Nieuws van D66 over GroenLinks inzichtelijk

6 documenten

Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 24-07-2020 22:51

Verschillende keren moest de fractie van D66 Vught erom vragen, maar eindelijk zijn de illegaal aangelegde parkeerplaatsen bij de IJzeren Man niet meer in gebruik. De extra parkeerplaatsen die de uitbater eigenhandig, zonder enig overleg had aangelegd door bomen om te hakken, zijn afgezet met paaltjes. Ook de inderhaast aangeplante laurierhaag, die de auto’s moest verhullen, is weggehaald. De weg is dus vrij voor herstel van deze bosgrond van de gemeente Vught.

Het kostte de fractie van D66 veel moeite om het college van Burgemeester en Wethouders zo ver te krijgen dat er actie werd ondernomen tegen de aanleg van de illegale parkeerplaatsen. D66 heeft meerdere keren schriftelijke en mondelinge vragen moeten stellen, nadat een half jaar terug een stuk bosgrond illegaal veranderd was in een parkeerplaats. Ook een elektriciteitshuisje was illegaal verplaatst. In eerste instantie wilde het college kijken of een en ander gelegaliseerd kon worden. Met name Gemeentebelangen (‘best wel handig die parkeerplaatsen’) voelde hier wel voor en de VVD noemde dat destijds ‘heel logisch’. Voor D66 was dat een onbegaanbare weg: een ondernemer die bewust dingen doet die niet mogen, ook al steekt hij naar eigen zeggen ‘zijn nek uit’, kun je met legalisatie niet tegemoet komen. Terugbrengen in oude staat van dit stuk gemeentegrond blijft de inzet van D66. En met succes nu. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft eindelijk gedaan wat zij beloofde: handhaven.

Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee

D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.

Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos

Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

De voormalige illegale parkeerplaats is afgesloten met paaltjesZie ook: – de ingediende vragen over de parkeerplaatsen en het klimbos en de antwoorden  (juli 2020) – D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man (12-3-2020) – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

The post Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66 appeared first on D66 Vught.

Tegen illegale ontgassing op de Rijn

D66 D66 GroenLinks Arnhem 08-11-2018 20:33

Op 23 oktober verscheen in de Gelderlander het bericht dat schepen dagelijks illegaal kankerverwekkende stoffen ontgassen op de Rijn en de Waal. Deze lozingen vormen een directe bedreiging voor onze gezondheid en veiligheid en zijn zeer schadelijk voor de natuur. Reden voor D66 om samen met de SP en GroenLinks vragen te stellen aan het college van B en W.

Is het college bekend met dit probleem en is het college het met de SP, D66 en GroenLinks eens dat deze lozingen zo snel mogelijk gestopt moeten worden? Kunt u dat toelichten? Gaat het college er per bij de provincie Gelderland op aandringen dat zij werk gaan maken van het bestrijden van de illegale lozingen op een dusdanige manier dat hier zo snel mogelijk een einde aan komt? Kunt u dat toelichten? Gaat het college hierbij de samenwerking zoeken met andere belanghebbende gemeenten aan de rivieren in Gelderland zodat er collectief druk gezet wordt op de provincie om stevig in actie te komen? Kunt u dat toelichten? Update 8 november

Op woensdag 7 november werden deze vragen behandeld in de raad. Naar aanleiding daarvan verscheen het volgende artikel:

Arnhem wil af van ontgassing schepen, burgers moeten gevrijwaard blijven (De Gelderlander regio Arnhem, 8 november 2018) Update 9 november

Naar aanleiding van de gestelde mondelinge vragen afgelopen woensdag bracht wethouder Bouwkamp op vrijdag 9 november de volgende boodschap naar buiten:

Zoals aangegeven bij de beantwoording van de mondelinge vragen ‘Kankerverwekkend gif in de Rijn’ van SP, D66 en GroenLinks heb ik gisteren een bestuurlijk overleg gehad over het Regionale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Daarbij is het ontgassen door schepen aan de orde gekomen. De provincie Gelderland heeft, vooruitlopend op een landelijk verbod, reeds een verbod hierop ingesteld.

