Nieuws van PvdA over VVD inzichtelijk

13 documenten

Voortgang Woon- en winkelcomplex Concourslaan-Tuinweg te Hoofddorp

PvdA PvdA VVD CDA Haarlemmerliede en Spaarnwoude 05-07-2020 07:31

In het kader van de voorgenomen centrumvernieuwing Hoofddorp is zo’n 10 jaar geleden gestart met een proces om het woon- en winkelcomplex Concourslaan-Tuinweg te ontwikkelen.

Het grootste gedeelte wordt ontwikkeld door Square Garden BV. Zij hebben de door hen verworven panden intussen gesloopt.

Een kleiner deel (Concourslaan 53-55) wordt ontwikkeld door de eigenaren Khemai en Bakker. Zij doen dit op basis van ‘zelfrealisatie’.

Op 5 november heeft de gemeente de eigenaren van Concourslaan 53-55 een onherroepelijke vergunning verleend voor het door hen ingediende bouwplan.

De VVD, CDA, HAP en PvdA zijn van mening dat het woon- en winkelcomplex zo snel als mogelijk gerealiseerd moet worden. Er bereiken ons ook veel signalen van ondernemers en omwonenden. De straat is nu zeer onaantrekkelijk, hetgeen niet bevorderlijk is voor de omzet van ondernemers en voor het woon- en leefklimaat van omwonenden.

Helaas zien wij geen enkele voortgang. Wel heeft ons vandaag een raadsadres namens de heren Khemai en Bakker bereikt waarin een verklaring wordt gegeven voor het uitblijven van voortgang. De verklaring zou gezocht moeten worden in:

een door Square Garden BV ingediend bezwaar bij de gemeentelijke bezwaarschriftencommissie en bij de rechtbank;  een wijziging van het bouwplan; een trage reactie van de gemeente op vragen m.b.t. de voorgenomen wijziging van het bouwplan.

Bovendien wordt in het raadsadres gesteld dat het college in haar brief van 24 juni 2020 onterecht beweert dat de advocaat van  Khemai en Bakker in zijn brief van 3 april 2020 duidelijk heeft gemaakt dat zij geen enkele intentie zouden hebben om hun bouwplan te realiseren.

 

De VVD, HAP, CDA en PvdA hebben grote behoefte aan duidelijkheid over dit dossier en hebben daarom de volgende vragen aan het college gesteld:

Bent u het eens met de in het raadsadres genoemde redenen voor de vertraging in het ontwikkelproces? Wij zien graag een gedetailleerde motivering van uw antwoord tegemoet. Na de vergunningverlening heeft de ontwikkelaar 26 weken de tijd om met de werkzaamheden te starten. Bent u op basis van uw antwoord op vraag 1 bereid deze termijn te verlengen? Kunt u uw antwoord motiveren? Geven het raadsadres met bijlagen en uw antwoorden op voorgaande vragen een compleet beeld op de huidige situatie met betrekking tot de ontwikkeling van de percelen Concourslaan 53-55? Zo nee, kunt u ons dan voorzien van de ontbrekende informatie?

HAP , VVD, CDA en PvdA

Het bericht Voortgang Woon- en winkelcomplex Concourslaan-Tuinweg te Hoofddorp verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Voortgang Woon- en winkelcomplex Concourslaan-Tuinweg te Hoofddorp

PvdA PvdA VVD CDA Haarlemmermeer 05-07-2020 07:31

In het kader van de voorgenomen centrumvernieuwing Hoofddorp is zo’n 10 jaar geleden gestart met een proces om het woon- en winkelcomplex Concourslaan-Tuinweg te ontwikkelen.

Het grootste gedeelte wordt ontwikkeld door Square Garden BV. Zij hebben de door hen verworven panden intussen gesloopt.

Een kleiner deel (Concourslaan 53-55) wordt ontwikkeld door de eigenaren Khemai en Bakker. Zij doen dit op basis van ‘zelfrealisatie’.

Op 5 november heeft de gemeente de eigenaren van Concourslaan 53-55 een onherroepelijke vergunning verleend voor het door hen ingediende bouwplan.

De VVD, CDA, HAP en PvdA zijn van mening dat het woon- en winkelcomplex zo snel als mogelijk gerealiseerd moet worden. Er bereiken ons ook veel signalen van ondernemers en omwonenden. De straat is nu zeer onaantrekkelijk, hetgeen niet bevorderlijk is voor de omzet van ondernemers en voor het woon- en leefklimaat van omwonenden.

