Nieuws van ChristenUnie over D66 inzichtelijk

8 documenten

Verhuiskostenvergoeding wordt niet gekort

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Heemstede 08-11-2019 20:23

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281383/48317/2 Euromunt.jpgTijdens de tweede dag van de begrotingsbehandeling zijn een aantal voorstellen van de ChristenUnie overgenomen door de gemeenteraad. Zo gaat dankzij amendementen van de ChristenUnie de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding voor mensen met een lichamelijke beperking niet door en wordt er niet bezuinigd op het budget voor de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Tenslotte werd een motie aangenomen om een vuurwerkverbod in Haarlem te onderzoeken. Op voorstel van de ChristenUnie werd daarbij wel expliciet opgenomen dat de komende maanden hierover eerst participatie met de stad plaatsvindt. De motie van PvdA GroenLinks ChristenUnie en Actiepartij haalde een meerderheid doordat enkele individuele D66 en VVD raadsleden deze motie ook steunden.

Er was in de gemeenteraad en het college veel waardering voor de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Uiteindelijk dienden de coalitiepartijen een amendement in om een aantal bezuinigingsvoorstellen te schrappen waarbij gebruik gemaakt werd van een financieel dekkingsvoorstel van de ChristenUnie. Onderdeel van het amendement was het terugdraaien van de bezuiniging op de subsidie voor breedtesport, ook een voorstel uit de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Daarnaast werd via dit amendement besloten om ook de eigen bijdrage voor dakloze gezinnen niet te verhogen.

Spannend werd het bij een motie van de ChristenUnie om het mantelzorgcompliment weer te introduceren. Haarlem is een van de weinige gemeenten in Nederland die deze jaarlijkse waardering in de vorm van een cadeaubon of een klein geldbedrag niet meer verstrekt. Coalitiepartij CDA steunde deze motie, maar dit was net niet genoeg voor een  meerderheid. Raadslid Frank Visser: “Ik blijf mij de komende tijd inzetten voor de mantelzorgers in onze stad. Zij verdienen meer waardering!”

Uiteindelijk heeft de ChristenUnie als enige oppositiepartij voor de begroting gestemd. Dat wil niet zeggen dat we alle bezuinigingsvoorstellen steunen, maar het totale pakket is wel evenwichtig en noodzakelijk om de financiën van de gemeente gezond te houden. Wel heeft de ChristenUnie aangegeven tegen de bezuinigingen op onderhoud te zijn en ook tegen de keuze om te stoppen met extra aflossen van de schuld van Haarlem.

Lees hieronder onze bijdrage in de 2e en 3e termijn, onze stemverklaring en de gewijzigde moties en amendementen. Wil je onze bijdrage in de 1e termijn lezen? Klik dan hier.

2e termijn

Voorzitter, ik begon mijn eerste termijn namens de ChristenUnie met verzoek om een menukaart voor de bezuinigingen zodat we als Raad ook eventuele alternatieven konden kiezen, zoals we vier jaar geleden ook hebben gedaan. Dat is dit keer niet gebeurd maar het is al een paar keer gezegd: volgend jaar volgt de afgesproken herijking. Graag krijgt de ChristenUnie de toezegging dat bij herijking wel zo’n menukaart komt. Daar lijkt mij een motie niet voor nodig.

De vraag van de Actiepartij zojuist over de post onvoorzien vond ik intrigerend. Ik snap dat er een post onvoorzien is, ik steun dan ook niet de motie van de Actiepartij om deze hele post maar te besteden aan het klimaatbeleid. Maar met de Actiepartij wil ik graag horen van het college of er wel eens geld uit deze post wordt overgehouden en vervolgens wordt teruggestort in de reserve. Dan doen we immers aan schuldreductie.

Ik constateer dat de coalitie met een amendement komt om een aantal bezuinigingen terug te draaien zoals die op de breedtesport en daarbij deels dekkingen gebruikt uit mijn alternatieve begrotingen. Ik ben blij met dit voorstel als vind ik het jammer dat het nu zo kort voor dit debat komt zonder overleg met de rest van de raad.

Ik ben wat teleurgesteld in de reactie van het college en coalitiepartijen op veel andere voorstellen. Mevrouw de Raadt zei geloof ik net dat ze niet opgeeft. De ChristenUnie doet dat ook niet en ik hoop dat vanavond meer voorstellen de eindstreep zullen halen dan alleen het terugdraaien van de bezuiniging op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Overigens wel dank voor de steun van de coalitie voor dit amendement van de ChristenUnie!

Ik loop een paar van de andere voorstellen af in de hoop dat een aantal uiteindelijk op uw steun kan rekenen. Wat betreft de ChristenUnie mag de dekking in ieder geval geen reden zijn om ergens tegen te stemmen want wij staan open voor alternatieven.

Amendement 7 Inkomensgrens kwijtschelding gehandicaptenparkeren naar 120%

Amendement 7 heb ik ingetrokken want de SP heeft mij er terecht op gewezen dat hoe graag wij de regels over kwijtschelding ook zouden willen verruimen: op grond van landelijke wetgeving is dit niet toegestaan.

Amendement 8 Mantelzorgcompliment

Ik snap de reactie van het college op het amendement o ver het mantelzorgcompliment niet. Het college vindt dat je lasten niet incidenteel kunt verhogen. Maar dat doe ik helemaal niet. De verhoging van de OZB voor niet woningen is slechts een versnelde invoering van een reeds door het college geplande structurele verhoging waardoor er incidenteel geld beschikbaar komt, dat is iets heel anders!

Ik ben bereid het amendement aan te passen naar eenmalig proef en bedrag te verlagen naar 210.000 euro. Ik hecht zeer aan het aannemen van dit amendement. De ChristenUnie heeft begrepen dat een aantal bezwaren blijven houden tegen de dekking. Het zou wat mij betreft ook uit het cultuurbudget kunnen. Ik zei net tijdens een interruptie dat 20 mln euro per jaar naar cultuur gaat. Ik zei het niet helemaal goed. Naar de grote cultuur instellingen gaat jaarlijks 18 miljoen. Daarnaast zijn er nog wat kleine potjes, het totaal bedrag kon ik net niet zo snel vinden maar zal ongeveer 20 miljoen euro zijn.

Amendement 9 Meer havengeld is meer onderhoud

Ik betreur het dat de coalitie vasthoudt aan een bezuiniging van meer dan een half miljoen op onderhoud. En dat terwijl we nog spijt hebben van een vergelijkbare bezuiniging 4 jaar geleden.

Volgens het college is er geen achterstallig onderhoud want al het werk wat gedaan moet worden kan financieel gezien binnen vier jaar. De wethouder zag het fietspad vol gaten en hobbels op de Rijksstraatweg niet als achterstallig onderhoud omdat het via het IP moet worden opgeknapt gezien het bedrag. Maar ook als het via IP moet dan is dit toch wel achterstallig onderhoud? Anders kan op deze manier het cijfer achterstallig onderhoud kunstmatig laag gehouden worden en dat lijkt mij niet te bedoeling. De wethouder zei dat het om 4,5 miljoen euro gaat om dit knelpunt op te lossen. Daar ben ik echt van geschrokken. Is de wethouder het met mij eens dat onderhoudsprojecten in het IP meegeteld moeten worden bij het achterstallig onderhoud zolang ze niet de komende 4  jaar zijn geprogrammeerd?

Amendement 10 Verhuiskostenvergoeding niet verlagen

Ook bij amendement 10 is discussie over de dekking. Ik haal het uit de hondenbelasting. Maar er zijn ook alternatieven. Bijvoorbeeld hogere toeristenbelasting voor campings aangevuld met cultuurbudget. Of hogere leges voor verstrekking van gegevens uit de GBA en voor kansspelvergunningen. Wat heeft de voorkeur van coalitiepartijen?

Motie 11 Meer investeren in groei toegankelijkheid en fiets door efficiënt inkopen

Motie 11 handhaaf ik omdat ik vind dat gemeente sowieso veel sneller facturen moet betalen! Het college heeft mijn voorstel ook verkeerd gelezen. Ik loop helemaal niet vooruit op de besteding van de reserve groei van de stad. Ik zeg alleen maar: als de opbrengst boven een bepaalde drempel komt dan gaat niet 100% meer naar deze reserve maar gaat een deel ook naar toegankelijkheid en fiets.

