Nieuws van SP over CDA inzichtelijk

27 documenten

Werk maken van aanpassen afstand ventwagens bij scholen

SP SP CDA Venlo 28-12-2021 17:33

https://venlo.sp.nl/nieuws/2021/12/werk-maken-van-aanpassen-afstand-ventwagens-bij-scholenWe zien graag dat ventwagens niet meer bij de scholen rondhangen. Dit zodat (vooral) jongeren minder in de verleiding worden gebracht om ongezonde voeding bij die snackwagens te kopen, wagens die eigenlijk enkel bij die scholen staan. De uitvoering van onze aangenomen motie duurt echter wel erg lang. Vandaag stelden we B&W een datum wanneer het geregeld moet zijn.

 

Samen met CDA hadden we begin 2019 al eens een motie ingediend, om de ventvergunningen beter af te stemmen op het gezondheidsbeleid. Volgens B&W bleek dat juridisch moeilijk, en daar bleef het bij.

 

Teleurgesteld kwamen we daarom afgelopen juli met een volgende motie. Venten kun je an sich niet verbieden (hoeft ook niet) maar je kunt wel iets  doen aan de wenselijke plekken daarvoor. Dus kun je het lokale ventbeleid  aanpassen door de afstand te veranderen waar venten wordt toegestaan. Onze motie stelde het heel scherp, op 1500 meter van scholen. Die motie werd in de stemming door alle partijen overgenomen.

 

Inmiddels zijn we enkele maanden verder en blijkt bij navraag dat er nog niets is geregeld.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2021/12/werk-maken-van-aanpassen-afstand-ventwagens-bij-scholenSP-fractievoorzitter Angelique Weingarten: “De uitvoering van onze moties duurt ons veel te lang. Als je een half jaar verder bent mag je verwachten dat er iets in gang is gezet. Daarom maar weer eens aan de bel trekken.”   “Ook als er juridische hobbels zijn, laten we dan gewoon beginnen en dan maar een proefproces uitlokken. Dan weten we wie aan het langste eind trekt en wat er mogelijk is. Anderen gemeenten kijken gespannen naar wat Venlo doet, want in veel gemeentes speelt hetzelfde probleem en overal loopt men tegen dezelfde uitdagingen aan. Laten we gewoon een streep trekken.”

 

“En tegelijkertijd dienen scholen het aanbod in hun kantine daarop aan te passen. Ik weet dat de scholen hier al mee bezig zijn maar als we allemaal op elkaar gaan wachten dan gaat er nog niks gebeuren. Daarom onze oproep aan de wethouder om werk te maken van onze aangenomen motie(s).”

 

De gemeente geeft aan de vergunningen voor ventwagens nog eens onder de loep te gaan nemen. 

Angelique Weingarten: “Op zich prima maar dat is een eerste stap. De andere stap is het lokale beleid erop aanpassen en met een voorstel daarvoor naar de gemeenteraad komen. Dit moet echt uiterlijk in maart geregeld zijn.”

 

Bekijk ook:
28-12-2021, Omroep Venlo: Venlo neemt vergunningen snackwagens onder de loep (incl. reportage/video) 01-07-2021: Aanpassing beleid afstand ventwagens bij scholen 30-06-2021, Omroep Venlo: Venlo wil snackwagens op 1,5 kilometer afstand van scholen (incl. reportage/video) 10-01-2019: Fastfoodwagens weren bij scholen

5 SEPTEMBER: KOM IN ACTIE VOOR DE ZORG

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Leidschendam-Voorburg 05-09-2020 07:31

Het is tijd voor actie. Actie voor de zorg. Want onze zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. De coronacrisis heeft nog eens onderstreept hoe belangrijk goede zorg is. Ook zijn er de komende tijd veel meer mensen nodig die in de zorg willen werken zodat goede zorg voor iedereen gegarandeerd kan blijven en de werkdruk omlaag kan. Zorgverleners verdienen meer waardering: een beter salaris, minder werkdruk en meer zeggenschap over hun werk.

Maar ondanks verschillende stemmingen in de Tweede Kamer over ons voorstel voor meer structurele waardering voor zorgverleners, blijven de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie dit blokkeren. Zo gaan we van klappen vóór de zorg naar een klap in het gezicht van de zorg. Dat laten we niet gebeuren, onze zorgverleners verdienen beter.

DAAROM KOMEN WE OP ZATERDAG 5 SEPTEMBER OM 14.00U ONLINE IN ACTIE.

 

Dat is vlak voor Prinsjesdag en hét moment om van ons te laten horen. We doen dit online zodat (ook in deze coronatijd) zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen en we zorgverleners zo min mogelijk belasten. We gaan voor de grootste online zorgactie ooit! Meld je aan en wij sturen je snel meer informatie over hoe je mee kunt doen met de online zorgactie.

SLUIT JE AAN!

Kun je op 5 september niet meedoen maar wil je toch steunen? Teken dan de petitie voor meer dan applaus voor onze zorgverleners. Al ruim 100.000 mensen hebben getekend!

 

We roepen iedereen op om mee te doen en de handen ineen te slaan voor de zorg. Op dit moment zijn we in gesprek met andere organisaties die aan willen sluiten. Dat is mooi, want met hoe meer we zijn, hoe sterker we staan.

Wensen SP bij positieve kadernota en potje om klappen op te vangen

SP SP D66 CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Venlo 28-05-2020 21:55

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangenIn mei sprak de gemeenteraad zich uit over de voorjaarsnota, de financiële doorkijk als voorbereiding op de begroting in het najaar. Ofwel de kaders meegeven waarvoor we wel en geen geld uitgeven en welke wensen er zijn of welke zaken aandacht nodig hebben. Met een plus van dik 6 miljoen euro was het wel een stuk makkelijker praten.

 

Wonen

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangenOp ons verzoek om met de hele raad in gesprek te gaan over de regionale woonvisie (als die in september klaar is) werd door B&W positief gereageerd. “Laten we dit voor oktober ook nu meteen alvast op de agenda zetten. Spijkers met koppen slaan.”, zei SP-fractievoorzitter Angelique Weingarten.

 

Bibliotheek

Wij hebben aandacht gevraagd voor de financiële situatie van de Bibliotheek. Gezien deze tijd van lockdown en thuisonderwijs maar ook het hoge percentage laaggeletterdheid is het voor de SP van belang de Bieb middelen ter beschikking te stellen om hier inzet op te kunnen blijven plegen. Zodat ook de wijken en kernen hierin - ook op locatie - ondersteund kunnen worden.

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

Angelique Weingarten: “Ook andere partijen delen onze zorgen, samen met hen hebben we een motie ingediend (op initiatief van GroenLinks) voor een reparatieplan (vanwege de jarenlange bezuinigingen) en om het budget stapsgewijs te verruimen naar het landelijk gemiddelde niveau. De motie werd unaniem werd aangenomen.”

 

Sport en jeugd

We gaven in het debat op 27 mei een compliment hoe kinderen in de vele wijken door de gemeente aan het sporten en bewegen zijn gebracht. En zo ook onder meer de verenigingen weer kunnen toewerken aan een opstart. Met de zomervakantie op komst is het wel zaak om die kinderen bezig te blijven houden. Daarover vroegen we of er al zicht is op of en hoe er met de coronamaatregelen vanuit bijvoorbeeld kindervakantiewerk, scouting en cultuur hierop ingespeeld kan worden? Zijn daar al afspraken over gemaakt zodat de positieve flow vastgehouden wordt?

