Nieuws van politieke partijen in Noord-Brabant over GroenLinks inzichtelijk

102 documenten

Brabants provinciebestuur doof voor noodkreet kunst- en cultuursector

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Noord-Brabant 11-09-2020 14:07

Foto: Portraits van Corpo Máquina

 

Ondanks de noodkreet van maar liefst 21 Brabantse cultuurorganisaties om hen te hulp te schieten, heeft het provinciebestuur van VVD, CDA, FvD en LokaalBrabant geen cent extra voor hen over. Het voorstel van de SP om de betrokken instellingen deels tegemoet te komen, vond vandaag geen enkel gehoor. De huidige coalitie heeft niet alleen weinig met cultuur, maar heeft er ook niet veel voor over. De betrokken instellingen zien dat als kapitaalvernietiging. Er dreigt een enorme verschraling, juist nu de eerdere investeringen in de Brabantse cultuur hun vruchten beginnen af te werpen.

En er was reden voor hoop. Gedeputeerde van Pinxteren (Vrije tijd, Cultuur en Sport) heeft immers zelf de minister opgeroepen om met extra geld te komen om daarmee alle door het Fonds Podiumkunsten positief beoordeelde aanvragen waarvoor onvoldoende budget gereserveerd is, alsnog te kunnen honoreren. Daarmee zouden alsnog 12 Brabantse makers/gezelschappen jaarlijks zo’n 1.8 miljoen aan rijksmiddelen ontvangen. Een verzoek dat van Pinxteren deed omdat: “als er nu geen geld bij komt staan veel makers buiten de vier grote steden (red.: in de Randstad) met lege handen”.

Ondanks deze gevolgen wil van Pinxteren die oproep niet op zichzelf van toepassing verklaren. En ook al hebben de betrokken 21 makers/gezelschappen en festivals allen een positief advies van de Adviescommissie BrabantStad Cultuur, er komt geen cent extra bij. Nurettin Altundal, woordvoerder cultuur van de SP, stelde dat van Pinxteren zo zijn geloofwaardigheid verliest. “Het is niet geloofwaardig als u iets van de minister vraagt, wat u zelf weigert te doen”.

Het SP voorstel werd uiteindelijk gesteund door GroenLinks, D66, PvdA en Partij voor de Dieren, maar haalde het niet door de tegenstemmen van VVD, CDA, FvD, PVV, 50plus, Cu/SGP en LokaalBrabant. Een teleurstelling voor de betrokken makers en gezelschappen die nu - zoals gedeputeerde van Pinxteren erkende - met lege handen achterblijven en noodgedwongen een onzekere toekomst tegemoet gaan. Het culturele veld werd natuurlijk al stevig geraakt door de coronacrisis, maar met het uitblijven van deze provinciale hulp is het maar de vraag of de betrokken organisaties dit overleven. Het lijkt het huidige provinciebestuur vooralsnog niets uit te maken.

Actuele Motie: Goed voorbeeld doet goed volgen – Ine Meeuwis

D66 D66 GroenLinks PvdA Partij voor de Dieren Noord-Brabant 11-09-2020 13:09

Motie Goed voorbeeld doet goed volgen

Afgelopen maand deden bestuurders van 9 niet-Randstadprovincies, waaronder Noord-Brabant, een oproep aan de minister van Cultuur en de Tweede Kamer. Zij spreken hun verbazing uit over het feit dat regionale groepen en gezelschappen van landelijke betekenis, met hoge kwaliteit en geworteld in hun omgeving, een positief advies kregen, maar geen budget. Zij vrezen dat daardoor een verschraling van het culturele aanbod in betrokken provincies.

 Constaterende:

dat het advies van het Fonds Podiumkunsten niet-Randstedelijke provincies “perplex heeft doen staan”, gezien de onevenwichtige verdeling van Rijksmiddelen over Nederland; dat daartoe negen provinciebesturen, waaronder Noord-Brabant, de minister van Cultuur en de Tweede kamer hebben opgeroepen de regionale groepen en gezelschappen met “een positief advies maar geen budget”, alsnog van een budget te voorzien; dat het IPO pleit voor verhoging van het budget om alle positief beoordeelde aanvragen van het FPK te honoreren en aanbod in het hele land te garanderen; dat onder de makers en gezelschappen met “een positief advies maar geen budget” bij het FPK makers en gezelschappen zijn te vinden die wel al kunnen rekenen op subsidie vanuit Noord-Brabant (House of Nouws, Paul van Kemenade, Katja Heitmann, Matzer en Panama Pictures); dat er anderzijds makers en gezelschappen zijn met “een positief advies maar geen budget” van de Adviescommissie BrabantStad Cultuur, die wel kunnen rekenen op subsidie van het FPK (Afslag Eindhoven, Corpo Maquina, Strijbos & van Rijswijk); dat een overeenkomstige situatie geldt voor BioArt Laboratoriesin relatie tot de BIS, waar deze aanvraag landelijk is gehonoreerd, is er provinciaal sprake van “een positief advies maar geen budget”. dat er anderzijds makers en gezelschappen zijn met “een positief advies maar geen budget” bij zowel FPK als de Adviescommissie BrabantStad Cultuur (Capella Pratensis, Stichting The 100 Hands en Dyana Donck Company),

Overwegende:

dat een oproep aan de minister van Cultuur en Tweede kamer om extra budget ter beschikking te stellen voor makers en gezelschappen met “een positief advies maar geen budget”, ongeloofwaardig is als de provincie niet ook zelf aan deze oproep gehoor geeft; dat indien aan de oproep om extra budget te reserveren voor alle positief beoordeelde aanvragen bij het FPK gehoor wordt gegeven, tot een bedrag van 1,55 miljoen per jaar aan extra rijksmiddelen naar onze provincie kan komen; dat als we zelf het goede voorbeeld geven en ook als Brabant betrokken aanvragen met een positief advies maar geen budget, alsnog van een extra budget voorzien, daartoe een reservering nodig is van 654.200 euro per jaar voor aan de BIS en FPK gelieerde aanvragen.

