Nieuws van GroenLinks over D66 inzichtelijk

10 documenten

Geluidsvermindering Eindhoven Airport | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks D66 Eindhoven 13-05-2020 00:00

De Coronacrisis treft ons helaas allemaal, in meer of mindere maten. Toch heeft het soms ook positieve effecten; bijvoorbeeld voor de natuur. Hoewel het misschien naar voelt, is het de uitdaging om te kijken hoe je van iets negatiefs iets positiefs kan maken. We zijn in gesprek geweest met Eindhovenaren. Zij roepen op om in de nieuwe situatie de positieve effecten van het wegvallen van o.a. het vliegverkeer nu goed te gebruiken. Daarom heeft ons raadslid Samir Toub samen met D66 een vrije motie aan het college voorgelegd.

In 2030 moet er 30% minder geluidsbelasting zijn. Verder horen we terug van de bewoners dat ze met de vermindering van vluchten door de crisis beter slapen en minder stress ervaren. Deze signalen kunnen we natuurlijk niet negeren.

We hebben het college gevraagd om samen met Eindhoven Airport om in de nieuwe realiteit te kijken naar de kansen voor de 30% geluidsvermindering. De wethouder heeft dit voorstel omarmd. We geven graag de ruimte aan het college en Eindhoven Airport om met nieuwe ideeën te komen hoe je voordeel kunt halen uit deze bijzondere tijden. Voor het einde van dit jaar worden we hierover geïnformeerd.

Lees hier het artikel dat het ED schreef over deze vrije motie.

 

 

GroenLinks doet voorstel om acht uur nachtrust te verzekeren | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Sittard-Geleen 16-12-2019 00:00

Afgelopen maanden is er door omwonenden van Maastricht Aachen Airport actiegevoerd. Ook GroenLinks leden uit de afdeling Sittard-Geleen hebben aan die acties hun steentje bijgedragen.

Inzet van de petitie die door ruim 19.000 omwonenden is ondertekend was tweeledig:

Zorg ervoor dat de nachtrust voor omwonenden wordt gewaarborgd, en dat betekent 8 uur nachtrust en aanpassing van de openingstijden van MAA waarmee de omstreden vluchten tussen 6u00 en 7u00 in de ochtend worden voorkomen. Dat is voor beperken van overlast en de volksgezondheid van groot belang. Nu de particuliere exploitant vroegtijdig het bijltje erbij neer heeft gelegd, en de provincie niet alleen eigenaar is maar nu ook verantwoordelijk wordt voor de exploitatie, is het zaak dat er een onafhankelijke Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) wordt uitgevoerd naar meerdere scenario’s voor de toekomst van het vliegveld.

GroenLinks heeft zich in het Limburgs Parlement hard gemaakt voor de gerechtvaardigde eisen van omwonenden en milieuorganisaties. Voorstellen om te werken aan een volwaardige MKBA zijn helaas verworpen. De rechtse coalitie van VVD,FvD,PVV en CDA wilde er niet aan en lieten de omwonenden en de 7 oppositiepartijen in de kou staan. Zijn ze bevreesd voor de uitkomsten van een onafhankelijke MKBA?

Motie nachtrust

Tijdens het Statendebat op 12 december heeft GroenLinks Statenlid Kathleen Mertens een motie ingediend om in het kader van het nieuw aan te komen Luchtvaartbesluit ( 2021) als provincie in te zetten op het respecteren van 8 uur nachtrust en om daarmee de meestomstreden vluchten tussen 6:00 uur en 7:00uur in de ochtend te gaan verbieden. (tekst motie zie bijlage).

Belangrijk om te weten is dat ook de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam pas om 7:00 uur in de ochtend starten met hun (vakantie)vluchten. En het aantal klachten over MAA is begin 2019 met ruim 140% toegenomen waarbij juist de vliegbewegingen zo vroeg in de ochtend veel klachten opleveren.

De reactie van het College van GS, bij monde van VVD gedeputeerde Joos van den Akker, was ontluisterend. Geen woord over de klachten, nachtrust of volksgezondheid . Nee de huidige situatie om al vanaf 6:00 uur in de ochtend te kunnen vliegen was volgens de Gedeputeerde van groot belang voor de bloemen die zo vroeg ingevlogen worden om die ochtend tijdig op de veiling te kunnen zijn…..