De wethouder reageerde daarop dat dit besproken gaat worden met de verenigingen.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

Kwetsbaren ondersteunen

We vroegen om extra aandacht voor mensen die nu door deze crisis in de problemen komen of al zijn. De SP gaf aan dat het verlagen van de drempel voor de minimaregelingen en ook expliciet de kwijtscheldingsregeling voor gemeentelijke belastingen een verlichting zou kunnen zijn. Vanuit het college is aangegeven dat ZZP’ers hier ook gebruik van kunnen maken. Angelique Weingarten: “Dat is bekend bij de SP, maar juist het ruimhartiger toepassen zou hen enige financiële lucht kunnen verschaffen. Drempel verlagen of maatwerk toepassen als helpende hand. Juist nu.”

 

Zorg

Opvallend in de kadernota dat er een aanzuigende werking blijkt te zijn bij de WMO-voorzieningen, specifiek de huishoudelijke hulp.

Dit komt, zo wordt geconstateerd door de beperkte eigen bijdrage. Het sociaal wijkteam is de toegang tot zorg, zij geven indicaties af op noodzakelijkheid, de voorwaarden zijn niet veranderd. Als er meer aanvragen zijn doordat de bijdrage lager is zou je kunnen constateren dat in het verleden veel mensen geen hulp hebben gehad omdat ze dit gewoonweg niet konden betalen. De SP gaat ervan uit dat de toegang en het afgeven van indicaties voor huishoudelijk hulp niet aangepast wordt nu dat er meer aanvragen zijn.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

Hulpbehoevenden

Daaropvolgend de vraag hoe we omgaan met een mogelijke forse toename van zorgvragen van mensen die nu zorg mijden? Denk dan niet alleen aan WMO maar ook jeugdzorg, beschermd wonen, huiselijk geweld, schuldhulp enzovoorts. “Heeft dit college op de korrel welke impact de post-coronatijd kan gaan hebben wanneer er ineens heel veel hulpvragen komen? Is daar al iets voor ingericht of heeft het college daar vanuit deze raad nog iets voor nodig aan bijv. budgetruimte?”, vroeg Angelique Weingarten zich af.

 

Welzijn

De SP heeft in deze raad vaak aandacht gevraagd voor de problematiek rondom verwarde personen. Een sluitende ketenaanpak is in onze optiek noodzakelijk. Wie krijgt meldingen binnen, wordt er op een centraal punt informatie verzameld, waarheen wordt doorverwezen, wie pakt dit op, is er een terugkoppeling? Investeren hierin is noodzakelijk, zowel in personeel als financieel. Is die noodzaak er en is het college bereid hierin te investeren, de problematiek zal eerder toenemen dan dalen en het gedegen inregelen van de keten kan veel leed voorkomen. Dus ook hier gold de vraag wat dit eventueel betekent voor de begroting dit najaar en of er nog een extra interventie nodig is?

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

Wijkenaanpak

De focus blijft ook in de toekomst op de wijk Vastenavondkamp, dit is goed en nodig. “De SP vroeg het college wel oog te blijven op de effecten van deze extra aandacht, in het bijzondere op de omringende wijken Vossener en Klingerberg, door de extra focus creëert men een waterbedeffect en komen deze wijken meer onder druk te staan.”

“Net als dat andere wijken goed blijven scoren en niet achteruit gaan glijden. Hoe krijgen we voor elkaar dat buurtbewoners niet alleen samen de handen ineenslaan maar ook individueel zich geroepen voelen om ook zelf iets voor hun woonomgeving te betekenen? Welke rol kan de samenlevingsagenda hierin spelen?”, wierp Angelique Weingarten op.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

Coronacrisis en extra geld

Iedereen realiseert zich dat we de gevolgen van de corona crisis nu nog niet kunnen inschatten. Je kunt anticiperen op dat wat je weet. Verstandig om te reserveren maar laten we eerlijk zijn, we reserveren 2.000.000 maar er kan zomaar een nul bij moeten.

Angelique Weingarten: “Laten we voorzichtig zijn en de positieve financiële uitkomst van de jaarrekening 2019 niet meteen opsouperen. Er is een overschot van 6,5 miljoen euro. Extra geld waarop we niet rekenden betekent niet dat we dat meteen moeten uitgeven. Niet een doel bij geld gaan zoeken, maar geld bij een doel.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

“Zo’n doel kan zijn om mensen die nu werkloos zijn of nog raken zo snel mogelijk weer aan werk te krijgen. We begrijpen dat het door de coronamaatregelen niet makkelijk zal gaan en bedrijven schroom hebben om personeel aan te trekken, maar we moeten ook anticiperen op de post-coronatijd waarin de economie weer aantrekt en vacatures toenemen, maar ook mogelijke vragen voor omscholingen.”

“Is Venlo erop ingericht om die taken te vervullen? Anders gesteld, wat is er nodig vanuit de raad om te zorgen dat we mensen die nu noodgedwongen aan de kant staan weer vlug nieuw perspectief bieden op werk of scholing, en ook hulp bij schulden en armoede?”

 

Herijking subsidiebeleid

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangenSP-raadslid Stefan Hugues vertelde: “De SP is blij met de uitgangspunten, transparantie en eerlijke verdeling. Subsidie is hoofdzakelijk ter ondersteuning en is daarmee geen beloning. Het betreft immers gemeenschapsgeld en daarmee moeten we zorgvuldig omgaan.”

“Zero-based en aan de voorzijde duidelijkheid waar men aan toe is, steunen wij van harte. Wel moeten we ervoor waken dat datgene wat ons dierbaar is weten te behouden en niet de nek omdraaien.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

“De SP heeft B&W dan ook twee zaken meegegeven: het goed monitoren van de aanstaande aanvragen (pas dan wordt immers duidelijk of de systematiek goed is) en het beleid bij te stellen waar noodzakelijk.”

”Graag zien we dan ook de gelegenheid tijdens de begroting de financiële afweging te kunnen maken. Daarnaast riep de SP het college op te zorgen voor een zachte landing, zonder afbreuk te doen aan de gestelde uitgangspunten, ter voorkomen dat verenigingen niet door het ijs zakken.”

 

Moties

Er werden vele moties aangekondigd maar uiteindelijk maar acht gepresenteerd.

Een motie om fietsgebruik te stimuleren en veiliger te maken werd unaniem aangenomen. Dat geldt ook voor de eerder vermelde motie over de bibliotheek. De motie van de oppositiepartijen die tegen het subsidiestelsel zijn werd maar net verworpen. Een PVV-motie om de hondenbelasting te schrappen werd wegens het ontbreken van een financiële dekking verworpen, alleen de PVV zelf geloofde er nog in.

Andere moties werden alsnog niet in stemming gebracht of ingetrokken na toezeggingen door het college.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

En zo kwam na wederom een debat van dik vijf uur, op 27/28 mei (want al ver na middernacht) een einde aan de vergaderingen over deze prima kadernota. Die werd ten langen leste werd aangenomen (CDA, VVD, D66 en PVV stemden tegen), de SP-fractie had genoeg vertrouwen gekregen om ermee in te kunnen stemmen.

Venlo kan met “hervonden bravoure” vooruit en toewerken naar de definitieve begroting met daarin de zaken waarin de gemeente de komende jaren gaat investeren.

 

Bekijk ook:
30-05-2020, Limburger: Geen duidelijkheid over subsidiekorting Venlo 28-05-2020, SP-Venlo: Pak kansen met de nieuwe kunst- en cultuurvisie en het nieuwe evenementenbeleid 20-04-2020, Limburger: Venlo hervindt zijn bravoure en telt weer bouwkranen 17-04-2020, Omroep Venlo: Kadernota: coronafonds en investeringsfonds voor stedelijke centra 17-04-2020, Limburger: Venlo trekt miljoenen uit om gevolgen coronacrisis te verzachten

 

Fijne feestdagen!

