit van ten minste 30%.

Visie op samenleven?

Voorzitter mijn complimenten voor deze coalitie en de zorgen van de ChristenUnie/SGP over dit coalitieakkoord zijn helder. Waar ik het nog niet over heb gehad is over de visie van deze coalitie op en voor Den Haag, en dan doel ik met name op de samenlevingsvisie. Nu kan ik me voorstellen dat dit niet een heel gemakkelijke vraag was aan de onderhandelingstafel, waar populisme, individualisme en optimisme elkaar ontmoetten. En er zat ook nog een partij bij, waarvan de politiek leider aan de oogarts begint te denken bij visie. En voor de meeste coalitiefracties staat het individu zo groot op de voorgrond, dat de gemeenschap op de achtergrond ternauwernood zichtbaar blijft. Geen woord bijvoorbeeld over de rol en de waarde van levensbeschouwelijke organisaties, zoals kerken, voor ons mooie Den Haag. Zeker gezien de bezuinigingen op welzijn die deze coalitie voorstelt. Alleen daar al had toch prima de waarde van het maatschappelijk kapitaal van deze organisaties, waar de helft van de Haagse burgers toe behoort, voor bijvoorbeeld het welzijn van Den Haag benoemd kunnen worden? Kerken en andere religieuze gemeenschappen spannen zich op het gebied van zorg, schuldhulpverlening en eenzaamheid Pro Deo in. Dat gebeurt in stilte en meestal niet afhankelijk van subsidie. Ik hoop dat het ontbreken van de waarde en het belang van levensbeschouwelijke organisaties voor onze stad niet in mindering komt op een open houding, samenwerking en de waardering van het nieuwe college naar, met en voor deze organisaties.

En niet alleen kerken en gezinnen ontbreken in het nieuwe coalitieakkoord. Het woord normen vind ik bijvoorbeeld alleen terug als onderdeel van het woord “geluidsnormen” en in relatie tot systeemvereisten in verband met onze privacy. En ook het begrip waarden ontbreekt, dat komt alleen voor als onderdeel van de woorden “voorwaarden” en “randvoorwaarden”. Het ontbreken van begrippen als waarden, normen, de positieve rol van het gezin en van kerken en andere religieuze organisaties is niet zonder betekenis. Dat zijn symptomen van een gemis aan visie op de gemeenschap. Op iets wat mensen bij elkaar houdt. Gelukkig valt het woord burgerschap wel. Dat is hard nodig ook in de meest diverse stad van het land. En natuurlijk, diversiteit kan prachtig zijn, maar zoals Martin Sommer zaterdag in zijn column terecht opmerkte, als grondslag voor de samenleving heb je er niets aan. Sterker, in Den Haag met al zijn verschillen en diversiteit, is het hard werken om de sociale samenhang en uiteindelijk de maatschappelijke vrede te bewaren, zoals de WRR vorige week in zijn rapport “De nieuwe verscheidenheid” duidelijk liet zien.

Uiteindelijk zijn deze partijen in al hun verscheidenheid toch op wat visierijke zinnen uitgekomen, waarbij het mooiste pareltje in het akkoord misschien wel de zin is die volgt op noties over jezelf zijn en gelijke behandeling. Den Haag is de stad “waar het er niet om gaat op welke grond je bent geboren, maar naar welke horizon je kijkt.” En verderop klinkt minder poëtisch dezelfde boodschap: “Hier telt je toekomst, niet je afkomst.” Met deze zinnen wordt de fundamentele gelijkwaardigheid van mensen bezongen. En dat is terecht.

De fundamentele gelijkwaardigheid wortelt in het besef dat, zoals de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring het zo mooi zegt:

“We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.”

Vele mensenrechten zijn gebaseerd op deze principiële gelijkwaardigheid tussen mensen. In Den Haag erkennen we dat iedereen gelijkwaardig is. Of je nu homo of hetero bent, man of vrouw, jong of oud, gelovig of niet-gelovig - we discrimineren hier niet. Ook afkomst, uiterlijk en bijvoorbeeld fysieke of verstandelijke beperkingen mogen geen reden zijn om iemand uit te sluiten. Iedereen krijgt in gelijke gevallen een gelijke behandeling.

Dat dat vanzelfsprekend klinkt, maar niet vanzelfsprekend is, ervaren veel leraren en leraressen in onze stad maar al te vaak. De Groene Amsterdammer maakte in een goed artikel afgelopen vrijdag nog pijnlijk duidelijk hoe de diepe kloven in onze samenleving ook dwars door klaslokalen heenlopen, waar leerlingen maar al te vaak lijnrecht tegenover elkaar staan en de wil om de ander te begrijpen steeds meer lijkt te ontbreken. Niet voor niets stelt de onderwijsinspectie dat leerlingen het schoolklimaat als steeds minder open ervaren en dat verbetering van het burgerschapsonderwijs nodig is. Kijken wij, kijken de leerlingen op onze scholen, nog wel naar dezelfde horizon, ook als we de ander het licht in de ogen niet gunnen? Om scholen te ondersteunen bij het bespreken van deze problemen en het vormgeven van hun burgerschapsonderwijs en daarbij optimaal gebruik te maken van de kansen die onze stad van vrede en recht biedt, dien ik de volgende motie in:

verzoekt het beoogde college ter versterking van het Haagse burgerschapsonderwijs scholen en (inter)nationale instellingen gezamenlijk tot een Haagse opzet voor burgerschapslessen te laten komen waarin de gemeenschappelijke basiswaarden van de democratische rechtstaat centraal staan en waarbij de aanwezigheid van internationale instellingen in onze stad optimaal wordt benut, bijvoorbeeld door schoolbezoeken aan deze instellingen en het adopteren van een instelling door een school of vice versa.

