Nieuws van CDA over D66 inzichtelijk

91 documenten

Samenwerking in de Leidse Regio

CDA CDA D66 Leiderdorp 21-09-2020 19:12

In de Leiderdorpse Forum op 14 september en in de Raad van 21 september is het rapport Berenschot besproken. Dit rapport heeft als titel: 'Effectenvan eenbestuurlijkefusieindeLeidse regio. Onderzoek regionalesamenwerkingLeiderdorp'. Het is het vervolg op het TwijnstraGudde onderzoek wat de regionale samenwerkingsverbanden onderzocht.Namens het CDA Leiderdorp voerde Huibrecht Bos het woord in het Forum en de Raad. Huibrecht geeft aan dat we als CDA kritisch zijn op het rapport. Het is grotendeels een samenvatting van eerdere onderzoeken. Daarnaast maakte hij de volgende drie punten: De basisgedachte is dat we op bijna alle belangrijke dossiers met andere gemeenten aan tafel zitten, samenwerken of een Gemeenschappelijk Regeling gebruiken die klopt, echter dezehebben eigenlijk nooit de samenstelling van de 5 gemeenten van de Leidse Regio. MAAR… dat deze vijf gemeenten veel meer kunnen samenwerken als regio van wonen, werken en recreëren is een heel goed idee. Het CDA staat achter de gedachten dat we als vijf gemeenten beter kunnen samenwerken. De vraag is of de andere gemeenten wel zo open staan voor het gesprek hierover. MAAR… dat is de moeite waard om te proberen De meeste opgaven hebben al een overlegtafel: Holland Rijnland, Hart van Holland, maar ook 6 gemeenten in de Regionale bedrijventerreinen strategie. Dus het is zoeken naar een dossier. MAAR… als we een dossier vinden waar de 5 gemeenten van de Leidse Regio elkaar vinden, leren we elkaar beter kennen, en ook vinden om samen te werken op andere dossiers. De samenwerking, ook met gemeente Leiden, is bepaald niet van voldoende niveau. Het staat al jaren op een laag pitje en niemand neemt het initiatief om hiermee verder te gaan. Die uitdaging uit het Berenschot Rapport willen we als CDA graag steunen! Laten wij het initiatief nemen om te de 5 gemeenten structureel aan tafel te krijgen over inhoudelijke punten op het gebied van wonen, werken en recreëren. Om deze reden heeft het CDA steun uitgesproken voor een motie op initiatief van D66. Deze motie werd uiteindelijk unaniem gesteund. De motie roept op om samen met de andere regiogemeenten maximaal drie speerpunten te kiezen, waarbij samenwerking van belang is.Huibrecht steunde deze motie met de woorden dat het veel belangrijker is om goede samenwerking te bewerkstelligen, dan dat we een discussie voeren over een stip over de horizon.

Bauke Dam nieuwe CDA-wethouder in Súdwest-Fryslân.

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Súdwest-Fryslân 21-08-2020 10:00

Bauke Dam (36) uit Bolsward wordt door de CDA-fractie in de gemeenteraad van Súdwest-Fryslân voorgedragen als nieuwe wethouder. Hij volgt Maarten Offinga op die in de loop van september wordt geïnstalleerd als burgemeester van de gemeente Hardenberg. Met de voordracht van Dam heeft het CDA een wethouder uit de eigen fractie gevonden. Dam is raadslid sinds 1 februari 2018. Momenteel is hij accountmanager bij Afvalsturing Friesland in Heerenveen. CDA-fractievoorzitter Douwe Attema typeert zijn partijgenoot als iemand die bestuurlijke kwaliteiten heeft en de lopende dossiers goed kent. Om zaken voor elkaar te krijgen zoekt Dam de dialoog, zegt Attema. “Bauke gaat graag met de mensen in gesprek om de standpunten helder te krijgen, om daarna de beste koers te bepalen.” Dam is geboren en getogen in Súdwest-Fryslân. Hij woont in Bolsward. Dam is betrokken bij het verenigingsleven, nu als leider bij SC Bolsward, eerder onder andere bij het Heamiel en de Volleybalclub. Over de portefeuille van de nieuwe wethouder vindt nog overleg plaats met de andere collegepartijen (VVD, GroenLinks en D66).

Kadernota 2021 of Kaalslagnota 2021?