SP SP GroenLinks CDA Veenendaal 25-12-2019 08:36

The one thing we're all waiting for is peace on earth and end to war...QUEEN - THE MIRACLE

De laatste loodjes wegen het zwaarst, luidt het gezegde. En de afgelopen weken heb ik dat ondervonden. Ik ben echt toe aan de kerst...

Op 14 december hadden we het congres. Daarmee is (hopelijk) een eind gekomen aan de verkiezingssoap, en een begin aan de weg terug naar boven. Het was in ieder geval het begin van de laatste week van het politieke jaar...

...en wat voor een week! Zowel landelijk als lokaal. De crowdfundingsactie voor de slachtoffers van de toeslagenaffaire ging voorbij de €50.000,-. Het blootleggen van de affaire, door Renske Leijten (SP) en Pieter Omtzigt (CDA) werd door EénVandaag bestempeld als de belangrijkste politieke prestatie van het jaar. Staatssecretaris Snel nam de benen... ...Ondertussen haalde de initiatiefwet van Peter Kwint (SP) en Liza Westerveld (GroenLinks), tegen buitensluiting van kinderen wiens ouders de 'vrijwillige' ouderbijdrage niet kunnen betalen, een meerderheid in de Tweede Kamer. En het MilieuAlarm Team van de SP kan onder leiding van SP-Kamerlid Cem Lacin een eerste succes op zijn conto schrijven. Het voorstel van de SP om varend ontgassen van giftige stoffen verboden te maken per 1 juli 2020 is dinsdag in de Tweede Kamer aangenomen.

In Veenendaal vond de laatste raadsvergadering van 2019 plaats. Omdat ik nu Tobias heb, kom ik tegenwoordig op het laatste moment binnenrennen. Ik kan immers niet van huis weg, voor dat Barbara thuis is. Iets voorafgaand aan de gemeenteraad doen - op het gemeentehuis - behoort dus niet meer tot mijn repertoire.

En dus waren het Yolande en Sietse die het kerstcadeau aan de burgemeester overhandigden. Als SP hadden we dit jaar een bijzondere kerst-attentie voor het College en de andere raadsfracties: het boek 'Rijkdom', van filosofe Ingrid Robeyns.We hopen dat politiek Veenendaal z'n voordeel doet met de lessen uit het boek, en dat dit terug is te zien in de voorstellen en besluiten die in de raadszaal aan bod komen.

Tijdens de raadsvergadering, die avond, was het voorstel over de invoering van GFE-zuilen bij hoogbouw voor ons het belangrijkste onderwerp. Wat ons betreft zijn de voorwaarden die het College hierbij voorstelde onnodig ingewikkeld. Daarom dienden wij zelf ook een voorstel in - om die voorwaarden te laten vervallen. Helaas kregen we hiervoor geen meerderheid...

En toen werd het zaterdag. 21 december.Chanoeka was al begonnen - kerst stond voor de deur. Tijd om wat licht te brengen in de wereld. En de wens voor Vrede op Aarde uit te spreken.

Voor het vierde jaar op rij vond er een vredesmars plaats op de zaterdag voor kerst. Veenendalers voor Vrede, 2019. De organisatie was in handen van mij, in samenwerking met Vredes initiatief Veenendaal. Het idee is om mensen samen te brengen, in het verlangen naar vrede. Daar zijn we dit jaar weer in geslaagd: een uiteenlopende keur aan sprekers.

In mijn openingswoord stond ik stil bij de vraag die mij ELK JAAR OPNIEUW weer wordt gesteld: "Waarom organiseer je dit JUIST de zaterdag voor kerst? Als mensen het druk hebben?" Een terechte vraag - want ook ik heb het druk. Tussen mijn werk door een voorstel schrijven voor de gemeenteraad. Kerstinkopen doen. Tobias verzorgen. Wachten tot Barbara thuiskomt, en dan hals-over-kop naar het gemeentehuis spoeden...

Maar de keus voor de zaterdag voor kerst is een hele bewuste keus. Er wordt in deze tijd veel gepraat en gezongen over 'vrede op aarde en in de mensen een welbehagen'. Wat mij betreft mag dit niet verworden tot vrijblijvend en betekenisloos gekeuvel. Ik trek me dit aan. En dus organiseer ik een mars. Breng ik mensen samen.

Ja. Er gaat werk in zitten. Ja. Ik offer WEER een zaterdagmiddag op aan 'de goede zaak'. Maar elk jaar opnieuw merk ik dat dit het waard is. Elk jaar opnieuw maakt het me weer een beetje blijer. Elk jaar opnieuw weet ik weer zeker dat ik het jaar daarop weer een mars organiseer...

Nu is het kerst. Even geen politiek. Eventjes rust. Dat is me veel waard.

Maar die laatste hektische week. Die geeft de rust van kerst extra betekenis.

Ik wens iedereen een fijne kerst, chanoeka, kwanza, midwinterfeest of gewone decemberdagen toe. En een heel goed 2020.

Fijne feestdagen!

Reactie SP coalitieakkoord 2019-2022: Bezuinigingen minder kil, maar gevolgen voor kwetsbaren blijven ongewis

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD 's-Gravenhage 09-12-2019 15:59

Vandaag presenteerden de onderhandelaars van de VVD, D66, GroenLinks, CDA en PvdA hun coalitieakkoord. Van de 35 miljoen euro die het vorige college jaarlijks zou gaan bezuinigen op de WMO en jeugdzorg,  blijft met het nieuwe coalitieakkoord 24 miljoen staan. De SP fractie is blij dat er minder hard en kil wordt bezuinigd, maar blijft bezorgd over de gevolgen voor zorgbehoevenden en kwetsbaren in onze stad. SP-fractievoorzitter Lesley Arp: ‘Met de verhoging van de ozb belasting verzacht het nieuwe college het leed, maar de slingers kunnen nog niet uit. De gevolgen voor zorgbehoevenden blijven ongewis.’

Wethouder Zorg Kavita Parbhudayal herhaalde tijdens de presentatie van het coalitieakkoord haar gebruikelijke mantra: iedereen in Den Haag kan blijven rekenen op de zorg die hij of zij nodig heeft. Arp is er niet gerust op: ‘Bij de vraag hoe de wethouder wil gaan bezuinigen zonder te snijden in noodzakelijke zorg, komt Parbhudayal  telkens niet veel verder dan het aanpakken van fraude en meer wijkgericht werken. Of men hier daadwerkelijk ruim 20 miljoen per jaar mee kan besparen zonder dat zorgbehoevenden hier onder zullen lijden blijft de grote vraag. Hier zullen wij scherp op blijven.’

Wel ziet de SP duidelijk dat er is geluisterd naar de oppositie bij de totstandkoming van het coalitieakkoord. Zo wordt het SP voorstel om door middel van het verhogen van de boetes de capaciteit van de pandbrigade uit te breiden overgenomen en is er bij de paragraaf over duurzaamheid ook aandacht voor energiearmoede. Arp: ‘De door het nieuwe college voorgestelde extra impuls voor sociale woningbouw is hard nodig en ondersteunen we van harte. Maar we moeten de huurders die nu kampen met achterstallig onderhoud niet vergeten. Nog teveel Haagse huurders hebben last van vocht en schimmel in hun woningen, met alle daarmee gepaard gaande gezondheidsrisico’s. Wij verwachten hierop een ambitieuze aanpak van de nieuwe wethouder wonen.’