Helaas zien wij geen enkele voortgang. Wel heeft ons vandaag een raadsadres namens de heren Khemai en Bakker bereikt waarin een verklaring wordt gegeven voor het uitblijven van voortgang. De verklaring zou gezocht moeten worden in:

een door Square Garden BV ingediend bezwaar bij de gemeentelijke bezwaarschriftencommissie en bij de rechtbank;  een wijziging van het bouwplan; een trage reactie van de gemeente op vragen m.b.t. de voorgenomen wijziging van het bouwplan.

Bovendien wordt in het raadsadres gesteld dat het college in haar brief van 24 juni 2020 onterecht beweert dat de advocaat van  Khemai en Bakker in zijn brief van 3 april 2020 duidelijk heeft gemaakt dat zij geen enkele intentie zouden hebben om hun bouwplan te realiseren.

 

De VVD, HAP, CDA en PvdA hebben grote behoefte aan duidelijkheid over dit dossier en hebben daarom de volgende vragen aan het college gesteld:

Bent u het eens met de in het raadsadres genoemde redenen voor de vertraging in het ontwikkelproces? Wij zien graag een gedetailleerde motivering van uw antwoord tegemoet. Na de vergunningverlening heeft de ontwikkelaar 26 weken de tijd om met de werkzaamheden te starten. Bent u op basis van uw antwoord op vraag 1 bereid deze termijn te verlengen? Kunt u uw antwoord motiveren? Geven het raadsadres met bijlagen en uw antwoorden op voorgaande vragen een compleet beeld op de huidige situatie met betrekking tot de ontwikkeling van de percelen Concourslaan 53-55? Zo nee, kunt u ons dan voorzien van de ontbrekende informatie?

HAP , VVD, CDA en PvdA

Het bericht Voortgang Woon- en winkelcomplex Concourslaan-Tuinweg te Hoofddorp verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Coronafonds voor acute problemen

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Flevoland 31-05-2020 14:52

Op initiatief van de coalitie in Flevoland, bestaande uit PvdA, VVD, GroenLinks, CDA, CU en D66, is Provinciale Staten 27 mei akkoord gegaan met een nieuw fonds ter bestrijding van de gevolgen van de coronacrisis.

Door het coronavirus is Nederland in een economische en sociale crisis beland en hebben veel inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en culturele instellingen het moeilijk. Het kabinet heeft diverse landelijke crisisregelingen geïntroduceerd om ondersteuning te bieden. Dit zijn voor een groot deel regelingen voor de kortere termijn en met een beperkte omvang. De mate waarin de maatregelen effectief zullen zijn in Flevoland is nog onbekend. Ook is onduidelijk en onzeker of er maatregelen voor de wat langere termijn zullen komen, specifiek voor Flevoland.

Daarom heeft PvdA Flevoland samen met een aantal andere fracties een motie ingediend, in de vergadering van Provinciale Staten Flevoland van 27 mei, om per direct een Coronafonds in te stellen. De motie roept het College op om een budget van maximaal 4 miljoen euro aan te wenden voor urgente maatregelen die gerelateerd kunnen worden aan de coronapandemie, waar geen ruimte voor is in bestaande reguliere budgetten en die niet voor compensatie van het Rijk in aanmerking komen.

Dekking kan gevonden worden in de algemene reserve (eventueel buiten de kaders van het weerstandsniveau). Het College wordt gemandateerd om maatregelen te nemen die urgent en direct noodzakelijk zijn, of direct cofinanciering genereren, of een multiplier effect hebben. Bij de Najaarsnota zal het College gevraagd worden om verantwoording af te leggen over de eventuele uitgaven uit het fonds en dit te betrekken bij de aanpak die nodig is voor de langere termijn. Van belang is dan ook dat er een breder inzicht is in welke inhoudelijke en financiële inzet nodig is op de strategische middellange- en lange termijn.

Voor ons was het belangrijk dat de omvang van het beschikbare bedrag voldoende zou zijn om het College echte slagkracht te geven zodat ook daadwerkelijk effectieve maatregelen genomen kunnen worden. Het gaat om de beste combinatie van het opvangen van de grootste klappen en steunmaatregelen ter stimulering van de economie, duurzame ontwikkeling en sociale infrastructuur. Zo heeft dit fonds het grootste nut voor Flevolandse inwoners en ondernemers.

Voor het herstelbeleid op de strategische middellange- en lange termijn moet het College brede welvaart als uitgangspunt nemen. Hierbij is de economie belangrijk, maar gaat het ook om andere zaken die mensen belangrijk vinden: gezondheid, onderwijs, veiligheid, de toegankelijkheid van voorzieningen, de kwaliteit van onze leefomgeving en sociale gelijkheid. Dit sluit naadloos aan op het schrijven van het Centraal Planbureau (CPB), het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een briefadvies aan het kabinet.

Opvallend is, tenslotte, dat oppositiepartijen Forum, PVV en 50+ de motie niet gesteund hebben en daarmee ondernemingen, instellingen en verenigingen juist nu in de kou laten staan.