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Bloemendaal 14-07-2020 19:44

In de Kadernota 2021 worden de beleids- en technische uitgangspunten vastgesteld voor de ontwerpbegroting 2021 van de gemeente Bloemendaal. Het is in feite een opdracht van de gemeenteraad van Bloemendaal aan het college van Burgemeester en Wethouders voor het maken van een ontwerpbegroting. De gemeenteraad zal linksom of rechtsom ingrijpende beslissingen moeten nemen op het gebied van het uitvoeren van dienstverlening aan haar burgers/ondernemers en de financiering hiervan. Daar is helaas geen ontkomen aan. Deze ingrijpende beslissingen worden o.a. veroorzaakt door: a. Het zijn van een “nadeel gemeente.” We krijgen relatief weinig geld vanuit het rijk, omdat wij in de gemeente relatief dure huizen hebben en derhalve volgens het rijk dus meer belasting kunnen vragen aan onze burgers en bedrijven. b. Decentraliseren door het rijk van omvangrijke taken in vooral het sociale domein. Echter, er wordtdoor het rijk vergeten daarvoor voldoende geld aan de gemeente Bloemendaal te geven. c. De coronacrisis, welke tot gevolg heeft dat de inkomsten van de gemeente dalen en de uitgaven stijgen. Het college diende derhalve wel een voorstel te doen om de gemeentelijke inkomsten en uitgaven meer in balans te brengen. Dit heeft het college dan ook gedaan in de kadernota 2021. De vraag in het dualistische stelsel is echter wel, zijn wij als gemeenteraad - en dus als CDA fractie - het met dit voorstel van het college eens? Het CDA heeft deze vraag in de raadsvergadering van 2 juli 2020 met een “nee” beantwoord! Volgens het CDA dient de kadernota voorzien te worden van aangepaste kaders zowel aan de uitgavenkant als aan de inkomstenkant. Het onverkort aannemen van de door het college voorgestelde bezuinigingen riep bij het CDA ook de vraag op: “of je dan nog wel als zelfstandige gemeente verder zou moeten willen gaan?”. Voorts dient er vanuit het college ook nog de nodige toelichting te komen over wat de gevolgen zijn voor instellingen/burgers/ondernemers als je op de door het college voorgestelde gemeentelijke uitgaven gaat bezuinigen. Deze gevolgen blijken niet uit het collegevoorstel. Dit betreft vooral de voorstellen inzake het (weg)bezuinigen van: *De muziekschool, *de bibliotheek, *herziening dienstverlening servicepunt Bennebroek (blijft er dan nog een levensvatbare restvoorziening in Bennebroek voor de burgers over?, * minder culturele activiteiten, *de Hertenkamp in het Bloemendaalse bos. Ook is het CDA zonder meer tegen een aantal bezuinigingen, zoals bezuinigen op: *extra minimaondersteuning, *de milieustraat in Heemstede- moet namelijk wel toegankelijk blijven voor inwoners van de dorpen Bennebroek en Vogelenzang -, *bezuinigingen op het onderhoud en/of de instandhouding van gemeentelijke groen, *het ophalen Klein Chemisch Afval (KCA) bij Vogelenzang en detailhandel wordt afgeschaft, *versobering/ opheffen speelvoorzieningen. Maar ook de kaders inzake de inkomstenkant verdienen meer aandacht. Er dienen namelijk ook aan de inkomstenkant politieke keuzes gemaakt te worden door de gemeenteraad. Immers je mag tegen bezuinigingen zijn, maar dan zal je ook de politieke moed op moeten kunnen brengen als fractie, om dekking voor deze uitgaven te vinden zodat een sluitende begroting ontstaat. In het verkiezingsprogramma van het CDA staat letterlijk: “CDA Bloemendaal is geen voorstander van verghoging van de OZB. Over een eventuele verhoging van de OZB kan alleen gesproken worden indien het huidige voorzieningenniveau (kwalitatief en kwantitatief) zo ernstig onder druk komt te staan dat een kaalslag dreigt.” De CDA fractie heeft in de raad van 2 juli 2020 gesteld dat met de voorgestelde kaders door het college in de kadernota 2021 een zodanige kaalslag - zoals is bedoeld in het verkiezingsprogramma van het CDA - dreigt plaats te vinden binnen de gemeente Bloemendaal. Derhalve is belastingverhoging een zeer serieuze optie voor de CDA fractie straks bij de vaststelling van de begroting 2021. Voorts ziet de CDA fractie ook dat er de nodige gemeentelijke kosten zijn inzake honden die binnen de gemeente verblijven en worden uitgelaten, zoals hondenpoepzakjesautomaten, opknappen/ onderhouden van het wethouder van Gelukpark dat onder druk staat door het vele uitlaten van honden. Daarom is ook het herinvoeren van een Hondenbelasting een optie voor het CDA om tot voldoende dekking te komen. Voorts blijft het CDA het gezien de huidige financiële situatie het zeer onbevredigend vinden dat de kosten die de gemeente dient te maken voor de Formule 1: a. niet bijgehouden worden door het college en b. niet verhaald kunnen worden op de gemeente Zandvoort dan wel bij de GP zelf. Het CDA zou graag hier toch nader ambtelijk onderzoek en/of bestuurlijk overleg met gemeente Zandvoort/GP over willen zien door het college. Ook verwacht het CDA van het college dat zij binnen de organisatie plannen ontwikkelt om de inkomsten van de gemeente te optimaliseren. Daarbij kan worden gedacht aan een verordening om de kosten van “bovenwijkse voorzieningen” te verhalen op projectontwikkelaars. D66 gaf deze suggestie reeds in de commissie grondgebied. Het CDA wil zeker als zelfstandige gemeente Bloemendaal verder! Daarom heeft de CDA fractie ook het voortouw genomen om met andere politieke partijen in de gemeenteraad (D66, GroenLinks, PvdA en VVD) een alternatief voorstel (een amendement) te maken en in stemming te brengen in de gemeenteraad van 2 juli 2020. Dit voorstel heeft de CDA fractie met verveverdedigd in voornoemde gemeenteraadsvergadering en het voorstel is ook aangenomen door de gemeenteraad! In het aangenomen voorstel staat: Amendement CDA Kadernota 2021 2020002520 Namens de CDA fractie Bloemendaal Bob van der Veldt, Raadslid en lid van de commissie Bestuur en Middelen van de gemeente Bloemendaal

