Nieuws van VVD over CDA inzichtelijk

22 documenten

Beide Moties over Verkeersveiligheid Unaniem aangenomen!

VVD VVD CDA PvdA Venlo 24-04-2024 07:15

Deze maand heeft de fractie, en Ruud Rutten in het bijzonder, extra aandacht gevraagd voor verkeersveiligheid binnen de gemeente Venlo. We zijn begonnen met een beeldvormende presentatie, 2 weken later een oordeelsvorming debat met de collega partijen en vanavond tijdens de besluitvormende raadsvergadering van 24 april 2023 hebben wij, gezamenlijk met de collega's van EENLokaal PvdA Venlo en CDA Venlo twee moties ingediend om aan de slag te gaan met verkeersveiligheid.
De eerste motie betreft het inzetten van financiële middelen om het bewustwordingsprogramma Traffic Informers weer in te voeren op de scholen in groot Venlo, en de tweede motie roept het college op om (versneld) uitvoering te geven aan het uitvoeringsplan ontwikkelend beheer.
Wij willen alle professionals welke meegewerkt hebben aan de beeldvorming en welke hebben gezorgd voor concrete voorbeelden ontzettend bedanken voor hun hulp!
Daarnaast willen we ook onze collega fracties bedanken voor de samenwerking in het opstellen van de Motie PvdA Venlo EENLokaal CDA Venlo en natuurlijk ook alle partijen welke mee ingestemd hebben met de Motie!

VVD Zaltbommel wint een zetel bij de GR22

VVD VVD CDA Maasdriel 22-03-2022 06:54

Op maandag (21-3), tijdens de openbare zitting van het centraal stembureau, werd de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen 2022 officieel bekend gemaakt.

In Zaltbommel zijn er 23.324 kiesgerechtigden. In totaal zijn er 13.768 stemmen uitgebracht. Het opkomstpercentage komt daarmee op 59,2 procent. Landelijk is dit 50,3 procent.

De zetelverdeling is als volgt:

Partij Aantal zetels

ZVV                 5

SGP          5

VVD                 3

CU                   2 

CDA         1

SP                 1

D66                 1

BVNL         1

PVDA        1

GroenLinks 1

VVD Zaltbommel wint een zetel bij de GR22

VVD VVD CDA Zaltbommel 22-03-2022 06:54

Op maandag (21-3), tijdens de openbare zitting van het centraal stembureau, werd de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen 2022 officieel bekend gemaakt.

In Zaltbommel zijn er 23.324 kiesgerechtigden. In totaal zijn er 13.768 stemmen uitgebracht. Het opkomstpercentage komt daarmee op 59,2 procent. Landelijk is dit 50,3 procent.

De zetelverdeling is als volgt:

Partij Aantal zetels

ZVV                 5

SGP          5

VVD                 3

CU                   2 

CDA         1

SP                 1

D66                 1

BVNL         1

PVDA        1

GroenLinks 1

Verslag fractie - Een drukke politieke week!

VVD VVD CDA Zaanstad 10-09-2020 07:16

Afgelopen week hebben wij niet 1 maar 2 raadsvergaderingen gehad waarbij de raad bijna 40 (!) besluiten heeft genomen. In dit verslag een aantal hoogtepunten.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/40634/verslag-fractie-een-drukke-politieke-week

Wij begonnen met vragen aan het college over het langer open houden van de terrassen aankomend najaar. De horeca heeft het de afgelopen maanden zwaar gehad en onze inwoners hebben veel binnen gezeten. Wij vinden het een win-win situatie als wij dit najaar de mogelijkheid hebben om heerlijk op het terras te vertoeven!

Na dit vragenuurtje begon de 1e raadsvergadering die daarna op dinsdag is voortgezet;

Wij spraken over de afwegingsprincipes voor de begroting. Wat de VVD betreft zetten wij in op werk & scholing, ondersteunen van ondernemers in een moeilijke tijd en pakt de gemeente een aanjagende rol als investeerderWerden de initiatiefvoorstellen voor meer inspraak van Zaanse inwoners (18- een mening, buurtgesprekken en de ideeënmarkt) aangenomenSpraken wij uitgebreid over de ondersteuning aan culturele instellingen. Goed om dit jaar steun te bieden maar wel met de culturele organisaties in gesprek wat écht nodig is en hoe wij met elkaar de komende jaren dingen misschien anders moeten doenGaven wij een positieve zienswijze op de begroting van de vervoerregio en werd hierbij het belang van de A8/A9 nogmaals door een meerderheid van de raad bevestigdVerzochten wij succesvol het college om op zoek te gaan naar een plek voor camperplaatsen waar een ondernemer de mogelijkheid heeft om onze gasten ook voorzieningen te biedenIs de visie aangenomen op Zaanse linten, dijken en paden waar wij samen met anderen het belang van het behoud van de stolpen benadrukt hebben in een motieIs er een voor Zaanstad-Noord zeer belangrijke motie aangenomen om een beroep te doen op het leefbaarheidsfonds van de provincie om de rondweg bij Assendelft aan te leggen zolang de A8/A9 nog niet is aangelegd om de druk op de Dorpsstraat te verlichten. Dit initiatief van de VVD en anderen is hiermee weer een stap verder en de weg een stap dichterbij!Kregen wij een belangrijke toezegging op een VVD motie om vooruitlopend op de omgevingswet al de impact van de reageertermijnen en het vooroverleg in kaart te brengen om de dienstverlening aan vergunning aanvragers te verbeterenNamen wij met anderen het initiatief om door middel van Coronacafé's te inventariseren wat er speelt in de stad in CoronatijdHaalde helaas onze motie met LZ en CDA om het contact tussen BOA's en inwoners te verbeteren het nietSteunden wij het belang van camera's op de stations. Hiermee vergroten wij het veiligheidsgevoel van mensen én de pakkans als er toch iets vervelends gebeurdSteunden wij het besluit om de Damstraat tijdelijk af te sluiten voor fietsers om ruim baan te geven aan ondernemers en hun terrassenHebben wij met steun van alle partijen op 1 na een motie ingediend om bij de aankomende vergadering van Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) duidelijk een signaal te geven aan de minister vanuit Zaanstad dat de budgetten voor sociaal domein (WMO, Jeugdzorg) veel te laag zijn voor de problemen in de praktijkEn als laatste werd gelukkig de motie om het betaald parkeren in Zaandam-West uit te stellen na een goede inspraak van een inwoner ingetrokken! 

Liberale overpeinzingen III

VVD VVD D66 CDA Lelystad 05-07-2020 07:29

In de raadsvergadering van 2 juli 2020 zijn zware besluiten genomen door de raad in het kader van het Sociaal Domein waarin opgenomen de Participatiewet, de WMO en de Jeugdzorg. Besluiten die niet eenvoudig zijn, maar wel noodzakelijk om structureel tot goede oplossingen te komen waarbij de basis op orde kan blijven. Geen ruimte voor extra’s, een doelmatige aanpak.

De grote financiële tegenvallers op de Jeugdzorg en de WMO zijn, in combinatie met de opgave in de participatiewet en tegenvallende bijdragen van het rijk, belangrijke oorzaken van de oplopende tekorten. Wij hebben dat eerder benoemd. Nu niet kiezen zou hebben geleid tot ernstige overschrijding van kosten met ernstige gevolgen op de korte en lange termijn. Door het college van PvdA, D’66, SP en VVD zijn deze bezuinigingen reeds in de kadernota 2021-2024 aan de raad voorgelegd. Alle 35 raadsleden van de 15 partijen hebben deze kadernota enkele weken geleden unaniem aangenomen. Het is dan ook opmerkelijk dat het voorstel dat door de PvdA wethouder werd gedaan door haar eigen partij is tegengesproken en zelfs tegenstemmen heeft gekregen. Willen besturen is ook verantwoordelijkheid nemen als dat noodzakelijk is.

