Nieuws van PvdA over SGP inzichtelijk

18 documenten

Vragen over Zeeuwse molens

PvdA PvdA SGP VVD CDA Zeeland 14-09-2020 16:59

De SGP-, CDA-, VVD- en PvdA-Statenfractie hebben de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met molenaars en vertegenwoordigers van Vereniging de Zeeuwse Molen en het Gilde van Vrijwillige Molenaars. Door die gesprekken en werkbezoeken aan molens zijn we gealarmeerd over de staat van de laatste 77 molens in Zeeland. Wij maken ons zorgen en vinden de molens van cultureel-historisch, economisch en educatief belang. Het is wenselijk de staat van de resterende Zeeuwse molens in kaart te brengen en een haalbare route naar behoud en gebruik op te stellen.

Naar aanleiding hiervan hebben de fracties van de PvdA, de SGP, het CDA en de VVD de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Hebben Gedeputeerde Staten zicht op de huidige staat van de molens in Zeeland? Graag een toelichting.

2. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om, in samenwerking met partners (participatief), een molenvisie op te stellen waarin onder andere onderstaande punten zijn opgenomen? Graag een toelichting. • Een Zeeuwse molenconsultent. • Provinciale deelname aan wervingscampagnes voor molen-vrijwilligers. • Het effect van de ruimtelijke omgeving (biotoop) op de molens. • Een (alternatieve) visie op de ingeperkte draaipremieregeling. • Het stimuleren, ondersteunen, behouden of overdragen van het vakmanschap van de molenaars. • Heroverweging (uitbreiding) van de financiële ondersteuning bij restauraties, noodzakelijk onderhoud en reparaties.

3. Indien Gedeputeerde Staten bereid zijn om een molenvisie op te stellen, wat is dan het tijdpad?

4. Wij vinden het belangrijk om jongeren extra te betrekken bij het vak van molenaar. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om: • Scholen (basis, middelbaar, MBO, HBO) in contact te brengen met molenaars en jongeren de molens te laten bezoeken? Waarom wel / niet? • Met de Cultuurbus een combinatie te maken waardoor leerlingen zowel een museum als een molen bezoeken?

Het bericht Vragen over Zeeuwse molens verscheen eerst op PvdA Zeeland.

GroenLinks treedt toe tot coalitie Leidschendam-Voorburg

PvdA PvdA SGP ChristenUnie VVD CDA Leidschendam-Voorburg 05-09-2020 13:29

  Coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en ChristenUnie-SGP hebben een akkoord bereikt met GroenLinks over de verbreding van de huidige coalitie in Leidschendam-Voorburg. De vijf partijen zetten samen de schouders eronder om onze gemeente door de corona-crisis te loodsen. Namens GroenLinks wordt Floor Kist voorgedragen als wethouder met de portefeuille Wonen, Welzijn en WMO. Aanpak Corona-crisis

Het bericht GroenLinks treedt toe tot coalitie Leidschendam-Voorburg verscheen eerst op Leidschendam-Voorburg.

Coalitie Krimpen maakt namen wethouders bekend en presenteert 26 juni het coalitieprogramma

PvdA PvdA SGP CDA VVD ChristenUnie Krimpen aan den IJssel 12-06-2020 11:43

De nieuwe coalitie in Krimpen aan den IJssel zal op vrijdagochtend 26 juni haar coalitieprogramma presenteren. De coalitie bestaat uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA. De titel van het programma is ‘Evenwichtig door de crisis’. In verband met het voldoen aan de RIVM-richtlijnen is op dit moment de locatie van de bijeenkomst nog niet bekend. De zes fractievoorzitters zullen ter plekke hun handtekening onder het programma zetten. Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd.

Van de coalitiepartijen leveren SGP, VVD, CDA en PvdA wethouders. De namen van de kandidaatwethouders zijn inmiddels bekend. De SGP draagt huidig raadslid Hugo van der Wal voor als voltijds wethouder. Van der Wal is op dit moment senior beleidsadviseur op het ministerie van VWS. Van der Wal krijgt als portefeuilles onder meer het sociaal domein (WMO, jeugdzorg) en Wonen. De VVD ziet graag huidig wethouder Anthon Timm zijn taak voortzetten, eveneens voltijds. In Timms portefeuille zitten onder meer economie, bereikbaarheid en mobiliteit, waarmee hij zich nu ook al bezighoudt.

Het CDA en de PvdA krijgen wethouders voor 0,8 fte. Het CDA draagt Wubbo Tempel uit Rotterdam voor, nu werkzaam als gemeentesecretaris in Oudewater. De portefeuille van Tempel wordt onder meer financiën, energie en onderwijs.

De PvdA draagt huidig fractievoorzitter Coen Derickx voor, nu werkzaam als gemeentesecretaris in Loon op Zand. In Derickx’s portefeuille zitten onder meer sport, cultuur en participatie.

Formateur Arrèn van Tienhoven “ik sluit hiermee een bijzondere periode af, waarin we op een intensieve en plezierige manier hebben gewerkt aan een gezamenlijk gedragen en evenwichtig programma passend bij de Krimpense inwoners en ondernemers’’.

Het voornemen is dat het nieuwe college wordt geïnstalleerd op donderdag 2 juli tijdens een extra raadsvergadering in het Raadhuis van Krimpen aan den IJssel.

Het bericht Coalitie Krimpen maakt namen wethouders bekend en presenteert 26 juni het coalitieprogramma verscheen eerst op PvdA Krimpen aan den Ijssel.

Nieuws van de fractie nr 23, mei 2020

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks SGP VVD De Bilt 07-06-2020 19:46

Ook in mei vergaderde de gemeenteraad digitaal. Het ligt in de lijn der verwachting dat pas op zijn vroegst in juli weer fysiek vergaderd kan worden in de raadszaal met inachtneming van de geldende regels.

Centraal in deze vergadering stond een motie van D66, GroenLinks, PvdA De Bilt, Fractie Brouwer en het CDA waarin de raad nieuwe kaders stelt voor het beleid voor de uitvoering van WMO en Jeugdwet in onze gemeente. Dit naar aanleiding van een bezuinigingsvoorstel van het college zonder duidelijke onderbouwing, dat door de raad niet behandelrijp werd verklaard. De motie werd met 24 stemmen voor en 2 tegen aangenomen. PvdA De Bilt verwacht dat dit een doorbraak kan zijn op dit dossier.

