Nieuws van D66 over PvdA inzichtelijk

35 documenten

Gronden Spechthorstdwarsweg – D66 en SP stellen schriftelijke vragen

D66 D66 PvdA Hof van Twente 19-10-2021 13:25

Naar aanleiding van de behandeling van het raadsvoorstel betreffende de verkoop van gronden aan de Spechthorstdwarsweg in Goor in de Raad van 5 oktober blijven we zitten met een aantal onduidelijkheden. Uiteraard is duidelijk dat we niet terug komen op een genomen besluit, maar we achten het wel van belang dat we als raad beschikken over alle beschikbare informatie. We moeten immers besluiten nemen over grote bedragen, over geld van onze inwoners.

In dit voorstel gaat het om een verlies van €300.000, zo’ n 40 Euro per gemiddeld gezin. Daarnaast is het uitermate lastig voor de gemeenteraad dat we in dit soort processen altijd achteraan komen; het voorstel is de uitkomst van de reeds gevoerde onderhandelingen. Dus wat kunnen we als raad nog?

Naar aanleiding van dit proces hebben we de volgende vragen:

1. We stappen wel heel gemakkelijk over een verlies van €300.000 heen. En verkopen ver beneden de marktprijs; deze is minimaal 110/ m2, wij verkopen voor 75/ m2. Het verschil tussen de marktprijs en de boekwaarde is zelfs €560.000. Dus i.p.v. een verlies van €300.000 had een winst van €260.000 kunnen worden gegenereerd. Waarom werd dit niet in het voorstel vermeld?

2. Is het denkbaar dat in de toekomst, bij dergelijke transacties, de raad in een eerder stadium wordt betrokken, zodat we niet voor een (min of meer) voldongen feit staan bij de behandeling in de raad, waarbij we niet beschikken over alle informatie die eraan is vooraf gegaan?

3. Hoe wordt een dergelijk voorstel aan de agendacommissie gepresenteerd, zodat het als hamerstuk op de agenda wordt gezet?

4. We horen in de raadsvergadering van de PvdA opeens dat de reden waarom hier geen brandweerkazerne gebouwd zou kunnen worden een andere is dan die wij steeds, met name in de raadsperiode 2010-2014 hebben gehoord. Het antwoord van de burgemeester hierop was niet erg geruststellend. Als het zo is dat er een andere reden is dan die steeds aan de raad is gepresenteerd, dan worden we hierover graag geïnformeerd.

Terugblik op een week vol debatten

D66 D66 PvdA Houten 12-10-2021 09:40

Vorige week donderdag vond er een extra raadsvergadering plaats, met een aantal belangrijke onderwerpen op de agenda. Er werd gedebatteerd over de Regionale Energiestrategie, de nieuwbouw van OBS De Velduil en de aanbesteding van nieuwe openbare verlichting. Hiernaast werd er gestemd over alle voorstellen rond de Ontwikkelvisie Oude Dorp, waarover dinsdag 5 oktober lang is gedebatteerd. Gisterenavond blikten we in de fractie terug op deze volle week.

RES 1.0 De Regionale Energiestrategie (RES 1.0) bevat een bod voor de opwek van duurzame elektriciteit in 2030. In de U16 regio heeft dit geleid tot een bod van 16% windmolens en 84% zonnevelden. Deze scheve verdeling ten nadele van windenergie is niet wenselijk: daarmee leggen we een heel groot beslag op ons buitengebied en landbouwgrond en is bovendien technisch en financieel ongunstig. Ook het Houtens bod zet uitsluitend in op zonnevelden.

Samen met de PvdA hebben we een amendement ingediend om ook voor windenergie alvast één gebied verder te onderzoeken of deze geschikt is voor de opwek van windenergie. Niet alleen omdat het jaren kost om een windmolen te plaatsen, niet alleen om de verhouding wind/zon recht te trekken, maar vooral ook omdat we nog ontzettend veel te doen hebben om onze Houtense doelstelling ‘klimaatneutraal’ in 2040 te behalen. Ook windenergie is hiervoor nodig. Niet vertragen maar doen wat nu mogelijk is om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. Voor ons amendement was geen meerderheid, maar wel voor de motie van GroenLinks-ChristenUnie met ook als oproep om nu een zoekgebied verder te onderzoeken voor de geschiktheid voor windenergie. Deze motie hebben wij van harte gesteund en is aangenomen. We kunnen met recht trots zijn op Houten: waar andere gemeenten ervoor kiezen om wat minder te doen, neemt Houten haar verantwoordelijkheid.

Aanbesteding openbare verlichting De gemeenteraad heeft ook de aanbesteding openbare verlichting goedgekeurd waarmee de lantaarnpalen worden vervangen door LED verlichting. Hiermee kunnen we 50 % energie besparen, een mooie stap!

Nieuwbouw OBS De Velduil We zijn ontzettend blij dat het plan voor een nieuw schoolgebouw voor OBS De Velduil is aangenomen. Een mooie beweging richting één locatie voor deze fijne school. Het wordt een mooi en duurzaam gebouw, passend verwerkt in de groene omgeving. In het debat kregen we van de wethouder te horen dat het gebouw energieneutraal wordt opgeleverd en niet zoals eerder vermeld bijna energieneutraal. Dit was een belangrijke wens van ons en hier zijn we dus zeer tevreden mee!