De fractie van de VVD, maar zeker ook de collega’s van het CDA, de InwonersPartij, Leefbaar Lelystad, SP, Mooi Lelystad en Forum voor de Ouderen, hebben getoond dat zij durven kiezen in het groter belang van de stad en haar inwoners. Iedere euro kan slechts één keer uitgeven worden. Dan is het noodzakelijk eerlijk te zijn naar onze inwoners en geen beloften te doen die wij niet kunnen nakomen. De maatregelen zijn ook ons niet “in de koude kleren gaan zitten”. 

In samenwerking met partijen is er veel gesproken, gewikt en gewogen om te komen tot een verantwoord pakket aan maatregelen. Natuurlijk rekening houdend met - en oog voor – al onze bewoners. 

Vanzelfsprekend is hierbij niet voorbij gegaan aan de opgaven die ons voorliggen binnen de Jeugdhulp en de WMO. Echter deze dossiers moeten met spoed in control komen. De afgelopen jaren is dit nadrukkelijk uit de hand gelopen door onvoldoende aandacht en sturing. Parallel daaraan moeten primaire voorzieningen in stand gehouden worden voor leefbaarheid en om een aantrekkelijke stad te blijven. Het is niet eenvoudig iedereen tevreden te stellen. De noodzakelijke bezuinigingen vragen om nog meer samenwerking tussen de verschillende partijen. 

Belangrijk gegeven is de verplichting van de gemeente om binnen de kaders van een meerjarenraming- en begroting die reëel en structureel in evenwicht moeten zijn, te opereren. De noodzaak tot kiezen voor de reële bezuinigingen, als voorgesteld door het college, zijn daarmee verklaard. 

Wij zijn trots op de prestaties van ons Werkbedrijf. Wij steunen de aanpak van schuldhulpverlening. Want werk maakt sterk en schuldhulpverlening en -preventie draagt sterk bij aan het mogelijk maken van participatie. Iedereen aan het werk (binnen de mogelijkheden). Wij zijn er van overtuigd dat de maatregelen zoals deze nu zijn aangenomen, als voorgesteld door het college, ook zullen leiden tot een verbeterde en evenwichtige aanpak van de Jeugdzorg, de WMO en participatiewet. En natuurlijk spreken wij hierbij onze waardering uit voor alle medewerkers in het werkveld die hier dag in dag uit met hart en ziel werkzaam zijn.

In het kader van de opgave van de huisvesting van statushouders heeft de fractie van de VVD, samen met de SP, Mooi Lelystad en Forum voor de ouderen een amendement ingediend dat niet alleen voorziet in de beste oplossing voor de huisvesting van statushouders maar dat ook voorziet in huisvesting bij urgentie van reeds wachtende Lelystedelingen. 

Vanuit de extra 150-200 Mid-stay woningen (semi permanente bouw) kunnen bewoners doorstromen naar de reguliere huurwoningen. Hiermee hebben de VVD, SP, Mooi Lelystad en Forum voor de ouderen een belangrijke stap gezet om de woningmarkt mogelijk spoedig te verruimen en mensen eerder een kans te geven op een woning van waaruit men kan doorstromen. Duidelijk is wel dat de VVD, SP, Mooi Lelystad en Forum voor de ouderen een noodzakelijk voorstel hebben gedaan om in woonbehoefte te voorzien waar de andere partijen als PvdA, GL en D66 dit nadrukkelijk hebben laten liggen. 

Natuurlijk is opgenomen dat de urgentie waar nodig toegepast kan worden en bij nadruk is het kader meegegeven deze voor statushouders-gezinnen direct van toepassing te verklaren. De vraag is groot, wij hopen hiermee veel woningzoekende bewoners versneld tegemoet te komen en geven direct invulling aan de opgave van de huisvesting van statushouders zoals deze door het rijk is opgelegd.

Alle stukken zijn voor u terug openbaar terug  te vinden op: https://ris2.ibabs.eu/Agenda/Details/Lelystad/9413d969-8b44-48e4-a19f-d7396c34a55f

Voor de fractie van de VVD is het belangrijk te kijken naar de lange termijn. Wij nemen, gelijk onze collega’s als genoemd, onze verantwoordelijkheid ook in moeilijke tijden. 

De VVD durft keuzes maken, ook wanneer deze niet eenvoudig zijn. Willen wij allen dat Lelystad zich verder kan ontwikkelen dan zijn verantwoordelijkheid nemen en draagkracht creëren voor een kansrijk Lelystad onze uitgangspunten. En dat geldt voor de VVD voor iedere bewoner van onze mooie stad. 

U mag er dan ook op vertrouwen dat wij ons als liberalen, gezamenlijk met onze politieke partners, hard maken voor deze uitgangspunten de komende periode in aanloop naar de begroting, de volgende kadernota en de periode daarna.  

Met liberale groet,

Fractie VVD Lelystad

Programmabegroting 2020-2023 vastgesteld!

VVD VVD SGP CDA Ede 15-11-2019 10:21

De programmabegroting voor de periode 2020-2023 is weer vastgesteld. Lees hier onze bijdrage in tweede termijn en een toelichting op ons stemgedrag bij de voorgestelde moties.

https://ede.vvd.nl/nieuws/37343/programmabegroting-2020-2023-vastgesteld

© Omroep Gelderland

Onze bijdrage in de tweede termijn:

"Voorzitter,

In de eerste termijn hebben wij aandacht gevraagd voor het consistent inboeken van voor- en nadelen in onze begroting en zijn blij met de toezegging van het college dat daar bij het opstellen van de komende perspectiefnota kritisch naar wordt gekeken. Dat zullen wij dan ook doen…

Wij verwachten dan ook meer inzicht in de resultaten van de ombuigingen in het sociaal domein, de eventuele bijstellingen van de inkomsten die we van het Rijk krijgen, de kosten voor de omschakeling naar een 24-uurs dienst bij de brandweer, de onderbestedingen in de programma’s (en het investeringsfonds, waarvan we trouwens hopen dat onderbestedingen daarin gewoon gebruikt kunnen worden voor lopende zaken zoals bijvoorbeeld het sportakkoord of de culturele invulling van een deel van de Frisokazerne), de ontbrekende subsidie voor de bestrijding van de Japanse Duizendknoop, kosten die we eventueel moeten maken in het kader van de PAS en de kosten die we moeten maken voor de Regiodeal. Er is nog veel te doen.

Goed om te horen dat het college uitbreiding van de bedrijventerreinen voor het ‘normale MKB’ meeneemt naar de komende regiotafel. Wij zijn benieuwd naar de uitkomsten daarvan. Wanneer kunnen we dat verwachten?

En het is ook goed dat er extra aandacht is voor bereikbaarheid van bedrijventerreinen. Dit zorgt immers voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat en mogelijk zelfs verminderde CO2 uitstoot doordat het verkeer dan beter doorstroomt.

In Ede Stad heb ik gememoreerd dat we ons ook vooral moeten realiseren dat we het in Ede nog niet zo slecht voor elkaar hebben. Terwijl in de omliggende gemeenten de belastingen flink stijgen, projecten worden stopgezet en zelfs basisvoorzieningen zoals bibliotheken en zwembaden worden gesloten, kunnen wij door met het verwezenlijken van onze gezamenlijke ambities.

Een goede zaak!

Dit doen we door verstandig met ons geld om te gaan, te kijken waar het slimmer en efficiënter kan, maar ook door niet te veel op te potten en onze reserves te gebruiken waar nodig.

Als VVD zullen wij blijven bewaken dat we als gemeente financieel gezond blijven en onze (groei)kansen grijpen waar het kan.

Wij danken het college en de ambtelijke organisatie voor het geleverde resultaat en zullen instemmen met de voorliggende begroting.

Dank u wel."

