Nieuws van CDA over PvdA inzichtelijk

21 documenten

Dankzij hulp CDA bleef bibliotheek Stevenshof open

CDA CDA PvdA Leiden 31-01-2022 08:05

Kandidaat Sebastiaan van der Veer heeft afgelopen vrijdag boeken opgeruimd in de bieb van de Stevenshof. Sebastiaan: "Door de coronaregels heeft de bieb veel last van uitval. Samen met Marc Newsome van de PvdA hebben wij daarom een helpende hand aangeboden om te voorkomen dat de bibliotheek vrijdagmiddag zou moeten sluiten. En dat is gelukt! De bieb kon open blijven." Vragen en/of opmerkingen? Stuur een bericht naar Sebastiaan vias.van.der.veer@gemeenteraadleiden.nl

Vuurwerk

CDA CDA GroenLinks PvdA ChristenUnie Teylingen 25-07-2020 10:19

Vanaf jaarwisseling 2020-2021 geldt er een landelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Hierdoor ontstaat er vanaf de komende jaarwisseling een nieuwe situatie. Lokale initiatieven tot het gezamenlijk afsteken van vuurwerk zijn toegestaan, maar alleen onder leiding van een professionele vuurwerkdeskundige. Het is belangrijk dat ook in de gemeente Teylingen in aansluiting op deze ontwikkelingen als lokale overheid een visie op vuurwerk wordt ontwikkeld. Daarvoor is aanvullend onderzoek gedaan gericht op gevoelens en argumenten van de inwoners van Teylingen over vuurwerk. Het college stelt voor om Teylingen de komende jaarwisseling (nog) geen vuurwerkvrije gemeente te maken, maar wel de overlast van vuurwerk en de maatschappelijke gevoelens te blijven monitoren. Ze willen ook doorgaan met het beleid van vuurwerkvrije zones en wil met een campagne in de wijken zorgen dat het aanvragen voor een buurt van vuurwerkvrije zones makkelijker wordt. Vooralsnog ziet het college geen aanleiding om van het eerdere beleid van vuurwerkvrije zones af te wijken, maar neemt wel het advies over om hierin een aantal verbeteringen aan te brengen. Op 22 juni is in de commissie DEB opiniërend gesproken over het vuurwerkbeleid van de gemeente Teylingen. De CDA-fractie is voor een geleidelijke afbouw van vuurwerk en ondersteunt het college met de aanpak van vuurwerkvrije zones. In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces werd op 15 juli een motie besproken van ChristenUnie, GroenLinks en PvdA om het principe van vuurwerkvrije zones vanaf de jaarwisseling 2020-2021 om te draaien naar vuurwerkzones, waarbij in beginsel de hele gemeente Teylingen vuurwerkvrij is, behoudens de vuurwerkzones. Toen de indienende partijen van de motie merkten dat hier in de raad geen meerderheid voor was, hebben zijn besloten de motie aan te houden. De CDA-fractie vindt de gedachte achter de motie sympathiek, maar de tijd ontbreekt om dat op een zorgvuldige manier en met participatie van onze inwoners tijdig voor de komende jaarwisseling te realiseren.

