Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

190 documenten

ChristenUnie: Coronatoegangsbewijs kan uit de wet

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 14-04-2022 09:40

Het is tijd om het coronatoegangsbewijs per 1 juni uit de wet te halen. Dat voorstel doet ChristenUnie-Kamerlid Mirjam Bikker vanavond in het debat over de verlenging van de tijdelijke wet maatregelen corona. Op dit moment wordt het coronatoegangsbewijs (ctb) niet gebruikt maar het staat nog wel in de tijdelijke wet. 

ChristenUnie: Coronatoegangsbewijs kan uit de wet

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 14-04-2022 09:40

Het is tijd om het coronatoegangsbewijs per 1 juni uit de wet te halen. Dat voorstel doet ChristenUnie-Kamerlid Mirjam Bikker vanavond in het debat over de verlenging van de tijdelijke wet maatregelen corona. Op dit moment wordt het coronatoegangsbewijs (ctb) niet gebruikt maar het staat nog wel in de tijdelijke wet. 

Toch een scooterstalling op het station

ChristenUnie ChristenUnie Woerden 04-10-2021 14:24

Onze fractie stelde vorig jaar vragen over een mogelijke scooterstalling bij het station. Sinds kort is hier een plek voor gekomen.

Stadserfcomplex: van station naar binnenstad

ChristenUnie ChristenUnie Schiedam 10-03-2021 19:00

https://schiedam.christenunie-sgp.nl/k/n6144/news/view/1366418/636408/STADSERF20200505_220155.jpg

Hoe mooi zou het zijn om in 2025 alle Schiedammers een stadstheaterplein cadeau te geven. Schiedam viert dan dat het 750 jaar geleden stadsrechten ontving. We zijn trots op die historie binnen onze gemeentegrenzen. De historische karakteristieken van Huis te Riviere, een open verbinding naar en langs de Schie en het zicht op het Proveniershuis, de brug, de molen en de Doelen vormen de entree waaruit onze stad, en haar binnen- en buitenhavens, verder verkend kunnen worden. Met een theatrale entree en groene verblijfplek voegen we waarden toe die nu gemist worden. Het Stadserfcomplex is dan niet langer een obstakel, maar als ontmoetingsruimte en verblijfsgebied een aantrekkelijke verbindende schakel geworden naar de binnen- en buitenhavengebieden. Het theater zou het theaterplein kunnen beheren en exploiteren. 

In de Raad van 2 februari werd het stadscomplex besproken, en haar rol in de verbinding van het station met de stad. De ChristenUnie-SGP fractie gaf hierin haar zienswijze op de voorgestelde plannen.

Woningen kunnen een obstakel vormen voor de loop van het station langs de Schie of over de Singel om op het theaterplein te komen. Door de sloop van bouwdeel 1 tot de eerste twee etages te beperken, zou je een loop onderdoor kunnen realiseren. De vraag is of de wethouder in het nadere onderzoek zou willen meenemen dat de loop langs de theatergevel aan beide zijden in zekere mate open dient te blijven, zodat je op meerdere manieren op het stadstheater plein kan komen. Stedenbouwkundig is het namelijk van belang dat de gevels van de te bouwen woningen aansluiten bij het karakter van de bebouwing eromheen. Het kan daarom van meerwaarde zijn wanneer de architect de verbinding blijft zoeken met het historische karakter. 

De wethouder bleek bereid om in het onderzoek mee te nemen of het archief tijdelijk in één van de panden van het gemeentelijk vastgoed zou kunnen worden ondergebracht. De huidige klimaatinstallatie voldoet niet aan de wettelijk gestelde eisen en zal vernieuwd moeten worden. Dan is dit ook het moment om te onderzoeken of het archief beter elders geplaatst kan worden, bijvoorbeeld naar leegstaande kantoorpanden. Voor de bibliotheek bleek uitplaatsing namelijk ook succesvol. De vraag is echter of de wethouder eveneens hiertoe bereid is.De wethouder vond het jammer, dat deze fractie in de oordeelsvorming tegen leek te zijn. De woonfunctie kan andere functies gaan overschaduwen. Wanneer daar doelbewust rekening mee gehouden wordt, moet de wethouder opnieuw worden teleurgesteld: dan zal deze fractie voor stemmen. Gepaste aandacht voor de genoemde bezwaren zou daarom niet te veel gevraagd moeten zijn.

Parkeervisie Abcoude

ChristenUnie ChristenUnie De Ronde Venen 21-12-2020 12:17

De raad heeft in 2018 een motie aangenomen over het vaststellen van gedifferentieerde parkeernomen per kern. Op 15 december lag de eerstE parkeervisie, voor Abcoude, voor ter beoordeling door de raad. Grootste discussiepunt was zondermeer de parkeerdruk rondom het station van Abcoude. Vanuit de ChristenUnie-SGP hebben we daarover het volgende ingebracht.