De provincie neemt de signalen serieus. Er wordt onderzocht of e-noses* kunnen worden ingezet om te achterhalen waar er eventueel ontgast wordt.

Als wethouder van Arnhem heb ik, mede namens de gemeente Nijmegen benadrukt dat het belangrijk is dat het Gelderse verbod op ontgassen op onze rivieren ook streng wordt gehandhaafd.

Daarbij heb ik tevens aangegeven dat er begrip is voor de wens van de provincie om het probleem in kaart te brengen middels onderzoek, maar dat dit niet onverlet laat dat snel en daadkrachtig gehandhaafd dient te worden als van illegaal ontgassen inderdaad sprake is.

De provincie heeft toegezegd ons hiervan op de hoogte te houden. Zodra er iets is te melden zal ik u daarover informeren.

* Een e-nose is een combinatie van sensoren die veranderingen in de luchtsamenstelling waarneemt en de informatie daarover draadloos naar een centrale server stuurt.

Bouwen op de groene trots van Rozenburg?

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Rotterdam 31-10-2018 17:04

Eerder deze maand sprak de gemeenteraad op initiatief van D66 over de mogelijke komst van een distributiecentrum op de groene trots van Rozenburg: de landtong. Bewoners waren niet op de hoogte van deze ontwikkeling en waren verbaasd over het gebrek aan informatie en participatie.

Ingrid van Wifferen vroeg daarom met steun van 50Plus, GroenLinks, CDA en PvdA hierover een debat aan met wethouder Kathmann.

Tijdens het debat kwam van Wifferen op voor de Rozenburgers:

“Rozenburgers kijken niet op van havens of fabrieken, maar wel van niet fatsoenlijk geïnformeerd worden over ontwikkelingen van hun enige groene plek”, citeerde D66 Rotterdam op twitter tijdens het debat.

Het feit dat zowel de bewoners als de gebiedscommissie zijn overvallen, getuigt volgens van Wifferen van weinig transparantie: “Op een piepkleine onduidelijke advertentie na is niets bekendgemaakt. Wij missen transparantie”.

Wethouder Barbara Kathmann reageerde door te zeggen dat de gemeenteraad de hand in eigen boezem moet steken wat betreft de komst van een distributiecentrum op de landtong bij Rozenburg: “Wij hebben in het bestemmingsplan afgesproken dat er industrie mag komen op dit deel van de landtong.” Het Havenbedrijf, dat grondeigenaar is van de landtong, ziet volgens de wethouder weinig andere plaatsen voor de komst van het bedrijf. “De ruimte is schaars.”

Rozenburgers zijn boos over het plan: ze vrezen dat de komst van het centrum het recreatiegebied ernstig zal aantasten.

Wethouder Kathmann beloofde de raad dat de Rozenburgers wel betrokken worden bij de verdere invulling van de plannen. Het Havenbedrijf belooft op zijn beurt ervoor te zorgen dat de vogels die nu in het gebied leven er kunnen blijven.

D66 zal de ontwikkelingen hiervan uiteraard in de gaten houden.

Het bericht Bouwen op de groene trots van Rozenburg? verscheen eerst op Rotterdam.

D66 stelt zich op hoogte van ontwikkelingen in en rondom Markelo

D66 D66 GroenLinks PvdA Hof van Twente 24-09-2018 04:55

Om zich goed voor te bereiden vond de fractievergadering voor de gemeenteraad van 18 september plaats in het Beaufort in Markelo. Uitgenodigd waren de directie van SIMBeton en de omwonenden van Potdijk 7 en de A. ten Hovestraat in Markelo.

SIMBeton heeft plannen voor het plaatsen van twee bouwwerken aan het Twentekanaal op het industrieterrein Haven in Markelo, met als doel meer vervoer over water. Dit scheelt aanzienlijk veel vrachtverkeer door de kernen Markelo en Diepenheim. D66 is groot voorstander van zoveel mogelijk vervoer over water en was dan ook nogal verbaasd over de weigering van het College hieraan mee te werken, aldus fractievoorzitter Alice Olde Reuver of Briel. In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces was de wethouder gevraagd nog eens met SIMBeton en Rijkswaterstaat om tafel te gaan om samen tot een oplossing te komen. Omdat de afspraak nog niet had plaatsgevonden heeft het College vlak voor de raad van 18 september het voorstel van de agenda gehaald.