Geen plan B voor warmterotonde na oproep CDA en PvdD

CDA CDA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren PvdA Leiden 05-07-2020 19:28

Komt er wel of niet een ‘Leiding over Oost’ met restwarmte uit de Rotterdamse haven? Feit is dat, hoewel oplevering op 1 januari 2020 gepland stond, er nog geen schep de grond in gegaan is. Wat is er wel gebeurd: gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland hebben 300 miljoen verlies geleden en D66-gedeputeerde Weber is opgestapt. NRC noemde dit ‘een financieel en politiek fiasco’. Warmterotonde financieel & politiek fiasco: verzin een Leids alternatief Toch blijkt dat het Leidse college voor 100% leunt op de Warmterotonde in de onlangs aangenomen Regionale Energiestrategie. Voor de stadswarmte, het alternatief voor gasgestookte huizen, wordt nog steeds op de Leiding over Oost gerekend. CDA diende o.a. met de PvdD een amendement in om ook aan een alternatief te werken, voor als de aansluiting niet zou lukken. Daar stemden collegepartijen D66, GroenLinks en PvdA tegen. 300 miljoen euro verlies “Ongelofelijk en onverstandig” aldus raadslid Josine Heijnen. “We hebben hier als gemeente totaal geen invloed op. Een nieuwe opleverdatum – die dus 1 januari 2020 zou zijn – staat ook nog niet vast. Er is alleen 300 miljoen euro verbrand.” In de discussie die volgde bleek de wethouder “het volste vertrouwen” in de Leiding over Oost te hebben. Bovendien, zo stelde D66, zou het een verkeerd signaal afgeven als Leiden al na zou denken over alternatieven. Kleinschaligheid & échte duurzaamheid “Voor het CDA ligt de toekomst juist in een combinatie van kleinschalige alternatieven waar bewoners, buurten en energie coöperaties zelf het heft in handen kunnen nemen” lichtte raadslid Heijnen toe. “Een project als de Warmterotonde is nu ‘too big to fail’ dus ‘moet het wel goedkomen’. Daar geloof ik niet in. Het zou mij niet verbazen als de leiding nooit aangelegd wordt, en op dat moment is Leiden dus totaal onvoorbereid.” Mede-indiener Harbert van der Kaap (PvdD) stelde verder dat de warmterotonde juist niet duurzaam is. “Een exponent van de fossiele industrie, waar we juist vanaf moeten.” Die zorgen heeft Heijnen deels ook. “Vooralsnog zou er alleen nog maar afval verbrand worden, wat we zelfs extra moeten importeren uit Engeland. Het aansluiten van havenbedrijven of tuinders uit het Westland is alleen nog maar een suggestie. Het plan is verre van volledig en kost ons alleen maar tijd en geld. Een gemiste kans dat er zelfs niet nagedacht kan worden over een alternatief.” Vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaand artikel? Stuur een mail naar ons raadslid Josine Heijnen via j.heijnen@gemeenteraadleiden.nl

Zorgen om gemeentefinanciën blijven.