Visie Oude Dorp Ook is er dus gestemd over alle voorstellen die zijn ingediend rond de Ontwikkelingsvisie Oude Dorp. Onze afdronk: wij blijven van mening dat we dit rommelige debat niet hadden moeten voeren. We vinden het jammer dat ons ordevoorstel niet door een meerderheid werd gesteund. De visie was simpelweg nog niet klaar voor debat en besluitvorming. Via tal van moties en amendementen zijn we als raad het werk van de wethouder gaan doen. Zo zijn er tussen neus en lippen door kaders voor uitbreiding van Albert Heijn aangenomen, niet wetende of deze kaders nou voldoende zijn en wat de gevolgen hiervan zijn. Het meest verstrekkende amendement van de coalitie, waarmee de wethouder in feite werd gevraagd het stuk terug te nemen en op de meest belangrijke thema’s een visie uit te werken, hebben wij gesteund. Dit amendement kwam het dichtst bij de in onze ogen beste oplossing: een nieuwe visie behandelen in januari, met daarin duidelijke keuzes en kaders.

Kortom: een volle, belangrijke en boeiende week!

Mening Toegankelijkheidsraad wordt duidelijker zichtbaar

D66 D66 PvdA Zoetermeer 01-02-2021 09:33

Met het aannemen van de D66-motie ‘Versterken rol Toegankelijkheidsraad’, heeft de gemeenteraad besloten om de inbreng van de Toegankelijkheidsraad nog beter duidelijk te laten maken. In de motie, mede-ingediend door Zó! Zoetermeer, Fractie van den berg en de PvdA, werd opgeroepen om de mening van de Toegankelijkheidsraad bij elk relevant raadsvoorstel toe te voegen. Hiermee kunnen de raadsleden een betere afweging maken. Raadslid Frank Schoonbeek: ‘Zoals ook in de motie en in de toelichting gezegd, is de Toegankelijkheidsraad een groep deskundigen, van wie we de mening over voorstellen die toegankelijkheid betreft, moeten meenemen. Met het aannemen van de motie krijgen we als raadsleden, zodra het om toegankelijkheid gaat, te horen en te zien wat de mening van de Toegankelijkheidsraad hierover is en kunnen we daarmee betere besluiten nemen. We zijn hier erg blij mee!

Meer sociale woningbouw in Zuidpolder, minder dan beloofd

D66 D66 PvdA Eemnes 22-08-2020 09:40

Met de nieuwe deal die de gemeente gesloten  heeft met de bouwpartijen Heijmans en Van Wijnen in de Zuidpolder, worden er deze raadsperiode slechts 120 woningen gebouwd. Daarmee heeft Dorpsbelang zijn zin; de partij wil langzame uitbreiding (hun achterban woont al ergens in het dorp en de rest zoekt maar uit).

De PvdA probeert te verbloemen dat zij het onderspit hebben moeten delven: als straks de Zuidpolder af is, is het percentage sociale woningbouw 28%. Het was 25%, dus iets hebben ze wel binnengehaald, maar het is bij lange na niet de 35% waar de partij de verkiezingen mee inging. Dit wordt verbloemd door alle dure huizen te verkopen na de verkiezingen van 2022, zodat deze coalitieperiode het percentage op 30% komt.

In gegoochel met cijfers kun je niet wonen. Feit is dat er over de gehele Zuidpolder vijftien sociale woningen meer gebouwd worden dan in de oorspronkelijke deal. Niet heel veel, maar toch positief natuurlijk.

In de categorie middenduur wordt een grotere stap gemaakt. Ook dat is goed nieuws. De prijs die voor dit resultaat betaald moet worden is intussen aanzienlijk. Voor een deel komt dit uit de ‘stroppenpot’: de reserve die in de grondexploitatie is ingebouwd. De kans op een flinke meevaller aan het einde van de rit is daarmee een stuk kleiner en de gemeente zit krap door falend Haags beleid. Voor een ander deel is er ‘betaald’ door de bouwers toe te zeggen dat ze bij een komende uitbreiding weer aan de slag mogen. Dat verzwakt natuurlijk de toekomstige onderhandelingspositie van de gemeente. Maar als je niets biedt kun je geen deal bereiken.

Als er een minder behoudende coalitie was geweest, hadden de bouwers de Zuidpolder sneller af mogen maken om ze te compenseren voor het hogere percentage sociale en middendure woningbouw. Maar de langzame groei van Eemnes is heilig voor Dorpsbelang en de PvdA heeft weinig te vertellen.

Dat de wethouder van deze partij,Wilma de Boer, de hashtag ‘doen wat je hebt beloofd’ gebruikt op sociale media is een missertje, want 30% is geen 35% en 28% nog minder.