Voor de SP is van belang dat het nieuwe college snel aan de slag gaat en de verbinding zoekt met de stad. Arp ziet dat veel bewoners en ondernemers zich de afgelopen maanden geen raad wisten met de politieke onrust in de stad. Arp: ‘Wij verwachten dan ook dat de coalitie snel in gesprek gaat met bewoners en ondernemers die wachten op een aanpak van hun problemen, maar vanwege de crisis in het IJspaleis in de wacht zijn gezet. De marktkooplieden van de Haagse Markt, de ondernemers in het te slopen bedrijfsverzamelgebouw De Kazerne en Moerwijkers die strijden tegen rattenoverlast zijn slechts enkele voorbeelden hiervan.’

Tot slot neemt het nieuwe college alvast een voorzet op de besteding van de Eneco aandelen. Arp: ‘Voor de SP heeft altijd voorop gestaan dat Eneco nooit verkocht had mogen worden, juist in tijden van energietransitie. Nu dit toch dreigt te gebeuren en het nieuwe college staat te springen om de miljoenenopbrengst uit te geven, willen wij wel dat de raad betrokken wordt. De beslissingen die we hierover maken zullen nog decennialang  hun uitwerking hebben.’

Reactie SP coalitieakkoord 2019-2022: Bezuinigingen minder kil, maar gevolgen voor kwetsbaren blijven ongewis

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Westland 09-12-2019 15:59

Vandaag presenteerden de onderhandelaars van de VVD, D66, GroenLinks, CDA en PvdA hun coalitieakkoord. Van de 35 miljoen euro die het vorige college jaarlijks zou gaan bezuinigen op de WMO en jeugdzorg,  blijft met het nieuwe coalitieakkoord 24 miljoen staan. De SP fractie is blij dat er minder hard en kil wordt bezuinigd, maar blijft bezorgd over de gevolgen voor zorgbehoevenden en kwetsbaren in onze stad. SP-fractievoorzitter Lesley Arp: ‘Met de verhoging van de ozb belasting verzacht het nieuwe college het leed, maar de slingers kunnen nog niet uit. De gevolgen voor zorgbehoevenden blijven ongewis.’

Wethouder Zorg Kavita Parbhudayal herhaalde tijdens de presentatie van het coalitieakkoord haar gebruikelijke mantra: iedereen in Den Haag kan blijven rekenen op de zorg die hij of zij nodig heeft. Arp is er niet gerust op: ‘Bij de vraag hoe de wethouder wil gaan bezuinigen zonder te snijden in noodzakelijke zorg, komt Parbhudayal  telkens niet veel verder dan het aanpakken van fraude en meer wijkgericht werken. Of men hier daadwerkelijk ruim 20 miljoen per jaar mee kan besparen zonder dat zorgbehoevenden hier onder zullen lijden blijft de grote vraag. Hier zullen wij scherp op blijven.’

Wel ziet de SP duidelijk dat er is geluisterd naar de oppositie bij de totstandkoming van het coalitieakkoord. Zo wordt het SP voorstel om door middel van het verhogen van de boetes de capaciteit van de pandbrigade uit te breiden overgenomen en is er bij de paragraaf over duurzaamheid ook aandacht voor energiearmoede. Arp: ‘De door het nieuwe college voorgestelde extra impuls voor sociale woningbouw is hard nodig en ondersteunen we van harte. Maar we moeten de huurders die nu kampen met achterstallig onderhoud niet vergeten. Nog teveel Haagse huurders hebben last van vocht en schimmel in hun woningen, met alle daarmee gepaard gaande gezondheidsrisico’s. Wij verwachten hierop een ambitieuze aanpak van de nieuwe wethouder wonen.’

Voor de SP is van belang dat het nieuwe college snel aan de slag gaat en de verbinding zoekt met de stad. Arp ziet dat veel bewoners en ondernemers zich de afgelopen maanden geen raad wisten met de politieke onrust in de stad. Arp: ‘Wij verwachten dan ook dat de coalitie snel in gesprek gaat met bewoners en ondernemers die wachten op een aanpak van hun problemen, maar vanwege de crisis in het IJspaleis in de wacht zijn gezet. De marktkooplieden van de Haagse Markt, de ondernemers in het te slopen bedrijfsverzamelgebouw De Kazerne en Moerwijkers die strijden tegen rattenoverlast zijn slechts enkele voorbeelden hiervan.’

Tot slot neemt het nieuwe college alvast een voorzet op de besteding van de Eneco aandelen. Arp: ‘Voor de SP heeft altijd voorop gestaan dat Eneco nooit verkocht had mogen worden, juist in tijden van energietransitie. Nu dit toch dreigt te gebeuren en het nieuwe college staat te springen om de miljoenenopbrengst uit te geven, willen wij wel dat de raad betrokken wordt. De beslissingen die we hierover maken zullen nog decennialang  hun uitwerking hebben.’

SP: AOW-ers met klein pensioen worden ontzien

SP SP VVD D66 CDA Bernheze 02-11-2019 15:25

Met genoegen meldt de SP Bernheze een extraatje. Speciaal voor AOW-ers met een klein pensioen, die hulp vanuit de WMO krijgen. Op donderdag 31 oktober werd een SP voorstel daartoe aangenomen. AOW-ers die samen een huishouden vormen (een gezin) hoeven na 1 januari 2020 geen eigen bijdrage meer voor de WMO te betalen. Dit geldt als het gezamenlijk inkomen lager is dan 150% van het wettelijk minimum. Met steun van 4 collega partijen (CDA, Lokaal, D66 en PB) werd het aangenomen. Twee politiek partijen waren tegen deze sociale en solidaire maatregel: Politieke Partij Blanco en de VVD. Jammer.

Sociaal en solidair

Met op nul zetten van de eigen bijdrage voor WMO voorzieningen voor inkomens tot 150% van het minimum, wordt menig AOW huishouden geholpen. Deze gezinnen hebben een laag inkomen. En vaak al extra, leeftijdgebonden kosten. Voor die mensen, in een kwetsbare positie, komt de SP graag op. Met steun van 4 collega partijen. Op deze manier hoeven mensen, om financiële redenen, niet af te zien van noodzakelijke voorzieningen. Zij kunnen dan beter mee blijven doen aan de samenleving. Dat is tenslotte het doel van de WMO. De toegang tot voorzieningen wordt nu laagdrempeliger gemaakt. Op die manier wordt tevens het “zorg mijden” voorkomen. De eigen bijdrage WMO is geen drempel meer. Sociaal en solidair zoals de SP dat graag ziet. Onnodige zorgkosten worden vermeden. Dit omdat mensen tijdig de juiste hulp en voorzieningen verstrekt krijgen. Geld is nu geen drempel meer voor de groep AOW-ers met inkomen tot 150% van het wettelijk minimum.