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Leiden 01-07-2020 20:06

De zorgen die het CDA heeft over de gemeentefinanciën blijven, ook nu er over het jaar 2019 een positief resultaat van ruim € 7 miln is geboekt. “Een mooi resultaat” zo liet CDA fractievoorzitter Joost Bleijie tijdens de raadscommissie waarin de finacien over het 2019 werden gesproken weten, “maar we moeten welk kijken hoe dit tot stand is gekomen. Heel veel van de gestelde ambities zijn door dit college niet gerealiseerd. Het voordeel komt dus door niet uitgegeven bedragen omdat het college haar ambities niet heeft kunnen waarmaken. Dat is nou niet een reden om de vlag uit te hangen en taart te bestellen. Het is gelukkig wel voordelig voor de Leidse financiën.” Volgens Bleijie is er naar aanleiding van de Jaarstukken, het financieel en inhoudelijk terugkijken op 2019, sowieso geen reden tot juichen. Zo stegen de lokale lasten in Leiden in 2019 flink en in de komende jaren wordt een verdere stijgen verwacht. Ambities en in de ogen van het college noodzakelijke investeringen moeten worden gerealiseerd en dus betaald. “Dat hakt er flink in bij Leidenaren” zo zegt Bleijie. “Neem nou de mensen die in een huurwoning wonen. Laten we aannemen dat die mensen het doorgaans minder breed hebben dan mensen die in een koopwoning wonen. Die mensen betaalden in 2019 10% meer lokale lasten. Tuurlijk, dat gaat om tientjes per jaar, maar voor deze mensen zijn juist die paar tientjes die het verschil kunnen maken.” Bleijie is van mening dat het college moet stoppen met het exorbitant verhogen van de lokale lasten. “Je jaagt Leidenaren in deze toch al lastige tijd onnodig op extra kosten. Je kan ook een paar niet noodzakelijke ambities zoals snelfietspaden, een mediafondsen of een fonds voor kunst in de openbare ruimte schrappen.” Ook het bedrag dat het college uit heeft staan aan schuld neemt flink toe. “We geven in Leiden nog steeds veel meer geld uit dan dat er binnenkomst, simpelweg omdat er geen stopknop zit op de ambities van dit college. Om dit te betalen moeten we lenen. Misschien kunnen we de rentelasten van deze leningen wel betalen, maar we moeten dit bedrag ook nog eens een keer gaan terug betalen. Dat is vanwege de hoogte, ruim € 500 miln euro niet zo eenvoudig. We hebben gewoon een hypotheek op de toekomst genomen en hoe we dit terig gaan betalen weet niemand. Het college schuift deze rekening door naar volgende colleges. Daarmee regeert ze niet alleen over haar graf heen, maar het maakt de flexibiliteit voor toekomstige college ook een stuk kleiner. En dat is niet chique”. Halverwege juli staat in de Raad het debat over de Kaderbrief, de opmaat naar de begroting 2021 op het programma. Nu is al duidelijk dat het college enorme tekorten heeft. De uitkering uit het gemeentefonds valt tegen, de tekorten op het Sociaal Domein nemen flink toe en de Coronacrisis heeft de gemeente voor extra onverwachte uitgaven gesteld. “Voor het financiële beleid van ‘scherp aan de wind zeilen’ hebben wij menigmaal gewaarschuwd. Nu lijken de slechte scenario’s waarheid te worden. Dat belooft een stevig debat te worden, zeker ook omdat het college ook bij de kaderbrief nauwelijks van plan is om ambities te schrappen. Ik begin dat zo’n beetje onverantwoord te vinden." GroenLinks fractievoorzitter Gebke van Gaal zei tijdens de commissie hierover:'wij besturen nu de stad, wij hebben ambities en die willen we waarmaken.Wij vinden de manier waarop we de ambities financien goed te verantwoorden.'"Dan weten we weer waar we aan toe zijn. Het CDA vind deze manier van omgaan met gemeenschapsgeld onverantwoord voor alle Leidenaren. Leidenaren die op D66, GroenLinks en de PvdA hebben gestemd hadden dit kunnen weten. Als ze het hier ook niet mee eens zijn dan is er in2022 een nieuwe kans om dit recht te zetten #GRV22.” Heeft u vragen of opmerkingen over de gemeentefinancien of wilt u de CDA-fractie iets meegeven? Mail dan naarfractiecdaleiden@gmail.com