 Roepen het college van Gedeputeerde Staten op:

ter bekrachtiging van de oproep aan de minister van Cultuur en de Tweede kamer, gezien hun positieve advies bij zowel BIS, FPK als de Adviescommissie BrabantStad Cultuur de aanvragen van BioArt Laboratories, Afslag Eindhoven, Corpo Maquina, Strijbos & van Rijswijk, Capella Pratensis, Stichting The 100 Hands en Dyana Donck Company alsnog te honoreren; daartoe voor de komende 4 jaar (planperiode) 2.616.800 euro te reserveren. Bij voorkeur uit de algemene middelen.

 

SP                                                       GroenLinks                                                      D66

Nurettin Altundal                           Anne van Diemen-Verkijken                       Ine Meeuwis-van Langen

 

Partij voor de Dieren                     PvdA

Marco van de Wel                         Edith van Dijk

Krokodillentranen voor cultuur

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Noord-Brabant 15-08-2020 07:03

Krokodillentranen

Vorige week vroegen de coalitiepartijen CDA, FvdD, VVD en Lokaal Brabant om meer steun voor de cultuursector; extra geld van de Brabantse en de landelijke politiek. Zij spraken zich – terecht – uit over de scheve regionale verdeling van middelen vanuit het Fonds Podiumkunsten. Ook D66 Brabant vindt het lastig te accepteren dat de randstad buitenproportioneel veel middelen ontvangt. Sympathieke actie, zo lijkt het dus, maar het is te laat en te weinig.

Mei 2020

Diezelfde vier partijen stelden in mei nog dat cultuur als provinciale kerntaak moest worden afgebouwd. En pas onder grote druk van het culturele veld in Brabant en naar aanleiding van een motie van GroenLinks en D66 benoemden zij een gedeputeerde Cultuur. Aanvankelijk was er slechts een portefeuille Vrije Tijd. VVD-leider Van der Maat noemde dat bij OmroepBrabant “een inschattingsfout” en de VVD-cultuurwoordvoerder bleek “er toch al geen voorstander van”. De steun vanuit de VVD voor de motie werd pas na uren van debat uitgesproken. Waarom zo laat als je toch al geen voorstander was? Direct aansluiten was geloofwaardiger geweest.

Juni 2020

Op 19 juni dienden D66, PvdA en GroenLinks een motie in om de cultuurgedeputeerde te laten lobbyen voor rijksgeld voor het nieuwe designmuseum in Brainport. Er staat al € 1 mln. klaar als cofinanciering vanuit de vorige coalitie; aan de gedeputeerde om de andere helft te regelen. Het verdelingsprobleem was ook hier aan de orde: de Raad voor Cultuur had op 4 juni advies uitgebracht over de verdeling van de BasisInfraStructuur-gelden (BIS). In die nieuwe BIS werd meer geografische spreiding gewenst, maar van de 200 mln dreigde 85 mln in Amsterdam te belanden.

Door eerdere politieke onrust was Brabant op 19 juni eigenlijk al aan de late kant om Den Haag nog te overtuigen dat er meer geld naar Brabant moest, alle inspanningen van eerdere gedeputeerden en de cultuurwethouders van de Brabantse steden ten spijt. Maar als de motie die dag met grote meerderheid van stemmen was aangenomen was dat toch een stevig signaal geweest richting Den Haag. De voltallige coalitie stemde echter tégen de motie. Nu, zes weken later, komen ze zelf met een vergelijkbare oproep via schriftelijke vragen. Instemmen met de motie was effectiever, tijdiger en geloofwaardiger geweest.

Najaar 2020

De VVD-cultuurwoordvoerder stelt bij OmroepBrabant dat ze zich bij de begroting later dit jaar sterk zal maken om meer geld voor cultuur te regelen. Een loze belofte, want het geld in het bestuursakkoord is al vastgetimmerd. Ook voor de jaren na de volgende provinciale verkiezingen overigens. Timing in de politiek is belangrijk; verkeerde timing soms een bewuste strategie: dan sta je er wel mee in de krant, maar bereik je niets. Gelooft u dat deze partijen werkelijk iets willen bereiken voor cultuur in Brabant? Wij niet. Ze hebben eerst de Brabantse cultuursector geschoffeerd, daarna bewust een kans genegeerd om op cultuurgebied als één Brabants parlement op te trekken richting Den Haag en nu doen ze zelf een veel te late oproep. Wij zien dan ook vooral krokodillentranen.

Het enige positieve aan deze ontwikkeling is dat er een verzoek ligt om de gekozen aanpak te evalueren. Dat lijkt ons een goed idee. De (te schaarse) landelijke cultuurmiddelen moeten beter worden verdeeld over de regio’s. Voor de coalitie ontstaat er bovendien een plicht om te bewijzen dat het ze toch menens is. Wij stellen voor de reeds gereserveerde € 1 mln. voor het designmuseum in Brainport sowieso vrij te geven voor cultuur in Brainport; ook als de aangevraagde rijkssubsidie daarvoor op Prinsjesdag onverhoopt niet wordt gehonoreerd. Daarmee kan de Brabander meer genieten van cultuur en winnen de partijen enige geloofwaardigheid terug.

Arend Meijer, fractievoorzitter D66 Brabant

Ine Meeuwis, cultuurwoordvoerder D66 Brabant

Actuele Motie Anti-racisme – Ine Meeuwis

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Dieren Noord-Brabant 03-07-2020 12:15

We roepen de politiek in Brabant op stil te staan bij het aanwezige racisme in onze provincie. We zeggen daarmee dat we zelf als politiek het goede voorbeeld willen geven en niet onze kop in het zand moeten steken. Wij dienden de onderstaande motie mede in en zijn tevreden dat hij is aangenomen. Maar nu moeten we ook laten zien dat wij voor een provincie staan waar iedereen vrij is en waar we niemand laten vallen.