Voorzitter, gisteren heb ik tijdens het debat digitaal nog twee amendementen ingediend. Amendement 33 beoogd minder te bezuinigen op de subsidie breedtesport. Ik haal dit uit de verhoging van het campingtarief uit de toeristenbelasting. Ik kan inmiddels echter dit amendement weer intrekken nu de coalitie met een eigen voorstel is gekomen.

Daarnaast heb ik amendement 34 ingediend dat beoogd de bezuiniging op de urgente digitale transformatie te voorkomen. Ik dek dit uit hogere leges.

 

Een aantal vragen staat nog open. Ik heb geen antwoord gehoord op mijn vraag over de aanschaft van software die helpt bij de bestrijding van mensenhandel. Ik heb ook geen antwoord gehoord op mijn vragen over de aanpak van vuurwerkoverlast deze weken.

De ChristenUnie heeft besloten de motie over een onderzoek naar een vuurwerkverbod van PvdA en GroenLinks mee te tekenen. Op ons verzoek zijn namelijk wat aanpassingen aan de motie gedaan zodat er eerst een gesprek met de stad plaatsvindt. Ook kan de uitkomst zijn dat er niet in de hele stad een vuurwerkverbod komt maar in een deel van de stad.

 

3e termijn

Voorzitter ik heb zojuist een nieuwe versie van amendement 10 over de verhuiskostenvergoeding ingediend. Dekking komt nu niet meer uit hondenbelasting maar uit verhoging leges GBA en kansspelvergunning en het amendement is nu meegetekend door de Actiepartij.

Het amendement 2 over bewindvoerders heb ik omgezet in een motie die het college oproept naar het voorbeeld van Rotterdam een convenant te sluiten met bewindvoerders.

Er is discussie over amendement 8 over het mantelzorgcompliment gezien de dekking uit OZB niet woningen. Ik heb het amendement daarom vervangen door een motie die oproept tot een voorstel bij de kadernota. Ik noem wat suggesties voor dekking in de motie maar ik laat het verder open.

 

Stemverklaring

Voorzitter, het zijn moeilijke besluiten vanavond. Het gaat immers om 10 miljoen bezuinigingen. Er zijn een paar aanpassingen gedaan waar de ChristenUnie blij mee is. Zo zijn de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding, de eigen bijdrage daklozen, de zelforganisaties, de breedtesport en de ARK teruggedraaid.

Wat wij betreuren is dat de bezuiniging op onderhoud is blijven staan en dat we minder gaan aflossen van de schuld.

De ChristenUnie zal de begroting wel steunen maar tegen deze twee onderdelen stemmen. Verder roep ik u allemaal op om straks de motie te steunen over het mantelzorgcompliment. Laten we tenminste een pilot doen om in termen van Trots Haarlem te spreken.

MOTIE Mantelzorgcompliment

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

 

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

In 2018 in Haarlem 4041 mantelzorgers geregistreerd waren en 16% overbelast was; Mezzo schat dat in Haarlem een kleine 7000 inwoners langdurige en intensieve zorg verlenen[1]; Veel gemeenten zoals in onze regio Velsen, Zaanstad en Haarlemmermeer, een mantelzorgcompliment verstrekken als blijk van waardering en als middel om met meer mantelzorgers in contact te komen; In de gemeente Hilversum het aantal aanvragen voor het mantelzorgcompliment sinds 2015 is verdubbeld en dit heeft geholpen om nieuwe mantelzorgers in beeld te krijgen; Haarlem in het verleden ook een mantelzorgcompliment verstrekte, maar nu alleen een slecht bezochte “Dag van de mantelzorger” aanbiedt naast het aanbod van collectieve en individuele ondersteuning en respijtvoorzieningen; Artikel 2.1.6 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning bepaalt dat “Bij verordening wordt bepaald op welke wijze het college zorg draagt voor een jaarlijkse blijk van waardering voor de mantelzorgers van cliënten in de gemeente.”;

Overwegende dat:

Ondersteuning iets vanzelfsprekends zou moeten zijn en dit wat anders is dan een jaarlijkse blijk van waardering;

Verzoekt het college

Voor de Kadernota te komen met een voorstel voor het houden van een proef met het mantelzorgcompliment en hiervoor bijvoorbeeld dekking te vinden binnen verhoging kostendekkingsgraad leges, het niet houden van de dag van de mantelzorger of budget participatie en leefbaarheid,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] https://mantelzorg.nl/uploads/content/file/1802%20MEZZO%20-%20gemeenteraadsverkiezing%20Mantelzorgers%20per%20gemeente%20DEF.pdf

MOTIE Bewindvoerders belonen voor goed gedrag

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Overwegende dat:

Er voor bewindvoerders momenteel geen prikkel is om beschermingsbewindtrajecten zo kort mogelijk te laten zijn omdat zij een landelijk vastgesteld tarief krijgen en trajecten jaarlijks kunnen worden verlengd; Bij de aanvraag reeds een bewindvoerder wordt aanbevolen, ook door de medewerkers van de gemeentelijke Schulddienstverlening, sociale raadslieden, maatschappelijk werkers, etc.[1]. De gemeente op basis van goede ervaringen, of intentieafspraken met bewindvoerders kan komen tot een lijst van bewindvoerders die zij, rechtstreeks dan wel via maatschappelijke partners, aan de kwetsbare inwoners van Haarlem wil aanbevelen; De gemeente Rotterdam met bewindvoerders een ‘samenwerkingsconvenant’ heeft opgesteld gericht op verbetering van de onderlinge werkprocessen, communicatie, integrale kwaliteitsborging en rol- en taakverdeling[2] Er ook winst te boeken is door de tijd te verkorten die zit tussen onderbewindstelling en aanmelding voor schulphulp;

Verzoekt het college:

Te onderzoeken hoe bewindvoeringstrajecten effectiever en korter gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld door bewindvoerders die aantoonbaar werk maken van het verkorten van trajecten, het reduceren van de schuldenlast van hun cliënten, en/of toewerken aan afschaling naar lichtere vormen van inkomensbeheer worden beloond voor goed gedrag middels een financiële prikkel en het werken met ‘preferred supplierschap’” Hierover afspraken te maken in een convenant met bewindvoerders naar het voorbeeld van Rotterdam..

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Zie p.4 van het Verzoek tot onderbewindstelling en/of instelling van mentorschap, onder 5e. Te benoemen tot bewindvoerder(s).

[2] Zie https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/prikkel-bewindvoerders-om-mensen-daadwerkelijk-uitschulden-te-helpen~bcaf7c6c/ en https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/beschermingsbewind/1718_9023-covenant-bewindvoering-0506B.pdf

AMENDEMENT Verhuiskostenvergoeding niet verlagen – dekking 2

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Inwoners die moeten verhuizen om langer zelfstandig te kunnen worden in sommige gevallen een verhuiskostenvergoeding kunnen krijgen van € 3.500 bedoeld als een bijdrage in de kosten voor transport, wand-, vloer- en raambekleding; Het college voorstelt deze vergoeding met € 1.000 te verlagen en daarmee per jaar € 35.000 te besparen; Haarlem deze vergoeding in 2018 juist heeft verhoogd om beter aan te sluiten bij de Nibud normen voor de kosten voor raam-, vloer- en wandbedekking en de transportkosten[1]; Bij verplichte verhuizing bij sloop en renovatie huurders op grond van regels van het Rijk recht hebben op €6.095[2].

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: De verhuiskostenvergoeding wordt niet verlaagd. De geraamde opbrengst van circa € 35.000 per jaar wordt gedekt door de kostendekkingsgraad van leges te verhogen: Verstrekking gegevens GBA, huidige kostendekkingsgraad 86%, opbrengst € 31.000 Kansspelvergunningen, huidige kostendekkingsgraad 75%, opbrengst € 2.000”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

Artikel 1 van de grondwet ineens in de gemeenteraad aan de orde

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA PvdA Dalfsen 21-02-2019 19:53

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1264897/430241/201902-05.jpgIn de gemeenteraadsvergadering van januari diende bij de agendavaststelling de PvdA een motie in onder de titel “regenbooggemeente”. De bedoeling van de motie was, om meer aandacht te verkrijgen voor de groep LHBTI’ers. De fracties van PvdA, VVD en D66 riepen het college onder andere op om activiteiten te organiseren, die ervoor moeten zorgen dat de sociale acceptatie van genoemde groep zou worden vergroot. Eén van die activiteiten is het hijsen van de regenboogvlag; jaarlijks op 11 oktober.