Dus we verstoren de nachtrust van duizenden Limburgers om bloemen vanuit Afrika of Midden-Oosten om 6:00 uur in de ochtend aan te vliegen en in vrachtwagens te laden om vervolgens snel over de A2 richting de bloemenveiling in Aalsmeer te vervoeren. Dat was de enige argumentatie welke GS in het debat gaf.

En wat gebeurde vervolgens? Bijna geen enkele partij sprak over de motie nachtrust. Toen het op stemmen aankwam kreeg de heldere en meer dan gerechtvaardigde GroenLinks motie alleen de steun van de SP, PvdD, 50plus en Lokaal Limburg. Niet alleen de rechtse pro-vliegveldcoalitie van CDA, VVD, FvD en PVV stemden tegen de nachtrustmotie maar ook de PvdA, en D66 voegden zich in dat rijtje.

Kunnen, met name die linkse en progressieve partijen eens aan hun kiezers uitleggen waarom in Zuid-Limburg niet dezelfde nachtrust kan worden gerespecteerd als bij de luchthaven van bijv. Eindhoven? Waarom stemden zij tegen deze motie?

De slag rond een onafhankelijk MKBA en nachtrust is in de december vergadering helaas verloren. Maar de strijd voor leefbaarheid, gezondheid, klimaat en nachtrust gaat door! En dat betekent dat over vliegveld MAA nog de nodige strijd gevoerd zal gaan worden al is het maar omdat ook in Europa de groei van de luchtvaart in het kader van de Green Deal van Timmermans niet zo kan blijven doorgaan.

 

Jan Muijtjens

GroenLinks lid en actief in de beweging van omwonenden MAA

MAA ter discussie in de raad | Maastricht

GroenLinks GroenLinks D66 Maastricht 28-11-2019 00:00

Is er een kentering op komst?

In de raadsvergadering van 26 november werd het spannend.

GroenLinks kwam met een motie om een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) te verlangen en om in afwachting daarvan geen geld meer voor de luchthaven ter beschikking te stellen. Deze motie werd door ons raadslid Coen van der Gugten met verve gepresenteerd en verdedigd, immers, ook in Sittard en Heerlen is er onrust ontstaan, nu de exploitant van MAA niet meer verder wil, omdat er zoveel geld bij moet, ondanks een bescheiden winst. En dan al die protesterende omwonenden nog (recent nog 19.000 handtekeningen verzameld tegen uitbreiding). Maar helaas, alleen GroenLinks, D66 en de SP stemden voor deze motie.

Maar toen werd het interessant. Want SAB diende een motie in voor behoud en continuering van de luchthaven. En daar staakten de stemmen: 18 voor en 18 tegen!

Dus waar GroenLinks vroeger als enige partij als een roepende in de woestijn was, wat MAA betreft, hebben we intussen de eerste bewoning aan de rand van die woestijn bereikt en er luisteren meer mensen!

Niet iedereen wil koste wat het kost nog doorgaan met deze bodemloze geldput verder te vullen. Er gloort een waterig zonnetje voor ons milieu en voor de al veel te lang geplaagde omwonenden van deze luchthaven.

Wij ondersteunen deze mensen! Wat hebben we aan deze luchthaven? We liggen zo centraal in Europa, maar nog steeds zover weg van alles. Wij zouden meer gebaat zijn bij snelle treinverbindingen, zoals in Spanje en in mindere mate in Duitsland en Frankrijk. Dat is beter voor het milieu en beter voor de mensen.

Motie Eerlijk overvliegen | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks D66 Haarlemmerliede 15-07-2019 00:00

Donderdag 11 juli diende onze fractie samen met D66, EenHaarlemmermeer en Gezond Haarlemmermeer een motie in als reactie op de plompe aankondiging van het kabinet dat Schiphol ‘onder voorwaarden’ mag groeien naar 540.000 vluchten per jaar.

In tegenstelling tot in ons omliggende gemeenten zag de gemeenteraad van Haarlemmermeer geen noodzaak tot actie. De indienende fracties kregen alleen steun van SRH. De rest van de gemeenteraad heeft het volle vertrouwen in de wethouder die zei ‘achter de schermen’ de belangen van onze inwoners te behartigen.

