Nieuws van GroenLinks over D66 inzichtelijk

63 documenten

De toekomst van de buurthuiskamer Prinsejagt | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Eindhoven 31-05-2020 00:00

GroenLinks draagt goede buurthuiskamers een warm hart toe, want ze zijn een grote sociale en maatschappelijke verrijking voor een wijk waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en helpen. In de wijk Prinsejagt is in 2016 zo’n buurthuiskamer gestart. De keuze voor de plek heeft voor wat ophef in de wijk gezorgd, omdat er groen en een speeltuin voor verplaatst moesten worden. Uiteindelijk zijn er met elkaar goede afspraken gemaakt, en mag de buurthuiskamer voor een proefperiode van 10 jaar op de Madernolaan staan. Eind goed; al goed?

Helaas niet; er fietst nu na 4 jaar een noodzakelijk, bureaucratisch iets doorheen: de actualisering van het bestemmingsplan. Die moeten namelijk om de zoveel tijd weer bijgewerkt worden. De keuze moest worden gemaakt of de buurthuiskamer een permanente bestemming krijgt of dat we ons aan de eerdere afspraken houden.

GroenLinks is erg blij dat de buurthuiskamer veel bezocht wordt en écht een verschil maakt voor de mensen. Tegelijkertijd vreest de buurt, dat een permanente maatschappelijke bestemming betekent, dat als de buurthuiskamer zou verhuizen het groen dan niet meer terug gaat komen.

Samen met onder andere de ChristenUnie en D66 hebben we naar een oplossing gezocht. We hebben de motie van de ChristenUnie mee ingediend. Hiermee regelen we een paar belangrijke dingen:

de buurthuiskamer kan in de proefperiode (tot 2026) door gaan; de buurthuiskamer heeft (als de evaluatie in 2026 positief is) goede kans om door te gaan; de buurt krijgt bij een verhuizing van de buurthuiskamer hun groen terug; en het versteende pleintje tegenover de buurthuiskamer krijgt een groene bestemming.

Dit voorstel is door de hele raad aangenomen; daar zijn we blij mee! We wensen de buurthuiskamer en de buurt een heel mooie toekomst samen toe!

‘Impasseplan’ voor bestuurscrisis Sittard-Geleen | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Partij voor de Vrijheid Sittard-Geleen 25-09-2019 00:00

De partijen GroenLinks en PVDA hebben een brug geslagen naar de oppositie. PVV en D66 zijn bereid gevonden om samen verantwoordelijkheid te nemen om uit de politieke impasse te komen in Sittard Geleen.

"Ik ben blij dat we als partijen een vernieuwende stap durven zetten om uit de impasse proberen te komen. Niet het wederom inhuren van dure informateurs, maar zelf verantwoordelijkheid nemen en zelf proberen met twee oppositie en twee coalitie partijen te komen tot een oplossing."

Aldus Marco Schipper die gisteren tijdens de extra bijeenkomst in de raadszaal het plan presenteerde om zelf de gesprekken op te pakken met PVDA, D66 en PVV. 

Zijn deze partijen de start van een nieuw te vormen coalitie ? Nee zeker niet. Zie dit als een A-politieke handreiking naar partijen die momenteel in een bijna niet te overbruggen patstelling staan. Dan heb ik het concreet over CDA en GOB. 

We hebben gisteren met elkaar afgesproken om binnen 1,5 week een tussen advies te presenteren aan de fractievoorzitters. 

 

Met vriendelijke groet

Marco Schipper, raadslid GroenLinks SittardGeleen

 

Hieronder kun je de volledige tekst lezen van de bijdrage van Marco Schipper tijdens een extra overleg met twee afvaardigingen per partij op maandag 23 september 2019.

Ook staan hier de artikelen over dit onderwerp uit het blad Binnenlands Bestuur en Dagblad De Limburger.

Bijdrage GroenLinks fractie inzake de Kadernota | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Sittard-Geleen 27-08-2019 00:00

Kadernota (raad 22 augustus 2019)

De weg naar de Kadernota was geplaveid met obstakels: het gebrek aan financiële middelen, de beperkingen van het preventief toezicht, het keurslijf van het bijgestelde begrotingskader, de moeizame vergaderingen van de raadswerkgroep, de geannuleerde raadsconferentie en de uitgestelde behandeling vlak voor de zomer.