De motie:

Actuele Motie Anti-racisme

Provinciale Staten van Noord-Brabant in vergadering bijeen op 3 juli 2020

Constaterende dat:

Wereldwijd, en ook in Brabant, in de afgelopen maand antiracisme-protesten plaatsvonden, waarin mensen van alle huidskleuren en afkomsten protesteren tegen kansongelijkheid, uitsluiting en (institutioneel) racisme; Onze wetten zich verzetten tegen discriminatie maar niet voldoende zijn om negatieve uitingen, uitsluiting en vooroordelen te bestrijden; Spreken uit dat:

Racisme niet komt door slechte intenties van individuen maar een structurele oorzaak heeft; Discriminatie ook begint met onbedoelde uitsluiting van deelname aan activiteiten en beleid (ook provinciaal); Het belangrijk is om hier het publieke gesprek over te voeren; Verder constaterende dat:

Noord-Brabant na Noord- en Zuid-Holland de meeste inwoners heeft van oorspronkelijk Antilliaanse oorsprong in Nederland, en na Noord- en Zuid-Holland en Flevoland de meeste inwoners van Surinaamse oorsprong van heel Nederland; Stichting Keti Koti Tafel rond 1 juli duizenden succesvolle activiteiten organiseerde, ook in Brabant, over hoe het verleden van slavernij doorwerkt in het heden en hoe we samen racisme en vooroordelen kunnen bestrijden; In provinciaal beleid, programma’s en activiteiten tot nu toe nog weinig aandacht is (geweest) voor het slavernijverleden, racisme en discriminatie; Verzoeken Gedeputeerde Staten:

Stil te staan bij racisme en discriminatie in Noord-Brabant, op een manier die past bij de provinciale doelen en activiteiten; Organisaties gespecialiseerd in diversiteit en dialoog, zoals de Stichting Keti Koti Tafel, te betrekken; Daar waar mogelijk ook andere situaties van kansongelijkheid en uitsluiting te betrekken in de Brabantse aanpak; en gaan over tot de orde van de dag.

 

GroenLinks, H. Rooijakkers

SP, M. Everling

D66, I. Meeuwis

PvdA, M. de Kort

ChristenUnie-SGP, H. Vreugdenhil

PvdD,A-M. Vlasveld

SP wil politieke discussie over Enexis

SP SP GroenLinks Partij voor de Vrijheid Partij voor de Dieren Noord-Brabant 02-07-2020 18:19

Enexis Beheer beheert het elektriciteits- en gasleidingennetwerk in Brabant, Limburg en delen van Noord-Nederland. Het valt onder de Enexis Holding. Alle aandelen van Enexis zijn in handen van vijf Nederlandse provincies en zo'n 130 gemeenten. De gemeenten in Noord-Brabant hebben 30,8% van de aandelen in handen en de provincie Noord-Brabant zelf 7,6%.

Enexis staat voor grote investeringen, onder andere vanwege de in omvang toenemende duurzame energie. Daarom wilde de provincie Noord-Brabant (in persoon van Gedeputeerde Staten - GS) een hybride converteerbare aandeelhouderslening verstrekken, nader te bepalen binnen een bandbreedte van 150 tot 225 miljoen €. Prettig is dat de provincie dan nog een beetje geld vangt voor vermogen dat anders renteloos wegroest. Het geld is bedoeld voor versterking van het elektriciteitsnetwerk in Noord-Brabant.

Het voorstel kwam aan de orde in de vergadering van Provinciale Staten (PS) van 19 juni 2020.

Het was eigenlijk de bedoeling dat PS het voorstel als vooral technisch zou behandelen. Men moest ‘ja’ zeggen en zich er verder niet mee bemoeien.

Nu is dit een goed voorstel. De Socialistische Partij (SP) vond dat ook, maar had geen zin om het voorwerp als alleen maar technisch te beschouwen. Er zitten nogal wat politieke kanten aan het werk van de Enexis Holding. Zowel aan het netbeheer zelf (welke klanten bedien je het eerst?) als aan de dochterbedrijven (‘netwerkbedrijven’) die onder de Holding mogen vallen, en die op de grens van overheid en markt zitten (mag Enexis zelf een opslagvoorziening bouwen en beheren?). De Authoriteit Consument en Markt (ACM) is argwanend.

SP-fractievoorzitter Maarten Everling had twee amendementen ingediend. 

Het eerste amendement vroeg aan GS om er bij Enexis op aan te dringen om bij het verzwaren van het netwerk prioriteit te geven aan initiatieven vanuit de samenleving, zoals energiecoöperaties. Het tweede amendement vroeg aan GS om de invloed aan te wenden om ook de opslag van energie deel uit te laten maken van de infrastructuur van Enexis.

Opslag van elektrische energie (bijvoorbeeld in de voormalige experimentele buurtbatterij zoals in Etten-Leur) kan de verzwaring van het netwerk deels overbodig maken. De opslag vlakt pieken af. Dat kan in principe ook financieel gunstig zijn. Toch maakte het document, dat ten grondslag lag aan de lening, er geen gewag van.

De twee amendementen werden gesteund door de SP zelf, Groen Links en de Partij voor de Dieren. Een meerderheid van PS vond dat een dergelijke voorbereidingsvergadering, waarmee GS op pad gestuurd werden, vooral technisch moest zijn. En omdat partijen als de PVV en Forum voor Democratie sowieso niets te maken willen hebben met alles waar ‘duurzaam’ voor staat.

De SP vindt dit een gemiste kan, maar zal dit soort onderwerpen op de politieke agenda houden.

De tekst van de motie en de amendementen zijn hieronder als bijlagen te zien.