Verder heeft de fractie van D66 aandacht besteed aan de Potdijk 7, waar een Rood voor Rood regeling is voorgesteld die wel zeer ruim wordt toegepast. Olde Reuver of Briel; D66 is voorstander van Rood voor Rood regelingen, en zich ook bewust van de grote opgave die er nog ligt wat betreft het enorme aantal meters nog te slopen voormalige agrarische gebouwen. Maar D66 is ook van mening dat we uiterst zorgvuldig dienen om te gaan met op welke plekken extra woningen teruggebouwd kunnen worden. Helaas was hiervoor geen meerderheid in de raad.

Bij het plan aan de A. ten Hovestraat heeft de fractie van D66 een werkbezoek afgelegd en is daar rondgeleid door omwonenden. Hier bevindt zich een belangrijk retentiegebied voor Markelo, en heeft zich een mooi natuurgebied ontwikkeld waar bijvoorbeeld ook ijsvogels worden gespot. Voor D66 onvoorstelbaar dat wordt nagedacht over woningbouw in dit gebied. Tijdens de laatste raadsvergadering gaf een van de omwonenden een mooie en duidelijke presentatie. Aan het eind van de raadsvergadering diende fractievoorzitter Alice Olde Reuver of Briel een motie in, die was voorbereid in samenwerking met de PvdA en mede ondertekend door SP en GroenLinks. In deze motie werd het College opgeroepen de plannen rond de A. ten Hovestraat tot nader orde op te schorten en met voorrang aan de slag te gaan met een dorpsvisie voor Markelo. Dit kreeg bijval van de andere partijen uit de raad en ook de wethouder kon dit ondersteunen. Hij zegde toe dat er voorlopig geen woningbouwplannen zullen worden ontwikkeld aan de A. ten Hovestraat en dat eerst zal worden gekeken naar een woningbouwprogramma in Markelo. Een mooi resultaat van alle inspanningen van de afgelopen weken!

Meer ruimte voor wonen op het water

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Groningen 29-03-2018 19:35

Groningen krijgt meer ruimte voor wonen op het water. Een aantal partijen in de raad, waaronder D66, maakt zich daar via moties en pleidooien al langer hard voor. D66-raadslid Tom Rustebiel: ‘Het college wil nu 550 plekken voor wonen op het water. Een forse uitbreiding die mooi past bij de wensen van de bewoners en de groei die de stad doormaakt.’

De raad besprak de uitwerking van de moties ‘Diepenring voor mooie schepen’ van D66 en ‘Meer ligplekken in Groningen’ van de ChristenUnie mede gesteund door D66. Tom: ‘We zien dat het college de wens van de raad erg serieus neemt door nu voor 550 plekken te gaan. We zijn ook blij dat de wachtlijst voor ligplekken daarbij betrokken wordt, daarop staan al heel lang zo’n 100 mensen en er komt maar geen beweging in.’

De laatste maanden zijn er veel debatten geweest over wonen op het water. ‘Waterkavels en ligplaatsen voor varende schepen liepen daarbij veelvuldig door elkaar heen. Wij vinden dat een stad die zijn historie dankt aan het water moet investeren in zowel waterkavels als ligplaatsen voor varende schepen. Bovendien groeit ons inwoneraantal fors, dus naast bouwen op land past daar ook een extra investering voor het wonen op het water bij.’

In de vergadering gaf D66 wel wat kaders mee. ‘Bij de aanleg van nieuwe plekken kijken we kritisch naar draagvlak in de buurt, financiën en ruimtelijke kwaliteit. We willen niet overal in de stad plekken creëren. Het water moet voor iedereen beleefbaar en bevaarbaar blijven. Sommige delen van het Eemskanaal, het Reitdiep en het Hoendiep zijn wat ons betreft daarom ook niet geschikt.’