Jan Raaimakers

SP Bernheze

Tijd voor rechtvaardigheid

SP SP VVD CDA PvdA Oude IJsselstreek 17-10-2019 19:59

Op donderdag 17 oktober vonden de Algemene Beschouwingen m.b.t. de gemeentelijke begroting van Oude IJsselstreek plaats. Hieronder volgt de spreektekst:

Voorzitter,

Aan het beging van een nieuw jaar, is het goed om even bij het oude jaar stil te staan. Vorig jaar sprak ik tijdens de Algemene Beschouwingen het volgende uit: ““Met lef”, zo betitelt het college zijn eerste programma begroting. En ja, misschien moet je inderdaad wel lef hebben om een greep in de Algemene Reserve te doen om de begroting kloppend te krijgen en vervolgens te stellen dat deze sluitend is.” En ook dit jaar presenteert het college een begroting, waar een greep uit de Algemene Reserve gedaan wordt. De begroting van dit jaar heeft een andere titel gekregen. “Samen Bouwen”. En dat is ook waarom wij in het bestuur van deze gemeente zitten: om samen te bouwen aan een gemeente waar het goed leven, wonen, leren en werken is. De SP-fractie geeft dit jaar de inbreng haar eigen titel: “Tijd voor rechtvaardigheid.” Samen met onze kernwaarden solidariteit, gelijkwaardigheid en menselijke waarde, zullen wij alle voorstellen toetsen aan dit begrip: is het beleid rechtvaardig? 

Voorzitter, voor ik met mijn betoog ga beginnen, moet me toch iets van het hart. Vorige week om deze tijd hadden we in deze zaal de zg. Oude IJsselstreekse troonrede. Onze fractie was daarbij aanwezig, maar we kunnen niet anders stellen dan dat dit een schertsvertoning was. Een optreden voor de bühne, met bijzonder weinig inhoud en nauwelijks feitelijke informatie over de begroting. En dat we daar bovendien niet eens vragen over mochten stellen ter verheldering, steekt ons nog het meest. Maar goed; er komt een evaluatie, waarin we hier uitgebreid op terug zullen komen. 

Afgelopen jaar stond vooral in het teken van Laborijn. Door verschillende politieke partijen, waaronder de SP, werd al jaren geconstateerd dat er met de bejegening van de cliënten van de Sociale Dienst Laborijn het nodige niet in de haak was. Het is niet alleen de bejegening; veel mensen zijn en voelen zich gedupeerd en onrechtvaardig behandeld door Laborijn. De menselijke waarde werd volledig uit het oog verloren. Uiteindelijk werd door het DB van Laborijn besloten tot een onafhankelijk onderzoek. Dit onderzoek bevestigde, wat wij al lang wisten. Wat daarna gebeurde, weten we allemaal: de gemeente Oude IJsselstreek besloot om uittreden uit Laborijn te onderzoeken. Inmiddels zijn we ruim drie maanden verder en moeten we als gemeenteraad op zeer korte termijn een besluit nemen, of we wel of geen toestemming voor deze uittreding geven. Terwijl we op dit moment nog niet weten, wat de financiële gevolgen voor Oude IJsselstreek zijn. In de presentatie over Gemeenschappelijke Regelingen, verzorgd door het bureau Berenschot, werd voorgerekend dat dit in het meest slechte scenario wel eens drie keer de jaarlijkse kosten, verdeeld over vier jaar zou kunnen zijn. Volgens de begroting van Laborijn, bedragen de uitvoeringslasten, exclusief SW, voor de gemeente Oude IJsselstreek de komende jaren rond de twee miljoen. Dat maal drie is zes miljoen, gedeeld door vier is anderhalf miljoen euro per jaar aan kosten voor uittreden uit Laborijn. Anderhalf miljoen euro die niet in de meerjarenbegroting is meegenomen. Of het niet verstandiger is om in Laborijn te blijven en te investeren in kwaliteitsverbetering gezien alle financiële consequenties kunnen we pas beoordelen als we alle voor- en tegens beschikbaar hebben gekregen. Pas dan, als we over alle noodzakelijke informatie beschikken om een afgewogen oordeel te kunnen vellen zullen we onze definitieve mening geven. Ik ga ervan uit dat alle fracties dezelfde mening zijn toegedaan. Zo niet, dan horen wij graag een reactie.

Voorzitter, voordat ik overga tot de behandeling van de vier programma’s in de programmabegroting, wil ik namens de fractie, dank uitspreken aan de ambtelijke organisatie, die het elk jaar weer klaarspeelt dit als een steeds beter leesbaar boekwerk aan ons te presenteren. De auditcommissie heeft hier ook met grote regelmaat contact over met de betreffende ambtenaren. Die samenwerking ervaar ikzelf in ieder geval als zeer prettig.

 

 

 

Programma 1: De gemeente waar het goed wonen is

Vorig jaar diende de SP-fractie, samen met de PvdA, Lokaal Belang en de VVD de motie Wooncontingent in. De motie werd overgenomen door de wethouder en aangenomen met één tegenstem. Sindsdien is er veel veranderd in de woonmarkt in de Achterhoek en onze gemeente. Momenteel liggen de regionale kwaliteitscriteria woningbouw ter besluitvorming voor bij Gedeputeerde Staten. We laten de aantallen los en gaan voor de behoefte aan woningen en voor kwaliteit op het gebied van onder andere duurzaamheid. Een goede zaak. Wat wij echter, ook in deze begroting, missen is de aandacht voor de sociale huursector. De wachttijd voor een sociale huurwoning is toegenomen van 1,1 jaar, eind 2017 naar ruim 1,5 jaar op dit moment. En volgens navraag bij Wonion, neemt deze wachttijd nog steeds toe. De krapte op de woningmarkt is ook in deze sector sterk voelbaar. De meest kwetsbare inwoners van onze gemeente komen steeds moeilijker aan een betaalbare woning. En, voorzitter, wonen is een Grondrecht, Artikel 22 lid 2 van de Grondwet zegt daarover: Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid. De SP-fractie verzoekt het College zich ten uiterste in te zetten om deze zorg waar te maken. Rechtvaardigheid is toch iets, waar we állen voor staan!

Op het gebied van de energietransitie moet er nog veel gebeuren. In 2018 dienden wij de motie Waterstof in, waarin we refereerden naar het rapport van Prof. Ad van Wijk van de TU Delft. Wij zijn blij dat Ad van Wijk dit najaar zijn visie ook kenbaar gaat maken in deze raad. Wij zien hier, in combinatie met duurzame opwekking van energie, kansen in. Kansen die ook betaalbaar zijn. De SP is mede-indiener van de Klimaatwet in de Tweede Kamer geweest en staat nog steeds volledig áchter deze wet, echter de kosten van de uitvoering moeten eerlijk en rechtvaardig verdeeld worden. 

De gemeente Oude IJsselstreek wil in 2030 energieneutraal zijn. Dat is over tien jaar. Een mooie ambitie, waar wij ons helemaal in vinden. Tijd voor de gemeente, om daar zélf het goede voorbeeld in te geven: zonnepanelen op alle gemeentelijke gebouwen, óók op de gebouwen die door de gemeente verhuurd worden. Wij overwegen hierover een motie in te dienen. Graag horen we hier van de andere fracties of men daarin mee wil denken. Energieneutraliteit mag, wat ons betreft, echter niet ten koste gaan van ons waardevolle landschap en zeker niet van de voedselketen. Zonnevelden op kostbare agrarische gronden zijn voor ons niet bespreekbaar. Wereldwijd heerst voedselschaarste en Nederland is één van de grootste producenten en exporteurs van dit schaarse goed. Die productie mag onder geen beding onder druk komen te staan. Geef bij de ontwikkeling van Hofskamp Oost III voorrang aan bedrijven die energieneutraal zijn. Wat ons betreft zou dat zelfs voorwaarde van vestiging moeten zijn. 