Bij de foto: getoond is de experimentele buurtbatterij, die van 2012 tot 2018 als experiment gefungeerd heeft in de wijk De Keen in Etten-Leur. De resultaten van het experiment worden nu  geanalyseerd).

Zie ook: Energie

SP niet eens met de eenzijdig focus van het Actieplan Arbeidsmarkt

SP SP D66 CDA GroenLinks SGP ChristenUnie VVD Partij voor de Dieren Noord-Brabant 21-06-2020 19:06

De provincie heeft op het terrein van de arbeidsmarkt geen wettelijke taken. Toen de SP voor het eerst deelnam in het provinciale college is er voor de eerste keer  een Actieplan Arbeidsmarkt gekomen. De SP is blij dat het  “actieplan arbeidsmarkt” sindsdien onderdeel uitmaakt van het provinciaal beleid. Dat betekent niet dat we geen kritiek hadden op het nieuwe actieplan.

Ongelijke behandeling op arbeidsmarkt

Het nieuwe actieplan arbeidsmarkt van het nieuwe college van VVD-FvD-CDA en Lokaal Brabant, is voornamelijk gericht op kennisindustrie, kenniseconomie en hoogopgeleid talent.

Hoewel de 50plussers en laaggeletterden wel genoemd worden, laten de doelen en ambities van dit college geen twijfel bestaan waar de middelen en inspanningen hoofdzakelijk naar toe zullen gaan nl. kennisindustrie, kenniseconomie, hoogopgeleid talent.

De SP is niet tegen kennisindustrie/-economie en talenten, maar we zijn voor een rechtvaardige en eerlijke verdeling van (provinciale) middelen, inspanningen en kansen in de arbeidsmarkt voor alle Brabanders en alle ondernemingen. Dit college wil dat de provincie zich zelf bezighoudt met werknemers en werklozen met toptalenten. Ze dragen alle andere werknemers en werklozen over aan de 5 arbeidsregio’s waarmee de provincie wegloopt van hun eigen verantwoordelijkheid die zij  voor alle werkenden en werkloze Brabanders zouden moeten hebben.   

Hoewel de wereld om ons heen fors aan het veranderen is, lijkt het dat dit college zich hiervan of niet bewust is, of zich er niets aantrekt. Ze dendert door met het blijven focussen op top, top en nogmaals top. Inmiddels weten we dat het VVD-stokpaardje: door het bedienen van de top zal de rest vanzelf volgen, niet automatisch opgaat.  

Ieder Brabander is even belangrijk

Dit college schrijft de werknemers en werklozen die ongeschoold zijn of een lager opleidingsniveau hebben, in feite af!  In 2019 vormde in Brabant de lager opgeleiden werklozen 60% van het werklozenbestand! Je zou dus verwachten dat bij het actieplan arbeidsmarkt de focus op deze grote groep zou liggen, of dat er minstens evenveel aandacht en inspanning voor zou zijn als voor toptalent en kennisindustrie/-economie. Het tegendeel is echter waar. Onze pogingen in de Statenvergadering van 19 juni 2020 om als provincie ook voor deze groep werknemers en werklozen dezelfde aandacht, inspanning en middelen te geven stuitte op grote weerstand van dit coalitie en de oppositiepartijen…... Ons amendement voor een evenwichtige aandacht, inspanning en toedeling van middelen voor alle werkenden en werkzoekenden in Brabant heeft helaas niet gehaald waardoor wij niet voor het statenvoorstel “Actieplan Arbeidsmarkt” voor de komende 4 jaar hebben ingestemd.

Corona en de effecten

Wij hebben in deze Coronaperiode ervaren welke waardevolle bijdrage werd en nog steeds wordt geleverd door werknemers in de vitale sectoren. Onder hen zijn ook heel veel laaggeschoolde beroepen zoals schoonmaak, huisvuilophalers, vakkenvullers, kassières, transportmedewerkers etc.

Al maanden worden we door deskundigen geattendeerd op de negatieve effecten van de corona op de economie en werkgelegenheid. Inmiddels is duidelijk dat de coronacrisis diepere sporen zal trekken dan de kredietcrisis. Wij zullen in ons land dit jaar rekening moeten houden met mogelijk zo’n 36% meer faillissementen wat gepaard zal gaan met toenemende werkloosheid. Ook in Brabant! Maar dit college lijkt dovemans oren te hebben en wil zich desondanks voornamelijk bezighouden met toptalent, kennisindustrie, kenniseconomie. Onze motie om een plan van aanpak op te stellen voor het behoud en stimuleren van de werkgelegenheid in de vitale beroepen en een evenwichtig verdeling van de middelen en inspanningen voor de werknemers en werklozen die geen of een lagere opleiding hebben, heeft het ook niet gehaald.

Aandachtsgroep Laageletterden

In het Actieplan Arbeidsmarkt wordt ‘170.000 Brabanders die “laaggeletterden” zijn’ als aandachtsgroep genoemd zonder concrete doelen en ambities te vermelden. De dag voor de statenvergadering werden wij ook nog verrast met de mededeling dat na 2020 fors bezuinigd wordt op de subsidie voor taalvaardigheid van Cubiss. Deze subsidie zorgde ervoor dat activiteiten voor laaggeletterden werden gefinancierd.  Dit college wil dat de 5 arbeidsregio’s aandacht gaan geven aan de laaggelleterden! Hiervoor stellen zij 1 miljoen beschikbaar voor 50plussers, laaggeletterden en let op: ook “andere doelen” wat dat dan ook mogen zijn. De laaggeletterden worden dus de dupe van de bezuinigingsoperatie van dit college.

Onze motie waarin wij een concrete doelstelling stelden voor het terugdringen van laaggeletterdheid in Brabant heeft het niet gehaald. D66 die mede-indiener van de motie was,  trok zich terug en nam genoegen met de bereidheid van het college om over de voortgang van tijd tot tijd rapportage uit te brengen.