Daarmee zijn we er nog niet, want ook de agendering voor vandaag vormt een obstakel. Het is immers een ongelukkig moment, om tegen de achtergrond van het politieke decor uitgebreid in te gaan op de inhoud van de Kadernota. Eerst moet er orde op zaken worden gesteld, om daarna – in nieuwe verhoudingen – de discussie zinvol te doen zijn.

Afgezien daarvan, hebben we natuurlijk te maken met het gegeven, dat deze Kadernota weinig opzienbarends herbergt. Het is de Kadernota van de ingetogenheid. Immers, de financiële ruimte is zeer gering, en dan kun je wel heel veel willen, maar dan krijgt het ook al heel snel veel weg van luchtfietserij. Logisch en begrijpelijk dus, dat deze Kadernota vooral gaat over richtingen en accenten, en in mindere mate over de concreetheid der dingen.

Die ingetogenheid die de Kadernota kenmerkt, vraagt in de gegeven politieke situatie ook om ingetogenheid in de beschouwing ervan.

We hebben dat eerder al met elkaar geconstateerd op 4 juli, toen we oordeelden dat behandeling van de kadernota toen niet opportuun was.

En eerlijk gezegd, is GroenLinks nog steeds van mening, dat ook vandaag nauwelijks sprake kan zijn van een echt debat. Welke betekenis zouden we daaraan mogen toekennen, en wat is de houdbaarheidsdatum ervan? Op die onzekerheid valt amper te bouwen.

Wij stellen ons daarom voor, dat er ruimte moet zijn, om in het najaar – waarschijnlijk in samenhang met de behandeling van de begroting – een dubbelslag te maken.

Ik hoor van de wethouder graag, hoe daaraan verder gestalte te geven.

Het verkiezingsprogramma van GroenLinks is herkenbaar tot uitdrukking gekomen in het coalitieakkoord Samen Duurzaam en in de Kadernota wordt hierop voortgebouwd. Ondanks en dankzij zijn abstractheid, kunnen wij in dit stadium tevreden zijn. Verdere beschouwingen wil ik bewaren tot het moment, waarop daaraan echt betekenis kan worden toegekend.

Niettemin wil ik twee zaken niet onvermeld laten.

Op de eerste plaats wil ik mijn waardering uitspreken voor de open houding van het college, om naar aanleiding van de bespreking in de Rondes te hebben mogen meewerken aan een erratum op de Kadernota. Wat ons betreft een werkwijze die nadrukkelijk navolging verdient. Zo kon in afstemming met D66 vorm worden gegeven aan een betekenisvolle aanvulling op het thema duurzame mobiliteit, waarvoor dank Bert, en kon in een een-tweetje met het CDA de cultuurparagraaf wat sterker worden aangezet. Met de credits voor Andries.

Wat daarnaast veel bijval ontmoet van GroenLinks, is de voorgenomen wijziging in attitude bij de dienstverlening, waarbij er gewerkt gaat worden, ik citeer: ”aan een gezamenlijk proces beleid en uitvoering, gericht op één integrale verordening sociaal domein, gebaseerd op de omgekeerde toets”. Een hele mond vol, maar het komt er op neer dat in de verordening niet de wet- en regelgeving centraal staat, maar de beste oplossing voor de inwoner. Bravo!

GroenLinks had het voornemen, om bij de aanvankelijke behandeling van de Kadernota op 4 juli een motie in te dienen, waarin wordt opgeroepen om samen toe te werken naar een verbetering van de onderlinge verhoudingen.

Ervan overtuigd zijnde, dat iedereen de voorbije weken in de spiegel heeft gekeken en het besef alom aanwezig is, dat Samen Duurzaam ook iets van ons zelf vergt, maakt deze motie overbodig.

Tenslotte wens ik ons allen toe, dat we op korte termijn in hersteld vertrouwen mogen verder bouwen aan onze mooie stad.

 

Math de Loo, fractievoorzitter GroenLinks.

GroenLinks geeft gemeente duw richting duurzame mobiliteit | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Overbetuwe 03-07-2019 00:00

Tijdens de behandeling van de Kadernota haalde een motie van GroenLinks het om de mobiliteit in de gemeente te verduurzamen.