Fractievoorzitter Maaike Ballieux diende de motie met de volgende woorden in: ‘Voorzitter, veiligheid, milieu- en omgevingskwaliteit én de klimaatambities stellen grenzen aan het luchtverkeer. De luchtvaart zal zich net als andere economische sectoren moeten ontwikkelen binnen die grenzen. Het uitgangspunt in het beleid zal niet langer kunnen zijn ‘eerst groei toestaan, dan mitigeren’. De volgorde zal moeten worden: eerst handhaven op de randvoorwaarden, daarna besluiten over capaciteitsgroei bij luchthavens. Dat betekent dat groei van het aantal vliegbewegingen van en naar Nederland pas mogelijk is nádat aan de randvoorwaarden is voldaan.’

De schrijver van deze tekst zit niet in deze raadzaal, voorzitter. De tekst is niet afkomstig van GroenLinks, van milieuactivisten of klimaatgekkies.

Deze tekst is afkomstig uit het rapport ‘Luchtvaartbeleid, een nieuwe aanvliegroute’ van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur, dat in april verscheen. Een raad die de regering adviseert. Net zoals de Onderzoeksraad voor de veiligheid dat doet. En het RIVM.

Tot onze verbijstering heeft het kabinet vrijdag laten weten dat Schiphol mag groeien tot 540.000 vluchten per jaar. Tegen het advies van de Rli in. Tegen adviezen in over de veiligheid. Een week nadat duidelijk werd dat het ultrafijnstof van de luchthaven in onze gemeente tot gezondheidseffecten lijkt, en er hierover nog onderzoek loopt. Kort na het stikstofarrest van de hoge raad. En een week na het uitkomen van het klimaatakkoord van ditzelfde kabinet.

Voorzitter, onze inwoners betalen al decennialang mee aan de groei van de luchtvaart. Dat doen zij ongezien. Zij betalen mee met hun gezondheid, met hun veiligheid, met hun nachtrust. Zij betalen mee met het inleveren op kwaliteit van hun leefomgeving.

Voorzitter, nog nooit zijn toezeggingen van Schiphol daadwerkelijk nagekomen. Deze week hoorde ik een meneer vertellen over die 540.000 vluchten. Hij woont hier al zijn hele leven. Voorzitter, zijn woorden? ‘Het wordt hier onleefbaar. Ik zal moeten vertrekken.’ De tranen stonden in zijn ogen.

Het wordt hoog tijd dat ook Haarlemmermeer opkomt voor haar inwoners en zich verzet tegen de groeiplannen van Schiphol. We verwachten massale steun voor onze motie waarover wij later vanavond hoofdelijk gaan stemmen.’

Bekijk hieronder de indiening van de motie door Maaike Ballieux. Of download de motie onderaan deze pagina.

Bekijk hier de uitgebreide reactie van de andere partijen in de raad

 

Motie Eerlijk overvliegen | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks D66 Haarlemmermeer 15-07-2019 00:00

Donderdag 11 juli diende onze fractie samen met D66, EenHaarlemmermeer en Gezond Haarlemmermeer een motie in als reactie op de plompe aankondiging van het kabinet dat Schiphol ‘onder voorwaarden’ mag groeien naar 540.000 vluchten per jaar.

In tegenstelling tot in ons omliggende gemeenten zag de gemeenteraad van Haarlemmermeer geen noodzaak tot actie. De indienende fracties kregen alleen steun van SRH. De rest van de gemeenteraad heeft het volle vertrouwen in de wethouder die zei ‘achter de schermen’ de belangen van onze inwoners te behartigen.

Fractievoorzitter Maaike Ballieux diende de motie met de volgende woorden in: ‘Voorzitter, veiligheid, milieu- en omgevingskwaliteit én de klimaatambities stellen grenzen aan het luchtverkeer. De luchtvaart zal zich net als andere economische sectoren moeten ontwikkelen binnen die grenzen. Het uitgangspunt in het beleid zal niet langer kunnen zijn ‘eerst groei toestaan, dan mitigeren’. De volgorde zal moeten worden: eerst handhaven op de randvoorwaarden, daarna besluiten over capaciteitsgroei bij luchthavens. Dat betekent dat groei van het aantal vliegbewegingen van en naar Nederland pas mogelijk is nádat aan de randvoorwaarden is voldaan.’