Aanpak Discriminatie op het Arbeidsmarkt

Er is discriminatie op de arbeidsmarkt of je nou aan de top zit of een stageplaats zoekt. Natuurlijk niet bij ieder bedrijf, maar het komt op alle niveaus voor. Om een voorbeeld te geven uit landelijke cijfers: de bbl- en bol studenten met een niet-westerse migratieachtergrond moeten vaak veel vaker solliciteren dan hun autochtone studiegenoten, soms wel 3 of 4 keer vaker. Een baan vinden kan al lastig zijn, maar is vaak nog moeilijker als je bijvoorbeeld een Turkse, Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond hebt. Zij hebben 40 procent minder kans om een reactie te krijgen op hun sollicitatie. Er is sprake van discriminatie op de werkvloer vanwege herkomst of afkomst, geslacht, godsdienst, handicap of leeftijd. Zelfs premier Mark Rutte moest erkennen dat ook Nederland institutioneel racisme kent.

Dit zijn landelijke cijfers maar in Brabant is het niet veel anders. Brabant dat zich internationaal wil profileren, in een arbeidsmarkt waar van laag tot hoog  mensen van verschillende etniciteiten werken, kan naar de mening van de SP niet zonder een duidelijke aanpak om discriminatie tegen te gaan.

Wij zijn van mening dat discriminatie op de arbeidsmarkt tegengegaan moet worden. Werk is een van de wezenlijkste voorwaarden om mee te kunnen doen in onze maatschappij, om te kunnen participeren en het gevoel te hebben er bij te horen in onze samenleving. Vanuit dit belang dienden wij daarom een motie in waarin wij het college hebben gevraagd om met een plan van aanpak te komen om de discriminatie op de arbeidsmarkt in Brabant zoveel mogelijk te voorkomen en tegen te gaan.We zijn dan ook blij dat deze motie met als mede-indieners: GL, D66 en PvdD is aangenomen

Arbeidsmigranten

Als SP hebben wij ook aandacht gevraagd voor de positie van de Arbeidsmigranten. Er is te veel negatieve beeldvorming rondom arbeidsmigranten. Zij worden door sommige werkgevers naar Brabant gehaald, en/of via tussen personen geworven in het land van herkomst of komen uit eigen initiatieven hierheen om te werken. Arbeidsmigranten hebben al jaren te kampen met huisvestigingsproblemen, slechte arbeidsvoorwaarden, ed. De uitkomst van het onderzoek van CoMensha samen met Tilburg University (december 2019) heeft eerder de basis gelegd om de weerbaarheid en zelfstandigheid van arbeidsmigranten te vergroten. De uitbuiting van deze groep wordt door RIEC (Regionaal Informatie- en Expertisecentrum) met een aanvalsplan bestreden.

De SP snapt de gevoeligheid van dit onderwerp voor sommige partijen en bij een deel van de Brabanders. Het fenomeen Arbeidsmigranten is in Brabant een feit en realiteit en zal altijd bestaan. We moeten weten dat arbeidsmigranten in het bestaande liberale kapitalistische denkwereld deel uitmaken van strategieën en worden gebruikt als instrument voor goedkope arbeid, het creëren van concurrentie op arbeidsvoorwaarden en het creëren van concurrentie tussen de werknemers, en  zo een onderdeel vormen van het economische verdienmodel.

De SP voert al heel lang strijd tegen dit verdienmodel waar werknemers/arbeiders -al dan niet van verschillende afkomsten- tegen elkaar uitgespeeld worden. Zolang dit liberale kapitalistische verdienmodel bestaat zal een deel van onze arbeidsmarkt beschikbaar blijven voor de arbeidsmigranten.

De SP is daarom van mening dat in het actieplan arbeidsmarkt ook aandacht en inspanningen moeten zijn voor bijna 92.000 (2018) arbeidsmigranten die een bijdrage leveren aan de Brabantse economie.

Hiertoe hebben wij een motie ingediend met D66, Groen Links, Partij voor de Dieren en ChristenUnie SGP als mede-indieners. We zijn erg blij dat deze is aangenomen. Hier verzoeken wij het college:

Om in de uitvoering van de actieplan Arbeidsmarkt, samen met de gemeenten, vakbonden en ondernemingen/sectoren waar veel arbeidsmigranten werkzaam zijn te komen met een plan van aanpak waarin:

•          de uitbuiting van de arbeidsmigranten tegen gegaan kan worden

•          de positie van de arbeidsmigranten zoals huisvestiging, arbeidsvoorwaarden, scholing te verbeteren zodat hun participatie in onze samenleving bevorderd wordt.

Klimaatverandering is gevolg van menselijk handelen

SP SP GroenLinks Noord-Brabant 19-06-2020 21:55

Het Forum voor Democratie in onze provincie (FvD) vindt bij nader inzien toch dat de klimaatverandering mede komt door menselijk handelen. Tenminste, als we FVD gedeputeerde Smit mogen geloven. Hij bevestigde, op vragen van de SP, uitdrukkelijk dat klimaatverandering bestreden kan worden met het circulair maken van onze economie en het doorvoeren van de energietransitie. En dat zijn toch zonder twijfel menselijke activiteiten. Opvallend, want FvD ontkent normaal resoluut dat klimaatverandering door de mens wordt veroorzaakt. Klimaatverandering is (of moeten we zeggen was?) voor hen een natuurverschijnsel en daarmee reden om er vooral niets aan te hoeven doen.

De Provinciale Staten stemden met een grote meerderheid in met de “Visie Klimaatadaptatie”. Een visie die nog opgesteld is door het vorige college, met name door de GroenLinks gedeputeerde Rik Grashoff, en nu een-op-een is overgenomen door het nieuwe college. Deze zijn er, zo bevestigde gedeputeerde Smit, voor 100% mee eens. De visie was weliswaar uitdrukkelijk gericht op het omgaan met de gevolgen van klimaatverandering, maar verwees daarbij voor het inperken van klimaatverandering naar circulaire economie en de energietransitie. De SP wilde daarom weten of dit een passage was die door het nieuwe college over het hoofd was gezien. Maar dat bleek geenszins het geval. Ook die passage kon de FvD gedeputeerde volledig onderschrijven.