Een motie, die rechtstreeks op de agenda komt, is niet voorzien van een ambtelijk stuk en gaat ook niet verder dan een verzoek aan het college vanuit de gemeenteraad.

We hadden enige dagen van tevoren van de initiatiefnemer een conceptmotie gekregen. Hierover hebben we ons in de steunfractie dan ook bezonnen, waarbij we de volgende overwegingen hebben gehad:

Alle mensen zijn schepselen van onze God en verdienen bescherming tegen discriminatie (art 1 van de Grondwet) We hadden moeite met het moment en de symboolpolitiek die dit onderwerp net na de Nashville verklaring agendeert. We herkennen veel platvloerse afwijzing en belediging en erkennen wel dat deze specifieke groep bescherming verdient. Moeiten met en rond geaardheid kennen een verbinding met zonde en beperktheid in de wereld. Dit vraagt soms erg veel van mensen en laat in ieder geval ook zien dat er zwaar leed is. Het is ook onze christelijke plicht mensen hierin te helpen, te steunen en te beschermen waar nodig en mogelijk. Tegengaan van afwijzing van deze doelgroep is dus een christelijke plicht. We willen ons niet verbinden aan de oproep aan de gemeente om actief mee te werken en initiatieven te nemen tot allerlei activiteiten om deze specifieke doelgroep te steunen. Dat zou ons monddood kunnen maken als er ook bijv. provocerende (polariserende/kwetsende) gay-prides o.i.d. worden georganiseerd. We ondersteunen niet alle overwegingen om de motie in te dienen en nemen daarom geen verantwoordelijkheid voor de integrale tekst. Omdat we wel tegen discriminatie zijn, de 'zwakkeren' willen beschermen en geen bezwaar hebben tegen een symbolische vlag op een bepaalde dag zouden we delen van de motie kunnen steunen.

Je kunt je dan gelukkig prijzen met een goed bezette steunfractie.

Dan de behandeling in de gemeenteraad.In de eerste ronde van de bespreking, werd door het CDA en GemeenteBelangen het probleem feitelijk gebagatelliseerd. Onze fractie heeft haar bijdrage positief kritisch willen oppakken. Artikel 1 van de grondwet gaat ons allemaal aan en is groot goed. En uit rapportages van de organisatie “artikel 1 provincie Overijssel” blijkt dat er jaarlijks in onze provincie nog veel meldingen zijn van discriminatie; ook meldingen over seksuele geaardheid. Inhoudelijk hebben we onze bijdrage als volgt verwoord:

De motie bepaalt ons bij het onderwerp discriminatie. Dat dit een belangrijk onderwerp is blijkt wel uit het feit dat artikel 1 van de grondwet juist hierover gaat. In deze motie wordt met name aandacht gevraagd voor de groep LHBTI’ers. Dat is goed, omdat ook deze groep geraakt kan worden door discriminatie. De ChristenUnie heeft niet voor niets het lokale programma de titel “samen waardevol” meegegeven. Wij willen blijven werken aan een inclusieve samenleving. Iedereen – ook deze groep - doet mee. In die zin steunen we deze motie. Ook het jaarlijks hijsen van de regenboogvlag vinden we een mooi signaal. Overigens zou je op basis van artikel 1 wel meer soorten vlaggen mogen aanvragen. Er zijn immers meer discriminatiegronden dan seksuele geaardheid.Waar we niet aan toe zijn, is de oproep aan het college om allerlei impulsen en speciale activiteiten te organiseren. Hiervoor is ook geen aanleiding aangegeven.

Vervolgens heeft ook het college in deze lijn haar standpunt verwoord. In een hierop volgende schorsing hebben de initiatiefnemers de motie (het verzoek) aangepast en zijn de activistische benaderingen eruit gehaald. In die zin hebben we onze invloed gehad op dit traject.

Bij hun uitleg gaven de initiatiefnemers aan dat er nog steeds sprake is van moeiten bij het uitkomen voor seksuele geaardheid en dat deze geaardheid als scheldwoord frequent wordt gebruikt. In die zin is het geen loze oproep.

De fractie van de ChristenUnie heeft de motie niet mee ingediend/ondertekend. Wel hebben we het verzoek in de motie in de uiteindelijke stemming in de gemeenteraad gesteund. Dat hebben we gedaan met een stemverklaring. In die stemverklaring hebben we gesteld dat we het beschreven verzoek zien als een oproep aan het college om in beleid en uitvoering waakzaam te zijn / te blijven om discriminatie te voorkomen en te bestrijden. En dat dit alle in artikel 1 genoemde gronden van de grondwet betreft. Tevens dat wat ons betreft bij signalen van discriminatie ingezet moet worden op verbind

Open brief : Onze mooie stad Vlaardingen in bestuurlijke chaos

ChristenUnie ChristenUnie D66 GroenLinks SGP VVD CDA Vlaardingen 17-11-2018 15:16

https://christenunie-sgpvlaardingen.nl/content/open-brief-onze-mooie-stad-vlaardingen-bestuurlijke-chaos

De raadsvergadering van donderdag 15 november is een nieuw dieptepunt in de Vlaardingse politieke historie. Raadsbreed wordt geconstateerd dat het werken met het raadsprogramma uiterst moeizaam en traag verloopt. Het verlanglijstje van alle partijen heeft ertoe geleid dat de  begroting voor 2019 nu al tekort heeft van meer dan 2 miljoen. En dan hebben we het nog niet over nieuwe tegenvallers vanuit het rijk en belangrijke zaken zoals de Marathonweg, arbeidsmigratie, onderwijshuisvesting, het Vlaardings Museum etc.

Dit alles vraagt om een zeer krachtig college, dat zich (pro)actief en verantwoordelijk durft op te stellen. Maar daarin worden ze wel belemmerd, want het werken met een raadsprogramma legt het initiatief bij de raad en degradeert de wethouders slechts tot uitvoerders. Dat zou misschien kunnen wanneer de raad initiatiefrijk en voortvarend te werk gaat en niet eindeloos over procedures praat of elkaar onderling dwarszit. En vooral wanneer er voldoende vertrouwen is als basis voor het werken met een raadsprogramma. En aan dit alles ontbreekt het nu juist in onze Vlaardingse raad …….! De CU/SGP heeft dit alles zowel bij het bespreken van het raadsprogramma, de begroting als tijdens de ~vergadering van 15 november naar voren gebracht.

Tijdens deze raadsvergadering heeft de SP via een motie aandacht gevraagd voor de bestuurlijke problemen van onze stad. Daarbij riep deze partij op terug te gaan naar de tekentafel om een duidelijke koers en krachtig bestuur voor onze stad te bepleiten. Immers 8 maanden na de verkiezingen wordt onze stad nog steeds niet echt bestuurd. Dat moest echt beter, anders zouden zij hun wethouder (Arnout Hoekstra van o.a. financiën) terug trekken uit het college. Feitelijk een heel zachte motie, waar geen enkele partij tegen zou kunnen zijn. Was immers de week daarvoor niet een amendement van D66 aangenomen dat eveneens opriep tot een meer (pro)actief beleid van het college? Dan zou toch deze motie raadsbreed gesteund kunnen worden? De fractie van CU/SGP en enkele andere partijen hebben hiervoor gepleit. Maar nee, een meerderheid van de raad dacht daar anders over. Zelfs ‘de collegevormende partijen’ (ONS, CDA, VVD, Groen Links) stemden tegen deze motie, waarbij ze vooraf wisten wat de consequentie zou zijn. Voor de SP restte toen niets anders meer dan de eigen wethouder  terug te trekken. Een blamerende stellingname van deze tegenstemmers, te meer daar deze motie in het vooroverleg met een aantal ‘collegepartijen’ reeds aan hun wensen was aangepast. Voor de partijen die al deel uit maken van het college was het wethouders-pluche blijkbaar veel belangrijker dan de bestuurbaarheid van onze stad…….  Andere partijen zien mogelijk kans een wethouder te gaan leveren, dus waarom zou je deze dan niet inruilen?............

