Nieuws van D66 over GroenLinks inzichtelijk

7 documenten

D66 wil betere luchtkwaliteit en verblijfsklimaat in Zwolse binnenstad

D66 D66 GroenLinks Zwolle 26-06-2020 14:58

Om de luchtkwaliteit en het verblijven in de binnenstad van Zwolle te verbeteren is D66 voorstander van een autoluw stadshart. Tijdens de coronacrisis zien we dat een centrum zonder auto’s mogelijk is en zien we de voordelen van die maatregel, bijvoorbeeld voor de horeca. Wij zien dan ook ná corona dat auto’s liever buiten de binnenstad parkeren, zo bepleitte D66 fractievoorzitter Sonja Paauw vrijdag tijdens de algemene beschouwingen in het gemeentehuis.

Binnenstad Zwolle ook in toekomst autoluw

Sonja: “We zien dat auto’s door de coronacrisis geweerd worden uit de binnenstad met als belangrijkste argument het belang van de horecaondernemers. Zij hebben dan meer ruimte voor terrassen. D66 ziet echter meer belangen dan die van de ondernemers en pleit daarom al jaren voor een autoluwe binnenstad. Wat ons betreft blijft de binnenstad dus ook in de toekomst autoluw.”

Het hele betoog van Sonja tijdens algemene beschouwingen

Ook oude, vervuilende scooters en brommers weren

Wat D66 betreft is het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verhogen van het plezier om in Zwolle door de binnenstad te lopen niet direct bereikt door het autoluw maken alleen. Sonja: “In het kader van fijnstof, gezonde longen die we nu heel hard nodig hebben, veiligheid en de terugdringing van fossiele brandstoffen willen we in het centrum ook oude, vervuilende scooters en brommers weren. Verschillende gemeenten gingen ons voor omdat bepaalde scooters en brommers voor relatief veel emissie en fijnstof zorgen en daar heeft Zwolle nog wel een uitdaging liggen.” Samen met GroenLinks zal D66 een motie indienen om vervuilende brommers en scooters uit de binnenstad te weren.

Lees ook: Maak vaart met concrete maatregelen om mobiliteit in Zwolle te verbeteren

D66 & GL: Zorgen over aantrekken cruiseschepen

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 02-06-2019 13:15

GroenLinks en D66 maken zich zorgen over de komst van cruiseschepen naar Den Haag. Vrijwel alle cruiseschepen varen nog op sterk vervuilende stookolie en dat heeft mogelijk gevolgen voor de luchtkwaliteit in onze stad. Ook is onduidelijk welk effect de grote stroom toeristen heeft op de leefbaarheid. “Wij twijfelen of Den Haag gebaat is bij de komst van meer cruiseschepen”, aldus Arjen Kapteijns (GroenLInks).

Schone lucht

Het stadsbestuur heeft besloten om meer cruiseschepen  naar Scheveningen te halen. De coalitiepartijen GroenLinks en D66 hebben het Haagse stadsbestuur om toelichting gevraagd op dat besluit. “We willen graag weten hoe de  doelstellingen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad rijmen met het aantrekken van meer cruiseschepen. Ook willen we graag weten hoeveel geld het cruisetoerisme de stad daadwerkelijk oplevert”, aldus Daniel Scheper (D66).

Kwaliteitstoerisme

Het is ook niet helder op welke manier bewoners betrokken zijn bij het besluit om meer cruiseschepen naar Scheveningen te halen. Dit terwijl cruiseboten mogelijk van invloed zijn op de leefbaarheid. Een boot zorgt in elk geval voor een grote stroom toeristen die in één keer de haven betreedt. Ook zorgen de cruiseboten voor een flinke uitstoot van CO2 en fijnstof in de haven en daardoor krijgen omwonenden vermoedelijk te maken met een slechtere luchtkwaliteit. Wij horen graag hoe dit past bij de klimaatambities en het doel om kwaliteitstoerisme naar Den Haag te trekken”, aldus Kapteijns. GroenLinks en D66 hebben over deze kwestie schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur.

The post D66 & GL: Zorgen over aantrekken cruiseschepen appeared first on Onze stad.

D66 akkoord met raadsvoorstel milieuzone

D66 D66 GroenLinks PvdA Maastricht 20-05-2019 17:14

D66 heeft tijdens de raadsvergadering van 14 mei jl. ingestemd met het raadsvoorstel over een toekomstige milieuzone. Door het landelijke harmonisatievoorstel, het eerder voorgestelde invoeren van een milieuzone met vignetten niet meer mogelijk is wordt de scope nu gewijzigd naar een milieuzone waarbij de handhaving niet met vignetten maar met camera’s plaatsvindt.