 

Alles uit de kast voor COMPLEX – Ine Meeuwis

D66 D66 GroenLinks VVD Partij voor de Dieren PvdA Noord-Brabant 19-06-2020 07:58

Namens de fractie heeft ondergetekende tijdens de Provinciale Statenvergadering van 19 juni een actuele motie ingediend (zie onder), samen met de collega’s van de PvdA en GroenLinks.

Aanleiding voor deze motie was het negatieve advies dat de Raad voor Cultuur onlangs gaf aan de minister, over het nieuwe designmuseum en futurelab in Eindhoven. Terwijl gedeputeerde Van Pinxteren nota bene eind mei nog aan Provinciale Staten liet weten dat het College van GS voornemens was om 1 miljoen bij te dragen aan het nieuwe designmuseum COMPLEX. Dat was mede bedoeld om de kansrijkheid van rijkssubsidie voor COMPLEX te vergroten.

Aangezien de Raad voor Cultuur de voorkeur wil geven aan een nationaal designmuseum in Amsterdam, in plaats van in Eindhoven, wil D66 dat vanuit de provincie met spoed alles uit de kast wordt gehaald om de minister te overtuigen om toch over de brug te komen met rijksgeld voor COMPLEX. Het betreft immers nog slechts een advies van de Raad voor Cultuur; dus dat hóeft de minister niet over te nemen. Zeker als je bedenkt dat er bij de verdeling van de nieuwe BIS juist meer geografische spreiding werd gewenst, zien wij kansen voor de gedeputeerde. Want bij dit advies zou van het BIS-geld (in totaal bijna 200 miljoen) 85 miljoen in Amsterdam belanden.

Omdat D66 al in 2017 het initiatief nam voor een nationaal designmuseum in Eindhoven voelen wij ons ook schatplichtig. Toenmalig Statenlid Jeroen Hageman diende toen de motie in ‘Nationaal Designmuseum in het Evoluon’ . Die motie werd met grote meerderheid aangenomen en haalde breed de pers. Iedereen was enthousiast over een nieuw designmuseum in Eindhoven. Dat enthousiasme lazen wij gelukkig terug in de Statenmededeling van de nieuwe gedeputeerde van Cultuur, de heer Van Pinxteren.

Ook gelet op zijn reactie in de Statenvergadering op onze motie (“designmuseum is belangrijk voor de regio en voor Brabant” en “geen bezwaar tegen de motie” en “ik zal daarom (bíjna) alles uit de kast halen, maar verwacht geen hongerstaking van mij in Den Haag”) heeft het College van GS via onze motie de Staten dus een stevige toezegging gedaan om alles in het werk te stellen om in september alsnog een rijksbijdrage voor COMPLEX te bewerkstelligen! D66 is daarom tevreden over de uitkomst. (Dit ondanks de uitslag van de stemming: de nieuwe coalitie vond het blijkbaar nodig om toch tegen te stemmen. Terwijl bijna alle partijen enthousiast reageerden in eerste termijn.)

De actuele motie:

Actuele motie COMPLEX

Provinciale Staten van Noord-Brabant, in vergadering bijeen op 19 juni 2020,

Constaterende dat:

het College van Gedeputeerde Staten via Statenmededeling 8.2.2 (*) bij monde van gedeputeerde Wil van Pinxteren eind mei 2020 aan PS heeft laten weten voornemens te zijn om 1 miljoen bij te dragen aan het nieuwe designmuseum/futurelab in Eindhoven; COMPLEX; het College in die Statenmededeling meldt dat de provinciale bijdrage de Eindhovense propositie voor Rijksfinanciering kan versterken; de Raad voor Cultuur (RvC) desondanks op 4 juni 2020 aan de minister heeft geadviseerd om COMPLEX geen rijkssubsidie te verstrekken; het initiatief op 27 oktober 2017 startte in PS via motie M1 van D66: ‘Nationaal Designmuseum in het Evoluon’(**). De motie werd met ruime meerderheid aangenomen door Provinciale Staten dankzij steun van VVD, Lokaal Brabant, 50PLUS, SP, GroenLinks, PvdA en Partij voor de Dieren;

Overwegende dat:

voor cultuurwethouder in Eindhoven Monique List (VVD) de ‘nee’ van de RvC als ‘ een klap in het gezicht’ voelt. Zij geeft in het ED(***) aan dat voor haar de race nog niet gelopen is. “Het besluit valt pas in september”; de minister het advies van de Raad voor Cultuur niet altijd hoeft op te volgen; voor de nieuwe BIS (2021-2024) het BIS-geld (bijna 200 miljoen) evenwichtiger over het land verdeeld zou worden; vanuit de provincie, de regio Eindhoven, Brainport en BrabantStad al jaren in de richting van het Rijk wordt geijverd om dit initiatief mogelijk te maken; het College van GS in de COMPLEX-Statenmededeling andermaal benadrukt wat het belang is van de vestiging van een nieuw nationaal designmuseum in Eindhoven; het nieuwe designmuseum een investering in de regio is om daarmee de aantrekkelijkheid van de regio voor (internationale) kenniswerkers te vergroten; in eerdergenoemde Statenmededeling ook wordt aangehaald dat het nieuwe designmuseum ook voor de vrijetijdseconomie van Brabant van grote betekenis is;

Verzoeken Gedeputeerde Staten om:

Alles in het werk te stellen om in september alsnog een Rijksbijdrage voor COMPLEX te bewerkstelligen,

En gaan over tot de orde van de dag

D66                                        GroenLinks                             PvdA

Ine Meeuwis                          Anne van Diemen                  Edith van Dijk

 

Spreektekst Arend Meijer bestuursakkoord

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Noord-Brabant 15-05-2020 13:17

We leven in uitzonderlijke tijden. Het Corona virus maakt dat we een bestuursakkoord bespreken in een nauwelijks gevulde Statenzaal; we feliciteren nieuwe coalitiefracties door naar hen te zwaaien en nieuwe gedeputeerden moeten het doen met een dikke knipoog. Nooit eerder legde de Nederlandse politiek zichzelf zoveel beperkingen op.