De schrijver van deze tekst zit niet in deze raadzaal, voorzitter. De tekst is niet afkomstig van GroenLinks, van milieuactivisten of klimaatgekkies.

Deze tekst is afkomstig uit het rapport ‘Luchtvaartbeleid, een nieuwe aanvliegroute’ van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur, dat in april verscheen. Een raad die de regering adviseert. Net zoals de Onderzoeksraad voor de veiligheid dat doet. En het RIVM.

Tot onze verbijstering heeft het kabinet vrijdag laten weten dat Schiphol mag groeien tot 540.000 vluchten per jaar. Tegen het advies van de Rli in. Tegen adviezen in over de veiligheid. Een week nadat duidelijk werd dat het ultrafijnstof van de luchthaven in onze gemeente tot gezondheidseffecten lijkt, en er hierover nog onderzoek loopt. Kort na het stikstofarrest van de hoge raad. En een week na het uitkomen van het klimaatakkoord van ditzelfde kabinet.

Voorzitter, onze inwoners betalen al decennialang mee aan de groei van de luchtvaart. Dat doen zij ongezien. Zij betalen mee met hun gezondheid, met hun veiligheid, met hun nachtrust. Zij betalen mee met het inleveren op kwaliteit van hun leefomgeving.

Voorzitter, nog nooit zijn toezeggingen van Schiphol daadwerkelijk nagekomen. Deze week hoorde ik een meneer vertellen over die 540.000 vluchten. Hij woont hier al zijn hele leven. Voorzitter, zijn woorden? ‘Het wordt hier onleefbaar. Ik zal moeten vertrekken.’ De tranen stonden in zijn ogen.

Het wordt hoog tijd dat ook Haarlemmermeer opkomt voor haar inwoners en zich verzet tegen de groeiplannen van Schiphol. We verwachten massale steun voor onze motie waarover wij later vanavond hoofdelijk gaan stemmen.’

Bekijk hieronder de indiening van de motie door Maaike Ballieux. Of download de motie onderaan deze pagina.

Bekijk hier de uitgebreide reactie van de andere partijen in de raad

 

Mede dankzij GroenLinks neemt Zaanstad haar verantwoordelijkheid in de strijd tegen de groei van Schiphol | Zaanstad

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Zaanstad 01-06-2019 00:00

Schiphol wil groeien. Dit jaar zal de teller al komen te staan op 500.000 vliegbewegingen, maar dat is bllijkbaar niet genoeg voor de luchthaven. Ze willen meer, nog meer. Gelukkig is er een groeiend aantal mensen in Nederland die dat niet meer willen, die zich zorgen maken over het effect van de luchtvaart op de klimaatverandering, over de toekomst van hun (klein)kinderen en die deze zorgen ook uitspreken. 

Voor bewoners rondom de luchthaven komt er nog iets anders bij. Zij ondervinden steeds meer geluidsoverlast en dat geldt niet alleen voor de mensen die pal naast de Zwanenburg- of Polderbaan wonen, maar dat geldt zeker ook voor de mensen die verderop wonen, in Amstelveen, Uithoorn, Castricum en voor heel veel inwoners van Zaanstad, met name de inwoners van Assendelft en Krommenie. Naast de geluidsoverlast maken deze mensen zich ook grote zorgen over de enorme gezondsheidsrisico’s, door de uitstoot van (ultra)fijnstof.Voor GroenLinks is de maat dan ook echt vol. De groei van Schiphol, de groei van de luchtvaart in het algemeen, moet stoppen! Op landelijk niveau zet ons Tweede-Kamerlid Suzanne Krὄger zich daar geweldig voor in, maar ook op lokaal niveau kunnen wij veel doen. Natuurlijk kan de gemeente Zaanstad de groei van Schiphol in haar eentje niet beteugelen. Maar de gemeente is een belangrijke speler in de diverse gremia rondom Schiphol en moet daar een voortrekkersrol in gaan spelen om te voorkomen dat Schiphol verder groeit. Tijdens het agenda initiatief in april over dit onderwerp, bemerkten wij tot ons groot genoegen dat hiervoor binnen de gemeenteraad veel steun was. Afgelopen week dienden wij dan ook samen met ROSA, SP, PvdD, D66, PvdA en CU een motie in om te bepleiten dat de gemeente Zaanstad haar verantwoordelijkheid neemt en in de diverse gremia zal bepleiten dat Schiphol tot minstens 2023 niet verder groeit, dat de nachtvluchten zullen worden afgeschaft, met andere partners binnen het BRS (Bestuurlijke Regio Schiphol) zal kijken hoe het aantal goedkope vakantievluchten beperkt kan worden en te promoten dat bestemmingen binnen 750km per trein kunnen worden afgelegd.