Studentenhuizen zien als huishouden

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Arnhem 15-04-2020 15:20

Dinsdag 14 april heeft het CDA Arnhem vragen gesteld aangaande de verwarring over Corona die bestaat bij studenten. In verschillende steden zijn studenten bekeurd omdat zij zich niet zouden houden aan de Corona maatregelen. Denk hierbij aan het houden van minimaal 1,5 meter afstand en het met meer dan 3 personen samen zijn op publiek terrein. Voor deze maatregelen geldt de uitzondering voor huishoudens. Studenten zien studentenhuizen namelijk als één huishouden. Scott van den Broek het CDA Arnhem: “In studentenhuizen delen studenten de keuken, het toilet, de badkamer en misschien nog wel meer. Het is verwarrend door nu te stellen dat zij géén huishouden vormen. Daarom is het belangrijk dat die duidelijkheid er komt.” Burgemeester Marcouch reageerde bij Omroep Gelderland dat studentenhuizen géén huishouden vormen en dat zij zich ook in die zin moeten houden aan de Corona maatregelen. Scott: “Dat maakt de onduidelijkheid niet minder. In meerdere steden waaronder Breda worden studentenhuizen wel als huishouden gezien, maar in bijvoorbeeld Utrecht lijkt dat er niet op. Trek een lijn. Wat ons betreft vormen studenten die samenwonen een huishouden.” Wij hopen dan ook dat burgemeester Marcouch er op die manier naar wenst te kijken en te handhaven. Boetes zijn voor studenten die bijna al hun bijbaantjes kwijt zijn niet te betalen. Daarbij vormen de medebewoners nu hun sociale kring. Als zij voor hun studentenhuis wensen te eten met elkaar omdat zij binnen te weinig ruimte hebben, dan moet dat mogelijk zijn. “Maar niet onbegrensd” vervolgt van den Broek : “De overige Corona maatregelen gelden natuurlijk óók voor deze groep. Blijf vooral je verstand gebruiken. Probeer je sociale kring ook te beperken tot je medebewoners, ga niet naar grootouders of ouders, blijf thuis en ga alleen weg als het niet anders kan. Uiteindelijk moeten we er allemaal voor zorgen dat verdere verspreiding van het virus beperkt blijft.” Ook D66, Arnhem Centraal, GroenLinks en de PvdA zijn van mening dat studenten die samenwonen als één huishouden moeten worden gezien.

Neem inwoners van Vught serieus en stel de besluitvorming N65 uit

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 12-04-2020 18:18

De voltallige oppositie in de gemeenteraad van Vught vindt het onaanvaardbaar dat de cruciale besluitvorming over de aanpak van de N65 in uitgeklede vorm plaatsvindt. Maar liefst 125 mensen hebben bezwaar gemaakt en door de coronacrisis wordt hun inspraak belemmerd. Daarom hebben CDA, SP en D66 de afgelopen weken achter de schermen geprobeerd de behandeling uit te stellen. Zonder resultaat: de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden dat de besluitvorming moet doorgaan, corona of geen corona. Vorige maand kwamen alle raadsfracties tot een compromis. De coalitie wilde de N65 toen al op dit moment (begin april dus) behandelen. De oppositie wilde uitstel totdat er weer normaal vergaderd kon worden. Daar kwam toen een compromis uit: uitstel tot 7 mei (commissievergadering) en 14 mei (raadsvergadering). Dat compromis werd bereikt op het moment dat bijeenkomsten tot 100 mensen nog geoorloofd waren. Daarna werden de coronamaatregelen strenger en werd de ‘intelligente lock-down’ afgekondigd, waardoor er volgens CDA, SP en D66 een heel andere situatie is ontstaan. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden van niet en houden vast aan dat compromis. De belangrijkste reden voor de wens om uit te stellen is de inspraak van inwoners van Vught. Er hebben 125 mensen bezwaar gemaakt tegen de plannen. Normaal gesproken kunnen deze mensen allemaal hun bezwaar toelichten bij de voltallige gemeenteraad of bij fractievergaderingen van politieke partijen, maar door de coronamaatregelen is dat moeilijk of zelfs onmogelijk. Er wordt gedacht aan andere manieren om in te spreken, bijvoorbeeld door een filmpje op te nemen of door nog een brief te sturen, maar dan kun je als gemeenteraad vervolgens geen aanvullende vragen stellen en kunnen insprekers geen extra informatie verschaffen. Dat doet ernstig afbreuk aan de manier waarop we normaal besluiten nemen. Terwijl in veel andere gemeente gekozen wordt om dergelijke belangrijke besluiten uit te stellen, moet in Vught nu besloten worden. Voor de oppositie is dat onaanvaardbaar. CDA, SP en D66 gaan afzonderlijk van elkaar bepalen hoe en of ze aan dit besluitvormingsproces gaan deelnemen. Daarbij staat de inspraak van inwoners van Vught altijd voorop. De partijen stellen als harde voorwaarde dat er geen belemmeringen mogen zijn. De oppositie benadrukt niet weg te lopen voor de besluitvorming over de N65, maar pal te staan achter de mogelijkheden voor bezwaarmakers om fatsoenlijk in te kunnen spreken en bij de debatten aanwezig kunnen zijn. Zo’n belangrijk besluit nemen met zoveel bezwaarmakers door een afgeslankte raad is stuitend en geeft een knauw aan de democratie. CDA, SP en D66 roepen burgemeester Van de Mortel op om ook op te komen voor de inwoners van Vught. Dat kan door met een werkbare oplossing te komen door te vergaderen op een plek waar iedereen op veilige afstand van elkaar kan zitten en iedereen zich welkom voelt. CDA, SP en D66 begrijpen dat belangrijke besluiten door moeten kunnen gaan om geen vertraging op te lopen. Dat mag echter nooit ten koste gaan van de inspraak van burgers. Bij een later besluit over de N65 zou overigens ook geen enkele vertraging worden opgelopen: de gemeente Haaren loopt enkele maanden achter en op dat besluit moet Vught toch wachten.