Overige onderwerpen van deze maand: Voorjaarsnota en motie temporiseer Fundament op Orde

Een ander belangrijk onderwerp was de voorjaarsnota. Die zag er niet goed uit doordat er een groot tekort is op het Sociaal Domein. Ook wordt er dit jaar 300.000 extra besteed om de ambtelijke processen te optimaliseren (project Fundament op Orde). Daar stond een meevaller van ruim een ton tegenover die op het onderhoud van de verkeerslichten kon worden behaald. Samen met SP, fractie Brouwer en CU diende de PvdA een motie in om het project Fundament op Orde uit te stellen.  Deze motie heeft het helaas niet gehaald.

Motie vreemd Ambachtsstraat

Een motie vreemd over de Ambachtsstraat werd mede ingediend door de PvdA. In de Ambachtsstraat is een bedrijf dat vaccins produceert voor de veeteelt. Dit bedrijf breidt uit door andere panden in de Ambachtsstraat op te kopen. Dit is in strijd met het bestemmingsplan van dit gebied, dat alleen kleinschalige bedrijvigheid toestaat. Meerdere fracties, waaronder de PvdA, hebben hierover gesproken met bezorgde omwonenden. De motie spreekt uit om het bestemmingsplan te handhaven, een visie op dit gebied te ontwikkelen, en de voormalige moskee aan de Troelstraweg (gemeentebezit) voorlopig  niet aan deze ondernemer te verkopen. De portefeuillehouder was in het vragenuur zeer vaag over de stand van zaken, wat de Raad niet geruststelde. De hele oppositie stemde voor, samen met Groen Links en een aantal VVD raadsleden.

Motie van afkeuring voor onvolledig informeren van de raad over bouwplannen Kwinkelier voor wethouder Landwehr (VVD)

De SGP diende een motie van afkeuring in tegen wethouder Landwehr. In antwoord op een initiatief van bewoners van de Kwinkelier, die een andere bebouwing van de Kwinkelier aan de Julianalaan voorstelden, gaf de wethouder tijdens vergaderingen in 2019 aan, dat uit onderzoeken was gebleken dat het initiatief zowel technisch als financieel niet haalbaar was. Na herhaaldelijke schriftelijke vragen van de SGP bleek op 28 april 2020 dat dergelijke onderzoeken niet bestaan.

Hiermee kwam in de ogen van onze fractie vast te staan dat de wethouder de raad verkeerd geïnformeerd heeft en een half jaar gewacht heeft met het informeren van de raad hierover. Aangezien het verkeerd informeren of het onthouden van informatie aan de raad een politieke doodzonde is, steunden wij de motie van afkeuring die werd ingediend. De volledige oppositie steunde deze motie van afkeuring, alleen de coalitiepartijen steunden de wethouder. In onze ogen een belangrijk signaal aan de wethouder en het college dat de raad juist, tijdig en volledig geïnformeerd dient te worden.

Transformatorhuisje

(Te) veel aandacht werd er besteed aan het transformatorhuisje op het Vinkenplein. Door een aantal omstandigheden is dit op een onwenselijke plek terechtgekomen. Het is veilig en verantwoord, maar wel lelijk.  Verplaatsing zou minimaal 40.000 euro kosten op dit moment. Gezien de financiële situatie van de gemeente vindt de meerderheid van de Raad, inclusief de PvdA, verplaatsing geen verantwoorde besteding.

Andere onderwerpen die aan bod kwamen in deze vergadering waren de grote kostenstijging bij de gemeenschappelijke regeling Afvalverwerking en een veelheid aan moties vreemd aan de agenda.

Motie nieuwe Biltse bouwstenen voor het sociaal Domein

Aanleiding voor deze opmerkelijke motie vreemd aan de agenda was een bezuinigingsvoorstel op het sociaal domein van het college waarin 19 bezuinigingsvoorstellen, zonder onderlinge samenhang, aan de raad werden voorgelegd. De raad mocht kiezen welke bezuinigingsmaatregelen verder uitgewerkt dienden te worden. De bezuinigingsvoorstellen hadden veelal betrekking op het wegsnijden van subsidies voor informele zorg en welzijn, zoals Humanitas, tafeltje-dekje, handje helpen etc. De gruwelijkste bezuiniging was, in de ogen van onze fractie, het volledig wegsnijden van het buurtopbouwwerk dat door WVT, dit zou het einde van het bestaan van WVT betekenen.

Dit voorstel werd gelukkig door de volledige raad tijdens de commissiebehandeling niet behandelrijp verklaard. Een informele raadswerkgroep bestaande uit D66, PvdA, GroenLinks, CDA en fractie Brouwer heeft in de tijd tussen commissie en raad een tegenvoorstel gemaakt waarin nieuwe kaders worden meegegeven aan het college om een structurele oplossing voor de tekorten in het sociaal domein (WMO en Jeugdzorg) uit te werken.

In de motie worden de volgende kaders om tot een betere beheersbaarheid te komen van de kosten in het sociaal domein:

Stringenter Inkoopbeleid

Er zijn te veel aanbieders om goed sturing aan te geven. Door reductie en scherper inkoopbeleid kan gewenst handelen worden afgedwongen en kunnen (ook administratieve) kosten gereduceerd worden. Wel is het goed om rekening te blijven houden met de mogelijkheid van een individuele eigen keuze van een zorgaanbieder. Eventuele meerkosten zouden dan door het individu zelf op te brengen moeten zijn.

Aanscherping van de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeente en aanbieders

Of de gemeente is eindverantwoordelijk en heeft ook de bemensing daarvoor, of de gemeente besteedt uit en de aannemer is resultaatverantwoordelijk. Wij hanteren op dit moment een tussenvariant welke leidt tot dubbele kosten en onheldere taakafbakening. Onderzoek de mogelijkheid van een centrale toegang tot zorg onder regie van de gemeente waarbij indicatiestelling bij de gemeente ligt, bv via gemeentelijke toegangsteams.

