Nieuws van GroenLinks over VVD inzichtelijk

89 documenten

Gemeenteraad zet nieuwe stap richting energietransitie | De Bilt

GroenLinks GroenLinks SGP VVD PvdA De Bilt 01-07-2020 00:00

Op 30 juni stemde een ruime meerderheid van de gemeenteraad in met de concept-bijdrage van de Utrechtse regiogemeenten aan het Klimaatakkoord. Deze houdt in dat de 16 deelnemende gemeenten (plus provincie en waterschappen) beloven in 2030 in totaal 1,8 TWh (ofwel 1,8 miljoen MWh) aan duurzame elektriciteit te zullen opwekken. Wat je je daarbij moet voorstellen is het benutten van 15% van alle grote dakoppervlakken plus ongeveer 45 grote windmolens en rond 800 ha zonnevelden. De discussie over waar die turbines en zonnevelden moeten komen, volgt later nadat ook de inwoners daarover hun mening hebben kunnen geven. Ook komt er een onderzoek naar het benutten van duurzame warmtebronnen, waarbij onder andere wordt gedacht over het benutten van warmte uit de rioolwaterzuivering voor de wijk Brandenburg-West.

Fractievoorzitter Henk Zandvliet wees in zijn bijdrage op de noodzaak om niet te lang te wachten om het treffen van maatregelen. We ondervinden immers steeds sterker de gevolgen van de klimaatverandering: hetere zomers, grotere plensbuien en een ernstige aantasting van de biodiversiteit en van onze gezondheid. Niet voor niks dringen jongeren, de volgende generatie, er wereldwijd op aan om haast te maken met de energietransitie.

Bij de verdere uitwerking zal vooral de plaatsing van windmolens een gevoelig punt blijken. Met name de lokale partijen en de SGP willen daar niks van weten zonder overigens met alternatieven te komen. In een mede namens GroenLinks ingediende motie van de PvdA sprak de raad zich wel alvast uit over de meest wenselijke locaties: langs snelwegen, spoorbanen en kanalen, gevolgd door industrie- en bedrijventerreinen. Ook benadrukt de motie het belang van tenminste 50% lokaal eigenaarschap.

Een SP-motie over het niet verder uitbreiden van het gebruik van biomassa als alternatieve energiebron werd eveneens aangenomen. Waar de raad helemaal niks voor voelde was het proefballonnetje van de VVD samen met SGP en Beter de Bilt over kernenergie. Het Biltse college zou daar onderzoek naar moeten doen, maar een eventuele kerncentrale zou natuurlijk wel ergens anders moeten komen…

Als GroenLinks dienden we ook een motie in, gericht op een regionale Helpdesk Energietransitie. Immers het succes van de Regionale Energie Strategie staat of valt voor een groot deel met de betrokkenheid van inwoners en bedrijven en informatievoorziening speelt daarbij een cruciale rol. Vooraf had GL-gedeputeerde Huib van Essen al laten weten dat de provincie daarvan doordrongen is en bereid is financieel aan een dergelijke helpdesk te willen bijdragen. De meerderheid in de Biltse raad wilde echter het belang hiervan niet inzien en stemde tegen: de motie kreeg alleen steun van PvdA en SP

Nieuwsupdate | Berkelland

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Berkelland 11-06-2020 00:00

Lees hier onze update die we in Achterhoek Nieuws hebben geplaatst. 

Corona

We leven in vreemde tijden door COVID-19 virus. Helaas raakten ook in Berkelland inwoners besmet en overleden. Ook is door vele inwoners met extra inzet gewerkt aan indammen en bestrijden van de gevolgen. Respect daarvoor!

Ook de politiek en bestuur kregen met de gevolgen te maken.

De gemeente probeert burgers, verenigingen en bedrijfsleven zo goed mogelijk te ondersteunen. Onze fractie volgt dat en neemt ook zelf contact op met mensen of instanties, stelt kritische vragen of maakt het college attent op situaties waar ondersteuning nodig is. Gelukkig kunnen we langzaam weer vooruit kijken.

Voor GroenLinks is wel duidelijk dat na deze crisis er ingrijpende veranderingen nodig zijn. Op sociaal, economisch en milieu terrein. Duidelijk is, dat de gevolgen eerlijker verdeeld moeten worden: de sterkste schouders de zwaarste lasten. Bijvoorbeeld wel beter bescherming onderkant arbeidsmarkt, hogere winst- en vermogensbelastingen.

 

Wisseling Fractievoorzitter

Per 1 april neemt Andra Weg, volgens afspraak, het fractievoorzitterschap van Leo Morren over. Halverwege de zittingsperiode een natuurlijk moment.                              Andra Weg is in 1972 geboren in Ruurlo, moeder van 3 kinderen en getrouwd met Marco. Ze woont in het buitengebied tussen Ruurlo en Borculo. Sinds 2006 is Andra lid van GroenLinks en najaar 2017 actief geworden binnen de fractie. Ze houdt zich vooral bezig met ruimtelijke, financiële en bestuurlijke vraagstukken. Voorbeelden: bestemmingsplannen, de omgevingswet, bomenkap en vergunningverlening, de uitdagingen in het buitengebied en duurzame energieopwekking. Andra vertegenwoordigt GroenLinks in de auditcommissie die zich met de gemeentefinanciën bezig houdt. Naast het raadswerk is zij eigenaar van een kinderfysiotherapiepraktijk en werkt als projectmanager voor de regionale Huisartsorganisatie Oost Achterhoek.  

 

Andra Weg, fractievoorzitter GroenLinks

Grootschalige Energie-opwek

Berkelland wil in 2030 energieneutraal zijn: evenveel opwekken als we in onze gebouwen gebruiken. Daar hoort ook grootschalige opwek bij met grote windmolens en zonneweides. GroenLinks was enkele jaren geleden initiatiefnemer om daarvoor Ruimtelijk beleid te maken. Tot nu toe wilden college en gemeenteraad aan plannen van (meestal) commerciële ontwikkelaars weinig voorwaarden stellen. Maar onder druk van protesten van inwonersgroepen (Haarlo, Hupsel), Berkellandse energiecoöperaties en landelijke uitkomsten (Klimaatakkoord) is dit veranderd. Tegen de zin van wethouder Teselink stemde de gehele gemeenteraad voor méér participatie van omgeving en inwoners (minimaal 50% lokaal eigendom), vanaf de allereerste start van een project de omgeving betrekken via meepraten, meedenken en meebeslissen. Het voorstel was een gezamenlijk initiatief van GroenLinks, D66, VVD en CDA. Energie is té belangrijk voor iedereen, om dit over te laten aan commerciële projectontwikkelaars die op winst uit zijn. Berkelland en de Achterhoek zijn geen wingewest met alleen de lasten en zonder de lusten!

Financiële perikelen: 9,5 miljoen tekort

Het was de fractie al geruime tijd duidelijk dat de gemeente een groot financieel tekort heeft. Er zijn regelmatig vragen over gesteld. Duidelijke antwoorden bleven uit. Onlangs liet het college weten dat het meerjarentekort € 9,5 miljoen bedraagt. Een groot deel komt door meer uitgaven voor de zorg. Maar hoe dan precies blijft onduidelijk. Ook een goede manier om het op te lossen blijft achterwege. De fractie van GL vindt dat er een onafhankelijk onderzoek moet komen om te bepalen waar te veel geld aan is uitgegeven. We proberen dat samen met andere raadsfracties te doen. Maar eerste zal er op 9 juni aan dit onderwerp een extra raadsvergadering worden gewijd. Ongetwijfeld kunt u hierover in de pers meer teruglezen, maar ook op onze website https://berkelland.groenlinks.nl/  of via facebook @GroenLinksBerkelland

Vluchtelingenkinderen

 

Het coronavirus heeft gevolgen voor ons samenleven. Toch zijn er mensen op de wereld die in nog beroerdere omstandigheden leven. De vluchtelingenkampen in Griekenland en in het grensgebied tussen Syrië en Turkije zijn daar voorbeelden van.