Neem inwoners van Vught serieus en stel de besluitvorming N65 uit

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 12-04-2020 18:18

De voltallige oppositie in de gemeenteraad van Vught vindt het onaanvaardbaar dat de cruciale besluitvorming over de aanpak van de N65 in uitgeklede vorm plaatsvindt. Maar liefst 125 mensen hebben bezwaar gemaakt en door de coronacrisis wordt hun inspraak belemmerd. Daarom hebben CDA, SP en D66 de afgelopen weken achter de schermen geprobeerd de behandeling uit te stellen. Zonder resultaat: de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden dat de besluitvorming moet doorgaan, corona of geen corona. Vorige maand kwamen alle raadsfracties tot een compromis. De coalitie wilde de N65 toen al op dit moment (begin april dus) behandelen. De oppositie wilde uitstel totdat er weer normaal vergaderd kon worden. Daar kwam toen een compromis uit: uitstel tot 7 mei (commissievergadering) en 14 mei (raadsvergadering). Dat compromis werd bereikt op het moment dat bijeenkomsten tot 100 mensen nog geoorloofd waren. Daarna werden de coronamaatregelen strenger en werd de ‘intelligente lock-down’ afgekondigd, waardoor er volgens CDA, SP en D66 een heel andere situatie is ontstaan. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden van niet en houden vast aan dat compromis. De belangrijkste reden voor de wens om uit te stellen is de inspraak van inwoners van Vught. Er hebben 125 mensen bezwaar gemaakt tegen de plannen. Normaal gesproken kunnen deze mensen allemaal hun bezwaar toelichten bij de voltallige gemeenteraad of bij fractievergaderingen van politieke partijen, maar door de coronamaatregelen is dat moeilijk of zelfs onmogelijk. Er wordt gedacht aan andere manieren om in te spreken, bijvoorbeeld door een filmpje op te nemen of door nog een brief te sturen, maar dan kun je als gemeenteraad vervolgens geen aanvullende vragen stellen en kunnen insprekers geen extra informatie verschaffen. Dat doet ernstig afbreuk aan de manier waarop we normaal besluiten nemen. Terwijl in veel andere gemeente gekozen wordt om dergelijke belangrijke besluiten uit te stellen, moet in Vught nu besloten worden. Voor de oppositie is dat onaanvaardbaar. CDA, SP en D66 gaan afzonderlijk van elkaar bepalen hoe en of ze aan dit besluitvormingsproces gaan deelnemen. Daarbij staat de inspraak van inwoners van Vught altijd voorop. De partijen stellen als harde voorwaarde dat er geen belemmeringen mogen zijn. De oppositie benadrukt niet weg te lopen voor de besluitvorming over de N65, maar pal te staan achter de mogelijkheden voor bezwaarmakers om fatsoenlijk in te kunnen spreken en bij de debatten aanwezig kunnen zijn. Zo’n belangrijk besluit nemen met zoveel bezwaarmakers door een afgeslankte raad is stuitend en geeft een knauw aan de democratie. CDA, SP en D66 roepen burgemeester Van de Mortel op om ook op te komen voor de inwoners van Vught. Dat kan door met een werkbare oplossing te komen door te vergaderen op een plek waar iedereen op veilige afstand van elkaar kan zitten en iedereen zich welkom voelt. CDA, SP en D66 begrijpen dat belangrijke besluiten door moeten kunnen gaan om geen vertraging op te lopen. Dat mag echter nooit ten koste gaan van de inspraak van burgers. Bij een later besluit over de N65 zou overigens ook geen enkele vertraging worden opgelopen: de gemeente Haaren loopt enkele maanden achter en op dat besluit moet Vught toch wachten.