De visie gaat feitelijk ervan uit dat de kern Abcoude als één gebied gezien moet worden, maar onderkent vervolgens wel dat de parkeerproblematiek aan de oostkant (stationsgebied) van een heel andere orde is dan aan de westkant (A2-zijde). En het centrum, door haar krappe straten en oude dorpskern, heeft ook zo haar eigen dynamiek. Dan is het vreemd als er een soort eenduidige visie voor verschillende problemen wordt geformuleerd.

Tijdens de commissievergadering is het vooral gegaan over de parkeerproblemen rondom het stationsgebied. De cumulatie van enerzijds een overvol P&R terrein, de verwachte parkeerdrukte bij het sporthuis en de inperking van de parkeermogelijkheden op het industrieterrein Hollandse Kade vergroten de parkeerdruk en problematiek voor de aanliggende straten. Nu is het in Corona-tijd lastig om te zien hoe dit uitpakt omdat het parkeergedrag nu heel anders is dan een jaar geleden. En niemand weet hoe het zich ontwikkeld in de toekomst. Maar wij gaan ervan uit dat de parkeerdrukte bij het station gewoon weer terugkomt. Daarbij is ook van belang dat de provincie al jaren categorisch weigert een bus-OV aansluiting op het station te realiseren. Met andere woorden: mensen buiten Abcoude hebben nauwelijks een alternatief dan de auto.

Het college laat in de visie de keuze van een oplossing open, maar in het raadsvoorstel wordt die keuze wel gemaakt: een blauwe zone als vorm van parkeerregulering. Verder geeft het college nu aan de bewoners van de aangrenzende wijk en de ondernemers van de Hollandse Kade bij de totstandkoming te zullen betrekken. Maar het is volstrekt onduidelijk wat dat betekent? De bewoners hebben een aantal wensen neergelegd, onder andere over het parkeerterreintje aan het begin van de Ereprijs en over de parkeervergunningen die nodig zijn. Betekent “betrekken” inwilligen van die wensen? Hoe verloopt het proces nu verder? Wat als de bewoners van mening zijn bij dat “betrekken” met een kluitje het riet in gestuurd te zijn?

Daarnaast vinden wij het vreemd dat het college in de parkeervisie zegt 12 parkeerplekken voor het Sporthuis te zullen realiseren op gemeentegrond maar dat dit tijdelijk is. Hoezo tijdelijk? Waarom tijdelijk? En wanneer zijn die plekken er dan? En tot wanneer dan? Ook hebben wij grote vragen of 12 plekken voldoende zijn. Het college schermt met onderzoeken, maar 12 plekken voor een zo groot sportgebouw komt op ons niet als erg plausibel over. En we hebben in het verleden wel vaker parkeerrapporten gezien waar je vraagtekens bij kunt zetten.

Kortom: wij zijn eigenlijk nog niet overtuigd, dat deze parkeervisie en de voorgestelde uitwerking nu echt de problematiek gaat oplossen.

Motie van RVB “Parkeerproblematiek station Abcoude” kunnen wij ons heel goed in vinden en zullen we dan ook steunen. Ik vraag bij deze alvast of die motie in stemming gebracht kan worden voor het raadsvoorstel om dat onze steun voor het voorstel daar mede van zal afhangen.

 

Naschrift: het voorstel werd uiteindelijk zonder aanpassing aangenomen. Alle moties en het ingediende amendement werden verworpen. Tussen de behandeling in de commissie en de raad was het voorstel al op een aantal punten aangepast en tijdens de behandeling werden ook toezeggingen gedaan over communicatie en het schrappen van de tijdelijkheid. Uiteindelijk hebben we toch voor gestemd met de volgende stemverklaring: “Hoewel de motie van RVB is verworpen, zijn de aanpassingen en toezeggingen oa in de raad van gisteren voor ons voldoende om dit voorstel te steunen.”

Geschiedenis in de openbare ruimte vraagt om meer context | Deventer

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Deventer 25-06-2020 00:00

GroenLinks was afgelopen raadsvergadering mede-indiener van een motie van D66 dat zal leiden tot uitlegbordjes bij straatnamen en standbeelden van controversiële historische figuren. Kennis over personen uit de Deventer geschiedenis kan zo verrijkt worden met inzichten uit het heden.