Bij goed wonen hoort volgens ons ook een goede leefomgeving. Bouwen ja, maar wel op plekken waar dat kan. Prioriteit zou hier ons inziens moeten liggen op gronden die in eigendom van de gemeente zijn en voor woningbouw geschikt zijn. Openbaar groen valt hier volgens de SP-fractie niet onder. Wel die gronden waar de gemeente de afgelopen jaren fors op heeft af moeten boeken. Zo kunnen we een deel van die verliezen nog terugverdienen. Ook moet hier volgens ons gekeken worden naar kavels aan de randen van de kernen, indien er geen mogelijkheid is tot inbreiden. Volgens ons moet bij de woonbehoefte ook heel goed gekeken worden naar welke behoefte er per kern is. 

Voorzitter, tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota hebben wij aangekondigd om te onderzoeken, of het instellen van een solidariteitsheffing op de OZB haalbaar is, om een tekort in het Sociaal Domein op te vangen. We hebben hiervoor bij de VNG informatie ingewonnen en helaas zijn gemeenten hierin niet gerechtigd. 

 

 

Programma 2: Een leefbare gemeente.

“In de gemeente Oude IJsselstreek doet iedereen ertoe.” Een mooie zin, maar helaas is de praktijk nog steeds weerbarstiger. Ook in onze gemeente neemt armoede nog steeds toe. In een welvarend land als het onze, is dat onbestaanbaar. “Het gaat geweldig met ons land!” roept onze premier al een tijdje. Ja, met Nederland gaat het geweldig, maar met veel van zijn burgers gaat het slecht. En, het moet gezegd worden: gemeente Oude IJsselstreek heeft armoede, mede op ons initiatief, in ieder geval op de agenda gezet. Zijn we er daar mee?  Nee. Nog steeds weten veel te weinig mensen waar ze terecht kunnen wanneer het financieel minder gaat. En als ze het al weten, en dat weet ik uit ervaring, is de drempel om de telefoon te pakken en om hulp te vragen enorm groot. Er ligt in onze kapitalistische consumptiemaatschappij nog steeds een taboe op armoede. Afgelopen zaterdag sprak ik op het Stap Vooruit Festival meerdere mensen, die dat beamen. Bijna niemand hangt graag zijn vuile was buiten. Terwijl iedereen het kan overkomen. Nog steeds leven, ook in onze gemeente, mensen onder het bestaansminimum. 

Armoedebestrijding in onze gemeente vindt plaats via de meedoenregeling. Het motto is: iedereen doet mee. Voorzitter, als we op grond van de cijfers van het eerste half jaar een conclusie trekken, dan is deze, dat wij er nog steeds niet in slagen om enige vooruitgang te boeken in de armoedebestrijding, door middel van de meedoenregelingen. We bereiken met deze regelingen nog geen 20% van de doelgroep. Het kindpakket circa 30% en de bijzondere bijstand 55%. Het aantal aanvragen dat niet is toegekend bedraagt ongeveer 15%. Deze cijfers komen overeen met vorig jaar.

We kunnen dus stellen dat het armoedebeleid via de meedoenregelingen tot nog toe niet gelukt is. Hoe komt dit? Hierbij vervallen we in herhaling van voorgaande jaren. Onbekend, complex en onaantrekkelijk. Onaantrekkelijk omdat de tarieven in de meedoenregeling al circa 10 jaar worden gehanteerd, terwijl de kosten. Voor levensondehoud met 25% tot 30% zijn gestegen.

De uitwerking van een verzoek van CDA, LB, PvdA en SP om na te gaan of, zoals in vele buurtgemeenten de vrijgestelde norm van 110% te verhogen is, naar 120% of 130%, wordt via de ingekomen stukken, zonder enige discussie, met een negatief advies afgehandeld.

Het college zal begrijpen dat de SP-fractie er helemaal genoeg van heeft om iedere keer te horen: iedereen doet mee, maar dat daar in de praktijk weinig van terecht komt. Wij hebben in de voorgaande jaren vele voorstellen gedaan om de bekendheid te vergroten en de aanvragen te vereenvoudigen. Ondanks de belofte van de wethouder, heeft hij deze bijna alle naast zich neergelegd. De wethouder heeft het in de troonrede over een samenleving waarin mensen zich zeker voelen en vertrouwen in de toekomst hebben, houden of herwinnen. Mooie woorden, maar de SP-fractie ziet meer in daden. Armoedebestrijding moet je in een welvarend Nederland gewoon dóén.

Het college dient te begrijpen dat het onze kernwaarden raakt: solidariteit, gelijkwaardigheid en menselijke waarde en dat wij het bovendien onrechtvaardig vinden dat in een welvarend land als het onze nog steeds armoede voorkomt. In de commissie zullen we hier uitvoerig op terug komen en maatregelen voorstellen, inclusief de motie kindpakket van 4 juli.

“Als mensen even -of langer- hulp nodig hebben dan zorgen we ervoor” een prachtige beleidsuitspraak waar we ons als SP helemaal in kunnen vinden. Bij de uitwerking daarvan zetten we de nodige vraagtekens. Ik citeer: “Wij willen dat niet allerlei zaken die gewoon bij het leven horen tot problemen worden gemaakt en als er toch zorg nodig is moet deze zo licht en dichtbij als mogelijk.” Schoenmaker blijf bij je leest! Laat een gekwalificeerde professional bepalen welke hulp wel of niet nodig is. Als dat niet gebeurt, begeeft u zich op glad ijs, zowel sociaal als juridisch en dan vindt u een bijzonder kritische SP tegenover u die opkomt voor de belangen van al onze inwoners.

Een tweede belangrijk onderwerp voor 2020 is de jeugdzorg. De vraag hierbij is gaan wij de kwaliteitsslag in het sociale domein waarmee een besparing gerealiseerd wordt van €1.853.000 realiseren?

De basis voor deze kwaliteitsslag is: normaliseren, voorkomen en innoveren/samenwerken. In de troonrede van de wethouder heeft hij hier uitvoerig bij stilgestaan. Graag wil de SP daar toch een aantal kritische kanttekeningen bij plaatsen. Allereerst heerst bij ons bezorgdheid over de uitleg die de wethouder geeft aan normaliseren.

In zijn benadering is dit meer bagatelliseren, wegkijken. Citaat van de wethouder: “Wanneer ouders een probleem ervaren bij hun kind, maar het probleem past bij de leeftijd van hun kind, dan moeten wij hun geruststellen.” Hiermee heeft de wethouder geen oog voor de werkelijkheid in deze gezinnen. Misschien zou de wethouder het boek, dat hij aan de raad heeft uitgereikt met de titel: “Echt doen wat nodig is”, eens echt moeten lezen. De realiteit is een heel andere. Gezinnen met kinderen komen vaak in de problemen door echtscheiding: boven de 50%, door schulden: 1 op de vijf huishoudens kampt met schulden, armoede, verslaving enz. De SP zou graag willen dat het advies uit het boek wordt opgevolgd. Dat luidt: Eén gemeentelijk loket voor het sociale domein, zorg, onderwijs. De SP vraagt het college met een zienswijze hierop te komen.

Aan de kant van de kinderen zien we dat er steeds hogere verwachtingen en eisen worden gesteld en dat veel kinderen hier niet mee komen. Van de jongeren tot 16 jaar heeft 17,4% psychische problemen. In onze gemeente tellen we circa 80 jongeren van 18 t/m 23 jaar, die zonder startkwalificatie een opleiding hebben verlaten. Zij vormen het potentieel voor de Bijstand.

De hulpvraag is spectaculair gestegen. In onze gemeente hebben ruim 1000 kinderen in 2018 gebruik gemaakt van de jeugdzorg. Kortom: heel veel problemen, en dan komt de wethouder met de ouders geruststellen. Er moet sprake zijn van een luisterend oor door de gemeente, dat schept vertrouwen in de overheid.