Ilse blikt terug

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Winterswijk 03-01-2020 13:12

Oud-wethouder Ilse Saris kijkt terug op roerig jaar in Winterswijk: ‘Er is leven buiten de politiek’ Gelderlander 2 januari 2020 door Jan Ruesink WINTERSWIJK - Een breuk in de coalitie maakte voor Ilse Saris begin dit jaar een abrupt einde aan negen jaar in de plaatselijke politiek. Voor de veelgeprezen en populaire wethouder was het een pijnlijk en onverwacht afscheid, maar het leidde ook tot het ontdekken van een leven buiten de politiek. ,,Als wethouder sta je 24/7 aan en dan is het gek als je op een dinsdagmiddag zomaar door het dorp wandelt.” Verbitterd is ze niet en ze zegt ook nergens spijt van te hebben, maar het gevoel van teleurstelling blijft. Ilse Saris (44) staat er nog voor de volle honderd procent achter dat haar CDA op vrijdag 1 februari de stekker trok uit de coalitie met Winterswijk Belang (WB). Het schuurde al enige tijd in de samenwerking en de bekende druppel was dat WB in de gemeenteraad wethouder Wim Elferdink van het CDA van liegen betichtte. ,,Het vertrouwen was weg”, zegt Saris nu. Geen grote verrassing Achteraf gezien was die breuk volgens haar geen grote verrassing, want er werd te veel ‘op de man’ gespeeld en WB had in haar ogen moeite de tweede viool te spelen na de monsteroverwinning van het CDA in de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Nog hetzelfde weekend na de breuk had het CDA alweer contact met de VVD. ,,En zij gaven aan dat we er wel uit zouden komen”, zegt Saris. ,,Maar op dinsdagmiddag 16.45 uur belde de VVD me ineens op met de mededeling dat ze toch met WB, PvdA en GroenLinks verder gingen, hoewel die avond nog een vervolgafspraak samen met de PvdA stond ingepland. Dat vond ik buitengewoon onfatsoenlijk en onbetrouwbaar.” Ik ben teleurge­steld dat het zo gelopen is, maar vind het vooral jammer voor de kiezers die ons hun stem hadden gegeven ,,Waarom ze dat deden? Ze zeiden dat al hun wensen in die nieuwe coalitie vervuld waren, maar ik weet het niet; misschien waren wij te groot geworden en waren ze bang dat ze ondergeschikt werden in een college met ons. Ik ben teleurgesteld dat het zo gelopen is, maar vind het vooral jammer voor de kiezers die ons hun stem hadden gegeven. Ik word er nog elke dag op aangesproken, mensen zeggen het zo ontzettend jammer te vinden dat wij als grootste partij (met 7 van de 21 zetels, red.) buitenspel staan. Het CDA zit nu in de oppositie en probeert dat op inhoud te doen, maar ik vind dat de coalitiepartijen ons juist niet op die inhoud beoordelen.” Motie ,,Een CDA-motie over stikstof werd afgewezen, maar kwam drie dagen later wel terug in een brief van het college en een voorstel voor het uitdelen van regentonnen werd met flauwe argumenten afgewimpeld, zelfs door milieupartij GroenLinks. Tja, vertrouwen komt te voet en gaat te paard en ik vind dat er nog steeds een negatieve sfeer hangt. Ik hoop echt dat men in het nieuwe jaar met een schone lei begint en dat iedereen goede voorstellen voor Winterswijk op inhoud beoordeelt, van wie ze ook komen.” Saris gelooft dat de inwoners niet blij zijn met die verharding in de gemeentelijke