Veel gemeenten hebben de staatssecretaris van Justitie gevraagd 1000 - 1500 alleenstaande kinderen vanuit die kampen naar Nederland te halen. Elke gemeente vangt dan een deel op. Wij hebben het college verzocht zich bij die actie van andere gemeenten aan te sluiten. Dat wilde het college niet. Daarom heeft de fractie een motie ingediend zodat de gemeenteraad en daarmee de gemeente zich bij de actie aansluit. Helaas kreeg de motie onvoldoende steun met het flauwe argument dat het ‘Rijksbeleid’ is. Gelukkig steunden D66 en PvdA ons wel. Een gemiste kans, jammer.

Regionale Energiestrategie | Assen

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Assen 02-06-2020 00:00

 

In de Regionale Energiestrategie (kortweg RES) doet Drenthe haar bod in het aandeel in de landelijke opgave die er ligt om te komen tot een duurzame energievoorziening.

Drenthe wil zorgdragen voor circa 10% van de landelijke opgave van 35 TerraWatt aan duurzame energie (zon en wind) voor 2030 Feitelijk is het bod van Drenthe de optelsom van de bijdragen van de deelnemers in Drenthe:  de twaalf Drentse gemeenten, vier waterschappen en provincie Drenthe. 

De RES is op 14 mei besproken in de raad van Assen. 

Als GroenLinks hebben we gewezen op de urgentie van de klimaatcrisis en de noodzaak om nu stappen te nemen.  De Tegenlichtuitzending van zondag 10 mei bracht dit goed in beeld: Uitzending tegenlicht / Duurzaam nu of nooit
 
We hebben als GroenLinks aandacht gevraagd voor de positie van de provincie. Enige regie kan tot slimmere en betere oplossingen  leiden om én de bescherming van het Drentse Landschap én voldoende opwekking van energie door wind en zon op een goede manier te borgen. We hebben voorgesteld dit mee te geven als een zienswijze van de raad van Assen op de RES. Of dit voorstel het haalt moet blijken in de besluitvormende raadsvergadering.
Ook inhoudelijk was er de nodige discussie. VVD,  CDA en Stadspartij PLOP  trapten op de rem.  Met name de VVD vond het bod van Assen en van Drenthe in totaal te fors. Ook wilde men uitstel tot oktober om eerst nog een ronde burgerparticipatie te doen. Dat staat haaks op hoe wij hier tegenaan kijken. Het bod dat het college van Assen deed bestaat deels uit projecten in de pijplijn en voor de rest uit zonnepanelen op bedrijfsdaken. Zoals de wethouder terecht opmerkt zit dit al in het vastgestelde beleid, waarop al uitgebreid inspraak op is geweest en dat ook tot instemming heeft geleid. 
Wij hebben er dan ook alle vertrouwen in dat dit een reëel en uitvoerbaar bod is.
We weten in Drenthe en ook in Assen allemaal heel goed wat we niet willen, waar we het niet willen en waarom we het niet willen. Deze RES moet nu snel duidelijk maken wat we wel willen, waar het wel kan en waarom het daar kan. Het bod van Assen doet dit.

In de raadsvergadering heb ik de vergelijking niet willen maken, maar voor mijn gevoel is de klimaatcrisis te vergelijken met een patiënt die direct aan de beademing moet, maar de politiek discussieert vooral over de kleur van het IC-bed en waar we dat het beste neer kunnen zetten…

Gevolgen van de motie ‘Geen windturbines in de Wijdewormer’ | Wormerland

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Wormerland 30-05-2020 00:00

Dinsdag 26 mei heeft de gemeenteraad een motie aangenomen die door de VVD met steun van PvdA, CDA en POV werd ingediend. De motie besluit om geen windturbines in de Wijdewormer toe te staan, geen enkele windturbine op te nemen in de RES en Omgevingsvisie voor heel Wormerland, aanvragen voor zeer kleine windturbines aan de gemeenteraad van Wormerland voor te leggen en draagt wethouder Halewijn op om Wormerland uit het onderzoek voor windturbines langs de A7 terug te laten trekken.

Wat is de impact van deze motie?

Tijdens de behandeling van de motie heeft onze wethouder Harold Halewijn uitvoerig duidelijk gemaakt hoe het verzoek tot het doen van onderzoek naar de haalbaarheid van windmolens langs de A7 tot stand is gekomen. In tegenstelling tot wat de VVD beweert is dat niet op persoonlijke titel gedaan. De aanleiding was een participatie avond op 5 februari in de Stoomhal. Hier konden voor- en tegenstanders hun adviezen ten aanzien van energie opwekking in Wormerland inbrengen. De aanwezige VVD leden, allen woonachtig in de Wijdewormer, waren van mening dat het tegengeluid sterker was en dat daarom de mogelijkheden niet onderzocht moesten worden. Maar zo werkt participatie natuurlijk niet.

Harold heeft zich tijdens een bestuurlijk overleg met alle wethouders uit Noord-Holland Zuid hard gemaakt voor het doen van dit onderzoek. Zoals hij in de vergadering duidelijk heeft gemaakt, zou dit voor Wormerland strategisch zijn, omdat hiermee namelijk voor een tweede maal zou kunnen worden aangetoond dat windmolens langs de A7 onverstandig zijn vanwege de landschappelijke impact en de gevolgen voor migrerende vogels tussen de beide natuurgebieden aan weerszijden van de Wijdewormer. In 2008 heeft men namelijk ook al onderzoek uitgevoerd en kwam men tot dezelfde conclusies waarop de gemeenteraad toen besloot om geen windmolens in de Wijdewormer toe te staan. Bestaand beleid dus.

De situatie is op dat punt dus onveranderd gebleven. Maar het verschil tussen toen en nu is dat er nu een klimaatakkoord is en dat alle gemeenten een RES (Regionale Energie Strategie) moeten opleveren. Door als stap in dat RES proces aan te tonen dat de Wijdewormer ongeschikt is, zowel landschappelijk als qua draagvlak, staan wij sterker als later in het RES proces blijkt dat er in onze regio te weinig energie opgewekt wordt. Wij voorkomen met dit onderzoek dat er in de toekomst van bovenaf ingrepen worden opgelegd. Het zou dus strategisch van aard zijn. Harold bood aan om deze aanpak en dit onderwerp dieper te bespreken in een voorronde en de motie niet in stemming te brengen. Maar de partijen gingen op geen enkele vraag of voorstel van de wethouder in. Een voorronde mag er komen, maar de motie moest nu worden ingestemd. Het is opmerkelijk dat alle coalitie partijen nog voordat de RES van Wormerland in oktober is ingediend, nu al hun posities hebben ingenomen. Dat geeft geen hoop dat er naar kansen wordt gezocht voor voldoende opwek op ons eigen grondgebied. Al in 2008 heeft de gemeenteraad beloofd om alternatieven te bedenken voor windenergie, maar ook 12 jaar verder wordt er geen enkel alternatief door de VVD, de PvdA en het CDA ingediend.

Onze fractie heeft beargumenteerd dat we goed moeten kijken naar de mogelijkheden die er zijn voor de opwekking van energie in Wormerland. We hechten namelijk grote waarde aan de RES doelstellingen. Daarbij is het opwekken van duurzame energie van groot belang. Hierbij willen we niet van te voren zaken uitsluiten, zonder dat goed besproken te hebben. Als het onderzoek zou aantonen dat er geen windmolens mogelijk zijn langs de A7: prima. Maar we willen dit niet zonder discussie beslissen. En misschien zijn er elders in de gemeente wél mogelijkheden voor windenergie. Dat wordt door deze motie nu ook uitgesloten. Inwoners moeten daarnaast ook de kans krijgen hier hun mening over te geven. Helaas is hen die mogelijkheid ontnomen doordat de motie zonder een voorronde over het onderwerp is aangenomen.

Door deze houding heeft Wormerland ook geen enkele onderhandelingspositie meer. Want wat als bijvoorbeeld Purmerend of Alkmaar (in de Starnmeer) windmolens gaat plaatsen? Dat is grenzend aan ons grondgebied en als je niets meer hebt te bieden, heb je ook niets meer te onderhandelen.