Verdere optimalisering werkprocessen

Onder de vlag van WMO en Jeugd zijn er veel werkprocessen die (verder) kunnen worden geoptimaliseerd. Een doorlichting op effectiviteit door de hele keten tot en met de outputcontrole, kan een goed startpunt zijn. De vraag is in hoeverre de gemeentelijke regieorganisatie versterkt moet worden.

Sterkere sturing op verwijzingen

Verwijzing zou zodanig moeten geschieden dat de gemeente daar zoveel mogelijk sturing op kan uitoefenen. Samen met huisartsen en andere professionals afspraken maken wanneer waar naartoe verwezen wordt en daar protocollen voor opstellen. Uiteraard staat de professionele verantwoordelijkheid buiten kijf, maar indien wordt afgeweken van het protocol dient dat verantwoord te worden, zoals gebruikelijk is in de curatieve zorg. De praktijkondersteuner bij de huisarts (POH) en het CJG kunnen daarbij een centrale rol spelen. Nu gaat er veel via kanalen die niet door de gemeente overzien worden. Dat geldt niet alleen voor huisartsen in geval van jeugd, dat geldt vooral ook voor de rechtstreekse benadering van instellingen zoals Veilig Thuis en GGD. De aanpak met praktijkondersteuners kan worden versterkt.

Sturen ondanks wettelijke open-einde-regelingen

Beide wetten – WMO en Jeugdwet – worden breed gehanteerd als open-einde-regelingen. De relatie tussen indicatie, prijsstelling en beschikbaar budget kan echter door de hele keten beter zichtbaar gemaakt worden. Budgetplafonds bij verzekeraars leiden tot overbruggingszorg bij gemeenten. Is dat aan te pakken? Beleidsregels kunnen worden aangescherpt zodat, zonder inkomenspolitiek te bedrijven, schaarse middelen toch naar redelijkheid en billijkheid worden toegedeeld. Kan een bestuurlijk moreel appèl helpen? Welke voorbeelden zijn er bij andere gemeenten?

Betere monitoringsmogelijkheden en onderzoek van de onderliggende vraag

Er is een begin gemaakt met data-analyse en monitoring. Een beter begrip over hoe een behoefte wordt vertaald in een vraag en welk vraagaanbod hierbij wordt geleverd, is dringend gewenst. Met name de behoefte – vraag kant is niet in beeld. Naast data-analyse en monitoring van het dienstenaanbod en de geleverde producten pleiten we ervoor dat de dataanalisten zich ook inzicht (laten) verschaffen in de bestaande behoeften en de vertaling daarvan in een vraag en of de geleverde diensten daar daadwerkelijk in voorzien.

Krischan Hagedoorn, fractievoorzitter PvdA De Bilt legde de volgende accenten bij de mede door onze fractie ingediende motie:

– De meest kwetsbaren moeten aanspraak kunnen blijven maken op WMO en jeugdzorg. Het is wrang om te zien dat vrijwel het volledige tekort in de WMO (€ 350.000,- in 2019) veroorzaakt wordt door de toename van de huishoudelijke hulp. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door vermogende inwoners (een stijging van 29% in de inkomensklasse boven de € 100.000,- per jaar!) die hun eigen schoonmaker ontslaan en voor € 19,50 per maand, 3 uur schoonmaak van de gemeente ontvangen. Hagedoorn riep het college op hier een list op te verzinnen, bijvoorbeeld door via de OZB inkomenspolitiek te betrachten. Ook riep hij het college op een stevig moreel appel te doen op deze inwoners die huishoudelijke hulp prima zelf kunnen betalen en nu misbruik maken van schaarse middelen bestemd voor de zorg aan kwetsbare inwoners!

Ook gaf Hagedoorn aan veel te verwachten van het plaatsen van praktijkondersteuners bij huisartsen. Hij betreurt het feit dat het college pas sinds kort in gesprek is met huisartsen die verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van de doorverwijzingen naar de jeugdzorg verantwoordelijk zijn. Het past het college om nu snel te komen met een uitwerking van nieuw sociaal beleid in samenhang met elkaar, zorg in stand te houden voor kwetsbare inwoners, misbruik van zorg en welzijn tegen te gaan en volledig af te zien van de eerder ingediende bezuinigingsvoorstellen die vooral de informele zorg en welzijn in onze gemeente kapot zullen maken.

De motie werd met 24 stemmen voor en 3 tegen aangenomen. PvdA De Bilt zal de uitwerking van het nieuwe beleid nauwlettend volgen.

Het bericht Nieuws van de fractie nr 23, mei 2020 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 18 T/M 24 APRIL 2020

PvdA PvdA SGP Lansingerland 25-04-2020 17:14

Dit is nummer 550 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Deze week begon met een beeldvorming over Wilderszijde op maandag, waarbij we een uitgebreide uitleg kregen over onderzoek naar omvang en locatie van commerciële voorzieningen, bereikbaarheid met auto, fiets en OV, parkeerruimte en een eventuele derde ontsluitingsweg. Voor een eerste digitale beeldvorming verliep het technisch goed: de fracties stelden hun vragen via e-mail (live of van tevoren). Het duurde wel lang, dus meer discipline is nog nodig. Minder en kortere vragen bijvoorbeeld. We berichten deze week over de door sommigen zo gewenste nulmeting van fijnstof rond RTHA, de keuzes die worden voorgesteld in prioritering van politieke agendapunten en de aanleg van Vlinderstrik II. In de openbare ruimte wordt hard gewerkt aan groen en rotondes, dat is fijn.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-18-t-m-24-april-2020/

Leeuwenkuil in Bergschenhoek

HEEFT NULMETING FIJNSTOF RTHA NOG TOEGEVOEGDE WAARDE?