Er is twee jaar over dit resultaat onderhandeld en de gemeenteraad zal dus wel akkoord moeten gaan, zodat er een streep onder kan. Het is niet eenvoudig om met deze bouwers te onderhandelen, en het is fijn dat er een deal is, maar enige bescheidenheid over het resultaat was wel passender geweest.

 

The post Meer sociale woningbouw in Zuidpolder, minder dan beloofd appeared first on Eemnes.

Een gezondere leefomgeving in Noord-Holland voor alle inwoners

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Noord-Holland 01-07-2020 11:42

In het coalitieakkoord Duurzaam Doorpakken hebben GroenLinks, VVD, D66 en PvdA afgesproken om een gezonde leefomgeving in Noord-Holland te gaan bevorderen met een integraal programma. Daar is 13,2 miljoen euro voor gereserveerd. Op 22 juni is het programmaplan besproken in de commissie Natuur, Landbouw & Gezondheid (NLG).

Linde Gonggrijp, D66-woordvoerder: “Met het programma zetten we de gezonde leefomgeving van de inwoners centraal bij alle dingen die de Provincie doet. Dat is een geweldige stap voorwaarts, en het zal ook een verandering inluiden.”

Uit de verkenningen voor de Omgevingsvisie NH2050 is gebleken dat gezondheid een belangrijk thema is voor de inwoners van Noord-Holland. De coalitiepartners willen dat de Provincie daarin een actieve en verbindende rol in oppakt onder de Omgevingswet. De ambitie is om een fysieke leefomgeving te creëren die gezond is voor haar inwoners en die een gezonde leefstijl stimuleert. De Provincie doet dat vanuit haar eigen takenpakket en in samenwerking met gemeenten, gezondheidsinstanties, bedrijven en inwoners.

D66 is verheugd dat de provincie actief stuurt om samen met partners en met participatie van bewoners een gezonde fysieke leefomgeving te creëren. Door bestaande provinciale activiteiten en programma’s op dit punt te actualiseren, ontstaan er kansen om gezondheidswinst in de fysieke leefomgeving te boeken. Het programma stimuleert innovatie en zet volop in op het verzamelen van open data.  Nieuw is ook het kijken naar de totale omgevingskwaliteit. Voor D66 is daarbij van belang om dit ook meetbaar te maken.

Wat is een gezonde leefomgeving?

Iedereen heeft wel een beeld bij “gezonde leefomgeving”. Maar wat is het? De provincie voldoet aan de wettelijke milieunormen en streeft er naar de WHO advieswaarde “waar mogelijk versneld te behalen”. Maar wordt de omgeving voor burgers dan ook als voldoende gezond beschouwd? En wanneer is het groen en stil genoeg? D66 vraagt om een concrete nulmeting om als Provinciale Staten resultaten te kunnen beoordelen.

Een andere bril opzetten bij alles wat we doen

Vanuit dit programma ligt het voor de hand dat er een koppeling wordt gemaakt naar andere beleidsterreinen. Er zal voor alle activiteiten een “gezondheidsbril” opgezet moeten worden. Om het plaatje compleet te maken ziet D66 graag ook een koppeling met landbouw. Het gebruik van bijvoorbeeld pesticiden heeft direct effect op de kwaliteit van de bodem en het water. Nu wordt dit voorgesteld in het zgn. 2e spoor “onderzoek en monitoring”. D66 vindt dit ook van groot belang in het 1e spoor “reguleren” en 3e spoor “maatregelen” . De ambitie om gezondheidsaspecten zwaarder te laten meewegen in de vergunningverlening sluit hierbij aan. Een nieuwe Nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving geeft kansen om milieuruimte in bestaande vergunningen af te bouwen als innovatie dat toelaat. D66 ziet hem graag snel komen.

Open brief aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat

D66 D66 VVD ChristenUnie CDA PvdA Overijssel 20-06-2020 12:49

Samen met 9 andere Overijsselse Statenfracties stuurden we deze week een brief aan Minister Cora van Nieuwenhuizen. Daarin doen we een dringend beroep om de aanpak van de N35 niet langer op de lange baan te schuiven.  Lees hieronder de brief aan de minister terug, en hier de berichtgeving daarover in dagblad De Stentor.

 

Zwolle, 19 juni 2020

Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen,

De Rijksweg N35 is de verbinding tussen de regio’s Zwolle en Twente, de twee grootste economische centra van Overijssel. Dagelijks rijden 20.000 voertuigen over deze grotendeels 80 km-weg en kruisen daarbij een bebouwde kom, een overweg en 15 gelijkvloerse kruisingen, waarvan 7 zonder verkeerslichten.

https://overijssel.d66.nl/open-brief-aan-de-minister-van-infrastructuur-en-waterstaat/

De N35 nu met 15 gelijkvloerse kruisingen

Die situatie moet uit oogpunt van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid veranderen. Het is een Rijksweg en daarom dus vooral de verantwoordelijkheid van u als Minister om daar wat aan te doen. De provincie Overijssel is bereid een deel van de kosten voor haar rekening te nemen. In totaal is er een bedrag nodig van circa 475 miljoen. De provincie is bereid om € 120 miljoen te betalen.