Willem de Jager, fractievoorzitter PvdA Flevoland

Het bericht Coronafonds voor acute problemen verscheen eerst op PvdA Flevoland.

Duidelijkheid en ondersteuning voor ondernemers in Zevenaar

PvdA PvdA D66 VVD CDA Zevenaar 26-05-2020 19:19

In de raadsvergadering van woensdag 14 mei was de PvdA, samen met de andere oppositiepartijen vastberaden om alle ondernemers in de gemeente Zevenaar vrij te stellen voor de terrasbelasting (precario) en de reclamebelasting voor heel 2020. Zoals misschien bekend, zijn de (horeca-) ondernemers niet gecharmeerd van de houding van de gemeente Zevenaar over de terrasbelastingen en ook niet over de manier waarop daarover wordt gecommuniceerd. Heel begrijpelijk.

Een korte terugblik over de terrasbelasting voor 2020 is hier wel zo handig. Tijdens de begrotingsbehandeling in november 2019 heeft de volledige oppositie gepleit voor het afschaffen van de voorgenomen verhoging van 50% van de precariorechten. Lokaal Belang en CDA bleven vasthouden aan de 50% verhoging. In april hebben de oppositiepartijen in de gemeenteraad, naar aanleiding van de Corona-crisis, een motie ingediend om financiële steun te bieden aan ondernemers in Zevenaar. Ook dit werd weggestemd door Lokaal Belang en CDA.

PvdA, VVD, D’66, SP, GL, SZ, allemaal lokale partijen, hebben afgelopen raadsvergadering een nog verder gaand voorstel ingediend met als doel meer ondersteuning en duidelijkheid voor de Zevenaarse ondernemers. Onze motie zou ondernemers vrijstellen van het betalen van reclame- en precariobelasting over heel 2020. Niet meer dat gedoe met “naar rato van sluiting”, of “grote van het terras”, “wel of niet 1,5 meter afstand”. De oppositiepartijen wilden duidelijkheid geven aan onze ondernemers. Het niet hoeven betalen van precario- en reclamebelastingen draagt bij aan het verminderen van de kosten, waarmee de kans wordt vergroot dat omzetverlies niet leidt tot een faillissement en/of ontslag van medewerkers. Het helpt ondernemers bij het nemen van de juiste beslissingen.

In de week van de raadsvergadering bleek al gauw dat het college haar eigen aannames had gedaan over onze motie. De PvdA heeft daarop de motie en haar toelichting verscherpt. De intentie van de motie was altijd om niet aan het ondernemersfonds te komen. Hierover is in de media en bij ondernemend Zevenaar een verkeerd beeld ontstaan, dat we gelukkig hebben kunnen bijstellen. De motie biedt juist duidelijkheid en geeft een beetje ademruimte. En is écht nodig als aanvulling op landelijke maatregelen.

Tijdens de behandeling heeft de coalitie (Lokaal Belang & CDA) aangegeven dat we te vroeg zijn, we doen al zoveel, wacht toch de landelijke maatregelen af, het kost te veel, we willen meer onderzoek, maar ook dat wij als oppositie verwarring hebben veroorzaakt door onduidelijke communicatie. Afleidingsmanoeuvres volgens mij. Mijn eigen interpretatie? Het was een afleiding van het feit dat het eigenlijk een hele goede inhoudelijke motie was, waar niemand tegen kon zijn, ook het CDA en Lokaal Belang niet. Uiteindelijk heeft te motie het net niet gehaald 14 stemmen tegen, 13 stemmen voor, waarbij drie leden van het CDA vóór de motie stemden. Dat laatste zal intern in deze fractie voor het nodige geharrewar hebben gezorgd.

De PvdA Zevenaar is ervan overtuigd dat ons voorstel juist nu ertoe doet. Nu duidelijkheid geven aan de (horeca)ondernemers. We kunnen niet langer wachten ter voorkoming van faillissementen en ontslag van personeel. Kijk wat dat doet met de aantrekkelijkheid van het centrum als de helft van de horeca straks dicht is. Ons voorstel kost de gemeente ongeveer €.150.000. Veel geld, maar bekijk het eens in verhouding met de begroting van de gemeente. Duidelijk is dat menselijk leed van faillissementen en gedwongen ontslagen niet uit te drukken is in geld. Het college, de fractie van CDA & Lokaal Belang willen liever wachten. De motie van de oppositie heeft het net niet gehaald. Maar ook laat de sfeer waarin het debat plaats heeft gevonden een bittere nasmaak achter. We hadden als gemeenteraad zoveel goed kunnen doen, duidelijkheid en ondersteuning aan de (horeca)ondernemers van de gemeente Zevenaar. Samen, met elkaar. En niet verdeeld.