Het is kenmerkend voor veel debatten in onze gemeenteraad. Raadsleden verdiepen zich nauwelijks meer in historie en feiten, maar kiezen een populistisch standpunt. Van de VVD kun je dat nog verwachten. De VVD raadsleden wonen immers in de Wijdewormer en hun achterban is daar sterk vertegenwoordigd. Maar waarom gingen PvdA en CDA daarin mee? Er leek verdeeldheid te ontstaan in de raadzaal na de verdediging van wethouder Halewijn, maar na een schorsing is vermoedelijk door druk van de POV men gedwongen bij haar eerder genomen standpunt te blijven.

De POV. Een partij die zeer standvastig is bij eenmaal genomen besluiten. We hebben de fractieleden van de POV nog nooit kunnen betrappen op enige inhoudelijke bijdrage. “Daar sluiten wij ons bij aan” of “geen verdere inbreng van onze kant” zijn de weinige woorden die de POV aan een debat toevoegt. Dat is hun keus. Maar onderhandelen kun je niet met de POV. Ze zijn voor of tegen.

En bij deze motie kan dat nog een staartje krijgen. Wethouder Harold Halewijn heeft namelijk gezegd dat de motie zoals deze nu is aangenomen, niet uitvoerbaar is. Ook de fractie wees al op de incoherentie van de beslispunten. Als de andere coalitie partijen het beleid van het college en met name het beleid van onze wethouder op deze manier afwijzen, kan het niet anders dan dat het afloopt met een motie van wantrouwen namens de POV. En wat doen de coalitie partijen in dat geval? Zij hebben de POV immers gesteund met deze motie. De impact kan nog wel eens groter zijn dan de boodschap die de motie moest brengen.

Alphen omarmt Regionale Energiestrategie | Alphen aan den Rijn

GroenLinks GroenLinks VVD Alphen aan den Rijn 29-05-2020 00:00

Een meerderheid van de Alphense gemeenteraad staat positief tegenover het concept van de Regionale Energie Strategie die Holland Rijnland heeft voorgesteld. Die strategie kent flinke ambities, zoals het besparen van 11% energie en het opwekken van 1,03 Twh duurzame energie in 2030 en een volledig aardgasvrije regio in 2050.

5 over twaalf

GroenLinks-raadslid Erik van Zuylen is blij dat de gemeente Alphen duurzame ambities toont: “Het is geen vijf voor, maar vijf over twaalf. We zitten al midden in de schadelijke klimaatverandering, kijk bijvoorbeeld naar de extreme droogte van de afgelopen maanden. Het is nu tijd om knopen door te hakken en in actie te komen. Dat betekent meer windmolens, meer zonneweides en vooral ook meer zonnepanelen op de daken van huizen en bedrijven.”

De gemeenteraad heeft wel een aantal wensen meegegeven aan de regio. Zo heeft Alphen sterk de voorkeur voor zonneweides en windmolens langs wegen en spoor. Van Zuylen onderschrijft die wens van harte: “niemand wil windmolens in het kwetsbare Nieuwkoopse plassengebied of in één van de andere prachtige natuurgebieden in onze regio. Die kunnen er wel komen langs de N11, de N207 of de A4. Een ideale plek voor windmolens of een zonneweide blijft naast de containerterminal bij Steekterpoort. Dan geven we meteen een boost aan de duurzame binnenvaart, waar Heineken al langere tijd voor gaat.”

Het Groene Hart beschermen

De provincie Zuid-Holland houdt op dit moment windmolens en zonneweides in het Groene Hart tegen. De VVD pleitte er daarom voor de regionale ambities naar beneden bij te stellen. GroenLinks kijkt daar anders tegenaan. Van Zuylen: “De provincie bedoelt het goed en wil het Groene Hart beschermen. Daar staan we helemaal achter. Maar we moeten met elkaar de vraag stellen: “wat is het Groene Hart?” Ook in onze regio zijn veel plekken die een meer industrieel karakter hebben, met een lage natuurwaarde. Door daar duurzame opwek te concentreren beschermen we onze pareltjes. En door zonneweides met natuur te combineren kunnen we die natuur juist versterken.”

Kansen voor duurzaam OV

Op initiatief van GroenLinks legt de gemeenteraad van Alphen nog een andere wens neer bij de regio: duurzame energie opwekken bij OV-knooppunten. Die aanpak heeft volgens van Zuylen meerdere voordelen: “kijk bijvoorbeeld naar het Alphense busstation. Dat is nu een grote asfvaltvlakte. Door die ruimte te overkappen met zonnepanelen geef je meer comfort aan reizigers en kun je behoorlijk veel energie opwekken. Die kan dan meteen gebruikt worden om elektrische bussen op te laden, zodat verzwaring van het stroomnet niet nodig is. Het zou helemaal mooi zijn als je die zonnepanelen combineert met een Groen dak en meer bomen, dan wordt het water daar ook beter opgevangen. Om de energietransitie van de grond te krijgen moeten we met elkaar meer gaan denken in mogelijkheden, in plaats van te blijven steken in onmogelijkheden.”

Veelgestelde vragen over de plannen voor duurzame energie | Deventer

GroenLinks GroenLinks VVD Deventer 13-05-2020 00:00

De laatste maanden verschijnen er geregeld berichten in de media over de plannen die Deventer maakt voor duurzame energievoorziening. De fractie krijgt geregeld vragen hierover. In deze FAQ lees je enkele veel gestelde vragen met antwoorden.  Heb je nog meer vragen aan de fractie? Stuur dan een email naar info@groenlinksdeventer.nl en we komen er spoedig op terug!  

Om welke plannen gaat het?

Deventer heeft sinds 2009 de doelstelling om in 2030 energieneutraal te zijn en daarvoor wordt momenteel een plan voorbereid ("Energieplan"). Tegelijkertijd is Deventer verplicht om in regionaal verband mee te werken aan een plan ter uitvoering van het Nationaal Klimaatakkoord (Regionale Energie Strategie). Het gaat om twee verschillende plannen met elk een eigen doel en achtergrond. Hieronder worden ze allebei toegelicht:

 

De Regionale Energie Strategie (RES)

Aanleiding voor het opstellen van een RES is het Landelijke Klimaatakkoord uit 2019. . In het Klimaatakkoord is Nederland in 30 energieregio's ingedeeld. De gedachte daarachter is dat elke gemeente zijn steentje moet bijdragen in de landelijke duurzaamheidsdoelstellingen maar zelf met omliggende gemeenten de beste keuze kan maken hoe ze dat wil realiseren. Deventer is onderdeel van de energieregio West Overijssel (samen met onder andere Zwolle, Raalte en Olst-Wijhe).

Elke energieregio heeft de opdracht om aan te geven welke bijdrage zij wil leveren aan de landelijke doelstelling voor de grootschalige opwek van wind- en zonne-energie. Een  gemeente moet eerst zelf een "bod" doen en dit komt in het regionale bod terecht. Een bod wordt uitgedrukt in de eenheid TerraJoule (TJ); een eenheid voor opgewekte energie. Een bod is dus bijvoorbeeld niet "doe mij maar 10 windmolens en 6 hectare zonnevelden" want de uiteindelijke uitwerking bepaalt een gemeente zelf. Daarvoor zullen de uitgebreide inspraakmogelijkheden tot juli 2021 ook ruimte bieden.

De oorspronkelijke inleverdatum van het concept-RES van 1 juni 2020 is verschoven naar oktober vanwege de coronacrisis. In Deventer hebben we een concept-bod gedaan van in totaal 212 Gwh aan duurzame energie. Als je dit omrekent zou bijvoorbeeld kunnen gaan om ongeveer 3  nieuwe windmolens, 60 hectare zon op daken en 100 hectare zonneparken op landbouwgrond. Het concept bod van Deventer is nu verwerkt in een concept-RES van West Overijssel dat uiterlijk 1 oktober wordt aangeboden bij het Rijk. Meer informatie over het concept-bod van Deventer vind je op de website van de gemeenteraad. Het uiteindelijke bod wordt pas in de zomer van 2021 aan het rijk aangeboden zodat tot die datum voldoende tijd is voor inspraak en het concept kan worden bijgesteld.

