Nieuws van D66 over GroenLinks inzichtelijk

11 documenten

Gescheiden inzameling grondstoffen op scholen

D66 D66 GroenLinks Lansingerland 23-07-2020 15:15

De raad heeft op 16 juli 2020 ingestemd met de opdracht aan het college om de inzameling van grondstoffen op scholen te beschouwen als algemeen belang en te starten met het project Afvalvrij voor scholen. D66 is blij dat het college voortvarendheid de motie van de raad, die eerder op initiatief van GroenLinks en D66 werd aangenomen nu heeft uitgewerkt.

Goede voorbeeld geven Via een opdracht aan het college wordt ervoor gezorgd dat scholen in hun afval zoveel mogelijk kunnen scheiden en op kunnen laten halen door de inzameldienst van de gemeente. Michiel Muis: “De fractie van D66 staat vanzelfsprekend volledig achter het project Afvalvrij voor scholen. In de huidige situatie is het slecht uit te leggen aan inwoners dat we het belangrijk vinden om zoveel mogelijk afval te scheiden, maar scholen niet in staat stellen voor onze jongste inwoners het goede voorbeeld te geven.”

Gedragsverandering Deze proef geeft een nieuwe extra impuls geeft aan de educatie van leerlingen, hun ouders en ook de leerkrachten. De fractie van D66 hoopt dat het leidt tot concrete gedragsverandering en daarmee tot meer hergebruik, minder zwerfafval rond scholen en minder restafval. De proef is voor drie jaar. Dat maakt het voor marktpartijen ook mogelijk om goed na te denken hoe ze scholen zou kunnen bedienen.

Ongevraagde reclame verleden tijd

D66 D66 GroenLinks Maassluis 31-03-2020 09:18

Nooit meer ongevraagde reclamefolders in de bus. Door een voorstel van GroenLinks en D66 is het op 1 juli 2020 verleden tijd dat je met een sticker moet aangeven dat je géén folders wilt. Samen dienden we een motie in die opriep om de standaard voor brievenbusreclame aan te passen.

Hoeveel mensen gooien het pakketje folders – in plastic verpakt! – niet direct weg? Dat wekelijkse ritueel van de deurmat, via de bank of tafel naar de oud papierbak is wat ons betreft overbodig. Binnenkort draaien we het in Maassluis gelukkig om. Géén sticker betekent géén folders. De Schakel blijf je zonder sticker wel ontvangen. De lokale krant speelt een hele belangrijke rol in de stad.

Alleen als je er zelf met een JA-JA sticker voor kiest om het pakket reclamefolders te ontvangen, vallen deze wekelijks door de brievenbus.

Maassluis durft kiezen voor deze verandering. Daardoor hebben we met elkaar minder afval. Één huishouden ontvangt gemiddeld per jaar 34 kilo aan reclamefolders. Met de invoering van de ja-ja sticker besparen we dus een hoop afval!

Wat verandert er precies?

Huidige situatie Geen sticker = alle ongeadresseerde post Nee – Ja = geen reclamebladen, wel huis aan huis bladen Nee- Nee = geen ongeadresseerde post

Nieuwe situatie Geen sticker = Nee – Ja Nee – Ja = geen reclamebladen, wel huis aan huis bladen Ja – Ja = alle ongeadresseerde post Nee – Nee = geen ongeadresseerde post

Hoe gaan we dat bereiken?

De gemeente zorgt eerst voor goede communicatie, voordat de stickers worden aangepast. Zo wordt er een meldingspagina gemaakt voor klachten over verkeerd bezorgen. Daarnaast komt er informatie voor inwoners: hoe ziet de situatie er na 1 juli 2020 uit?

Ook gaat de gemeente in gesprek met de verschillende organisaties en bedrijven die met de reclamepost te maken hebben, zoals bezorgorganisaties van de reclamefolders en de bezorgers van de Schakel. Winkeliers krijgen informatie over de nieuwe regels. Zij krijgen ook tips over alternatieven (die voor minder afval zorgen, natuurlijk)

Waarom moeten de inwoners in Lansingerland meer betalen voor het inzamelen van hun afval?