politiek. ,,Omdat het dan niet meer gaat om wat het beste is voor Winterswijk, maar om ego’s en gelijk krijgen. Mensen voelen zich dan niet meer vertegenwoordigd. Ook ik vind dat ze niet genoeg gehoord worden. De medewerkers en vrijwilligers van zwembad Jaspers bijvoorbeeld moesten in de krant lezen dat er moet worden bezuinigd. Terwijl ze zulke mooie initiatieven ontwikkelen en veel doen voor bijvoorbeeld ouderen en mensen met reuma. Ik snap het wel als inwoners zich dan afkeren van de politiek.” Gevoelsmatig Saris mag dan al elf maanden weg zijn uit de politiek, ze blijft er gevoelsmatig nog erg bij betrokken. ,,Misschien komt dat ook omdat ik mijn werk niet heb kunnen afmaken. Maar het is gelopen zoals het gelopen is en ik heb nu wel ontdekt dat er ook een leven buiten de politiek is. Aanvankelijk wilde ik me zo snel mogelijk weer in iets nieuws storten, maar mijn coach raadde dat af.” ,,Eerst tot rust komen en kijken waar je passie ligt. En toch had ik daar eerst moeite mee. Ik werd negen jaar lang geleefd door een strak werkschema en stond als wethouder 24/7 aan. Dat klinkt zwaar, maar het heeft me juist veel energie gegeven en in moeilijke tijden op de been gehouden. Ik ben na mijn aftreden gewoon om 7.00 uur blijven opstaan, maar toch voelt het gek als je op dinsdagmiddag zomaar door het dorp wandelt.” Ik werd negen jaar lang geleefd door een strak werkschema en stond als wethouder 24/7 aan ,,Vrijetijdsschaamte? Daar lijkt het wel op. Maar nu denk ik: die was kan morgen ook wel en neem ik de tijd voor een film, koffiedrinken en eten met vriendinnen, klussen, mijn zus helpen verhuizen, vrijwilligerswerk, meegaan met het schoolreisje van mijn jongste dochter en ik heb zelfs opgetreden als vertelster inThe Passion.” Knop om Nu ze de knop heeft omgezet, wil ze weer als vanoudsfull poweraan haar nieuwe baan beginnen. Per 1 januari wordt ze in Almelo bestuurder/directeur van welzijnsorganisatie Avedan, verantwoordelijk voor het uitvoeren van sociaal-maatschappelijk werk in vijf gemeenten. ,,Niet meer zo in de schijnwerpers als in de politiek, maar ook in dit werk kan ik me inzetten voor mensen. Ik ben iemand die kan verbinden, goed is in netwerken en ik ken de gemeentelijke organisatie, dus zo wil ik samen met de wethouders strijden tegen problemen als eenzaamheid en generatie-armoede. Dat is best een spannende opdracht, want ik heb al te horen gekregen dat Avedan flink moet bezuinigen op het welzijnswerk en in dit werk is geld direct gekoppeld aan de inzet van mensen. Maar ik ben gedreven om met beperktere middelen zoveel mogelijk goede dingen te doen voor de samenleving. Als wethouder heb ik ook in de crisisjaren zware beslissingen moeten nemen om de schulden van de gemeente naar beneden te brengen.” Keert ze ooit nog terug op het politieke podium? Saris: ,,Ik sta daarin nu aan de zijlijn, maar ik ben nog steeds een trotse CDA’er en blijf mijn contacten in de partij en Den Haag inzetten. En een politiek ambt? De tijd zal het leren, maar ik weet nu dat er ook daarbuiten leven is.” Ik sta daarin nu aan de zijlijn, maar ik ben nog steeds een trotse CDA’er en blijf mijn contacten in de partij en Den Haag inzetten Het artikel