Ik ben blij dat het woord burgerschap valt in het coalitieakkoord en ik hoop dat we dat met deze motie nog iets meer body kunnen geven.

Terug naar de uitspraak: “Waar het er niet om gaat op welke grond je bent geboren, maar naar welke horizon je kijkt.” Ik heb daar in positieve zin al het nodige over gezegd en ook in kritische zin, over die horizon. Nu een kritische reflectie op die geboortegrond, waar het niet om zou gaan. Die doet er natuurlijk wel toe…. “Hier kom ik weg” zong Daniel Lohues niet voor niets, die gisteren nog in de Koninklijke Schouwburg optrad. Of zoals de inspreker mevrouw Or zei over de eerste vraag die vaak aan je gesteld wordt: “Waar kom je vandaan?... Nee, maar waar kom je echt vandaan, waar liggen je roots?”.

Vorige week spraken we in deze zaal over de aanvallen op de Hindoetempel en over de verschillende incidenten in Duindorp, waarbij groepen tegenover elkaar stonden en mensen zich niet meer veilig voelden in hun eigen buurt of huis. Scheidend wethouder Baldewsingh hield vervolgens een lofzang op de positieve kanten van het communale karakter van Duindorp, van de Duindorpse gemeenschapszin, en ik heb dat afgelopen zondag nog geproefd bij de feestelijke jubileumdienst in de 90-jarige Prinses Julianakerk in Duindorp. “Als je elkaar kent,” zo zei Baldewsingh, “dan is er slechts één ding wat je kan doen met elkaar, en dat is samen stad zijn, dat betekent dat je elkaar niet moet wegzetten.” En voeg ik daaraan toe: en met elkaar in gesprek blijven. En daarbij is niet alleen het kijken naar de horizon van belang, naar een nieuwe gezamenlijke toekomst, maar het doet er daarbij ook toe waar je vandaan komt, waar je geboortegrond is. Of zoals Stef Bos het zo mooi verwoord in zijn “Lied van Ruth”:

Ek weet jou volk is bang

Voor ons wat anders is

Maar ek sal brugge bou

Daar waar die afgrond is

En ek sal terugverlang

Wanneer die wind sal waai

Wat uit die suide kom

Van my geboorte grond

….

Maar jou land is my land

Jou volk is my volk

Jou taal is my taal

Jouw God is my God

Jou droom is my droom

Jou pad is my pad

Jou toekoms my toekoms

Jou hart in my hart

Ik wens elke wethouder en zeker elk collega-raadslid - ook van de coalitie, juist van de coalitie - veel zegen, wijsheid en een scherpe en kritische geest toe bij het besturen en het controleren van de bestuurders van onze mooie stad.

Algemene beschouwingen 2018

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 29-05-2018 07:41

We behandelen deze maand een kadernota, die beleidsarm is vanwege de coalitie-wisseling. Tegelijkertijd ligt er een coalitieakkoord, wat een aantal ambities voor de komende vier jaar benoemd. Veel van die ambities, zo hebben we bij de behandeling van het coalitieakkoord al aangegeven, deelt de ChristenUnie-SGP.

De ChristenUnie-SGP wil, ook na de teleurstellende verkiezingsuitslag, op een constructieve manier mee bouwen aan deze mooie gemeente. We hebben daar bij de commissiebehandeling van de kadernota ons visitekaartje voor afgegeven, zowel via de voorronde met schriftelijke vragen als de constructief-kritische mondelinge behandeling. Want ook voor de komende vier jaar zijn er voldoende belangrijke aandachtpunten. We noemen de Jeugdhulp, de woningbouw, afstemmen werkeloosheid en werkgelegenheid, duurzaamheid, de invoering van de omgevingswet en de bestemmingsplannen voor het buitengebied en het plassengebied.

Succesvol samenspel tussen raad en college hangt in belangrijke mate af van goede en tijdige informatieverstrekking en concrete vraagstelling in raadsvoorstellen en informatienota’s. Hier is in het verleden al vaker over gesproken, maar recent bleek nog maar weer eens dat raadsfracties niet hebben gereageerd op een informatienota die wel bedoeld was om zienswijzen op te halen. Informatienota’s moeten dus een duidelijk onderdeel krijgen “wat vragen wij van de raad”? En in raadsvoorstellen staan feitelijk voldongen besluiten vermeld, met argumenten en kanttekeningen. Maar mogelijke alternatieven en de afwegingen daarbij ontbreken veelal. Raadsvoorstellen zouden, eventueel via een begeleidend memo , met name voor de commissiebehandeling, duidelijker de alternatieve keuzes, en de argumenten waarom daar niet voor wordt gekomen, moeten schetsen zodat er ook debat kan zijn over welke keuze als beste gemaakt kan worden. Wij zijn wel benieuwd naar de opvattingen van de overige fracties hierover.