De stichting Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) vroeg begin april aan het ministerie van IenW om een ‘nulmeting’ van fijnstof uit te voeren vanwege het huidige beperkte vliegverkeer op Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Ook het Burgermeetnetwerk Lansingerland vraagt hierom. In reactie op deze vraag meldt de provincie Zuid-Holland bij monde van gedeputeerde Willy de Zoete (CU/SGP) dat “er standaard binnen (en buiten) de provincie volop wordt gemeten. DCMR Milieudienst Rijnmond heeft meetpunten in de regio staan voor de meeste relevante stoffen. Deze gegevens verzamelt het RIVM, die deze vervolgens via de website https://www.luchtmeetnet.nl verspreidt. Ook de geluidsmeetsystemen rondom RTHA (RANOMOS+) en rond Schiphol (NOMOS en Sensornet) zijn normaal in bedrijf”. Meetgegevens zijn volgens de provincie dus ruimschoots aanwezig.

Met betrekking tot RTHA meldt de gedeputeerde dat in november 2017 onderzoek is uitgevoerd naar ultrafijn stof. Dit werd gedaan in een periode waarin de luchthaven gesloten was vanwege baanonderhoud. De conclusies in 2017 waren:

De bijdrage van ultrafijn stof (gecorrigeerd naar het vliegverkeer over het gehele jaar) van de luchtvaart in de direct omliggende woonwijken bedraagt circa 15%. De overige 85% van het ultrafijn stof komt van andere bronnen zoals wegverkeer en haven/industrie. De totale concentratie ultrafijn stof in de naastliggende woonwijk van Rotterdam The Hague Airport bedroeg circa 8.000 deeltjes per cm3. Dit is vergelijkbaar met een gemiddelde woonwijk in Nederland waarvan de concentratie tussen 8.000 en 9.500 deeltjes per cm3 ligt. De bijdrage aan ultrafijn stof van de luchtvaart bij de luchthaven is ongeveer de helft van eerdere schattingen op basis van berekeningen en meetgegevens verzameld bij Schiphol.

De gedeputeerde merkt ons inziens terecht op dat op dit moment niet alleen de luchtvaart, maar ook veel andere vaak significantere bronnen met betrekking tot de luchtkwaliteit, aanzienlijk in emissies teruggegaan zijn. Met name het wegverkeer is beduidend teruggelopen. “Vermindering van uitstoot geldt ook voor industrieën in binnen en buitenland. Hierdoor veranderen zowel de achtergrondconcentraties (veroorzaakt door emissies buiten de regio) als de emissies van andere lokale bronnen. Bovendien hebben ook weersomstandigheden invloed op de luchtkwaliteit. Het is daarom niet mogelijk om alleen effecten van de luchtvaart te meten”, aldus de gedeputeerde.

Van een échte nulmeting kan dan ook volgens onze fractie geen sprake zijn omdat ook de condities in de omgeving van de luchthaven ingrijpend anders zijn dan voor de coronacrisis. Denk maar aan veel minder verkeer op de A13 en N209/Doenkade en veel minder treinen op het HSL-spoor. Overigens speelde dit probleem ook in 2017. Bij de metingen van toen was het verkeer in de omgeving op het gewone, drukke niveau maar werd het beeld verstoord door de vele machines die op de luchthaven aan de slag waren. Wij vragen ons af of een nulmeting toegevoegde waarde heeft naast de DCMR metingen die permanent worden gedaan.

Uitgaan van een bijdrage van 15% van de totaal uitgestoten ultrafijn stof, zoals DCMR aangeeft, ligt voor de hand. Opmerkelijk is dat de uitstoot van ultrafijn stof in de omgeving volgens hen niet afwijkt van een gemiddelde woonwijk in Nederland. Wij zijn dan ook benieuwd of eventueel onderzoek van het Burgermeetnetwerk Lansingerland andere, wetenschappelijk gevalideerde, gegevens gaat opleveren.

De gedeputeerde ziet graag dat het Ministerie snel op de oproep van de BTV reageert. “Onze brief aan u zullen wij delen met het Ministerie. Daarbij zullen wij de minister vragen ons op de hoogte te houden van haar reactie aan de BTV”.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-18-t-m-24-april-2020/

Leeuwenkuil in Bergschenhoek

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-18-t-m-24-april-2020/

Kastanjeboom Bergschenhoek centrum

 VEEL DUURZAAMHEIDSPROJECTEN ON HOLD

In het weekbericht van vorige week (nummer 549) berichtten wij uitvoerig over het pakket aan maatregelen van bijna 20 miljoen dat het college wil nemen. In het kort ‘Raadsvoorstel financieel mandaat’ genoemd. Deze maatregelen hebben voor een beperkt deel te maken met de coronacrisis. In de commissie AB van 12 mei a.s. staat het raadsvoorstel Financieel mandaat crisismaatregelen op de agenda. Ter voorbereiding hierop is er een technische voorlichting in een beeldvorming op 7 mei. Een onderdeel van het door het college voorgestelde crisispakket is een routekaart. In deze routekaart worden alle door de raad te behandelen onderwerpen en te nemen besluiten op een rijtje gezet en voorzien van een label dat de mate van prioriteit aangeeft. Het gaat om zaken die om continuïteit vragen om ontwrichting in de samenleving te voorkomen, taken die wettelijk verplicht zijn en zaken die nu en op middellange termijn niet nodig zijn. Deze laatste wil het college on hold zetten en in september opnieuw beoordelen.

Onze fractie onderschrijft deze uit nood geboren aanpak. Crisisbestrijding heeft nu absolute prioriteit en er zullen keuzes moeten worden gemaakt vanwege vergadermomenten die zijn vervallen in de afgelopen 6 weken. Wat ons in de lijst on hold projecten opvalt, zijn de vele duurzaamheidsprojecten die er op staan. Transitievisie warmte, revolverend fonds duurzaamheid, biomassabeleid en beleid zonne-energie. Ook het toetsingskader met betrekking tot arbeidsmigranten en de woonvisie staan nu on hold. Onze fractie begrijpt niet waarom juist deze projecten on hold zijn gezet. Duurzaamheid en wonen zijn immers topprioriteiten tijdens deze bestuursperiode.