Onze mooie stad Vlaardingen wordt door deze raad zo in bestuurlijke chaos achter gelaten. De meest ervaren wethouder is afgetreden en een aantal mensen met weinig bestuurlijke ervaring moet Vlaardingen nu verder leiden. Volgens de CU/SGP is een fors ingrijpen van buitenaf hard nodig. Daarbij dient het raadsprogramma vervangen te worden door een duidelijk collegeprogramma, waarbij de echte problemen van de stad flink worden aangepakt. En het oeverloze geleuter en gebakkelei over procedures en bijzaken in de raad dient uitgebannen te worden.

Vlaardingen heeft recht op een goed bestuur. Dat vindt u toch ook?

Fractie ChristenUnie-SGP Vlaardingen

Kennis sociale werkvoorzieningen ‘duidelijke plaats’ bij aan werk helpen arbeidsbeperkten

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 CDA Waadhoeke 21-09-2018 18:01

https://www.christenunie.nl/blog/2018/09/21/Werknemer

Samen met de andere coalitiepartijen willen we de kennis en infrastructuur van de sociale werkvoorzieningen benutten om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. CDA, D66, ChristenUnie en VVD willen dat de kennis en ervaring van sociale werkplaatsen blijvend worden ingezet om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen en te houden.

Staatssecretaris Van Ark kondigde twee weken geleden aan dat er een streep ging door het plan om loondispensatie in te voeren. In plaats daarvan wil zij een ‘breed offensief’ om mensen die bijvoorbeeld door een handicap moeilijk aan het werk komen. Volgens ons moet de kennis en infrastructuur van de huidige sociale werkvoorzieningen daarbij ‘een duidelijke plaats’ krijgen.

 

Het kabinet wil dat iedereen naar vermogen mee kan doen op de arbeidsmarkt. Toch komen mensen met een arbeidsbeperking nog lang niet altijd aan de slag. Sociale werkvoorzieningen hebben veel kennis van de doelgroep en wat passend werk voor hen betekent. Dat, in combinatie met sociale ondernemers én een dienstbare overheid die hieraan bij wil dragen, moet nieuw perspectief geven voor deze mensen om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving.

Labels: Gert-Jan Segers

Kennis sociale werkvoorzieningen ‘duidelijke plaats’ bij aan werk helpen arbeidsbeperkten

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 CDA Kies Gemeente/Lokale afdeling 21-09-2018 18:01

https://www.christenunie.nl/blog/2018/09/21/Werknemer

Samen met de andere coalitiepartijen willen we de kennis en infrastructuur van de sociale werkvoorzieningen benutten om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. CDA, D66, ChristenUnie en VVD willen dat de kennis en ervaring van sociale werkplaatsen blijvend worden ingezet om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen en te houden.

Staatssecretaris Van Ark kondigde twee weken geleden aan dat er een streep ging door het plan om loondispensatie in te voeren. In plaats daarvan wil zij een ‘breed offensief’ om mensen die bijvoorbeeld door een handicap moeilijk aan het werk komen. Volgens ons moet de kennis en infrastructuur van de huidige sociale werkvoorzieningen daarbij ‘een duidelijke plaats’ krijgen.

 

Het kabinet wil dat iedereen naar vermogen mee kan doen op de arbeidsmarkt. Toch komen mensen met een arbeidsbeperking nog lang niet altijd aan de slag. Sociale werkvoorzieningen hebben veel kennis van de doelgroep en wat passend werk voor hen betekent. Dat, in combinatie met sociale ondernemers én een dienstbare overheid die hieraan bij wil dragen, moet nieuw perspectief geven voor deze mensen om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving.

Labels: Gert-Jan Segers

Bijdrage ChristenUnie programmabegroting 2018

ChristenUnie ChristenUnie VVD GroenLinks SGP D66 CDA Zaltbommel 28-08-2018 12:07

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1137743/1046610/CU ZaltbommelAlgemene beschouwingen van de fractie van de ChristenUnie over de programmabegroting 2018

Allereerst wil de fractie van de ChristenUnie  het college, en daarmee ook de organisatie, bedanken voor weer een overzichtelijke begroting. Tot onze tevredenheid een sluitende begroting zonder lastenstijging.  Tevens de laatste begroting van het huidige college en samenstelling van gemeenteraad.

Dit geeft ons als fractie van de ChristenUnie ook even de gelegenheid om terug te blikken op de zaken die gerealiseerd zijn in deze periode, of in deze begroting staan om gerealiseerd te worden. En dat is veel..

Op het gebied van verkeer:  de situatie rondom de school in Gameren, de rotonde bij de Jumbo, de rotonde  voor de MaasWaalweg bij Delwijnen, op het gebied van zorg: preventieve relatieondersteuning en meer uren huishoudelijke hulp. op het gebied van voorzieningen: realisatie van een centraal gelegen zwembad op het gebied van milieu en energietransitie: subsidie zonnepanelen, een groot succes op het gebied van handhaving: extra budgetten op het gebied van kosten: geen verhoging OZB over 2017

Ik ga niet alle besluiten en realisaties van de afgelopen jaren door, dat zou slaapverwekkend zijn in het geheel van woorden die hier over u uitgestort worden. Maar wil wel enkele successen naar voren brengen. Soms lijkt raadswerk klachtenafhandeling, en het is een baantje met vooral negatieve input: als het goed gaat hoor je niets of weinig… Ter bemoediging bovenstaande voorbeelden…

Gelukkig blijft er ook werk. Er is nog genoeg te regelen of beter te regelen.  Om een betere gemeente te krijgen…

Ik noem een aantal punten waarop we als ChristenUnie de nadruk willen leggen:

Wonen en Ruimtelijke Ordening

De economische crisis na 2008 heeft grote impact gehad op de woningmarkt, de woningbouw en de capaciteit van de bouwsector. Nu de economie sterk aantrekt, is de vraag naar woningen weer enorm toegenomen. Er zijn meer woningen nodig van goede kwaliteit, passend bij de financiële mogelijkheden en hedendaagse wensen van mensen.

Hoe kunnen we binnen de gemeente sturen op betaalbaar wonen voor iedereen? En hoe kunnen we anticiperen op krimp en groei in onze gemeente? De nieuwe Omgevingswet komt eraan, weliswaar met vertraging, maar omgevingsvisie en maatwerk zijn belangrijke termen voor de komende jaren.

Uitgangspunt in het bestuursakkoord was bouwen in de kernen naar behoefte met keuzevrijheid voor alle generaties. Vergroten van levensloopbestendige woningen door aanpassing van de woningvoorraad en door nieuwbouw. In de afgelopen jaren is in een aantal kernen fors gebouwd. Er moet, zo vindt de ChristenUnie, aandacht blijven voor de woningvoorraad in de toekomst en voor een leefbare woonomgeving met voldoende voorzieningen. Dit heeft met name op korte termijn de aandacht nodig:

400 arbeidsplaatsen wildeman I, 400 op Wildeman II, zoals de wethouder aangaf; minimaal 400 in kassen, naast de vele woningzoekenden die er al zijn.  Inschatting geeft aan dat er in ieder geval al een 600 woningzoekenden bijkomen op korte termijn, en dat is een lage schatting, met name in de sociale huur en goedkopere koopwoningen. En dan nog niet te spreken over de onttrekking van woningen aan de markt door de huidige tendens van opkopen van woningen door bijvoorbeeld tuinders voor huisvesting van medewerkers.  Een betaalbare, leefbare, en toekomstbestendige woningmarkt. Belangrijk daarbij is om hierover in gesprek te blijven met bestuurders van woningbouwcorporaties, de provincie en private partijen.

Initiatieven als Knarrenhof , maar ook het mogelijk maken van innovatieve en duurzame manieren van wonen, ook off grid als bijv. Tiny Houses,  zou wat ons betreft tot de mogelijkheden moeten behoren.