Daarnaast zijn nog een aantal ingediende moties in stemming gebracht:
SGP - Groene daken op bushokjes (aangenomen)Deze motie roept het college op om bij aanbesteding vergroening van daken van bushokjes mee te nemen.Wij hebben TEGEN gestemd, omdat wij vinden dat je dat vooral aan de ondernemer/eigenaar zou moeten laten. Nu bleek bij de raadsvergadering dat de gemeente net zelf bushokjes heeft overgenomen (!). Onbegrijpelijk, maar daar komt het college op verzoek van de raad nog op terug.SGP - Kleine windmolens (aangenomen)Het is de bedoeling om bij informatiebijeenkomsten kleine windmolens ook onder de aandacht te brengen bij ondernemers in het buitengebied.Dat vonden wij een goede zaak en hebben VOOR gestemd.CU - Onderzoeken fysiek hulploket voor hulpvragen inwoners (aangenomen)Hierin wordt opgeroepen om te onderzoeken of er een extra hulploket naar Bennekoms voorbeeld kan worden ingericht in Ede.Wij hebben TEGEN gestemd, omdat het in Bennekom juist door de inwoners zelf tot stand is gekomen en wij dat vooral moeten stimuleren en niet alles als overheid moeten regelen. De wethouder was het daar trouwens mee eens.CDA/VVD - Alcoholgebruik jongeren (aangenomen)In deze motie wordt opgeroepen om het huidige beleid ten aanzien van alcoholgebruik en jongeren te evalueren en aan te scherpen waar nodig.Wij hebben deze motie mee ingediend en uiteraard VOOR gestemd.CDA - Welkomstpakket nieuwe inwoners (aangenomen)Hiermee wordt opgeroepen om nieuwe inwoners van onze gemeente een welkomstpakket te sturen met informatie over de gemeente. Het geld was al eerder beschikbaar gesteld door de raad, maar nu moest het nog worden gedaan.Ondanks dat de burgemeester de motie ontraadde, werd hij bijna met algemene stemmen aangenomen. Wij hebben VOOR gestemd.BB/VVD - Impact bezuinigingen openbare ruimte op werkbedrijf (aangenomen)Bij de begroting wordt een bedrag ingeboekt voor bezuinigingen op de openbare ruimte. In de motie wordt opgeroepen om te kijken of dat impact heeft op het resultaat van het sociaal werkbedrijf.Wij hebben hem mee ingediend, omdat wij vinden dat je goed moet uitkijken dat je niet op de ene post bespaart en dan op de andere weer minder verdient. Dan is het effect van de bezuiniging namelijk nihil en zou je het dus niet moeten doen. Wij hebben natuurlijk VOOR gestemd.GB - Geboortebos (aangenomen)In deze motie wordt gevraagd aan het college om te onderzoeken wat de mogelijkheden en kosten zijn om een geboortebos in te richten.Wij hebben VOOR gestemd omdat we het idee heel sympathiek vinden, maar zijn nog wel benieuwd naar de definitieve invulling en kosten. Op basis van dat resultaat zullen we ons uiteindelijke standpunt bepalen.GB - Parkeerplaats zwangere vrouwen/gezinnen (aangenomen)Door de partijen werd verzocht om een aantal parkeerplaatsen in te richten voor zwangere vrouwen en gezinnen.Wij hebben TEGEN gestemd, omdat wij het niet echt noodzakelijk vinden, moeilijk te handhaven en het ook niet wenselijk vinden om dat op mogelijk meer plekken in Ede te doen.GB - Duurzame Energie Barometer (aangenomen)Een motie om een eenvoudig toegankelijke barometer te maken waarmee inwoners kunnen zien hoe we het als gemeente doen op het gebied van duurzaamheid.In onze stemverklaring hebben we nogmaals benadrukt dat we het idee heel sympathiek vinden, maar nu het gevoel hebben dat we een blanco cheque uitdelen om zoiets in te richten. Wij willen eerst inzicht hebben in wat het precies zou moeten worden en wat het kost, voordat we daar JA tegen kunnen zeggen. Daarom hebben we TEGEN gestemd.GL - Pilots (verworpen)GroenLinks riep met een aantal partijen op om richtlijnen op te stellen voor pilots die we doen binnen de gemeente.Als VVD hebben we TEGEN gestemd, omdat we van mening zijn dat we als raad niet op de stoel van de uitvoering moeten gaan zitten en ook bang zijn dat we op basis van een aantal mislukte pilots beleid gaan maken. Dat willen we niet.GL - Verlagen snelheid N224 (verworpen)De laatste motie ging over het direct verlagen van de snelheid op de N224 naar 50 kilometer per uur en de groene golf aan te passen.Als VVD vinden we dat je vooral de snelheid niet direct moet koppelen aan de veiligheid en zijn we ook van mening dat je integraal moet kijken naar snelheid, doorstroom, aanrijtijden van de hulpverleners en dergelijke. Wij vonden deze oproep te eenzijdig en hebben TEGEN gestemd.

De vergadering inclusief link naar de bijlagen is hier te vinden:https://ede.raadsinformatie.nl/bijeenkomst/535028/

Als VVD Ede zijn we blij met het resultaat temeer omdat we door kunnen met onze ambities die we hebben vastgesteld in het bestuursakkoord zonder bijvoorbeeld de belastingen te verhogen.

Algemene beschouwingen Leiderdorp, 8 november 2019

VVD VVD CDA Leiderdorp 11-11-2019 04:26

https://leiderdorp.vvd.nl/nieuws/37250/algemene-beschouwingen-leiderdorp-8-november-2019

Voorzitter,

 

Wie had in 2010, toen ik aantrad als raadslid, ooit kunnen denken dat Leiderdorp in 2020 nog zelfstandig zou zijn?

 

Maar we zijn het nog steeds, in ieder geval tot 2022.. Zelfstandig. Althans, min of meer. Zelfstandigheid in deze is een relatief begrip. Want ondanks dat we nog steeds een eigen gemeenteraad hebben zijn we voor tal van onderwerpen afhankelijk van samenwerking met de gemeenten in regio Leiden. En in sommige gevallen zelfs volledig afhankelijk van een gemeente als Leiden. Of van de provincie of het Rijk. En voor een ‘zelfstandige’ gemeente met 27.000 inwoners doet Leiderdorp het eigenlijk gewoon goed. Deze gedeelde schijnzelfstandigheid kent twee gezichten en daarmee deze Algemene Beschouwing ook.

 

De zaken waarover wij als gemeenteraad zelfstandig besluiten worden voorbereid en uitgevoerd door het College. Met als uitgangspunt natuurlijk het akkoord van deze coalitie met CDA en LPL. Een samenwerking die zich kenmerkt in pragmatisme en daadkracht. Als we het feitelijk bezien is deze coalitie dus goed en voortvarend bezig. Datzelfde geldt voor het College. Ondanks dat er reeds 2 wissels in dat team plaatsvonden toont dit College ook voornoemde voortvarendheid en daadkracht. De VVD herkent zich dientengevolge in hetgeen het College tot nu toe heeft opgepakt, uitgezet maar vooral heeft gedaan.

 

Opvallend is dat de meerderheid van de wethouders na vandaag van buiten Leiderdorp afkomstig is. Het wordt een zeer bovenregionaal gezelschap met als grootste verrassing de nieuwe wethouder van de LPL die wij vanmiddag als het goed is benoemen, zij is afkomstig uit Gorkum. En dat is toch een beetje alsof ze vanuit de Bourgogne ineens met een Chileense wijn met schroefdop aan komen zetten. Ook prima maar je verwacht het niet.. Dan blijkt toch jullie vertrouwde VVD de enige echte lokale partij in Leiderdorp..

 

En deze lokale partij wil bij de bespreking van de begroting eerst aangeven hoe wij graag de zaken geregeld zien voor Leiderdorp. Hoe zien wij Leiderdorp en haar inwoners in laten wij zeggen 2030, wanneer we vast niet meer zelfstandig zullen zijn?