 

Energieplan

De vijf coalitiepartijen in Deventer hebben in het coalitie-akkoord "met lef en liefde voor Deventer" afgesproken dat de doelstelling om Deventer in 2030 energieneutraal te maken overeind blijft. Verder is afgesproken om een Energieplan te maken waarin beschreven welke acties nodig zijn om Deventer te verduurzamen. In dit plan is in verschillende stappen ("stepping stones") aangegeven welke stappen zullen worden gezet op weg naar een energieneutraal 2030. Deze doelstelling is hartstikke ambitieus en gaat ook verder dan het Landelijk Klimaatakkoord dat het jaar 2050 als doel hanteert. In ons Deventer Energieplan is ook – met de huidige technologische inzichten – een berekening gemaakt van hoeveel windmolens en zonnepanelen we nodig hebben om de doelstelling te behalen. Veel belangrijker zijn de acties voor de kortere termijn waarvan we zeker weten dat ze een positief effect hebben. Over het plan zal de komende periode besloten worden. De stukken over het Energieplan (laatste versie februari 2020) vind je hier. 

 

Het gaat dus om twee verschillende plannen die toevallig allebei in de eerste helft van 2020 worden behandeld. Maar de plannen hebben wel degelijk een verband: de cijfers die in het concept-bod voor de RES worden gepresenteerd zijn  een ( klein) aandeel  in het realiseren van de ambitie uit het  Energieplan. Het Energieplan is dus een stuk ambitieuzer!  In de media worden beide plannen vaak door elkaar gehaald en met elkaar verward. Wij zullen nu eerst enkele vragen over het RES behandelen (vraag 2-5), daarna over het Energieplan.

 

2.Waarom doet gemeente Deventer niet mee met de Cleantech Regio als het gaat om de RES?

Deventer werkt op het gebied van duurzaamheid nauw samen met onder meer de gemeenten Zutphen en Apeldoorn in Cleantech Regio. Omdat we onderdeel uitmaken van de provincie Overijssel is er door het college van burgemeester en wethouders van Deventer besloten om aan te sluiten bij West-Overijssel. Voor de deelname in en samenwerking met de Cleantech Regio heeft dit verder geen gevolgen. Zo kunnen beide regio's in het grensgebied (bijvoorbeeld bij de A1-zone) samen optrekken.

 

Wat vindt GroenLinks van het Deventer bod voor de RES West Overijssel?

Alle partijen hebben al hun mening kunnen geven over het bod dat Deventer heeft gedaan in regioverband. Wij hebben onze mening in april  2020 -vanwege de coronacrisis - schriftelijk weergegeven. LINK:  https://deventer.raadsinformatie.nl/document/8684138/1

Toen hebben we onder andere het volgende aangegeven:

" GroenLinks ziet de RES als een mooie aanvulling op onze eigen ambitie om in 2030 energieneutraal te zijn. Het Deventer aandeel, als bijdrage voor het Concept RES van West Overijssel, is zeker realistisch en ‘eerlijk’ (gelet op evenredige verdeling regiogemeenten qua oppervlak, energieverbruik en inwoners)."

 

De VVD zegt dat Deventer windmolens gaat bouwen voor Zwolle. Klopt dat?

De VVD roept dat Deventer windmolens gaat bouwen voor Zwolle, zie  https://deventer.vvd.nl/nieuws/39148/deventer-bouwt-windmolens-voor-zwolle.

Klopt dat? Nonsens natuurlijk. Deventer heeft een bod gedaan van 212 GWh duurzaam opgewekte elektriciteit, Zwolle 192 GWh. De VVD redeneert dat Zwolle meer inwoners heeft en daardoor een hoger bod zou moeten doen dan Deventer. Maar dat is een tamelijk klinische eenzijdige benadering in strijd met het principe van regionale samenwerking met ruimte voor lokaal maatwerk. Naast inwoners gaat het immers ook om grondoppervlak en het eigen ambitieniveau. Ter vergelijking : de gemeente Kampen met veel minder inwoners dan Zwolle of Deventer doet een bod van 244 GWh.  Een kleinere gemeente met een hogere ambitie en mogelijkheden. We zeggen toch ook niet "Kampen bouwt windmolens voor Deventer".  Het is appels met peren vergelijken. De VVD lijkt vooral aan te sturen op doorgaan met verstoken van fossiele brandstoffen en vooral  meer kernenergie en Thorium.

 

De VVD zegt dat de wethouder ten onrechte haast maakt met het aanbieden van het Concept RES aan het Rijk

De VVD wil graag meer tijd nemen voor het concept-bod, zie

https://deventer.vvd.nl/nieuws/39286/zo-kun-je-toch-niet-met-deventer-omgaan

Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen is de aanleverdatum voor het concept-RES verplaatst  van 1 juni naar 1 oktober 2020. Belangrijk is dat het gaat om een CONCEPT en dat er in de periode tussen het concept en het uiteindelijke bod een periode van bijna een jaar zit om over het concept te praten. Een periode waarin wensen en bedenkingen worden ingewonnen en nog voldoende ruimte is voor inspraak. Er kan in die tijd dus – ook nav de inspraak -van alles veranderen.  De naam "concept" geeft dit al aan. Het definitieve RES hoeft namelijk pas op 1 juli 2021 aan het rijk te worden aangeboden. Wij vinden dat het concept-RES nu naar Den Haag mag worden gestuurd zodat we daarna volop de tijd hebben om over het definitieve RES te discussiëren. Er is dus nog steeds voldoende ruimte voor participatie. En daarom op dit moment ook geen reden om de aanbieding van het concept-RES uit te stellen.  Uiteraard vinden wij inspraak en betrokkenheid van alle inwoners superbelangrijk maar gelukkig hebben we daar tot 1 juli 2021 ruim de tijd voor en wat ons betreft betrekt het college op allerlei moderne manieren alle inwoners daarbij. 

 

De meeste vragen gaan over het Energieplan:

 

Waar vind ik het Energieplan?

Het Energieplan staat – net als alle andere raadstukken op de website van de gemeenteraad van Deventer. Het Energieplan is al verschillende keren in de raad besproken en insprekers hebben de gelegenheid gehad om hun mening te geven. Omdat door de coronacrisis raadsbijeenkomsten zijn afgelast, heeft de besluitvorming stilgelegen. Het is dus nog een concept en de raad kan nog wijzigingsvoorstellen indienen. Ook GroenLinks zal nog voorstellen indienen om het plan nog beter te maken.  Hopelijk weten we binnenkort hoe het Energieplan door de raad wordt vastgesteld en kan het college eindelijk met de uitwerking beginnen.

 

Het Energieplan met bijbehorende stukken vind je hier :

https://deventer.raadsinformatie.nl/vergadering/719323#ai_5222889

 

 

Wat vindt GroenLinks van het Energieplan zoals het er nu ligt?

We hebben begin van dit jaar ons commentaar op het Energieplan ingebracht, lees:    

https://deventer.groenlinks.nl/nieuws/vaart-de-energietransitie

Wij stellen dus een aantal concrete verbeterpunten voor omdat we vinden dat iedere Deventenaar bij de energietransitie betrokken moet worden en een grotere inzet op energiebesparing nodig is. Ook willen wij concrete acties markeren voor in ieder geval de komende twee jaar. De start van de uitbreiding van het windpark langs de A1 hoort daar zeker bij. Wij zien vooral graag  zonnepanelen op daken van woningen en bedrijven en op geluidswallen. De gemeente moet volgens ons een leidende rol nemen bij de energietransitie en niet teveel aan de markt overlaten.

 

Op dit moment is het – door de coronacrisis – niet duidelijk wanneer het Energieplan in de raad zal worden vastgesteld. Via onze website en twitter houden we je op de hoogte.

 

 

 Het Energieplan is opgesteld door jullie wethouder Carlo Verhaar (LINK), dan kun je toch niet al te kritisch zijn?