In 2030 moet Nederland 49% minder CO2 uitstoten. Om dit doel te bereiken moeten landelijke overheid, provincies en gemeentes flink aan de bak. De gemeente Overbetuwe heeft hiervoor in 2017 een pakket van maatregelen opgesteld. Hierin stonden echter tot verbazing van GroenLinks geen maatregelen om de mobiliteit te verduurzamen, terwijl het verkeer een kwart van de uitstoot in de gemeente veroorzaakt. Daarom pleitte GroenLinks er in een motie voor hier eindelijk eens flinke stappen in te zetten. Dankzij steun van PvdA, ChristenUnie, D66 en GBO haalde de motie het net.

Met het aannemen van de motie moet het college van B&W voor eind 2019 een visie op duurzame mobiliteit ontwikkelen en met de landelijke overheid en de provincie afstemmen welk aandeel van de 49% CO2-vermindering van het verkeer voor rekening moet komen van de gemeente. Daarnaast moet het college voor het verkeer een pakket aan maatregelen opstellen waarmee het minimumdoel van 49% CO2-vermindering van het verkeer ruimschoots gehaald wordt. Ook moet het college een tussendoel voor 2023 formuleren met bijbehorende maatregelen. De fiets krijgt in alle maatregelen een prominente plaats en er is aandacht voor klimaatrechtvaardigheid.

Een terugblik op de afgelopen verkiezingen | Leiden

GroenLinks GroenLinks D66 Leiden 05-06-2019 00:00

De afgelopen maanden heeft onze campagnecommissie ontzettend hard gewerkt aan het organiseren van allerlei acties en activiteiten om de inwoners van Leiden erop te wijzen dat er weer verkiezingen aankwamen. Nu de Provinciale Statenverkiezingen en Europese Parlementsverkiezingen achter de rug zijn is het tijd voor een terugblik. In dit artikel neemt Stella Koenen je mee in een verslag over hoe de campagnecommissie deze tijd beleefd heeft. 

Provinciale Staten, Waterschappen en het Europees Parlement, het afgelopen half jaar zat vol verkiezingen. Dat betekent dat het een drukke periode was voor iedereen die zich met de politiek bezighoudt, en dus ook voor het campagneteam.  Omdat dit niet de meest populaire verkiezingen zijn, de opkomst tijdens de Provinciale Statenverkiezingen in 2015 was 47,8% en tijdens de Europese verkiezingen 37,3%, lag de focus tijdens de campagne vooral op opkomstbevordering. Hoe krijgen we zoveel mogelijk mensen naar de stembus?

Om die opkomst te bevorderen en mensen te laten weten dat er verkiezingen aankwamen, gingen we langs de deuren en stonden we de dagen voor de verkiezingen op de stations. We hebben veel gesprekken gevoerd met GroenLinks gezinde, maar ook met mensen die een heel ander geluid laten horen. Ook hebben we met dank aan het team en vrijwilligers posters bezorgd zodat GroenLinks door de hele stad zichtbaar was. Zo konden Leidenaren niet aan de verkiezingen ontkomen. Bij GroenLinks Leiden zijn we natuurlijk niet de enige die de opkomst willen bevorderen, hierin kunnen we de hulp van anderen goed gebruiken.

Samenwerking

Iets wat in het kader van deze campagne daarom extra aandacht verdiend is samenwerking. Voor de Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen hebben we samengewerkt met andere GroenLinks afdelingen om een strandschoonmaak actie op te zetten. Delft, Den Haag en Noordwijk deden mee, ook van Dwars en Water Natuurlijk konden we op bijval rekenen. Zo konden we met meer vrijwilligers een grotere impact maken. Én door een grotere actie neer te zetten kwamen we zelfs in het AD. Andere GroenLinks afdelingen hebben vaak dezelfde doelstelling en staan voor dezelfde uitdagingen, het is dus waardevol om het contact hiermee goed te onderhouden. Zo kunnen we gezamenlijk dingen organiseren, maar ook informatie en tips uitwisselen.

Niet alleen binnen de partij hebben we samen gewerkt, ook samenwerken met andere partijen kan waardevol zijn. Samen met PvdA Leiden en D66 Leiden zijn we langs de deuren gegaan voor onze actie “tegeltje eruit, plantje erin”, waarbij we mensen vragen of we een tegel rondom hun huis mogen vervangen door een plantje. Zo maken we Leiden groener terwijl we ook met mensen in gesprek kunnen over de stad en de Europese verkiezingen die er toen aan zaten te komen. Hierin is de eerdergenoemde doelstelling van het verhogen van de opkomst een bindende factor. Alle drie willen we zoveel mogelijk Leidenaren naar de stembus krijgen voor de Europese verkiezingen. Als we onze krachten bundelen kunnen we daarin meer bereiken.