In het raadsvoorstel wordt de verdere voorbereiding van de implementatie van een milieuzone in Maastricht uitgesteld tot het moment dat er positief zicht is op de juridische handhaafbaarheid van Belgische en Duitse kentekens. Op het moment dat dit het geval is, zal het college het voorstel voor het invoeren van een milieuzone ter definitieve besluitvorming opnieuw aan de raad voorleggen.

SP, GroenLinks en D66 dienden ook nog een amendement in op het voorstel. Hierin werd het College verzocht werd om met voortvarendheid over de inhoudelijke keuzes met betrekking tot de omvang van de milieuzone, type voertuigen, de ontheffingsregeling, de sloopregeling en de wijze van handhaven met de raad in gesprek te gaan, zodat bij de definitieve besluitvorming over de invoering van een milieuzone in ieder geval over deze onderwerpen al een richtinggevend kader beschikbaar zou zijn. Het amendement werd gesteund door PvdA en 50+, maar haalde geen meerderheid in de raad.

Een mede door D66 ingediende motie, waarin het College wordt gevraagd om ook vaart te maken met flankerende maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit, zoals een nieuw verkeerscirculatieplan en verbeterde P+R-voorzieningen werd uiteindelijk unaniem door de raad aangenomen.

Goed bezochte Informatiemarkt Burgermeetnetten: samen geluid & luchtkwaliteit meten is ook samen meer weten.

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie PvdA Lansingerland 24-12-2018 18:20

Donderdagavond 22 november vond er een goed bezochte informatiemarkt plaats over burgermeetnetten. Rond de 70 mensen waren aanwezig om meer te horen over de burgermeetnetten. De avond was georganiseerd op initiatief van D66 Lansingerland en het Platform Lansingerland Samen Duurzaam (LSD). De politieke partijen ChristenUnie, GroenLinks, PvdA en Wij Lansingerland ondersteunde het initiatief.  

Initiatiefnemers Ineke den Heijer (D66 Lansingerland) en  Michaël Wilde ( Platform Lansingerland Samen Duurzaam): ”We denken dat ‘samen meten’ in deze drukke omgeving van Lansingerland toegevoegde waarde heeft. Met alle ontwikkelingen zoals rondom het vliegveld Rotterdam-The Hague Airport (RTHA), de Hogesnelheidslijn (HSL), de nog aan te leggen verlengde A13/A16 en de grote verstedelijkingsopgave in de regio moeten we  onze aandacht meer richten op een gezonde leefomgeving.  Daarom hebben we deze informatieavond georganiseerd. Luchtkwaliteit en geluid worden nu gemeten door DCRM. Er zijn een aantal meetpunten in onze regio, maar metingen in onze gemeente of op wijk- of straatniveau zijn er niet.  Mensen vertrouwen soms de gegevens van de overheid ook niet (meer). Daarnaast zorgt het samen meten voor meer bewustwording rondom dit onderwerp. Wat gebeurt er wanneer er bij vuurwerk, of wanneer er veel auto’s door mijn straat rijden of er houtstookkachels zijn?

Tijdens de avond vertelde Atze Boerstra namens het Meetnet Hillegersberg Schiebroek over hun ervaringen met het zelfmeten. Er is in deze wijk een uitgebreid netwerk opgezet met veel enthousiaste inwoners en (financieel) ondersteund door de gebiedscommissies. Dit meetnet is ook veelvuldig in het nieuws geweest. Er zijn al veel gegevens binnen en deze laten ondanks wat storingen betrouwbare informatie zien op straat en wijkniveau. Roel van de Loo sprak daarna namens de provincie Zuid-Holland over de experimenten in de regio. De ervaringen zijn positief, maar laten ook wel zien dat er nog veel te leren is. De belangrijkste voorbereiding is dat de mensen goed met elkaar delen wat ze met de gegevens willen doen;  gaan ze de overheid ermee laten zien dat de leefkwaliteit achteruit gaat? Of ben je gewoon geïnteresseerd in het meten?  Dit laatste werd ook door Sef van Elshout door de DCRM bevestigd. Namens de DCRM legde hij als derde spreker uit dat er al veel betrouwbare informatie is over luchtkwaliteit en geluidshinder in onze regio. Deze informatie is beschikbaar op internet. De DCMR wil daarnaast graag de ontwikkeling van het zelf meten ondersteunen. In steden en dorpen ontstaan sensornetwerken, en dit biedt ook kansen voor meer informatie naast het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit (LML). Daarna vertelde Henri de Ruiter van het RIVM over waarom en hoe zijn organisatie bij het zelf meten betrokken is; “door de nieuwe technologie gaan burgers toch wel meten ,dan kun je als instantie maar beter weten wat en hoe ze gaan meten en helpen dat zo goed mogelijk te doen.”