Dit voorjaar is het door u gewenste verdiepend onderzoek opgeleverd. Daarmee is er nu voldoende onderzoek gedaan om aan te onderbouwen dat de N35 Wythmen – Nijverdal weg schreeuwt om een integrale opwaardering.

Namens onze fracties doen wij een dringend beroep op u om niet langer te talmen maar nog deze zomer een besluit te nemen over de start van een MIRT-verkenning voor de N35 Nijverdal -Wythmen.

 

Ondertekend door de Overijsselse fracties van:

CDA      D66     VVD       PvdA      CU         SGP        FvD        PVV        GO         PvdT

 

Toestroom en service afvalbrengstation wordt verbeterd

D66 D66 GroenLinks PvdA Lansingerland 01-06-2020 16:38

In de raadsvergadering van 28 mei is door de raad unaniem de motie van D66, GroenLinks, PvdA en WIJ Lansingerland aangenomen om de toestroom naar het afvalbrengstation in Bergschenhoek te verbeteren en de service te verhogen.

Met de motie is het college opgeroepen om binnen twee weken, alle mogelijke nieuwe maatregelen door te voeren om de toestroom naar het afvalbrengstation beter te reguleren en het serviceniveau daarvoor (desnoods tijdelijk) te verhogen. Vanzelfsprekend met inachtneming van de voorschriften van het RIVM. De motie werd door de voltallige raad gesteund.

Zorgen over aanhoudende drukte Al eerder in de commissie ruimte heeft D66-raadslid Michiel Muis de aanhoudende drukte onder de aandacht gebracht bij de wethouder. Muis: “De drukte lijkt voorlopig nog niet voorbij. Via social media hebben veel inwoners allerlei suggesties en ideeën bij ons aangedragen om de dienstverlening te verbeteren.” Om te zorgen dat extra maatregelen ook worden ingevoerd hebben we de motie ingediend. Het college heeft voorafgaand aan de behandeling van de motie aan de raad een brief heeft gestuurd hoe ze op korte termijn maatregelen nemen om de toestroom te verbeteren en het serviceniveau te verhogen.

Suggesties uit de samenleving Met de extra maatregelen kan worden voorkomen dat inwoners hun afval niet meer scheiden en alles in de restcontainer gooien, of naast centrale ondergrondse containers plaatsen. Enkele suggesties en ideeën uit de samenleving waren om grofvuil en snoeiafval gratis aan huis op te halen, op belafspraak. Of meer auto’s op het terrein toe te laten om afval te lossen. Uit de reacties komt ook duidelijk naar voren dat het afvalbrengstation dringend een upgrade nodig heeft om te voldoen aan de eisen van deze tijd. D66 is blij dat het college proactief een brief naar de raad heeft gestuurd en nieuwe maatregelen door zal voeren. Vanuit de commissie en raad houdt D66 vinger aan de pols voor de uitvoering, die moet leiden tot een oplossing voor de huidige overbelasting.

D66 Maasdriel: ‘Vertrouw, maar verifieer’ essentieel credo in onze gemeentepolitiek

D66 D66 PvdA Gelderland 30-05-2020 14:30

Een jaar geleden kwam D66 Maasdriel als een donderslag bij heldere hemel te weten waar één van de wethouders van het College woont. Normaal zou je zeggen: het maakt ons niet uit waar je woont. Maar kennelijk was er iets met die woonplek, of meer specifiek, een perceel dat er naast ligt. Was een Motie van Wantrouwen dé manier om er achter te komen?

Nee, liever niet.

Veel liever hadden wij op enig passend moment van wethouder Peter de Vries gehoord: hier woon ik en daar ligt een perceel waar ik een belang bij heb. Dan was de kous meteen af geweest.

Na die vervelende avond die de vaststelling van het Bestemmingsplan Buitengebied overschaduwde is een proces op gang gekomen. En in dat proces zijn diverse actoren gaan bewegen. Er is intern onderzoek gedaan, dat onderzoek is extern getoetst, de uitkomsten zijn gepresenteerd en tenslotte door iedereen geïnterpreteerd. De één neemt voor kennisgeving aan, de ander bijt zich als een Sherlock Holmes vast in wat hij ziet of denkt te zien, door zijn eigen bril. Dat is een ieders goed recht.

D66 Maasdriel heeft het gevoel in deze kwestie over een dun koord te lopen. Te balanceren zelfs. We zien dat er zaken niet zijn gelopen zoals het hoort. We zien dat er acties zijn ondernomen waar wij zo onze eigen mening over hebben. Zoals altijd proberen wij objectief naar de materie te kijken. Zo ook naar de aanbevelingen van Elzinga en De Haan. Die zitten dan ook verweven in mijn betoog.