Uitslag en opkomst

Uiteindelijk kunnen we, vooral in Leiden, erg tevreden zijn over de opkomst en de uitslag. In Leiden zijn we bij de Provinciale Statenverkiezingen én de Europese Parlementsverkiezingen de grootste geworden. Bij de Provinciale Statenverkiezingen lag de opkomst op 60,8%, hoger dan het landelijke gemiddelde van 56,2%. Bij de Europese Parlementsverkiezingen lag de opkomst op 51,9%, terwijl de landelijke opkomst 41,9% was. Of de door ons gevoerde campagne daarin het verschil heeft gemaakt is natuurlijk altijd moeilijk te zeggen, maar het is duidelijk dat we aanwezig zijn in Leiden en gezien en gehoord worden.

Door: Stella Koenen

GroenLinks grootste partij bij ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD Partij voor de Vrijheid Hollands Kroon 23-05-2019 05:54

GroenLinks grootste partij bij scholierenverkiezingen 💪 Niet bekend hoe dit zit in Hollands Kroon. Jammer dat RSG Wiringherlant niet meedeed.

Politiek Café GroenLinks Zuidoost ...

GroenLinks GroenLinks D66 Drenthe 21-05-2019 07:38

Politiek Café GroenLinks Zuidoost Drenthe Op zondagmiddag 19 mei ontving GroenLinks ZO Drenthe zo’n dertig belangstellenden, waaronder een afvaardiging van D66 en 50+, voor het Politiek Café in het pas opgeknapte auditorium van het Filmhuis in het Rensenpark. De film VOX POPULI van Eddy Terstall werd vertoond: een satirische komedie over een linkse partijleider met een midlife crisis die probeert om met de populistische ideeën van de schoonfamilie van zijn dochter zijn partij in de peilingen omhoog te krijgen. Na afloop was er met regisseur Eddy Terstall een geanimeerd gesprek over hoe de film tot stand is gekomen. Heel bijzonder was hoe hij de in de film de levensechte werkelijkheid van de Nederlandse politiek kon weergeven: hij kreeg de volle medewerking van de nieuws- en actualiteitenrubrieken. Allerlei BN’ers zoals Pauw en Witteman en Matthijs van Nieuwkerk speelden zichzelf in de film. Daarna werd er gepraat over de verschijningsvormen en effecten van populistische uitspraken en over de feitenvrije politiek die daar vaak bij hoort. Het was bijzonder om te merken hoe actueel deze film nog is, de taal en de gebeurtenissen komen in deze periode vlak voor de Europese Verkiezingen op dezelfde manier in het nieuws. De conclusie was dat eens te meer blijkt hoe elke partij de krachten met andere partijen het beste kan meten door het eigen verhaal zo helder en duidelijk mogelijk over het voetlicht te brengen, daarbij wel rekening houdend met de speerpunten uit het politieke veld.

Na 22:00 alcohol in de avondwinkels? | Nijmegen

GroenLinks GroenLinks D66 Nijmegen 03-04-2019 00:00

Is GroenLinks Nijmegen vóór of tégen de verkoop van alcohol in avondwinkels in het centrum na 22:00u? Dat hangt af van de situatie.

Op dit moment kunnen er in Nijmegen twee vergunningen worden verleend voor avondwinkels in het centrum, en twee buiten het centrum. In de regels staat dat avondwinkels na 22:00u geen alcohol mogen verkopen, maar buiten het stadscentrum kan hiervoor een ontheffing worden gegeven.

Dat vinden we een vreemde regel. Zowel in het centrum als daarbuiten wonen mensen en teveel extra overlast wil je nergens. De AH TO-GO op het station verkoopt al jaren bier na 22:00u. Dat kan omdat voor het station weer andere regels gelden waar de gemeente niet over gaat. Is dat verschil niet vreemd? Een beetje wel. Zorgt die verkoop voor veel overlast? Dat valt misschien wel mee.