Deze motie werd afgelopen week in de raadsvergadering behandeld. Met uitzondering van de “usual suspects”, PVV, POV,DZ en VVD, die nog met een aantal tegensputteringen kwamen, werd de motie door een meerderheid aangenomen.

GroenLinks Zaanstad voelt zich hierdoor zeer gesteund. Wij zullen de komende jaren er dan ook zeker op toezien dat de gemeente Zaanstad zich aan deze afspraken zal houden. Wij zeggen daarom ook “to be continued’!

 

Fred van der Ende bezorgd over uitstelgedrag rond klimaat en milieu | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Steenwijkerland 14-03-2019 00:00

GroenLinks lijkt na de provinciale verkiezingen op 20 maart in de Eerste Kamer een sleutelrol te kunnen gaan vervullen. Bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten staat Fred van der Ende uit Kalenberg op de achtste plaats op de lijst van GroenLinks. Ontdek nu zijn actiepunten voor de provincie Overijssel.

Flirten met duurzaamheid

Fred van der Ende liep zondag 10 maart mee in de Klimaatmars in Amsterdam. Met 40.000 anderen demonstreerde hij in de stromende regen tegen het lakse beleid van deze regering, die volgens Van der Ende het klimaatvraagstuk onvoldoende serieus neemt. “Dit protest is een signaal dat je niet kunt negeren. De laatste maanden zien we echter uitstelgedrag, juist nu er actie moet worden ondernomen. Tijdens de vorige landelijke en gemeenteraadsverkiezingen hebben veel politieke partijen geflirt met slogans over duurzaamheid en klimaat. Dat resulteerde in afspraken die zijn vastgelegd in klimaatverdragen en coalitieakkoorden. Nu de daad bij het woord moet worden gevoegd, zie je terugtrekkende bewegingen en is men bang om stevige maatregelen te nemen.”

“Tijdens de campagne voor de provinciale verkiezingen wordt duidelijk dat veel partijen huiverig zijn om door te pakken. Een groot deel van de kiezers herkent dat gedrag en maakt zich terecht zorgen. Met een stem voor GroenLinks is er juist nu, via een meerderheid in de Eerste Kamer, een grote kans om het kabinet over te halen om stevigere maatregelen te nemen.”

Lelystad Airport

Vorige week bleek in een volgepakte Meenthe dat veel burgers zich ook zorgen maken over de luchtvaart en de komst van Lelystad Airport in het bijzonder. Van der Ende: “De mensen die ik hier sprak, kwamen om te luisteren naar antwoorden vanuit de politiek. Veel partijen durven echter ook in dit dossier niet echt kleur te bekennen. Natuurlijk, alle partijen zijn tegen de laagvliegroutes en dringen aan op herindeling van het luchtruim. Wim Liesker van HoogOverijssel gaf in zijn presentatie echter duidelijk aan dat zelfs herindeling geen garantie biedt dat er boven Steenwijkerland hoger gevlogen gaat worden. We liggen hemelsbreed zo dicht bij Lelystad, dat vliegtuigen hier wel laag over moeten komen, willen ze de landingsbaan halen.”

“Ook in deze discussie,” vervolgt Van der Ende, “duikt men weg voor de klimaatveranderingen en het milieuvraagstuk. Veel politici maken er een technisch verhaal van en lanceren alternatieve voorstellen voor vliegroutes. Het werkelijke vraagstuk moet echter zijn of het überhaupt wenselijk is om de luchtvaartsector te laten groeien. Volgens ons zou die hele discussie over laagvliegen niet nodig zijn als we een stop zetten op de groei van de luchtvaart. Dan is Lelystad Airport helemaal niet meer nodig.”

