Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

52 documenten

Vaar- en verhuurbeleid en vermakelijkheidsretributie

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 17-12-2020 21:05

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1323022/155984/kano-vergezicht.jpg

Het vaarbeleid van Steenwijkerland moest aangepast worden. Hij voldeed niet meer aan Europese richtlijnen. Dit was gelijk de kans om het vaarbeleid zo in te richten dat de leefbaarheid in Giethoorn, met name op hele drukke dagen, te vergroten. Dit ook naar aanleiding van een noodkreet van Gieters Belang een aantal jaren geleden. De drukte in de dorpsgracht moet gereduceerd worden. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat ook de dagtoerist meebetaald aan de algemene voorzieningen in onze gemeente. Het traject om tot dit nieuwe beleid te komen was een lang proces. En lang niet iedereen is het er mee eens. Toch hebben wij ingestemd met het voorstel. Dit betekent een nieuw vaar- en verhuurbeleid waar het maximale aantal boten wordt losgelaten. Er komt een breedtebeperking van boten die door de dorpsgracht mogen varen en er komt een vermakelijkhedenretributie op het bedrijfsmatig varen door de Dorpsgracht tussen de Volkensvaart (paal 5) en de Molenvaart (paal 1). Ook worden bezoeker met Smart Mobility gestimuleerd worden om drukken vaarwegen te vermijden.

Al met al een grote verandering in Giethoorn. We vinden het erg belangrijk dat de wethouder heeft toegezegd dat er na een jaar een evaluatie komt, met inwoners, ondernemers en waar ook de gemeenteraad bij betrokken wordt. Ook heeft hij op onze vragen toegezegd dat als het bezoekersaantal in 2021 vanwege de huidige pandemie laag is, er bekeken zal worden hoe we met deze retributie omgaan.

Walstroom voor cruise schepen. Opnieuw raadsvragen van de ChristenUnie

ChristenUnie ChristenUnie Velsen 01-05-2020 16:32

https://ijmond.christenunie.nl/k/n6173/news/view/1278578/43799/20190813 cruise schepen.jpgIn de IJmuider Courant van 8 augustus 2019 stond een artikel over walstroom voor cruise schepen. De discussie over walstroom voor cruiseschepen en de Ferry naar Newcastle lijkt weer op te laaien.

In maart 2017 is er een motie aangenomen van o.a. de CU waarin de raad het college verzoekt om te komen tot een business case m.b.t. uitbreiding van de toepassing van walstroom, in eerste instantie toegespitst op de schepen van DFDS.verder werd gevraagd om in deze business case op te nemen hoe de investering in walstroom gefinancierd kan worden.

Volgens de directeur van Zeehaven IJmuiden zijn er diverse onderzoeken geweest maar is de business case niet rond te krijgen, meldde de IJmuider courant

De ChristenUnie-Velsen vind het belangrijk dat er op korte termijn inzichtelijk wordt wat de kansen nu echt zijn voor de toekomst. In de eerste plaats vanwege de grote hoeveelheid uitstoot door dieselolie van de schepen die stil liggen. In de tweede plaats vanwege de ontwikkeling van de cruisevaart in Amsterdam en de kansen die dat geeft voor IJmuiden.

De ChristenUnie constateert dat de aangenomen motie uit 2017 vermeld staat als “niet afgehandeld”. Ook constateert de ChristenUnie dat het onderwerp Walstroom voor cruiseschepen en Ferry niet aan de orde is geweest in de perspectiefnota 2020-2023.

Om die reden zijn er door de ChristenUnie Velsen opnieuw vragen gesteld.

Wensen en bedenkingen bij overdracht van aandelen in Evides naar aandeelhouders PZEM

SGP SGP VVD ChristenUnie PvdA D66 CDA Zeeland 13-12-2019 00:00

Het is een langgekoesterde wens dat de aandelen die PZEM NV heeft in Evides NV rechtstreeks in eigendom komen van de aandeelhouders van de PZEM NV. Op 1 maart 2019 hebben Provinciale Staten via wensen en bedenkingen aangegeven dat er geen bezwaar is tegen het verder uitwerken van het omhangen van de aandelen van PZEM in Evides naar de huidige aandeelhouders van PZEM (Provincie en gemeenten in Zeeland). 

Mogelijke scenario’sTwee scenario’s zijn uitgebreid onderzocht: een scenario waarbij de aandelen worden verkocht en een scenario waarbij het juridisch en economisch eigendom in de aandelen wordt gesplitst. Na dit onderzoek is voorgesteld om het laatstgenoemde scenario verder te gaan uitwerken. Bij dit scenario worden de aandelen Evides afgesplitst naar een door PZEM op te richten BV administratiekantoor.