Inmiddels is aan alle fracties wel gevraagd om schriftelijk te reageren op de Routekaart, zodat de agendacommissie dit mee kan nemen bij opstellen van de agenda’s. Dat hebben wij afgelopen week dus gedaan. We weten niet wat dat betekent voor de agendering en misschien is een raadsdebat hierover toch noodzakelijk, bijvoorbeeld op 12 mei bij commissie AB.

Bij de agendacommissie hebben we nog twee andere zaken aangegeven: de PvdA zou graag met de commissie Ruimte een discussie hebben over de mogelijkheden voor planoptimalisatie (verdichting van bouwen), waartoe de Provincie Zuid-Holland pleit, op Wilderszijde en bouwlocaties in Bleiswijk. U las hierover al in ons weekbericht 549 van vorige week. Verder gaven we de agendacommissie mee dat het volgens ons wenselijk is om een hoorzitting (dus breed meningen ophalen) te houden rond behoeften aan sportaccommodaties in Lansingerland. Daarbij kunnen sportclubs zijn, maar ook experts op gebied van sporttrends et cetera. Een dergelijke brede beeldvorming zou moeten plaatsvinden vóór de commissievergadering die waarschijnlijk op 2 juli is.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-18-t-m-24-april-2020/

Dorpstraat Bergschenhoek

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-18-t-m-24-april-2020/

De Kruin in Bergschenhoek

 VLINDERSTRIK DEEL TWEE IN AANLEG

Wanneer je fietst, wandelt, skate, hardloopt of scootmobielt op het fietspad tussen de Bonfut/Wildersekade en station Rodenrijs zie je dat er volop gewerkt wordt in de nu nog vlakke Schiebroeksepolder tussen het Metrostation, de Wildersekade en de Doenkade/N209. Op dit Rotterdamse grondgebied wordt het tweede deel van de Vlinderstrik aangelegd. Het eerste deel ligt, zoals bekend, aan de andere kant van het metrospoor tussen de provinciale weg en de Bovendijk. Ook dit is een schitterend Rotterdams gebied in de voor- en achtertuin van Lansingerland. De hele Vlinderstrik is aangelegd met compensatiegeld vanwege de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Op de website van Natuurmonumenten is te lezen wat de Schiebroeksepolder allemaal te bieden heeft: https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/zuidpolder/nieuws/duizenden-bomen-en-struiken-geplant-de-schiebroekse-polder

Het nieuwe natuurgebied in de Schiebroeksepolder en Vlinderstrik wordt via een recreaduct over de A16 Rotterdam verbonden met het al bestaande Schiebroeksepark dat ligt tussen de Abeelweg en de Doenkade. Het bestaande Park de Polder op Wilderszijde grenst direct aan de Schiebroeksepolder nieuwe stijl. In het gebied tussen de N209 en de Bergweg Zuid op Lansingerlands grondgebied komt naast het tracé van de A16 Rotterdam nog een park: het Triangelpark met een fietspad dat het Annie MG Schmidtpark, het Schiebroeksepark en Park de Polder linkt aan het lage Bergsebos en de directe fietsroute naar Rotterdam centrum.

Wanneer je nu door dit rommelige gebied fietst of loopt, is het moeilijk om je voor te stellen hoe anders deze omgeving er over pakweg 10 jaar uit zal zien. Versnippering wordt dan samenhang. Een belangrijk deel van de kosten die voor de ontwikkeling van dit recreatiegebied, worden betaald uit de 100 miljoen euro die de Stadsregio beschikbaar stelde voor flankerend beleid bij de aanleg van de A16-Rotterdam. Het toen nog armlastige Lansingerland droeg hier in 2015 overigens nul euro aan bij. De nieuwe wijk Wilderszijde wordt in de toekomst dus omringd door prachtige parken en natuurgebieden.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-18-t-m-24-april-2020/

 Schiebroekse park en Vlinderstrik

Tot slot: Het meireces is in principe begonnen, maar alle fracties hebben zich bereid verklaard om wel ‘gewoon’ door te gaan. Zo zal er druk worden geoefend met de digitale vormen van vergaderen, het Presidium zal nog vergaderen op woensdagavonden en op 7 mei zal er een beeldvorming zijn over het door het college gevraagde financieel mandaat. Onze fractie hoopt echt dat het digitaal vergaderen goed van de grond komt en bespreking van zaken niet wordt uitgesteld vanwege de angst dat digitaal vergaderen langer duurt. Dat hoeft niet zo te zijn, als iedereen vergaderdiscipline betracht. Op 4 mei zal er een aangepast programma voor dodenherdenking zijn, dat in beeld wordt gebracht door RTV Lansingerland. Zorg goed voor uzelf en anderen!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-18-t-m-24-april-2020/

 Stille Dorpstraat Bergschenhoek

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-18-t-m-24-april-2020/

Saamhorigheid met vlaggen in Dorpstraat

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-18-t-m-24-april-2020/

 Nog meer Leeuwenkuil

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-18-t-m-24-april-2020/

 Rust bij de mooie regenboogzebra in Berkel

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-18-t-m-24-april-2020/

 Leeg evenemententerrein in Berkel

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 18 T/M 24 APRIL 2020 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

De sociale koers is zoek

PvdA PvdA SGP CDA Houten 11-03-2020 20:30

Op de raadsvergadering van 10 maart jl. werd het programma Sociale Koers 2020-2023 behandeld. Dit programma moet richting geven aan hoe we ons sociaal domein inrichten. Bin het debat kritiseerde vrijwel de gehele raad het gebrek aan duidelijke kaders van het programma. Door een raadsbreed ondersteunde motie is behandeling van het raadsvoorstel uitgesteld. De wethouder kan het programma nu eerst verder verdiepen. Wordt dus vervolgd. Hieronder de inbreng van de PvdA-fractie bij het debat.