In de Nederlandse gemeenteraden werken we in een duaal systeem wat wil zeggen dat college en gemeenteraad gescheiden rollen met eigen verantwoordelijkheden hebben. Dus de fractie kan soms ook inhoudelijk van mening verschillen met de wethouders. Gelukkig maar en ook logisch. Immers; de raad stel de kaders en controleert en het college van B&W voert uit. Dus wij zijn blij dat er naar jaren stilstand eindelijk een ambitieus Energieplan wordt voorgesteld maar staan zeker niet kritiekloos aan de zijlijn. Daarbij komt dat het Energieplan is vastgesteld in een college met vijf verschillende partijen waarbij de wethouder de stem van het college weergeeft. Daardoor is het soms ook lastig manoeuvreren voor onze wethouder; hij moet rekening houden met vier andere partijen die soms minder vergaande opvattingen hebben over de energietransitie.

De eerste versie van het Energieplan van het college (mei 2019) kon volgens ons de toets der kritiek niet doorstaan; zie : https://deventer.groenlinks.nl/nieuws/energieplan-de-steigers-lef-door-te-doen. Dit geeft goed aan dat er verschillen kunnen bestaan tussen college en de raad. Gelukkig heeft de kritische opstelling geleid tot een sterk verbeterde versie, het is alleen wel jammer dat er veel tijd verloren is gegaan.   

 

In de krant staat dat de gemeente 800 hectare aan zonnevelden wil gaan aanleggen? Klopt dat en wat vinden jullie ervan?  (LINK NAAR BERICHTEN STENTOR)

https://www.destentor.nl/deventer/vrees-voor-deventer-buitengebied-boordevol-zonnepanelen-bewoners-schrikken-zich-apelazarus~afcef971/

 

en

 

https://www.destentor.nl/deventer/deventer-gooit-met-zonneparken-sallands-coulissenlandschap-te-grabbel~a7d32687/?referrer=https://www.bing.com/search?q=zonneparken+deventer+stentor&src=IE-SearchBox&FORM=IESR3S

 

 

In het Energieplan is berekend dat – om Deventer energieneutraal te maken in 2030 – er naast 3 windmolens, besparing, zonnepanelen op bestaande (bedrijfs)daken er nog zo'n 800 hectare aan zonnepanelen in de buitengebied zou moeten worden aangelegd. Dit is de uitkomst van een technische rekenexercitie en in het plan staat niet dat de gemeente een dergelijk groot gebied daadwerkelijk wil gaan inrichten voor zonneparken. Het staat in het plan nu wel een beetje onhandig opgeschreven en bij de behandeling in de raad zullen wij voorstellen om dit anders te formuleren omdat dit ook wat ons betreft niet wenselijk is. Het is ook wat ons betreft dus zeker niet de bedoeling om vol in te zetten op zonneparken. In ons verkiezingsprogramma staat ook : "Een zonnepark op landbouwgrond heeft niet onze eerste voorkeur omdat dat ten koste gaat van duurzame voedselproductie."  Wel wensen wij dat elk geschikt dak vol komt te liggen met zonnepanelen, te beginnen bij de gigantische dakoppervlakken van bijvoorbeeld bedrijfsmagazijnen en distributiecentra. Als er al zonneparken worden aangelegd dan willen we dat met serieuze aandacht voor natuur, biodiversiteit, inwoners en inpassing in het landschap. Een goed voorbeeld hiervan is de energietuin in Wijhe: https://www.salland1.nl/omgevingsvergunning-voor-aanleg-zonnepark-noordmanshoek-wijhe/

 

 https://www.natuurenmilieuoverijssel.nl/nieuws/energietuin-de-noordmanshoek-een-plek-voor-de-inwoners-van-olst-wijhe/

 

 

 

 

Waarom wil GroenLinks vasthouden aan de doelstelling energieneutraal2030?

 

Het is een enorme opgave: Deventer energieneutraal in 2030. Die afspraak heeft de raad al in 2009 gemaakt en staat in het coalitie-akkoord "met lef en liefde voor Deventer " nog steeds recht overeind. Het is verleidelijk om de einddoelstelling op te schuiven naar bijvoorbeeld het jaar 2050. Wij vinden het niet verstandig en wenselijk om de doelstelling op te schuiven omdat dit een extra argument kan zijn om vooral in te zetten op de laatste periode oftewel uitstelbedrag.  Er is een veel belangrijk milieu-inhoudelijk argument: klimaatverandering vraagt om actie. Om de opwarming van de aarde tegen te gaan moeten we veel eerder dan 2050 maatregelen treffen. We willen niet de rekening en de onomkeerbare gevolgen van klimaatverandering door te sturen naar toekomstige generaties.

 

Meer informatie over klimaatverandering en de opwarming van de aarde: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/klimaatverandering

 

https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/klimaatverandering/

 

 

Hoe kan energiebesparing voor alle inwoners in Deventer toegankelijk worden en hoe worden goede ideeën beloond/ gestimuleerd?  

 

Het startpunt van een energieneutraal begint met elke inwoner en elke ondernemer. Als je minder energie opwekt dan heb je ook minder energie nodig. Daarom is inzet op energiebesparing ontzettend belangrijk. Iedereen is betrokken bij de energietransitie. Wij vinden dat iedereen er ook van moet kunnen profiteren. Veel mensen kunnen zich de investeringen echter niet veroorloven. Ook al verdien je die op den duur terug. Dit kan door het stimuleren van bijvoorbeeld collectieve inkoopacties voor zonnepanelen en warmtepompen.

Onlangs heeft de gemeente Deventer een RRE-subsidie (Regeling reductie energieverbruik) vanuit het Rijk ontvangen. Het doel van de regeling is het verminderen van C02-uitstoot, door het nemen van energiebesparende maatregelen door huiseigenaren en, in ondergeschikte mate, huurders. Op dit moment kun je al een aanvraag doen voor eenvoudige bespaarmaatregelen, zie

https://deventerstroomt.nl/nieuws-homepage/2020/4/14/gratis-en-met-korting-energie-besparen

 

Wij zouden als GroenLinks daarnaast graag zien dat we in Deventer ook voordelige leningen kunnen verstrekken (duurzaamheidsfonds, zie bijvoorbeeld https://www.svn.nl/overheden/onze-fondsen/bng-duurzaamheidsfonds/) en dat initiatieven vanuit inwoners en bedrijven beter worden gestimuleerd en ondersteund. Als een buurt bijvoorbeeld een goed idee heeft voor autodelen of samen huizen verduurzamen, dan zouden dit soort initiatieven vanuit de gemeente gestimuleerd en aangejaagd kunnen worden.

 

Heb je vragen? Stel ze via info@groenlinksdeventer.nl en wij komen er op terug!

Veelgestelde vragen over de energieplannen van Deventer | Deventer

GroenLinks GroenLinks VVD Deventer 13-05-2020 00:00

De laatste maanden verschijnen er geregeld berichten in de media over de plannen die Deventer maakt voor duurzame energievoorziening. De fractie krijgt geregeld vragen hierover. In deze FAQ lees je enkele veel gestelde vragen met antwoorden.  Heb je nog meer vragen aan de fractie? Stuur dan een email naar info@groenlinksdeventer.nl en we komen er spoedig op terug!  

Om welke plannen gaat het?

Deventer heeft sinds 2009 de doelstelling om in 2030 energieneutraal te zijn en daarvoor wordt momenteel een plan voorbereid ("Energieplan"). Tegelijkertijd is Deventer verplicht om in regionaal verband mee te werken aan een plan ter uitvoering van het Nationaal Klimaatakkoord (Regionale Energie Strategie). Het gaat om twee verschillende plannen met elk een eigen doel en achtergrond. Hieronder worden ze allebei toegelicht:

De Regionale Energie Strategie (RES)

Aanleiding voor het opstellen van een RES is het Landelijke Klimaatakkoord uit 2019. In het Klimaatakkoord is Nederland in 30 energieregio's ingedeeld. De gedachte daarachter is dat elke gemeente zijn steentje moet bijdragen in de landelijke duurzaamheidsdoelstellingen maar zelf met omliggende gemeenten de beste keuze kan maken hoe ze dat wil realiseren. Deventer is onderdeel van de energieregio West Overijssel (samen met onder andere Zwolle, Raalte en Olst-Wijhe).