We willen één groep in het bijzonder aanhalen. En dat is de ontwikkeling van de woningmarkt voor de doelgroep senioren. Die blijft in onze beleving achter. Ouderen zijn steeds vitaler, leven langer en willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en is er dus meer behoefte aan geschikte woningen voor ouderen, eventueel met 24 uur per dag zorg op afroep. Daarom roepen we het college op extra aandacht te hebben voor het plegen van nieuwbouw voor deze doelgroep in de diverse kernen en ouderen te stimuleren door te stromen vanuit hun bestaande woning naar deze nieuw te bouwen woningen.

VRAAG: Wellicht kan het college aangeven wat hier op korte termijn aan gaat gebeuren?

En is het mogelijk belemmeringen als verplichte aansluiting op riolering en grootte van woningen , eventueel op uitzonderingsbasis,  weg te nemen?

handhaving en veiligheid;

Het lijkt dat de overlast weer toeneemt. We zijn toch wel geschrokken van het rondje door De Vergt en van de verschillende geluiden op straat. Nu het reclamebeleid vastgesteld is hopen we ook op handhaving van de wildgroei aan reclameborden, met name langs de N322 (Van Heemstraweg), met name bij de verschillende rotondes. Verbeteren van veiligheid en tegengaan van verrommeling van het landschap. Er is 100.000 euro extra ter beschikking gesteld voor handhaving en de raad zou daarover een informatienota ontvangen. Waar blijft die?

VRAAG: Wanneer gaat het college concreet handhaven? En waar blijft dus de informatienota die de raad nog zou ontvangen?

Spoorveste

 

Ook worden we graag geïnformeerd over de ontwikkelingen rondom de Spoorveste (Leisuredome): VRAAG: wat is de status op dit moment?

Er zou inzicht gegeven worden rondom de verkeerssituatie en mogelijke oplossingen (een voorwaarde om daar te kunnen ontwikkelen).

VRAAG: Wanneer kunnen we die informatie verwachten?

 

Er staan  ook nog een aantal andere uitdagingen voor de toekomst op de rol:

 Huisvesting van arbeidsmigranten

VRAAG: Hoe gaan we dat goed vormgeven?  De ChristenUnie staat voor het goed huisvesten van deze mede-inwoners, waarbij integratie bevorderd wordt en de groepen niet te groot worden. Ons uiteindelijke doel is: huisvesten zoals ook voor de andere inwoners van onze gemeente gebeurt, onder dezelfde regels en voorwaarden.  Toch zal er voor de tussentijd een oplossing gevonden moeten worden: er zijn nu simpelweg niet genoeg huizen voor de interne én externe groei. We hebben daar geen pasklaar antwoord op, maar de huidige ontwikkelingen staan niet stil. Dat legt een grote druk op het snel realiseren van een duidelijk beleid. We zullen linksom of rechtsom ook voor deze inwoners een goede huisvesting moeten realiseren, met de nadruk op tijdelijkheid tot er in het normale contingent woningen passende oplossingen zijn. Een eerste aanzet is in ieder geval de motie die het CDA mede namens ons in zal dienen.

Vormgeving Buitenstad 

We zijn blij dat er ontwikkelingen zijn: hoe kunnen we het momentum gebruiken om tot een goede ontwikkeling te komen inclusief wonen? De benadrukking van de oproep hiertoe is verwoord in een motie die mede namens ons wordt ingediend door het CDA.

Gratis parkeren rondom de Binnenstad.

Waar kunnen op korte termijn goede locaties gerealiseerd worden, met een korte loopafstand tot de binnenstad, met name aan de zuidkant.  Uitbreiden van de locatie bij de Wasserij (Rotterdamse bol) en alternatieve voorstellen (Gisbert Schairtweg met brugverbinding?) zijn door het college aangegeven als “in behandeling”.

VRAAG: Wanneer kunnen we hierover voorstellen verwachten?

Programma HSL en goederenspoor

Het wordt tijd hier als raad een uitspraak over te doen via het college. We willen dit graag zeer binnenkort op de agenda plaatsen om als Zaltbommel een geluid te laten horen. Over de aansluitingen die zoveel verslechterd zijn, maar ook over de zorg over de verwachte toename van risico en overlast van het goederenspoor. Vooruitlopend hierop heeft het ZVV, mede namens ons al een motie ingediend.

VRAAG: Heeft het college hierover al wat in voorbereiding?

Duurzaamheidsambitie

In navolging van de landelijke doelstelling heeft gemeente Zaltbommel haar ambitie op het gebied van de lokale duurzame opwekking van energie gesteld op 16 procent. Uit de begroting (6.1) blijkt dat we in 2016 nog maar op 2,3% zitten en de ambitie in 2018 is vastgesteld op 3,6 procent. Hoe verhoudt deze ambitie zich tot de 16 procent? De lat moet echt hoger!

De ChristenUnie wil dat er komend jaar voorstellen gepresenteerd worden met mogelijkheden om de verduurzaming van onze gemeente te versnellen. Nieuwe wijken van het gas af, is een goed begin, maar het mag wel een tandje meer. Ook bij renovaties moet er gestimuleerd worden om hoge energieprestaties te krijgen. We vinden dat we op deze doelstellingen meer moeten sturen als gemeente. Daarbij is het goed om jaarlijks de voortgang en resultaten van onze verduurzaming te rapporteren en daar als raad over te spreken. 

 

VRAAG: Is het college hiertoe bereid?

 

Huishoudelijk afval

De ambitie huishoudelijk restafval 2018 blijft gelijk aan 2016, dat is opvallend ten opzichte van de ambities die er liggen om het restafval terug te brengen. De gemeente zou in kunnen zetten op het verminderen van afval door het creëren van bewustwording en het wijzen op duurzame alternatieven.

Als laatste: de website 

Al meerdere keren is aangegeven dat de digitale bereikbaarheid van de gemeente niet up to date  gevonden wordt door de ChristenUnie. En daar zijn we niet de enige in. We roepen het college op om dit op korte termijn te verbeteren, en hier met een voorstel in te komen.  Ook de doorkoppeling op WMO gebied, en andere voorzieningen werkt voor geen meter. Bij doorbladeren kom je niet op de mogelijkheden terecht voor inwoners van onze gemeente, maar op een algemene website, en uiteindelijk is altijd het antwoord: “neem contact op met de gemeente”.  In deze tijd moeten mensen toch vooruit kunnen zien welke mogelijkheden er zijn, en wat er naast de gemeente nog meer mogelijk is? We noemen alleen maar de Brede beweging tegen armoede als verwijzingsmogelijkheid. Maar ook MEE bijvoorbeeld. Of meldpunt geweld. Of het kunnen invullen van een vraagformulier. Er zijn vele goede voorbeelden te vinden, bijvoorbeeld in Tubbergen/Dinkelland (www.socialekaartdinkellandtubbergen.nl) , Haarlemmermeer ( www.socialekaarthaarlemmermeer.nl)  en Spijkenisse.. Omdat wij toch wat vraagtekens hebben, mede gezien de ontwikkelingen op de uitgaven op het sociaal domein ( die lijken een lagere vraag aan te geven: dat kan een goed teken zijn dat er minder vraag is, maar het kan ook zijn dat het bereiken van de mogelijkheden een drempel is). Wij zullen dan ook op dit punt een motie indienen, mede namens CDA, VVD, ZVV , VVD, SGP, GroenLinks en D66,     om het college te vragen op korte termijn met een voorstel te komen om de website up to date te maken en de sociale kaart daarin te integreren, specifiek en toegankelijk voor onze inwoners. En zichtbaar te maken wat de kosten daarvan zijn, zodat we er als raad een besluit over kunnen nemen.