Nadat bij anti-racismedemonstraties in de Verenigde Staten en Engeland omstreden standbeelden omver werden getrokken, leidde dit ook in Deventer dat er vraagtekens geplaatst werden bij beladen standbeelden. Onder andere milieugroep Extinction Rebellion riep daarom op om tegenover het station bij het beeld van Steyn (de laatste president van Oranje Vrijstaat) een bord te plaatsen met uitleg over zijn omstreden verleden. Terwijl de discussie zich nu vooral richt op standbeelden, zijn GroenLinks – met D66, ChristenUnie en PvdA – van mening dat we moeten inventariseren welke verwijzingen naar (inmiddels) controversiële historische personen uit de geschiedenis nog meer voorkomen in de openbare ruimte: zoals straatnaambordjesdie verwijzen naar een koloniaal verleden. GroenLinks-wethouder Verhaar (cultuur) zei tijdens de vergadering het Historisch Centrum Overijssel binnenkort opdracht te geven voor deze snelle inventarisatie.

 

Tijdens het debat riep CDA de vraag op waarom alleen de controversiële en niet alle verwijzingen naar historische personen van context worden voorzien. GroenLinks juicht meer aandacht voor lokale geschiedenis in de openbare ruimte toe, maar vanwege beperkte capaciteit willen wij ons vooralsnog beperken tot die bladzijden van onze geschiedenis die momenteel tot de meeste discussie leiden. Door gebruik te maken van een database van straatnaamborden kunnen we wellicht in de toekomst nog een snelle slag slaan en alle straatnamen voorzien van een QR-code die verwijst naar meer achtergrond.

Voorkeursvariant Stationsgebied

CDA CDA ChristenUnie PvdA Meppel 18-06-2020 20:00

De CDA fractie vindt dat met de voorkeursvariant voor het Stationsgebied een mooie ambitie is neergelegd. De keuzes voor de verschillende deelgebieden creëren een logisch geheel. Dat is ook de reden waarom het amendement van SP en PvdA voor een meer realistische ambitie niet is gesteund. De CDA-fractie heeft op de volgende onderdelen verduidelijking gevraagd: Deelgebied 1. De stationsomgeving De beschrijving van het stationsplein, de bushaltes en het groen geven een aantrekkelijk doorkijkje richting de toekomst. Echter komt deverkeersveiligheid nog onvoldoende aan de orde.De fractie heeft zich vaker uitgesproken over de onveiligheid in dit gebied en dan met name de oversteek met de Parallelweg. Uit de beantwoording van onze vragen wordt duidelijk dat dit voldoende aandacht zal krijgen in de verdere uitwerking van de plannen.Dat geldt ook voor de voetgangersverbinding van het NS-station naar de binnenstad. Deelgebied 3. De Bekinkbaan De CDA-fractie was ook kritisch over de fietsverbinding over/via de Bekinkbaan. Ook hier was de beantwoording van onze vragen bevredigend. Hierdoor ontstaan kansen om dit gebied meer een echte entree van de (binnen-) stad te laten worden en de Bekinkbaan meer te integreren in de omgeving. Ook kan dit een mogelijke oplossing bieden voor een veilige ontsluiting van het gebied van de voormalige MULO-locatie. Ten slotte, de Koelhuislocatie. Het gedeelte aan de Ezingekant lijktenkelontwikkeld te kunnen worden bij verplaatsing van de GS-Meppel naar een andere locatie. Wanneer dit niet gerealiseerd kan worden, zet dit“toekomstige duurzame ontwikkelingen op slot”. Duidelijk is dat deze verplaatsing past in deze lange termijn visie en er op dit moment niet meer duidelijkheid gegeven kan worden hierover. Tijdens het debat in de gemeenteraad hebben Sterk Meppel en de ChristenUnie een amendement ingediend om de voorgestelde fietsverbinding niet over het spoor, maar er onder door, opnieuw te onderzoeken. Dat amendement hebben wij niet gesteund, omdat dit financieel niet haalbaar lijkt en de experts hebben aangegeven dat een bewaakte overweg met dubbele slagbomen, voldoende veilig zal zijn.

Gert-Jan Segers spreekt in Barneveld tijdens de landelijke GZB-dag, thema 'Geef het door!'

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 06-03-2020 13:47

Gert-Jan Segers spreekt zaterdag 14 maart tijdens de landelijke GZB-dag. Het thema is: 'Geef het door!' Tijd en locatie: 09:30 - 15:00 uur, Midden Nederland Hallen, Thorbeckelaan 123, Barneveld, Meer informatie

Gert-Jan Segers spreekt in Barneveld tijdens de landelijke GZB-dag, thema 'Geef het door!'

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 06-03-2020 13:47

Gert-Jan Segers spreekt zaterdag 14 maart tijdens de landelijke GZB-dag. Het thema is: 'Geef het door!' Tijd en locatie: 09:30 - 15:00 uur, Midden Nederland Hallen, Thorbeckelaan 123, Barneveld, Meer informatie

41e Partijcongres ChristenUnie

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 05-03-2020 15:03

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1311488/923395/Congresbanner 2020

Zaterdag 18 april 2020

09:00 uur tot 15:00 uur

Stationsplein 1, 8011 CW, Zwolle

Meer informatie

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.