Wil je de volledige tekst van de motie van de oppositiepartijen lezen? 2020.05.14 Motie Duidelijkheid & Ondersteuning Ondernemers

Het bericht Duidelijkheid en ondersteuning voor ondernemers in Zevenaar verscheen eerst op PvdA Zevenaar.

Motie corona-steunpunt ondernemers en organisaties

PvdA PvdA VVD D66 CDA Heiloo 24-05-2020 15:59

Op 19 mei dienden we een motie in om ondernemers en organisaties in Heiloo te ondersteunen bij het implementeren van alle coronamaatregelen.

Helaas is deze motie verworpen.

We stelden het volgende voor in de motie:

Veel ondernemers, organisaties en sportverenigingen in Heiloo maken zich gereed hun activiteiten weer op te starten, nu de beperkende maatregelen i.v.m. het coronavirus worden versoepeld. Zij lopen hierbij aan tegen ingewikkelde en (voor niet ingewijden) soms moeilijk te doorgronden voorwaarden en beperkingen, welke bovendien door wijzigingen in (toepassing en interpretaties van) de noodverordening in de tijd wijzigen. Ondernemingen en organisaties hebben behoefte aan extra vergunningen of tijdelijke ontheffingen, bijvoorbeeld om een terras uit te kunnen breiden of om buiten activiteiten te kunnen ontplooien die voorheen binnen gebeurden.

Wij vragen de gemeenteraad:

Een goed toegankelijk ambtelijk steun- en meedenkpunt in te stellen waar ondernemers en organisaties terecht kunnen als zij vragen hebben over de coronamaatregelen. Dit steun- en meedenkpunt is uitdrukkelijk bedoeld om ook advies op maat te geven, en dient niet alleen als doorgeefluik van de lijst met voorwaarden. De portefeuillehouders het mandaat te geven ruimhartig om te gaan met het verlenen van vergunningen c.q. tijdelijke ontheffingen van beperkingen voor gebruik van de publieke ruimte door ondernemers en organisaties, en de aanvragen hiervoor met spoed af te handelen. Bijvoorbeeld de werkafspraak dat iedere indiener/aanvrager binnen 24 uur een gemotiveerde uitspraak van de gemeente ontvangt op zijn/haar verzoek. Verantwoording kan achteraf plaatsvinden, door middel van een maandelijkse rapportage aan de raad van verleende extra vergunningen en ontheffingen i.v.m. het coronavirus. Vergunningen en ontheffingen die op deze wijze worden afgegeven gelden voor één jaar c.q. korter indien de restricties vanuit de noodverordening niet meer van toepassing zijn.

De motie is helaas verworpen.

Voor stemden: PvdA, HeilooLokaal, GBH, D66

Tegen stemden: VVD, CDA, Heiloo2000

Het bericht Motie corona-steunpunt ondernemers en organisaties verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Pvda de Fryske Marren over het lokale corona pakket

PvdA PvdA VVD De Fryske Marren 17-05-2020 09:44

De door tijdgebrek in de Raad van 13 mei jl niet uitgesproken reactie van de Pvda- fractie vd gemeente De Fryske Marren over het lokale corona pakket van het college en de motie van de VVD cs. hierover:

Mr. De Voorzitter,

De uitbraak van het coronavirus (COVID-19) heeft ook Nederland zwaar geraakt. Niet alleen vanwege het aantal besmettingen en doden door het virus, maar ook door alle maatregelen om verdere verspreiding te voorkomen. Kortom het heeft er nogal ingehakt. Een woord van waardering is op zijn plaats voor de zorgmedewerkers.

Bedrijven, horeca, kappers, sportscholen, de sport, cultuur, de burger, maar vooral ook de zorgmedewerkers, iedereen wordt er door geraakt.

Mr. De voorzitter,Kijkend naar de bedrijven, De bedrijven die een beroep hebben gedaan op de verschillende fondsen die zijn ingesteld, moeten zsm. hun aangevraagde subsidies ook ontvangen. We hebben het college daar al eerder naar gevraagd en gaan er vanuit dat dit inmiddels is of snel wordt ingevuld.

Niet alleen bedrijven en instellingen, maar ook bij ons als gemeente pakken donkere wolken zich samen. Financieel zwaar weer is door de coronacrisis te verwachten en we kijken dan ook huiverend uit naar wat de crisisnota en de kadernota voor ons in petto heeft. Het is duidelijk dat de horeca een zware periode doormaakt, en we mogen hopen dat we het opbrengen om het mogelijk te maken om op 1 juni weer open te kunnen gaan.

We hebben vorige week een door de vvd geregelde webinar gehouden en kunnen horen hoe met name de horeca haar wensen op tafel heeft gelegd. Inmiddels hebben we kennis kunnen nemen van de Lokale mogelijkheden en voorwaarden die het College aan de horeca in onze gemeente heeft voorgelegd.