Oproep aan het College: maak van het Sociaal Domein geen zorgenkindje

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Leiden 30-06-2020 10:50

Het CDA blijftkritisch op de toenemende tekorten binnen het Sociaal Domein. “De tekorten in de Jeugdhulp blijven jaar na jaar stijgen. Wij doen echt een dringend beroep op wethouder Damen om de financiën onder controle te houden. Als het College op deze voet verder gaat dan erft haar opvolger in 2022 geen fijne erfenis”, aldus duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia. Afgelopen donderdag behandelde de commissie Onderwijs & Samenleving de jaarstukken van 2019. Een belangrijk onderdeel vormen de terugblikken op het beleid van GroenLinks, D66 en PvdA in dit jaar. “Het CDA is zeer te spreken over de investeringen in nieuwe sportfaciliteiten zoals de Leidse IJshal en de Indoor Topsporthal. Broodnodige nieuwe accommodaties als je het aan het CDA vraagt”, stelt Tobias. Tevens vindt het CDA dat de menselijke maat voorop staat in het beleid van het College. “Een mooi uitgangspunt!” Tekorten binnen het Sociaal Domein Tegelijkertijd constateert het CDA dat de financiële situatie in 2019 binnen het Sociaal Domein niet bepaald verbeterd is ten opzichte van voorgaande jaren. “Als we op dit tempo doorgaan dan is aan het einde van deze Collegeperiode de spaarpot van het Sociaal Domein zo goed als op en is er een structureel tekort van meerdere miljoenen. En dan nog te bedenken dat de effecten van de coronacrisis niet meegenomen zijn”, aldus Tobias Sandoval Garcia. “De tekorten hebben nu al een serieus negatief effect op de Leidse begroting. Het College moet echt meer werk maken van deze tekorten en maatregelen treffen om ze tegen te gaan. Zo kan het niet langer.” Hospices in Leiden Verder wil het CDA aandacht vragen voor de financiële situatie van Leidse hospices. In 2019 hebben zij bijna 6000 eu subsidie ontvangen. Tobias: “Een erglaag bedrag als je het vergelijkt met andere subsidies binnen het Sociaal Domein. Palliatieve zorg is ontzettend belangrijk en kan zeker in deze tijd wel een steuntje in de rug gebruiken. Bij de behandeling van de Kaderbrief in september zullen wij terugkomen op dit punt.” Vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaand artikel? Stuur een mail naar ons duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia via t.sandovalgarcia@gemeenteraadleiden.nl

Den Haag loopt jaarlijks tonnen mis omdat buitenlanders parkeerboetes niet betalen

CDA CDA D66 's-Gravenhage 11-06-2020 09:08

DEN HAAG -Den Haag loopt per jaar zes ton aan inkomsten mis omdat buitenlanders hun parkeerboetes niet betalen. In totaal zijn er de afgelopen vier jaar bijna 10.000 zogeheten naheffingsaanslagen niet voldaan door buitenlandse kentekenhouders. In de top van wanbetalers staan Duitsers op nummer 1. Daarna volgen respectievelijk de Belgen, Polen, Fransen en Engelsen. Dat schrijft de Haagse wethouder Robert van Asten (D66, verkeer) in antwoorden op vragen van CDA-raadslid Ismet Bingöl. Hij wees erop dat Utrecht jaarlijks 160.000 euro aan boetes misloopt omdat buitenlanders weigeren te betalen. In Den Haag is het dus nog vele malen erger. Van Asten heeft ook slecht nieuws voor het raadslid. Het blijkt in de praktijk voor de gemeente heel moeilijk om die boetes te innen. Er is geen wettelijke grondslag voor het uitwisselen van kentekengegevens tussen landen om de boetes te kunnen incasseren, aldus Van Asten. Daarom wisselen landen ook geen gegevens meer uit en kan Den Haag dus ook niet achterhalen wie de eigenaar is van een auto die illegaal staat geparkeerd. Uitzondering De enige uitzondering is België. Met de zuiderburen heeft Nederland wel een verdrag gesloten. En kunnen ook boetes worden opgestuurd. 'Als deze niet wordt betaald, dan volgt er respectievelijk een aanmaning, dwangbevel per post en een laatste brief', waarschuwt Van Asten. Toch staat de stad niet helemaal machteloos. Als de gegevens van een foutparkeerder niet bekend zijn, wordt bij een eventuele tweede boete een wielklem geplaatst. Zo wordt de eigenaar alsnog gedwongen de openstaande rekeningen te voldoen. Vorig jaar werden 1200 wielklemmen op voertuigen met een buitenlands kenteken geplaatst. Incassobureau Bovendien wordt een incassobureau ingeschakeld om achter buitenlandse foutparkeerders aan te gaan. Iets meer dan een op de vijf boetes kan zo toch nog worden geïnd. De Nederlandse gemeenten zijn al jaren bezig met het zoeken naar mogelijkheden om buitenlandse wanbetalers aan te kunnen pakken, stelt Van Asten ook. Ze hebben daarover onder meer contact met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het laatste nieuws is dat Nederland en Duitsland binnenkort ook een verdrag gaan tekenen. Als dat inderdaad gebeurt kunnen ook de grootste wanbetalers een rekening tegemoet zien als ze hier fout parkeren. Bron: @OmroepWest Foto: @ANP