Het gezin centraal

Als het om jeugd gaat, staat voor de ChristenUnie-SGP het gezin centraal. De afgelopen jaren hebben we daar bij herhaling aandacht voor gevraagd. We vinden het teleurstellend, dat zowel in de kadernota als in het coalitieakkoord er kennelijk geen visie is op de rol van ouders of het gezin. Een gemiste kans, waar we in de commissie scherp de nadruk op gelegd hebben. We hebben dan ook goed geluisterd naar de verantwoordelijk wethouder, die in de commissie heeft aangegeven “de rol van het gezin essentieel te vinden”. Wij verwachten dan ook in de begroting een duidelijke passage hoe dit college daar invulling aan gaat geven en met welk budget zij dat beleid in 2019 en later gaat uitvoeren.

De stijgende kosten voor de jeugdhulp, mede door te toename van het beroep op de jeugdhulp, baart ons ook zorgen. Maar nog meer zorgen maken we ons over het feit, dat kennelijk de analyse ontbreekt waar die toename door wordt veroorzaakt. En dan bedoelen we niet dat het aantal hulpvragen toeneemt, maar de achterliggende oorzaken waardoor dat wordt veroorzaakt.  De ChristenUnie-SGP is van mening dat het college deze analyse met grote spoed moet aan uitvoeren. Wij willen de uitkomsten daarvan bij de begrotingsbehandeling betrekken.  Per slot van rekening is er op dit moment een structureel gat van 1 miljoen euro tussen het budget en de werkelijke kosten.

Voor een zorgzame samenleving en gemeente

In februari is op het initiatief van de ChristenUnie-SGP een lokaal manifest “Waardig Ouder Worden” door, inmiddels elf, organisaties ondertekend. Daaronder een vijftal politieke partijen. Drie van de vier coalitiepartijen hebben daar ook hun handtekening ondergezet. Op onderdelen, zoals de dementie-vriendelijke gemeente en het ondersteunen van mantelzorg bijvoorbeeld via respijtzorg, worden al stappen gezet. Maar op andere onderdelen zullen we nog stappen moeten zetten. Bijvoorbeeld op het gebied van eenzaamheidbestrijding. En daar kan juist het maatschappelijk middenveld, via vrijwilligers, veel betekenen. Daarom is het jammer, dat deze coalitie het innovatiebudget niet doorzet na 2018. Voor 2018 is er nog een restant van 2017 beschikbaar van ca € 147.000, maar voor de jaren 2019 en verder niet meer. Wij zullen dus een

indienen om ook in 2019 een innovatiebudget van € 150.000 in de begroting op te nemen voor het sociaal domein.

Een ander onderwerp is de huisvesting, niet alleen voor jongeren en starters (hoe belangrijk ook), maar ook voor ouderen. We horen steeds meer dat senioren aan het nadenken zijn over hun woontoekomst, waarbij ze aanlopen tegen het probleem dat er te weinig passende seniorenhuisvesting beschikbaar is. Zowel koop als huur, en zeker niet alleen in de sociale sector, maar vooral ook dicht bij voorzieningen en met (eventueel op termijn) de mogelijkheid van zorg aan huis. Wij vragen het college om vooruitlopend op de begrotingsbehandeling een inventarisatie te maken van de reeds beschikbare seniorenhuisvesting (al dan niet met zorg) in onze gemeente en om stappen te zetten naar een Lokaal Ouderenwoonakkoord.

Tijdens de Dag van de Zorgvrager van begin 2017 bleek ons dat veel ouderen op zich tevreden zijn met het WMO-voorzieningenniveau in onze gemeente. Tegelijkertijd horen we dat er ook mensen zijn die vastlopen op de bureaucratie en het ontbreken van flexibel omgaan met hulpvragen. Datzelfde beeld komt, als landelijk patroon, ook naar voren in het recent verschenen rapport “Zorgen voor burgers” van de Nationale Ombudsman,

Zowel de kadernota als het coalitieakkoord steken vooral in op de zelfredzaamheid van mensen, maar gaan daarbij voorbij aan het feit dat veel mensen aanlopen tegen muren van bureaucratie, niet met elkaar afstemmende instanties, verordeningen en regels die vooral aangeven wat niet kan, etc… Te vaak nog horen wij dat vooral waar meerdere problemen spelen of waar acute hulp geboden is, en het netwerk ontbreekt, mensen in de knel komen te zitten. Die zelfredzaamheid is wat ons betreft een blinde vlek. Eigen kracht werkt niet altijd en wij pleiten voor een cultuuromslag bij bestuur en organisatie. Geef ambtenaren de ruimte om te experimenteren. Zorg dat een deel van het sociaal domein beschikbaar is via een calamiteitenpot om noodsituaties snel op te kunnen lossen. En zorg dat de clientondersteuning verbetert zodat mensen echt geholpen worden in het doolhof van de regelgeving.  Ondersteun en werk samen met lokale initiatieven, zoals de recent gestarte stichting “Gezinsbuddy”. We hopen dat we in de begroting hierover heldere beleidsvoornemen terugvinden.

Aan het werk

De ChristenUnie-SGP heeft de afgelopen jaren meermalen aandacht gevraagd voor een passend beleid om de aansluiting van werkzoekenden en werkgevers te verbeteren. Bij de begroting van 2018 hebben we daar een motie voor ingediend, die door de raad is aangenomen en in april jl heeft het vorige college aangegeven wat daar inmiddels mee is gedaan.