D66 D66 GroenLinks Lansingerland 22-12-2019 14:43

De fracties van D66 en GroenLinks in Lansingerland vinden dat het college transparant moet zijn richting de inwoners over de stijging van de kosten voor afvalscheiding. Inwoners van Lansingerland moeten volgend jaar gemiddeld 50 euro meer gaan betalen voor het laten ophalen van hun afval. En dit terwijl inwoners nu niets aan deze rekening kunnen veranderen door goed afval te scheiden.

 

D66 en GroenLinks Lansingerland pleiten voor transparantie Ineke den Heijer (D66) en Marko Ruijtenberg (GroenLinks) vinden dat inwoners niet het hele verhaal te horen krijgen over de reden van de stijging van de kosten: “het complete verhaal is dat het college in Lansingerland niet doorpakt op dit dossier terwijl er vele mogelijkheden zijn om de kosten niet te laten stijgen. Nu kost het tekort aan daadkracht van het college de inwoners tientallen euro’s en is het demotiverend voor mensen die nu wel goed afval scheiden”. We vinden dat de inwoners dit moeten weten, zeker degene die rekenende om verlaging van de lasten”. Op 19 december diende daarom D66 en GroenLinks een motie in om het ‘eerlijke verhaal’ aan inwoners te communiceren.

Geen nieuwe afvalbeleid Het is niet de eerste keer dat het college van Lansingerland op de vingers wordt getikt over het afvalbeleid. Al in 2018 bleek uit een stevig rapport van de rekenkamer dat Lansingerland ver achterloopt bij het halen van de doelstellingen om meer afval te scheiden. Toen wees het controleorgaan erop dat maatregelen om wel tot een hogere scheiding te komen ‘op basis van politieke overwegingen (..) juist niet zijn genomen’. Het gaat dan bijvoorbeeld om het invoeren van omgekeerd inzamelen. Daarbij moet restafval worden weggebracht naar een container in de wijk en wordt alleen scheidbaar afval aan huis opgehaald. Ook wordt het afvalbeleid meerdere malen weinig ambitieus genoemd. D66 en GroenLinks wijzen het college erop dat er sinds het uitkomen van het rapport van de rekenkamer niets gebeurt is. Nieuw beleid is hard nodig om deze trend te keren en de ‘grijze kliko’ leger te maken.

Rekening bij de inwoners D66 Lansingerland en GroenLinks probeerde het college al eerder te bewegen tot een beter afvalbeleid te komen, maar het college blijft een nieuwe aanpak uitstellen. Het ondertussen langverwachte nieuwe afvalbeleid zou dit jaar behandeld worden, maar in oktober werd duidelijk dat deze deadline niet wordt gehaald en en pas medio 2020 een nieuw plan richting de gemeenteraad komt. Ineke den Heijer (D66): “We vinden dat inwoners moeten weten dat deze stijging voor een groot deel voorkomen had kunnen worden als er het college met een goed afvalscheidingsplan was gekomen. We vinden dat de verhoging daarnaast een verkeerd signaal afgeeft naar inwoners die al jaren hun best doen om hun afval te scheiden. Zij moeten weten wat het hele verhaal is en dat ze vooral door moeten gaan met scheiden. Marko Ruijtenberg (GroenLinks) verwoordde het als volgt: ‘De burger gaat meer betalen omdat dit college de raad niet in staat stelt om goede beslissingen te nemen over het afvalbeleid.’ Een meerderheid van de raad bleef echter van mening dat oplopende kosten door ontbrekend beleid doorberekend moeten worden naar inwoners.

Wie betaalt? In andere gemeenten wordt al jarenlang gewerkt met systemen waarbij inwoners die weinig restafval creëren en dus goed afval scheiden, minder hoeven te betalen. D66 en GroenLinks hebben al vaker voorgesteld om een soortgelijk systeem over te nemen in Lansingerland. Dit is zeker van belang als er gekeken wordt naar het totale kostenplaatje van Lansingerland; onze gemeente is vele tientallen euro’s duurder dan andere gemeenten. Dit wordt des te pijnlijker als je bedenkt dat het verlagen van de lokale lasten een belangrijk speerpunt is van het college en de verkiezingsprogramma’s van de coalitiepartijen. Het tegenovergestelde gebeurt dus, want de rekening voor burgers stijgt alleen maar.