Den Heijer: “ na deze avond ben ik van overtuigd dat het een kwestie van tijd is. Het meten van geluid- en luchtkwaliteit zal de komende jaren  veranderen. Burgers zullen steeds vaker nieuwe, goedkopere sensoren gebruiken om zelf te meten. Het is daarom ook niet gek dat ook het RIVM, GGD en DCRM met burgers en overheden hieraan meewerkt. Alle mensen die vanavond  interesse hebben getoond, zullen we benaderen voor de volgende stappen.”

Wilde: “het goede nieuws na vanavond is dat er voor Lansingerland misschien een mogelijkheid is om in 2019 aan te sluiten bij het “citizen science” programma van de Provincie Zuid. We willen zeker kijken of deze pilot aansluit bij wat mensen willen. Het zou natuurlijk geweldig zijn als we gesteund door de provincie ook een burgermeetnet in Lansingerland krijgen. Het helpt in de bewustwording bij mensen over de eigen leefomgeving en het biedt nog meer en gedetailleerde inzichten in hoe het er met de luchtkwaliteit in Lansingerland voorstaat.

Luchtkwaliteit in scholen

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD Barendrecht 05-07-2018 08:34

De luchtkwaliteit in scholen in Barendrecht laat te wensen over, zo stellen de coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA, SGP/CU, GroenLinks en D66. Dit punt hebben deze partijen opgenomen in het coalitieprogramma en daarmee hebben deze partijen het college verzocht dit op te pakken. Binnenkort zal het college laten weten hoe dit opgepakt zal gaan worden.

Sinds vorig jaar komen signalen over slechte luchtkwaliteit binnen. Onder andere schoolbesturen hebben hier melding van gemaakt richting de gemeenteraad. Er zijn al enkele onderzoeken gedaan. De coalitiepartijen nemen dit probleem serieus. Ze zien daarom graag dat dit onderwerp goed de aandacht krijgt van het college.

Tijdens de laatste raadsvergadering heeft oppositiepartij EVB geprobeerd dit onderwerp nu al op de agenda van de gemeenteraad te zetten. We ondersteunen het belang hiervan en dus ook behandeling in de gemeenteraad, maar dan wel nadat het college haar plannen heeft voorgelegd aan de raad. Een overhaaste behandeling van dit onderwerp doet deze serieuze zaak geen goed. Bovendien werd dit onderwerp net voor de vergadering door EVB op de agenda gezet met een reeks aan nog te lezen stukken. De behandeling zou daarom zijn uitgelopen op een fiasco. Dat mag niet gebeuren, zeker niet gezien het belang van dit onderwerp.

Moties

Tijdens de raadsvergadering heeft de oppositiepartij EVB tot tweemaal toe geprobeerd om door middel van het indienen van een motie dit onderwerp toch te behandelen. Dat mag gezien worden als bijzonder, omdat de coalitiepartijen net daarvoor hadden aangegeven dit te belangrijk te vinden om even snel te bespreken. Beide moties werden om deze reden niet aangenomen.

Politiek spel

De coalitiepartijen hebben dit ook opgevat als een spel dat gespeeld werd om politieke punten te scoren voor ogen van de media en de inwoners van Barendrecht. Als reactie hierop hebben de coalitiepartijen aangegeven dat dit nooit de bedoeling kan zijn van gekozen volksvertegenwoordigers en dat benadrukt middels een motie van afkeuring. Deze motie is door de gemeenteraad aangenomen en geeft wat betreft de coalitiepartijen richting de EVB aan dat je zo niet met elkaar om moet gaan. Helemaal niet als het gaat over belangrijke onderwerpen die serieus aandacht behoeven.

The post Luchtkwaliteit in scholen appeared first on Barendrecht.