Tenslotte wil de fractie van de ChristenUnie het college, de organisatie en de mederaadsleden, Gods zegen toewensen in het komende begrotingsjaar. We hebben economisch de wind mee, daar mogen we voor danken ( zoals we dat vorige week in de kerken mochten doen). Tegelijkertijd is er zorg, met name over de verharding in de samenleving, de toenemende onverdraagzaamheid jegens anderen en de groepsvorming. (polarisatie met een deftig woord).  Dat tegen te gaan en hier anders mee om te gaan zijn we aan elkaar verplicht als samenleving. Met name de Bijbel roept op tot een open  houding ten opzichte van “de vreemdeling in ons midden” en tot een opnemen in de gemeenschap. Uiteraard binnen de rechtsverhouding: dat vraagt net zoveel van die nieuwkomer.

We roepen op om bezinning op dit punt: de toenemende wij/zij houding in deze past ons niet!

Bijdrage Fractiebreed overleg

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks D66 CDA Stadskanaal 06-04-2018 18:52

https://stadskanaal.christenunie.nl/k/n8632/news/view/1208722/65056/5 zetels - 06-04-18Voorzitter, overige fracties, en een ieder op de tribune of zij die meeluisteren. Als we kijken naar de verkiezingsuitslag dan zijn wij onze Hemelse Vader dankbaar, omdat we nu 5 zetels hebben en de grootste partij in Stadskanaal zijn geworden. Wij zien dit als de zegen van God. Dit was boven onze verwachting. We zijn dankbaar voor de stemmenwinst. Meer dan 20% van de stemmers stemde op de ChristenUnie. Wij willen ook vanaf deze plek een ieder die op de ChristenUnie heeft gestemd daarvoor bedanken.

Als we naar het totale beeld kijken, zien we geen hele grote verschuivingen, zoals we de afgelopen verkiezingen sinds 2002 wel hebben gezien. Wij willen de VVD feliciteren met hun verdubbeling van het aantal zetels. Ook de partij Lokaal Betrokken is met 1 zetel in de raad gekomen. Een prestatie van formaat. GroenLinks heeft ondanks een stemmenwinst geen zetel kunnen bemachtigen. Het CDA heeft weliswaar stemmen verloren maar heeft haar 5 zetels toch weten te behouden. Gemeente Belangen heeft ondanks verlies toch 2 zetels gekregen. D66 heeft haar zetel net kunnen vasthouden. SP en de PvdA hebben elk een zetel verloren.

Toch voorzitter, wil ik iedereen die verkozen is door de inwoners in deze raad feliciteren met hun verkiezing. Aan ons als raad nu de taak ons de komende vier jaar met al onze capaciteiten in te zetten voor de toekomst van onze gemeente Stadskanaal en al haar inwoners.

Helaas was de betrokkenheid van onze bevolking bij de verkiezingen laag, wat blijkt uit een laag opkomstpercentage. Dit ondanks de inspanningen van de gemeente met o.a. de campagne om de jeugd bij de verkiezingen te betrekken op verschillende manieren met o.a. de mobiele stembus. Ook nog een woord van dank aan de griffie en de afdeling communicatie en alle ambtenaren en vrijwilligers, discotheek Fox en RTV1 die deze verkiezingen/de uitslagen en de verkiezingsavond in goede banen hebben geleid.

Voorzitter, als ChristenUnie Stadskanaal hebben wij, in overleg met de fractievoorzitters/lijsttrekkers, besloten om de start van de coalitiebesprekingen opnieuw in de openbaarheid te laten starten. Onze inwoners hebben hun stem laten horen. Zij hebben nu het recht om van de politiek te horen hoe zij reflecteren op die uitslagen en wat dat zou moeten betekenen voor het gemeentebestuur. Eveneens in overleg hebben wij dhr. Nederveen wethouder van de gemeente Zuidhorn gevraagd als informateur. Hij is vanavond dan ook aanwezig om naar een ieder te luisteren. We zijn dankbaar dat hij dit wil doen en verwelkomen hem dan ook hier vanavond. Uiteraard zullen we na vandaag enige tijd achter gesloten deuren doorpraten en zullen diverse gesprekken gevoerd worden. Maar dit lijkt ons de enige juiste start. Wat dit ook als voordeel heeft is dat ook partijen die uiteindelijk niet tot een coalitie gaan behoren hun bijdrage kunnen leveren aan een bestuursakkoord, want het is onze insteek om zeer goed te luisteren wat hier raadsbreed wordt ingebracht en zoveel als mogelijk de ingebrachte zaken mee te nemen!

Voor ik verder ga eerst iets over de ChristenUnie als partij:

Wij zijn een Christelijke partij voor alle inwoners van de gemeente Stadskanaal die gefundeerd op de Bijbel Christelijke politiek handen en voeten proberen te geven in afhankelijkheid van onze God. Onze verkiezingsslogan was “Geef Geloof een Stem.” Dat willen wij als nieuwe fractie van de ChristenUnie dan ook doen. Ons verkiezingsprogramma hadden wij als titel “waardevol” gegeven. Stadskanaal en al haar inwoners zijn voor ons waardevol. Wij zijn dan ook meer dan bereid onze verantwoordelijkheid te nemen om met andere partijen de komende 4 jaar Stadskanaal te besturen.

Voorzitter ik ga over naar onze speerpunten zoals verwoord in ons uiteraard leidende verkiezingsprogramma. Dit hadden we verdeeld in 3 hoofdstukken, namelijk Waardevol Leven, Wonen en Werken. Hier kan alles ondergebracht worden. Een aantal punten willen wij toch naar voren brengen:

1. Als eerste zou ik willen benoemen dat wij voor een daadkrachtig, stabiel en gedegen bestuur in Stadskanaal willen gaan. Als we terugkijken op de afgelopen 4 jaar is dat door allerlei omstandigheden niet altijd gelukt, wat het niet altijd makkelijk maakte. Sterke, liefst ervaren, bestuurders zijn wat ons betreft noodzakelijk, zeker in deze tijden van besturen in gemeenteland.

2. Verder zouden wij graag zien dat wij bij het opstellen van het bestuursakkoord het Koersdocument “Stadskanaal Koersvast,” dat wij in november 2017 unaniem hebben aangenomen, als leidraad gaan gebruiken. Daarmee hebben we als het ware een gedragen raadsakkoord vastgesteld. Het bijgevoegde projectenboek waarin de 3 thema’s Stadskanaal Leeft, pakt aan en werkt duurzaam zijn uitgewerkt in een 28 tal relevante projecten is een dynamisch document dat periodiek kan worden bijgesteld en/of aangevuld. Tijdens de coalitieonderhandelingen kan besproken worden in welke mate daar op dit moment aanleiding toe is. De ChristenUnie zou hier en daar nog wat willen aanvullen of prioriteren. Het maakt ook, dat als wij dit gaan doen, dat wij niet alles opnieuw hoeven te doen wat een aantal maanden geleden met enthousiasme werd omarmd door de vorige raad. Het zorgt er ook voor dat de snelheid erin blijft, zodat wij spoedig een nieuw college kunnen hebben.

3. Een aantal sociale problematieken zou wat ons betreft versterkt of versneld aangepakt moeten worden, we noemen armoede, eenzaamheid en kwetsbare gezinnen.

Het armoedebeleid moet breed, doelgericht, rechtvaardig en ruimhartig zijn. Er ligt een nota, maar de snelheid van uitwerking en uitvoering moet omhoog. Onze kwetsbare inwoners mogen zeker niet tussen wal en schip raken. Er is wat ons betreft ook zeker nog een verdiepingsslag te maken. De ChristenUnie staat voor een inclusieve samenleving waarin plaats is voor iedereen. Uitwerking van dit beleid dient in de komende periode gestalte te krijgen! Het raadsbreed ondersteunde beleid t.a.v relaties en relatieondersteuning dient te worden voortgezet.

4. Het Sociale Domein als geheel dient wat ons betreft qua uitvoering door te ontwikkelen en financieel goed op orde te komen. We zijn goed op weg na de invoering van de decentralisaties, de uitvoering loopt zo langzamerhand, en nu moet de inhoudelijke transformatie echt zijn beslag gaan krijgen. Financieel zijn er zowel op jeugd als werk beste opgaven. Het nieuwe college zal daar de komende periode een beste opdracht hebben. Want het doel moet blijven om dit op termijn structureel te bekostigen vanuit de door het Rijk ter beschikking gestelde financiële middelen.