Dit programma Sociale Koers is de 3e stap in het proces waarmee de gemeente aan het stuur komt om hulp en ondersteuning dichtbij onze inwoners te brengen. Na afspraken maken met de zorgaanbieders en het inrichten van de lokale organisatie is het nu tijd, dat de aandacht volledig uitgaat naar de inhoudelijke keuzes die daarbij passen. Het college heeft voor dit programma de inwoners opgezocht en vastgesteld, dat we er in Houten goed voorstaan. Dat ademt het nieuwe programma ook uit, wil daarop voortbouwen en schetst vooral brede en optimistische vergezichten. Maar volgens de PvdA-fractie zijn we er daarmee nog niet. Alsof het voldoende is om vanaf nu alleen maar op te letten of de metertjes niet van groen weer naar oranje of rood verkleuren. Voor de PvdA is dat volstrekt onvoldoende. En, om met de Adviesraad Sociaal Domein te spreken: “Houten is (weliswaar) een relatief welvarende gemeente met overwegend welvarende inwoners en toch zijn er nog de nodige Houtenaren, die niet “inclusief” zijn of dreigen te worden.” Dat vraagt nog het nodige maatwerk, goede en tijdige kennis van de zorgen van burgers, inrichting van de sociale ruimte, ondersteuning van het vangnet van mantelzorgers, actieve aansluiting met de arbeidsmarkt…. om maar een aantal initiatieven te noemen…

In het programma staan genoeg intenties en voornemens maar zó algemeen. Je kunt er niet tegen zijn, maar je weet ook niet wat je er als inwoner aan hebt. Of toch wel: keer op keer wordt aangegeven dat we krap bij kas zitten (net als de rest van Nederland). Die ene keer dat deze wethouder heel stellig in het programma is gaat over geld. Ze stelt: “de absolute prioriteit te geven aan het terugdringen van de kosten voor jeugdzorg.” Daarmee geeft dit college de boodschap af: ‘wees zelfredzaam, als je hulp nodig hebt, vraag niet te vaak en te veel, want we hebben geen geld en we doen wat wettelijk verplicht is. ‘ Dat is toch echt een kentering met het beleid waar we als PvdA trots op waren in Houten: We waren een gemeente waar de boodschap was, dat de gemeente je bondgenoot was en die zekerheid biedt als je hulp nodig hebt. Het staat er wel allemaal ergens in, of het wordt nog uitgewerkt in uitvoeringsplannen, maar dit programma ademt vooral tevredenheid, zelfs zelfgenoegzaamheid uit, en wij lezen weinig over de zorgen van inwoners die achterblijven of extra onze hulp verdienen. Terwijl dit programma bij uitstek de plek is om erop in te gaan hoe we zorg ook dichtbij die burgers gaan organiseren. Ben je een zelfredzame inwoner, ja, dan kan deze sociale koers zijn werk wel doen. Maar ben je niet zo zelfredzaam, dan lezen wij niet terug, dat de gemeente er voor je is. Juist diegenen die onze ondersteuning zo hard nodig hebben, lezen in dit programma dat het college de kosten in het sociale domein absolute prioriteit geeft. En geen ander metertje. Gisteren ontvingen we het Jaarverslag van Stichting Leergeld: Met financiële ondersteuning aan 517 kinderen van meer dan 250 gezinnen is het nog lang geen tijd om zelfgenoegzaam te zijn!! Maar dit geldt, los van deze financiële kwetsbaarheid, helaas ook voor een groot aantal andere inwoners van Houten. En vaak hangt het een ook heel direct met het ander samen. Het absoluut stellen van de kostenbeheersing gaat te ver en geeft de verkeerde boodschap aan de inwoners van Houten. Wat overigens niet wegneemt dat kostenbeheersing belangrijk is. (Maar dat is een zorg van de gemeente en mag je niet op de schouders van kwetsbare groepen leggen.). We dienden daarom een amendement in, dat door SGP, maar ook door CU, CDA, ITH en GL werd medeondertekend. Die dit dus ook te ver vinden gaan.

Eigenlijk hadden we deze stap het liefst willen overslaan en direct naar de uitvoeringsplannen gaan! In de voorbereiding verwees de wethouder onze vragen over de richting van de sociale koers ook al steeds door naar volgende stappen: Er vindt uitwerking plaats in Uitvoeringsplannen, prestatie-indicatoren worden uitgewerkt etcetera. Als de richting pas aan de orde komt in het vervolg, waar stemmen we dan nu over? We willen dat dan de uitvoeringsplannen voor de raad ter besluitvorming worden geagendeerd. We dienden daarvoor een tweede amendement in.

Tja, en als dan niet in dit programma, maar pas bij de verdere uitwerking duidelijk wordt welke punten met welke urgentie opgepakt zullen worden, dan kan je als raad natuurlijk het college zelf kaders meegeven. We dienden daarvoor twee moties in. Allereerst door een pleidooi van de Adviesraad Sociaal Domein. Die was wat ons betreft midden in de roos als het aankomt op een sterk vangnet voor het opbouwen van bestaanszekerheid. We verzochten het college met een motie om met voorrang in te zetten op maatregelen voor de bereikbaarheid en toegankelijkheid van regelingen en van andere vormen van ondersteuning. En een tweede motie betrof een van de punten waarvoor Stichting Leergeld bij haar jaarverslag aandacht vraagt: Met een tweede motie verzochten we het college nog dit jaar te werken aan een nieuw Armoedebeleid.

De Partij van de Arbeid Houten wil een gerichte sociale koers, waarbij we (1) het goede behouden, (2) de zekerheid van passende hulp bieden en (3) die hulp ook toegankelijker maken voor de burger.

Het bericht De sociale koers is zoek verscheen eerst op PvdA Houten.

Terugblik Meerjarenbegroting 2020 – 2023

PvdA PvdA SGP CDA Apeldoorn 28-11-2019 20:43

Op donderdag 14 november was de jaarlijkse behandeling van de begroting van onze gemeente en de PvdA Apeldoorn heeft – helaas – tegen deze begroting gestemd omdat verkeerde prioriteiten gesteld worden en ondoordachte ingrijpen in Jeugdzorg en WMO voorgesteld zijn. Ook was er tijdens de raadsvergadering zelf sprake van polarisering en kreeg de oppositie nagenoeg geen kans om de MPB te kunnen aanscherpen en volgden de coalitie partijen blindelings de college- en coalitievoorstellen. Een nadere toelichting.