 

Enkele gegevens op een rijtje:

De gemiddelde heffing voor afval in Nederland bedraagt voor huishoudens met meer dan één inwoner is €263. In Lansingerland betalen we volgend jaar €294,30. Dat is ruim €50 euro meer dan in 2019 en ruim €30 meer dan de rest van Nederland. De gemiddelde lokale belastingen in Nederland bedragen €749. In Lansingerland betalen we gemiddeld ruim €900, dus ruim 150 euro meer. Een gemiddelde inwoner van Lansingerland heeft ieder jaar 204 kilo restafval wat direct in de verbrandingsoven verdwijnt. Dit zou in 2020 nog maar 100 kilo mogen zijn! Uit onderzoek blijkt dat gemeente die goed afval scheiden belonen, inwoners gemiddeld 18% goedkoper uit zijn.

Motie ontmoedigen ballonoplatingen

D66 D66 GroenLinks Doetinchem 29-03-2019 14:13

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 28-03-19 heeft Pieter Herngreen namens D66 Doetinchem de motie ”ontmoedigen ballonoplatingen” ingediend waarna de motie vrijwel unaniem is aangenomen. De woordvoering en motie zijn hieronder te lezen:

Voorzitter, Doetinchem heeft de ambitie om toe te werken naar een duurzame samenleving. Die ambitie vinden we terug op tal van terreinen. Dat is terecht, want we hebben een plicht om een leefbare aarde aan onze kinderen door te geven en daarmee als centrumstad een voorbeeld voor de Achterhoek te zijn. Ons coalitieprogramma is daar ook duidelijk op gericht. De maatschappelijke opgaven daarin hebben echter vooral betrekking op wat je zou kunnen noemen de grote projecten en ontwikkelingen.

Maar voor duurzaamheid zijn het ook de kleine zaken die ertoe doen. Die kleine zaken hebben te maken met het alledaagse leven. Ik doel daarbij op het tegengaan van vervuiling van onze directe omgeving door rondslingerend zwerfvuil. Vooral plastic komt daarin veel voor, met het grote nadeel dat het heel moeilijk afbreekbaar is. Het opruimen van de plastic soep in de oceaan is een goed begin, maar gaat moeizaam. Tegengaan aan de bron is veel effectiever.

Ballonnen vormen een onderdeel van zwerfvuil waartegen het rijk actie neemt. Onder andere door gemeenten aan te moedigen maatregelen te nemen tegen het oplaten van ballonnen bij evenementen. Het rijk doet onder meer de suggestie bij het afgeven van vergunningen voor evenementen beperkende voorwaarden t.a.v. ballonnen op te nemen. Dat heeft ermee te maken dat ballonnen op het eerste gezicht niet als zwerfvuil herkenbaar zijn. En dat terwijl paragraaf 5 van de afvalstoffenverordening regels stelt voor het achterlaten van afval.

De schadelijke gevolgen van ballonresten in het milieu van land en zee zijn evident. Een toenemend aantal gemeenten – en daaronder niet de minste – stelde daarom een verbod in op het oplaten van ballonnen, of voeren een duidelijk ontmoedigingsbeleid. Wij vinden dat Doetinchem daarin niet kan achterblijven. Natuurlijk zijn er omstandigheden waarbij het oplaten van ballonnen een grote emotionele waarde kan hebben. Met verbieden en gebieden moeten we dan ook zorgvuldig omgaan.

Maar we moeten oog hebben voor de gevolgen op lange termijn. Een algeheel verbod lijkt misschien te ver te gaan, maar het hanteren van beperkingen in een ontmoedigingsbeleid is onontkoombaar. Wij leggen de raad daarom samen met de fractie van GroenLinks de volgende motie voor:

motie ontmoedigen ballonoplatingen De raad van de gemeente Doetinchem in vergadering bijeen op donderdag 28 maart 2019; Overwegende dat Het oplaten van ballonnen populair is bij allerlei feestelijke gelegenheden en evenementen; er steeds meer zwerfvuil in het milieu terecht komt; restanten van ballonnen terechtkomen in zwerf- en drijfvuil; ballonnen in de top-5 staan van zwerfvuil op de Nederlandse stranden; op elke 100 meter Noordzeekust gemiddeld 12 (stukken van) ballonnen of linten worden gevonden; minimaal rond de 230.000 ballonnen per jaar op de Noordzee belanden; onderzoek heeft aangetoond dat “onze” ballonnen tot op het strand van Normandië overlast veroorzaken (en vice versa); deze restanten van ballonnen opgegeten worden door vissen, vogels en andere dieren, en daardoor zorgen voor dierenleed door verstrikking in linten of uithongering; medio december 2014 de Tweede Kamer een motie aangenomen heeft waarin gemeenten opgeroepen worden om het oplaten van ballonnen actief tegen te gaan; ook zgn. biologisch afbreekbare ballonnen geen oplossing zijn; constaterende dat het aantal gemeenten met verbod op ballonnen oplaten in een jaar tijd [2018] is gestegen van 5% naar 17%, en dat nog eens 20% van de gemeenten het oplaten van ballonnen ontmoedigt; het ontmoedigen van ballonnen oplaten bijdraagt aan vermindering van zwerf- en drijfvuil, ook in het geval van niet-kustgemeenten; er voor feestelijke activiteiten milieuvriendelijker alternatieven zijn; het in de gemeente Doetinchem voorkeur verdient in te zetten op het ontmoedigen van het oplaten van ballonnen; verzoekt het college om geen ballonnen meer op te  laten  bij  evenementen die door  de gemeente worden georganiseerd; een actief ontmoedigingsbeleid in te voeren; hierover actief te communiceren met bewoners, scholen, organisaties en bedrijven en daarmee het gebruik van milieuvriendelijker alternatieven te bevorderen; en gaat over tot de orde van de dag

 

Circulair bouwen wordt de norm in Delft

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie CDA Delft 05-02-2019 15:39

In Delft liggen veel kansen voor de circulaire bouweconomie. Naar schatting is de Nederlandse bouwsector op jaarbasis verantwoordelijk voor 50% van het grondstoffenverbruik en circa 40% van al het afval. De wijze waarop gebouwen op dit moment worden ontworpen maakt het erg lastig om materialen op hoogwaardig niveau terug te winnen. Als reactie op onder meer de bovenstaande constateringen heeft onze D66-fractie samen met ChristenUnie, GroenLinks, CDA en STIP de motie ‘Circulair bouwen de norm in Delft’ ingediend.

Circulair bouwen In Utrecht en Amsterdam is circulair bouwen al langer de norm en er zijn positieve ervaringen opgedaan met circulair bouwen. ,,De integratie van circulaire richtlijnen in de bouwsector is een vereiste voor duurzame verstedelijking’’ – aldus raadslid Sivan Maruf. Definitie van de circulaire bouweconomie is afgeleid uit de transitieagenda circulaire bouweconomie en die luidt:

‘Circulair bouwen betekent het ontwikkelen, gebruiken en hergebruiken van gebouwen, gebieden en infrastructuur, zonder natuurlijke hulpbronnen onnodig uit te putten, de leefomgeving te vervuilen en ecosystemen aan te tasten. Bouwen op een wijze die economisch verantwoord is en bijdraagt aan het welzijn van mens en dier. Hier en daar, nu en later.

Evaluatie Uit onderzoek van TNO naar de kansen voor de circulaire economie in Nederland blijkt dat het aannemelijk is dat de transitie leidt tot een structurele banengroei in Delft. De motie stelt dat de gemeente bij alle gebieds- en projectontwikkelingen de voorkeur voor circulair bouwen actief moet uitdragen. Tevens draagt de motie de gemeente op om de vier ontwerpstrategieën en drie pijlers van de circulaire bouweconomie als criteria te hanteren bij aanbestedingen waarbij de gemeente grondeigenaar is. ,,Het is een complexe transitie die veel kansen met zich meebrengt en dat blijkt ook uit onderzoek van TNO wat betreft de werkgelegenheid. Vanwege de complexiteit van de opgave moeten wij onszelf de ruimte geven om te leren van de evaluatie in 2020. Uiteindelijk zal de gemeente vanaf 2023 alle uitvragen 100% circulair moeten doen’’, zegt raadslid Sivan Maruf.