BEZUINIGINGEN IN VUGHT ? JA, MAAR NU EVEN NIET.

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 07-11-2019 07:10

CDA motie over begroting verworpen In de gemeenteraadsvergadering van 7 november werd de motie van het CDA en de SP over de begroting 2020 verworpen. In de motie werd het College verzocht om in gesprek te gaan met de medeondertekenaars van de N65 en PHS bestuursovereenkomst en de financiële bijdrage van de gemeente Vught aan beide infra-projecten ter discussie te stellen. Doel van de gesprekken is om de bijdrage van Vught significant terug te brengen. Begroting Vught in zwaar weer Vught verkeert in zwaar financieel weer. De solvabiliteit van onze gemeente is historisch slecht en zal, zonder ingrijpen, verder verslechteren. De schuldenlast zal zonder ingrijpen toenemen tot € 95 mln. in 2023. Dat is anderhalf keer het bedrag wat Vught jaarlijks aan eigen middelen binnen krijgt. In de begroting is daarnaast ook sprake van toekomstige uitgaven waarvoor nog geen dekking is. Een nog hogere schuldenlast is het gevolg. Zoals het College zelf al stelde, “de rek is eruit”. Kosten en baten niet meer in verhouding Het CDA heeft in de afgelopen 18 maanden herhaaldelijk de kosten van de rijks-infra ter discussie gesteld. Zo heeft het CDA in februari van dit jaar tegen het VKA+gestemd. Niet omdat we tegen de ongelijkvloerse kruisingen zijn, maar omdat we tegen het Vughtse aandeel in de kosten zijn. We hebben in de gemeenteraad ook herhaaldelijk de vraag gesteld of de baten en kosten nog met elkaar in verhouding staan. Staat wat Vught krijgt aan weg en spoor nog wel in verhouding tot de € 56 mln. kosten die we als Vught hebben te dragen? Anders gezegd, wegen de baten nog wel op tegen de kosten? Alleen het CDA en de SP stemden voor de motie. PvdA/GroenLinks, Gemeentebelangen, VVD en D’66 stemden tegen. Zie ookhttps://www.bd.nl/den-bosch-vught/tegenstrijdige-kijk-op-begroting-vught-we-gaan-richting-het-moeras-natte-voeten-hebben-we-al~a0f18b32/

Toelichting van het CDA over de laatste ontwikkelingen

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Partij voor de Vrijheid Sittard-Geleen 09-10-2019 10:32

De CDA fractie spreekt haar waardering uit naar Groen Links, PVV, D66 en PvdA voor het door hen genomen initiatief om te bezien of CDA en GOB in een nieuwe coalitie met elkaarzouden kunnen worden verbonden. Het advies dat door hen is uitgebracht is helder en transparant. De door het GOB en voormalig Vernieuwingsblok aangekondigde verandering van bestuursstijl bleek in de afgelopen periode niet het beoogde resultaat te hebben. Vanaf het moment dat de coalitie – waarvoor het CDA bij de formatie in 2018 door de coalitiepartijen werd uitgesloten - haar meerderheid verloor op 4 juli 2019 heeft het CDA het standpunt ingenomen dat daarvoor door het GOB politieke verantwoordelijkheid diende te worden genomen, met name door haar partijleider en wethouder van financiën Pieter Meekels. Het college bleef in weerwil van het verlies van de meerderheid zitten. Het CDA heeft van meet af aan duidelijk gemaakt dat zij niet kon worden aangesproken op het probleem dat in de coalitie was ontstaan.Bij het oplossen van het probleem wilde het CDA alleen een rol nemen, indien door het GOB en in het bijzonder door bestuurder Meekelsin de uitoefening van zijn ambt,depolitieke verantwoordelijkheid zou worden genomen,zodat met een schone lei aan de formatie van een nieuw college kon worden begonnen. Dat is niet gebeurd. Het CDA acht het niet opportuun om zelf het voortouw bij een formatie te nemen. Daarmee wordt het politieke veld verder uit elkaar gespeeld, hetgeen zeker niet in het belang van de stad is. Andries Houtakkers, fractievoorzitter