D66 Maasdriel is na alles wat er gezegd en gedaan is, teruggegaan naar de basis. Hier speelt een integriteitskwestie. Aangezien wij daar nog niet eerder via het protocol over hebben gesproken, hebben wij een afspraak gemaakt met de burgemeester van deze gemeente. Dat is de route die wij wilden volgen. Niet een brief naar de Commissaris van de Koning om daar op de koffie te gaan, ook al zijn wij daartoe wel uitgenodigd en hebben we het overwogen. Uiteindelijk was onze D66-keuze: de dialoog aangaan met de verantwoordelijke voor de integriteit van het bestuur in Maasdriel. De afspraak vond vorige week plaats in het bijzijn van de ambtelijke ondersteuning die het interne dossieronderzoek heeft uitgevoerd. Dat gesprek zijn we begonnen met te stellen wat wij vinden van de handelswijze van wethouder De Vries. Die had beter en transparanter moeten omgaan met zijn gevoelige informatie. In Ruimtelijke Ordening ontstaat altijd ruis. Hij, nu inmiddels als wethouder, had moeten en kunnen weten dat er altijd een bananenschil is waarover je kunt uitglijden. Ik hoop dat die les is geleerd.

Daarmee kom ik, voorzitter, bij aanbeveling nummer 2 van Elzinga en De Haan: een moreel appèl op de heer De Vries om gedurende zijn periode als wethouder niet te bouwen. Als D66 hopen wij dat hij geduld zal betrachten met zijn stukje grond en zijn intenties daarmee. Hoeveel zekerheden en slotjes er ook zijn in te bouwen, het gaat om een inmiddels zeer gevoelig geworden dossier van een bestuurlijk verantwoordelijke die dagelijks op dit gemeentehuis rondloopt. Ik realiseer me terdege dat wethouder De Vries ook de heer De Vries is, inwoner van deze gemeente. Als hij een verzoek indient moet het gewoon de molen in. Maar nogmaals, wij hopen en wensen dat dit verzoek tijdens zijn bewind als wethouder uitblijft. Gewoon om gedoe, waarvan we al genoeg hebben, te voorkomen.

In ons gesprek met de burgemeester hebben wij ook gesproken over het interne dossieronderzoek. Dit raakt aan aanbeveling nummer 1. Als raadslid heb ik diverse stukken die aan anderen (en aan hen zelfs eerder!) zijn verstrekt na WOB-verzoeken, ook mogen inzien. Dit had wat mij betreft direct transparant gemogen, en gemoeten. Een omissie die uit mijn eigen bestudering naar voren is gekomen, hebben wij vorige week met de burgemeester besproken. Als D66 zijn we natuurlijk blij dat zwaargewichten als Elzinga en De Haan het dossieronderzoek hebben getoetst, maar feitelijk hebben we hen alleen een magnetronmaaltijd aangeboden die zij een keer hebben opgewarmd. Zes minuten op 700 watt en een dikke rekening voor de moeite. Je kan je afvragen waarom een extern onderzoek nodig was als we zelf sturend waren op de ingrediënten waarover we een oordeel wensten. Als we streefden naar onafhankelijkheid dan hadden we meteen naar buiten moeten gaan. Alles of niets, maar niet halfbakken.

Hoe dan ook, op ons verzoek en met een toezegging van de burgemeester is er een lijntje uitgeworpen naar een ingrediënt dat volgens ons ontbrak in die magnetronmaaltijd. Een in onze ogen cruciale speler in het spel die gehoord had moeten worden. Direct vanaf de start. Ik heb het over de voormalig projectleider van het Bestemmingsplan Buitengebied, die actief was ten tijde van het aantreden van De Vries als wethouder.

Maandag heeft de ambtelijke ondersteuning inderdaad alsnog het gat gedicht in de tijdlijn. Daarop is een reactie gekomen. De voormalig projectleider doet haar relaas over haar kijk op de zaak. Deze persoon is overigens zelfstandig door de heer Van Drunen benaderd voor zijn eigen feiteninterpretatie. Haar versie wijkt echter af van de versie die door hem is opgetekend in bijlage 2 bij de raadsstukken. Zij neemt afstand van enkele beweringen die door de heer Van Drunen zijn gedaan, zoals de termen ‘bestuurlijk wangedrocht’ en ‘bananenschil’. Zij stelt en ik citeer: “Ik werp deze woorden van mij af.” Waarom deze beweringen door PvdA-GroenLinks toch worden aangevoerd, is mij een raadsel, aangezien de persoon in kwestie zich ervan distantieert. Ik citeer opnieuw: “Reden hiervan was dat er apert onjuistheden in het verslag stonden. Met name het feit dat zowel de burgemeester als de gemeentesecretaris mij met een kluitje in het riet zouden hebben gestuurd, is pertinent onjuist.”

Aangezien alles hier draait om interpretatie heb ik de burgemeester gevraagd om deze informatie, de mail van de voormalig projectleider die is binnengekomen, openbaar toe te voegen aan het dossier. Het aanvullend onderzoek heeft plaatsgevonden op ons verzoek en mag wat ons betreft openbaar worden. We maken graag het speelveld gelijk voor iedereen. Zowel de burgemeester als de betrokken ex-projectleider hebben hiermee ingestemd.