Hoogtepunt van het jaar

Een meerjarenbegroting (MPB) is meestal, tezamen met de voorjaarsnota, één van de mijlpalen in het politieke jaar. Vooral in een jaar als 2019, waarin grote tekorten zich aftekenden bij Jeugdzorg en WMO, is het een belangrijk beslismoment waar de schaarse middelen van de gemeente aanbesteed worden.

Bij elk amendement van een oppositiepartij stemden alle coalitiepartijen tegen en bij alle amendementen en moties van een coalitiepartij stemden alle coalitiepartijen voor. Op geen enkel onderdeel viel er iets te onderhandelen of om te kijken of er tot een compromis gekomen kon worden. In woorden werd er wel geroepen over ‘samenwerken’ en ‘een uitgestoken hand’, maar in de praktijk bleek dit nergens het geval.

Polarisatie

Helaas moeten we constateren dat polarisatie ook in de gemeenteraad is toegetreden. Het is nu blijkbaar of de ene, of de andere kant en de nuance en het compromis is ver te zoeken. Dat is erg jammer, zeker in deze tijd waarin Apeldoorn in grote moeilijkheden zit. De fractie van de PvdA Apeldoorn zal zich in ieder geval altijd op de inhoud blijven richten, of dit nu voorstellen van het college betreft of van welke fractie ook, coalitie of oppositie. Dit met het doel zoveel mogelijk van onze sociaaldemocratische idealen te verwezenlijken.

Ondoordacht ingrijpen in jeugdzorg en WMO

Bij de behandeling van de Voorjaarsnota, die in de eerste week van juli werd vastgesteld, waren er al grote tekorten binnen het sociaal domein duidelijk. Het college kwam met een drietal scenario’s om deze tekorten te lijf te gaan, waarbij een voorkeur werd uitgesproken voor één van die scenario’s. Aangezien er naar onze mening te hard en soms ondoordacht werd bezuinigd op delen van de Jeugdzorg en er wel budgetten voor nieuw beleid beschikbaar werden gesteld, heeft de PvdA toen een motie ingediend met een vierde scenario (zie https://apeldoorn.pvda.nl/nieuws/gooi-het-kind-niet-met-het-badwater-weg-pvda-stelt-kwaliteit-van-zorg-voorop/)

Een meerderheid, waaronder alle coalitiepartijen, wilde hier echter niets van weten.

De PvdA, en meerdere oppositiepartijen, vinden deze MPB echter nog steeds te hard en te ondoordacht ingrijpen in Jeugdzorg en WMO-onderdelen, terwijl voor andere zaken, die volgens ons op dit moment geen prioriteit hebben, wel forse budgetten voor beschikbaar zijn.

Politieke mening college B&W

Er werden 22 amendementen en 13 moties ingediend, waar het college voor behandeling een preadvies op had gegeven. Dit preadvies zou aangeven of een amendement of motie technisch en/of financieel haalbaar zou is, maar er werd een politieke mening van het college in gegeven. Voorafgaand aan de raadsvergadering waarin de MPB behandeld zou worden was al duidelijk uit de gegeven preadviezen waar de behandeling van de begroting op uit zou draaien: alle amendementen van oppositiepartijen ook al waren ze zowel technisch als financieel haalbaar, kregen een preadvies “wij ontraden dit amendement”, vooraf gegaan door teksten als “ wij wensen een andere strategie” of “wij vinden het belangrijk om dit niet te wijzigen”. Er was een amendement van de SGP, die over een tekstuele wijziging ging en geen veranderingen in budgetten met zich meebracht, die is wel aangenomen. Daarnaast kregen de amendementen van coalitiepartijen het preadvies “Oordeel aan de raad”, vooraf gegaan door een tekst als “Wij staan hier positief tegenover”. Het bleek helaas in de praktijk ook zo uit te werken. De suggesties en ideeen voor aanscherping dan wel verbetering van de begroting door de oppositie zijn dus van tafel geveegd.

Blindelings volgen

PvdA fractievoorzitter Ties Stam: “Ik hoop dat in de loop der tijd andere fracties zich ook weer realiseren waar hun partij ook alweer voor stond, in plaats van blindelings college- en coalitievoorstellen te volgen”.

PGB-bezuiniging

Het is zeer opvallend dat er geen enkel amendement of motie door een coalitiepartij is ingediend, dat ook wijzigingen in budgetten tot gevolg heeft. O ja, eentje dan, over de PGB-bezuiniging. Een aantal oppositiepartijen hadden hier ook moeite mee, maar wilde het structureler oplossen en de dekking kwam van bezuinigingen of uitstel van nieuw beleid, zoals een paar ton voor digitalisering van de strippenkaart (administratieve afhandeling). Daar wilde geen enkele coalitiepartij in meegaan. Een amendement van het CDA voor een uitstel van bezuiniging (voor 2020 alleen) met dekking uit een ander potje van het sociale domein (reservebuffer voor tegenvallers en ongewenste effecten bij Jeugdzorg en WMO) haalde het uiteraard wel.

Zittenblijvers

Het was opmerkelijk dat bij de behandeling van vele amendementen en moties van de oppositiepartijen, afgewezen door coalitiefracties, zij niet de moeite namen uit hun zetels te komen om een toelichting te geven op hun tegenstem. Dat was toch wel het minste wat je had mogen verwachten.

Helft van de partijen tegen de MPB

Het uiteindelijke resultaat is dus dat de PvdA, net als de meeste coalitiepartijen, tegen de MPB heeft gestemd. De zo goed als ongewijzigde MPB is weliswaar door een meerderheid van de raad(sleden) aangenomen, maar 7 van de 14 partijen hebben de de begroting afgewezen en tegengestemd. Erg jammer deze polarisering. Voor Apeldoorn was het beter geweest als de neuzen meer dezelfde kant op staan. Wordt vervolgd, met goede hoop voor de toekomst.

 

Het bericht Terugblik Meerjarenbegroting 2020 – 2023 verscheen eerst op PvdA Apeldoorn.