Uit de recent verschenen monitor sociaal domein blijkt dat de aantallen mensen in een uitkering alleen maar oplopen, wat tegenstrijdig is met de economische ontwikkeling.

Uit de beantwoording van onze vragen naar aanleiding van de kadernota over het werkcentrum zien we nog teveel  dat de organisatie blijft hangen in sollicitatie- of vergelijkbare vaardigheidstrainingen.  En dat het werkcentrum nog steeds niet goed functioneert, ongeacht de oorzaken die in de monitor worden benoemd. De ChristenUnie-SGP vindt dat de raad beter geïnformeerd moet worden over de ontwikkelingen rondom het werkcentrum en het terugdringen van de werkeloosheid en vraagt het college de raad per kwartaal een voortgangsrapportage te verstrekken, die ons inzicht geeft in resultaten, de gesignaleerd knelpunten en de genomen maatregelen. Graag zien we hierover een toezegging van het college.

Het werkcentrum verwacht van mensen dat ze zelf met concrete voorstellen komen, maar bij de keuze van een loopbaanswitch is vaak wat hulp nodig. Wat ons betreft dan moet de focus liggen op loopbaanonderzoek in combinatie met een adequate omscholing. Juist ook naar banen waarvoor bijvoorbeeld MBO of HBO niveau gevraagd wordt. Dat kan de gemeente niet alleen, maar daar zal een samenwerkingsverband met ondernemers en onderwijsinstellingen voor nodig zijn. De ChristenUnie-SGP roept dit college op met partijen aan tafel te gaan om te komen tot een Plan van Aanpak om hiermee ook zo snel mogelijk te voorzien in geschikt personeel voor de vele vacatures in de zorg, techniek, etc…. Ook bij de behandeling van de kadernota en bij de bespreking van de plannen rondom PAUW hebben we hier opnieuw aandacht voor gevraagd. Daarbij is het voor ons van groot belang dat ook specifieke doelgroepen zoals 50+-ers en statushouders hierin mee genomen worden. Kan het college aangeven wat zij op korte termijn hieraan gaat doen?

En daar zal ook budget voor beschikbaar moeten zijn, wat niet past bij de dalende bedragen voor re-integratie zoals aangegeven in de bijlage bij de beantwoording van onze vragen over de kadernota. Wij verwachten dus in de begroting een beleidsintensivering te zien rondom re-integratie.

De kadernota spreekt ook over “coherente branding en promotie van De Ronde Venen”. Een mooi initiatief, wat ook tot werkgelegenheid in de recreatie en horeca kan leiden, maar waarbij het ons onduidelijk is hoe dit inhoud moet krijgen. Onze gemeente heeft niet eens een VVV. Afgezien van een TIP Vinkeveen ontbreekt een goed gestructureerde informatie over recreatie en toerisme in de volle breedte van onze gemeente. De ambitie uit de kadernota komen we overigens niet tegen in het coalitieakkoord. Hoe denkt het huidige college over de recreatieve ambitie. Daarbij zijn innovatieve (meertalige) websites, informatiepanelen, informatie-apps, foldertafels bij recreatie-ondernemingen, maar ook recreatieve arrangementen door samenwerking van ondernemers, wat ons betreft, van groot belang.  Er zijn prima voorbeelden in ons land waar deze slag, ook met gebruikmaken van moderne technologie, al is gemaakt.

Een leefbare omgeving voor al onze inwoners

Ten aanzien van mobiliteit, ondersteunt de ChristenUnie-SGP de gedachte van het coalitieakkoord om te komen tot een strategisch plan openbaar vervoer. Ook zijn wij positief over het doortrekken van de fietsverbinding over de ringdijk tussen Wilnis en Mijdrecht.

Aanvullend hebben wij met betrekking tot mobiliteit twee concrete voorstellen, die als doel hebben om het gebruik van de fiets verder te bevorderen. Allereerst zouden wij op meer plekken de fiets voorrang willen geven boven de auto, met name in de bebouwde kom bij doorgaande fietspaden. We denken dan bijvoorbeeld aan de kruising Oosterlandweg/Viergang of de kruising Molenlang-Padmosweg/Bozenhoven. We zullen hier een

Ook hebben wij nagedacht over de verkeersdrukte rondom de Rondweg in Mijdrecht, nu er binnenkort een woonwijk bijgebouwd gaat worden. We constateren dat op een gebied van ca 500 meter er minstens 4 oversteekplaatsen zijn, terwijl de Rondweg één van onze drukste gemeentelijke wegen is. En die drukte zal alleen maar toenemen. Bij de informatiebijeenkomst over de grondexploitaties hebben we ervoor gepleit om te onderzoeken over geen fiets/voetgangers-brugverbinding over de Rondweg gemaakt kan worden. Wij willen daar nader onderzoek naar en dienen hier een

Met betrekking tot verduurzaming staat ons land voor grote uitdagingen. Op korte termijn moeten zoveel mogelijk huizen van het gas af. Voor nieuwbouwwijken zal dat binnenkort standaard zijn, maar het knelpunt zit in de bestaande bebouwing, vaak eigendom van particulieren. Hier moet iets extra’s gebeuren, waar de gemeente aanjager en ondersteuner kan zijn.  Welke concrete voornemens heeft het college hierover? We zien dat in de begroting  graag terug.