De volgende pijler van de jeugdzorg is voorkómen. Het is de opzet om met behulp van het nieuwe bureau: Jeugdzorg Jong, te kijken naar het hele functioneren van de betrokkene, het gezin en de relevante omgeving. Wij willen van het college graag een afschrift van het contract met Jeugdzorg Jong inzien. Kunt u aangeven op welke termijn dit zou kunnen? De komst van dit nieuwe bureau houdt het risico in dat er nog meer versnippering gaat ontstaan bij de jeugdzorg. Ouders hebben te maken met: dit nieuwe bureau, de jeugdhulp, de WMO, de participatiewet, de leerplichtambtenaar, de AWBZ. Hulp en zorg voor gezinnen met meerdere problemen moet uit meerdere wetten komen. Door deze wetten lopen we vast in de bureaucratie. Bovendien plaatsen wij zeer grote vraagtekens bij de omstreden geldstromen vanuit Buurtzorg, de overkoepelende organisatie van Buurtzorg Jong. Wij verwijzen hier o.a. naar de uitspraak van het Scheidsgericht Gezondheidszorg van 26 februari 2019. De link naar deze uitspraak staat onderaan het gedrukte exemplaar van dit betoog. Wij vragen ons af, of we als gemeente zaken moeten willen doen met een ondernemer die op deze wijze met gemeenschapsgeld omgaat.

Verder spreekt de wethouder over korte lijnen met belangrijke vindplaatsen en partners. Om dit vorm te geven zouden we moeten nadenken over buurtcoaches in plaats van gebiedsmakelaars. De SP-fractie wil dit onderwerp in een volgende MO-vergadering behandelen.

De derde pijler: Innoveren/samenwerken.

De wethouder zegt over samenwerking het volgende: “Om onze inwoners effectief te kunnen helpen is samenwerking nodig van alle formele en informele partijen die rondom een gezin staan of die er in enige vorm bij betrokken zijn.” Hiervoor dienen structuren te worden aangebracht en ons inziens is dit een extra reden om de introductie van buurtcoaches mogelijk te maken.

De wethouder kondigt aan om naar andere financieringsmodellen te willen kijken en naar innovatie in de zorg die in 2020 wordt afgerond. De SP-fractie wacht de voorstellen af.

Alle inwoners hebben een startkwalificatie

In onze gemeente zijn er circa 80 jongeren van 18 t/m 23 jaar en 29 jongeren van 23 t/m 27 jaar, die in beeld zijn bij de gemeente en geen startkwalificatie hebben. Om dit aan te pakken zet de gemeente bij 23- t/m 27 jarigen een jongerenwerker om hen door middel van een persoonlijke benadering te begeleiden naar werk, school of een passende dagbesteding. Omdat dit jongeren zijn die geen inkomen hebben, komen zij veelal voor de kosten van levensonderhoud voor rekening van hun ouders. Misschien moet er voor deze groep een aanvullende voorziening komen. De SP wacht de eerste evaluatie in het voorjaar 2020 af.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programma 3: De werkende gemeente.

Sinds een paar jaar zien we een opleving in de economie. Van een jarenlange, zware crisis die veel gevergd heeft van vooral de meest kwetsbare inwoners in onze samenleving, naar een economie die weer draait als een tierelier. De werkgelegenheid is gestegen; werkgevers staan te springen om goed personeel. Toch zijn er in onze gemeente nog steeds ruim 600 mensen die een beroep moeten doen op het allerlaatste vangnet: de bijstand. Een vangnet waarin mensen net genoeg krijgen om van te leven. Mensen stompen af, raken in een isolement en als men geen goede begeleiding krijgt, wordt de afstand tot de arbeidsmarkt alleen maar groter en groter, net als de problemen die dit met zich meebrengt. En niemand weet of deze opleving duurzaam zal zijn. We zijn afhankelijk van positieve of negatieve ontwikkelingen op het wereldtoneel en de gevolgen daarvan voor onze economie. Deze hebben hun weerslag zowel nationaal als ook op onze gemeente.

Vanuit het bedrijfsleven is er weer vraag naar bedrijventerreinen en kunnen we na jarenlange leegstand op de bestaande bedrijventerreinen, weer gaan denken aan verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld Hofskamp in Varsseveld. Bedrijvigheid levert ook werkgelegenheid op en dat biedt inderdaad kansen voor onze inwoners, kansen die we moeten benutten. De Achterhoek behoort tot de meest innovatieve regio’s van Nederland; benut ook déze wetenschap, om nieuwe bedrijven aan te trekken. Dus niet alleen het verplaatsen van bedrijven van de andere kant van onze Regio naar de onze, maar ook bedrijven die in andere delen van ons land klem zitten in de hectiek. Daar is een lobby voor nodig vanuit de Achterhoek, maar zeker ook vanuit onze gemeente. Wij horen graag van het College wat de aanpak hierin zal zijn. 

Een niet te verwaarloze factor in onze economie is de landbouwsector. De afgelopen weken hebben we kunnen ervaren, hoe kwetsbaar deze sector is. Boeren die steeds minder per geproduceerde eenheid krijgen, maar aan steeds meer regelgeving gebonden worden, komen in opstand. Het is niet aan ons als gemeenteraad, om daar beleid op te maken, maar we zullen de gevolgen van dit beleid wel ondervinden. Als boeren moeten stoppen met hun bedrijven, heeft dat gevolgen voor de economie in onze regio en gemeente. 

In het onderwijs zijn de landelijke ontwikkelingen op personeelsgebied verontrustend. Gelukkig zijn de gevolgen voor ónze kinderen nog niet groot. We gaan ervan uit dat U de situatie voortdurend monitort en indien nodig actief meedenkt met het onderwijsveld.

Komend jaar staat de nieuwbouw Almende gepland. We gaan ervan uit dat dit budgettair neutraal gebeurt en we niet opnieuw geconfronteerd worden met een of meerdere lijken in de kast. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programma 4: De dienstverlenende gemeente.

Oude IJsselstreek wil meer van buiten naar binnen gaan werken. Eigenlijk een rare kreet, want het houdt in dat we meer met onze inwoners sámen willen gaan doen. Waarom heet het dan niet van binnen (het gemeentehuis) naar buiten werken? Deze manier van werken vergt wel het één en ander van bestuur en organisatie. Inwoners, organisaties en bedrijven willen zich begrepen voelen en worden ook steeds mondiger. Vaak, misschien wel té vaak, zien mensen de overheid, ook de gemeentelijke overheid, als vijand, in plaats van de samenwerkingspartner, die we zo graag willen zijn. 

Eén van de belangrijkste taken van gemeenten is de veiligheid van de inwoners. En ja, we mogen ons gelukkig prijzen dat we nog steeds tot de meest veilige gemeenten van Nederland behoren, maar de burgemeester haalde het in zijn “troonrede” al aan: ondermijning wordt een steeds groter probleem. Criminele elementen die hier hun “bedrijfsactiviteiten” starten tasten die veiligheid aan. Het is maar de vraag, of de politie deze toename van criminaliteit aan kan. Want niet alleen problemen rondom deze toenemende criminaliteit, drukken zwaar op de politie; ook problematiek rondom verwarde personen. Bezuinigingen binnen de GGZ hebben ertoe geleid dat deze personen midden in onze samenleving wonen. Op zich is het toe te juichen, dat deze mensen niet meer altijd worden weggestopt in inrichtingen ergens achter in een bos, maar als ze niet de juiste begeleiding krijgen, kunnen bepaalde situaties maar zo escaleren. 