Voortaan dezelfde vergoeding voor stagiairs mbo en hbo

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks SGP VVD Houten 01-11-2019 15:19

De gemeente Houten gaat voortaan studenten van middelbare en hogere beroepsopleidingen dezelfde vergoeding betalen. De PvdA heeft samen met D66 daarvoor een voorstel gedaan en kreeg daarvoor een ruime meerderheid van SGP, HA, GroenLinks en CDA. Ook de wethouder omarmde het voorstel. Alleen VVD, ITH en ChristenUnie stemden tegen.

Ook bij de gemeente Houten was het praktijk dat MBO-studenten tijdens hun stage minder stagevergoeding krijgen dan stagiairs van het HBO of de universiteit. Bij de gemeente Houten werken jaarlijks zo’n 15 stagiairs, waarbij gemiddeld 5 studenten van het MBO.

Bij de Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs is de frustratie over de ongelijke betaling groot. Studenten vragen zich af waarom er een verschil in hun beloning zit, terwijl zij net zo hard werken en net zoveel uren maken als alle andere stagiairs. Het past zeker ook niet bij de inclusieve arbeidsmarkt die we in Houten willen hebben en dan moet je natuurlijk zelf wel het goede voorbeeld geven. De PvdA hoopt dat het voorbeeld van de gemeente Houten navolging krijgt in het bedrijfsleven.

Het bericht Voortaan dezelfde vergoeding voor stagiairs mbo en hbo verscheen eerst op PvdA Houten.

150.000 euro extra voor de kinderboerderij

PvdA PvdA GroenLinks SGP CDA Alphen aan den Rijn 18-10-2019 15:08

CDA, RijnGouweLokaal, GroenLinks en PvdA hebben de afgelopen raadsvergadering een amendement ingediend om naast het voorgestelde structurele subsidiebedrag van 20.000 euro een extra tijdelijke bijdrage van euro 150.000 voor de Stichting Alphense Kinderboerderijen (SAK) beschikbaar te stellen.  

De samenwerkende partijen uit zowel partijen uit de coalitie als uit de oppositie zijn van mening dat op deze manier alle drie de kinderboerderijen voorlopig een gezonde toekomst tegemoet kunnen zien. Doel is dat hiermee  de samenwerking met de gemeente, organisaties en het bedrijfsleven gaat leiden tot een beter dierenwelzijnsbeleid, verduurzaming van de bedrijfsvoering en een versterking van de educatieve functie van alle drie de kinderboerderijen. Dit als onderdeel van de door de raad vastgestelde toekomstvisie van de Kinderboerderijen. 

Wij wensen de SAK veel succes toe de komende jaren. 

CDA, RijnGouweLokaal, GroenLinks en PvdA zijn blij dat zowel SP, Beter Alphen, CU, SGP, WKB, VVD en Nieuw Elan dit amendement hebben ondersteund of mede hebben ingediend

Het bericht 150.000 euro extra voor de kinderboerderij verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Raad biedt luisterend oor voor praktijkervaringen bij de minimaregelingen

PvdA PvdA CDA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie Houten 23-07-2019 09:16

Mensen met een laag inkomen verdienen extra ondersteuning. Houten kent daarvoor verschillende regelingen. Evaluatie hiervan stond op de agenda van de raadsvergadering van 18 juli jl. De evaluatie, die ruim twee jaar op zich had laten wachten, bleek mager te zijn. Met deze evaluatie is er eindelijk een compleet overzicht van de verschillende regelingen, maar meer is het nog niet. Voor hen, die in 2017 al aangaven het hoofd net boven water te houden en voorbeelden noemden van wat in hun situatie niet en wel hielp om daarmee te dealen, is dat een schamele opbrengst. Je zal maar in hun schoenen staan! Het college kondigde een vervolgevaluatie aan. Laten we hopen, dat deze vervolgevaluatie wel meer licht gaat bieden. We hebben het college opdracht gegeven praktijkervaringen mee te nemen bij de vervolgevaluatie. Deze ervaringen kregen we aangereikt door Richard Makkinga, zelf actief in de bewindvoering. Hij signaleerde dat maatregelen bedoeld om mensen die het nodig hebben te ondersteunen, hen niet bereiken. Hij baseerde die ervaring bij zijn eigen activiteiten bij o.a. Budgethulp Houten, Schuldmaatje en het Infospreekuur. Zo merkte hij zelf, dat hij de Individuele Inkomenstoeslag al enkele jaren niet meer had aangevraagd in de veronderstelling dat deze niet meer bestond. Hij constateerde, dat nogal wat inwoners niet in staat zijn zelfstandig gebruik te maken van deze regelingen en daarbij hulp nodig hebben. Ook ontdekte hij, dat inkomen- en/of vermogenstoetsen voor sommige mensen betekenden, dat zij net buiten een regeling vallen. Het gaat dan om mensen die langdurig van een laag inkomen (WAJONG, WAO e.d.) moeten leven. Vaak zag hij ook tegengestelde eisen, die verschillende instanties hanteren. We hebben als PvdA, samen met GroenLinks, D66 en SGP zijn signalen ter harte genomen. Op basis van zijn inbreng is een motie opgesteld die het college verzoekt de gesignaleerde problematiek bij de vervolgevaluatie verder in kaart te brengen en Makkinga hierbij te betrekken. Deze motie werd vervolgens ook ondertekend door ChristenUnie, CDA, Houten Anders en ITH en is nu richtinggevend voor de inhoud van de vervolgevaluatie. Wat ons betreft kan het college hier best meer haast mee maken, zodat zij voor eind dit jaar met de volgende stap op deze weg kan doorkomen.

Evaluatievragen De volgende vragen zijn aan de vervolgevaluatie meegegeven: – Welke informatielacunes bestaan er met betrekking tot de minimaregelingen en hoe kunnen deze opgelost worden? – Hoe kunnen betrokken instanties beter toegerust worden, zodat ze de doelgroep beter kunnen informeren over het bestaan van voorzieningen en ondersteunen bij het aanvragen hiervan? – In hoeverre biedt de bestaande regelgeving in de uitvoeringspraktijk voldoende ruimte voor maatwerk, zodat mensen de ondersteuning krijgen waar zij aanspraak op hebben?

Het bericht Raad biedt luisterend oor voor praktijkervaringen bij de minimaregelingen verscheen eerst op PvdA Houten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.