 

Voorzitter,

 

De VVD wil een actief, open en betrokken Leiderdorp. Een gemeenschap waarin iedereen mee kan doen, waar iedereen de kans heeft. Met een bestuur dat op open wijze de uitdagingen van deze tijd en de toekomst tegemoet treedt. Een betrouwbaar bestuur dat zijn afspraken nakomt. Dat verantwoordelijkheid neemt en leiderschap toont. En daarmee de ruimte en vertrouwen aan de gemeenschap geeft om te groeien en te floreren. Ruimte voor initiatief en vertrouwen voordat we alles aan de voorkant dichtkitten met vaak nutteloze regels. Daarnaast willen wij de ambities uit ons verkiezingsprogramma en het coalitieakkoord spoedig en onverkort realiseren. Om het dorp mooier te maken, om te zorgen dat inwoners en ondernemers zich kunnen ontplooien. Zelfstandig kunnen zijn. En we zijn daarmee een heel eind op weg.

 

Als we het hebben over de woningopgave bijvoorbeeld. Niet alleen bouwen we nu in rap tempo aan de beloofde ontwikkelingen en op de in het coalitieakkoord beoogde locaties zoals bijvoorbeeld een herontwikkeling op de Baanderij, maar hebben we zelfs een oplossing voor de reeds decennia leegstaande rotte kies aan de Engelendaal. De Statenhof. En die oplossing laat zien dat niet slechts senioren, maar iedereen welkom is in Leiderdorp.

 

Ook internationale studenten van Universiteit Leiden bijvoorbeeld. Geen Leids probleem, maar een Leiderdorpse kans. En voorzitter, het moet mij van het hart dat ik het uitermate pijnlijk vind dat een enkele en vooral eenzame oud-VVD bestuurder het vanuit haar eigen vooroordelen tegen ons liberalisme moet opnemen. Vooral de suggestie dat het met deze studenten onveilig in de houtkamp zou worden laat juist de noodzaak tot diversiteit, inclusiviteit en een open regio zien. Angst is een slechte raadgever. En intolerantie door ongefundeerde angst is simpelweg onaanvaardbaar.

 

Naast meer huizen willen we natuurlijk ook kunnen recreëren in Leiderdorp. We kennen een groot aantal mogelijkheden daartoe. We hebben veel en prachtig water, een strandje en ook een mooi park. Een vraag aan het college is hoe het zit nu met de aanleg van de beloofde en afgesproken voorzieningen in de Houtkamp? Een waterpunt en stroomaansluiting om de initiatieven van onze inwoners te faciliteren. Want daar zijn we als gemeente voor.

 

Verkeer en bereikbaarheid blijven de meest urgente onderwerpen voor Leiderdorp. We staan nog steeds dagelijks vast op de A4 maar hebben terzake al flink wat zaken geregeld. Voor de A4 zijn we afhankelijk van anderen, dus niet zelfstandig. De zaken waarover wij zelf gaan hebben flink wat progressie geboekt. De nutteloze en zonder onderliggende afspraak of beleid, veel te lang durende proef zonder resultaat met eenrichtingsverkeer op de vd Marckstraat is gelukkig weg. Ook wordt er stevig ontwikkeld bij het Amaliaplein waarbij een verkeersoplossing komt die volgens ons het algemeen belang het beste dient. 2x twee richtingen waarbij we de toename en dus pijn spreiden en alle belanghebbenden relatief de minste overlast ervaren. Een oplossing die rekening houdt met meer inwoners en belangen dan slechts die van de direct omwonenden. Dat zou inzake de Leidse Ring Noord ook een prima uitgangspunt kunnen zijn. Deze Leidse Ring Noord lijkt er eindelijk te komen, in welke uitvoering precies is nog onzeker. Wel zeker is dat de voorwaarden die we indertijd met Leiden hebben afgesproken voor Leiderdorp uitermate gunstig zijn.

 

Ook de overkoepelende mobiliteitsvisie waarin we het gehele verkeer in en om Leiderdorp in goede banen proberen te leiden is aanstaande. Is daarmee alles opgelost? Nee. Een reeds lang stekende doorn in het oog is de openstelling van de bruggen rond Leiderdorp en eigenlijk in de hele Leidse regio. De verantwoordelijkheid van de Provincie Zuid-Holland. Nagenoeg alle partijen in de provinciale staten hadden in hun programma’s het niet openen van de bruggen in spitstijd staan. Maar ook onder de nieuwe coalitie in Den Haag blijft dit euvel hardnekkig voortduren. De VVD pleit hier dan ook voor het dichthouden van bruggen voor scheepvaart tussen 8-9 uur en 17-18 uur. En we zetten dit pleidooi kracht bij door een motie terzake in te dienen. De Provincie zit ons niet alleen hierin dwars, maar bemoeit zich bijvoorbeeld ook op bestemmings- en objectniveau en de VVD vindt het bijvoorbeeld zeer kwalijk dat de beoogde plannen voor bijvoorbeeld het A4/HSL centrum zijn afgeschoten zelfs voordat onze zelfstandige gemeenteraad zich hierover heeft uit kunnen spreken. Ruimte voor ondernemerschap, weet u nog..

 

Bedrijvigheid en ondernemerschap zijn cruciaal voor de regio en de aantrekkelijkheid, leefbaarheid en economie ervan. Dus ook voor Leiderdorp. Dat betekent nog steeds voor en achter de ondernemers staan. En niet alleen in woord maar vooral in daad. Een goede en gedragen regionale bedrijventerreinen strategie is belangrijk. De langslepende kwestie Oranjegalerij werd opgelost. Want we willen stevig ondernemerschap en ook dat betekent voldoende ruimte en een goede infrastructuur qua bereikbaarheid en voorzieningen.

 

Veel ondernemers, winkelaanbod en bedrijvigheid zorgen ook voor een gezonde binding met onze sportverenigingen. De middelen van sponsoren in combinatie met de menskracht van de vele vrijwiligers. Sport is bij uitstek het middel om als inwoners samen plezier te hebben. En nog gezond ook. In die volgorde. We willen toch de talloze sportverenigingen in Leiderdorp benoemen als voorbeeld van de kracht van onze inwoners die zich verenigen. We zien wel, zeker in de toekomst, uitdagingen op het gebied van sportaccommodaties. En daarin staan we niet alleen. Kijk maar naar wat er op dit vlak in Leiden aan de hand is. 3 halve voorzieningen die eigenlijk niemands doel dienen, vanuit ondernemersperspectief niet te exploiteren zijn en nu ook nog op losse schroeven staan. Terwijl een schaatsbaan maar ook een topsporthal en wedstrijdbad bij uitstek regionale voorzieningen zijn. In die gedachte zou er dus ook breder moeten worden gekeken dan slechts binnen de Leiderdorpse grenzen.

 

Hiermee komen wij op het snijvlak van de twee gezichten van zelfstandigheid: Regionale samenwerking. Kracht en zwakte, kans en bedreiging. Zelfstandigheid versus de vigerende werkelijkheid van het niet alleen kunnen en zijn. Want zoals we allemaal weten, Leiderdorp staat niet alleen. De 7 uitdagingen uit de Toekomstvisie staan nog steeds fier overeind. Waar we zelf over gaan hebben we gedaan of gaan we doen, maar dat is niet genoeg. De regio zit qua zoektocht naar de beste bestuursvorm compleet op slot. Leiden houdt zich stil en Voorschoten, Zoeterwoude en Oegstgeest vieren hun zelfstandigheid met oplopende schulden. We werken ambtelijk en bestuurlijk uiteraard gewoon samen maar ook hier is dat niet genoeg.

 

De VVD is erg blij met het feit dat dit college de impasse op eigen wijze doorbreekt en niet wacht op anderen maar gewoon zelf de door de raad in 2017 gewenste opties verkent. De huidige lichte samenwerking maar ook het gevreesde F-woord. Fusie. En zoals eerder gesteld is angst een slechte raadgever en besturen niet voor bange mensen. Het is juist daarom dat wij uitkijken naar de resultaten van de onderzoeken en de mogelijkheid om de scenario’s te vergelijken. Wij vertrouwen erop dat we daarmee een stap kunnen zetten naar een beter Leiderdorp. Dat bestuurd wordt op logische schaal en waarvan het bestuur inderdaad zelfstandig besluit over haar dossiers. Dat we deze raadsperiode geen stappen zetten die onherroepelijk leiden tot een fusie is een afspraak die wij graag nakomen. Om überhaupt een afweging in deze te kunnen maken is dit onderzoek namelijk noodzakelijk.