Wij zijn benieuwd naar de mening van de horeca sector over de plannen van het college. Daarvoor heeft men de tijd tot 18 mei as. In dat verband zal onze fractie op dit moment dan ook geen steun gegeven aan de voorliggende VVD motie.

Mr. De voorzitter,

Een aantal zaken die in de motie worden genoemd worden deels ingevuld door het lokale pakket. Wij willen ruimte geven voor goed gedegen en gedragen overleg.De motie spreekt onder andere over het overwegen van vrijstelling van precario, het gratis gebruiken van de openbare ruimte. Wat dat betekent voor het gebruik van de openbare ruimte, daarover is overleg nodig. Tussen sector, college en raad en omwonenden. Geef elkaar die ruimte en dwing elkaar niet in het keurslijf van het detailniveau van de motie.

Duidelijk is dat er naast de horeca ook andere sectoren, aandacht vragen voor hun problemen.Toerisme, sport, recreatie en horeca vormen een belangrijke economische factor voor werkgever en werknemer in de gemeente De Fryske Marren. Om de belangen van deze sectoren te dienen gaan wij er van uit dat het college van burgemeester en wethouders een aangepast en flexibel beleid voeren onder de huidige, buitengewoon bijzondere omstandigheden waarin ondernemers en betrokkenen de nadelige gevolgen ondervinden van de corona crisis van belang is dat horecaondernemers, winkeliers, sport( kantines), dorpshuizen, cultuur en het verenigingsleven in onze gemeente gedurende de corona crisis waar mogelijk extra kan worden gefaciliteerd en tijdelijke aanpassingen zo nodig kan worden toe gestaan. Daarvoor aandacht te hebben en in nauwe samenwerking met vertegenwoordigers van de verschillende sectoren , ondernemers, omwonenden en omliggende bedrijven om te komen tot een sectoraal plan van aanpak.

Mr.De voorzitter,

Het gebruik van de openbare ruimte waar ook niet horecabezoekers gebruik van moeten maken, en dus in het gebied zich ophouden hebben eveneens te maken met de 1,5 meter afstand. Van belang is te zorgen voor voldoende gemeentelijke capaciteit om de her-openingsplannen van de verschillende ondernemers door maatwerk, tijdig te beoordelen en indien mogelijk en van belang, onder voorwaarde, een tijdelijk gedoogbeleid te voeren.

Waar we aandacht voor vragen is voor het naar voren halen van projecten. Er zijn voorbeelden te noemen waar al in 2019 krediet voor is vastgesteld en die nog steeds op uitvoering wachten. We willen niet dat straks alles weer “losgaat”, de gemeente alsnog allerlei zaken in bv. de infrastructuur moet uitvoeren, waar we met zijn allen last van hebben. Het zal niet begrepen worden.Het voelt als traag beleid, nu is het tijd snel te handelen. Pak dit op.

Dank u.

Het bericht Pvda de Fryske Marren over het lokale corona pakket verscheen eerst op PvdA De Fryske Marren.

’s-Hertogenbosch na de acute coronacrisis een steunpakket voor inwoners, ondernemers en instellingen

PvdA PvdA VVD s-Hertogenbosch 24-04-2020 07:26

Een ongekende en langdurige klap voor samenleving en economie, die ligt helaas in het verschiet. De afgelopen weken waren rijk en gemeenten vooral in de weer met het managen van de acute crisis. Hoe houden we de gezondheidszorg overeind, hoe gaan we de verspreiding van het virus tegen, hoe steunen we direct in broodnood rakende inwoners en ondernemers? Daarop gaven we in Den Haag en ’s-Hertogenbosch zo goed mogelijk antwoord.

De vraag die echter onbeantwoord op tafel ligt is die van de middellange tot lange termijn. Want nu zeker is dat ook de komende maanden de wereld niet zal zijn zoals we die kenden weten we ook dat de maatschappelijke effecten ongekend groot zullen zijn. In de horeca, de detailhandel, de bouw, de evenementenbranche, de culturele sector – het zal er nog lange tijd stil of veel rustiger zijn. En dat leidt per definitie tot verdampende omzetten en daarmee tot verdampende banen.

Als fractie hebben we in ‘s-Hertogenbosch de blik op de troebele horizon ná deze eerste maanden gericht.

Voor de acute crisis vertrouwen we op de bestuurders die aan het roer staan om de noodzakelijke maatregelen te nemen. En als we vinden dat men de plank mis slaat – zoals bij de veel te trage uitvoering van bijstand voor ZZP’ers (LINK), de aangekondigde huurverhoging (LINK) of het wegvallen van tafeltje dekje voor ouderen in wijken (LINK)- sturen we uiteraard bij.

