Nieuws van SP over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Kabinetsplannen voor Schiphol desastreus voor Noord-Holland

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Noord-Holland 29-06-2020 05:52

Wanneer de plannen van het kabinet voor Schiphol ongewijzigd doorgaan, zal de volksgezondheid, leefbaarheid en de woningbouw zeer ernstig bedreigd worden. Een aantal partijen in Provinciale Staten wil dat er een zienswijze op de ontwerp-Luchtvaartnota wordt ingediend. Statenlid Remine Alberts: “Er moet veel meer op de volksgezondheid worden ingezet. Het gevolg daarvan zal zijn dat het aantal vluchten flink zal moeten verminderen. Schiphol en het kabinet denken nog steeds alleen maar aan groei.”

Er ligt al een zienswijze van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband van vier provincies en zesenvijftig gemeentes rondom Schiphol. In niet mis te verstane woorden wordt de ontwerp-Luchtvaartnota van minister Van Nieuwenhuizen (I&M) terugverwezen naar de tekentafel. “De Luchtvaartnota is zwaar onder de maat. Een toename van het aantal vluchten betekent toename van de overlast een verslechtering van de leefbaarheid en maakt woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen op veel plekken onmogelijk,” zo valt in de BRS-zienswijze te lezen. De SP steunt deze zienswijze.

De SP wil echter verder gaan. Bij de besprekingen van de Luchtvaartnota en de BRS zienswijze werd duidelijk dat meerdere politieke partijen dat ook willen. Omdat in de BRS-zienswijze toch nog ruimte wordt gelaten voor toename van het aantal vluchten zullen SP, Partij voor de Dieren en ChristenUnie met een voorstel komen om de provincie Noord-Holland een eigen zienswijze te laten indienen. Daarin moet de volksgezondheid voorop komen te staan, waardoor voor groei veel minder ruimte komt. Alberts: “Wij doen een beroep op andere partijen die de volksgezondheid een warm hart toedragen, zoals GroenLinks, D66 en PvdA, om ons voorstel te steunen.”

1. Artikel NH Nieuws, 22 juni 2020: ‘Nieuwe rekenmethode vliegtuiglawaai legt bom onder woningbouw’

2.  Artikel NH Nieuws, 24 juni 2020: ‘Schipholwethouders en -gedeputeerden luiden noodklok over toename vluchten’

3. Artikel Noord-Hollands Dagblad, 22 juni 2020: “Streep door plannen voor honderdduizenden woningen na nieuwe rekenmethode geluid rond Schiphol” ​

 

Halve waarheden minister olie op het vuur van verzet tegen vliegveld Lelystad

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 07-02-2020 08:03

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vertroebelt een eerlijke discussie over vliegveld Lelystad door halve waarheden en het frustreren van het debat. Dat stellen de SP en verschillende actiegroepen. Tegelijkertijd concludeerde de commissie Remkes dat er een rem moet op de groei van de luchtvaart. Genoeg reden voor de SP-fractie in de Provinciale Staten van Gelderland om te volharden in haar standpunt dat Vliegveld Lelystad niet geopend moet worden. Dat is beter voor mens en milieu.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2020/02/halve-waarheden-minister-olie-op-het-vuur-van-verzet-tegen-vliegveld-lelystadAfgelopen week zijn Provinciale Staten bijgepraat over de laatste stand van zaken rond Lelystad Airport, de Luchtruimherziening en de Luchtvaartnota. SP-fractievolger Eric van Dijk was daarbij aanwezig: “Het is belangrijk dat de politiek goed wordt geïnformeerd, omdat er de komende tijd veel staat te gebeuren op het gebied van de luchtvaart. De groei van de luchtvaart en de mogelijke opening van Vliegveld Lelystad hebben grote gevolgen voor de Gelderse natuur en inwoners.”

Zo is er onder andere gesproken over het Rapport van de commissie Remkes over de luchtvaart. Van Dijk: “In het rapport wordt geconstateerd dat luchtvaart bijdraagt aan de uitstoot van stikstof, CO2, ultra-fijnstof en bovendien geluidhinder produceert. Daarmee geeft Remkes ons opnieuw argumenten om een einde te maken aan het ongebruikelijk, langdurig laagvliegen boven onze provincie omdat dit leidt tot stikstofneerslag in de kwetsbare natuur op de Veluwe en andere natuurgebieden in Gelderland.”

