Nieuws van D66 over PvdA inzichtelijk

8 documenten

D66 en PvdA willen extra steunmaatregelen voor sekswerkers en aanpassing gemeentelijk beleid

D66 D66 PvdA Enschede 10-06-2020 11:53

Gisteren werd bekend dat de gemeente Enschede sekswerkers die vanwege de Coronacrisis hun werk nog tot zeker september niet uit mogen oefenen toch financieel gaat steunen. Eerder, naar aanleiding van vragen van Deniz Dönmez en Gertjan Tillema, gaf het college aan geen aparte behandeling voor sekswerkers te willen.

Stap in de goede richting

De ondersteuning die de gemeente nu toch biedt is een belangrijke stap in de goede richting. Op deze manier kunnen sekswerkers die direct in financiële problemen zijn geraakt direct geholpen worden. Echter gaat dit op basis van de regels vanuit de bijstand. Sekswerkers kunnen nog steeds geen aanspraak maken op bijvoorbeeld de Tozo-regeling, zoals andere zelfstandig ondernemers wel kunnen. Dat zit hem vooral in het feit dat veel sekswerkers via de zogenaamde ‘Opting-in-regeling’ werken. Dit is een soort fictief dienstverband die allerlei voordelen zou moeten hebben, maar in de praktijk vooral betekent dat sekswerkers en niet gezien worden als zelfstandig ondernemers en niet als werknemers. Daardoor kunnen ze als enige groep ondernemers in deze tijd geen aanspraak maken op andere regelingen dan de bijstand.

Daarom roepen PvdA en D66 het college van B&W op sekswerkers op eenzelfde wijze te gaan ondersteunen als andere ZZP’ers. Om deze oproep kracht bij te zetten zal zo nodig tijdens de eerste raadsvergadering een motie worden ingediend.

Symptoom

Maar we willen een stap verdergaan dan alleen ondersteuning in Coronatijd. Wat D66 en PvdA betreft zijn de problemen die zich nu voordoen een symptoom van een groter probleem. Daar waar sekswerk volgens de wet ‘gewoon’ werk is, is het dat in de praktijk niet. Bijna onmogelijke regels om aan te voldoen om in aanmerking te komen voor een vergunning is daar een voorbeeld van. Maar ook lopen sekswerkers tegen allerlei praktische problemen aan, zoals het niet kunnen aanvragen van een PIN-apparaat, omdat er Amerikaanse systemen voor gebruik worden en die leveranciers mogen (of willen) niet leveren aan sekswerkers.

Daarom willen we dat de gemeente met nieuw beleid komt, wat uitgaat van veilige werkplekken, in plaats van de huidige insteek van repressie. Ook hiervoor zullen we de komende raadsvergadering met een motie komen.

Het bericht D66 en PvdA willen extra steunmaatregelen voor sekswerkers en aanpassing gemeentelijk beleid verscheen eerst op Enschede.

In tijden van de coronacrisis: Europese solidariteit, nu!

D66 D66 CDA PvdA Nederland 31-03-2020 11:18

In tijden van de coronacrisis: Europese solidariteit, nu!

Van inzamelingsacties tot steunpakketten en van de heldhaftigheid in de zorg tot de overuren in de supermarkten: met onze nationale solidariteit zit het in deze coronacrisis wel goed. Dat is fantastisch, maar niet genoeg om deze crisis het hoofd te bieden. Wat we nu nodig hebben is levensreddende Europese solidariteit. Als het kabinet zich dat niet snel realiseert, zullen we de pijnlijke consequenties nog lang moeten dragen, schrijft Rob Jetten.

“Ik heb mij afgelopen weekend enorm geschaamd over de opstelling van de Nederlandse regering.” Dat schreef een bezorgde burger mij in de eerste brief die hij ooit in zijn 56 levensjaren aan een volksvertegenwoordiger stuurde. Hij was niet de enige. En er was alle reden toe.

Terwijl Duitse ziekenhuizen Nederlanders opnamen en bijna alle andere Europese landen patiënten en beschermingsmiddelen met elkaar uitwisselden, liet Nederland zich van z’n schraalste kant zien. Geheel in de traditie van zijn voorganger Jeroen Dijsselbloem (PvdA), neemt Wopke Hoekstra (CDA) dit moment van humanitaire crisis te baat om de zwaar getroffen Zuid-Europeanen de les te lezen over begrotingsdiscipline. Een boekhoudersvingertje temidden van hartverscheurend menselijk lijden.