De Klimaatwet

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Leerdam 29-06-2018 09:03

27 juni jl. presenteerde D66 samen met zes andere partijen de Klimaatwet. Dat is historisch! Nog nooit eerder werden in Nederland ambitieuze klimaatdoelen om de uitstoot van broeikasgassen flink te verminderen in een wet vastgelegd. Nooit. Tot vandaag. En daar zijn wij dan ook enorm trots op. Deze samenwerking van maar liefst zeven partijen, tussen links én rechts, schroeft de Nederlandse klimaatambities flink op.

 

En de lat voor onze klimaatambities ligt al hoog. In oktober presenteerden we het groenste regeerakkoord ooit. Met ambitieuze doelen: we sluiten de kolencentrales, te beginnen met de oudste en meest vervuilende; we zetten vol in op schone energie, bijvoorbeeld uit wind en zon; we investeren fors in de fiets en de trein; en we gaan eindelijk van het Gronings gas af. Deze klimaatwet gaat zelfs een stap verder. En dat is hard nodig. Want als we onze aarde leefbaar willen houden voor onze kinderen en kleinkinderen, moeten we nú in actie komen.

 

Wat hebben D66, VVD, CDA, CU, SP, GroenLinks en PvdA dan in deze Klimaatwet afgesproken? In 2030 worden er 49% minder broeikasgassen uitgestoten dan in 1990. En in 2050 is de uitstoot van vervuilende broeikasgassen, waaronder CO2, met maar liefst 95 procent teruggebracht. En in datzelfde jaar is de complete elektriciteitsproductie helemaal energieneutraal. Daar gaan we nu, van links tot rechts, mee aan de slag.

 

Er is hard onderhandeld de afgelopen weken. En we zijn er nog niet! Binnenkort presenteren bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties de resultaten van het Klimaatakkoord. In dat Klimaatakkoord staan concrete maatregelen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wat gaan we met z’n allen concreet doen om de uitstoot van broeikasgassen te beperken? Met welke maatregelen dragen we bij aan een leefbare aarde voor volgende generaties?

 

Op die manier zetten we deze historische Klimaatwet om in concrete plannen die de opwarming van de aarde tegengaan. We hebben een gezamenlijk doel en daar hebben we elkaar hard voor nodig. Voor een schone toekomst. We houden jullie natuurlijk graag op de hoogte.

 

The post De Klimaatwet appeared first on D66 Vijfheerenlanden.

Maak duurzamer alternatief aantrekkelijk voor scheepvaart

D66 D66 GroenLinks SGP ChristenUnie Rotterdam 16-04-2018 13:05

Afgelopen vrijdag stelde D66-raadslid Chantal Zeegers schriftelijke vragen aan het College over aanvullende maatregelen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dit deed zij samen met NIDA, ChristenUnie-SGP, GroenLinks en SP. Met de vragen wil zij aandringen op een nieuwe lobby richting Den Haag voor een vrijstelling op de energiebelasting voor walstroom. Een eerdere lobby n.a.v. een motie van D66 leverde nog geen resultaat op. Omdat D66 staatssecretaris Stientje van Veldhoven eind maart aanvullende maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit in samenwerking met gemeenten en provincies voorstelde, zien wij dit als een goed moment om hier opnieuw aandacht voor te vragen. Zeegers: “De lucht in Rotterdam moet schoner worden voor onze gezondheid. Als grote havenstad kan de scheepvaart sector hier een belangrijke bijdrage aan leveren door helemaal over te stappen op walstroom. Dit zullen we nu aantrekkelijk moeten maken”. De maatregel staat ook genoemd in het D66 Actieplan Schone Lucht, wat Stientje van Veldhoven nog als onderdeel van de Tweede Kamerfractie heeft opgesteld.

In tegenstelling tot binnenvaartschepen is er voor zeeschepen, waaronder cruiseschepen, geen verplichting om walstroom te gebruiken indien aanwezig. Hierdoor laten zij vaak hun zeer vervuilende generatoren draaien, wat tot sterke vervuiling van de lucht leidt. Het gebruik van walstroom moet wat ons betreft daarom aantrekkelijk gemaakt worden. Dit kan middels een vrijstelling op de energiebelasting die nu nog over deze walstroom wordt geheven. De Europese Commissie heeft eerder aangegeven dat een dergelijke vrijstelling te verdedigen is gezien het belang van de luchtkwaliteit. Denemarken, Duitsland en Zweden hebben eerder al zo’n vrijstelling aangevraagd en gekregen.

De schriftelijke vragen zijn hier te vinden: https://rotterdam.notubiz.nl/document/6383824/1/18bb2961

Het bericht Maak duurzamer alternatief aantrekkelijk voor scheepvaart verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.