Elke energieregio heeft de opdracht om aan te geven welke bijdrage zij wil leveren aan de landelijke doelstelling voor de grootschalige opwek van wind- en zonne-energie. Een gemeente moet eerst zelf een "bod" doen en dit komt in het regionale bod terecht. Een bod wordt uitgedrukt in de eenheid TerraJoule (TJ); een eenheid voor opgewekte energie. Een bod is dus bijvoorbeeld niet "doe mij maar 10 windmolens en 6 hectare zonnevelden" want de uiteindelijke uitwerking bepaalt een gemeente zelf. Daarvoor zullen de uitgebreide inspraakmogelijkheden tot juli 2021 ook ruimte bieden.

De oorspronkelijke inleverdatum van het concept-RES van 1 juni 2020 is verschoven naar oktober vanwege de coronacrisis. In Deventer hebben we een concept-bod gedaan van in totaal 212 Gwh aan duurzame energie. Als je dit omrekent zou bijvoorbeeld kunnen gaan om ongeveer 3 nieuwe windmolens, 60 hectare zon op daken en 100 hectare zonneparken op landbouwgrond. Het concept bod van Deventer is nu verwerkt in een concept-RES van West Overijssel dat uiterlijk 1 oktober wordt aangeboden bij het Rijk. Meer informatie over het concept-bod van Deventer vind je op de website van de gemeenteraad. Het uiteindelijke bod wordt pas in de zomer van 2021 aan het rijk aangeboden zodat tot die datum voldoende tijd is voor inspraak en het concept kan worden bijgesteld.

Energieplan

De vijf coalitiepartijen in Deventer hebben in het coalitie-akkoord "met lef en liefde voor Deventer" afgesproken dat de doelstelling om Deventer in 2030 energieneutraal te maken overeind blijft. Verder is afgesproken om een Energieplan te maken waarin beschreven welke acties nodig zijn om Deventer te verduurzamen. In dit plan is in verschillende stappen ("stepping stones") aangegeven welke stappen zullen worden gezet op weg naar een energieneutraal 2030. Deze doelstelling is hartstikke ambitieus en gaat ook verder dan het Landelijk Klimaatakkoord dat het jaar 2050 als doel hanteert. In ons Deventer Energieplan is ook – met de huidige technologische inzichten – een berekening gemaakt van hoeveel windmolens en zonnepanelen we nodig hebben om de doelstelling te behalen. Veel belangrijker zijn de acties voor de kortere termijn waarvan we zeker weten dat ze een positief effect hebben. Over het plan zal de komende periode besloten worden. De stukken over het Energieplan (laatste versie februari 2020) vind je hier.

 

Het gaat dus om twee verschillende plannen die toevallig allebei in de eerste helft van 2020 worden behandeld. Maar de plannen hebben wel degelijk een verband: de cijfers die in het concept-bod voor de RES worden gepresenteerd zijn een ( klein) aandeel in het realiseren van de ambitie uit het Energieplan. Het Energieplan is dus een stuk ambitieuzer! In de media worden beide plannen vaak door elkaar gehaald en met elkaar verward. Wij zullen nu eerst enkele vragen over het RES behandelen (vraag 2-5), daarna over het Energieplan.

 

Waarom doet de gemeente Deventer niet mee met de Cleantech Regio als het gaat om de RES?

Deventer werkt op het gebied van duurzaamheid nauw samen met onder meer de gemeenten Zutphen en Apeldoorn in de Cleantech Regio. Omdat we onderdeel uitmaken van de provincie Overijssel is er door het college van burgemeester en wethouders van Deventer besloten om aan te sluiten bij West-Overijssel. Voor de deelname in en samenwerking met de Cleantech Regio heeft dit verder geen gevolgen. Zo kunnen beide regio's in het grensgebied (bijvoorbeeld bij de A1-zone) samen optrekken.

 

Wat vindt GroenLinks van het Deventer bod voor de RES West Overijssel?

Alle partijen hebben al hun mening kunnen geven over het bod dat Deventer heeft gedaan in regioverband. Wij hebben onze mening in april 2020 -vanwege de coronacrisis - schriftelijk weergegeven. Toen hebben we onder andere het volgende aangegeven:

" GroenLinks ziet de RES als een mooie aanvulling op onze eigen ambitie om in 2030 energieneutraal te zijn. Het Deventer aandeel, als bijdrage voor het concept-bod voor de RES vanWest Overijssel, is zeker realistisch en ‘eerlijk’ (gelet op evenredige verdeling regiogemeenten qua oppervlak, energieverbruik en inwoners)."

 

De VVD zegt dat Deventer windmolens gaat bouwen voor Zwolle. Klopt dat?

De VVD roept op hun website dat Deventer windmolens gaat bouwen voor Zwolle. Klopt dat? Nonsens natuurlijk. Deventer heeft een bod gedaan van 212 GWh duurzaam opgewekte elektriciteit, Zwolle 192 GWh. De VVD redeneert dat Zwolle meer inwoners heeft en daardoor een hoger bod zou moeten doen dan Deventer. Maar dat is een tamelijk klinische en eenzijdige benadering in strijd met het principe van regionale samenwerking met ruimte voor lokaal maatwerk. Naast inwoners gaat het immers ook om grondoppervlak en het eigen ambitieniveau. Ter vergelijking : de gemeente Kampen met veel minder inwoners dan Zwolle of Deventer doet een bod van 244 GWh. Een kleinere gemeente met een hogere ambitie en mogelijkheden. We zeggen toch ook niet "Kampen bouwt windmolens voor Deventer". Het is appels met peren vergelijken. De VVD lijkt vooral aan te sturen op doorgaan met verstoken van fossiele brandstoffen en vooral meer kernenergie en Thorium.

 

De VVD zegt dat de wethouder ten onrechte haast maakt met het aanbieden van het Concept RES aan het Rijk

De VVD geeft in een ander artikel aan graag meer tijd nemen voor het concept-bod. Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen is de aanleverdatum voor het concept-RES verplaatst van 1 juni naar 1 oktober 2020. Belangrijk is dat het gaat om een CONCEPT en dat er in de periode tussen het concept en het uiteindelijke bod een periode van bijna een jaar zit om erover te praten. Een periode waarin wensen en bedenkingen worden ingewonnen en nog voldoende ruimte is voor inspraak. Er kan in die tijd dus – ook naar aanleiding van de inspraak - van alles veranderen. De naam "concept" geeft dit al aan. Het definitieve RES-bod hoeft namelijk pas op 1 juli 2021 aan het Rijk te worden aangeboden. Wij vinden dat het concept-RES nu naar Den Haag mag worden gestuurd zodat we daarna volop de tijd hebben om over het definitieve RES te discussiëren. Er is dus nog steeds voldoende ruimte voor participatie, en daarom op dit moment ook geen reden om de aanbieding van het concept-RES uit te stellen. Uiteraard vinden wij inspraak en betrokkenheid van alle inwoners erg belangrijk maar gelukkig hebben we daar tot 1 juli 2021 ruim de tijd voor en wat ons betreft betrekt het college op allerlei moderne manieren alle inwoners daarbij.

 

Dan nu de meest gestelde vragen die gaan over het Energieplan:

 

Waar vind ik het Energieplan?

Het Energieplan staat – net als alle andere raadstukken- op de website van de gemeenteraad van Deventer. Het Energieplan is al verschillende keren in de raad besproken en insprekers hebben de gelegenheid gehad om hun mening te geven. Omdat door de coronacrisis raadsbijeenkomsten zijn afgelast, heeft de besluitvorming stilgelegen. Het is dus nog een concept en de raad kan nog wijzigingsvoorstellen indienen. Ook GroenLinks zal nog voorstellen indienen om het plan nog beter te maken. Hopelijk weten we binnenkort hoe het Energieplan door de raad wordt vastgesteld en kan het college eindelijk met de uitwerking beginnen.