Of er extra overlast ontstaat door een avondwinkel, met of zonder alcoholverkoop, ligt aan veel omstandigheden. Denk aan de omgeving van de winkel, maar ook wat de winkel uitstraalt en hoe de mensen die er werken zorgen voor de leefbaarheid in de wijk.

Dat een winkelier zich aan de wet houdt is niet genoeg, wie dat niet doet mag de zaak sluiten. Dat is vrij eenvoudig.

Maar ook het assortiment van een winkel kan een verschil maken: heb je goedkope energiedrank en blikken budgetbier in de schappen, dan trek je waarschijnlijk andere bezoekers dan wanneer je lekkere wijn en lokaal gebrouwen biertjes verkoopt, om twee uitersten te noemen. Nijmegenaren die bezoek hebben maar eerder dan gepland door de voorraad heen zijn kunnen plezier hebben met een avondwinkel en daar heeft verder niemand last van.

Een betrokken winkelier onderhoudt goed contact met bewoners en ondernemers in de omgeving. Zij/hij kan een extra paar ogen in de wijk zijn en communiceren met handhavers, er soms op letten dat auto’s niet dubbel parkeren, dat mensen geen rommel maken op straat, en hangjongeren en dronken passanten aanspreken op overlast. En vanzelfsprekend worden overlastgevers geweerd uit de winkel.

Samen met D66 dient GroenLinks Nijmegen daarom een motie in om het onderscheid tussen avondwinkels binnen en buiten het centrum op te heffen. Of een plek in combinatie met een winkelier geschikt is om alcohol na 22:00u te verkopen? Dat vinden we niet aan ons. Er zijn mensen bij de wijken betrokken die dat per situatie beter kunnen inschatten dan wij.

Als er een grote kans is dat het moet kunnen, met de juiste inzet van de winkelier, dan moeten pilots mogelijk zijn. Als er tijdens de pilot geen toename is van overlast dan moeten regels ruimte bieden voor meer vrijheden. Om ervoor te zorgen dat de inspanningen van winkeliers niet afnemen na de pilot willen we de extra vrijheden voorwaardelijk maken: overlast mag niet alsnog toenemen.

Dus, om terug te komen op de vraag: zijn we vóór of tégen de verkoop van alcohol na 22:00? We vliegen het vrijzinnig aan: vrij als het kan maar streng als het moet.

 

* foto [CC BY 2.0] door rawdonfox

Afgelopen week raadsvergadering ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Harlingen 06-02-2019 22:16