Maar van Dijk maakt zich ook grote zorgen: “Maar wat heb je aan goede argumenten als het ministerie onderzoeken en rapporten gebruikt die op belangrijke punten onvolledig en in feite dus onjuist zijn? En al die ‘foutjes’ zijn in het voordeel van uitbreiding van de luchtvaart. Het ministerie speelt hier een zeer dubieuze rol. En niet alleen waar het om de juiste feiten gaat. De minister wil hierover niet eens met de Kamer debatteren. Hoe kunnen provincies dan er op vertrouwen dat zij wel worden gehoord als partner? De Provincie heeft tegen de minister gezegd dat wij op tijd betrokken willen worden bij de onderzoeken op de effecten op de natuur. Echter, de minister wil geen duidelijkheid geven over de betrokkenheid van de Provincie. Het lijkt wel of ze de pottenkijkers buiten de deur wil houden.”

Van Dijk was ook namens de Gelderse SP aanwezig bij een bijeenkomst van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) met aan woordvoerders-luchtvaart uit de Provinciale Staten van Gelderland. Van Dijk: “De deskundigen in deze actiegroepen tonen aan dat het zeer onzeker is of wij er in onze provincie beter vanaf komen ná de herindeling van het luchtruim. Zij schatten de nieuwe situatie in als bedreigend voor de hele (Noord-)Veluwe qua geluid. Het ministerie schept onjuiste verwachtingen door de indruk te wekken dat na de herindeling van het luchtruim de situatie voor Gelderland zal verbeteren.”

De samenwerkende actiegroepen strijden tegen het laagvliegen maar concluderen ook: als alternatief voor Schiphol is Vliegveld Lelystad vanwege haar ligging ongeschikt. Van Dijk: “Dit is natuurlijk de kern van het probleem. De coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en GroenLinks spreken zich alleen uit tegen het laagvliegen. Maar als SP zeggen wij al jaren zowel in de Gelderse Staten als in de Tweede Kamer, dat Vliegveld Lelystad een slecht idee is en niet geopend moet worden.”

Zie ook:

‘Nee!’ tegen autonome groei Lelystad Airport

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Gelderland 19-05-2019 18:43

Lelystad Airport mag autonoom groeien. Dat staat in de verkeersverdeelregel die minister van I&W Cora van Nieuwenhuizen bij de EU heeft ingediend. Dit is in tegenspraak tot de afspraak dat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol gaat dienen. Dit kan, en gaat zeer waarschijnlijk, leiden tot een veel snellere groei van passagiers- en vrachtverkeer op Lelystad Airport. ‘Dat kan,’ zegt Maurits Gemmink (SP-statenlid), ‘absoluut niet op onze steun rekenen. Daar moeten we ons als Provinciale Staten nadrukkelijk tegen uitspreken in het belang van mens en natuur.’

In de originele plannen gaat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol functioneren. De extra vluchten op Lelystad zijn dus vluchten die nu op Schiphol vliegen. Lelystad mag geen luchthaven voor nieuwe aanbieders of vluchten worden. Onder druk van de Europese Unie moet vliegveld Lelystad nu ook autonoom kunnen groeien. Gemmink: ‘Hierdoor zal de druk op Lelystad extra groot worden. De aanbieders van goedkope vakantievluchten en vrachtvluchten staan immers te springen om uitbreidingsmogelijkheden. Gevolg: explosieve groei van vliegverkeer op Lelystad met alle gevolgen voor het milieu en de leefomgeving van de inwoners van Gelderland, Utrecht, Overijssel, Friesland en Flevoland.’

In de Tweede Kamer (TK) is in december 2018 een motie van SP, GroenLinks, PvdA en SGP, met steun van D66, ChristenUnie en CDA aangenomen die zich uitspreekt tegen autonome groei van Lelystad Airport. De SP vindt dat provincie Gelderland deze actie uit de TK met een vergelijkbare motie moet ondersteunen. De Provinciale Staten roepen daarin Gedeputeerde Staten op zich uit te spreken tegen autonome groei van Lelystad Airport én bij het ministerie van I&W protest aan te tekenen tegen de verkeersregel, zoals voorgesteld aan de EU.

 

Een rood sein voor Eindhoven Airport!

SP SP GroenLinks Noord-Brabant 25-06-2018 14:57

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.