Amsterdam: Verenigd in verscheidenheid

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Amsterdam 11-07-2019 17:17

Amsterdam heeft pro-Europa gestemd op 23 mei jongstleden. De drie grootste partijen die door de Amsterdammers naar het Europees Parlement zijn gestuurd zijn allemaal pro-Europees: GroenLinks (23%), PvdA (21%), D66 (12%) en VVD (12%) die beide lid zijn van de pro-Europese liberale ALDE-partij en op een gelijke derde plaats staan. Deze partijen al samen, vertegenwoordigen meer dan 68% van de Amsterdamse stemmers. Een gigantisch hoog percentage en een duidelijk signaal. Er is massaal pro-Europa gestemd vanuit Amsterdam. Wij als CDA hebben helaas maar een kleine 3% van de stemmen mogen ontvangen in Amsterdam. Dit is net iets hoger dan de PVV (2%) en op een gedeelde plaats met SP en DENK (beide 3%). Een resultaat waar wij met zijn allen als CDA Amsterdam niet trots op zullen zijn. Ook op Europees niveau heeft onze christendemocratie en de Europese Volkspartij een klap gekregen. Ja, wij zijn nog steeds de grootste, echter slinkt onze meerderheid steeds verder met de jaren. Hoe kijken wij hiernaar als christendemocraten in Amsterdam? Hoe komt het dat wij als CDA onze Amsterdammers niet weten te overtuigen van ons Europees geluid? Wij waren toch de partij die Europa en haar Europese Unie na de Tweede Wereldoorlog zo goed als zeker hebben gevormd? Hoe kunnen wij als partij qua Europese thema’s weer relevant worden voor de Amsterdamse stemmers? En wat kunnen wij doen als CDA Amsterdam om hier een constructieve bijdrage aan te leveren? Laten we leren van ons verleden. Amsterdam is een stad die groot is geworden door ‘open’ te zijn. Dit wil niet zeggen dat wij alles ook maar toe lieten. Vrijheden brachten ook plichten. Er bestond een sterke cultuur dat je in onze stad mee moest doen, om actief mee te bouwen aan een groter Amsterdam, iets te bouwen wat groter is dan alleen het individu. Een stad die verbonden bleef met andere Europese steden en de rest van de wereld. Een stad dat daar trots op was. Is dit dan veranderd? De Amsterdammers zijn niet veranderd als je naar het pro-Europese geluid kijkt van de afgelopen verkiezingen. Echter is onze partij wel veranderd. Het CDA en haar bevriende christendemocratisch partijen in andere Europese landen binnen onze Europese Volkspartij lijken steeds verdeelder te worden over hoe wij gezamenlijk naar Europa kijken. Een bijzondere familie van Merkel tot Orban en alles wat er tussen in zit. Meer verdeeldheidVerdeeldheid is niet een fundament waar onze partij groot door is geworden. Het motto van onze Europese Unie ‘verenigd in verscheidenheid’ is dat wel. Wij zullen dit principe gezamenlijk weer moeten heruitvinden als we relevant willen blijven voor onze Amsterdamse kiezer. Dit kunnen wij doen door als CDA Amsterdam en al haar leden mee te denken hoe wij vanuit onze stad naar Europa kijken en kunnen verbeteren. We zullen het niet overal met elkaar eens zijn, maar wel gezamenlijk het belang zien dat wij iets voor Europa moeten doen. Vraagstukken zoals bijvoorbeeld hoe wij beter met andere Europese hoofdsteden expertise zouden kunnen uitwisselen om bijvoorbeeld problemen als brallende toeristen, goedkope souvenirs winkels en andere vergelijkbare problemen tegen te gaan zouden wij gezamenlijk kunnen oppakken. Vanuit Amsterdam kunnen wij een voorbeeld zijn door zowel kritisch naar Europa te kijken, maar tegelijkertijd wel constructieve suggesties te geven aan zowel onze nationale en Europese partij. Onze hoofdstad heeft veel baat aan een sterk Europa. Dit in termen van banen, potentiële terroristisch aanslagen te verijdelen, tot het overtuigen van bedrijven om zich hier te vestigen, en op vele andere vlakken. Vanuit onze afdeling en hoofdstad kunnen wij een positief en constructief Europees verhaal laten horen, dit om onze nationale en Europese partij te helpen. Uiteraard is niet alles in de Europese Unie perfect en moet er nog veel verbeterd worden. Hopelijk kunnen wij vanuit Amsterdam met onze drie kruizen die staan voor heldhaftig, vastberaden en barmhartig onze partij op zowel lokaal, provinciaal, nationaal en dus ook Europees inspireren om opnieuw de oplossing voor Europa en de Amsterdamse kiezer te zijn. Boudewijn WijnandsCovoorzitter CDA Amsterdambestuur@cda.amsterdam