Dat de mechanismen van de economische eenwording van de eurolanden nog steeds een ‘work in progress’ zijn en daarom nog wel eens haperen, staat natuurlijk buiten kijf. De eurozone staat nog steeds in de steigers.

Ondanks serieuze hervormingspogingen in bijvoorbeeld Griekenland en Portugal zijn pensioenleeftijden vaak nog te laag en belastingapparaten inefficiënt. Er wordt vooruitgang geboekt, maar het resultaat kan niet in één klap worden bereikt. Net zo als dit kabinet ondanks goede wil niet in één keer de Nederlandse reputatie van belastingparadijs kan afschudden. Dat we bij een grootschalige gezamenlijke inzet van geld dus ook alvast voorzichtig vooruit moeten kijken naar de lange-termijn consequenties is volstrekt logisch. Maar welke rechtvaardiging bestaat er om onze vrienden en Europese lotgenoten de rug toe te keren in hun uur van nood?

De Nederlandse boekhoudersbotheid dreigt uit te monden in een grote diplomatieke ramp. Het zijn de landen en de mensen met wie we ons geopolitieke en economische lot delen die zich nu het eerst van ons dreigen af te keren. Driekwart eeuw na onze bevrijding is de Europese belofte van lotsverbondenheid dankzij hard werk, opofferingsgezindheid en overtuiging grotendeels ingelost. We zijn allemaal rijker en gelukkiger geworden. We zijn als Europeanen uit vrije democratische gevormde overtuiging zo met elkaar vergroeid geraakt dat wantrouwen in de Portugese staatsfinanciën zich al snelt vertaalt in wantrouwen in onze bloedeigen gedeelde munt.

Wat we in deze uitzonderlijke omstandigheden nodig hebben is het tegenovergestelde van wat de Nederlandse houding op dit moment is. Het opgeheven vingertje moet naar beneden. De hand moet open worden uitgestrekt.

De geschiedenis klopt op onze deur. Er moet een antwoord komen. Of we nu willen of niet. De grote historische scharniermomenten komen nooit gelegen. Niemand is voorbereid. Niemand heeft zijn antwoord klaar. De vraag is of we uit onze gewone patronen kunnen breken. In tijden van voorspoed kunnen we naar hartenlust de koele rekenmeesters uithangen. In uitzonderlijke tijden van menselijk nood moeten we in de eerste plaats warmbloedige medemensen zijn. De enige vraag die nu telt is simpel: hoe kunnen we deze ramp samen zo goed mogelijk doorkomen?

Het kabinet heeft door instemming met het versoepelen van de budgetregels al laten zien dat het begrijpt dat dit een uitzonderlijke situatie is. Hoekstra zei in de Tweede Kamer ook al de ‘onderuitputting’ van de Europese begroting te willen gebruiken voor hulp: een startbedrag van driehonderd miljard euro.

Maar als we echt willen laten zien een loyaal en solidair lid te zijn van onze Unie dan moeten we nu een andere toon aanslaan. Er ligt een hele wereld tussen fiscale middelvingers en blinde fiscale transfers. Wij Nederlanders laten ons graag voorstaan op onze pragmatische inborst. Het zou de ergste vorm van ideologische starheid verraden als we dan nu ook niet alle mogelijke oplossingen en middelen overwegen om hier samen sterker uit te komen.

Voor wie niet gelooft in morele verantwoordelijkheid, is er nog altijd de logica van het eigen belang. Investeerders in de eurozone baseren zich op vertrouwen in het vermogen samen politiek te handelen. Als Nederland scheuren blijft trekken in dat vermogen, is er straks weinig over van het weefsel van onze eigen economie. En nog belangrijker: als we de zuidelijke landen nu niet helpen zijn er na de crisis nog maar weinig kansen voor Nederlandse ondernemers. De president van het Europees Parlement, waar de belangen van alle Europeanen worden vertegenwoordigd, verwoordt dit beter dan wie dan ook: “The selfishness of some governments must be contrasted. Without the single market, to whom will they sell their tulips?”