Dan kom ik bij aanbeveling nummer 3. Deze laat toch nog altijd een vieze smaak in de mond achter en is met de beantwoording zeker niet afgedaan. Het niet kunnen achterhalen van de ratio achter besluiten is geen reden om het toe te dekken met de houding “helaas pindakaas”. Wij constateren niet alleen in dit dossier maar ook andere die recent de revue passeerden dat er wel heel vaak hiaten zijn. Een “per abuisje” noem ik het maar. Dat noopt ons als raad tot het spelen van detective om zuivere koffie te kunnen schenken. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen die tijd en gelegenheid heeft, daarvoor hoef ik alleen maar in de spiegel te kijken. Dat is jammer en maakt het lastig om blind te vertrouwen op de integriteit van onze bestuurders en de organisatie daarachter. Dat moeten we niet willen. Zeker niet als in dossiers valt terug te lezen dat ambtelijke medewerkers spreken over “principieel onjuiste routes” en het creëren van “lijken in de kast”. Ik denk ook dat we blij mogen zijn dat bepaalde bestuurders niet meer op dit gemeentehuis rondlopen. Maar mijn vraag is nu: hoe gaan we dit verbeteren? Welke lering trekken we hieruit? Is onze verslaglegging en archivering wel goed ingericht? Hoe voorkomen we dat dit soort zaken ons als Maasdriel steeds weer overkomen? Want, voorzitter, D66 draait pas twee jaar mee in de politiek en dit zijn we spuugzat. Er liggen zoveel uitdagingen op ons pad. Daar willen we liever (duurzame) energie in steken.

Aanbeveling nummer 4 tenslotte: prima, geen opmerkingen, zo lang het niet bij intenties blijft maar praktijk wordt. Het verleden biedt hiervoor recent wel wat zonneschijn, maar in de periode voor dit hele gebeuren is met zekerheid laks, naïef of ondoordacht omgegaan met proactieve informatieplicht. Als dat het tenminste is, want als we door die ondergrens zakken met andere termen wordt het kwalijk. Dan is er sprake van kwade opzet en obstructie. Daar willen we, vanuit ons geloof in de beste intenties van iedereen voor Maasdriel, niet vanuit gaan. Maar zoals mijn geliefde mij met haar wijze gezegde heeft geleerd, en ik herhaal hem hier nog maar eens: “Vertrouw, maar verifieer.”

Voorzitter, met het passeren van dit punt op de agenda hopen we dat de politiek in Maasdriel, wederom een paar krasjes rijker, een deksel kan leggen op deze casus. Het vizier constructief en transparant op de toekomst richten. We hebben elkaar nodig om deze gemeente morgen mooier door te geven dan we haar vandaag aantroffen. Ook op het gebied van fatsoen en integriteit.  

Verheugd over deelfietsen in Zoetermeer

D66 D66 CDA PvdA Zoetermeer 30-05-2020 14:02

D66 is verheugd dat er op 27 openbaar vervoerhaltes deelfietsen beschikbaar komen. Hierdoor kunnen reizigers vanuit het openbaar vervoer op de fiets hun weg vervolgen. Raadslid Jamila Bakkers: “Middels een motie hebben we, samen met de PvdA en het CDA, het college aangespoord te onderzoeken hoe met deelfietsen een schone en gezonde vorm van mobiliteit te stimuleren. Het is goed te zien dat de gemeente hier nu samen met de HTM werk van heeft gemaakt.”

D66 is groot voorstander van deze duurzame ontwikkeling. Zeker met oog op onze  verstedelijkingsopgave. Duurzame vormen van mobiliteit als de fiets of het lopen zijn een gezonder en goedkoper alternatief voor bijvoorbeeld de auto.

Begroting Zwolle 2020: Grote veranderingen & nieuw perspectief

D66 D66 PvdA Zwolle 08-11-2019 13:30

De mens heeft grote invloed op de aarde. Voorheen heerste de natuur, maar anno 2019 bepalen wij de wereld en dat is al een tijdje gaande. Menselijk handelen heeft grote impact en onze leefomgeving verandert daardoor radicaal en sneller dan ooit. Klimaatverandering, teruggang van natuur, overbevissing, ontbossing, plastic en luchtverontreiniging. PAS en PFAS. Om wanhopig van te worden. Of niet?

Natuurlijk worden we niet wanhopig! Er zijn genoeg kansen op een nieuw perspectief. De vraag is hoe het ons -verantwoordelijke politici- lukt om een nieuw perspectief te bieden. Bouwen we onze groeiende stad voort op de fundamenten van het ‘oude denken’ of bouwen we aan de basis van een toekomstbestendig perspectief? En doen we dat met vaart, visie en leiderschap of traag en zonder grip?

Nieuwe verhoudingen en de vaart er in

We hebben de begroting 2020 doorgenomen en wat ons, naast alle terechte investeringen en mooie woorden opvalt is dat er heel veel planningen niet worden gehaald. Dat baart ons zorgen. Voelt het college de urgentie niet, heeft zij geen grip op de organisatie of ligt het ergens anders aan? Voorzitter, leiderschap is ook gang maken en doen wat je belooft en we willen het college oproepen om dit komend jaar een stuk beter te gaan doen. De veranderingen die plaatsvinden kunnen geen vertraging gebruiken!