D66 en GroenLinks willen algeheel verbod op plastic tasjes

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 20-09-2018 12:00

D66 en GroenLinks pleiten voor een verbod op plastic tasjes in Den Haag. Ondernemers mogen een plastic tas op dit moment nog tegen betaling verstrekken aan hun klanten. Als het aan de twee grootste progressieve partijen van Den Haag ligt, komt er snel een algeheel verbod. “De plasticsoep in zee is een groot probleem voor mens en dier. Door plastic in de ban te doen kunnen we het probleem aanpakken. Daarom vragen wij het stadsbestuur om het verstrekken van plastic tasjes in de hele stad te verbieden”, aldus raadslid Daniel Scheper (D66).
 
Zwerfaval Het Haagse college heeft als doel om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Het terugdringen van plasticgebruik is een belangrijke stap voorwaarts in de richting van dat doel. Als ondernemers geen plastic tassen meer geven bij een aankoop,  zal de hoeveelheid zwerfafval in de stad afnemen. “De dunne tasjes waaien makkelijk weg en komen dan in het milieu terecht. Door enkel nog duurzame tassen te gebruiken maken we een enorme stap vooruit”, meldt raadslid Maarten De Vuyst (GL).
 
Regelgeving Een eventueel verbod op plastic tasjes vraagt wel om heldere communicatie richting ondernemers en consumenten, vinden D66 en GroenLinks. Daarom pleiten Scheper en De Vuyst ook voor goede voorlichting over regelgeving en alternatieven voor het gebruik van plastic tassen. Als regelgeving onverhoopt niet wordt nageleefd is handhaving noodzakelijk. “We moeten ons  gezamenlijk inzetten voor een duurzamer Den Haag en werk maken van de circulaire economie. Het naleven van de regelgeving is dan natuurlijk een belangrijke voorwaarde”, aldus Scheper. 

The post D66 en GroenLinks willen algeheel verbod op plastic tasjes appeared first on Onze stad.

Samen met PvdA en GroenLinks en ...

D66 D66 GroenLinks PvdA Roermond 17-09-2018 09:29

Samen met PvdA en GroenLinks en daarna hele raad motie ingediend en raadsbreed aangenomen.

TERNEUZEN SLUIT ZICH AAN BIJ DE ...

D66 D66 GroenLinks SGP PvdA Terneuzen 02-06-2018 10:06

TERNEUZEN SLUIT ZICH AAN BIJ DE STATIEGELDALLIANTIE Op 31 mei is de Motie Aansluiten bij de Statiegeldalliantie van D66, GroenLinks, Sociaal Terneuzen, 50PLUS, SP, PvdA en SGP aangenomen. De gemeente Terneuzen doet mee met de Statiegeldalliantie. In november 2017 hebben maatschappelijke organisaties, burgerinitiatieven, bedrijven en overheden uit België en Nederland de handen ineengeslagen en de Statiegeldalliantie opgericht. Het doel is om het statiegeld op petflessen en blikjes verder uit te breiden. De organisaties die zijn aangesloten bij de alliantie vragen hun regering statiegeld in te voeren op alle petflessen en blikjes. Er hebben zich inmiddels meer dan 250 Nederlandse gemeenten aangesloten. Daarnaast zijn de landbouworganisatie LTO Nederland, Waterschap Scheldestromen en de Zeeuwse Reinigingsdienst ook partner van de Statiegeldalliantie. Meer dan 40% van het zwerfafval in Nederland bestaat uit petflesjes en blikjes. Het zwerfafval is een wereldwijde bedreiging voor mens, dier en milieu. Het opruimen van zwerfafval kost de Nederlandse belastingbetaler jaarlijks € 250 miljoen. Deze kosten komen grotendeels terecht bij de gemeenten. Door statiegeld te vragen, worden de blikjes en flesjes ingeleverd en gerecycled. Dat dit werkt, wordt bewezen in 37 landen en regio’s waar nu al statiegeld wordt geheven op alle flesjes en blikjes. Landen als Noorwegen, Zweden, Denemarken, Estland en Duitsland zijn voorbeelden waar het goed functioneert. In Duitsland wordt 98% van alle petflessen gerecycled. Met het recyclen worden de grote ambities op gebied van een circulaire economie dichterbij gebracht en wordt minder CO2 uitgestoten door minder verbranding.