Het coronavirus trekt zich niets aan van de landsgrenzen. De economische ramp die het aanricht in Europa ook niet. Er bestaat nu geen Nederlandse, Duitse, Franse of Spaanse oplossingen. Samenwerking met andere landen is nu letterlijk van levensbelang. Nu is het moment voor solidariteit. Dat begint bij onszelf. Kabinet, stop met blokkeren. Neem verantwoordelijkheid. Denk mee. Voor anderen en voor onszelf.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Raadsvragen: Vervolgvragen parkeren op het marktplein in Oud Gastel

D66 D66 GroenLinks PvdA Halderberge 19-12-2018 19:28

Geacht college,

Naar aanleiding van het artikel in BNDeStem van 11 december jl. over‘zorgen over parkeren Mark Gastel’, de informatie over het parkeren op de Markt in de Halderbergse Bode van 12 december jl. ende antwoorden op onze vragen van 14 december jl., heeft onze fractie de volgende vervolgvragen.

In de Halderbergse Bode staat vermeld dat de gemeente tegemoet komt aan de wens van de ondernemers (en bezoekers) om extra parkeerplaats te realiseren. In het artikel in BNDeStem staat dat er onlangs gesproken is met ondernemers tijdens een vergadering van de Gastelse Ondernemers Vereniging. Wij zijn benieuwd van welke ondernemers het parkeren op de Markt een wens is en van welke bezoekers (aantal en wanneer gemeten) het de wens is om te parkeren op de Markt? Graag zouden wij daarvan verslagen willen inzien waaruit de wens blijkt van zowel ondernemers en bezoekers. Gaat u na deze proefperiode ook anderen dan het bestuur van de Gastelse Ondernemers Vereniging betrekken bij de evaluatie, zoals de Heemkundekring, de TIG, Jumbo, alle ondernemers aan en rondom het marktplein (en verder) en natuurlijk ook inwoners, want zoals we al eerder zeiden is het marktplein van ‘iedereen’? Graag zouden we ook deze evaluatie willen inzien. Graag zouden we ook het parkeeronderzoek willen inzien die in november jl. heeft plaatsgevonden.

Wij zien met belangstelling uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

fractie van Progressief Halderberge (PvdA, D66, GroenLinks),

Claudia van Domburgh en Frits Harteveld, fractievoorzitter

Terugkijken op de begrotingsbehandeling

D66 D66 VVD CDA PvdA GroenLinks SGP Dordrecht 17-11-2018 20:00

We hebben de eerste begrotingsbehandeling in de nieuwe bestuurlijke periode achter de rug. Een mooi moment om eens te reflecteren op dat proces. Wat wordt goed opgepakt? Waar moet er een tandje bij? En waar hebben wij de focus op gelegd? Laten we positief beginnen. Het college heeft met haar eerste begroting daadwerkelijk lef getoond. Er wordt fors extra geïnvesteerd in de stad. Enkele voorbeelden daarvan zijn de 5 miljoen voor innovatie rondom welzijn, zorg en armoede. De 10 miljoen om ontwikkelingen op de spuiboulevard en spoorzone in gang te zetten en nog eens 5 miljoen voor de campusontwikkeling bij het leerpark. Op onderdelen hadden wij andere keuzes gemaakt dan dit college, maar in de basis is er een werkbare begroting met lef afgeleverd.

 

Vanuit D66 hebben we op een aantal onderdelen willen bijsturen. Allereerst financieel. Het college past een aantal boekhoudkundige handigheden toe. Zo is de reserve onderwijshuisvesting leeg geklopt en is gekozen voor een andere afschrijvingsmethodiek rondom investeringen in wegenonderhoud. Daarmee ontstaat weliswaar tijdelijk ruimte op de begroting, maar de rekening daarvan volgt na 2022. Het college verkoopt dit financiële beleid met een toverformule en die houdt in dat nieuw beleid en investeringen het verdienvermogen van de stad vergroten. Voorlopig zien wij iets anders. De begroting is al in 2022 niet meer sluitend. Let wel, op dat moment begroten we al dik 2 miljoen aan ‘onzekere’ extra inkomsten. Samen met de fractie CU-SGP hebben wij de motie ‘realistisch begroting 2.0’ ingediend die unaniem is aangenomen. We gaan met de voltallige raad aan de slag met een nieuwe financiële strategie waarin ook de financiële ratio’s een plek krijgen.