Uit de Raad van 2 juni 2020

CDA CDA D66 Smallingerland 05-06-2020 14:05

Ronde Tafel Als gast was aanwezig dhr. Luinstra (secretaris GR SW Fryslan) om verdere duiding te geven over de concept jaarstukken 2019, de concept begrotingswijziging 2020 en de concept begroting 2021 GR Fryslan. Na de fair deal in 2019, is de organisatie en begroting anders geworden; de GR is nu de formele werkgever van de WSW medewerkers, andere activiteiten verlopen nu via de individuele deelnemende gemeenten en de NV Caparis. Er werden vragen gesteld over de nog missende loonkosten van het ambtelijk kader personeel in de begroting 2020, waarbij door dhr. Luinstra werd aangegeven dat per 1-1-2020 het kaderpersoneel in dienst is gekomen van de NV Caparis en niet meer in de GR. Debat Met de concept Regionale Energiestrategie Fryslan geeft de provincie Fryslan haar plannen weer hoeveel duurzame energie kan worden geleverd in 2030. In maart 2021 moet een definitief bod aangeleverd worden (samen met de andere 29 RES regio’s) bij de overheid. Het concept bod van 2,3 TWh is dit volgens de opstellers van de RES Fryslan concreet en realistisch en biedt mogelijkheden voor een eventuele hogere doelstelling. Smallingerland streeft naar energieneutraliteit in 2050. De CDA fractie ziet in deze concept RES een 1e stap naar duurzaamheid voor Fryslan, waarbij er een haalbaar bod ligt. Wel vraagt de fractie aandacht voor participatie en betrokkenheid van inwoners van Fryslan en Smallingerland bij het hele proces. Een aantal partijen gaf aan de RES niet ambitieus te vinden en vond dat er grotere stappen genomen kunnen worden. Wethouder de Ruiter gaf aan dat het huidige bod realistisch is voor Fryslan en dat met dit bod niet de kantjes er vanaf worden gelopen. Verder wil hij graag met de fracties bespreken hoe de raad en de inwoners actief kunnen worden betrokken bij verdere stappen. FNP kwam met een amendement op haar eigen voorstel n.a.v. de ronde tafel. Het voorstel behelsde nu om geen onafhankelijk journalistiek verslag te maken van raadsbijeenkomsten, maar wel korte samenvattingen van voorstellen en besluiten en dit op de gemeente website kenbaar te maken. De CDA fractie is geen voorstander van het amendement, aangezien zij vindt dat een partij een eigen verslag kan maken en haar achterban informeren en daarnaast is er voldoende mogelijkheid voor inwoners om vergaderingen bij te wonen en aandacht via de normale media. Bij de reactie van de ELP werd duidelijk dat dit onderwerp een harde eis is geweest van de FNP tijdens de coalitie onderhandelingen en dat de ELP zich aan haar woord zou houden. Een interessante opmerking, aangezien de ELP altijd heeft verwoord dat er geen hard coalitie akkoord lag met duidelijke afspraken. Wethouder Sijperda had al eerder in een brief op het voorstel gereageerd dat het college geen voorstander was (met name een eigen journalistiek verslag), maar met dit amendement liet zij het laatste woord aan de raad. Jaarraportage Carins 2019 CU, CDA en ELP diende een motie in, mede naar aanleiding van een rapport van de Rekenkamer commissie over Carins. De motie hield in om meer en betere sturing te krijgen op (zorg)kosten van Carins, de bedrijfsvoering en een goede prestatie overeenkomst gemeente en Carins. Met de motie wilde de partijen een positieve bijdrage leveren om Carins verder helpen te verbeteren in organisatie en zorg. Wethouder Sipkema vertelde dat 2019 een roerig jaar is geweest, dat er zeker nog zaken zijn die beter kunnen, maar dat Carins ook zelf hiermee bezig is. Hij wil niet dat dit proces zou vertragen door de ingediende motie. Naar aanleiding van de stakende stemmen aangaande de amendement FNP (passieve beheersing Fryske taal nieuwe wethouder), werd dit amendement en het amendement D66 wederom bij het besluit geagendeerd. Ook de ELP kwam met een nieuwe motie om de vacature opnieuw uit te zetten en de sluitingstermijn te verlengen en had zij nog een amendement als verrassing waarbij zij apart wilde stemmen over het profiel nieuwe wethouder en de raadsvisie 2020-2022. Dit met als reden dat de ELP dan tegen het profiel wethouder kon stemmen. De CDA fractie vindt dat de vorming van het zakencollege en de procedure onderhand veel te lang gaat duren en wil spoed in dit dossier. Daarnaast heeft burgemeester Rijpstra vorige week al aangegeven dat de definitieve vacaturetekst zal worden aangepast en dit aan belangstellenden kenbaar gemaakt wordt. Mede daarom stemde zij tegen de amendementen en de motie. Besluit Bezoekerspas en verordening parkeerbelasting 2020: aangenomen Verordening naamgeving en nummering adressen Smallingerland: aangenomen Concept RES Fryslan: aangenomen Amendement Initiatief voorstel FNP verslaglegging raadsbijeenkomsten: (CDA tegen): aangenomen Motie CU/CDA/ELP Carins: aangenomen Motie vreemd ELP (opnieuw uitzetten van de vacature wethouders zakencollege met correcte vacature tekst (CDA tegen): verworpen Amendement ELP apart stemmen wethoudersprofiel en raadsvisie 2020-2022 (CDA tegen): aangenomen Functieprofiel wethouders zakencollege: aangenomen Raadsvisie 2020-2022: aangenomen Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Motie antidiscriminatiebeleid