8 partijen stellen vragen over uit de hand gelopen vreugdevuur

CDA CDA ChristenUnie PvdA 's-Gravenhage 07-01-2019 07:48

Wat andere jaren een mooie traditie is van het vreugdevuur, is dit jaar totaal mis gegaan. Hoe kon dit zo uit de hand lopen? Het CDA Den Haag wil opheldering van het stadsbestuur. En stelt samen met 7 andere partijen de volgende vragen; 1. Kan het college aangeven wat de uiteindelijke bouwhoogte is geweest van beide vuurstapels? 2. Welke maatregelen heeft de gemeente genomen om de maximale hoogte van beide vuurstapels te controleren de afgelopen dagen en welke maatregelen zijn genomen indien er sprake was van overschrijding van deze maximale hoogte? Heeft de gemeente gecontroleerd of de stapel in Duindorp teruggebracht is naar de maximale hoogte na berichten in de media dat er werd doorgebouwd? Zo nee, waarom niet? 3. Hetzelfde geldt voor de stapel in Scheveningen waarvan ook berichten zijn dat hier de maximale bouwhoogte is overschreden? 4. Hoe is het mogelijk dat ondanks afspraken over de maximale hoogte van de vuurstapel deze toch wordt overschreden? Is hierover gecommuniceerd met de organisatoren van beide vuurstapels en zo ja op welke wijze? Zijn er afspraken gemaakt over het terugbrengen van de bouwhoogte naar de maximale bouwhoogte van 35 meter? Zo ja welke en zijn deze afspraken gehandhaafd door de gemeente? Zo nee, waarom niet? 5. Wanneer is het besluit genomen de vreugdevuren aan te steken en door wie is dit besluit genomen? Is op enig moment overwogen het besluit te herzien gezien de windrichting, met name in Scheveningen waar de stapel dichter bij de bebouwing ligt, zo nee waarom niet? 6. Wat is de reden geweest voor de gemeente om ondanks de windrichting de vreugdevuren toch te laten aansteken? 7. Op welk advies neemt de gemeente een dergelijk besluit om de vreugdevuren aan te steken, en wie beheert hierbij de algemene veiligheid? 8. Wat is de rol van de brandweer? Heeft de gemeente advies gevraagd over de hoogte van de stapel en het moment van afsteken aan de brandweer? Wordt hierbij ook gekeken naar het gebruikte bouwmateriaal? 9. Hoe zijn de initiële richtlijnen en organisatie protocollen voor de vreugdevuren tot stand gekomen, en op basis van welke adviezen zijn deze tot stand gekomen? Wie controleert deze richtlijnen en protocollen? Zijn deze richtlijnen en protocollen afgelopen Nieuwjaarsnacht gehandhaafd? 10. Hoe was het toezicht vanuit de gemeente georganiseerd in de laatste fase van de bouw na het afkondigen van de bouwstops op respectievelijk zaterdag (Duindorp) en zondag (Scheveningen)? 11. De afgelopen dagen waren er ongeregeldheden in Duindorp na het afkondigen van de bouwstop door de gemeente. In hoeverre heeft dit meegespeeld in een mogelijk besluit om niet te handhaven op de maximale bouwhoogtes van beide stapels? 12. Op welke wijze heeft de hoogte (en daarmee de omvang) bijgedragen aan de kans en impact van de gebeurtenissen gisteravond? 13. Hoe groot was de inzet van hulpdiensten, m.n. brandweer? Wat zijn de consequenties van deze inzet rond het Scheveningse vreugdevuur geweest voor inzet bij calamiteiten elders in stad en regio? 14. Kan het college aangeven hoeveel schade er precies is veroorzaakt door de vuurstapels aan huizen, bezittingen, duinen en het milieu? En kan het college een indicatie geven welke partij welke schade voor zijn rekening neemt? 15. Hoe wordt de aangekondigde evaluatie ingericht? Wie worden daarbij betrokken? Welke beoordelingscriteria worden toegepast met het oog op de volgende jaarwisseling? 16. Welke maatregelen neemt het college om dit voor volgend jaar te voorkomen? Karsten Klein - CDA Den HaagDaniëlle Koster - CDA Den HaagRobert Barker - Partij voor de DierenMartijn Balster - PvdA Pieter Grinwis - ChristenUnie/SGPTahsin Çetinkaya - Islam DemocratenJoris Wijsmuller - Haagse StadspartijAdeel Mahmood - NIDAHanne Drost - SPFrans Hoynck van Papendrecht - 50Plus

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.