 

Rondom het fysieke domein zijn we kritisch op de woningbouwprogrammering en de duurzaamheid. Dit leeft in de stad en dat is logisch. De keuzes die we maken, tekenen de stad decennia. Welk type woningbouw moeten we waar programmeren om te bouwen aan de stad die wij willen zijn? Dat gesprek gaat nu te veel over statistiek, terwijl het moet gaan over welke ontwikkelingen nodig zijn om te bouwen aan krachtige, leefbare wijken. Natuurlijk zijn meer dure woningen nodig om de balans te herstellen, maar laten we starters, studenten en mensen die zijn aangewezen op sociale huurwoningen niet vergeten! Rondom de duurzaamheid gaat het er vooral om dat we meer aandacht te besteden aan het hier en nu. We dienden daarom samen met GroenLinks en CDA De motie ‘een groen steuntje in de rug’ in. Als gevolg daarvan moet het college nu komen met een uitwerking van een revolverend fonds voor verduurzaming voor particulieren. Ook kregen we samen met de fractie VVD de Motie van ‘Levendige naar bruisende binnenstad’ voor elkaar. Het college moet aan de slag met het verlevendigen van de binnenstad en ondernemers beter faciliteren als zij iets voor de stad willen betekenen.

We hadden twee stevige moties samen met de PvdA rondom het organiseren van huiswerkbegeleiding en samen met GroenLinks en de VSP rondom de arbeidsparticipatie van langdurig op een uitkering aangewezen Dordtenaren. Ruim 2100 van hen zijn zelfs al langer dan drie jaar aaneengesloten afhankelijk van de bijstand. 2100 Dordtenaren profiteren niet van de economische groei. Niet omdat zij niet willen, maar omdat zij niet competitief genoeg zijn voor de arbeidsmarkt! We hebben het college daarom opgeroepen om samen met de Sociale Dienst Drechtsteden, het bedrijfsleven en het onderwijs een innovatieve pilot te ontwerpen om deze Dordtenaren, weer een echte kans te bieden op een baan. We hebben deze moties uiteindelijk met ruime toezegging van de wethouder tijdelijk teruggetrokken.

 

Kevin Noels, fractievoorzitter

College Veendam 2018 – 2022: GB, PvdA, VVD en D66!

D66 D66 VVD PvdA Veendam 02-05-2018 10:18

  Veendam bereikt principeakkoord De vier partijen GemeenteBelangen, PvdA, VVD en D66 hebben afgelopen weekend een principeakkoord bereikt voor de komende raadsperiode. Het college zal bestaan uit de drie huidige wethouders en namens de PvdA ...

#D66 #Veendam

Vorige week was Paul Guldemond bij ...

D66 D66 VVD PvdA Amsterdam 12-03-2018 10:43

Vorige week was Paul Guldemond bij het ZZP debat. Daar riep hij onder meer op om op scholen ook ondernemersvaardigheden te onderwijzen. Dat betekent dat overheid, onderwijs en ondernemers nog meer moeten gaan samenwerken. Verder wil D66 voor ZZP'ers: 🏡 zorgen voor meer betaalbare woon- en werkruimte 🚲 investeren in de beste infrastructuur, voor het OV, fietspaden én online! 💼 zorgen voor een collectief pensioen en verzekeringen Wat kan de gemeente volgens jou nog meer doen voor ZZP'ers?

Van ondernemersdebat tot inkoop-app

D66 D66 ChristenUnie CDA PvdA Arnhem 08-03-2018 22:13

Ondernemend Arnhem, publiek en politiek gingen woensdag 7 maart met elkaar in gesprek over hoe Arnhem de meest MKB-vriendelijke gemeente kan worden. Voorbij partijbelangen en holle retoriek als ‘minder regels’ ontdekten de deelnemers concrete mogelijkheden om de regionale economie te versterken.

Naast wethouder economie Ron König gingen woordvoerders van PvdA, CDA, ChristenUnie, OKA, CIRCLES, CCA, Kiemt en PBA met elkaar het gesprek aan in ’t Taphuys. Het debat was een initiatief van D66 Arnhem en werd geleid door kandidaat-raadsleden Hans de Vroome en Christian Lorist. Door de lagerhuis-opzet ontweken ze de valkuilen van een verkiezingsdebat, en kwam men tot concrete oplossingen.

MKB-vriendelijkste gemeente

Over de vraag of Arnhem de meest MKB-vriendelijke gemeente van Gelderland kan worden, zijn de aanwezigen het snel eens. “OKA ondersteunt deze ambitie. En ik durf de stelling wel aan dat MKB-vriendelijk zijn een uitstekende basis is voor economische groei,” aldus Peter de Haan (AKZO en OKA). “Dan moet Arnhem wel mee gaan doen aan de jaarlijkse MKB-meting”, concludeert raadslid Hans de Vroome.