“Tijdens het agrarisch verkiezingsdebat van LTO maakte een bezoeker uit de zaal wat mij betreft de juiste opmerking. Het is pervers om verreikende milieumaatregelen te nemen rond Natura2000 en veenweidegebieden, terwijl het kabinet vervolgens vervuilende vliegtuigen laag over diezelfde gebieden wil laten vliegen.”

Gaswinning versus energietransitie

Vorige week protesteerden vertegenwoordigers van GroenLinks, PvdA en D66 afkomstig uit de noordelijke provincies samen met diverse actiegroepen tegen de hernieuwde gaswinning op oude locaties in onze provincies. Van der Ende: “Het opvoeren van de gaswinning op deze kleine locaties past niet in de ambitie van de energietransitie en leidt bovendien tot bodemdaling en vervuiling.”

De gaswinning in onze regio en de energietransitie zijn onderwerpen die bij uitstek thuishoren bij provinciale verkiezingen. Evenals de toekomst van de agrarische sector en het milieuvraagstuk zoals verlies aan biodiversiteit. Daarom vraagt GroenLinks nadrukkelijk om aandacht voor deze onderwerpen. “Maar,” zo merkt Van der Ende op, “ook hier zien we veel uitstelgedrag. Natura2000, de veenweideproblematiek en richtlijnen voor de vogelhabitat staan op gespannen voet met de toekomst van sommige boerenbedrijven en dat leidt tot twijfel om stevig door te pakken.”

“Het verzet van bewoners tegen windmolens vanwege horizonvervuiling frustreert de energietransitie, terwijl de opmars van bedrijventerreinen en de verdozing van ons landschap wel ongehinderd doorgaat. Want dat zou goed zijn voor de economie. Mijn vraag is dan: wat is nu het beste voor onze toekomst en het voortbestaan van de aarde? Het antwoord is dat we niet meer kunnen wachten en serieuze maatregelen moeten nemen om onze leefomgeving afdoende te beschermen, voordat het te laat is.”

✋ Het is tijd voor een stevig geluid ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Haarlemmermeer 02-12-2018 20:05

✋ Het is tijd voor een stevig geluid vanuit de provincie over de mogelijke groei van Schiphol. Een provincie die klip en klaar stelt dat de grenzen voor omwonenden (vraag het ze maar!) en het milieu (lees de rapporten!) zijn bereikt. De huidige coalitiepartijen doen dat niet. Dat het CDA en VVD hierin niet voorop lopen zal niemand echt verbazen. Maar ook voor D66 en PvdA in Noord-Holland is een stop op de groei teveel gevraagd.

GroenLinks in actie tegen groei luchtvaart | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Steenwijkerland 24-06-2018 00:00

Stevige afvaardigingen uit Steenwijkerland en vooral van vele regionale GroenLinks-afdelingen bekritiseerden in Zwolle de opening van Lelystad Airport.

Een brede afvaardiging uit Steenwijkerland was zaterdag 23 juni aanwezig in Park de Wezenlanden, waar een indrukwekkend protest werd gehouden tegen de groei en overlast van de luchtvaart.  

Politici uit Steenwijkerland en bewoners uit De Bult samen op weg naar Zwolle.

De Bult Naast politici van BGL, PvdA, D66 en GroenLinks waren er ook veel individuele burgers, zoals Wim Liesker (Ossenzijl), prominent lid van actiegroep HoogOverijssel. Hij had tevens zijn ruim tachtigjarige moeder meegenomen, die voor het eerst aan een demonstratie deelnam. Opvallend was ook de in identieke rode sweaters gestoken afvaardiging uit De Bult, waar precies een laagvliegroute overheen komt.

Uit alle delen van Steenwijkerland waren politici en burgers actief in Zwolle.

Eén van de sprekers in Zwolle was Suzanne Kröger (Tweede Kamerlid GroenLinks), die in politiek Den Haag de meeste stennis maakt op dit gebied en ook dit keer even gepassioneerd en strijdbaar het publiek (ongeveer 500 m/v) toesprak. Ook veel indruk maakte Leon Adegeest, de man die bij HoogOverijssel de onderste steen weet boven te krijgen.