5. Een gedegen financieel beleid is (namelijk) voor ons belangrijk. Een sluitende begroting en de lasten voor de burgers laag proberen te houden. Als er wel bezuinigd moet worden dienen de lasten verdeeld te worden en stapeling van lasten dient voorkomen te worden.

Voorzitter, er zijn nog vele zaken te benoemen waar wij graag extra aandacht voor willen zoals bv. meer werk, de TDC’s en de doorontwikkeling van Wedeka, een betere Infrastructuur, de omgevingswet, Groen, Grijs, Ruimte, Economie, Energie, Duurzaamheid en Veiligheid, Onderwijshuisvesting, met de situatie in Maarsveld voorop, realisatie van het taalhuis, etc. etc. Het zijn allemaal thema’s die wij belangrijk vinden maar die ook uitgewerkt worden in het genoemde projectenboek.

Als ChristenUnie hopen we op een constructieve manier van samenwerking van alle partijen zodat een nieuw college snel, maar wel zorgvuldig, gevormd wordt. Voorzitter hier wil ik het eerst bij laten. Dank U wel.

'Vertrouwen, verbinden en samenwerken' kernwoorden voor de ChristenUnie

ChristenUnie ChristenUnie D66 Maassluis 27-11-2017 21:20

https://maassluis.christenunie.nl/k/n6102/news/view/1141147/116160/HP_CU_Fractie_HR-sRGB_74

Meer luisteren naar en inspraak van inwoners

De ChristenUnie staat voor een overheid die dienstbaar, zorgvuldig, transparant en met visie onze mooie stad bestuurt. Om dit doel te bereiken zetten wij de komende periode in op meer samenwerking en inspraak voor alle inwoners. Wij vinden het belangrijk dat niet alleen naar de inwoners van Maassluis wordt geluisterd, maar dat zij meer worden betrokken bij alle plannen in het stadhuis op sociaal gebied en tevens mogen meebeslissen over de invulling van hun buitenruimte. Daarbij is het wijkgericht werken voor ons een belangrijk speerpunt. In de wijk moet er nauw contact zijn met bewoners over diverse onderwerpen die belangrijk zijn voor de eigen buurt. De ChristenUnie heeft met vele groepen, w.o. de bestuurders van de bewonerscommissies van de Vloot en de drie Componisten, de Vliet, Woonpark Boonervliet, de Vertowijk, Bewonersbelangen Talmastraat en omgeving, het Sparrendal, wijkvereniging de Flat, maar ook met maatschappelijke organisaties, verenigingen en vele individuele inwoners, een goede band opgebouwd.

De gemeente midden in de stad

Op het stadhuis wordt gewerkt aan een organisatieverandering. Een flexibele organisatie, die midden in de stad staat, die open staat voor maatschappelijke initiatieven en die actief oppakt en verder brengt. De burgemeester heeft aangegeven dat over een jaar de veranderingen merkbaar moeten zijn. De ChristenUnie zou graag zien dat deze nieuwe werkwijze zo snel mogelijk wordt toegepast bij de wielervereniging. Na jarenlang sparen wil de vereniging een clubgebouw aan het parcours realiseren. Maar het wachten op groen licht is ondertussen een langeafstandsrit geworden van een hoge categorie. Dit gebied van schaatsbaan tot wielerparcours is wat ons betreft een onontdekte parel van Maassluis. Het gebied heeft potentie en ligt vlakbij de nieuwe woonwijk De Kade.

Inwoners aan zet en burgerinitiatieven mogen niet in een la blijven liggen  

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat alle inwoners, bedrijven en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, verenigingen en bewonerscommissies, in Maassluis zelf mee kunnen praten over toekomstige ontwikkelingen in Maassluis. Wij willen graag met iedereen de dialoog aangaan om de kennis, ervaring en creativiteit van de samenleving beter te benutten en samen keuzes te maken voor de komende jaren. Wij vinden dat burgerinitiatieven niet in een la mogen blijven liggen, maar dat er echt werk van gemaakt wordt om te komen tot gezamenlijke resultaten. Je kunt dan denken aan goede  sport- en cultuurvoorzieningen, maar ook het bevorderen van een gezonde leefstijl.  

In de economie en bedrijfsomgeving gaat het om werk, ook voor mensen in de beschutte werksfeer en in bedrijven en winkels, om duurzaamheid, recreatie en het bevorderen van de zorg en de vrijetijdseconomie.

Nieuwe sporthal of -zaal niet op de Sportlaan

De ChristenUnie ziet geen mogelijkheden voor een nieuwe sportzaal aan de Sportlaan. Onze overwegingen zijn steeds geweest dat die plek niet geschikt is vanwege de huidige hoge parkeerdruk in dat gebied en de aanwezigheid van beschermde roeken. Ook de bewonerscommisie in  de  omgeving van de Sportlaan heeft zich fel gekeerd tegen de plannen om daar een sportzaal te realiseren. Wij vinden om meerdere redenen dat onderzocht moet worden om een nieuwe sporthal te relaliseren in het Wilgenrijk en dat het college met Lely hierover in gesprek gaat. Een andere verkenning voor een sporthal zou in de omgeving van het CKC-terrein kunnen plaatsvinden met ontsluiting bij het Shellstation op de laan 40-45.

Fusie bibliotheek met Vlaardingen

De ChristenUnie is van mening dat de huidige bibliotheek in samenwerking met Midden Delfland prima draait en is geen voorstander van een fusie met Vlaardingen. 

Veiligheid en handhaving

Hierbij denken wij aan een veilig gevoel op straat, op school en thuis voor iedereen. Mee denken op het gebied van de openbare orde, regels en vergunningen. Maar ook aan voldoende agenten op straat en in de wijken.

Wonen in een groene en duurzame woonomgeving en onderhoud buitenruimte

De ChristenUnie heeft aandacht gevraagd om in de komende periode meer te gaan investeren in een groene en duurzame stad door beter onderhoud in de wijken. Wij hebben het college gevraagd extra controle uit te voeren op de kwaliteit van de uitvoering van het onderhoud en schoonhouden van de buitenruimte en daar waar mogelijk extra maatregelen te nemen om te zorgen dat de kwaliteit van de buitenruimte op het afgesproken niveau komt en waar mogelijk buurtbewoners hierbij te betrekken.

Opschonen in de wijken een initiatief van de ChristenUnie

Het creëren van een mooie en schone wijk doe je samen. Regematig vindt u een enthousiaste club mensen van de ChristenUnie die een wijk schoonmaken. Dit gebeurt in overleg met de bewonerscommissies en ook als het mogelijk is in samenwerking met leden van de bewonerscommisies. Gevaarlijke situaties bij stoepen en straten, maar ook bij speelvoorzieningen, die wij in de wijk tegenkomen, geven wij door aan het meldpunt ‘Schoon Heel Veilig’. Wij vinden het belangrijk om hiermee een steentje bij te dragen aan het mooi en schoon houden van de wijken in Maassluis en ter stimulering van het college. Deze actie doen wij regelmatig en is niet campagnegebonden.

Waterbus naar Maassluis

Op 10 november 2016 is bij de begrotingsbehandeling in de Raad een door de ChristenUnie ingediende motie, om de waterbus ook naar Maassluis te krijgen, unaniem aangenomen. Dit met het oog om naast de Hoekse lijn ook vervoer over water in te zetten. Nu er enorme vertragingen in de oplevering van de Hoekselijn zijn ontstaan, is de vraag: wat heeft het college tot nu aan deze motie gedaan om zich daadwerkelijk in te zetten bij de daarvoor geëigende instanties voor het realiseren van personenvervoer over water van en naar Maassluis. Naast de winter die eraan komt en die ook in het openbaar vervoer de nodige files zal veroorzaken, zou het voor de inwoners van Maassluis een goed alternatief zijn geweest, zeker nu de oplevering van de Hoekselijn nog wel even op zich laat wachten.

Een ander punt is  dat Maassluis ook meer mensen vanuit andere steden wil trekken. Met het in  aanbouw zijnde hotel op de Govert van Wijnkade zou het gebruik van een waterbus een extra stimulans geven aan de vrijetijdseconomie en dat is goed voor de werkgelegenheid in Maassluis en voor haar inwoners.