 

Dan wat inmiddels een schier bodemloze put dreigt te worden. Het sociaal domein. De gemeente is verplicht om in gesprek te gaan met bewoners met een zorgvraag. En zeg dan maar eens ‘nee’. Dit is een van de redenen waarom de zorgkosten onbetaalbaar dreigen te worden.

 

Leiderdorp legt jaarlijks 1,3 miljoen bij voor de jeugdzorg. De VVD maakt zich daar zorgen over. Maar realiseert zich ook dat we dit niet alleen kunnen oplossen. De jeugdzorg pakken we op binnen de Leidse regio. Met een gedeelde visie, een helder kader voor de gemeentelijke toegang, duidelijke opdrachten voor de specialistische jeugdhulpaanbieders en heel veel betrokken hulpverleners. Voor de ontwikkeling van het contract- en leveranciersmanagement rekenen we op het TWO. Een complexe, urgente en noodzakelijke opgave waar wij nauw bij betrokken willen zijn. Want de tekorten moeten omlaag én we willen de juiste zorg voor jongeren die dat nodig hebben. Deze decentralisatie is wat de VVD betreft gewoon mislukt, vanochtend bereikte ons het bericht dat dit in Den Haag inmiddels ook enigszins wordt erkend en er volgt een stelselwijziging..

 

Het is van het grootste belang dat hier strakke kaders komen en het financiële lek boven komt. Anders komt voor de VVD het zogeheten Zwijndrecht scenario in beeld. Namelijk dat we dan pleiten om een niet sluitende begroting in te dienen, omdat wij weigeren straks allerlei voorzieningen te schrappen en de gemeenschap uit te hollen, alleen maar om het immer uitdijende sociale domein te financieren.

 

Dat gezegd hebbende.. De begroting wijst uit dat de financiën vooralsnog op orde zijn. Zo ziet de VVD het graag. Leiderdorp staat er gezond voor. Natuurlijk weten we allemaal dat een aankondiging gedaan is over onderwerpen die op ons afkomen, zoals onder andere de onderwijshuisvesting en dat sociaal domein. Maar in veel gevallen laat Leiderdorp zien dat zij behoedzaam met haar geld omgaat. Een vogeluitkijkpunt daargelaten.

 

Voorzitter, we sluiten af. Wie had kunnen denken dat toen ik in 2010 raadslid werd ik er in 2020 nog zou zijn? De algemene beschouwing van dit jaar afsluitend kan ik terugkijken op bijna 10 jaren waarin ik mij heb ingezet om Leiderdorp op mijn manier een stukje mooier te maken. Ruimte voor ondernemerschap en vertrouwen in inwoners te bepleiten. Weg van angst. Te zorgen dat we de stoelendans van regionale samenwerking overleven door op tijd een goede stoel te bemachtigen, voordat de muziek definitief stopt. Dat we überhaupt zelfstandig kunnen besluiten over de toekomst van Leiderdorp. Waarbij zelfstandigheid niet een vaststaand begrip voor de bestuursvorm is maar juist geldt als een leerproces voor iedereen.

 

Dank u wel.

Algemene beschouwingen VVD, 8-11-19

VVD VVD CDA Leiderdorp 11-11-2019 04:26

https://leiderdorp.vvd.nl/nieuws/37250/algemene-beschouwingen-vvd-8-11-19

Voorzitter,

 

Wie had in 2010, toen ik aantrad als raadslid, ooit kunnen denken dat Leiderdorp in 2020 nog zelfstandig zou zijn?

 

Maar we zijn het nog steeds, in ieder geval tot 2022.. Zelfstandig. Althans, min of meer. Zelfstandigheid in deze is een relatief begrip. Want ondanks dat we nog steeds een eigen gemeenteraad hebben zijn we voor tal van onderwerpen afhankelijk van samenwerking met de gemeenten in regio Leiden. En in sommige gevallen zelfs volledig afhankelijk van een gemeente als Leiden. Of van de provincie of het Rijk. En voor een ‘zelfstandige’ gemeente met 27.000 inwoners doet Leiderdorp het eigenlijk gewoon goed. Deze gedeelde schijnzelfstandigheid kent twee gezichten en daarmee deze Algemene Beschouwing ook.

 

De zaken waarover wij als gemeenteraad zelfstandig besluiten worden voorbereid en uitgevoerd door het College. Met als uitgangspunt natuurlijk het akkoord van deze coalitie met CDA en LPL. Een samenwerking die zich kenmerkt in pragmatisme en daadkracht. Als we het feitelijk bezien is deze coalitie dus goed en voortvarend bezig. Datzelfde geldt voor het College. Ondanks dat er reeds 2 wissels in dat team plaatsvonden toont dit College ook voornoemde voortvarendheid en daadkracht. De VVD herkent zich dientengevolge in hetgeen het College tot nu toe heeft opgepakt, uitgezet maar vooral heeft gedaan.

 

Opvallend is dat de meerderheid van de wethouders na vandaag van buiten Leiderdorp afkomstig is. Het wordt een zeer bovenregionaal gezelschap met als grootste verrassing de nieuwe wethouder van de LPL die wij vanmiddag als het goed is benoemen, zij is afkomstig uit Gorkum. En dat is toch een beetje alsof ze vanuit de Bourgogne ineens met een Chileense wijn met schroefdop aan komen zetten. Ook prima maar je verwacht het niet.. Dan blijkt toch jullie vertrouwde VVD de enige echte lokale partij in Leiderdorp..

 

En deze lokale partij wil bij de bespreking van de begroting eerst aangeven hoe wij graag de zaken geregeld zien voor Leiderdorp. Hoe zien wij Leiderdorp en haar inwoners in laten wij zeggen 2030, wanneer we vast niet meer zelfstandig zullen zijn?

 

Voorzitter,

 

De VVD wil een actief, open en betrokken Leiderdorp. Een gemeenschap waarin iedereen mee kan doen, waar iedereen de kans heeft. Met een bestuur dat op open wijze de uitdagingen van deze tijd en de toekomst tegemoet treedt. Een betrouwbaar bestuur dat zijn afspraken nakomt. Dat verantwoordelijkheid neemt en leiderschap toont. En daarmee de ruimte en vertrouwen aan de gemeenschap geeft om te groeien en te floreren. Ruimte voor initiatief en vertrouwen voordat we alles aan de voorkant dichtkitten met vaak nutteloze regels. Daarnaast willen wij de ambities uit ons verkiezingsprogramma en het coalitieakkoord spoedig en onverkort realiseren. Om het dorp mooier te maken, om te zorgen dat inwoners en ondernemers zich kunnen ontplooien. Zelfstandig kunnen zijn. En we zijn daarmee een heel eind op weg.

 

Als we het hebben over de woningopgave bijvoorbeeld. Niet alleen bouwen we nu in rap tempo aan de beloofde ontwikkelingen en op de in het coalitieakkoord beoogde locaties zoals bijvoorbeeld een herontwikkeling op de Baanderij, maar hebben we zelfs een oplossing voor de reeds decennia leegstaande rotte kies aan de Engelendaal. De Statenhof. En die oplossing laat zien dat niet slechts senioren, maar iedereen welkom is in Leiderdorp.

 

Ook internationale studenten van Universiteit Leiden bijvoorbeeld. Geen Leids probleem, maar een Leiderdorpse kans. En voorzitter, het moet mij van het hart dat ik het uitermate pijnlijk vind dat een enkele en vooral eenzame oud-VVD bestuurder het vanuit haar eigen vooroordelen tegen ons liberalisme moet opnemen. Vooral de suggestie dat het met deze studenten onveilig in de houtkamp zou worden laat juist de noodzaak tot diversiteit, inclusiviteit en een open regio zien. Angst is een slechte raadgever. En intolerantie door ongefundeerde angst is simpelweg onaanvaardbaar.