De kadernota schetst onder het kopje “Transitie Elektriciteit” een aantal te nemen maatregelen, waarbij ons op basis van het coalitieakkoord onduidelijk is of het nieuwe college die richting onderschrijft. De ChristenUnie-SGP wil wel aangeven, dat we voorzichtig moeten zijn met het inzetten van grote volumes zonnevelden. We pleiten ervoor de methode van de Zonneladder te hanteren en verwijzen daarbij bijvoorbeeld naar de “Handreiking Beleid en Criteria voor Zonnevelden”  van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie.

Eén van de grootste uitdagingen de komende jaren is de invoering van de Omgevingswet. De ChristenUnie-SGP heeft het gevoel dat dit vooralsnog voornamelijk een “ambtelijk spel” is en dat de raad daar nog weinig in betrokken is. Wij pleiten ervoor om, net zoals we bij de transformatie van het Sociaal Domein hebben gedaan, een raadswerkgroep te benoemen, die in samenspraak met betrokken ambtenaren zich de komende tijd gaat buigen over de betekenis van de invoering van deze nieuwe wet. We zijn benieuwd naar de opvatting hierover van andere fracties.

Ons en uw geld

De kadernota is een richtinggevend document voor de begroting. De begroting gaat zowel over het te voeren beleid, maar ook over het geld van de gemeente. En dus eigenlijk het geld van 43000 inwoners. Zou het nu geen goed idee zijn om die inwoners daar meer bij te betrekken? Een paar jaar geleden hebben we een inwonersraadpleging rondom de begroting georganiseerd, die door de aanwezigen als zeer positief werd ervaren. De ChristenUnie-SGP is geen voorstander van referenda, waarin de inwoner een ongenuanceerd “ja” of “nee” mag geven. Wij zien veel meer in het gesprek met de inwoner over de koers voor de toekomst. En daarom stellen wij voor om jaarlijks de inwoner hierbij te betrekken, maar dan bij de kadernota omdat daarmee de koers voor het daaropvolgende jaar wordt uitgezet. Wij zullen hier een

Hoewel de ontwikkeling van de algemene reserve er erg gunstig uit lijkt te zien, bepleit de ChristenUnie-SGP voorzichtigheid. De joodse koning Salomo deed dat in al zijn wijsheid ook al toen hij schreef “In de schoot geworpen rijkdom is weer snel verdwenen, gestage groei maakt rijk”[1]. Recent hebben we een maartcirculaire langs zien komen, die van grote invloed is op de reservepositie van de gemeente. Dat geldt ook voor het resultaat van de jaarrekening 2017 met een netto overschot van ca 5 miljoen. Maar tegelijkertijd zien we een aantal nieuwe taken op ons afkomen, waarbij het onduidelijk is hoe de financiering daarvan is geborgd. We hebben kennis genomen van de informatienota afgelopen week hierover. In die nota wordt overigens nog gezwegen over het door ons gesignaleerde tekort van 1 miljoen op de jeugdhulp, die naar ons oordeel voorlopig wel eens een structureel karakter zou kunnen krijgen. De ChristenUnie-SGP wil dus voor de begrotingsbehandeling volstrekte duidelijkheid hebben over de impact van deze circulaire, de financiële ontwikkelingen  in het sociaal domein en de nieuwe taakstellingen voor de gemeente.

Daarbij is wat ons betreft voorzichtigheid geboden wat betreft het besteden van de mogelijk extra middelen. Temeer daar het naar ons idee goed is om ook wat extra buffer aan te houden in verband met de (verplichte) tussentijdse winstnemingen in de grondexploitaties. Het laatste wat wij willen is een scenario zoals in 2011 naar aanleiding van het DHV rapport toen maatregelen genomen moesten worden die minder dramatisch geweest zouden zijn als in de jaren daarvoor wat voorzichtiger met de reservepositie was omgesprongen.

Tot slot

In deze algemene beschouwingen hebben we aandacht willen geven voor goede zorg, zowel voor jeugd, ouderen als de mensen die langs de kant staan maar ook aan een leefbare omgeving. We zijn ons ten volle bewust, dat we mooie voornemens kunnen hebben, maar dat het mensenwerk is met alle gebrekkigheid van dien. Toch maakt ons dat niet moedeloos, want de ChristenUnie-SGP bedrijft politiek in het volle besef dat we dit niet uit eigen kracht hoeven te doen.

Laat uw hand mij te hulp komen, ik heb gekozen voor uw regels.

Ik verlang ernaar dat u mij redt, HEER, uw wet verheugt mij.[2]

[1] Spreuken 13 vs 11.

[2] Psalm 119 vs 173 en 174

ChristenUnie-SGP stel vragen over stroomstoringen in onze gemeente

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 04-04-2018 06:50

Een aantal jaren geleden (2010-2014) is met regelmaat gesproken over het veelvuldig optreden van stroomstoringen in onze gemeente. De ChristenUnie-SGP fractie heeft daar onder andere in 2010 en in 2013 nadrukkelijk aandacht voor gevraagd.