Splitsing juridisch en economisch eigendomDe voordelen van dit scenario zijn dat de aandeelhouders PZEM NV (waaronder de Provincie Zeeland) directe zeggenschap krijgen over de aandelen in Evides. De aandeelhouders lopen minder risico, waardoor het gemakkelijker is dat alle aandeelhouders participeren. Er lekt bovendien geen geld weg naar derde financierende partijen. Jaarlijks keert Evides zo’n 15-20 miljoen euro aan dividend uit. De centrale vraag volgens de SGP is: Wie heeft daar maatschappelijk recht op? SGP-Statenlid Kok: ‘’Deze vraag motiveert mij om alle Zeeuwen te vertegenwoordigen en er voor op te komen.’’

Wensen en bedenkingen Provinciale StatenProvinciale Staten hebben hun wensen en bedenkingen bij de overdracht van de aandelen beschreven in een brief aan Gedeputeerde Staten. Over die brief is vandaag in de Statenvergadering gesproken. De SGP is altijd een groot voorstander geweest van het ontvlechten van Evides uit PZEM (voorheen Delta). De kern van het voorstel van Gedeputeerde Staten is om het scenario splitsing van juridisch en economisch eigendom in de aandelen verder uit te werken. De SGP is van mening dat deze stap als een processtap gezien moet worden en niet als een inhoudelijke stap. Daarbij hecht de SGP aan een goede voortgang in de tijd met als wens om voor de zomer van 2020 een besluit te kunnen nemen. Het ontvangen van nadere informatie over de marktwaarde van Evides en de risico’s rondom Pauliana of crediteurenbenadeling is daarbij van belang. Een steekhoudende opinie of onderzoek is momenteel namelijk niet voorhanden. Statenlid Kok: ‘’Wat ons betreft doen we daar nu, en vervolgens tenminste tweejaarlijks, deugdelijk onderzoek naar.’’

‘Om niet’ verhangen van aandelenDe belangrijkste vraag van de SGP is of het mogelijk is om de aandelen in Evides ‘om niet’ te verhangen. Het is namelijk nogal een verschil of de jaarlijkse 20 miljoen dividend van Evides in het verlies van PZEM verdwijnt of beschikbaar is voor de Zeeuwse samenleving. Met dit bedrag zou de Provincie namelijk hele mooie dingen voor de Zeeuwse samenleving kunnen realiseren. De SGP zou graag zien dat extern wordt onderzocht of het ‘om niet’ verhangen van de aandelen mogelijk is. Oftewel, wie het maatschappelijk recht heeft op dit dividend?

Amendement met wensen en bedenkingenAlle genoemde wensen en bedenkingen heeft de SGP samen met CDA, VVD, PvdA, Forum voor Democratie, ChristenUnie, D66 en ProZeeland vormgegeven in een amendement op de brief van Provinciale Staten. Het amendement is, op één partij na, Statenbreed aangenomen en geeft daarmee een helder signaal af namens een groot deel van de Zeeuwse samenleving.

Voorkom nieuwe scheepsramp, sluit zuidelijke waddenroute

D66 D66 ChristenUnie Nederland 28-11-2019 14:52

Voorkom nieuwe scheepsramp, sluit zuidelijke waddenroute

D66 en ChristenUnie willen dat er  een speciale noodwet komt waardoor grote containerschepen niet meer via de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden mogen varen. Na het ongeluk met het grote containerschip, de MSc  Zoë lag de Nederlandse kust vol met plastic.

D66-Kamerlid Rutger Schonis: “De ramp met de MSc Zoë is al weer een jaar geleden. Er spoelt nog steeds plastic aan op onze stranden. De vaarroute bij de Waddenzee is bij storm te gevaarlijk voor grote containerschepen. De minister moet niet wachten tot er weer een nieuwe ramp gebeurt, maar de vaarroute sluiten. Het OVV, de kustwacht en de waddengemeenten waarschuwen niet voor niets!”