Noord-Holland sluit zich aan bij de Statiegeldalliantie

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Noord-Holland 28-03-2018 12:15

Op initiatief van de Statenfracties van GroenLinks, PvdA, CDA en D66 sluit de provincie Noord-Holland zich ook aan bij de Statiegeldalliantie.

De Statiegeldalliantie is een Belgisch-Nederlands initiatief dat de overheden van beide landen oproept het zwerfafvalprobleem serieus aan te pakken. Inmiddels hebben honderden gemeenten, de provincies Brabant, Groningen en Limburg, verschillende Waterschappen en belangenorganisaties als LTO en VisNed zich al bij dit initiatief aangesloten. Niet vaak is er zoveel eensgezindheid als bij de roep om statiegeld. De provincie Noord-Holland, een koploper op het gebied van circulaire economie, mag wat deze partijen betreft niet op de steeds langer  wordende lijst van ondertekenaars van de Statiegeldalliantie ontbreken.

Ondanks nieuwe afspraken van de overheid met de verpakkingsindustrie, supermarkten en frisdrankfabrikanten over terugdringing en hergebruik van verpakkingen blijft het belangrijk om de urgentie bij partijen hoog te houden en de breedte van het draagvlak zichtbaar te maken. Eerdere afspraken hebben helaas nog niet tot voldoende resultaat geleid.

Suzanne Klaassen, woordvoerder van D66: “Gemeenten zijn nu veel geld kwijt aan het opruimen van zwerfafval. Door statiegeld komen deze kosten niet meer bij de belastingbetaler terecht, maar bij de vervuiler.”

Afhankelijk van onder meer de wijze van inzamelen en de hoogte van het statiegeld zou er tussen de 70 en 90 procent minder kleine flesjes en blikjes in het zwerfafval komen, aldus een onderzoek van advies- en onderzoeksbureau CE Delft. Verder zouden er tussen de 0,5 en 6 miljoen plastic flesjes per jaar minder in zee terechtkomen. De mechanismen voor het opruimen en inzamelen zijn er en moeten echt snel beter in gezet gaan worden.

Het voorstel kreeg ruime steun in Provinciale Staten en is aangenomen op 26 maart 2018.

 

 

 

Noord-Holland sluit zich aan bij de Statiegeldalliantie

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Noord-Holland 26-03-2018 16:16

Op initiatief van de Statenfracties van GroenLinks, PvdA, CDA en D66 sluit de provincie Noord-Holland zich ook aan bij de Statiegeldalliantie.

De Statiegeldalliantie is een Belgisch-Nederlands initiatief dat de overheden van beide landen oproept het zwerfafvalprobleem serieus aan te pakken. Inmiddels hebben honderden gemeenten, de provincies Brabant, Groningen en Limburg, verschillende Waterschappen en belangenorganisaties als LTO en VisNed zich al bij dit initiatief aangesloten. Niet vaak is er zoveel eensgezindheid als bij de roep om statiegeld. De provincie Noord-Holland, een koploper op het gebied van circulaire economie, mag wat deze partijen betreft niet op de steeds langer  wordende lijst van ondertekenaars van de Statiegeldalliantie ontbreken.

Ondanks nieuwe afspraken van de overheid met de verpakkingsindustrie, supermarkten en frisdrankfabrikanten over terugdringing en hergebruik van verpakkingen blijft het belangrijk om de urgentie bij partijen hoog te houden en de breedte van het draagvlak zichtbaar te maken. Eerdere afspraken hebben helaas nog niet tot voldoende resultaat geleid.

Suzanne Klaassen, woordvoerder van D66: “Gemeenten zijn nu veel geld kwijt aan het opruimen van zwerfafval. Door statiegeld komen deze kosten niet meer bij de belastingbetaler terecht, maar bij de vervuiler.”

Afhankelijk van onder meer de wijze van inzamelen en de hoogte van het statiegeld zou er tussen de 70 en 90 procent minder kleine flesjes en blikjes in het zwerfafval komen, aldus een onderzoek van advies- en onderzoeksbureau CE Delft. Verder zouden er tussen de 0,5 en 6 miljoen plastic flesjes per jaar minder in zee terechtkomen. De mechanismen voor het opruimen en inzamelen zijn er en moeten echt snel beter in gezet gaan worden.

Het voorstel kreeg ruime steun in Provinciale Staten en is aangenomen op 26 maart 2018.

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.