Belachelijk Ook nu hamerden de diverse sprekers op het belachelijke plan voor het laagvliegen boven oost, noord- en midden-Nederland. Duidelijk werd ook dat de herinrichting van het luchtruim door de luchtverkeersleiders nog helemaal geen gelopen zaak is. En als dat niet lukt, zou Lelystad helemaal geen groter vliegveld mogen openen. En wat moeten we geloven van de belofte dat er geen vrachtvliegtuigen gaan komen? Niemand die de luchtvaart nu nog op de blauwe ogen gelooft, zo werd gezegd.

GroenLinks was in Zwolle erg goed vertegenwoordigd (in de rood jurk Suzanne Kröger).

Wakker Natuurlijk werd de luchtvaart ook in een veel breder kader bekritiseerd. De vervuiling door fijnstof, kerosine en geluidsoverlast, en de bizar voordelige positie ten opzichte van het treinverkeer zijn duidelijke actiepunten die in het kader van de klimaatverandering schreeuwen om een snelle beleidswijziging. Worden de Europese politici nu eindelijk eens wakker en schoppen ze de lobbyisten van het grootkapitaal en de luchtvaart snel de deur uit?

Het protest in Zwolle maakte deel uit van een landelijke manifestatie in zes steden, die aangeeft dat een groot deel van het Nederlands publiek de luchtvaart een halt wil toeroepen.  Daarbij klinkt de stem van GroenLinks duidelijk het hardst.

Zie ook het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) en Stop Luchtvaartgroei.

Samen met Fred van der Ende vertegenwoordigde Ysbrand Visser (links) de afdeling van GroenLinks Steenwijkerland in Zwolle.
Politici uit Steenwijkerland en bewoners uit De Bult samen op weg naar Zwolle.

De Bult Naast politici van BGL, PvdA, D66 en GroenLinks waren er ook veel individuele burgers, zoals Wim Liesker (Ossenzijl), prominent lid van actiegroep HoogOverijssel. Hij had tevens zijn ruim tachtigjarige moeder meegenomen, die voor het eerst aan een demonstratie deelnam. Opvallend was ook de in identieke rode sweaters gestoken afvaardiging uit De Bult, waar precies een laagvliegroute overheen komt.

Uit alle delen van Steenwijkerland waren politici en burgers actief in Zwolle.

Eén van de sprekers in Zwolle was Suzanne Kröger (Tweede Kamerlid GroenLinks), die in politiek Den Haag de meeste stennis maakt op dit gebied en ook dit keer even gepassioneerd en strijdbaar het publiek (ongeveer 500 m/v) toesprak. Ook veel indruk maakte Leon Adegeest, de man die bij HoogOverijssel de onderste steen weet boven te krijgen.

Belachelijk Ook nu hamerden de diverse sprekers op het belachelijke plan voor het laagvliegen boven oost, noord- en midden-Nederland. Duidelijk werd ook dat de herinrichting van het luchtruim door de luchtverkeersleiders nog helemaal geen gelopen zaak is. En als dat niet lukt, zou Lelystad helemaal geen groter vliegveld mogen openen. En wat moeten we geloven van de belofte dat er geen vrachtvliegtuigen gaan komen? Niemand die de luchtvaart nu nog op de blauwe ogen gelooft, zo werd gezegd.

GroenLinks was in Zwolle erg goed vertegenwoordigd (in de rood jurk Suzanne Kröger).

Wakker Natuurlijk werd de luchtvaart ook in een veel breder kader bekritiseerd. De vervuiling door fijnstof, kerosine en geluidsoverlast, en de bizar voordelige positie ten opzichte van het treinverkeer zijn duidelijke actiepunten die in het kader van de klimaatverandering schreeuwen om een snelle beleidswijziging. Worden de Europese politici nu eindelijk eens wakker en schoppen ze de lobbyisten van het grootkapitaal en de luchtvaart snel de deur uit?

Het protest in Zwolle maakte deel uit van een landelijke manifestatie in zes steden, die aangeeft dat een groot deel van het Nederlands publiek de luchtvaart een halt wil toeroepen.  Daarbij klinkt de stem van GroenLinks duidelijk het hardst.

Zie ook het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) en Stop Luchtvaartgroei.