Hondenbelasting afgeschaft

Vorig jaar hebben Maassluis Belang en ChristenUnie hiervoor nog een motie ingediend die het toen niet haalde. Alleen ChristenUnie en Maassluis Belang waren voor. De overige partijen waren tegen. Maar we hebben nu een positief punt voor de hondenbezitters: de hondenbelasting wordt afgeschaft! We zijn nog steeds geen fan van het nieuwe hondenbeleid. Maar als je het toch tot een succes wilt maken, moet je de hondenbelasting afschaffen en gelukkig is dit nu gebeurd.

Toegankelijkheid voor minder validen

Het ontbreken van opritjes voor je scootmobiel, looproutes voor blinden die worden belemmerd door bossages, het blijft een aandachtspunt voor de ChristenUnie. Specifiek hebben wij bij de begrotingsbehandeling de situatie bij het Sparrendal naar voren gebracht, waar bij de ene flat wel een afrit is gemaakt voor mensen met een scootmobiel, maar deze ontbreekt bij de andere flat. De wethouder heeft toegezegd dat dat zijn aandacht zal hebben.

Sporten voor mensen met een beperking

De ChristenUnie heeft aandacht gevraagd voor de sportmogelijkheden voor volwassenen en kinderen die lichamelijk of sociaal minder handig zijn. Er is al veel in de stad. Maar nog steeds moeten veel Maassluizers buiten onze stad op zoek naar de juiste voorzieningen. Zo worden bijvoorbeeld geschikte omkleedvoorzieningen in het zwembad gemist. Aan de wethouder is gevraagd te onderzoeken hoe de mogelijkheden tot bewegen en sporten voor mensen met een beperking kunnen worden uitgebreid. Sportvereningen, zwemclubs, maar ook bijvoorbeeld zorginstellingen en fysiotherapeuten moeten worden betrokken bij deze verkenning. Een motie ingebracht op dit punt door onze fractie is unaniem aangenomen.

Verder blijven wij ons inzetten voor de kinderen van Myosotis met een verstandelijke beperking, Zij hebben hun mooie plek in InBlik, bij een politiek proces dat geen hoofdprijs verdiende, moeten verlaten, evenals de ouderen van de Drie Componisten en de Vloot die daar hun plekje hadden gevonden. Wij zullen nooit toestaan dat de ene groep mensen voor een andere groep wordt ingeruild bij het gebruik van een gebouw. Wij zullen altijd  heel goed afwegen en blijven daarbij opkomen voor mensen met een beperking maar ook voor senioren en hen die kwetsbaar zijn.

Het sociale domein

Aandacht voor ‘de stille kant van Maassluis’ omvat de beleidsterreinen van welzijn, zorg, jeugd en onderwijs. Wij vinden het belangrijk om continu aandacht te houden voor de complexe en vaak verborgen zorgen rond eenzaamheid, schulden en jeugdzorg. In Maassluis leeft meer dan 10 procent van de kinderen in armoede, maar heeft ook een behoorlijk aantal inwoners schulden. Wij vinden de ‘armoedecoalitie Utrecht’, waarin een bundeling van maatschappelijke organisaties een tienpuntenlijst heeft opgesteld voor armoedebestrijding en schuldenaanpak, een goede aanpak. Je kunt pas echt perspectief  bieden als het armoedebudget meegroeit met het aantal mensen die leven in armoede.

Wegwerken taalachterstand in het onderwijs

De ChristenUnie zal blijvend aandacht vragen voor het voorkomen van taalachterstand. Daarnaast willen wij de achterstand bij het onderwijs en het verkrijgen van stageplekken voor inwoners met een migratieachtergrond verkleinen.

Geluidswal langs de A20    

Wij juichen het burgerinitiatief om de geluidswal op te hogen van harte toe. Geluidsoverlast heeft een grote impact op het woongenot en daarom vinden wij als ChristenUnie dat het ophogen van de geluidswal noodzakelijk is en gaan wij er vanuit dat dit werk spoedig zal aanvangen. Zeker nu dit punt  ook door de andere  fracties in Maassluis breed wordt gedragen. Tevens hebben we gevraagd om de geluidswal langs de A20 door te laten lopen ten oosten van de  Rozenlaan.  

Open haarden, kachels en houtrook

Samen met D66 heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor dit onderwerp. Regelmatig ontvingen wij in de afgelopen periode klachten van mensen die last hebben van houtrook. Hoewel een gevoelig onderwerp, want veel mensen houden in de winteravond van open haardvuur, delen wij de zorgen van mensen die om gezondheidsredenen er last van hebben. Vanuit onze verantwoordelijkheid is het goed dat wij ook binnen de politiek hier aandacht voor hebben gevraagd. Vanuit het college is aangegeven dat leefbaarheid en veiligheid hoog op de lijst staan en dat zal worden bekeken of er een aanpassing mogelijk is binnen de Algemene Plaatselijke Verordening. Dat er een koppeling gemaakt wordt tussen stoken en waarschuwingen van DCMR. Wij vinden het belangrijk dat er goed wordt gecommuniceerd met de stad over dit onderwerp. Wij hebben dan ook gevraagd of het mogelijk is om automatische meldingen te krijgen van de DCMR wanneer het inderdaad geen stookweer is.

Gasboringen Gaaglocatie en mogelijke gevolgen voor Maassluis

Op verzoek van leden van de Bewonerscommissie Vertowijk m.b.t. mogelijke gevolgen voor de woningen door bodemdaling in dat gebied, heeft de ChristenUnie op 18 augustus 2017 hierover vragen gesteld aan het college met een afschrift aan de provincie en onze tweedekamerfractie. In haar antwoord geeft het college aan dat zij geen voorstander is van gaswinning binnen of tegen haar gemeentegrenzen, dat zij ten aanzien van de mogelijke bodemdaling een zienswijze heeft ingediend en dat Haskoning-DHV een quick scan heeft uitgevoerd. De eerste resultaten van de quick scan en de lage gasprijs hebben erin geresulteerd dat de NAM voorlopig geen gas gaat winnen onder Maassluis. Hierover is op 28 augustus 2017 een persbericht uitgegaan. Wij houden voor de toekomst de vinger aan de pols.    

Vlietlocatie: huidige activiteiten één op één over naar een nieuwe recreatieruimte    

De ChristenUnie heeft zich van met af aan steeds ingezet voor significant meer woningen voor de senioren met daarbij een moderne nieuwe recreatieruimte. Zonder andere partijen iets tekort te doen is dat gelukt. Wij hebben op dit punt heel goed samengewerkt met de Bewonerscommissie de Vliet en zullen dat ook in de toekomst blijven doen. Fijn dat de senioren die straks verhuizen naar de nieuwe Vlietlocatie gebruik kunnen maken van een mooie inpandige recreatieruimte.

Maar wij willen wel de vinger aan de pols houden en voor ons is het doel pas echt bereikt als alle huidige activiteiten zoals de biljartclub en andere groepen, die nu gebruik maken van de oude recreatieruimte, één op één zijn overgegaan naar de nieuwe receratieruimte.

Hart, hoofd en handen

Een stad besturen doe je met hart, hoofd en handen. Dit betekent dat je goed nadenkt, aandacht hebt voor de ander en de handen uit de mouwen steekt. Dit is een Bijbels principe.

Maar in de Bijbel staat nòg een mooie tekst waarin we worden vergeleken met een lichaam. In een lichaam zijn alle lichaamsdelen belangrijk. Het is belangrijk om zo naar elkaar te kijken. Als gemeente, college en raad. Als coalitie en oppositie. Als verschillende partijen en verschillende personen. De ChristenUnie ziet het als een fantastische opdracht en uitdaging om de verbindingen, het vertrouwen en de samenwerking tussen mensen, maar ook de verschillende culturen en mensen met een migratieachtergrond, dichter bij elkaar te brengen in Maassluis en de banden te versterken met onze belangrijke boodschap. Waardeer elkaar en geef elkaar ruimte!

Verbinden, vertrouwen en samenwerken: het zijn werkwoorden en ze komen niet vanzelf. Als ChristenUnie willen we uw vertrouwen waard zijn. Ook in 2018!

namens de fractie: John Dolstra

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.