Voor de langere termijn pakken we zelf het roer beet. Want het grootste risico dat we als samenleving lopen is dat we nu als overheid acuut geld in de economie pompen door bedrijven in nood te steunen (terecht) maar dat we straks met lege handen staan. Want wat is straks ons antwoord op duizenden inwoners in broodnood, op culturele instellingen aan de financiële rand van de afgrond, op zorginstellingen die kampen met een toename van jongeren en psychiatrisch patiënten in de problemen, op sportclubs die het financieel niet meer redden?

Om die reden namen we als PvdA Den Bosch samen met de VVD het initiatief om het College te verzoeken scenario’s in kaart te brengen (LINK). Welke impact verwachten we voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke en culturele instellingen? Welk steunpakket kunnen wij hun bieden en hoe kunnen we dat financieren? Ook ontvingen we namens burgemeester Mikkers een spoorboekje met een eerste aanzet hoe we tot zo’n steunpakket kunnen komen. Dat debat zullen de fractievoorzitters begin mei in een extra vergadering met elkaar voeren.

Voor ons staat voorop dat we kwetsbare inwoners en de publieke ruggengraat in onze gemeente zo sterk mogelijk door deze crisis willen loodsen. Dat betekent dat we bijzonder kritisch zullen zijn ten aanzien van nieuwe ambities zoals Kruithuis (LINK) of Groot Tuighuis (LINK) die een extra beslag leggen op de begroting. Dat betekent ook dat we niet meedoen aan onverantwoord paniekvoetbal over de rug van de culturele sector (LINK). In tijden van crisis helpt het als we eerst in kaart brengen hoe groot het probleem is, voorts bedenken wat ons antwoord daarop moet zijn én hoe we dat financieren. Met een scherp oog op de (financiële) mogelijkheden maar bovenal met een warm hart voor de Bossche samenleving.

Het helpt als jullie ons blijven voeden met waar we de grootste kwetsbaarheden als PvdA’ers zien.

Blijf gezond!

Pieter Paul Slikker

Fouad Kabbouti

Jolanda van Gool

Desirée Coense

Gert-Jan van Rooij

Het bericht ’s-Hertogenbosch na de acute coronacrisis een steunpakket voor inwoners, ondernemers en instellingen verscheen eerst op PvdA Den Bosch.

Schriftelijke vragen over bezuinigingen minimabeleid

PvdA PvdA VVD Tytsjerksteradiel 26-02-2020 13:46

Schriftelijke vragen 25 februari 2019 ex art 56 RvO ingediend door PvdA, GL, VVD en PvdB

Op 27 februari staan de verordeningen Maatschappelijke participatie en de individuele inkomenstoeslag opiniërend op de agenda van de raad.

In de verordening worden de effecten van de wijzigingen zichtbaar. Op 27 februari kan de raad input geven op de effecten van een deel van de voorgenomen bezuinigingen op het gebied van armoedebestrijding. Dit betekent dat er door de raad mogelijk wijzigingen voorgesteld worden en nog amendementen en of moties ingediend kunnen worden. Het is de bevoegdheid van de raad om de verordening vast te stellen.

Is het college het met ons eens dat de raad uiteindelijk besluit hoe de verordeningen eruit gaan zien Is het college het met ons eens dat er mogelijk nog aanpassingen op de voorgestelde verordening kunnen plaatsvinden? Is het college het met ons eens dat niet eerder dan na de besluitvormende behandeling van de genoemde verordeningen definitief vaststaat hoe en of de voorgenomen maatregelen in de verordening komen en eruit gaan zien?

Tot onze verbazing lezen wij in de minimagids van 2020 dat de voorgestelde wijzigingen voor de verordeningen waaronder het overhevelen van alle verstrekkingen ten behoeve van kinderen in armoede van de verordening naar het kindpakket al doorgevoerd en gepubliceerd zijn. De voorgenomen wijzigingen ten aanzien van maatschappelijke participatie staan ook al gewijzigd in de minimagids, de toegangsgrens is verlaagd naar 110% en ook op de gemeentewebsite is deze wijziging al doorgevoerd. Bij de Individuele inkomenstoeslag is ook de verhoogde toegangsgrens al aangepast. Dit – nogmaals- terwijl de verordening nog moet worden vastgesteld door de raad.