Maar de democratie gaat door. Zo hoort het. Het is dan ook extra bijzonder dat vandaag buiten dit provinciehuis geprotesteerd wordt. En dat er geprotesteerd wordt bij de presentatie van een bestuursakkoord is op zichzelf al bijzonder. Ook dat werd nooit eerder gedaan.

En er zijn meer dingen die nooit eerder zijn vertoond. Qua samenstelling van de coalitie bijvoorbeeld. Brabant heeft daar een traditie mee. Eerder was er de SP die voor het eerst ooit op provinciaal niveau mee bestuurde; er was de eerste keer een Brabantse coalitie zonder het CDA; er was de eerste Brabantse gedeputeerde namens D66 en recenter de eerste keer voor GroenLinks. En vandaag de eerste keer voor Lokaal Brabant. Waarvoor felicitaties aan de heer Van Pinxteren en zijn team.

Nooit eerder was er binnen een beoogd coalitiepartij zoveel commotie over een potentiele partner. Nooit eerder sprak een voormalig Commissaris van de Koningin van Brabant zich uit over een te vormen coalitie. Nooit eerder waren er zoveel columnisten met een mening over de coalitie in Brabant.

En de commotie is nog niet klaar. Er stapten al twee raadsleden op vanwege een coalitie in de Provinciale Staten; er werd een wethouder weggestuurd vanwege zijn ambitie gedeputeerde te worden. En voorzitter, die onrust is volkomen terecht.

Door je te laten verleiden door een stel joviale mannen; door je te verschuilen achter een Brabants bont douchegordijn; door je ogen te sluiten voor de misselijkmakende uitspraken van de politiek leider van een van je partners zet je een eerste stap op een hellend vlak. Een pad waar je als middenpartij helemaal niets te zoeken hebt.

Met een meerderheid van slechts een zetel neemt u de sprong. Het rapport Op zoek naar Zuurstof adviseerde ons toch echt iets anders. Een stabiel bestuur voor Brabant. De afgelopen weken bewijzen het tegendeel; uw krappe meerderheid biedt geen stabiliteit. Ik zocht dan ook in de inhoud van uw akkoord een handreiking. Misschien had u daar de vertaling gemaakt van dit zwaarwegende advies. En gelukkig lijken daar aanknopingspunten verstopt.

Ik wil complimenten maken richting de VVD voorzitter. Politiek heeft u een knappe prestatie geleverd. Uw verkiezingsprogramma Thuis in Ons Brabant in 2019 las prettig en was helder; ook uw verkiezingsprogramma van 2020, dit keer verpakt als coalitieakkoord, Samen, Slagvaardig en Slim Ons Brabant mag er zijn. Alleen over de volgorde van samen, slagvaardig en slim struikel ik soms. Maar ach.. En door ze een mooie job te bieden brengt u bovendien weer wat oud-VVD’ers terug op het nest. De heren Rutte en Dijkhoff zullen trots op u zijn. Of mochten die ook niet achter uw douchegordijntje meekijken?

D66 is tevreden dat de VVD geen afscheid neemt van ingezette transities; de beweging die we samen begonnen in 2015 is op onderdelen nog altijd zichtbaar. Zo zien we de focus op start-up en scale-up in het economisch beleid, we zien de visie op openbaar vervoer als oplossing van het fileprobleem terug, u zet door met de eiwittransitie, u heeft het idee van Erik van Merrienboer en Anne-Marie Spierings om via immunisatieportefeuille boeren te helpen richting weidegang om te komen tot kringlooplandbouw overgenomen, u blijft bij de ambitie om in 2030 50% van onze energie duurzaam op te wekken en wil ook de CO2 met minstens 50% reduceren, u handhaaft zelfs een snellere verduurzaming van de veehouderij dan de landelijke voorschriften. Het gekozen spoor geeft ons hoop.

Maar over uw tempo maken we ons grote zorgen. U doet niets zonder het toverwoord draagvlak. Liefst 21 maal spreekt u over draagvlak in uw akkoord, maar wat draagvlak dan precies betekent wordt nergens helder. Op het terrein Energie maakt D66 zich overigens weinig zorgen over dat draagvlak. Het ontwikkelde netwerk is sterk en mensen weten elkaar beter dan ooit te vinden om ambities te realiseren. Als provinciale overheid past ons een terughoudende, regierol. Dat moet u aanspreken. Daardoor verbaasde ons de zin dat u in de volgende fase van de RES’en wellicht een andere rol wil pakken; wat bedoelen de coalitiepartijen hier?

Ook schrijft het bestuursakkoord stevige teksten over bezuinigingen. De provinciale begroting loopt af en in de onderhandelingen hebben de partijen scherpe keuzes gemaakt. Structurele budgetten op natuur, mobiliteit en cultuur worden ingeboekt. Maar wat die keuzes nu echt betekenen is niet helder. Bovendien is het volstrekt onduidelijk waar de bezuinigingen nu precies vallen; een klassieke truc: schuiven met de potjes en gelijktijdig leeghalen. Dan valt het minder op. Bovendien worden de keuzes pas in de volgende bestuursperiode geeffectueerd. Voorzitter, ook D66 is voorstander van schoon opleveren en ook D66 ziet dat bezuinigingen nodig zijn; maar zeker met de krappe meerderheid van deze coalitie past daar een bredere behandeling bij. Wij dienen daarom een motie in.