De Onderzoeksraad voor Veiligheid, de Kustwacht en de kustgemeenten maken zich al langer zorgen over de vaarroute langs de Waddeneilanden. De Onderzoeksraad concludeerde afgelopen oktober dat  met harde wind containerschepen zoals de MSc Zoë grote risico’s lopen bij het bevaren van de korte zeeroute. Dit is de vaarroute die langs de Nederlandse Waddeneilanden loopt. Iedere dag spoelt er nog plastic aan op de eilanden waardoor stranden, milieu en natuur steeds weer vervuilt worden. Schonis: ‘’Varen over de zuidelijke zeeroute is te risicovol. Wij moeten onze kust beschermen tegen een nieuwe zeeramp waardoor de kans bestaat dat er weer 2.736 ton aan afval de zee in stort. Dat is bijna  273 vuilniswagens vol aan troep dat de zee in spoelt. Daarom moet er een verbod komen om met grote containerschepen te varen over de zuidelijke vaarroute.’’

Minister Van Nieuwenhuizen heeft eerder gezegd dat er geen mogelijkheden zouden zijn voor een verbod. Maar D66 en ChristenUnie zien mogelijkheden om binnen het VN-verdrag over rechten op zee wel ons UNESCO Werelderfgoed te beschermen.  Nederland kan volgens internationale verdragen de korte zeeroute sluiten vanwege de  veiligheid, kustbescherming en milieubehoud. Schonis: ’’De ramp met de MSc Zoë toont aan dat wij geen grote risico’s met containerschepen meer kunnen nemen. Wij moeten onze kust, milieu en gezondheid beschermen.’’

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Gespreksavond in Groningen

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 29-10-2019 22:34

Wat is mijn bestaansrecht als boer? Heb ik nog wel een toekomst? Indringende vragen van een jonge boer gisteren bij een bijeenkomst met 65 leden van de ChristenUnie, boeren en ondernemers over de huidige stikstofproblematiek.

Gespreksavond in Groningen

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 29-10-2019 22:34

Wat is mijn bestaansrecht als boer? Heb ik nog wel een toekomst? Indringende vragen van een jonge boer gisteren bij een bijeenkomst met 65 leden van de ChristenUnie, boeren en ondernemers over de huidige stikstofproblematiek.

ChristenUnie stelt vragen over het vaarbeleid en handhaving ervan.

ChristenUnie ChristenUnie Langedijk 16-08-2019 20:58

Donderdag 15 augustus heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld over het uitvoeren van het vaarbeleid. Dit seizoen waren er klachten over het te snel varen van boten op de Langedijker wateren

Donderdag 15 augustus heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld over het uitvoeren van het vaarbeleid. Dit seizoen waren er klachten over het te snel varen van boten op de Langedijker wateren. Uit een overleg van bewoners van het Oosterdelgebied, het Museum BroekerVeiling en stichting Veldzorg bleek dat men allen last had van te snel varende boten. Het levert schade en gevaarlijke situaties op. Schade aan de overs van eilanden en risico schade aan het museum. Ook komen er bijna ongelukken voor. Uit het gesprek bleek dat er minder adequaat gehandhaafd wordt dan andere jaren. De gesprekspartners willen graag met de gemeente op een positieve wijze werken aan een nieuwe vaarbeleid waarbij adequaat kan worden gehandhaafd. Herijking is noodzakelijk, want door het project Langedijk Ontwikkelt met Water zullen er in de toekomst meer vaarbewegingen ontstaan op het water.

Zie voor de vragen deze link.

Carla Dik-Faber bezoekt in IJmuiden de Stuurgroep Dynamic Tidal Power

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 28-06-2019 10:11

Carla Dik-Faber bezoekt op 8 juli de Stuurgroep Dynamic Tidal Power. Hierbij zal DTP uiteengezet worden. Zij gaan hiertoe aan boord van het havenbeheer (boot van Havenbedrijf Amsterdam) en maken een vaartocht rond de sluizen van IJmuiden. Tijd en locatie: 12:00 - 13:30 uur, SHIP, Noordersluisweg 1, IJmuiden. Meer informatie

Carla Dik-Faber bezoekt in IJmuiden de Stuurgroep Dynamic Tidal Power

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 28-06-2019 10:11

Carla Dik-Faber bezoekt op 8 juli de Stuurgroep Dynamic Tidal Power. Hierbij zal DTP uiteengezet worden. Zij gaan hiertoe aan boord van het havenbeheer (boot van Havenbedrijf Amsterdam) en maken een vaartocht rond de sluizen van IJmuiden. Tijd en locatie: 12:00 - 13:30 uur, SHIP, Noordersluisweg 1, IJmuiden. Meer informatie

ChristenUnie ZeelandMaandag heeft u ...

ChristenUnie ChristenUnie Goes 22-05-2019 14:08

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.