Hoe kan het dat het college de wijzigingen al publiceert in de minimagids en op de website? Waarom loopt het college vooruit op bevoegdheden en besluiten van de raad? Op welke grond zijn deze verordeningen nu reeds ingegaan? Heeft de raad u daarvoor mandaat gegeven op enig moment? Is dit proces juridisch en bestuurlijk juist? En heeft u als college de algemene rechtsbeginselen in acht genomen? Rechtszekerheid, gelijkheidsbeginsel en evenredigheidsbeginsel zijn, zeker voor een kwetsbare doelgroep, van groot belang. Kan het college aan de burgers verantwoorden waarom de wijzigingen nu al doorgevoerd worden en al gepubliceerd worden terwijl dit nog zowel opiniërend als besluitvormend in de raad behandeld gaat worden?

Met publicatie voor besluitvorming negeert u de raad en haar bevoegdheden. De voorgestelde wijzigingen worden eenmaal door de raad vastgesteld met terugwerkende kracht – vanaf januari 2020- uitgevoerd.

Aan een regeling wordt alleen terugwerkende kracht verleend als daar een bijzondere reden voor is. Tot de inwerkingtreding verandert er niets in het recht, pas daarna worden aan wat er in de periode van terugwerkende kracht is voorgevallen dezelfde rechtsgevolgen verbonden als aan wat na de inwerkingtreding zal gebeuren.

Wat is hier de bijzondere reden? Kunt u de reden goed onderbouwen? Worden verordeningen met terugwerkende kracht doorgevoerd om al een deel van debezuiniging te realiseren? Hoeveel blijft er daadwerkelijk van de voorgenomen bezuiniging over voor dit jaar alsalle uren van ambtenaren om dit met TWK door te voeren ook nog meegeteld worden?

Aan belastende bepalingen kan slechts in uitzonderlijke gevallen terugwerkende kracht worden verleend. Dat kan dan hooguit tot de dag waarop het van kracht worden van de bepalingen voldoende duidelijk door de betrokkenen kon worden voorzien.

Wat betekent dit voor de later in de verordening ingevoerde voorwaarden voor het verkrijgen van individuele inkomenstoeslag en de bijdrage maatschappelijke participatie voor burgers die aangevraagd hebben voor het vaststellen van de verordening? Aanvragen voor de datum van inwerkingtreding van de verordening moeten met terugwerkende kracht verwerkt worden. Dat is een extra belasting voor het ambtenarenapparaat. Wat zijn de kosten hiervan?

In dit voorjaar (april) komt de Verordening Individuele Inkomenstoeslag wederom op de agenda van de raad, deze keer voor 8K en Tdiel samen.

Waarom wachten we niet op deze behandeling? Waarom is dit niet duidelijk met de raad gecommuniceerd ? Gaat het college er van uit dat de Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2020voor 8K en Tdiel er anders uitziet dan de verordening op de agenda van 27 februari?Zo ja, om welke wijzigingen gaat het dan? Onze samenwerkingspartner de gemeente 8K heeft een heel ander beleidskader voor armoedebestrijding vastgesteld. Ambtenaren van de Werkmaatschappij moeten verschillend beleid uit gaan voeren, kunt u ons inzichtelijk maken wat dit kost?

Graag zien wij de antwoorden op onze vragen zo spoedig mogelijk tegemoet.

Het bericht Schriftelijke vragen over bezuinigingen minimabeleid verscheen eerst op PvdA Tytsjerksteradiel.

De toekomst van de Startversneller

PvdA PvdA SGP VVD CDA Gelderland 25-02-2020 10:33

De vorige periode heeft Provinciale Staten in Gelderland zich sterk gemaakt voor een breed instrument gericht op startende ondernemers. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de Startversneller; een voucherinstrument dat voor Gelderland wordt uitgevoerd door Oost NL.  Deze regeling is na moties in 2016[1] en 2017[2], uiteindelijk op 1 maart 2018 van start gegaan. In oktober 2018 is dit instrument ook van start gegaan in de Provincie Overijssel.[3]

In de startnotitie ‘Accenten economische beleidsperiode’[4] geeft Gedeputeerde Staten aan meer focus te willen aanbrengen in het economisch beleid en meer te willen aansluiten bij de landelijke Kennis en Innovatie Agenda’s. Wij maken ons zorgen of bij een te scherpe focus het brede startersbeleid dat de afgelopen acht jaren in Gelderland succesvol[5] is geweest (zie ook de evaluaties) in het gedrang komt. De Startversneller is nu juist een breed instrument dat voor en door Gelderse starters, ongeacht de branche, kan worden gebruikt. Juist dit instrument helpt ze door middel van trainingen en coaching om als startende ondernemer een goede start te maken. Wij, maar vooral de startende ondernemers in Gelderland, hebben nu behoefte aan helderheid over al dan niet continueren van de Startversneller als breed economisch instrument.