 

Naast meer huizen willen we natuurlijk ook kunnen recreëren in Leiderdorp. We kennen een groot aantal mogelijkheden daartoe. We hebben veel en prachtig water, een strandje en ook een mooi park. Een vraag aan het college is hoe het zit nu met de aanleg van de beloofde en afgesproken voorzieningen in de Houtkamp? Een waterpunt en stroomaansluiting om de initiatieven van onze inwoners te faciliteren. Want daar zijn we als gemeente voor.

 

Verkeer en bereikbaarheid blijven de meest urgente onderwerpen voor Leiderdorp. We staan nog steeds dagelijks vast op de A4 maar hebben terzake al flink wat zaken geregeld. Voor de A4 zijn we afhankelijk van anderen, dus niet zelfstandig. De zaken waarover wij zelf gaan hebben flink wat progressie geboekt. De nutteloze en zonder onderliggende afspraak of beleid, veel te lang durende proef zonder resultaat met eenrichtingsverkeer op de vd Marckstraat is gelukkig weg. Ook wordt er stevig ontwikkeld bij het Amaliaplein waarbij een verkeersoplossing komt die volgens ons het algemeen belang het beste dient. 2x twee richtingen waarbij we de toename en dus pijn spreiden en alle belanghebbenden relatief de minste overlast ervaren. Een oplossing die rekening houdt met meer inwoners en belangen dan slechts die van de direct omwonenden. Dat zou inzake de Leidse Ring Noord ook een prima uitgangspunt kunnen zijn. Deze Leidse Ring Noord lijkt er eindelijk te komen, in welke uitvoering precies is nog onzeker. Wel zeker is dat de voorwaarden die we indertijd met Leiden hebben afgesproken voor Leiderdorp uitermate gunstig zijn.

 

Ook de overkoepelende mobiliteitsvisie waarin we het gehele verkeer in en om Leiderdorp in goede banen proberen te leiden is aanstaande. Is daarmee alles opgelost? Nee. Een reeds lang stekende doorn in het oog is de openstelling van de bruggen rond Leiderdorp en eigenlijk in de hele Leidse regio. De verantwoordelijkheid van de Provincie Zuid-Holland. Nagenoeg alle partijen in de provinciale staten hadden in hun programma’s het niet openen van de bruggen in spitstijd staan. Maar ook onder de nieuwe coalitie in Den Haag blijft dit euvel hardnekkig voortduren. De VVD pleit hier dan ook voor het dichthouden van bruggen voor scheepvaart tussen 8-9 uur en 17-18 uur. En we zetten dit pleidooi kracht bij door een motie terzake in te dienen. De Provincie zit ons niet alleen hierin dwars, maar bemoeit zich bijvoorbeeld ook op bestemmings- en objectniveau en de VVD vindt het bijvoorbeeld zeer kwalijk dat de beoogde plannen voor bijvoorbeeld het A4/HSL centrum zijn afgeschoten zelfs voordat onze zelfstandige gemeenteraad zich hierover heeft uit kunnen spreken. Ruimte voor ondernemerschap, weet u nog..

 

Bedrijvigheid en ondernemerschap zijn cruciaal voor de regio en de aantrekkelijkheid, leefbaarheid en economie ervan. Dus ook voor Leiderdorp. Dat betekent nog steeds voor en achter de ondernemers staan. En niet alleen in woord maar vooral in daad. Een goede en gedragen regionale bedrijventerreinen strategie is belangrijk. De langslepende kwestie Oranjegalerij werd opgelost. Want we willen stevig ondernemerschap en ook dat betekent voldoende ruimte en een goede infrastructuur qua bereikbaarheid en voorzieningen.

 

Veel ondernemers, winkelaanbod en bedrijvigheid zorgen ook voor een gezonde binding met onze sportverenigingen. De middelen van sponsoren in combinatie met de menskracht van de vele vrijwiligers. Sport is bij uitstek het middel om als inwoners samen plezier te hebben. En nog gezond ook. In die volgorde. We willen toch de talloze sportverenigingen in Leiderdorp benoemen als voorbeeld van de kracht van onze inwoners die zich verenigen. We zien wel, zeker in de toekomst, uitdagingen op het gebied van sportaccommodaties. En daarin staan we niet alleen. Kijk maar naar wat er op dit vlak in Leiden aan de hand is. 3 halve voorzieningen die eigenlijk niemands doel dienen, vanuit ondernemersperspectief niet te exploiteren zijn en nu ook nog op losse schroeven staan. Terwijl een schaatsbaan maar ook een topsporthal en wedstrijdbad bij uitstek regionale voorzieningen zijn. In die gedachte zou er dus ook breder moeten worden gekeken dan slechts binnen de Leiderdorpse grenzen.

 

Hiermee komen wij op het snijvlak van de twee gezichten van zelfstandigheid: Regionale samenwerking. Kracht en zwakte, kans en bedreiging. Zelfstandigheid versus de vigerende werkelijkheid van het niet alleen kunnen en zijn. Want zoals we allemaal weten, Leiderdorp staat niet alleen. De 7 uitdagingen uit de Toekomstvisie staan nog steeds fier overeind. Waar we zelf over gaan hebben we gedaan of gaan we doen, maar dat is niet genoeg. De regio zit qua zoektocht naar de beste bestuursvorm compleet op slot. Leiden houdt zich stil en Voorschoten, Zoeterwoude en Oegstgeest vieren hun zelfstandigheid met oplopende schulden. We werken ambtelijk en bestuurlijk uiteraard gewoon samen maar ook hier is dat niet genoeg.

 

De VVD is erg blij met het feit dat dit college de impasse op eigen wijze doorbreekt en niet wacht op anderen maar gewoon zelf de door de raad in 2017 gewenste opties verkent. De huidige lichte samenwerking maar ook het gevreesde F-woord. Fusie. En zoals eerder gesteld is angst een slechte raadgever en besturen niet voor bange mensen. Het is juist daarom dat wij uitkijken naar de resultaten van de onderzoeken en de mogelijkheid om de scenario’s te vergelijken. Wij vertrouwen erop dat we daarmee een stap kunnen zetten naar een beter Leiderdorp. Dat bestuurd wordt op logische schaal en waarvan het bestuur inderdaad zelfstandig besluit over haar dossiers. Dat we deze raadsperiode geen stappen zetten die onherroepelijk leiden tot een fusie is een afspraak die wij graag nakomen. Om überhaupt een afweging in deze te kunnen maken is dit onderzoek namelijk noodzakelijk.

 

Dan wat inmiddels een schier bodemloze put dreigt te worden. Het sociaal domein. De gemeente is verplicht om in gesprek te gaan met bewoners met een zorgvraag. En zeg dan maar eens ‘nee’. Dit is een van de redenen waarom de zorgkosten onbetaalbaar dreigen te worden.

 

Leiderdorp legt jaarlijks 1,3 miljoen bij voor de jeugdzorg. De VVD maakt zich daar zorgen over. Maar realiseert zich ook dat we dit niet alleen kunnen oplossen. De jeugdzorg pakken we op binnen de Leidse regio. Met een gedeelde visie, een helder kader voor de gemeentelijke toegang, duidelijke opdrachten voor de specialistische jeugdhulpaanbieders en heel veel betrokken hulpverleners. Voor de ontwikkeling van het contract- en leveranciersmanagement rekenen we op het TWO. Een complexe, urgente en noodzakelijke opgave waar wij nauw bij betrokken willen zijn. Want de tekorten moeten omlaag én we willen de juiste zorg voor jongeren die dat nodig hebben. Deze decentralisatie is wat de VVD betreft gewoon mislukt, vanochtend bereikte ons het bericht dat dit in Den Haag inmiddels ook enigszins wordt erkend en er volgt een stelselwijziging..