CDA CDA D66 VVD PvdA Zaltbommel 03-06-2020 10:21

Jongstleden 28 mei 2020 diende Nadine Koster de motie antidiscriminatiebeleid in. Het CDA tolereert geen geweld en discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, geslacht of op welke grond dan ook. Iedereen hoort gelijkwaardig te zijn. Gemeenten hebben een regierol in de aanpak van de bestrijding en preventie van discriminatie. Het alleen bieden van toegang tot een antidiscriminatievoorziening is niet voldoende om zorg te dragen voor een leefbare samenleving voor alle inwoners. De gemeente dient meer te doen dan dat. Meerdere partijen (PvdA-GL, SP, VVD, D66 en ZVV) waren het hiermee eens en hebben mee ondertekend. De motie is uiteindelijk met grote meerderheid aangenomen (CDA, PvdA-GL, SP, VVD, D66, ZVV, CU en Groep Melse). Dit betekent dat we als gemeente met de handreiking antidiscriminatiebeleid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gaan bekijken wat Zaltbommel nodig heeft. Op basis van die evaluatie worden er verdere stappen gezet. Wat die gaan zijn, wordt aan het college en de ambtenaren gelaten. We kijken uit naar de uitvoering van de motie! Voor de geïnteresseerde lezer volgt hierna de motie. De raad van de gemeente Zaltbommel in vergadering bijeen op 28 mei 2020. Constaterende dat: Gemeenten een regierol hebben in de aanpak van de bestrijding en preventie van discriminatie;Gemeente Zaltbommel alleen een verordening heeft over de inrichting van de ADV;In onze gemeente vorig jaar 14 keer een klacht is ingediend bij onze antidiscriminatievoorziening (ADV) Vizier. [1] Overwegende dat: Slechts één op de acht discriminatie-ervaringen wordt gemeld;[2]Het alleen bieden van toegang tot een ADV niet voldoende is om zorg te dragen voor een leefbare samenleving;Voorlichting geven en het verstrekken van informatiemateriaal één van de taken is van ADV Vizier namens de gemeente;Door andere gemeenten meer gebruik wordt gemaakt van de voorlichtingsactiviteiten enpreventiemogelijkheden; Verzoekt het college om: Lokaal antidiscriminatiebeleid te ontwikkelen met als doel discriminatie in de samenleving te voorkomen, een leefbare samenleving voor alle burgers te bevorderen, discriminatie bespreekbaar te maken in alle geledingen van de samenleving, zodat discriminatie wordt herkend en wordt tegengaan;Bij de uitvoeringsparagraaf speciale aandacht te besteden aan het vergroten van het gebruik van het preventief gerichte voorlichtingsaanbod;Dit op te stellen met behulp van de handreiking antidiscriminatiebeleid voor gemeenten van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties[3]; En gaat over tot de orde van de dag. [1] https://vizieroost.nl/wp-content/uploads/2020/04/Monitor-en-WGA-2019-Oost-Nederland-DIGITAAL.pdf [2] Rapportage discriminatie 2018 Gemeente Zaltbommel. https://zaltbommel.raadsinformatie.nl/document/7581900/1/Aanvullende_informatie_Rapportage_discriminatie_2018_Gemeente_Zaltbommel [3] https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/publication-attachment/Handreiking-antidiscriminatie-gemeenten%20%5BMOV-13953983-1.2%5D.pdf

Sociale koers Houten 2020- 2023 vastgesteld: Iedereen doet mee!