Concrete kansen voor Arnhem

De ondernemers zagen goede kansen voor een digitaal ondernemersloket. Daarnaast was er opvallend veel steun voor de circulaire economie. Hierbij zagen de aanwezigen een grote rol voor de gemeente. De gemeente koopt naar schatting voor 150 miljoen per jaar in. Luc Kikkert (Kiemt): “Een gemeente die circulair inkoopt kan juist het lokale MKB helpen. Al moeten kleinere ondernemers soms wel even op weg geholpen worden.”

Lokale inkoop-app brengt alles samen

“De gemeente kan beter met het lokale MKB samenwerken, en tegelijkertijd lokaal én circulair inkopen”, koppelde kandidaat raadslid Christian Lorist de verschillende kansen en behoeften aan elkaar. “Met een inkoop-app kunnen regionale ondernemers hun producten en diensten aanbieden, en kunnen inkopers van de gemeente hen makkelijk vinden en betrekken bij de inkoopprocedure. Transparant en eerlijk de lokale kwaliteiten benutten.”

Beschouwing op de Berkellandse begroting van 2018

D66 D66 PvdA Berkelland 08-11-2017 18:36

De regeerperiode van deze coalitie en deze  raad zit er bijna op.

De hoogste tijd om de eindrekening op te maken.  En niet alleen een financiële rekening maar ook op de doelen die  vier jaar geleden gesteld zijn. Hebben we de leefbaarheid van de kernen bewaard, rekening houden met een afname en veranderende wensen van onze inwoners? Zijn de nieuwe taken op het gebied van het Sociale Domein goed opgepakt? En wat is het effect van de bezuinigingsmaatregelen?

Deze vragen kunnen niet simpelweg met alleen “ ja”  beantwoord worden. Inwoners waarderen de gemeente met het cijfer 6.5 als het gaat over samenwerking.  En dat is natuurlijk voldoende , maar D66 vindt dat de lat hoog moet liggen.  Het mag en moet eigenlijk altijd beter. Gewoon omdat het kan. Ondernemers waarderen Berkelland met een tweede plek in Gelderland als MKB -vriendelijkste gemeente. En in heel Nederland zijn we beland in de top zeven, ook een hele grote prestatie.

En daar mogen we met zijn allen hier heel trots op zijn!

Vier jaar geleden zagen we een structureel tekort op ons afkomen van zo’n 6 miljoen.  Vandaag zien we in de Begroting 2018 dat er geen tekort  is en ook geen overschot. Precies wat de raad wil.

We hebben nu dus een financieel mooi begrotingsopzet voor 2018. En daarbij zijn ook de wensen van de raad van de afgelopen jaren in verwerkt en de recente wensen van de raad vanuit de voorjaarnota.

Op dit moment  is er ook een sluitende meerjarenbegroting van  € 100.000 jaarlijks. De lasten voor onze inwoners zijn daarbij de afgelopen negen jaren gedaald of slechts met het inflatiepercentage gestegen.

D66 staat altijd voor een verantwoorde financiële wijze van besturen. Het evenwicht vinden tussen rentmeesterschap en potverteren is niet nodig: wel een moderne kijk op de gemeentelijke kas en vindingrijkheid.  D66 vindt dat  deze balans is gevonden Zonder dat was er vandaag nu niet dit financieel resultaat. Er zijn echter nog genoeg uitdagingen voor 2018 en verder.

Tijdens de voorjaarsnota hebben we voor drie van deze uitdagingen moties ingediend. Personeelsbeleid, Geurbeleid en Woningmarktbeleid. Wat betreft de eerste twee moties zien wij dat er inmiddels stappen zijn gezet. Bij  woningmarktbeleid zien we dit nog niet. Het is nog geen 1 januari, maar we hopen dat er al wel vorderingen te melden zijn. Tempo is hier wel geboden!

Want als afgelopen week 250 belangstellenden zich in Eibergen melden voor 20 appartementen en 12 woningen is er iets aan de hand. We zien een verschil tussen de theorie op papier en de alledaagse werkelijkheid. Wij vinden dat deze belangstellenden de kans moeten krijgen om in Eibergen te blijven wonen of zich van buitenaf te kunnen vestigen. We zien ze liever aan de Berkel in Eibergen dan aan de Berkel in Lochem!