 

Het is van het grootste belang dat hier strakke kaders komen en het financiële lek boven komt. Anders komt voor de VVD het zogeheten Zwijndrecht scenario in beeld. Namelijk dat we dan pleiten om een niet sluitende begroting in te dienen, omdat wij weigeren straks allerlei voorzieningen te schrappen en de gemeenschap uit te hollen, alleen maar om het immer uitdijende sociale domein te financieren.

 

Dat gezegd hebbende.. De begroting wijst uit dat de financiën vooralsnog op orde zijn. Zo ziet de VVD het graag. Leiderdorp staat er gezond voor. Natuurlijk weten we allemaal dat een aankondiging gedaan is over onderwerpen die op ons afkomen, zoals onder andere de onderwijshuisvesting en dat sociaal domein. Maar in veel gevallen laat Leiderdorp zien dat zij behoedzaam met haar geld omgaat. Een vogeluitkijkpunt daargelaten.

 

Voorzitter, we sluiten af. Wie had kunnen denken dat toen ik in 2010 raadslid werd ik er in 2020 nog zou zijn? De algemene beschouwing van dit jaar afsluitend kan ik terugkijken op bijna 10 jaren waarin ik mij heb ingezet om Leiderdorp op mijn manier een stukje mooier te maken. Ruimte voor ondernemerschap en vertrouwen in inwoners te bepleiten. Weg van angst. Te zorgen dat we de stoelendans van regionale samenwerking overleven door op tijd een goede stoel te bemachtigen, voordat de muziek definitief stopt. Dat we überhaupt zelfstandig kunnen besluiten over de toekomst van Leiderdorp. Waarbij zelfstandigheid niet een vaststaand begrip voor de bestuursvorm is maar juist geldt als een leerproces voor iedereen.

 

Dank u wel.

Begroting 2020

VVD VVD CDA PvdA Haarlemmermeer 31-10-2019 03:37

Het centrale thema bij onze voorjaarsrapportage was “ruimte voor bloei”. Hoewel de herfstblaadjes inmiddels vallen, is dit wat de VVD betreft niet de tijd om ons klaar te maken voor een winterslaap. Integendeel. Het is wel het seizoen om wat dichter tegen elkaar aan te kruipen om het met elkaar te hebben over de keuzes die gemaakt moeten worden om ook voor de komende jaren ruimte voor bloei te behouden in onze gemeente.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/37041/begroting-2020
VVD INBRENG BEGROTING 2020-2023 

Het centrale thema bij onze voorjaarsrapportage was “ruimte voor bloei”. Hoewel de herfstblaadjes inmiddels vallen, is dit wat de VVD betreft niet de tijd om ons klaar te maken voor een winterslaap. Integendeel. Maar....Het is wel het seizoen om wat dichter tegen elkaar aan te kruipen om het met elkaar te hebben over de keuzes die gemaakt moeten worden om ook voor de komende jaren ruimte voor bloei te behouden in onze gemeente. We hebben het college gevraagd daarmee te starten. Het zegt iets over de samenwerking binnen de coalitie dat hierbij alle partijen hebben uitgesproken dat alle zoekrichtingen worden onderzocht. Tijdens de volgende voorjaarsrapportage zullen wij meer inzicht hebben in de uitkomsten en de gevolgen van de zoekrichtingen. Dan zullen we de nodige keuzes gaan maken.

 

Financiën

Met betrekking tot deze begroting stellen wij vast dat het huishoudboekje wederom op orde is en dat is voor de VVD altijd een belangrijke voorwaarde. Inmiddels zien we om ons heen veel gemeentes waar dit inmiddels een onhaalbare doelstelling is gebleken en dus zijn wij erg blij dat dit in onze gemeente wel weer is gelukt. We hebben tijdens de voorjaarsrapportage ook aangegeven dat we ons zorgen maken over de grote afhankelijkheid van rijksuitgaven voor onze gemeentelijke taken en dat wij weinig tot geen invloed hebben op die rijksuitgaven en daarmee kwetsbaar en afhankelijk zijn. Inmiddels is dit signaal ook bij de VVD in den Haag duidelijk aangekomen en verwachten wij dat zij zich zullen inspannen om deze afhankelijkheid en kwetsbaarheid te beperken. Ik roep alle collega’s van partijen met een landelijk netwerk op om hetzelfde signaal door te geven.

 

Deze begroting laat zien dat we de komende jaren flink gaan investeringen in het onderwijs, meer specifiek in schoolgebouwen. Met ruim 94 miljoen zullen wij de komende jaren schoolgebouwen vernieuwen of aanpassen zodat onze kinderen in gezonde en moderne gebouwen les kunnen krijgen. Het was de liberaal van Houten die het belang van onderwijs voor jonge mensen al vroeg in de vorige eeuw onderschreef en wat ons betreft is goed onderwijs nog steeds het meest krachtige instrument voor een optimale zelfontplooiing en daarmee voor een prettige gemeente om in te wonen. 

 

Zorg/sociaal domein

Opgroeien of ouder worden in Haarlemmermeer is over het algemeen prettig. Veel mensen blijven hier lang wonen. In sommige gevallen hebben inwoners zorg nodig of ondersteuning en wat de VVD betreft heeft iedereen recht op liefdevolle zorg. Als jouw eigen familie, jouw buren of vrienden je daarbij niet kunnen ondersteunen, komt de zorgplicht van de gemeente in beeld. Om misverstanden en verkeerde beeldvorming te voorkomen, wil ik het hier nogmaals gezegd hebben: iedereen die zorg nodig heeft in onze gemeente, zal die zorg ook krijgen. Dat is ons tot nu toe gelukt met een sluitende begroting hoewel er wel sprake is van budgetoverschrijdingen binnen het sociaal domein en de jeugdzorg. Nogmaals, wat de VVD betreft krijgt iedereen de zorg die hij/zij nodig heeft maar we moeten wel het gesprek met elkaar aandurven om te kijken of er mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld het proces, de administratie of het gekozen model tegen het licht te houden om de zorgkosten betaalbaar en beheersbaar te houden.

Al geruime tijd wordt door het college de actualisatie van het beleid in het sociaal domein aangekondigd. Bij de voorjaarsrapportage heeft de VVD hier extra aandacht voor gevraagd en wilden wij het stuk toen op de SAR zetten en met behulp van een motie enkele denkrichtingen meegeven. Met de toezegging dat de actualisatie toch al direct na de zomer zou komen hebben we dit uiteindelijk niet gedaan. Vervolgens krijgen we in de zomer bericht dat het Q4 wordt. Inmiddels zitten we ruim in het vierde kwartaal, is oktober verstreken, en hebben we nog steeds niets gezien. Het valt ons tegen dat die actualisatie 2019 - 2023 er nog niet is en we de informatie uit dit stuk nu niet in samenhang met de begroting voor het komende jaar kunnen bespreken. Gezien de signalen die uit de transformeermonitor zijn gebleken en het landelijk nieuws dat het piept en kraakt bij veel jeugdzorginstellingen willen wij duidelijkheid van het college.  

We blijven ook volharden in het aandragen van suggesties en ideeën om tot verbeteringen te komen. Met name gericht op de administratieve lastendruk en daarom dienen wij de motie “applicatie sociaal domein” in. In Zaanstad is deze applicatie ontwikkeld en de resultaten zijn veelbelovend. Zowel voor de gemeente een verminderen van administratieve lasten en daarmee kosten maar ook voor de zorgverleners. Wij roepen het college op eens te kijken of deze applicatie ook voor onze gemeente en zorgverleners een verbetering zou kunnen zijn en ons daarover te informeren.