 

Wat vindt GroenLinks van het Energieplan zoals het er nu ligt?

Begin dit jaar plaatsen we een artikel met ons commentaar op het Energieplan. Wij stellen dus een aantal concrete verbeterpunten voor omdat we vinden dat iedere Deventenaar bij de energietransitie betrokken moet worden en een grotere inzet op energiebesparing nodig is. Ook willen wij concrete acties markeren voor in ieder geval de komende twee jaar. De start van de uitbreiding van het windpark langs de A1 hoort daar zeker bij. Wij zien vooral graag zonnepanelen op daken van woningen en bedrijven en op geluidswallen. De gemeente moet volgens ons een leidende rol nemen bij de energietransitie en niet teveel aan de markt overlaten. Op dit moment is het – door de coronacrisis – niet duidelijk wanneer het Energieplan in de raad zal worden vastgesteld. Via onze website en Twitter houden we je op de hoogte!

Het Energieplan is opgesteld door een wethouder (Carlo Verhaar) van jullie partij, dan kun je toch niet al te kritisch zijn?

In de Nederlandse gemeenteraden werken we in een duaal systeem, wat wil zeggen dat college en gemeenteraad gescheiden rollen met eigen verantwoordelijkheden hebben. Dus de fractie kan soms ook inhoudelijk van mening verschillen met de wethouders. Gelukkig maar en ook logisch. Immers; de raad stel de kaders en controleert en het college van B&W voert uit. Dus wij zijn blij dat er naar jaren stilstand eindelijk een ambitieus Energieplan wordt voorgesteld maar staan zeker niet kritiekloos aan de zijlijn. Daarbij komt dat het Energieplan is vastgesteld in een college met vijf verschillende partijen waarbij de wethouder de stem van het college weergeeft. Daardoor is het soms ook lastig manoeuvreren voor onze wethouder; hij moet rekening houden met vier andere partijen die soms minder vergaande opvattingen hebben over de energietransitie. De eerste versie van het Energieplan van het college (mei 2019) kon volgens ons de toets der kritiek niet doorstaan, waar we toen ook over schreven. Dit geeft goed aan dat er verschillen kunnen bestaan tussen college en de raad. Gelukkig heeft de kritische opstelling geleid tot een sterk verbeterde versie, het is alleen wel jammer dat er veel tijd verloren is gegaan.

 

In de krant staat dat de gemeente 800 hectare aan zonnevelden wil gaan aanleggen? Klopt dat en wat vinden jullie ervan?

De Stentor wijdde op 15 januari een artikel over deze kwestie, en op 2 mei nog één. In het Energieplan is berekend dat – om Deventer energieneutraal te maken in 2030 – er naast 3 windmolens, besparing, zonnepanelen op bestaande (bedrijfs)daken er nog zo'n 800 hectare aan zonnepanelen in de buitengebied zou moeten worden aangelegd. Dit is de uitkomst van een technische rekenexercitie en in het plan staat niet dat de gemeente een dergelijk groot gebied daadwerkelijk wil gaan inrichten voor zonneparken. Het staat in het plan nu wel een beetje onhandig opgeschreven en bij de behandeling in de raad zullen wij voorstellen om dit anders te formuleren omdat dit ook wat ons betreft niet wenselijk is. Het is ook wat ons betreft dus zeker niet de bedoeling om vol in te zetten op zonneparken. In ons verkiezingsprogramma staat ook : "Een zonnepark op landbouwgrond heeft niet onze eerste voorkeur omdat dat ten koste gaat van duurzame voedselproductie." Wel wensen wij dat elk geschikt dak vol komt te liggen met zonnepanelen, te beginnen bij de gigantische dakoppervlakken van bijvoorbeeld bedrijfsmagazijnen en distributiecentra. Als er al zonneparken worden aangelegd dan willen we dat met serieuze aandacht voor natuur, biodiversiteit, inwoners en inpassing in het landschap. Een goed voorbeeld hiervan is de energietuin in Wijhe. Zie voor meer informatie over dat iniatief ook hun website.

 

Waarom wil GroenLinks vasthouden aan de doelstelling 'energieneutraal in 2030'?

Het is een enorme opgave: Deventer energieneutraal in 2030. Die afspraak heeft de raad al in 2009 gemaakt en staat in het coalitie-akkoord "met lef en liefde voor Deventer " nog steeds recht overeind. Het is verleidelijk om de einddoelstelling op te schuiven naar bijvoorbeeld het jaar 2050. Wij vinden het niet verstandig en wenselijk om de doelstelling op te schuiven omdat dit een extra argument kan zijn om vooral in te zetten op de laatste periode oftewel uitstelbedrag. Er is een veel belangrijk milieu-inhoudelijk argument: klimaatverandering vraagt om actie. Om de opwarming van de aarde tegen te gaan moeten we veel eerder dan 2050 maatregelen treffen. We willen niet de rekening en de onomkeerbare gevolgen van klimaatverandering door te sturen naar toekomstige generaties. Meer informatie over klimaatverandering en de opwarming van de aarde vind je op de websites van de Rijksoverheid en die van Milieu Centraal.

 

Hoe kan energiebesparing voor alle inwoners in Deventer toegankelijk worden en hoe worden goede ideeën beloond/ gestimuleerd?

Het startpunt van een energieneutraal Deventer begint met elke inwoner en elke ondernemer. Als je minder energie gebruikt dan hoef je ook minder op te wekken. Daarom is inzet op energiebesparing ontzettend belangrijk. Iedereen is betrokken bij de energietransitie. Wij vinden dat iedereen er ook van moet kunnen profiteren. Veel mensen kunnen zich de investeringen echter niet veroorloven. Ook al verdien je die op den duur terug. Dit kan door het stimuleren van bijvoorbeeld collectieve inkoopacties voor zonnepanelen en warmtepompen.

Onlangs heeft de gemeente Deventer een RRE-subsidie (Regeling reductie energieverbruik) vanuit het Rijk ontvangen. Het doel van de regeling is het verminderen van C02-uitstoot, door het nemen van energiebesparende maatregelen door huiseigenaren en, in ondergeschikte mate, huurders. Op dit moment kun je al een aanvraag doen voor eenvoudige bespaarmaatregelen.

Wij zouden als GroenLinks daarnaast graag zien dat we in Deventer ook voordelige leningen kunnen verstrekken via een duurzaamheidsfonds en dat initiatieven vanuit inwoners en bedrijven beter worden gestimuleerd en ondersteund. Als een buurt bijvoorbeeld een goed idee heeft voor autodelen of samen huizen verduurzamen, dan zouden dit soort initiatieven vanuit de gemeente gestimuleerd en aangejaagd kunnen worden.

 

Heb je vragen? Stel ze via info@groenlinksdeventer.nl en wij komen er op terug!

Schriftelijke vragen door Statenleden over de natuurvergunning voor de biomassacentrale in Diemen | Diemen

GroenLinks GroenLinks VVD Diemen 25-04-2020 00:00

Op 20 april hebben de Statenleden Anouk Gielen (GroenLinks) en Joost van Gilse (VVD) schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten over de natuurvergunning voor de biomassacentrale in Diemen, die op 8 april jl door het provinciebestuur aan energiebedrijf Vattenfall, beter bekend als Nuon, is verleend.

De fracties van GroenLinks en VVD zijn van mening dat groei van het aandeel houtige biomassa in de energievoorziening niet wenselijk is. Lees hier meer over de schriftelijke vragen.

Opgave duurzame energie vereist grote windmolens. | Midden-Drenthe

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Midden-Drenthe 21-03-2020 00:00

‘Is het wel verstandig om de hele gemeente te beleggen met zonneparken en kleine windmolens en de inzet van grote windmolens volledig uit te sluiten?’, zo vroeg de woordvoeder GroenLinks, Henk van der Beek, zich af in de commissie ruimte en groen van 12 maart.

Deze commissie besprak de Duurzaamheidsvisie en GroenLinks Midden-Drenthe kwam met een heel andere visie dan het college over de aanpak van duurzame energie.