Stedin, de netbeheerder in onze gemeente, heeft dit probleem ook onderkent en is in 2010 is gestart met een versnelde vervanging en uitbreiding van het middenspanningsnet in onze gemeente.

“Dat was toen kennelijk al niet afdoende” aldus Wim Stam, fractievoorzitter. “Want eind 2013 meldde het college ons dat Stedin extra investeringen zou gaan doen om het probleem te verhelpen”.

Inmiddels zijn we in 2018 en is dit thema de afgelopen jaren niet veel meer aan de orde geweest maar bestaat het probleem nog steeds.

Hoewel de ChristenUnie-SGP de indruk heeft dat het aantal stroomstoringen wel is verminderd, blijft 1 a 2 keer per week nog steeds aanzienlijk. “Temeer daar we tegenwoordig in het tijdperk van digitalisering en energie-transitie steeds afhankelijker worden van leverzekerheid van de stroom” vervolgt Stam, waarmee hij gelijk motiveert waarom de ChristenUnie-SGP dit probleem serieus neemt.

Naast het ongemak, kan leverzekerheid ook gevolgen hebben voor de mate waarin mensen bijvoorbeeld gebruik maken van thuiswerken (en dus de files beperken). Het uitvallen van de stroom heeft directe gevolgen heeft voor onze inwoners en ondernemers.

MEMO-CUSGP-201801-Stroomstoringen

ChristenUnie-SGP: Samen met iedereen, integreren

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Leidschendam-Voorburg 09-03-2018 19:13

Afgelopen vrijdag hebben een aantal statushouders fietsen gekregen van FOX AOB. Op FOX AOB volgen ca. 300 statushouders inburgering en sociale redzaamheid cursussen. Zij hebben via geld van Vlietwensen en een kleine bijdrage van de statushouders, tweedehands fietsen kunnen kopen. De ChristenUnie-SGP wil dit initiatief van harte aanmoedigen. Om dit extra te bekrachtigen heeft de ChristenUnie-SGP vrijdagochtend fietssloten overhandigd zodat de statushouders hun fiets extra veilig op slot kunnen zetten. Een van de speerpunten waar de ChristenUnie-SGP voor gaat is een samenleving die er voor iedereen is en dus ook voor statushouders. De ChristenUnie-SGP wil dat statushouders zo snel mogelijk kunnen integreren in onze Nederlandse (fiets)cultuur en hen zo op weg helpen met een goed, goedkoop en gezond vervoersmiddel. Samen met iedereen, integreren!

ChristenUnie/SGP lanceert lokaal actieplan 'Waardig ouder worden'

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 02-03-2018 16:43

Eenzaamheidsbestrijding, goede en betaalbare zorg, toegankelijkheid en een Seniorenwoonakkoord. Dat worden wat de ChristenUnie/SGP betreft speerpunten van het seniorenbeleid in Den Haag de komende jaren. In het actieplan ‘Waardig ouder worden’, dat vandaag wordt gepresenteerd, komt de partij met voorstellen om te werken aan een stad waar Haagse, Scheveningse en Loosduinse ouderen een waardevolle plaats hebben. Kandidaat-raadslid (plek 3) Linda Miedema-Hilhorst, werkzaam bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, vindt het belangrijk dat senioren zich thuis voelen in Den Haag: “Ouder zijn lijkt in onze samenleving maar al te vaak iets negatiefs, terwijl de levenservaring van mensen zoveel wijsheid bevat voor jongere generaties. Andere wijsheid dan die je in boeken vindt. Of je nu jong bent of wat ouder, iedereen is van waarde in Den Haag. We willen met dit actieplan ouderen de plek geven die ze verdienen: namelijk midden in de samenleving.”

“Dat kan door het beter toegankelijk maken van onze stad voor mensen die slecht ter been zijn, maar ook door meer woonvormen aan te bieden, zodat ouderen in de eigen wijk kunnen blijven wonen als ze dat willen. Concreet stellen we daarom voor om als gemeente met onder andere ouderenorganisaties, woningcorporaties en zorginstellingen tot een Seniorenwoonakkoord te komen. Er liggen op heel veel gebieden kansen in onze stad, het is nu zaak dat we die kansen gaan aangrijpen en als Den Haag pal voor onze ouderen gaan staan.” Om het lokale actieplan kracht bij te zetten, gaat Linda Miedema-Hilhorst vrijdag met een aantal andere kandidaten van de ChristenUnie/SGP langs bij een verzorgingstehuis in Loosduinen om daar de ouderen in het zonnetje te zetten.

Maatwerk voor senioren

Niet afstandelijk, maar dichtbij. Dat is in veel voorstellen de sleutel voor een fijnere stad voor ouderen. Zo wil de ChristenUnie/SGP nog beter de inzet van vrijwilligers benutten als het gaat om signalering van eenzaamheid of op het gebied van toegankelijke zorg. Linda Miedema-Hilhorst: “Onze maatschappij verandert razendsnel en voor veel mensen, vooral als ze wat ouder zijn, gaat het te snel. Een steeds groter worden groep staat daarmee aan de kant. Vrijwilligers, mantelzorgers en professionals die deze mensen opzoeken moeten meer handvatten krijgen om ze uit hun isolement te krijgen. Verder is het van belang dat bijvoorbeeld zorgvoorzieningen niet alleen met een lastig digitaal formulier te krijgen zijn, maar ook per telefoon of aan de balie van een stadsdeelkantoor kunnen worden aangevraagd. Het lijken misschien kleine stappen, maar dit kan echt een verschil maken in iemands leven.”