 

 

Wonen

Zoals gezegd is het prettig wonen in onze gemeente. Veel mensen zoeken daarom naar een woning in Haarlemmermeer. Jonge mensen die hier zijn opgegroeid en zelfstandig verder gaan maar ook ouderen die graag kleiner willen wonen maar wel in hun kern willen blijven. BOUWEN, BOUWEN, BOUWEN was daarom onze verkiezingsslogan en niet alleen van ons. Het was het belangrijkste thema van de verkiezingen en ook tijdens de coalitie onderhandelingen was dit onderwerp prioriteit. We hebben als coalitie partijen met elkaar afgesproken dat in het najaar van 2019 de nieuwe plannen om de woningnood te verminderen aan de raad gepresenteerd zullen worden. Dat is dus binnenkort. Onze wensen staan grotendeels in het coalitieakkoord maar door recente politieke ontwikkelingen, willen we daar nog een mogelijke oplossing aan toevoegen. In de Tweede Kamer is onlangs de motie flexwoningen aangenomen. Hiermee is het mogelijk om tijdelijke huisvesting te realiseren voor 15 jaar. Om  snel te kunnen bouwen zijn fabrikanten inmiddels in staat om prefab woningen te realiseren. Het doet denken aan de tiny houses waarover we eerder gesproken hebben maar deze flexwoningen zijn tijdelijk en bieden meer mogelijkheden. Zij kunnen ook gestapeld en geschakeld worden en zijn in aanleg duurzaam en circulair. In de Tweede Kamer is inmiddels vastgesteld dat deze flexwoningen vrijgesteld zijn van verhuurdersheffing. In het land is inmiddels in diverse gemeentes de motie flexwoningen overgenomen en inmiddels hebben wij de motie ook ingediend, samen met PvdA en CDA. Het enige wat we van het college vragen is om in kaart te brengen op welke plekken in onze gemeente ruimte is voor dergelijke flexwoningen en om eventueel geïnteresseerde ontwikkelaars bij elkaar te brengen.

 

Om aan te geven hoe belangrijk wij het onderwerp WONEN vinden doe ik het college nog een suggestie door middel van de motie “maak gebruik van het landelijk expertteam”. De rijksoverheid heeft een expertteam dat gemeentes helpt om woningbouwplannen te versnellen. Wij maken daar als gemeente vooralsnog geen gebruik van, voor zover wij weten. Dat is wat ons betreft een gemiste kans dus wij roepen met deze motie het college op om gebruik te maken van het landelijk expertteam om de woningbouw waar mogelijk te versnellen.

 

Veiligheid

Om prettig te kunnen wonen moet het veilig zijn. Het rijk heeft inmiddels meer geld voor veiligheid beschikbaar gemaakt. In onze begroting blijven de uitgaven min of meer gelijk de komende jaren terwijl overal om ons heen de geluiden van ondermijning en criminele activiteiten toenemen en als er drugsafval wordt gedumpt in de kern waar je woont, zoals kort geleden in Vijfhuizen, komt ook de toename van het drugsgebruik en alle criminele activiteiten die daarbij horen, heel dichtbij.  Wij krijgen diverse signalen en zien ook zelf  dat drugsgebruik onder jongeren toeneemt en steeds normaler wordt gevonden. Dat baart ons zorgen. Niet alleen voor de volksgezondheid maar ook wat betreft het criminele circuit dat daarmee in stand gehouden wordt.

Nu geven de cijfers in Haarlemmermeer geen directe aanleiding om extra geld voor veiligheid vrij te maken maar we willen hier wel meegeven dat mocht onze burgemeester aanleiding zien om de veiligheid in onze gemeente te versterken en als daar meer geld voor nodig zou zijn, wij dat graag van haar horen. Dat zijn natuurlijk politieke keuzes en onze burgemeester heeft geen politieke rol vandaar dat wij deze oproep hier in de openbaarheid doen. We hebben onlangs met het lachgas gezien dat we in staat zijn tot een goede samenwerking en dat de burgemeester soms extra middelen of instrumenten van de raad nodig heeft om de veiligheid nog beter te kunnen waarborgen. Met het lachgas kwam het initiatief vanuit de raad maar ik wil hier de oproep doen om ons ook pro-actief op te zoeken en te vragen om extra middelen of een extra instrument mocht dat uw taak om de veiligheid te waarborgen kunnen versterken.

 

Wij gaan als raadsleden niet over de politie maar over de Boa’s in onze gemeente en we hebben daarom al eerder gepleit voor een belangrijkere rol van deze ambtenaren die in de voorhoede van de veiligheid staan en vaak ook de eerste klappen moeten opvangen. Er zijn veel nieuwe ontwikkelingen in het land  met betrekking tot BOA’s. Zo is vanuit het Rijk bekend gemaakt dat er besproken gaat worden of Boa’s verdedigingsmiddelen moeten gaan krijgen en is er sprake van een campagne die meer begrip en waardering voor de handhavers moet kweken. De VVD wil graag weten of in ons college ook gesproken wordt over een dergelijke campagne en wat de inzet van onze gemeente zal zijn bij de VNG op dit onderwerp.

 

Als ik het kort samenvat: laat deze begroting zien dat we met een keurig huishoudboekje nog fors kunnen investeren in het onderwijs en dat we ons blijven inzetten om aan iedereen de nodige zorg  te geven.

Wat de VVD betreft is het terugdringen van de woningnood voor de komende jaren nog steeds prioriteit is en daarom dienen we de 2 genoemde moties in. Daarnaast dienen we ook nog 2 amendementen in op de strategische agenda.

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:595.0pt 842.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

En tot slot; geen vrijheid zonder veiligheid en daarom sluit ik af met de waardering uit te spreken voor iedereen die zich inzet voor onze veiligheid, soms zichtbaar maar heel vaak onzichtbaar en zijn wij blij met een burgemeester die in haar eerste maanden heeft laten zien dat veiligheid belangrijk is en dat je de raad soms kan vragen om extra bevoegdheden of mogelijkheden om die veiligheid te kunnen waarborgen.

VISIELOOS COLLEGE VOERT OISTERWIJK NAAR AFGROND

VVD VVD CDA Oisterwijk 06-09-2019 00:25

De structurele tekorten die Oisterwijk op zich af ziet komen, zijn nog dramatischer dan al werd gevreesd. Voornaamste oorzaken zijn de alsmaar stijgende kosten in Jeugdzorg en WMO. Onverwacht komen deze overschrijdingen echter zeker niet. Wethouder Dankers van Financiën komt nu jaarlijks zo’n 3 miljoen te kort en de gemeenteraad mag van hem zelf de ‘stofkam’ hanteren. Ook inwoners mogen aangeven waarop zij willen bezuinigen, forse lastenverhoging van de OZB kan ook uitkomst bieden.

https://oisterwijk.vvd.nl/nieuws/36362/visieloos-college-voert-oisterwijk-naar-afgrond

© Prent: Luc Verschuuren

Artikel 12

Begin vorig jaar hielden Dankers en zijn partij PGB hun kiezers nog voor: Overschotten terug naar de inwoners, OZB niet omhoog. Samen met coalitiegenoten AB, CDA en PrO werden miljoenen aan de schatkist onttrokken ten behoeve van allerlei investeringen. Nu amper anderhalf jaar later is de schatkist leeg en geeft het college haar inwoners de opmerkelijke keuze: een Artikel 12 status of lastenverzwaring? Juist vanwege het ontbreken van elk financieel kader, ondertekende de VVD vorig jaar het raadsakkoord niet. Dat deze vrees al zo snel bewaarheid is geworden, is vooral voor de inwoners, ondernemers en verenigingen van de gemeente Oisterwijk extra zuur.

 

Verwijten

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073732485 9 0 511 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} --> De VVD Oisterwijk verwijt het college niet dat zich een kostenoverschrijding voordoet, maar wel dat er ondanks herhaaldelijk waarschuwen niet is ingegrepen. En dat er dit jaar desondanks ruim 6 miljoen is uitgegeven aan een voetbalfusie. Geld dat juist gereserveerd was voor noodzakelijke ombuigingsmaatregelen in het sociale domein. De totale chaos en gebrek aan visie op financieel beleid, breken het college nu op. De VVD zal zich echter ook als oppositiepartij constructief blijven opstellen en mee zoeken naar adequate oplossingen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.