Afgelopen week raadsvergadering hadden wij mystery burger John Bijl op bezoek. In zijn column beschrijft hij hoe het hier gaat. Dankjewel John! Hoopie ‘Compost heeft een heel sociaal aspect,’ zegt Stephanie Geurtz (GroenLinks). Ze dient in de gemeenteraad van Harlingen haar voorstel in voor buurtcompostbakken. In de hoofdstad zijn daar goede ervaringen mee. ‘In heel Amsterdam staan al 30 van die bakken,’ legt ze uit. Goed voor het milieu, maar ook voor de saamhorigheid. ’Het is een levendige activiteit geworden,’ zegt Geurtz. Ze stelt voor om een onderzoek te starten of het project ook in Harlingen zou kunnen werken. Levendig is ook de reactie op haar motie. ‘Wat u als raad een tijdje terug heeft gedaan, is het Afvalbeleidsplan vaststellen,’ begint wethouder Harry Boon. Na het voorstel van Geurtz mag hij het als eerste van commentaar voorzien en blijkbaar zit de wethouder niet op de motie te wachten. ‘In het plan is opgenomen dat we zullen overgaan tot het verstrekken van compostvaten aan adressen,’ vertelt Boon. ‘Het idee is om dat dit voorjaar te gaan doen.’ ‘We hebben het college de opdracht gegeven te onderzoeken of de gemeente 100 procent circulair kan worden,’ memoreert Hendrik Sijtsma (CDA) een eerdere motie. ‘Nog voordat het college met het antwoord daarop komt, dient u deze motie in. Ik vind dat vreemd,’ zegt Sijtsma bedompt. De CDA’er ziet ook wat praktische bezwaren. ‘Een composthoop moet aan nogal wat regels voldoen,’ weet hij. ‘De motie behelst een onderzoek,’ interrumpeert Wim Wildeboer (Wad'n partij). ‘De problemen die u noemt, komen daar dan vast ook naar voren?’ vraagt hij. Ze zouden deze in Amsterdam ook opgelost moeten hebben, denkt Wildeboer. ‘Ik ben ingegaan op het kopje ‘constaterende dat’ uit de motie,’ licht Sijtsma toe, hoewel de stemming van een motie alleen gaat over de opdracht aan het college – het zogeheten dictum van de motie. ‘Ik sluit me aan bij het CDA,’ zegt Gerrit-Jan de Vries (VVD) kortaf. ‘Ik verbaas me over GroenLinks,’ zegt De Vries nog. ‘We hebben nu twee moties van jullie gehad over het milieu en dat soort dingen — en toen we bij de begroting investeerden in groen en al die dingen meer, stemde u tegen.’ Geurtz blijft roerloos. Inmiddels leidt het voorstel tot een politieke variant van het schoolpleinspelletje hoopie, waarbij dit keer Geurtz’ voorstel onderop komt te liggen en de rest zich er luidruchtig bovenop stort. ’Ik beschouw de motie als heel enthousiast,’ vindt Tjepke van der Pol (D66) — waarmee hij een nieuw synoniem voor ‘sympathiek’ gevonden lijkt te hebben. Hij zal de motie dan ook niet steunen. ‘De wethouder heeft keurig verwoord in welk deel van het proces zij zitten,’ vindt Van der Pol. Maar Geurtz heeft geen zin om te wachten op het onderzoek. ‘Afwachten is niet zo mijn ding,’ zegt ze. ‘Ik had eigenlijk verwacht dat u de motie zou intrekken,’ reageert Johan Erents (HOOP) streng. ‘De wethouder was toch vrij duidelijk in zijn toezegging met compostbakken te komen.’ Wildeboer deelt die analyse. ‘Als je het plan van de wethouder en de motie combineert, dan zijn we er toch uit?’ Uiteindelijk is het burgemeester Roel Sluiter die voorstelt de motie aan te houden. Na de knopen geteld te hebben, is ook Geurtz het daarmee eens. Na afloop van de vergadering blijft alleen het gedachte-experiment liggen wat er was gebeurd wanneer Geurts met een informeel mailtje het idee bij de wethouder had gedropt. Wellicht had Boon het idee graag meegenomen. Hoe dan ook is een verwijt dat Geurtz haar voorstel welbewust politiek heeft willen maken, al snel flauw. Politici hebben soms meer succes nodig dan een ik-neem-het-mee van de wethouder. En als ze vanuit dat begrip nou ook elkaar dat meer zouden gunnen, hoeft niemand in Harlingen nog op z’n compostbak te wachten.

Betere democratie door Wet Open Overheid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 Rotterdam Prins Alexander 02-01-2019 00:00

GroenLinks en D66 dienen vandaag de Wet open overheid (Woo) in. De wet regelt dat overheden meer informatie uit zichzelf openbaar moeten maken. Zo komt er meer transparantie. Ook hebben kritische burgers en journalisten voortaan meer en makkelijker toegang tot informatie. Dit zorgt voor een beter functionerende democratie. De Woo vervangt de huidige Wet openbaar bestuur (Wob).
 
GroenLinks-Tweede Kamerlid Bart Snels: "Een democratie kan alleen functioneren door tegenmacht. Daarvoor is informatie nodig. De overheid is van ons allemaal, dus de informatie van de overheid is ook van ons allemaal. Deze wet regelt dat de overheid meer informatie uit zichzelf openbaar moet maken."
 
D66-Tweede Kamerlid Steven van Weyenberg: "Met deze aanpassingswet staat het doel van een meer open overheid recht overeind. Maar we maken met de aanpassing de wet beter uitvoerbaar en goedkoper. Ik ben blij met de steun die wij hiermee hebben gevonden bij de Rijksoverheid en lokale overheden."
 
De Woo werd al in 2016 door de Tweede Kamer aangenomen. In de Eerste Kamer waren er bezwaren over de kosten en de uitvoerbaarheid. In overleg met het kabinet zijn GroenLinks en D66 nu tot een aangepaste wet gekomen. Met deze aanpassingswet blijft het doel van de wet in stand: een meer actieve openbaarheid.
 
Lees hieronder de aanpassingswet.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.