Bondgenoten gezocht

Het lokale actieplan komt voort uit het landelijke manifest ‘Waardig ouder worden’ waar de ChristenUnie, ouderenbond KBO-PCOB en Omroep Max initiatiefnemer van zijn en waar veel organisaties en politieke partijen inmiddels bij zijn aangesloten, waaronder ook de Gemeente Den Haag. Lijsttrekker Pieter Grinwis hoopt dan ook dat er in Den Haag veel steun is voor dit lokale actieplan: “Het zou ontzettend goed zijn voor de senioren in onze stad als partijen en organisaties de handen ineenslaan en zich met ons hard maken voor een stad waar iedereen waardig oud kan worden. Daarbij kunnen we iedereen gebruiken. Niet alleen zorginstellingen of ouderenbonden, maar bijvoorbeeld ook woningcorporaties, sportverenigingen, welzijnsinstellingen en vrijwilligersorganisaties. We hopen dat we van links tot rechts en vanuit de hele stad bondgenoten vinden om iedereen in Den Haag waardig ouder te laten worden.”

Meedoen met uw organisatie, instelling of politieke partij? Stuur dan een mailtje naar christenunie-sgp@denhaag.nl.

Lokaal actieplan waardig ouder worden

Anjo Simonse genomineerd voor 'Beste raadslid'

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Noordoostpolder 22-02-2018 20:55

Campagnebureau BKB, de Volkskrant en omroep WNL houden in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen een verkiezing van ‘het Beste raadslid van Nederland’. Anjo Simonse, raadlid voor de ChristenUnie-SGP, is tot nu toe de enige genomineerde uit de gemeente Noordoostpolder.

"Anjo is een raadslid met zijn hart op de goede plek. Hij staat midden in de samenleving. Een unaniem aangenomen motie van Anjo heeft rust gebracht voor inwoners met een WMO-indicatie", zo luidt de motivatie op de website besteraadslid.nl.

Tot 7 maart is er een internetverkiezing. Daarna worden de vijftig raadsleden met de meeste stemmen beoordeeld door een professionele jury. Uiteindelijk gaan er tien kandidaten naar de finale.

Na een jaar radio stilte vanwege de ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP GroenLinks SGP Schiedam 25-11-2017 20:07