Samen met Fred van der Ende vertegenwoordigde Ysbrand Visser (links) de afdeling van GroenLinks Steenwijkerland in Zwolle.

Actie tegen laagvliegen en luchtvaart | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Steenwijkerland 20-06-2018 00:00

Code rood! Protesteer mee tegen het langdurig laagvliegen en de ongebreidelde groei van de luchtvaart.

Een afvaardiging van lokale politici en burgers uit Steenwijkerland zal zaterdag 23 juni in Zwolle aanwezig zijn bij de landelijke demonstratie tegen de groei van de luchtvaart. Initiatiefnemer André Bus (fractievoorzitter BGL): ‘Wij willen vooral onze stem laten horen omdat die groei alleen mogelijk is door laag te vliegen over lange afstanden, en dat ook boven Steenwijkerland. Het protest is in lijn met de eerder door de gemeenteraad van Steenwijkerland aangenomen moties tegen het laagvliegen boven Steenwijkerland.’

De trein naar Zwolle Het initiatief van Bus wordt ondersteund door de lokale afdelingen van GroenLinks, de PvdA en D66. Inwoners van Steenwijkerland worden opgeroepen om zaterdag om 11.46 uur gezamenlijk de trein vanaf Station Steenwijk naar Zwolle te nemen. Van daaruit volgt een korte wandeling naar Park de Wezenlanden, waar oud-minister Jan Terlouw, Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) en onderzoeker Leon Adegeest (actiegroep HoogOverijssel) het publiek toespreken.

Samen sterker Bus vervolgt: ‘Met het oog op het beschermen van onze inwoners en de recreatiesector tegen geluid en fijnstof, en de agrarische sector en natuur tegen stikstof, is het belangrijk om als gemeente Steenwijkerland aansluiting te zoeken bij landelijke acties. Samen staan we sterker. Als lokale politici en bewonersgroepen uit Steenwijkerland willen ook wij het signaal afgeven dat er grenzen zijn aan de groei van de luchtvaart boven Nederland. Dat betekent dat er zeker geen medewerking moet worden gegeven aan laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport.’

Rood! De landelijke protestactie wordt georganiseerd door het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart en Greenpeace. Naast de laagvliegroutes zit hen ook de uitzonderingspositie van de luchtvaart dwars. ‘Die leidt tot steeds meer vluchten, grotere vliegvelden en extreem lage ticketprijzen. Dat is niet langer houdbaar. Gezamenlijk roepen we de overheid op om de groei in de luchtvaart in te ruilen voor betere en duurzame alternatieven,’ aldus de organisatoren. Zij roepen iedereen op in rode kleding en met rode attributen naar Zwolle te komen.

Het podiumprogramma in Zwolle vindt plaats tussen 13.00 en 14.00 uur, waarna men in optocht vertrekt naar het Oude Gemeentehuis. Meer info: http://stopluchtvaartgroei.nl/zwolle.

Samen sterker Bus vervolgt: ‘Met het oog op het beschermen van onze inwoners en de recreatiesector tegen geluid en fijnstof, en de agrarische sector en natuur tegen stikstof, is het belangrijk om als gemeente Steenwijkerland aansluiting te zoeken bij landelijke acties. Samen staan we sterker. Als lokale politici en bewonersgroepen uit Steenwijkerland willen ook wij het signaal afgeven dat er grenzen zijn aan de groei van de luchtvaart boven Nederland. Dat betekent dat er zeker geen medewerking moet worden gegeven aan laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport.’

Rood! De landelijke protestactie wordt georganiseerd door het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart en Greenpeace. Naast de laagvliegroutes zit hen ook de uitzonderingspositie van de luchtvaart dwars. ‘Die leidt tot steeds meer vluchten, grotere vliegvelden en extreem lage ticketprijzen. Dat is niet langer houdbaar. Gezamenlijk roepen we de overheid op om de groei in de luchtvaart in te ruilen voor betere en duurzame alternatieven,’ aldus de organisatoren. Zij roepen iedereen op in rode kleding en met rode attributen naar Zwolle te komen.

Het podiumprogramma in Zwolle vindt plaats tussen 13.00 en 14.00 uur, waarna men in optocht vertrekt naar het Oude Gemeentehuis. Meer info: http://stopluchtvaartgroei.nl/zwolle.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.