Voorzitter, ik ga afronden. 

De gemeente Oude IJsselstreek staat voor grote uitdagingen. Uitdagingen die niet zonder (financiële) risico’s zijn. Risico’s die zwaar op de komende begrotingen kunnen gaan drukken. We kunnen niet eeuwig uit de Algemene Reserve blijven putten. Een begroting, waar uit de Algemene Reserve wordt geput is niet sluitend, maar wordt sluitend gemaakt. Wat ons betreft een wezenlijk verschil. En een criterium, waarop wij de financiële begroting toetsen. Beleidsmatig zijn onze kernwaarden en rechtvaardigheid de meetlat, waarlangs we beleid steeds weer zullen leggen. 

Tot zover onze inbreng.

 

 

 

De inwoner betaalt, waar de gemeente faalt

SP SP CDA Apeldoorn 03-10-2019 07:57

Toen de keuze werd gemaakt om het stadhuis en het Marktplein te verbouwen zaten wij als SP niet in de raad. We hebben toen wel van ons laten horen dat we het te bizar vinden. De meerderheid in de raad heeft toch voor deze plannen gestemd.

Miljoenen aan uitgaven

Soms denk ik dat ik bij een bedrijf zit. Vol met eigen ambities. Het is dan wel een bedrijf dat niet zo goed is in berekeningen maken en dat houdt van gokken met het geld van een ander. Miljoenen euro’s gaan er in stenen zitten. 1 miljoen in een nieuwe entree voor CODA. Bijna 28 miljoen naar de verbouwing van het stadhuis. Voor de verbouwing van het Marktplein trekt men 4,3 miljoen uit. Maar ook in de lobby voor bijvoorbeeld een HBO heeft de raad toestemming geven om hier 2 miljoen aan uit te geven. En dan hebben we nog niks. Alleen een lobby.

Dit is niet nieuw. Eerder al gingen er miljoenen euro’s verloren door het grondbedrijf. Ook hier zat een berekening achter die niet klopte. Als je niet kan rekenen, maar wel met miljoenen strooit, dan ben je gewoon niet in controle.

In 2020 komen we 27 miljoen euro tekort. Om dit op te lossen heeft de gemeente verzonnen dat ze de OZB willen verhogen met 7,2 procent. De rekening komt dus wederom bij de inwoners te liggen. De inwoner betaalt waar de gemeente faalt.

De invloed van de landelijke politiek op gemeentelijke tekorten

Maar ook de landelijke politiek treft hier blaam. Zij hebben de jeugdzorg over de schutting gegooid bij de gemeenten. Zij hebben de marktwerking geïntroduceerd in de zorg. Het zou allemaal goedkoper worden. Het tegendeel is waar. Overal door het land heen maken zorgBEDRIJVEN grote winsten met het geld dat voor de zorg bedoeld is. Overal in het land zijn er malafide zorgbedrijven. De medewerkers op de werkvloer en de mensen die zorg nodig hebben zijn hier de dupe van. Met als resultaat dat vele gemeenten, waaronder Apeldoorn, miljoenen tekortkomen op de zorg. Ook voor zorggelden geldt dat het draait om welke keuzes je maakt: winsten of medewerkers op de werkvloer.

Tijd om in actie te komen

De grote veranderingen in de geschiedenis zijn er niet gekomen door bestuurders en parlementariërs. De grote veranderingen zijn er gekomen omdat gewone mensen opstonden, hun krachten bundelden en met elkaar druk zetten. Daarom zijn we een petitie gestart. Via politieke wegen zoals debatten, stemmingen, moties en politieke vragen ben je altijd afhankelijk van het politieke systeem en uiteindelijk de meerderheid binnen de raad. Wij geloven in een verandering die afgedwongen wordt door gewone mensen.

Dus Apeldoorn, het is tijd om 1 vuist te maken. 

Teken de petitie. Deel de petitie zoveel mogelijk. En kom inspreken op 10 oktober op het gemeentehuis.

Samen voor elkaar!

Sunita Biharie ( Fractievoorzitter SP Apeldoorn) 

Bezuinigingen sociaal domein (nog) niet afgewend

SP SP CDA ChristenUnie Veenendaal 15-07-2019 06:55

Kadernota 2020-2023 vastgesteld

Op maandag 8 en dinsdag 9 juli vond de jaarlijkse bespreking van de Kadernota plaats. Hierin staan de plannen voor het komende jaar. Het voornemen van het College van Burgemeester en Wethouders, om te gaan bezuinigen in het sociale domein (zorg), is nu overgenomen door de Gemeenteraad. De Kadernota is nagenoeg ongewijzigd vastgesteld.

De enige wijziging die is doorgevoerd, is dat mensen die alleen een indicatie voor Collectief Vraagafhankelijk Vervoer hebben, niet onder het regime van de Abonnementstarieven komen te vallen. Dit wijzigingsvoorstel werd ingediend door GroenLinks, SP, PvdA en ProV. Het ontving unanieme steun - mede omdat er sinds kort wetgeving is aangenomen dat het Abonnementstarief niet van toepassing is op deze groep.

Andere wijzigingsvoorstellen, zoals:

het opschorten van de bezuinigingen (SP), het verlagen van de minimumstand van de Algemene Reserve - zodat er meer geld vrijgespeeld word (PvdA, SP, GroenLinks, Denk),  het zoeken van een maatschappelijke balans in de gemeentelijke financiën, zodat niet alles op het sociale domein aankomt (CDA, PvdA, SP), het vergoeden van het Eigen Risico aan minima (GroenLinks, SP, PvdA),

en

het niet-verhogen van het Abonnementstarief in de WMO (PvdA, SP)

kregen geen van allen een meerderheid achter zich.

Omdat er eigenlijk geen voorstellen zijn aangenomen om de bezuinigingen in de zorg af te wenden of te verzachten, stemde de SP uiteindelijk TEGEN de Kadernota. Een meerderheid stemde echter voor, zodat de Kadernota wel werd vastgesteld.

overzicht wijzigingsvoorstellen Moties

Hoewel de Kadernota nagenoeg niet is veranderd, zijn er wel een aantal moties naast de Kadernota aangenomen. Hiermee worden er een aantal goede zaken voor het sociale domein in gang gezet.

Zo wordt er

een netwerk voor gastgezinnen opgezet (ChristenUnie, SP e.a.), werk gemaakt van de Lokale Inclusie Agenda (ChristenUnie, SP e.a.), een aanzet gemaakt voor Lief & Leedstraten (SGP, SP, e.a.), onderzoek gedaan naar de behoefte en mogelijkheden voor het realiseren van een respijthuis (SGP, SP).

Maar, ondanks dat moties makkelijker werden aangenomen dan wijzigingen op de Kadernota, was er niet voor ALLES een meerderheid te vinden.

Een motie die vroeg om extra aandacht voor onafhankelijke cliëntondersteuning (SP, Denk, GroenLinks) kreeg onvoldoende steun van de andere partijen. En een motie die het College 'politieke rugdeking' moest geven in haar strijd voor extra geld van de Rijksoverheid voor het sociale domein (SP, Denk, GroenLinks, PvdA, SGP) kwam uiteindelijk slechts één stem tekort om aangenomen te worden...

overzicht moties Zie ook: Nieuwe bezuinigingen sociaal domein in zicht Veenendalers laten van zich horen Koffie, Cake en Goede Gesprekken BLOG: Inzet op Sociaal Domein (Jan Breur) BLOG: Iedereen doet mee? (Baukje Hiemstra

algemene beschouwingen
Zie ook: Financien Zorg

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.