Na een jaar radio stilte vanwege de drukte hiermee de draad weer opgepakt. De CU-SGP bijdragen aan het begrotingsdebat op dinsdag 7 nov. 2017. Beste Schiedammers, collega’s, college, voorzitter: In één van de Schiedamse kerken ontmoet ik van tijd tot tijd een leerkracht Nederlands die mij standaard de vraag stelt: “Hoe gaat het met je?”. Gewoonlijk reageer ik dan met. Het gaat goed! Steevast antwoord hij me dan met: “Dat is niet best!” Natuurlijk heeft hij gelijk wanneer hij daarmee onderstreept: Dat wanneer iets goed is het daarmee in het rijtje “goed, beter, best” niet best is en in ieder geval nog beter kan. Vandaag bespreken we de begroting 2018 en maken we de balans op. Gaat het goed? Het gaat goed wanneer we met de dagelijkse bril, de kaders en normen die we onszelf of anderen ons opleggen, naar de financiële staat van de stad kijken. Veel gaat er gelukkig goed, en het goede is veel, daar kunnen we dankbaar mee zijn, en dat ben ik ook. Maar waar kan het beter? Waar zouden we meer ambitie aan de dag kunnen leggen en feitelijk andere maatstaven moeten aanleggen? Wat is er in het afgelopen jaar en in de periode van deze gemeenteraad goed gegaan? Wanneer ik dan de CU-SGP bril opzet, dan constateer ik met enige bescheidenheid, dat we als raad samen: - de ambities met Schiedam in Beweging en het Groen-Blauw structuurplan hebben ingevuld; - met de zorgagenda, de wijkondersteuningsteams een goede weg zijn ingeslagen; - de risico’s in de gemeentelijke financiën veelal kleiner en transparanter zijn geworden; - het woonfonds en de waterbus er gekomen zijn; - de groenbeleving groeit en het aantal regionaal verbindende fietspaden toeneemt; - de poorten van de stad en het culturele visitekaartje van de stad verbeterd zijn, - de visie voor het stadscentrum is verbreed, en we wachten op ambachtslieden en studenten; - de eerste opvang van statushouders en nu de doorgeleiding en integratie soepel hun weg vinden; - we deelnemen aan regionale, landelijke en Europese programma’s o.a. in de verbetering van de gezondheid en de aanpak van o.a. luchtverontreiniging, geluidbestrijding; Een compliment aan dit college en deze raad over het teamwerk en de onderlinge samenwerking kost mij geen moeite, met plezier kijk ik naar het enthousiasme waarmee maatschappelijke opgaven voortvarend en in samenhang zijn en worden aangepakt, door college, burgers en ambtenaren. De vraag wat kan beter kunnen we beantwoorden op basis van de huidige kaders, maar we kunnen ook kritisch kijken naar deze kaders en ambities die we als raad bewust of onbewust hanteren. Omwille van de tijd noem ik vier punten: - De Schiedammers zelf o.a. bij de Westfrankenlandsedijk bepaalden deze raad erbij dat we met meer waardering met het aanwezige groen zouden kunnen omgaan. Dat wil deze fractie onderstrepen. Het huidige kader gaat uit van het voorkomen van achteruitgang, een stand-still norm. Daar kun je door compensatie naar toe werken, je kunt ook met een andere mind-set, de kansen die zich bij elk nieuw project voordoen, voor meer groen, aangrijpen. Of zoals GroenLinks in de motie voorstelt om de kaders rond de bomennota’s te herzien. Wat heeft de voorkeur van het college? - Bovendien kunnen we uit de reactie van de burgers leren dat burgerparticipatie en overheid participatie niet vanzelf goed gaan. Dat er het nodige te leren is en daartoe verzoek ik de raad om de voorzitter van de raad en de griffier te vragen de rekenkamer een onderzoek naar de lessen uit de burgerparticipatie te starten en daarover het leergesprek met alle betrokken aan te gaan. - Uitbuiting van niet zelfredzame medeburgers vindt op grotere schaal plaats hoorden we vorige week uit een landelijk rapportage. Daaruit blijkt dat we als overheden maar 1 op de 6 mensonterende situaties aan het licht brengen en herstellen. Misschien dat Schiedam het gemiddeld genomen beter doet. Dat neemt niet weg, dat wanneer ook wij ons meer zouden inspannen, de sluipende ondermijning van de rechtstaat in onze stad, verder terug te dringen zou zijn, en het voor sommige niet-zelfredzame Schiedammers beter zou gaan. Over twee maanden zullen we daar in de raad over spreken n.a.v. de jaarlijkse RIEC-rapportage, maar wanneer we zouden besluiten dat een extra inspanning op zijn plaats zou zijn, om medeburgers uit hun slavernij vrij te kopen, is daar dan extra budget voor beschikbaar? Graag een reactie vanuit het college hierop. - Als raad hebben we onze realistische ambities in het Schiedamse duurzaamheidsprogramma vastgelegd, wetende dat onze doelstelling van 30% CO2 reductie in 2030 onvoldoende is. Nu kunnen we met enthousiasme constateren dat we die doelstelling gaan halen, niet in de laatste plaats omdat we een daarvoor tijdelijk een manager duurzaamheid hebben aangesteld. De rechter maant de overheden echter ommeer te doen en zo schade aan de gezondheid van burgers te voorkomen. In het regeerakkoord is de ambitie van een reductie van 49% in 2030 afgesproken. Dat zijn nieuwe kaders die maken dat we onze huidige duurzaamheid ambitie zullen moeten bijstellen. Ook nu laten we soms kansen liggen omdat het huidige budget niet toereikend is. Vorige week was ik op de vraag van dhr. Bregman wat aarzelend om meer concrete voorbeelden te noemen, omdat ik niet zeker wist of de informatie openbaar was. Maar ik kan noemen dat bedrijven op Schiedamse industrieterreinen duurzaamheid initiatieven willen realiseren, onder voorwaarde dat de gemeentelijk overheid voor een beperkte periode mee doet door vooraf mee te helpen financieren. Maar we hebben daar geen middelen voor gereserveerd in het duurzaamheid programma. Er is meer nodig maar de middelen bouwen we de komende jaren af. De voortvarende voortzetting van het huidige Schiedamse duurzaamheid programma is met het wegvallen van een coördinerend manager niet verzekerd. Voor een intensivering van het programma en voor de energie transitie in de komende jaren is een manager duurzaamheid naar het oordeel van deze fractie onontbeerlijk. De kost gaat voor de baat uit. Ik heb gezocht naar mogelijkheden in de begroting om een en ander alsnog te waarborgen ook in het programma flora en fauna, maar ik ben er niet goed uitgekomen. Daarom stel ik voor dat we als raad dit college die mogelijkheden laten onderzoeken. Zodat de nieuwe gemeenteraad deze prioritaire maatschappelijke opgave in de Zomernota 2019 zelf zo snel mogelijk verantwoord in kan vullen. Hoe gaat het met de stad en met de Schiedammers? Het gaat met velen en op veel terreinen wel goed. Op sommige terreinen en met sommige inwoners van Schiedam gaat het niet zo goed. Het kan uiteraard beter. Voorzitter, ik kom in verschillende kerken en geloofsgemeenschappen. Wanneer ik enkele malen de synagoge van Delft bezoek, dan word ik daar door een poortwachter en een aantal marechaussees welkom geheten, mits ik me op tijd heb aangemeld. Dat is niet best. Nee dan spiegel ik me niet aan een andere gemeente. Gaat het goed met Schiedam? Wanneer er zo maar een gewelddadig incident of een rel op het stationsplein kan ontstaan blijft ook in deze stad meer dan waakzaamheid geboden. De Psalmist zegt als de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden. Als de HEERE de stad niet bewaakt, tevergeefs waken de wachters. Laten we bescheiden blijven en ons niet door zelfgenoegzaam en zelfrechtvaardiging laten misleiden, maar dankbaar zijn met het goede dat Hij geeft en blijven bidden om Zijn hulp en genade, dat is het beste dat wij kunnen doen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.