Tijdens de vergadering nam de raad nog een motie van PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie, CDA, VVD en SP aan om de 550 plekken te bekrachtigen en een onderzoek naar woonwensen te doen. Tom: ‘Vooral dat laatste was voor ons belangrijk, onder meer vanwege het grote verschil in ligplekken en waterkavels. We willen ook tegemoet kunnen komen aan woonschepenbewoners, waarmee we ook in gesprek zijn voor meer ruimte op de Diepenring.’

Zie ook: D66 blijft koersen op beleefbare Diepenring

Het bericht Meer ruimte voor wonen op het water verscheen eerst op Groningen.

De Havensluis

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD Gouda 07-03-2018 09:16

Met de Gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart in het vizier zijn er diverse politieke partijen die de Havensluis weer als thema opwerpen. PvdA, GoudaPositief, ChristenUnie, VVD, GroenLinks, SP, SGP en GBG tonen zich in hun verkiezingsprogramma allemaal -in meer of mindere mate- voorstander van heropening van de Havensluis.

D66 is kritisch over de heropening van de Havensluis. Natuurlijk zou het vanuit cultuurhistorische overwegingen en het belang van Gouda als waterstad, met een stevige verbinding met de Hollandse IJssel, prachtig zijn als de sluis opnieuw open zou gaan. Bijvoorbeeld ter gelegenheid van de viering van 750 jaar stadsrechten in 2022. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat heropening ook naar huidige inzichten wat D66 betreft nog altijd niet realistisch is.

De kosten van heropening van de Havensluis worden ingeschat op zo’n 10 miljoen euro. Dat is erg veel geld. D66 besteedt deze middelen komende bestuursperiode graag aan het toevoegen van oppervlakte groen en water aan onze stad. Daarmee wordt Gouda klimaatbestendiger gemaakt, een urgente opgave waar heropening van de Havensluis niet direct aan bijdraagt. En een klimaatbestendiger Gouda is hard nodig gezien, onder andere, de toenemende wateroverlast door hoosbuien en de zakkende bodem waar onze stad mee te maken heeft. D66 denkt dan bijvoorbeeld aan het realiseren van nieuw groen in de openbare ruimte op de locatie van de PWA-kazerne in het versteende Gouda Noord of op in de toekomst vrijvallende gronden door clustering van basisscholen. Of aan het realiseren van een extra waterverbindingen tussen de grachten in de Binnenstad en de singels.

Vanuit het perspectief van verbetering van de vaarrecreatie is het de vraag of de opening van de Havensluis de baten zal opleveren die de kosten (inclusief substantiële kosten voor onderhoud en beheer) legitimeren. De Haven en de doorgaande vaarroute richting Reeuwijkse Plassen zijn ook bereikbaar via de bestaande Mallegatsluis en de doorvaarbaarheid van de binnenstad wordt niet alleen beperkt door de Havensluis, maar bijvoorbeeld ook door de Hoornbrug tussen de Donkere sluis en de Visbanken. Ook na heropening van de sluis kunnen slechts lage sloepjes de stad helemaal doorvaren. Aan de provinciale ambities om recreatievaart van de Gouwe af te halen draagt dit dus ook maar beperkt bij. En dan hebben we het nog niet over het verkeerskundige ’open eindje’ dat de Veerstal er naar actuele geschiedkundige inzichten ook is.

https://gouda.d66.nl/2018/03/07/de-havensluis/

Havensluis in 1875 (bron: Streekarchief Midden-Holland)

Wat D66 betreft investeren we die € 10 miljoen komende periode dus in ruimte voor meer groen en meer water om Gouda klimaatbestendiger, maar ook leefbaarder en gezonder te maken. In droge voeten voor onze stad en inwoners dus. We zijn niet tegen heropening van de Havensluis, maar de kosten en baten staan voor ons op dit moment niet in verhouding. Zeker als de heropening volledig met publieke middelen bekostigd moet worden, kunnen we dat bedrag vele malen beter en effectiever investeren in klimaatbestendigheid.

Thierry van Vugt Lijsttrekker D66 Gouda

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.