CDA CDA SGP D66 PvdA Houten 29-05-2020 17:47

In de raadsvergadering van 19 mei 2020 is de Sociale Koers van de gemeente Houten 2020- 2023 'Iedereen doet mee' vastgesteld. CDA raadslid Willy Boersma legt uit dat 'sociale toegankelijkheid' voor het CDA héél belangrijk is. Hieronder volgt haar bijdrage in het raadsdebat: Twee maanden geleden spraken we over het Programma Sociale Koers. We kwamen er niet uit met elkaar ondanks het vele werk dat was verzet door ambtenaren en wethouder Smith. In de afgelopen twee maanden is een hele stap gemaakt: complimenten aan de ambtenaren en aan de vervangende wethouder! Het raadsvoorstel is aangepast. Zo is duidelijk waarover we beslissen en het voorstel sluit goed aan bij het Programma. Indicatoren zijn toegevoegd aan het programma en tekst is op veel plekken aangevuld. Als CDA hebben we in maart amendement 6 over beslispunt 1 van het raadsvoorstel en motie 7 over LHBTI (als onderdeel van inclusief beleid) ingediend. We vinden, met alle mede-ondertekenaars, dat beide voldoende zijn verwerkt en trekken ze daarom in. We komen wel met een nieuwe motie: over sociale toegankelijkheid. Eén van de insprekers bij de RTG vroeg daar aandacht voor. We hebben het makkelijk over fysieke toegankelijkheid, maar sociale toegankelijkheid is voor ons minder concreet. Wat bedoelen we dan eigenlijk? Hebben we het over de toegankelijkheid van het sociaal loket? Dat is een onderdeel. We hebben het over de toegankelijkheid van de hele samenleving, van alle gemeenschapsvoorzieningen. We willen dat iedereen mee kan doen, met of zonder beperking, op je eigen manier. Zodat je er bij hoort zoals je bent. Wat is dat dan? Ik kan niet voor iedereen spreken, ik kan wel voorbeelden geven. Ga eens in een rolstoel naar het theater. Fysieke toegankelijkheid is dat je in het gebouw kunt komen en dat er een bereikbare plek is in de zaal. Sociale toegankelijkheid is dat bij de koffie vooraf in de foyer niet over je heen wordt gepraat, maar dat er iemand naast je gaat zitten en met jou in gesprek gaat. Iemand met dementie gaat boodschappen doen en staat te stuntelen bij de kassa. Wat was het nummer van je pasje? Contant betalen dan? Kom je daar uit? Het duurt al gauw langer. Heeft de kassière begrip? Hoeveel haast heeft de volgende klant? Hoor je als kind nog bij de groep als je zelf geen vriendjes kunt uitnodigen voor je verjaardag omdat het te duur is? Of omdat je een gehandicapt broertje of zusje hebt? Val je als tiener buiten de groep omdat je kleding niet klopt? Kom je bij het sociaal loket uit je woorden? Kan je met een inspreekmoment meedoen als je niet zo snel bent in het gesprek? Krijg je de tijd en de ruimte? We hebben hier als inwoners allemaal een rol. De gemeente heeft een rol. Dementievriendelijke gemeente, meer weten over beperkingen en hoe we daar rekening mee kunnen houden, voorlichting op scholen over mantelzorger zijn. Ik kan voorbeelden geven, als raad kunnen we proberen een definitie te geven. Maar we kunnen nooit voor iedereen spreken. Daarom vragen we in de motie aan het college sociale toegankelijkheid vorm te geven in samenspraak met betrokken doelgroepen en organisaties. Mensen kunnen het beste zélf vertellen wat voor hen sociale toegankelijkheid is en of ze het gevoel hebben mee te tellen. Want, dat is toch wat we met elkaar beogen. Ook wij als raad hebben een rol in het bevorderen van de sociale toegankelijkheid en dat is precies de reden om als CDA met de PvdA deze motie indienen die mede is ondertekend door GL, SGP, HA! En D’66. Voor het overige….gaan wij van harte akkoord met de Sociale Koers 2020-2023 en we zien graag de concrete uitvoeringsplannen daarvoor tegemoet. Wij wensen de nieuwe wethouder daarmee alle succes!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.