Als wij een gezonde toekomst willen voor onze inwoners dan moeten we, naast de vaart erin houden, ook werken aan hernieuwd bewustzijn. Het is aan ons om over nieuwe verdelingsvraagstukken na te denken, om machtsverhoudingen in het oog te houden, na te denken over de lange termijn gevolgen van onze besluiten, de betrokkenheid van elke inwoner bij zijn leefomgeving te vergroten en kracht en de zo hard benodigde creatieve ideeën uit de stad te gebruiken voor onze toekomst.

Ideeënrijkheid van onze inwoners

2020 Is maar een jaartje in het grote geheel, maar het is een belangrijk jaar. Het is het jaar waarin we het besluit nemen over de Omgevingsvisie. In deze visie komt ons omgevingsbewustzijn meer dan in welk ander besluit tot uiting. Hier komt de ideeënrijkheid van onze inwoners samen met allerlei andere belangen, van economie tot gezondheid. Afgelopen jaar vonden wij moeizaam gaan als het gaat om de totstandkoming van deze visie, er was vertraging en we vragen ons af of inwoners echt betrokken zijn zoals deze raad heeft opgedragen. Juist nu het zo ontzettend belangrijk is dat mensen omgevingsbewustzijn hebben, moet je ze goed betrekken. We hebben de ideeënrijkdom uit de stad nodig voor nieuw perspectief. We vinden het dan ook een slechte zaak dat het Stadsontwikkelfonds zo geslonken is en dienen een amendement in om dit aan te vullen om alle ruimte te geven aan de initiatieven uit de stad.

Jaar van de omgevingsvisie

In de Omgevingsvisie komt veel samen, het wordt een integraal verhaal waarin vragen worden beantwoord als: hoe en waar versterken we stadsnatuur, waar mag gebouwd worden en waar wekken we duurzame energie op? D66 wil een aantal van dit soort onderwerpen extra aandacht geven tijdens deze begrotingsbehandeling.

Het eerste onderwerp is natuur. Inmiddels is er meer waardevolle natuur in de steden dan op het intensief gebruikte agrarische platteland. Dat is mooi voor de stad Zwolle, want natuur draagt in grote mate bij aan welbevinden, klimaatadaptie, reductie CO2, noem maar op. Natuur helpt ook om omgevingsbewustzijn te versterken, educatie speelt daarin een belangrijke rol. Wij verbazen ons daarom dat het college geen extra middelen voor natuur heeft vrijgemaakt, pas de tweede helft van 2020 met het soortenmanagementplan begint en dat ook nog afschuift op de woningbouwcorporaties (alsof het niet over de hele stad gaat), nog steeds de motie over de bescherming van bomen niet heeft uitgevoerd en nog steeds geen toekomstplan heeft voor de Nooterhof. De opgave op het gebied van biodiversiteit en de teruggang van insecten is meer dan urgent en D66 wil het college graag vleugels geven. Dan neemt de biodiversiteit op die manier in ieder geval een beetje toe.

Neem mensen mee

Omgevingsbewustzijn creëer je ook door gewoon een mooie stad te zijn waar mensen graag naar kijken: waar je elkaar ontmoet, waar je over mee kunt denken en waar je je dus verantwoordelijk voor voelt. Eerder dit jaar hebben we een motie ingediend om mensen te betrekken bij de selectie van Zwolse monumenten. De wethouder gaf aan dat dit reeds gebeurde. Helaas voorzitter, dit gebeurt niet! Niet op de manier zoals wij die graag zien. Daarom komen we nu met een amendement om er zeker van te zijn dat het volgende keer wel echt gebeurt.

Een van de radicale veranderingen is de energietransitie. Zwolle heeft ambities en wil deze samen met de stad bereiken. Dat is prachtig, maar het vraagt veel van mensen. Het is complex en je doet het er niet eventjes bij. Als we onze duurzame ambities halen door drempels weg te nemen waarom nemen we die dan niet wat makkelijker weg? Uit Berkum horen we dat de gemeente welwillend is maar op een passieve manier. Dat moet en kan beter en daarom komen we met de CU met een motie.

Circulaire stad vraagt meer leiderschap

Een andere radicale omslag, circulaire stad, wordt wat ons betreft te ad hoc opgepakt. Er zijn veel goede resultaten geboekt, maar dat zijn met name losstaande projecten. Veel resultaten hebben baat gehad bij gemeentelijke inspanning, maar de markt – en ook D66 – vraagt om strategisch beleid. D66 is dus blij dat het college in voorjaar 2020 met een visie en strategie komt. Omdat circulair randvoorwaardelijk zou moeten zijn bij de strategische opgaven zien we de eerste uitwerkingen dan ook graag terug in de nota van uitgangspunten voor de MPV. Het college stelt overigens ook voor om in 2020 en 2021 een ton minder te investeren in circulariteit: dat is een halvering ten opzichte van afgelopen twee jaar. Wij denken dat dat een slecht begin is als je ziet dat het groeit en als je begint met een strategisch aanpak en dienen samen met de PvdA een amendement in.