Henk van der Beek: ‘Als het gaat om duurzame energie kiest GroenLinks voor zonnepanelen op de daken. Alleen met ‘zon op dak’ komen we er niet, dus zijn er ook zonneparken nodig op geschikte plekken en met draagvlak van de bevolking. De omgeving heeft dan naast de lasten ook de lusten door te profiteren van de opbrengsten. Tot zover volgen we de visie van het college. Voor het inzetten van windenergie hebben wij een heel andere visie. GroenLinks, maar bijvoorbeeld ook het CDA en de VVD, wil hierbij evenzeer kijken naar enkele grote windmolens mits er draagvlak is in de omgeving.

Het college kiest nadrukkelijk voor kleine, 23 meter hoge windmolens. Zij wijst grote windmolens af omdat hiervoor geen draagvlak zou zijn. Op de vraag naar verdere onderbouwing komt het college met weinig overtuigende antwoorden.’

GroenLinks in lijn met insprekers.

Nu bleek echter uit de reactie van de drie insprekers in de commissievergadering dat een behoorlijk aantal inwoners wel degelijk behoefte heeft aan grote windmolens en kleine windmolens juist niet ziet zitten. Zij spraken namens de organisaties de LTO Midden-Drenthe, het Drents Agrarisch Jongeren Kontakt en het Dorpen Overleg Midden-Drenthe.

Hun boodschap was: Kleine molens hebben weinig rendement en daarom heb je er heel veel van nodig. Voor de energie van twee grote windmolens moeten wel meer dan 800 kleine draaien!

‘GroenLinks kiest nadrukkelijk voor enkele grote molens. Wel is het hierbij nodig dat er een geschikte locatie wordt gevonden, met geen extra horizonvervuiling. Ook moet de omgeving achter de plannen staan en er van profiteren. GroenLinks onderschrijft hiermee dus de wensen van de insprekende organisaties die ook voor grote windmolens zijn.

Wij zijn uitermate verbaasd over het standpunt van Gemeentebelangen: “Geen grote windmolens want wij wijken niet af van het coalitieakkoord”. Kennelijk is zij niet meer de partij die zich eerder decennia lang met hand en tand verzette tegen in beton gegoten coalitieakkoorden. Ook de PvdA blijft bij het coalitieakkoord waarbij zij stelt dat draagvlak van uit de dorpen heel belangrijk is. Maar dit draagvlak geldt alleen voor kleine windmolens, zo blijkt uit de discussie. Bij draagvlak voor een grote windmolen hoeft het dorp kennelijk niet te rekenen op samenwerking vanuit de PvdA.’, aldus Henk van der Beek, commissielid GroenLinks Ruimte en Groen.

 

Nieuwe biomassacentrale tussenstap richting duurzame energie | Zwolle

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA ChristenUnie Zwolle 22-02-2020 00:00

Er komt een nieuwe biomassacentrale in Zwolle. Fractievoorzitter Sylvana Rikkert legt uit welke haken en ogen deze energievorm heeft.

De nieuw te bouwen centrale aan de Rieteweg levert energie aan het bedrijf Sensus. De bouw van de centrale roept veel weerstand op bij omwonenden, én vragen over de duurzaamheid van zo’n centrale. Ook GroenLinks Zwolle plaatst grote kanttekeningen bij de echte duurzaamheid van deze energiebron. Maar met de juiste randvoorwaarden ziet GroenLinks dit plan voor nu als een noodzakelijke tussenstap in de energietransitie.

 

Schone energie

De effectiviteit van biomassa is omstreden, onder andere door incomplete berichtgeving. Zo kopten een aantal kranten in het najaar van 2019 er bij het gebruik van biomassa meer CO2-uitstoot is dan bij het gebruik van kolen. Dat bleek niet te kloppen: hoewel biomassa niet zo ‘schoon’ is als wind- en zonenergie, is de netto-uitstoot alsnog een stuk gunstiger dan bij de verbranding van kolen of gas.

 

Het is dus duurzamer om biomassa te gebruiken in plaats van fossiele brandstoffen. Maar GroenLinks Zwolle ziet biomassa als een hooguit tijdelijk bruikbare techniek. Fractievoorzitter Sylvana Rikkert: “Wij zien dat er veel haken en ogen zitten aan het gebruik van biomassa. Het is beter dan kolen of gas, maar zeker niet ideaal. Wij zien mogelijkheden om warmte op te wekken met geothermie straks voor woningen en bedrijven. Maar voor bedrijven die met zeer hoge temperaturen werken is zelfs dat geen oplossing. Dan is voor nu biomassa het enige alternatief voor gas.” 

 

Oorsprong biomassa

Een ander punt van zorg is de oorsprong van de biomassa. Er zijn heel veel verschillende soorten biomassa. Bijvoorbeeld snoei-afval, gft-afval, restafval van voedselproductie, maar ook algen en oude frituurolie. De duurzaamheid van biomassagebruik heeft te maken met het soort biomassa, waarvoor het wordt gebruikt en hoeveel biomassa er beschikbaar is. GroenLinks is tegen het gebruik van hele bomen of bossen voor de opwekking van elektriciteit.

 

Rikkert: “Voor ons is het een harde voorwaarde dat de biomassa van snoeihout komt. Dus er moeten geen bomen voor gekapt worden. En, het snoeihout moet van niet te ver weg worden gehaald. Maar dit geldt dus alleen voor de industrie. Het moge duidelijk zijn: voor bijvoorbeeld de verwarming van huizen zijn wij niet voor het gebruik van biomassa.”

Sterker: GroenLinks-Tweede Kamerlid Tom van der Lee bepleitte onlangs nog een stop op beschikkingen voor subsidies voor nieuwe biomassacentrales. Die motie heeft het niet gehaald, omdat VVD, CDA, ChristenUnie en D66 tegenstemden.

 

Uitstoot

Veel omwonenden van de toekomstige centrale maken zich grote zorgen. Dat heeft met name te maken met de uitstoot van de centrale. GroenLinks heeft daar begrip voor een deelt die zorgen ook. Rikkert: “We weten dat de wethouder de komende tijd in gesprek blijft met de bouwer, firma Brouwer, om te kijken hoe we bijvoorbeeld CO2 en fijnstof kunnen gaan afvangen. Wij zullen de bouwers eraan houden er alles aan te doen om de uitstoot zo laag mogelijk te houden.”

 

Vergunning

Voor de industrie is er dus voorlopig geen mogelijkheid voor echt groene energie. Daarnaast kon de aanvraag voor de vergunning van de nieuwe biomassacentrale niet worden tegengehouden door de gemeente: doordat de aanvraag voldoet aan alle voorwaarden van de landelijke wetgeving, had de gemeente geen andere optie dan de vergunning verlenen.

 

Toekomstplannen

Dat wil niet zeggen dat het college van B&W staat te juichen om biomassa. GroenLinks-wethouder Monique Schuttenbeld nuanceert: “Voorlopig is duurzame biomassa een geschikte alternatieve transitiebron voor de industrie, omdat bij toepassing van duurzame biomassa minder CO2 wordt uitgestoten dan de huidige toepassing van fossiele brandstoffen.” Maar zowel de wethouder als de GroenLinks-fractie houden de nieuwe ontwikkelingen goed in de gaten. Schuttenbeld: “Er wordt op dit moment in opdracht van het kabinet landelijk onderzoek verricht door het Planbureau voor de Leefomgeving naar biomassa. Als deze rapportage gereed is (waarschijnlijk in april) zal de Sociaal-Economische Raad hierover een advies opstellen voor het kabinet. Wanneer de onderzoeksresultaten beschikbaar zijn, kunnen wij zo nodig het Zwolse beleid aanpassen.”

 

/r/b13926bc1b3a77cb8cf1143cc7700214?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fmotie+Tom+van+der+Lee&id=09add588fa125c916bb90b49c5174803a7c680f0
motie Tom van der Lee
/r/b13926bc1b3a77cb8cf1143cc7700214?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fmotie+Tom+van+der+Lee&id=09add588fa125c916bb90b49c5174803a7c680f0
motie Tom van der Lee

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.