Coaching, training en opleiding Startende ondernemers die maximaal vijf jaar zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel kunnen een voucher van maximaal € 1.000,-aanvragen voor coaching, training en opleiding bij ontwikkelingsmaatschappij Oost NL. Voor ondernemers die al verder zijn in hun ontwikkeling is de Groeiversneller ontwikkeld. Bedrijven die voor een groeispurt staat kunnen een groeiplan indienen bij Oost NL. Zij kunnen in aanmerking komen voor vouchers en leningen om die groeistap te versnellen. Bovendien krijgen zij toegang tot een relevant kennisnetwerk en innovatieve expertise in Gelderland.

Vragen aan Gedeputeerde Staten

Samen met CDA Gelderland en SP Gelderland hebben wij een aantal vragen ingediend aan Gedeputeerde Staten. De portefeuillehouder Economie en Innovatie is gedeputeerde Christianne van der Wal. Wij willen het volgende weten:

Is Gedeputeerde Staten het met ons eens dat de Startversneller in de huidige vorm moet blijven bestaan, juist omdat dit voor elke Gelderse starter (ongeacht de branche) een waardevol instrument kan zijn? Is de gedeputeerde van mening dat het belangrijk is voor de continuïteit en herkenbaarheid dat niet telkens de voorwaarden van de instrumenten worden aangepast? Kan de gedeputeerde aangeven wat de financiële consequenties zijn als het instrument de Startversneller de komende drie jaar in de huidige vorm blijft bestaan? En of dit benodigde budget beschikbaar is binnen de Ambitie Economie en Mobiliteit? Kan de gedeputeerde aangeven wie de afgelopen periode gebruik gemaakt heeft van de Startversneller en welk (economisch) effect dat heeft gehad op de continuïteit van de bedrijfsvoering? Kan de gedeputeerde aangeven wat de economische consequenties zijn als de Startversneller buiten de ‘accenten’ komt te liggen?

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/de-toekomst-van-de-startversneller/

━━━━━━━━━━━━━━━

Bronnen:

[1] 16M29:  20 juni 2016 (ingediend door CDA, SP, PvdA, CU en 50Plus)

[2] 17M15 : 1 maart 2017 (ingediend door: CDA, CU, VVD, PvdA, SP, SGP, 50Plus)

[3] De Startversneller kan gezien worden als een opvolger van de zogenaamde ‘Ik start smart’-regeling, toentertijd uitgevoerd door de Kamer van Koophandel.

[4] PS2019-772

[5] PS2020-104 en PS 2109-048

Het bericht De toekomst van de Startversneller verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Grote zorgen over de werkwijze van de gemeenteraad

PvdA PvdA VVD Geldrop-Mierlo 27-09-2019 14:25

PvdA Geldrop-Mierlo, SAMEN en VVD Geldrop-Mierlo hebben gezamenlijk een brief naar de gehele raad en het college gestuurd, omdat ze zich ernstige zorgen maken over de manier van werken in onze raad.  De reden is een duidelijke vermindering in de openheid en van het debat. De partijen vinden dit reden tot grote zorg.

Het komt niet geheel als verrassing. Op 2 juli schreven we al dat de achterkamertjes weer in opmars zijn in Geldrop-Mierlo (zie artikel achterkamertjes terug). Bij de behandeling van het dossier Hofdael werd dit weer pijnlijk duidelijker. De hazen hadden al gelopen voordat de vergadering begon. Vooraf was al bepaald door een aantal partijen dat ze niks inhoudelijks gingen zeggen. Ondanks alle informatie op tafel en alle tijd die al was gegeven, wilde men toch nog eens ‘goed naar het dossier kijken’. Een duidelijk geval van tijdrekken en ontwrichten van een proces dat al jaren loopt. Het gevolg is dat het bestuur van Hofdael nu opstapt per 1 januari 2020 en we als gemeente met lege handen staan. Deze werkwijze tast het vertrouwen in de politiek aan, blijkt ook uit de column die de volgende dag in het ED stond.

De situatie waarin we ons nu bevinden lijkt erg op de tijd van voor 2016. Toen was er ook geen ruimte voor debat, werd erg veel in de achterkamertjes bepaald. Er was sprake van een duidelijke machtspolitiek en vertragingstechniek voor eigen politiek gewin; niet in het algemene belang. Dit veranderde pas nadat DGG uit de coalitie werd gezet, de betreffende motie van wantrouwen beschrijft de situatie van toen erg duidelijk. Sindsdien was de sfeer heel open en werd er op een inhoudelijke en constructieve wijze politiek gevoerd.

Als PvdA Geldrop-Mierlo, SAMEN en VVD Geldrop-Mierlo willen we niet terug naar de achterkamertjes. Daarom hebben we een spoeddebat aangevraagd, zie hier onze brief.

 

Richard van de Burgt

 

Het bericht Grote zorgen over de werkwijze van de gemeenteraad verscheen eerst op PvdA Geldrop-Mierlo.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.