Multifunctioneel waterlandschap Zwolle Zuid

Ook het veranderende klimaat is iets waar we ons opnieuw toe moeten gaan verhouden. We moeten ons aanpassen. Dat hoeft niet erg te zijn. Of nog beter, het kan zelfs leuk zijn! En het wordt leuk als we koppelingen kunnen maken. Met speelfonteinen in de binnenstad, maar ook met multifunctionele stadsranden. Al sinds de Harculocentrale tegen de vlakte zou gaan wordt er gekeken naar het gebied in Zwolle Zuid. Wat D66 betreft gaan we serieus kijken hoe we de laaggelegen polders van Zwolle Zuid als ‘multifunctioneel waterlandschap’ een meerwaarde kunnen geven voor de stad Zwolle en de regio. Wateropvang als oplossing voor wateroverlast en droogte. De consequenties voor het huidig grondgebruik zijn niet gering, maar het landschap wordt er ecologisch en recreatief waarschijnlijk alleen maar aantrekkelijker op. Combineer duurzame elektriciteitsopwekking met bossen die wellicht als voedselbossen worden ingericht of grondstof leveren voor woningbouw. Een eerdere motie van D66 hierover zag het college nog niet zitten. Misschien omarmt zij dit idee inmiddels wel?

Uitdagingen vragen om sterke democratie

Al die uitdagingen. Daar hebben we goed georganiseerde onenigheid voor nodig. Om ideeën aan te scherpen en op te halen. Een sterke lokale democratie is belangrijk op vele manieren en dat begint met begrijpelijkheid. Het lezen en begrijpen van alle informatie viel me dit jaar zwaar. Er waren ook ontzettend veel vragen uit de raad die ook een signaal zouden kunnen zijn dat het anders moet. Maar dat geldt niet alleen voor de begroting, ook de reguliere stukken zijn lastig te volgen. Ook voor inwoners. Ik wil daarom voorstellen om in 2020 een verbeterslag te maken en zal daarvoor een motie indienen. Ook willen we de raad meer in positie brengen, zo spraken we af in de raadsretraite 2018. Ook hiervoor dienen we een motie in.

Herverdelingsvraagstukken: wat te doen aan armoede

Radicale veranderingen zorgen zoals gezegd ook voor nieuwe verdelingsvraagstukken. Die vraagstukken waren er altijd al, maar ze worden groter en mondialer. In Zwolle is de armoede gestegen. Er is geld en de armoede neemt toe? We weten dat armoede niet opgelost kan worden, en al helemaal niet in één dag zoals de wethouder Dogger als raadslid beweerde, maar we kunnen het wel voor heel wat mensen makkelijker maken. Ik vroeg wethouder Sloots vorig jaar of hij bezig was om de toegang tot de regelingen makkelijker te maken zodat je niet elke keer weer hoeft te bewijzen dat je arm bent en daar zou hij aan werken. Ik ben benieuwd of het inmiddels, we zijn een jaar later, bijna is gerealiseerd?

Wij begonnen ons betoog met de vraag of dit college wel genoeg vaart, visie en leiderschap toont. Of zijn we te reactief en te traag? Van onderwijshuisvesting tot accommodatie-beleid voor kunstenaars en dierenwelzijn, van evenementenbeleid (wat urgent is i.v.m. aflopende contract IJsselhallen en de vraag of en waar we een grote evenementenhal willen) tot actie om het restafval terug te dringen; het is vertraagd. Dat kan niet, anno 2019 kunnen we niet vooruitschuiven, we moeten snel veranderen en D66 doet daarom een zwaar beroep op het college om uit de vertraging te raken en vaart te maken.

Nieuwe plek(en) voor Zwolse geschiedenis en andere complimenten

Maar, D66 wil ook waardering uitspreken. Complimenten. Want wij zijn blij verrast over hoe er invulling gegeven is aan onze motie voor een totaalconcept voor Allemaal Zwolle. Ook onze cultuurgeschiedenis en het zichtbaar maken daarvan draagt bij aan omgevingsbewustzijn en vormt het zo fundament voor nieuw toekomstperspectief. Er ligt een voor een brede doelgroep aansprekend concept, en dat is geweldig.

D66 vindt het ook ontzettend knap werk dat er 1 miljoen op de WMO is gerealiseerd door betere samenwerking en integraal handelen. We zijn blij dat er investeringen gedaan worden in onderwijshuisvesting en dat de stemlokalen toegankelijk worden voor iedereen (nu er extra geld is zou dat wat ons betreft voor alle stemlokalen mogen gelden). Tot slot zien we dat het college aan het werk gaat met de gebiedsvisie voor de Noordelijke binnenstadsrand, een kansrijk gebied voor de stad van de toekomst. Pak dat, net als alle andere uitdagingen, voortvarend, met visie en met leiderschap aan en dan zien wij nieuw perspectief voor onze prachtige stad Zwolle. Ook in 2050.

Lees ook: Begroting 2019 / betoog Begroting 2018: Nuchter, bescheiden en toekomstgericht

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.