Voorzitter, ik kom bij mijn laatste blokje. En dat gaat uiteraard over cultuur. Ten eerste heeft D66 weinig sympathie voor uw keuze om de term Cultuur te schrappen bij uw portefeuilleverdeling; we dienen een motie in om dat te herstellen en rekenen daarbij op uw steun. De commotie van de laatste dagen is namelijk extra heftig door uw inschattingsfout om deze te schrappen. Misschien had u toch die stakeholdersbijeenkomst moeten organiseren; dat had een hoop gedoe voorkomen.

Ook inhoudelijk is D66 erg teleurgesteld over dit onderwerp in uw akkoord. Onze teleurstelling zit erin dat u onze makers geen enkel perspectief biedt. Geen ambitie, waardering, niets. Terwijl in de cultuursector zoveel mensen een baan vinden; zoveel ZZP-ers die het door corona al ongekend moeilijk hebben. Richting de VVD opnieuw een compliment, de dorpenderby en semi-gemeentelijke projecten lijken voorgoed uit ons provinciehuis te verdwijnen. Maar wij hopen dat de lessen van sociale veerkracht uit de vorige bestuursperiode wel bij de beleidsambtenaren geborgd worden. We hebben immers ook mooie voorbeelden ontwikkeld die wel de noodzakelijke transities provincie versterken. Cultuur is bovendien een belangrijke aanjager van de vaak geroemde Brabantse innovatie en daarmee van onze economie. Het is een belangrijk onderdeel van onze geweldige onderwijsinstituten. Het is een van de belangrijkste vestigingsfactoren voor mensen van buiten.

Iedere avond voor het slapen gaan lazen mijn ouders mijn zus en mij voor. Sinds vorig jaar doe ik hetzelfde voor mijn dochter. Vandaag mis ik haar bedtijd; maar ik lees toch een gedicht voor. Vandaag richting alle makers, naar Ton Jurriansen:

Sterren in de nacht spelen hun akkoorden de maan houdt de wacht fluistert stille woorden

In het vroege morgenlicht ontwaken duizend bloemen samen in een gedicht om hun kracht te benoemen

Hou vol. Hou hoop. Er komt een morgenlicht.

Datavisie Brabant

D66 D66 GroenLinks Noord-Brabant 08-05-2020 16:14

Voorzitter,

Ik kan het niet nalaten deze inbreng te beginnen met een klein goedbedoeld plaagstootje in de richting van de heer van der Maat; want zijn literaire ontwikkeling is noemenswaardig.

Waar de OV visie las als een vrolijk weekblad als de Donald Duck, dan hebben we met de datavisie een stevig werk van Bordewijk in handen.

Zoals u van mij gewoon bent refereer ik in de Staten graag naar mijn ouders, zeker vlak voor Moederdag ontkom ik daar niet aan, Mijn moeder is bibliothecaresse moet u weten. Dus met dankzegging aan haar heb ik ook deze stevige pil weten te doorgronden. Maar voor de gemiddelde Brabander is dit schrijfsel zeker niet geschikt. Ik begrijp de complexiteit van de materie, maar wellicht dan het

College de ambtelijke organisatie hier toch wat op bijsturen in de toekomst.

De visie van D66 is dat technologie kansen moet bieden voor welvaart en welzijn. Data en informatie kan helpen om vrijheden van Brabanders te vergroten. Bijvoorbeeld door de luchtkwaliteit actueel en transparant te presenteren, zodat Brabanders weten hoe het gaat. Er zijn veel zorgen over gezondheid bij de inwoners in Oost-Brabant, zeker nu Corona zo hard toeslaat juist in deze regio die door Q-koorts toch al een trauma had. Data en informatie kunnen deze inwoners helpen keuzes die door de overheid zijn gemaakt in het verleden te begrijpen of ter discussie te stellen. En zo kan data bijdragen aan een versteviging van de democratie. Mits je er goed mee omgaat tenminste. Want we kennen allemaal ook de voorbeelden van misbruik van data.

De Rijksoverheid laat ons bij monde van Minister de Jonge de laatste weken zien hoe het niet moet.

Het toont ons dat we te maken hebben met een voortdurende zoektocht naar evenwicht. Evenwicht tussen vrijheid en transparantie enerzijds en inperking en onnodige bemoeizucht anderzijds. D66 is dan ook blij dat de datavisie spreekt over principes en waarden, terecht spreekt het College over ethische dilemma’s.

Het is bij dergelijke vraagstukken van belang om dilemma’s te bespreken met de omgeving. Toetsen of afwegingen in balans zijn; onderzoeken of redeneerlijnen standhouden; verkennen of er geen sprake is van tunnelvisie. Daarbij helpt het als externe deskundigen meedenken, gevraagd en ongevraagd. In Brabant zijn hiervoor veel mogelijkheden; met name het JADS springt in het oog. D66 dient daarom samen met GroenLinks een motie in om een klankbordgroep op te richten waardoor het College en Provinciale Staten een sparringpartner heeft bij ethische vraagstukken.

Voorzitter,

Ook voor ons als Provinciale Statenleden is datagedreven werken nog nieuw. Onze toezichthoudende rol zal veranderen wanneer beleid meer en meer gebaseerd zal worden op data en algoritmen. Wij zien hierover in het voorliggende stuk nog weinig uitwerking. En dat is waarschijnlijk een bewuste keuze; want ik ken dit College als zuiver in de rolverdeling. Dit is een vraag aan ons als Statenleden. Het zou goed zijn om dit in een werkgroep verder met elkaar te verdiepen. En daarom heeft D66 een motie ingediend.

Voorzitter, D66 is blij dat de provincie Noord-Brabant aanhaakt bij de trein van vooruitgang en waardengedreven digitale transformatie. Laten we de trein samen op het juiste spoor houden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.