De vergrijzing is een feit. Het College doceert ons dit al jaren.

Maar hoe actief is het College zelf in? Dit valt ons echter tegen.

Wat te denken van het project Woongemak. Dit project is er om bewoners meer bewust te maken van de mogelijkheden om hun woning geschikter te maken voor de toekomst. Het zou topprioriteit moeten zijn. In de begroting 2015 staat het project er nog letterlijk in. In de begroting 2016 en 2017, het doel nog wel, maar de projectnaam “Woongemak” is verdwenen. Maar wel zien we in de Begroting 2018 wel een nieuwe titel “Lang zal ze wonen”. Met daarbij ook nieuwe  hand uitgestoken om weer opnieuw geld op te halen.

Voorzitter wij denken dat het geld in de begroting 2018 hard nodig is voor dit onderwerp en daarom gaan we geen motie ingediend om het geld te blokkeren. Maar het college moet aan de Raad op korte termijn een evaluatie sturen van het project Woongemak.

Wij kunnen nergens een evaluatie, actie of enig resultaat  van het project “ Woongemak” vinden. Daar kunnen we met “Lang zal ze wonen” dan mooi lering uit trekken.

Het buitengebied moet vitaal blijven: Het sloopfonds draagt hierin bij. Maar ook met elkaar een scherpe discussie voeren wat we vinden wat wel en niet kan in het buitengebied. Het buitengebied behoort niet alleen tot de agrarische ondernemingen maar ook aan hen die er fijn willen werken, wonen en recreëren. De meerderheid van de raad met  daarbij de uitdrukkelijke steun van PvdA en GL vinden dit gelukkig ook.

Goed dat in de huidige begroting geld is vrijgemaakt voor nieuw beleid. Bijvoorbeeld voor de voorbereidingen van de Omgevingswet. In deze wet worden 26 bestaande wetten opgenomen en het 120 aantal Algemene Maatregelen van Bestuur teruggebracht naar 26.

Maar vooral moeten wij  samen met onze  inwoners en ondernemers in Berkelland verder  voorbereid worden in de “omslag in denken” : in plaats van een reactieve toetsing naar een proactieve samenwerking. Er is meer invloed voor inwoners en ondernemers. Zaken staan niet meer op zichzelf, alles moet met de uiteindelijke besluit meegenomen worden. En dat op heldere en duidelijke manier die voor iedereen te volgen is.

Goed dat via de nog te maken dorpsvisie/-plan voor een van de kleine kernen op deze manier  gewerkt gaat worden.

Want daar gaat het tenslotte om: onze inwoners.

Tenslotte voorzitter,

Een vooruitblik op de toekomstige raadsperiode :

Berkelland heeft een open visie op de Veranderende Samenleving.

De afgelopen 10-tallen jaren is in Nederland -dus ook na de herindeling in Berkelland-  de verhouding tussen inwoners en de gemeente nogal drastisch veranderd. Inwoners verwachten van de gemeente dezelfde dienstverlening als van de beste bedrijven en gedragen zich vanzelfsprekend als consumenten.  Inwoners verwachten maatwerk en geen eenheidsworst.

Het is aan ons – bestuurders- scherp te blijven dat we ingezette transitie van “ wij bepalen wat goed voor u is”  tot “ we zijn gelijkwaardige samenwerkende partners –  nog sneller, steviger en structureler blijven inzetten.

Dat betekent voor het gemeentebestuur dat onze invloed steeds meer gefragmenteerd wordt. Kunnen en willen loslaten en vertrouwen op deze samenwerking waaruit een oplossing komt is dan een basisgedachte. Actief experimenteren en van beide kanten leren en ervaren staat hierbij centraal. Continu leren en dit blijven herhalen vervangt  het klassiek beleid maken .

Terugkijkend is het proces van de herinrichting van het winkelgebied in Eibergen hier al een goed voorbeeld van.

En u begrijpt met onze visie op het toekomstig besturen waarom we juist inzoomen op de lokale samenwerking in plaats een opschaling naar een groot Achterhoeks Parlement.

Voorts vragen wij u aandacht voor de motie “ onafhankelijke mantelzorgondersteuner”  die raadsbrede ondersteuning heeft.

Ik dank u voor uw aandacht,

Jolanda Kuipers, Fractievoorzitter D66 Berkelland

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.